sirdanilot schreef:Ik vind het alleszins een slechte zaak dat de beneluxtrein is afgeschaft. Een ritje van Leiden naar Gent gaat op die manier wel heel lang duren... Want nee, een arme student gaat geen tientallen euro's aan toeslag betalen, en autorijden gaat ook niet.
Die arme studenten betalen nu al praktisch niks voor een reis van Leiden naar Gent. De frequente studerende grensreizigers gebruiken binnen Nederland de OV-studentenkaart, en binnen België de Go Pass (10 enkele reizen voor € 50, dus € 5 per enkele reis). Je bent dan alleen nog iets van 2 euro kwijt voor een kaartje tussen het grenspunt Roosendaal grens en Essen, en dan heb je daar ook recht op de jongerenkorting voor <26. Kortom, de gemiddelde student die frequent op zo'n traject reist is daar nu € 7 aan kwijt en betaalt nergens de volle prijs. En straks ook, als ze de Fyra en Thalys niet willen gebruiken.
Wat verandert er straks? De Beneluxtrein rijdt niet meer en het alternatief is de Fyra of de stoptrein Roosendaal-Antwerpen.
Hoe is de verbinding nu, met de Beneluxtrein? Je bent 2 uur en 48 minuten onderweg met 2 overstappen, in Rotterdam Centraal en Mechelen. Voorbeeld:
Leiden Centraal V. 12:19
Rotterdam Centraal A. 12:52
Rotterdam Centraal V. 12:55 (cross-platform overstap)
Mechelen A. 14:18
Mechelen V. 14:23
Gent-Sint Pieters A. 15:07
Aangezien de Beneluxtrein vaak vertraging oploopt is de overstap in Mechelen op z'n minst krap te noemen, sommige reizigers zullen dan ook eerder in Antwerpen-Centraal uitstappen en vanaf daar de trein naar Gent nemen. De overstaptijd in Antwerpen-Centraal is 18 minuten en de aankomsttijd in Gent is dan 15:13, dus 2 uur en 54 minuten.
Hoe is de verbinding straks, met de stoptrein Roosendaal-Antwerpen? Als we er vanuit gaan dat de dienstregeling tussen Antwerpen en Gent hetzelfde blijft:
Leiden Centraal V. 12:05
Roosendaal A. 13:18
Roosendaal V. 13:22
Antwerpen-Centraal A. 14:08
Antwerpen-Centraal V. 14:18
Gent-Sint Pieters A. 15:13
Er zijn nog steeds slechts twee overstappen. De reistijd is 3 uur en 8 minuten, dus slechts 14-20 minuten langer. Als je zegt dat het op die manier wel heel lang gaat duren, op een reis van 3 uur vind ik dat eerlijk gezegd wel meevallen. De student betaalt doorgaans dus zo'n 7 euro voor een enkele reis van Leiden naar Gent, ik snap dat gezeur dan niet over dat kwartiertje reistijd meer. De student zit immers al voor een dubbeltje op de eerste rang.
Kortom, dankzij de goede aansluiting van de IC op de stoptrein Roosendaal-Antwerpen (de tijden daarvan zijn nota bene aangepast, waarschijnlijk om toch een soort alternatief te bieden) valt het allemaal heel erg mee. Een reis van Leiden naar Antwerpen gaat 22 minuten langer duren, ook dat vind ik meevallen. Daarvoor hoef je echt niet de Beneluxtrein naast de Fyra in stand te houden. En aangezien de Belgen geen IC wilden doortrekken naar Roosendaal of Breda zijn er geen andere opties meer.