[EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Rene
4x5 autosnelweg

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door Rene » di 16 okt 2012, 20:43

Ds79m schreef:
Nu.nl 16 Oktober schreef:'Treinkaartjes naar België fors duurder'
Een prijsverhoging van 34%. :roll:
Moet die nieuwe HSL-lijn dan volledig door autorijdend Nederland betaald worden ?
Of is het niet meer dan logisch dan dat de gebruiker voor dat uur tijdwinst ook wat meer betaalt ?
Ik denk dat de extra bijdrage nog steeds in geen verhouding staat tot de achterlijk hoge maatschappelijke kosten van die lijn.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 16 okt 2012, 21:41

Het probleem is dat veel reizigers helemaal geen uur tijdswinst hebben, omdat je in de meeste gevallen extra moet overstappen en de frequentie lager wordt. Daar was een goed alternatief voor, maar dat wordt afgeschaft.

Vergelijk het met een situatie voor jezelf, waarin de N235 wordt omgebouwd tot een 2x4-snelweg met een tol van 5 euro, en tegelijkertijd de A7 tussen Purmerend en Zaanstad wordt afgebroken. Dan ben je misschien iets efficiënter op je werk, maar wel tegen behoorlijk hoge kosten, zonder een al te groot voordeel.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

evos
verkeersader

Bericht door evos » di 16 okt 2012, 22:03

Groningen schreef:Er wordt daar momenteel gereden met Mat '64. Dat is al zo zolang ik mij kan herinneren.
Dan kan niet erg lang zijn, want van 1994-2005 reed op Zwolle-Emmen het weinig succesvolle mat. SM'90, dat ook nooit ergens anders heeft gereden.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 16 okt 2012, 22:07

Nou ja, als ik op zondag naar huis (in Heeg) loop dan moet ik een uur lopen vanaf het dichtsbijzijnde treinstation. Een taxiritje zou ongeveer 25 euro kosten... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » di 16 okt 2012, 22:24

evos schreef:
Groningen schreef:Er wordt daar momenteel gereden met Mat '64. Dat is al zo zolang ik mij kan herinneren.
Dan kan niet erg lang zijn, want van 1994-2005 reed op Zwolle-Emmen het weinig succesvolle mat. SM'90, dat ook nooit ergens anders heeft gereden.
Klopt, mijn herinnering gaat niet verder dan 2006 :mrgreen:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 17 okt 2012, 8:37

Rene schreef:
Ds79m schreef:
Nu.nl 16 Oktober schreef:'Treinkaartjes naar België fors duurder'
Een prijsverhoging van 34%. :roll:
Moet die nieuwe HSL-lijn dan volledig door autorijdend Nederland betaald worden ?
Of is het niet meer dan logisch dan dat de gebruiker voor dat uur tijdwinst ook wat meer betaalt ?
Ik denk dat de extra bijdrage nog steeds in geen verhouding staat tot de achterlijk hoge maatschappelijke kosten van die lijn.
Kunnen we niet eens een keer stoppen om telkens ov en auto met elkaar te vergelijken? Dat gaat nergens meer over.
Anders gaan we de wegenbelasting ook maar met 34% verhogen vanwege de tijdwinst die nu wordt gemaakt op de A2.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » wo 17 okt 2012, 9:38

^^ Goed idee! Dan ga ik 29 euro per maand meer betalen aan MRB = 348 euro per jaar extra, al rijd ik nooit over de A2 maar dat doet er niet toe. U raadt hem al: dan gaat-ie weg. Heeft het OV er weer een reiziger bij 8-).

Maar treinkaartjes zijn wel duur inderdaad, zeker gezien het feit dat men de mond vol heeft dat er meer mensen met de trein moeten. Langs de andere kant wordt treinrijden enorm gesubsidieerd. Find the balance... :dontknow:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 okt 2012, 9:44

evos schreef:
Rond 2003-2004 was het ook gebruikelijk dat er één ICM op de sneltreindiensten reed, dus elke twee uur reed er een Koploper. De andere sneltrein werd met SM'90 gereden, evenals de stoptreinen.

Incidenteel heeft DM'90 er wel eens als vervanging voor de Plan V's gereden.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » wo 17 okt 2012, 9:49

^^ Dan was er of een andere dienstregeling, of men calculeerde vertragingen in. Want de Plan V's die er rijden zijn speciaal opgevoerd om sneller te kunnen optrekken, anders kom je in de knel met kruisen. En met die Buffels was niks mis, maar om nou te zeggen dat ze snel zijn...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 okt 2012, 10:42

Zoals ik al zei, de DM'90 heeft er slechts incidenteel gereden, als er zo snel geen ander materieel voorhanden was. Het was daar niet standaard.

De Super V's zijn er gekomen toen de dienstregeling werd aangepast en de sneltrein vaker ging stoppen. Eerder stopte de sneltrein enkel in Ommen, Hardenberg en Coevorden en was het langzamere optrekken van SM'90 en ICM geen probleem. Maar men wilde de sneltrein ook laten stoppen in Dalfsen en Nieuw-Amsterdam, en dus was materieel dat sneller kon optrekken noodzakelijk.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 17 okt 2012, 11:51

DM '90 heeft ook nog regelmatig Zwolle-Groningen gedaan. Ideaal traject: alleen jammer dat de gehele 106 km van bovenleiding zijn voorzien 8-)
Wat betreft die prijsverhoging: daar valt mee te leven, maar NS Hispeed blijft maar geheimzinnig doen over het prijsniveau en de hele dienstuitvoering. Dat wekt geen vertrouwen :nothanks:

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » wo 17 okt 2012, 11:53

^^ Weet ik, reisde als het kon altijd met die Buffels. Moest een tijd dagelijks stoptrein hebben en DM'90 vond ik mooier. Volgens mij heeft hij daar wel een jaar de stoptreindienst gereden (die van .23 uit Zwolle). :mrgreen:

Ik vind dat NS Hispeed zowiezo geheimzinnig aan het doen is, maar dat zal wel aan mij liggen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 okt 2012, 12:30

Groningen schreef:^^ Weet ik, reisde als het kon altijd met die Buffels. Moest een tijd dagelijks stoptrein hebben en DM'90 vond ik mooier. Volgens mij heeft hij daar wel een jaar de stoptreindienst gereden (die van .23 uit Zwolle). :mrgreen:
Ja, dat was iets langer dan een jaar. Rond 2003 heeft Plan U (de dieseluitvoering van Mat '64) er ook nog een tijd gereden, toen werd de stoptrein dus ook altijd standaard met dieselmaterieel gereden.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » wo 17 okt 2012, 12:52

DM'90 had wel een hoop lawaai, maar dat had ook wel weer wat. GTW's zijn veel stiller. Verhogen van frequenties zit er in Groningen helaas niet in.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 17 okt 2012, 17:45

Palance schreef:Kunnen we niet eens een keer stoppen om telkens ov en auto met elkaar te vergelijken?
Nee, ik zal niet nalaten om er de nadruk op te blijven leggen. Want de zwaar overdreven subsidie van het ov, en het feit dat de treinreiziger nooit een cent extra wil betalen, dat slaat helemaal nergens meer op.

@Groningen: wegprojecten al 100x door dezelfde weggebruiker betaald en worden niet door ov-reizigers zwaar gesubsidieerd. Verkeerde vergelijking dus.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 17 okt 2012, 20:02

Op zich mag die € 54,- best gevraagd worden, mits de beloofde dienstregeling eindelijk eens wordt uitgevoerd.
Voor de ICE op de Neubaustrecke tussen Köln en Frankfurt wordt ook een toeslag van zo'n € 20,= in de treinkaartjes verrekend :idea:

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 17 okt 2012, 20:10

Ik vind het alleszins een slechte zaak dat de beneluxtrein is afgeschaft. Een ritje van Leiden naar Gent gaat op die manier wel heel lang duren... Want nee, een arme student gaat geen tientallen euro's aan toeslag betalen, en autorijden gaat ook niet.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 17 okt 2012, 21:21

Rene schreef:
Palance schreef:Kunnen we niet eens een keer stoppen om telkens ov en auto met elkaar te vergelijken?
Nee, ik zal niet nalaten om er de nadruk op te blijven leggen.
Jouw standpunt over het OV kennen we intussen echt wel en het is niet nodig om jouw stokpaardje steeds weer opnieuw aan het voetlicht te brengen. Ik begin het zo langzamerhand behoorlijk irritant te vinden.

evos
verkeersader

Bericht door evos » wo 17 okt 2012, 21:29

^^ Amen.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 okt 2012, 21:37

sirdanilot schreef:Ik vind het alleszins een slechte zaak dat de beneluxtrein is afgeschaft. Een ritje van Leiden naar Gent gaat op die manier wel heel lang duren... Want nee, een arme student gaat geen tientallen euro's aan toeslag betalen, en autorijden gaat ook niet.
Die arme studenten betalen nu al praktisch niks voor een reis van Leiden naar Gent. De frequente studerende grensreizigers gebruiken binnen Nederland de OV-studentenkaart, en binnen België de Go Pass (10 enkele reizen voor € 50, dus € 5 per enkele reis). Je bent dan alleen nog iets van 2 euro kwijt voor een kaartje tussen het grenspunt Roosendaal grens en Essen, en dan heb je daar ook recht op de jongerenkorting voor <26. Kortom, de gemiddelde student die frequent op zo'n traject reist is daar nu € 7 aan kwijt en betaalt nergens de volle prijs. En straks ook, als ze de Fyra en Thalys niet willen gebruiken.

Wat verandert er straks? De Beneluxtrein rijdt niet meer en het alternatief is de Fyra of de stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

Hoe is de verbinding nu, met de Beneluxtrein? Je bent 2 uur en 48 minuten onderweg met 2 overstappen, in Rotterdam Centraal en Mechelen. Voorbeeld:

Leiden Centraal V. 12:19
Rotterdam Centraal A. 12:52
Rotterdam Centraal V. 12:55 (cross-platform overstap)
Mechelen A. 14:18
Mechelen V. 14:23
Gent-Sint Pieters A. 15:07

Aangezien de Beneluxtrein vaak vertraging oploopt is de overstap in Mechelen op z'n minst krap te noemen, sommige reizigers zullen dan ook eerder in Antwerpen-Centraal uitstappen en vanaf daar de trein naar Gent nemen. De overstaptijd in Antwerpen-Centraal is 18 minuten en de aankomsttijd in Gent is dan 15:13, dus 2 uur en 54 minuten.

Hoe is de verbinding straks, met de stoptrein Roosendaal-Antwerpen? Als we er vanuit gaan dat de dienstregeling tussen Antwerpen en Gent hetzelfde blijft:

Leiden Centraal V. 12:05
Roosendaal A. 13:18
Roosendaal V. 13:22
Antwerpen-Centraal A. 14:08
Antwerpen-Centraal V. 14:18
Gent-Sint Pieters A. 15:13

Er zijn nog steeds slechts twee overstappen. De reistijd is 3 uur en 8 minuten, dus slechts 14-20 minuten langer. Als je zegt dat het op die manier wel heel lang gaat duren, op een reis van 3 uur vind ik dat eerlijk gezegd wel meevallen. De student betaalt doorgaans dus zo'n 7 euro voor een enkele reis van Leiden naar Gent, ik snap dat gezeur dan niet over dat kwartiertje reistijd meer. De student zit immers al voor een dubbeltje op de eerste rang.

Kortom, dankzij de goede aansluiting van de IC op de stoptrein Roosendaal-Antwerpen (de tijden daarvan zijn nota bene aangepast, waarschijnlijk om toch een soort alternatief te bieden) valt het allemaal heel erg mee. Een reis van Leiden naar Antwerpen gaat 22 minuten langer duren, ook dat vind ik meevallen. Daarvoor hoef je echt niet de Beneluxtrein naast de Fyra in stand te houden. En aangezien de Belgen geen IC wilden doortrekken naar Roosendaal of Breda zijn er geen andere opties meer.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 17 okt 2012, 21:51

En de toeslag voor een reis naar Brussel ten opzichte van de huidige prijs is € 14,=. Precies in dezelfde km/prijsverhouding als de ICE-toeslag in Duitsland.
Jammer dat je geen lagere prijs betaalt als je in Rotterdam instapt 8-)
Onduidelijk is welke tariefschalen Fyra gaat hanteren. De keren dat je voor € 54,- reist zullen niet de hoofdmoot zijn, dunkt me.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 17 okt 2012, 22:03

^^ Als je op tijd een kaartje koopt, kan je voor slechts 25 euro tussen A'dam en Brussel reizen (net zoals bij de Thalys overigens op dit moment).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 17 okt 2012, 22:36

^^ Als je maar op tijd boekt, kun je ook met Easyjet voor een zacht prijsje via Geneve of Berlijn naar Amsterdam, maar dat lijkt me toch niet helemaal de bedoeling ;)

Eén van de voordelen van de trein is juist dat je gewoon naar het station gaat, een kaartje koopt, en instapt en vertrekt. Dat is het voornaamste voordeel in vergelijking met vliegtickets, die je ruim van tevoren moet boeken. En laten we eerlijk zijn: iets als Rotterdam-Brussel is geen wereldafstand, die je altijd even lang van tevoren plant.
Leiden Centraal V. 12:05
Roosendaal A. 13:18
Roosendaal V. 13:22
Antwerpen-Centraal A. 14:08
Antwerpen-Centraal V. 14:18
Gent-Sint Pieters A. 15:13
Als de Fyra geen succes wordt, liggen hier natuurlijk geweldige mogelijkheden om de reiziger eens flink te pesten. Je treuzelt gewoon opzettelijk tussen Dordrecht en Roosendaal, en zorgt er daarmee voor dat de reiziger regelmatig zijn aansluiting mist. En even voor de goede orde: dat doen de spoorwegen nu al jaren met de Beneluxtrein, dus er is geen reden om te verwachten dat dit plotseling gaat veranderen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 17 okt 2012, 22:41

boe! schreef:Jouw standpunt over het OV kennen we intussen echt wel en het is niet nodig om jouw stokpaardje steeds weer opnieuw aan het voetlicht te brengen. Ik begin het zo langzamerhand behoorlijk irritant te vinden.
Dit is een discussieforum, en daarmee komen er ook weleens meningen voor, die je misschien niet kan waarderen. Ik heb dan weer niet de behoefte om 100x te lezen dat half Nederland zijn rijbewijs zou verliezen als hij weer examen moet doen of dat je in Maarsbergen een paar euro kunt uitsparen bij het tanken. Maar dat is de vrijheid van een ieder om het wel op te merken, en ik heb er geen moeite mee als het geregeld verschijnt.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » wo 17 okt 2012, 23:03

De HSL is een grote fail geworden. Waarom wil de VVD perse dat er een lijn komt van Den Haag naar Brussel?
Volgens mij is die lijn helemaal niet rendabel! Ik zie weinig mensen in de HSL zitten. Vaak bijna lege treinen :?.
Dankzij de HSL stop de Intercity van Vlissingen naar Amsterdam op meerdere plaatsen in de Randstad met als doel om meer mensen in de HSL te krijgen.
Ik vind het ronduit schandalig en ongewenst! Leuk voor de bovenlaag, maar voor minima en studenten is het minder leuk aangezien deze doel groep geen dure treinkaartjes kunnen betalen voor de HSL!
Laatst gewijzigd door Steptimer op do 18 okt 2012, 0:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 17 okt 2012, 23:14

Steptimer schreef:Volgens mij is die lijn helemaal niet rendabel!
Geen enkele OV-verbinding is rendabel... (Enkel de metro van Hongkong geloof ik)
Steptimer schreef:Leuk voor de bovenlaag
Die nemen echt niet de trein... :mrgreen:

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » wo 17 okt 2012, 23:34

^^
Dat wist ik niet. Maar goed, de HSL verbinding van Den Haag naar Brussel lijkt me echt zinloos.

Voor wie is de HSL dan bedoelt? Jan met de pet op, studenten en de minima kunnen die kaartjes echt niet betalen.
Laatst gewijzigd door Vinny op do 18 okt 2012, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Als je reageert op bovenstaand bericht, dan hoef je niet te quoten. Ter bevordering van de overzichtelijkheid van het forum het citaat weggehaald.

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » wo 17 okt 2012, 23:49

Er zijn zo'n 250.000 studenten in NL, ca. 9% van de huishoudens zijn minima, 2,4% van de mannen heet Jan, hoeveel daarvan een pet op hebben is niet bekend. De rest kan gewoon met deze trein.

Ik snap de verontwaardiging niet zo. De Thalys zit zo'n beetje altijd vol, de Fyra naar Brussel rijdt nog niet eens, dus het lijkt me wat vroeg om het een fail te noemen. Of het de investering waard was is de vraag, maar wel een irrelevante vraag, want de investeringen zijn al gedaan.

Had je verwacht dat de HSL goedkoper zou zijn dan de Beneluxtrein en dat dit een project voor de minima zou zijn?

De VVD wil de Fyra Brussel-Den Haag omdat het is afgesproken: de Belgen zouden de investeringen doen (treinen aanschaffen) voor een trein van Brussel naar Den Haag en de Belgen houden zich op dit moment niet aan hun afspraak. Er zijn veel ambtenaren die van Brussel naar Den Haag reizen, dus dat zouden prima klanten voor deze trein zijn.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » do 18 okt 2012, 0:00

boe! schreef:
Rene schreef:
Nee, ik zal niet nalaten om er de nadruk op te blijven leggen.
Jouw standpunt over het OV kennen we intussen echt wel en het is niet nodig om jouw stokpaardje steeds weer opnieuw aan het voetlicht te brengen. Ik begin het zo langzamerhand behoorlijk irritant te vinden.
Tsjah de waarheid kwetst zeker? ;)
Helaas toch de trend dat kritiek op OV-projecten "not done" is... En ook ikzelf zal het ook niet laten deze kritiek te leveren indien nodig. ;)

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » do 18 okt 2012, 0:44

woutero schreef:Er zijn zo'n 250.000 studenten in NL, ca. 9% van de huishoudens zijn minima, 2,4% van de mannen heet Jan, hoeveel daarvan een pet op hebben is niet bekend. De rest kan gewoon met deze trein.

Ik snap de verontwaardiging niet zo. De Thalys zit zo'n beetje altijd vol, de Fyra naar Brussel rijdt nog niet eens, dus het lijkt me wat vroeg om het een fail te noemen. Of het de investering waard was is de vraag, maar wel een irrelevante vraag, want de investeringen zijn al gedaan.

Had je verwacht dat de HSL goedkoper zou zijn dan de Beneluxtrein en dat dit een project voor de minima zou zijn?

De VVD wil de Fyra Brussel-Den Haag omdat het is afgesproken: de Belgen zouden de investeringen doen (treinen aanschaffen) voor een trein van Brussel naar Den Haag en de Belgen houden zich op dit moment niet aan hun afspraak. Er zijn veel ambtenaren die van Brussel naar Den Haag reizen, dus dat zouden prima klanten voor deze trein zijn.
Nee, ik had verwacht dat de kaartjes even duur zouden zijn als normale treinkaartjes en ik er met mijn weekend-abonnement gewoon gebruik van zou kunnen maken.
In ieder geval met de relatief oude treinen waar ze momenteel mee rijden. Dat zijn namelijk de extra kosten echt niet waard!
Als de nieuwe snelle treinen eindelijk rijden dan zou ik de extra kosten een beetje kunnen begrijpen.

Nee, een trein zoals de Beneluxtrein had ik verwacht. Straks zijn de mensen vanuit de Randstad die naar Brussel willen afhankelijk van de duurdere Fyra. De minima zal hier helaas de dupe van worden. Dat is jammer!