Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.
Moderator: Moderatoren
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » vr 07 jun 2013, 7:55
Infrastructurele beperkingen zorgen er vaak voor dat de gewenste dienstregeling niet geboden kan worden. Meestal wordt er op basis van de gewenste dienstregeling een investeringsplan gemaakt zodat die wel gereden kan worden wanneer de nieuwe infrastructuur gereed is.
Dit is natuurlijk wel theorie

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » vr 07 jun 2013, 7:59
sirdanilot schreef:Meestal worden nieuwe stations toch bij het invoeren van de nieuwe dienstregeling geopend? Toch opvallend !
In vrijwel alle Europese landen vindt er halverwege december een grote wijziging in de dienstregeling plaats, en halverwege juni een wat kleinere wijziging. Die beide momenten worden vaak gebruikt voor het openen van nieuwe stations en spoorlijnen en het invoeren of schrappen van treinen. Buiten deze momenten vinden doorgaans alleen kleine aanpassingen plaats.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Willem » vr 07 jun 2013, 9:00
Als de extra rijtijd die het stoppen op een nieuw station met zich mee brengt al vanaf december in de dienstregeling zit kan een nieuw station op elke datum geopend worden. Er hoeft dan immers niets te worden aangepast (behalve het fysiek stoppen zelf en een stuk communicatie).
Vaak wordt deze tactiek gevolgd.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door boe! » vr 07 jun 2013, 20:42
In dit geval gaat het om nieuwe treinritten. Tot nu toe waren er Sprinters die om .05 en .35 uit Utrecht vertrokken, daar komt nu een treinserie bij die om .20 en .50 vertrekt. Deze treinserie rijdt tussen Utrecht en Woerden. Vanaf Woerden vertrekt deze treinserie om .24 en .54.
-
Tijgernoot
- dorpsstraat
Bericht
door Tijgernoot » vr 07 jun 2013, 22:12
Let wel, na 20:00 en in het weekend rijdt deze sprinter niet en stopt de sprinter Utrecht C - Den Haag C wél op Utrecht Leidsche Rijn.
Er veranderd nog meer aanstaande zondag, dat betreft voornamelijk kleine wijzigingen in vertrektijden. Jaarlijks wordt de dienstregeling zes keer aangepast. In december en juni gebeurt dat in heel Europa. Daarnaast worden in februari, april, september en oktober op de maandag na de eerste zondag van die maand nog kleine aanpassingen in de dienstregeling gemaakt.
-
sirdanilot
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door sirdanilot » do 13 jun 2013, 21:44
Volgens de omroepster gaat de intercity waar ik nu in zit (normaliter vlissingen - lelystad) na lelystad door naar Zwolle.... Klopt dat? :S
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » do 13 jun 2013, 21:53
Ja dat klopt in sommige gevallen. Er zijn zelfs intercity's die Leeuwarden-Vlissingen rijden. Deze intercity stopt tussen Leeuwarden en Zwolle op alle tussengelegen stations. En stopt ook te Amsterdam Lelylaan en Rilland-Bath. Vast ook nog wel op meer plaatsen, maar dat past niet meer op de digitale treinaanwijzer...

-
sirdanilot
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door sirdanilot » do 13 jun 2013, 22:03
Vlissingen Leeuwarden en Vlissingen Groningen ken ik wel, maar niet Vlissingen Zwolle....
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door boe! » do 13 jun 2013, 22:09
Als een trein bestaat uit twee treinstellen dan blijft er wel vaker een treinstel achter in Zwolle. En ik de vorige dienstregeling was er in de avond ook een IC (toen nog via Amersfoort) die eindigde op Zwolle terwijl de IC's een half uur daarvoor en daarna wel doorreden naar Groningen/Leeuwarden.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » do 13 jun 2013, 23:05
sirdanilot schreef:Vlissingen Leeuwarden en Vlissingen Groningen ken ik wel, maar niet Vlissingen Zwolle....
Oh die komt dus ook voor. Andersom ook. Maar ik weet niet precies op welke tijden die verbinding geboden wordt.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Willem » do 13 jun 2013, 23:16
Dat zal wat later op de avond zijn, als het te laat wordt om nog naar Groningen door te treinen.
Weer een trein later is dan Vlissingen-Amsterdam ofzo.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » do 13 jun 2013, 23:20
Jammer genoeg kun je nu niet zo gemakkelijk meer het spoorboekje induiken..., dat wordt weer vetrekstaten downloaden

-
Tim
- expressweg
Bericht
door Tim » do 13 jun 2013, 23:30
Nakijken bij
http://reiseauskunft.bahn.de/bin/bhftafel.exe leert me, dat Ma, Di, Wo, Do en Zo om 20:38 een trein Vlissingen-Zwolle rijdt. Deze is om 00:44 (Wo 00:52, Do 00:46) in Zwolle. Een tegentrein heb ik niet gevonden.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door boe! » vr 14 jun 2013, 7:55

Die trein rijdt alleen op vrijdag en zaterdag door naar Leeuwarden. Op de overige dagen is Zwolle de eindbestemming.
-
sirdanilot
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door sirdanilot » vr 14 jun 2013, 11:49
Toch snap ik het nut niet zo van deze verre treinreizen. Vaak is het niet de kortste route, en als je al in Zeeland vertraging oploopt heb je daar tot in Friesland last van. Dat lijkt me toch niet handig !
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door boe! » vr 14 jun 2013, 12:16
Voor de reiziger ziet dit er vreemd uit. Voor de NS kan dit handig of misschien zelfs wel noodzakelijk zijn i.v.m. materieelinzet, gebrek aan capaciteit op stations waardoor een trein daar niet kan keren, etc.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » vr 14 jun 2013, 18:02
Het is een klantvriendelijke manier van uitdunning in de daluren. Door treinseries aan elkaar te knopen voorkom je dat reizigers in Amsterdam Centraal en Zwolle moeten overstappen op een andere trein. De "Zuid-tak" intercity (Den Haag-Groningen) rijdt dan niet mee wegens onvoldoende vraag dus daar moet dan wel een alternatief voor zijn. Door de trein naar de uiteinden van het netwerk te laten rijden staat deze de volgende ochtend vroeg weer op de juiste plek om reizigers weer terug naar de Randstad te brengen (de treinen naar West-Nederland rijden eerder in de ochtend dan andersom omdat de typische ochtendforens naar de grote stad /naar de randstad reist)
-
Steptimer
- verkeersader
Bericht
door Steptimer » za 15 jun 2013, 0:45
Op bepaalde tijdstippen gaat de Intercity vanaf Vlissingen via Haarlem zag ik op de informatie borden!
Variatie genoeg in ieder geval...

-
PeterSchoeber
- autoweg
Bericht
door PeterSchoeber » zo 23 jun 2013, 14:39
sirdanilot schreef:Vlissingen Leeuwarden en Vlissingen Groningen ken ik wel, maar niet Vlissingen Zwolle....
Gedurende vele (tientallen) jaren heeft er een treindienst bestaan van Zwolle naar Vlissingen via Arnhem, Den Bosch, Breda en Roosendaal om maar enkele plaatsen te noemen. Officieel was het de zogenaamde IJssel-Brabant route maar vanwege het feit dat er op deze verbinding veelal het oudste dienstdoende reizigers materieel van de NS werd ingezet werd het in de spoorhobby wereld ook wel aangeduid als "schrootlijn" Ergens begin 90-er jaren sneuvelde deze lange doorgaande verbinding.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
-
sirdanilot
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door sirdanilot » zo 23 jun 2013, 14:59
^ Dat klopt, maar de treinen nu rijden natuurlijk een heel andere route. Het is dan ook lang niet de kortste route van Vlissingen naar Zwolle.
Vlissingen Haarlem? Enkele jaren terug reed de IC via Haarlem naar Amsterdam, maar ik wist niet dat die nu ook nog bestond.
-
Steptimer
- verkeersader
Bericht
door Steptimer » zo 23 jun 2013, 22:02
sirdanilot schreef:^ Dat klopt, maar de treinen nu rijden natuurlijk een heel andere route. Het is dan ook lang niet de kortste route van Vlissingen naar Zwolle.
Vlissingen Haarlem? Enkele jaren terug reed de IC via Haarlem naar Amsterdam, maar ik wist niet dat die nu ook nog bestond.
Staat aangegeven op de informatie borden voor die route. Volgens mij gaat er maar 1 per dag via Haarlem...
Waarom stopt de Intercity Vlissingen - Lelystad eigenlijk in Den Haag Laan van NOI? Daar zie ik amper mensen in en uit stappen en het station ligt wel heel erg dicht bij Den Haag HS.

-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Willem » zo 23 jun 2013, 23:25

Dat is typisch een forenzenstation dat vooral in de spitsuren erg druk is. Op die uren stappen er veel mensen in- en uit. Daarbuiten is het, met name 's avonds en in de weekeinden, veel rustiger. De afstand tot HS is in kilometers niet zo ver, maar doordat ze gescheiden zijn door een spoorlijn (die naar Utrecht) en de Utrechtsebaan liggen beide stations wel in een heel ander stadsdeel.
Het is best mogelijk om de trein daar in de weekeinden te laten doorrijden, dan is de stop daar nogal zinloos.
-
sirdanilot
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door sirdanilot » zo 23 jun 2013, 23:47
Laan van NOI is helemaal niet zo'n onbelangrijk station: het sluit aan op het RandstadRail netwerk (vooral voor zoetermeer en sommige delen van Den Haag). Als er al een station moet worden geschrapt is het Schiedam Centrum of Blaak; liefst Blaak, want Schiedam is wel nuttig voor het Rotterdamse metronetwerk. Blaak minder, als ik naar Zuid wil moet ik vanaf blaak toch nog naar beurs en daar weer overstappen, dan is het sneller om naar rotterdam Centraal te gaan en daar rechtstreeks de metro weer helemaal terug.
En natuurlijk enkele Zeeuwse stations kunnen worden geschrapt, maar daar hebben we al over gepraat.
-
lebre7
- stadsweg
Bericht
door lebre7 » ma 24 jun 2013, 0:06
Schiedam Centrum is juist een grote toegevoegde waarde binnen het huidige IC-netwerk. Schiedam Centrum is nu echt uitgegroeid tot een groot overstappunt. Het perron op spoor 5 is altijd goed gevuld doordeweeks.
Bus: aanvoer uit Schiedam en Naaldwijk
Tram: aanvoer uit Schiedam en Vlaardingen
Metro: aanvoer uit Pernis, Hoogvliet en Spijkenisse
Trein: aanvoer uit Hoek v Holland, Maassluis en Vlaardingen
Blaak ligt iets anders, maar ook hier vind ik de stop verdedigbaar. Een voorbeeld wat ik veel hoor is de relatie Delft - Kralingse Zoom en ook Zwijndrecht - Kralingse Zoom. De stop op Blaak is voornamelijk van belang voor reizigers onder de Maas.
-
sirdanilot
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door sirdanilot » ma 24 jun 2013, 0:13
^ Ik heb zojuist uitgelegd dat Blaak helemaal niet handig is voor naar Zuid te reizen, omdat de metro naar Zuid niet rechtstreeks gaat (overstap op Beurs). Uitstappen op Centraal is dan vanuit beide richtingen handiger (of je stapt al uit op dordrecht en neemt de stoptrein). Daarom mag Blaak voor mijn part worden geschrapt. Met de bijna voltooide afwerking van station Centraal is het niet meer nodig om reizigers van Centraal weg te houden.
Schiedam is inderdaad veel beter verdedigbaar dan Blaak.
-
lebre7
- stadsweg
Bericht
door lebre7 » ma 24 jun 2013, 0:26
Ik bedoelde met onder de Maas meer steden als Dordrecht, Breda, Roosendaal en verder.

Je zal je verbazen, maar op Blaak stappen toch redelijk wat mensen over. In de ochtendspits is het voornamelijk te merken op het perron van de metro richting de wijken.
-
Mark
- Forumbeheerder
Bericht
door Mark » ma 24 jun 2013, 1:27
sirdanilot schreef:^ Ik heb zojuist uitgelegd dat Blaak helemaal niet handig is voor naar Zuid te reizen, omdat de metro naar Zuid niet rechtstreeks gaat (overstap op Beurs). Uitstappen op Centraal is dan vanuit beide richtingen handiger (of je stapt al uit op dordrecht en neemt de stoptrein). Daarom mag Blaak voor mijn part worden geschrapt. Met de bijna voltooide afwerking van station Centraal is het niet meer nodig om reizigers van Centraal weg te houden.
Schiedam is inderdaad veel beter verdedigbaar dan Blaak.
Blaak is niet handig om naar Zuid te reizen, maar je vergeet dat Blaak via de metrolijnen heel Rotterdam bedient wat ten oosten van het station ligt. Rotterdam Centraal biedt alleen toegang tot de noord-zuid lijnen van de stad, Blaak de oost-west lijnen. Blaak geldt als een zeer druk overstap station wat, net zoals Schiedam Centrum, in principe niet zomaar uit het IC net geschrapt kan worden. Ten tijden van de sneltrein was het druk, en sinds de veranderingen in dienstregeling 2012 is het alleen maar drukker geworden.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Peter » ma 24 jun 2013, 17:17
Er is nog een reden waarom de meeste ICs Leiden-Rotterdam op Laan van NOI stoppen: er rijdt geen stoptrein meer tussen Laan van NOI en HS en er rijdt ook geen ander OV tussen beide stations. Wie van bijv Zoetermeer, Leidschenveen of Voorschoten naar Den Haag HS, Delft of Rotterdam moet kan nu eenvoudig op Laan van NOI overstappen op de IC en hoeft niet via Den Haag Centraal te reizen wat snel een extra overstap en een extra 15 minuten reistijd kost. De IC naar Centraal stopt niet op Laan van NOI, omdat er genoeg mogelijkheden zijn de stoptrein of RR (E, 2, 3, 4) te nemen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » ma 24 jun 2013, 18:29
De enige stop in de Randstad die geschrapt zou moeten worden m.i. is Heemstede-Aerdenhout. Dat is geen IC-waardig station. Echter, dit station kan niet gemakkelijk met onderliggende stoptreinen bediend worden, anders dan de bestaande stoptrein Haarlem-Leiden, en dat is te weinig voor de vraag naar deze voorstadshalte. Daarnaast schijnt de NS, naast overheidspersoneel en studenten ook nog wat betalende reizigers te willen hebben op haar netwerk. Die wonen daar...

-
sirdanilot
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door sirdanilot » ma 24 jun 2013, 18:39
Om station Heemstede-Aerdenhout te bedienen, zou men de intercity uit Hoorn door kunnen laten rijden naar dit station, en alle andere IC stops op Heemstede Aerdenhout schrappen. De meeste mensen naar deze halte zullen naar haarlem/amsterdam willen en niet naar het zuiden, en die enkelen die dat wel willen kunnen dat doen met de stoptrein.