Dat alle ambtenaren 1e klas reizen is ook een fabeltje.Groningen schreef:En ambtenaren tussen Groningen en Den Haag. De trein van 7:46 uit Groningen vandaan heeft niet voor niets de bijnaam Ambtenarentrein en er werden / worden (?) zelfs treinstellen op gezet met extra 1e klas plaatsen.
[EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Vrijwel alle ambtenaren die (regelmatig) Groningen-Den Haag reizen wel. Overigens uit de "rest Nederland" gebieden die naar Groningen forensen (dus dat is alles buiten Friesland, Groningen-provincie en Noord-Drenthe) heeft de trein een fors percentage in de modal-split - namelijk 47%, dus aannemelijk zijn er ook heel veel gewone (zaken)reizigers die met de trein reizen. Zie ook hier:
http://www.regiotram.nl/extra/feiten-en-cijfers/
http://www.regiotram.nl/extra/feiten-en-cijfers/
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- autoweg
Een reden? Nou: het is asociaal om iemand te laten staan terwijl dat niet hoeft. Om maar de analogie met het wegverkeer te maken, het is zoiets als in de file staan terwijl de spitsstrook gesloten is. (En daar moet je de meningen op dit forum eens over horen.) Sterker nog: het zou hetzelfde zijn als een select clubje mensen dat een hoger belastingtarief betaalt wél gebruik mag maken van de verder lege strook!Palance schreef:Geef eens één argument waarom niet? De 1e-klas-stoelen zijn duurder, dus als iemand een grotere kans wil op zitplek, betaalt-ie maar gewoon bij. Ik zie geen enkele reden waarom de NS dat niet zou kunnen maken.Ties schreef:Dit vind ik een totaal onbegrijpelijke redenatie. Als er lege plaatsen zijn, dan kan de NS het niet maken om mensen elders in de trein te laten staan.Palance schreef:Wat klassen betreft± Lekker in stand houden, die 1e klas, voor meer comfort (lees: meer kans op zitplek) mag best betaald worden naar mijn mening. Moet alleen een conducteur niet zo dom zijn om bij drukte om te roepen dat men ook in de 1e klas mag zitten.
Nog wat meer punten: openbaar vervoer is openbaar. Het vervult gewoon een maatschappelijke functie waarin iedereen gelijk is. We rijden toch ook allemaal over dezelfde A2? Of is de voor jou geldende maximumsnelheid afhankelijk van je MRB-tarief? Nee dus: er is één trein en iedereen hoort gewoon evenveel kans op een zitplaats te hebben tegen dezelfde prijs. Deze kans op een zitplaats moet gewoon dermate hoog zijn dat alleen in uitzonderingsgevallen mensen hoeven te staan.
Daarnaast is er gewoon het praktische dillemma van onhandig ruimtegebruik. Zoals al eerder is geconstateerd zijn er soms vrije zitplaatsen in de eerste klas terwijl de tweede klas vol zit. Dit is dus een planningsfout, want de ratio 1e-klas/2e-klas is dan niet goed ingeschat. Met andere woorden, de NS rijdt met nodeloos veel materieel rond. Verspilling dus.
En als ik er nog een praktisch punt bij mag doen. Op het station moet je maar net een goede locatie op het perron vinden en hopen dat de trein 'op het goede punt' stopt. Anders kun je weer heen sjouwen naar de correcte klasse.
Ik weet dat René technisch gelijk heeft. Ik merk daarbij alleen op dat een "vervoerbewijs" in de letterlijke zin van het woord een achterhaald concept is. Want wat is de volgende stap? Komt de NS dan gewoon aanrijden met een paar goedenwagons waar we met ons allen in moeten gaan zitten? Dan worden we toch ook vervoerd en heeft de NS aan haar plicht voldaan? Ik sta zelf neutraal tegenover een reserveringsmogelijkheid. Het zou een oplossing kunnen zijn voor spitsdrukte. Aan de andere kant werken we in Nederland met dusdanig hoogfrequent OV en zijn de reisafstanden ook dermate kort, dat reservering vrij overbodig is.Palance schreef:Maar René heeft wel gelijk, je hebt een vervoersbewijs, geen garantie op een zitplek. Het kan dus inderdaad voorkomen dat je een 1e-klaskaartje koopt, maar toch geen zitplek hebt. Dat zou je overigens kunnen ondervangen met reserveringsmogelijkheid (geen reserveringsplicht!).Ties schreef:Dat is dan een 19e-eeuwse instelling.Rene schreef:Mis. Je koopt een vervoerbewijs en betaalt voor de reis, NIET voor de stoel. Dat geldt in beide klassen.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat is erg tegenstrijdig natuurlijk. Of je vindt dat de NS iedereen een zitplaats moet kunnen aanbieden, daar hoort dan ook een reserveringsoptie bij, of de mogelijkheid om eerste klasse te reizen. Of je vindt van niet, maar dan moet je ook niet klagen dat je tussen Gouda en Den Haag moet staan... 
En nogmaals, code "rood" komt voor - maar dit is echt maar in een zeer beperkt aantal treinen het geval. Voor zover dat planningsfouten betreft doet de NS daar wel veel aan om te voorkomen. Ze hebben niet voor niets tellers in de trein ingezet...

En nogmaals, code "rood" komt voor - maar dit is echt maar in een zeer beperkt aantal treinen het geval. Voor zover dat planningsfouten betreft doet de NS daar wel veel aan om te voorkomen. Ze hebben niet voor niets tellers in de trein ingezet...

-
- stadsweg
Mja, ik reis Den Bosch-Amsterdam Bijlmer Arena op en neer per trein en heb een 1e klasse jaarkaart. In de spits komt het vaak genoeg voor dat de 1e klas vol is. Ik moet er niet aan denken om elke dag 2e klasse te reizen, omdat het daar vaak nog voller is. Bovendien betaal ik (mijn baas) graag wat extra voor comfort en functioneert de stiltecoupe in de 1e klas beter dan in de 2e klas...Ties schreef:Daarnaast is er gewoon het praktische dillemma van onhandig ruimtegebruik. Zoals al eerder is geconstateerd zijn er soms vrije zitplaatsen in de eerste klas terwijl de tweede klas vol zit. Dit is dus een planningsfout, want de ratio 1e-klas/2e-klas is dan niet goed ingeschat. Met andere woorden, de NS rijdt met nodeloos veel materieel rond. Verspilling dus.Palance schreef:Geef eens één argument waarom niet? De 1e-klas-stoelen zijn duurder, dus als iemand een grotere kans wil op zitplek, betaalt-ie maar gewoon bij. Ik zie geen enkele reden waarom de NS dat niet zou kunnen maken.Ties schreef:Dit vind ik een totaal onbegrijpelijke redenatie. Als er lege plaatsen zijn, dan kan de NS het niet maken om mensen elders in de trein te laten staan.Palance schreef:Wat klassen betreft± Lekker in stand houden, die 1e klas, voor meer comfort (lees: meer kans op zitplek) mag best betaald worden naar mijn mening. Moet alleen een conducteur niet zo dom zijn om bij drukte om te roepen dat men ook in de 1e klas mag zitten.
En als ik er nog een praktisch punt bij mag doen. Op het station moet je maar net een goede locatie op het perron vinden en hopen dat de trein 'op het goede punt' stopt. Anders kun je weer heen sjouwen naar de correcte klasse..
-
- 2x2 autosnelweg
Nou joeperdepoepie, daar zou ik ook een hoop extra euro's voor neertellen zeg ! Kleinburgerlijkheid ten top dit...En in de sprinters is het verschil tussen de eerste klas en de tweede klas groter dan een ander kleurtje, in de eerste klas heb je een privé-leeslampje. Moet je maar eens op letten...
@ Jelger: Als ik in Goes instap is de trein al dusdanig vol dat je ook niet echt gegarandeerd een zitplaats hebt (al moet ik zeggen dat je wel minstens 90% kans hebt dat er nog minstens een plekje over is). En op al die kleine stationnetjes stapt niemand uit, dus moet je wachten tot BoZ voor je een zitplaats hebt. Maar ik zal toegeven dat je meestal nog wel een plekje kunt vinden op dit traject.
Als ik in Leiden instap kan je eigenlijk standaard vrijwel nooit zitten. Dat kleine stukje tot den haag hs zit ik dus lekker even in de eerste klas (anders moet ik al mijn spullen op de grond leggen, dat is ook alleen maar hinderlijk). Vanaf den Haag HS is er altijd wel een plekje.
-
- stadsweg
Ach, man. Ik heb menig trein in Nederland gezien binnen en buiten de spits en 90% van de tijd een zitplaats gehad in de drukste treinen. Simpelweg:
1) Voor of achteraan de trein;
2) Vragen voor de plek als er een tas op ligt.
Je gaat mij echt niet vertellen dat in Zeeland (
) geen plek meer is in de trein.
Voorbeeldje van gisteren:
L-trein Roosendaal - Antwerpen. Conducteur meldde na een aantal stops dat de trein overvol was en daarom de 1e-klasse toegankelijk was voor iedreen, met voorrang voor reizigers met een 1e-klas ticket. Terwijl ik voorin de trein zat en naast mij een (meerdere) lege plek beschikbaar was.
1) Voor of achteraan de trein;
2) Vragen voor de plek als er een tas op ligt.
Je gaat mij echt niet vertellen dat in Zeeland (

Voorbeeldje van gisteren:
L-trein Roosendaal - Antwerpen. Conducteur meldde na een aantal stops dat de trein overvol was en daarom de 1e-klasse toegankelijk was voor iedreen, met voorrang voor reizigers met een 1e-klas ticket. Terwijl ik voorin de trein zat en naast mij een (meerdere) lege plek beschikbaar was.

-
- 4x5 autosnelweg
Dan vraag je je inderdaad af of de conducteur het juiste overzicht wel heeft. Ik heb zelf ook wel eens meegemaakt dat er iets vergelijkbaars werd omgeroepen terwijl het in de wagon waar ik zat wel meeviel (treinen op zaterdagochtend naar Maastricht zijn zo'n leuk voorbeeld - al helemaal als er kerstmarkten in Valkenburg en Maastricht zijn). Overvolle trein, maar toch is er plek in mijn wagon.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
Ik maak vaker mee dat de conducteur gewoon omroept dat mensen naar voor of achter moeten verhuizen, eerlijk gezegd. Dat overzicht is er denk ik wel.
-
- Secretaris
Ik heb laatst zelfs meegemaakt dat er nog plek genoeg was in mijn coupé (in de kop van de trein), maar dat de conducteur (in de staart van de trein) de trein al liet vertrekken en vervolgens na vertrek doodleuk via de intercom excuseerde dat hij mensen op het perron had moeten laten staan omdat de trein zo vol was. 

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- 4x5 autosnelweg
Toch ligt het voor het gros aan de passagiers zelf. Hoe vaak zie je het niet gebeuren dat bepaalde deuren niet gebruikt worden, terwijl een trein (of tram of metro) niet wegkan omdat iedereen zich door één deur wil wringen?
Metrostation Beurs in Rotterdam op lijnen D en E is ook zo'n leuke, voorin is het dringen geblazen (daar komen overstappassagiers vandaan van A, B en C), daar zit de boel propvol, maar verderop is er vaak plaats genoeg. Omdat veel mensen echter niet door willen lopen, houdt dat de boel flink op.
Totdat de bestuurder het sein geeft dat hij wil vertrekken, dan is het gevloek niet van de lucht.
Metrostation Beurs in Rotterdam op lijnen D en E is ook zo'n leuke, voorin is het dringen geblazen (daar komen overstappassagiers vandaan van A, B en C), daar zit de boel propvol, maar verderop is er vaak plaats genoeg. Omdat veel mensen echter niet door willen lopen, houdt dat de boel flink op.
Totdat de bestuurder het sein geeft dat hij wil vertrekken, dan is het gevloek niet van de lucht.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- verkeersader
Ik heb er geen moeite mee als mensen bij grote drukte in de eerste klas gaan zitten. Vaak zijn ze zelfs zo beleefd te gaan staan als je aangeeft dat je wel een 1ste klas kaart hebt. Ik heb meer moeite met mensen die na 5 stappen denken ik heb geen zitplek dus ik knal hier lekker neer.
De meeste vaste reizigers hebben wel door waar 1ste en 2e klasse instaplocaties zijn. Soms rijdt de machinist te ver door of is het een ander treintype en dan gaat het mis. Bij de Fyra/Benelux heb je op schiphol iig een indicatie waar de 1ste klas zit. Dit zouden ze mogen uitbreiden naar alle stations en voor alle treinen.
De meeste vaste reizigers hebben wel door waar 1ste en 2e klasse instaplocaties zijn. Soms rijdt de machinist te ver door of is het een ander treintype en dan gaat het mis. Bij de Fyra/Benelux heb je op schiphol iig een indicatie waar de 1ste klas zit. Dit zouden ze mogen uitbreiden naar alle stations en voor alle treinen.
-
- expressweg
Daar lijkt het geregeld wel op, let er maar eens op.Ties schreef:Of is de voor jou geldende maximumsnelheid afhankelijk van je MRB-tarief?
-
- 2x5 autosnelweg
Vanaf 7 januari 2013 stoppen in de ochtendspits alle treinen richting Amersfoort op station Hoevelaken.boe! schreef:Van Barneveld naar Amersfoort bedraagt de rittijd 17 minuten ongeacht of er wel of niet gestopt wordt in Hoevelaken. Er is dus geen probleem met overig treinverkeer. De werkzaamheden op Amersfoort hebben ook geen effect. Sinds de nieuwe dienstregeling zijn de treinen beter gespreid en worden de sporen 4 en 5 nauwelijks gebruikt. Genoeg ruimte dus voor de stoptreinen naar Barneveld en Ede.
-
- 2x5 autosnelweg

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Voorzitter

-
- verkeersader
Vandaag met de Intercity geweest van Vlissingen naar Groningen. Op bepaalde tijdstippen gaat er een rechtsstreekse Intercity. In Vlissingen stond er zelfs op de digitale informatie borden op het perron: Groningen aangegeven als einddoel. Volgens mij is dit de langste verbinding in Nederland zelf..
-
- 2x2 autosnelweg
^ Da's verreweg de langste verbinding, inderdaad. Moet ik ook nog een keer doen eigenlijk
Ik ben nog nooit in Groningen geweest, maar het schijnt toch een leuke stad te zijn.
Morgen mag ik weer met die stomme "intercity" (lees stoptrein) die op elk stationnetje stopt...

Morgen mag ik weer met die stomme "intercity" (lees stoptrein) die op elk stationnetje stopt...

-
- 2x5 autosnelweg
Dat is dezelfde trein die in de weekends doorgaat naar Groningensirdanilot schreef: Morgen mag ik weer met die stomme "intercity" (lees stoptrein) die op elk stationnetje stopt...

-
- 2x4 autosnelweg
Zo worden mensen gedwongen van de HSL gebruik te maken, die overigens in Rotterdam niet aansluit (waardoor het niet sneller is).sirdanilot schreef:^Morgen mag ik weer met die stomme "intercity" (lees stoptrein) die op elk stationnetje stopt...
-
- 2x4 autosnelweg
Volgens mij is die trein Vlissingen-Groningen een veegtrein (1 of 2 keer per dag), dwz een intercity die op het laatste traject een stoptrein wordt en dus ook in Meppel en Haren stopt. Heeft niets met de HSL te maken. Je bent (drie kwartier) sneller in Groningen als je in Rotterdam overstapt op de trein via Amersfoort, maar dat komt door de omweg via Amsterdam Centraal en door de stoptreinstops tussen Zwolle en Groningen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- verkeersader
^
Er gaan ook treinen vanuit Vlissingen op bepaalde tijdstippen naar Leeuwarden. Die stopt overigens niet op ieder station na Roosendaal. Ook niet in het Noorden..
Gaan er eigenlijk ook treinen vanuit Leeuwarden en Groningen rechtsstreeks naar Vlissingen?
Tsja, sinds de Intercity tussen Vlissingen en Roosendaal overal stopt ben je vanaf Goes tot Roosendaal 10 minuten langer onderweg
.
Omroep Zeeland was pro voor deze nieuwe dienstregeling. Ze lieten alleen de mensen zien die er positief over waren op een enkeling na die als zuur werd afgedaan.
Er gaan ook treinen vanuit Vlissingen op bepaalde tijdstippen naar Leeuwarden. Die stopt overigens niet op ieder station na Roosendaal. Ook niet in het Noorden..
Gaan er eigenlijk ook treinen vanuit Leeuwarden en Groningen rechtsstreeks naar Vlissingen?
Tsja, sinds de Intercity tussen Vlissingen en Roosendaal overal stopt ben je vanaf Goes tot Roosendaal 10 minuten langer onderweg

Omroep Zeeland was pro voor deze nieuwe dienstregeling. Ze lieten alleen de mensen zien die er positief over waren op een enkeling na die als zuur werd afgedaan.
-
- 2x4 autosnelweg
Reizigers uit de dorpen en Zeeuws-Vlaanderen, die met de bus naar de stations komen, gaan erop vooruit omdat er veel kortere overstappen tussen bus en trein zijn en bovendien in Roosendaal de niet ideale overstap op de Benelux is vervallen. De kortere overstappen wegen op tegen de langere reistijd van de trein, zodat er toch een snellere verbinding overblijft.
Reizigers naar Goes, Middelburg en Vlissingen (de steden zelf) hebben er echter wel nadeel van.
Het is dus plussen en minnen.
Reizigers naar Goes, Middelburg en Vlissingen (de steden zelf) hebben er echter wel nadeel van.
Het is dus plussen en minnen.
-
- 2x4 autosnelweg
Op zondag om 6:45 en zaterdag om 5:45 vanuit Groningen.Steptimer schreef:^
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 2x2 autosnelweg
Ik kom uit Zeeuws Vlaanderen en ga er geen steek op vooruit. Het is dat bus 20 nu toevallig wél vlak bij mijn huis stopt, wat vroeger niet zo was, anders was ik er flink op achteruit gegaan.Willem schreef:Reizigers uit de dorpen en Zeeuws-Vlaanderen, die met de bus naar de stations komen, gaan erop vooruit omdat er veel kortere overstappen tussen bus en trein zijn en bovendien in Roosendaal de niet ideale overstap op de Benelux is vervallen. De kortere overstappen wegen op tegen de langere reistijd van de trein, zodat er toch een snellere verbinding overblijft.
Inclusief het grootste deel van Zeeuws-Vlaanderen dus. Oftewel: het overgrote merendeel van de Zeeuwen.Reizigers naar Goes, Middelburg en Vlissingen (de steden zelf) hebben er echter wel nadeel van.
Bevoordeling van een kleine groep (die paar duizend mensen in de dorpjes) ten op zichte van de grote groep (bijna honderd duizend man in Zeeuws-Vlaanderen en grotere Zeeuwse plaatsen).Het is dus plussen en minnen.
-
- 2x5 autosnelweg

-
- 4x5 autosnelweg
We hoeven die discussie ook niet meer te voeren. De Zeeuwse lijn blijft bij het hoofdrailnet en krijgt vanaf dgl. 2015 2x per uur een bedieningsplicht voor alle stations (behalve op zondag en 's avonds laat). De overal stoppende IC is daarmee een voldongen feit geworden.
-
- 4x5 autosnelweg
En dat is verder voor het topic over de dienstregeling 2015.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
Zó leuk dat ik er heel graag weg wilsirdanilot schreef: Ik ben nog nooit in Groningen geweest, maar het schijnt toch een leuke stad te zijn.

We hebben hier ook de langste busverbinding in NL: de lijn Lelystad - Groningen.
-
- 4x5 autosnelweg
Die is toch helemaal niet nodig sinds de Hanzelijn geopend is?
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net