[N346] Zutphen - Hengelo

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

N342
autoweg

[N346] Zutphen - Hengelo

Bericht door N342 » za 08 okt 2011, 13:32

Gisteren stond een stukje over de N346 bij Delden in de krant:
http://www.tctubantia.nl/regio/middentw ... n-euro.ece

Ik mag zeggen dat ik het een tamelijk onzalig plan vind. De rondweg Delden functioneert prima en het snelweggehalte dat de rentmeester van Twickel wil doen voorspiegelen valt reuze mee: http://g.co/maps/nf2vv :nuts:
*11-08-2017 L.M.

Chris
Moderator

Re: [N346] Rondweg Delden

Bericht door Chris » za 08 okt 2011, 13:35

Dit plan was mij al enige maanden bekend. Inderdaad niet geweldig, een ongelijkvloerse kruising wordt nu vervangen door een rotonde. Benieuwd of de provincie hierin mee gaat, Overijssel lijkt het afwaarderen nu wat opzij gezet te hebben.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 08 okt 2011, 13:35

En we gaan gewoon door met downgraden :neenee:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » za 08 okt 2011, 15:28

Nog verder downgraden :nuts:
Vroegâh mocht je op dat stuk 100 km/u.

Artikeltje uit de Kampioen
Zo zie je maar dat de weg vroeger geen middenberm had.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » za 08 okt 2011, 23:12

Chris schreef:Dit plan was mij al enige maanden bekend. Inderdaad niet geweldig, een ongelijkvloerse kruising wordt nu vervangen door een rotonde. Benieuwd of de provincie hierin mee gaat, Overijssel lijkt het afwaarderen nu wat opzij gezet te hebben.
Een van de elementen uit het akkoord voor GS na de laatste verkiezingen was dat er niet meer gedowngrade zou worden.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 09 okt 2011, 16:56

De huidige situatie is prima zo. :top: Blijkbaar heeft de gemeente daar geld teveel. :nuts:

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 09 okt 2011, 17:01

Tachi schreef:Vroegâh mocht je op dat stuk 100 km/u.
Toen was de ongelijksvloerse afrit ook veel ruimer nog van opzet. Later hebben ze die rare haakse bocht er in gemaakt.
De autogordel: een band voor het leven.

N342
autoweg

Bericht door N342 » zo 09 okt 2011, 18:24

^^
Toen eenmaal duidelijk werd dat de S23 er toch niet kwam is de aansluiting ergens begin jaren '80 inderdaad gewijzigd. Op satellietbeelden is nog duidelijk te zien hoe de aansluiting er vroeger uitzag.
nederland24 schreef:De huidige situatie is prima zo. :top: Blijkbaar heeft de gemeente daar geld teveel. :nuts:
Hoewel de gemeente Hof van Twente nogal regelreus bezig is met het downgraden van wegen (zie o.a. hier) heeft zij hier geen deel in als wegbeheerder. Zowel de N346 als de N741 zijn hier eigendom van de provincie Overijssel. De rentmeester van Twickel was er o.a. ook voorstander van dat de N741 tussen Delden en Bornerbroek van GOW80 naar ETW60 zou gaan (net zo als de voormalige N742 Delden-Borne)

Als ik het goed begrijp wil de rentmeester van Twickel de aansluiting weg hebben omdat hij weer een molen op de Deldener Es wil hebben (alle grond daar is eigendom van de Stichting Twickel). Tot 1959 stond hier de Eschmolen, die toen is afgebrand (overigens had het ding sinds 1934 geen wieken meer, die zijn er toen afgewaaid). In 1971 heeft de stichting met veel pijn en moeite toe moeten staan dat de toenmalige rijksweg 344 noordelijk om Delden werd omgelegd (er was ook een zuidelijke variant, maar daarvoor moest het Villapark aan de oostzijde van Delden het veld ruimen. Daarom werd uiteindelijk voor de noordelijke variant gekozen, waarvoor minder woningen geamoveerd diende te worden.
*11-08-2017 L.M.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 10 okt 2011, 11:12

Ik moet zeggen dat ik het belang van dit stukje weg niet zo inzie dat in deze GOW het halfklaverblad per se behouden moet blijven. Wat mij betreft geen probleem om er een kwadrantaansluiting te maken. Het is maar de enige ongelijkvloerse kruising in het stuk Delden - A35, de rest is gelijkvloers. Het is dus niet zo dat er een echt significant stuk autoweg verloren gaat of zo.

De viaducten e.d. afbreken had ik een veel zinlozere verkwisting van gemeenschapsgeld gevonden, omdat dat direct raakt aan de verkeersveiligheid, met name voor langzame weggebruikers.

Over de plannen die ik in dit topic lees kan ik echt geen traan laten, afgezien dat hier een nostalgisch interessant object wordt ingekrompen. Interessant vooral omdat de rondweg Delden het verhaal illustreert van de met veel vertraging aangelegde A1 (waardoor rondwegen pure noodzaak werden), en de aansluiting het verhaal van de nooit aangelegde S23.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 10 okt 2011, 11:20

Het afbreken van een free-flow aansluiting om er een rotonde van te maken is sowieso al grote onzin, net als ze dat tussen Hengelo en Enschede recent gedaan hebben. Verkwisting van geld voor een oplossing die alleen maar de doorstroming verslechterd. Lekker laten bestaan zoals het nu is.

N342
autoweg

Bericht door N342 » ma 10 okt 2011, 17:14

^^
Het viaduct dat vorig jaar september nabij Drienerlo (incl. aansluiting) verwijderd werd moest sneuvelen omdat het als zichtbarrière werkte in het "Kennispark Twente" (dat bestaat enerzijds uit de UT ten noorden van de Hengelosestraat en anderzijds uit het B&S park, ten zuiden daarvan.) :nuts:
Kaaiman schreef:Interessant vooral omdat de rondweg Delden het verhaal illustreert van de met veel vertraging aangelegde A1 (waardoor rondwegen pure noodzaak werden), en de aansluiting het verhaal van de nooit aangelegde S23.
De rondweg Delden was al tegelijkertijd met de rondweg Oldenzaal al in de jaren '30 gepland (aldus archief van dienstkring Hengelo van Rijkswaterstaat Overijssel). Enkele rondwegen (Oldenzaal, Goor, omlegging Diepenheim) zijn al van ver voor de (concrete) plannen voor een autosnelweg richting Duitsland. Provinciale plannen waar ik nog eens achteraan wil zijn de S23 (de Almelose Henriëtte Roland Holstlaan is het enige deel dat daarvan is aangelegd, die werd uiteindelijk feeder van de A35) en ook de onbekendere S27 Oldenzaal-Enschede-rijksgrens richting Alstätte/Ahaus. Zie een fragment van bijlage 3 van de aanvullende nota t.b.v. rijksweg 15:
Afbeelding
*11-08-2017 L.M.

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » zo 17 feb 2013, 19:08

Het is in deze tijd van bezuinigingen absoluut niet te rechtvaardigen dat er ook maar een cent wordt uitgegeven aan het 'opleuken' van een landgoed. Zeker niet nadat er een streep is gezet door de verbreding van de N35. Toch lees ik dat er 3 nieuwe bruggen gepland zijn over deze weg??

http://t.co/4omJCes3

http://www.nieuwsuitdelden.nl/2013/01/t ... %E2%80%99/

Overigens staan er 4 aardige foto's van de aanleg van de rondweg op deze site:

http://www.twickel.nl/CM/PAG000014774/N ... hting.html
Meer bitumen!

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 17 feb 2013, 22:20

In dat nieuwsbericht lees ik ook dat een ongelijkvloerse kruising wordt opgedoekt, en plaatsmaakt voor een rotonde.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 17 feb 2013, 22:27

Dat kun je ook bovenaan de pagina lezen :bloemetje: ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Jesper1987
polderweggetje

Bericht door Jesper1987 » wo 20 feb 2013, 8:58

Als ik het goed heb opgemaakt uit het artikel van nieuwsuitdelden.nl wil men het viaduct Europalaan vervangen door een rotonde.
Ik neem aan dat dit niet correct is en dat een rotonde gerealiseerd wordt ter hoogte van een van de twee aansluitinkjes, is véél goedkoper en in deze tijden....

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 20 feb 2013, 9:17

^^ Voor het degraderen van wegen zijn er altijd verborgen potjes beschikbaar.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 20 feb 2013, 10:57

keokiracer schreef:Dat kun je ook bovenaan de pagina lezen :bloemetje: ;)
Dat het nog maar even duidelijk is ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 07 mar 2017, 13:51

Nog is men druk met "het voor elkaar krijgen" van het laten verdwijnen van de noordelijke verbindingslus N346->N741:

http://www.tubantia.nl/regio/hengelo-en ... -1.6959487
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 13 mar 2017, 1:53

http://www.tubantia.nl/hof-van-twente/b ... ~a8781e35/

^Dit weekend is een brug geplaatst over de N346 bij Delden, welke een rechtstreekse verbinding mogelijk maakt tussen de stad en landgoed Twickel.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 18 okt 2018, 10:22

N346 Delden - Twickel

Vorige week vrijdag tijdens een toertocht door het oosten van Nederland even halt gehouden in Delden. "Nu we er toch zijn," een paar plaatjes van de N346 aldaar.

Album (20 foto's): :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 2458519147

De kwaliteit is niet heel scherp, een beetje ruizig vanwege o.a. de invallende schemering, maar beter iets dan niets. :)

1.Vanuit het oude centrum van Ambt Delden kun je de N346 onderlangs kruisen om op landgoed Twickel te geraken
Afbeelding

2.Achteromkijkend zie je de torens van de kerk welke in het oude centrum staat
Afbeelding

3.Parallel aan de N346 lopend richting oosten op het landgoed terrein. Hier zien we één der twee verbindingsbruggen met de andere kant
Afbeelding

4.Vanaf die brug gezien, kijkend richting oosten (Hengelo/Delden-Oost). Tevens te zien een RDW meetmast, zo lijkt het
Afbeelding

5.Kijkrichting west, in de verte een bord voor de aansluiting Delden
Afbeelding

6.Doorkijkje op de kerktoren vanuit een iets andere hoek gezien
Afbeelding

7.Aan de zuidzijde van de verbindingsbrug staat dit exemplaar
Afbeelding

8.Het verhaal erbij ken ik nog niet. Nog even zoeken tenzij iemand hier kan aanvullen. :top:
Afbeelding

Er is nog een verbindingsbrug gebouwd (zie de post hierboven), daar ben ik niet meer geweest. Het werd al snel donker, maar had nog meer op het programma die avond.

Chris
Moderator

Re: [N346] Zutphen - Hengelo

Bericht door Chris » zo 15 aug 2021, 19:16

Provincie Gelderland schreef:Start werkzaamheden aanleg rotonde N346 Almenseweg op 30 augustus

Provincie Gelderland start maandag 30 augustus 2021 met werkzaamheden om het kruispunt op de Lochemseweg/Almenseweg te vervangen door een rotonde. Hierdoor verbetert de veiligheid van het doorgaande verkeer. De werkzaamheden zijn naar verwachting zaterdag 23 oktober 2021 klaar. Tijdens de werkzaamheden is de Almenseweg dicht. Verkeer leiden we om. De Lochemseweg blijft open.

Werkzaamheden
We hebben de werkzaamheden opgedeeld in 3 fasen. Zo proberen we de hinder tot een minimum te beperken. Eerst verleggen we de parallelweg, zodat deze ten zuiden van de nieuwe rotonde komt te liggen. Verder maken we vanaf de Lochemseweg 2 tijdelijke aansluitingen naar de parallelweg. Daarna leggen we de rotonde aan. Als laatste verwijderen we de aansluitingen van de Lochemseweg naar de parallelweg.

Almenseweg 8 weken dicht
Tijdens de hele periode is de Almenseweg aan 2 kanten dicht, namelijk vanaf de Gazoorweg (Vorden) en de Lage Lochemseweg (Almen). Verkeer van en naar Almen leiden we om via de N826. Verkeer van en naar Zutphen en Vorden leiden we om via de N319.

Lochemseweg open
De provinciale Lochemseweg N346 tussen Lochem en Zutphen blijft open. Via tijdelijke verkeerslichten leiden we gemotoriseerd en landbouwverkeer vanaf de Lochemseweg naar de parallelweg, om de nieuw aan te leggen rotonde heen. Op de parallelweg plaatsen we afscheidingsblokken, zodat fietsers en gemotoriseerd verkeer veilig de rijbaan kunnen gebruiken.
https://www.gelderland.nl/Nieuwsoverzic ... 0-augustus

Gelukkig heeft de provincie Gelderland nog niet zo veel rotondes... ;) :|

De rotonde komt halverwege een traject van ruim 9 kilometer wat tot nu toe free-flow was, wellicht één van de langste in Gelderland die een reguliere GOW-80 is.

Dit kruispunt is overigens nog maar een paar jaar geleden heringericht. De linksafstroken zijn toen verwijderd en er is een verhoogde middengeleider voor gekomen.

Afbeelding

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 15 aug 2021, 19:59

Een voorrangsplein of een frisovonde zou hier veel beter zijn. Maar ja, Gelderland... :roll:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 15 aug 2021, 20:35

De sloop van de ongelijkvloerse aansluiting bij Delden begint binnenkort. Daar snap ik dan weinig van, hoe kan dit nou beter of veiliger zijn... Dit komt een beetje over als doorgeslagen landschapsplanologie, een verbindingsweg verwijderen om 200 meter uitzicht te veranderen. Het wordt beargumenteerd dat de Deldeneresch bij de stad Delden wordt betrokken. Echter de N346 ligt er nog steeds en er is helemaal geen zichtlijn van de stad naar de Deldeneresch, ze hebben daar in de hypothetische zichtlijn juist grote appartementenblokken gebouwd die eerder buiten de toon en schaal van het gebied vallen.

Overijssel schreef:Verkeershinder vanwege reconstructie gelijkvloerse kruising N346-N741, de Rondweg Delden met de Almelosestraat bij Delden

De provincie Overijssel start binnenkort met de recontructie van de N346-N741, Rondweg Delden – Almelosestraat in Delden. Naast het vervangen van het asfalt wordt er een verkeersregelinstallatie geplaatst. Ook wordt de openbare verlichting verplaatst of vervangen. De werkzaamheden starten maandag 16 augustus en duren tot en met donderdag 9 september. Door werkzaamheden te combineren wordt de hinder voor het doorgaande verkeer zoveel mogelijk beperkt.

De nieuwe kruising zal naar verwachting donderdagochtend 9 september opengesteld worden, waarbij gelijktijdig de noordlus definitief wordt afgesloten voor het verkeer.

In de week van 13 tot en met 17 september wordt de aansluiting van de noordlus op de N741 (Europalaan) opgeheven. Hiervoor zal het verkeer op de N741 overdag om en om langs de werkzaamheden worden geleid.
Die noordelijke verbindingsweg kom te vervallen, de zuidelijke verbindingsweg blijft en krijgt een VRI op de N346.
Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 15 aug 2021, 20:44

^^ Weggegooid geld en het maakt het streven naar 0 doden bepaald niet geloofwaardiger :nooo:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 15 aug 2021, 21:18

Was die aansluiting in het verleden vloeiender, of is er alleen ruimtereservering voor een vloeiende aansluiting? Of zijn dat eigenlijk de taluds?

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 15 aug 2021, 21:31

GuteFahrt schreef: do 18 okt 2018, 10:22 7.Aan de zuidzijde van de verbindingsbrug staat dit exemplaar
8.Het verhaal erbij ken ik nog niet. Nog even zoeken tenzij iemand hier kan aanvullen.
Ik ben al eens getipt over deze wegwijzer. Volgens mij op dit forum, dus er zou ergens een topic met een korte discussie moeten zijn.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry (sinds 23 mei officieel bejaard).

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 15 aug 2021, 21:39

Ik word altijd heel droevig van dat verkeersbeleid van Gelderland. Wegen die prima functioneren worden geheel volgestopt met rotondes en verkeerslichten, en nieuwe wegen aanleggen worden ook alleen maar gelijkvloers.
Daar hebben trouwens wel meer provincies last van.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 15 aug 2021, 22:04

Friesland, Flevoland, Noord-Brabant en Drenthe zijn in mijn optiek de enige provincies die 'het' over het algemeen begrepen hebben als het gaat om aanleg en reconstructie van provinciale wegen, waarbij er toch nog altijd gestreefd wordt om het provinciale wegennet voor de automobilist op een hoger plan te krijgen. Al zijn er zeker uitzonderingen en vreemde compromissen die de regel bevestigen.

De overige provincies zien automobiliteit kennelijk vooral als noodzakelijk kwaad dat zo veel mogelijk bestreden dient te worden. Met Groningen, Gelderland, Overijssel en Utrecht voorop als het gaat om talmen, dralen, traineren en lapmiddelen.

Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland en Limburg beschouw ik als middenmoot. Er zijn eerst vaak veelbelovende plannen en ideeën, die vervolgens worden uitgekleed tot van die net-nietjes (N194, N470/N471 en 3-in-1-project, N57-beleid en N256-plannen, N280-west) En sommige plannen worden dan weer wel netjes uitgevoerd (N307, N215, N62, N300).

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 15 aug 2021, 22:20

Kan me daar wel in vinden.
Eigenlijk bizar als je je bedenkt dat een groot deel van de verkeersprestatie over provinciale wegen verloopt, dat er een paar honderd miljoen per jaar aan onderhoud en reconstructie wordt uitgegeven aan vooral aanmodderen. En dat de verkeersveiligheid er maar mondjesmaat op vooruit gaat, maar de netwerkkwaliteit mwa-mwa blijft.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 15 aug 2021, 22:54

Kaaiman schreef: zo 15 aug 2021, 22:04Met Groningen, Gelderland, Overijssel en Utrecht voorop als het gaat om talmen, dralen, traineren en lapmiddelen.
Kan me dat bij Groningen niet zo goed voorstellen.
De N366 is vrij aardig opgewaardeerd. Idem voor de N46 (Ring Groningen). N355 heeft een paar kleine ongelijkvloerse kruisingen gekregen.
Misschien doel je op het talmen bij de N361 Groningen-Winsum?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry (sinds 23 mei officieel bejaard).