[EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2013

Bericht door waldo79 » za 13 okt 2012, 19:53

En ondanks de stops kun je in een goed uur van Vlissingen naar Roosendaal blijven reizen. Dat is nog steeds vlot ;)

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 13 okt 2012, 20:21

Vinny schreef:De provincie Zeeland wil die stations open houden. Dus blijven ze open. Dit is het enige reële alternatief dat de NS heeft, gegeven het feit dat vanaf Roosendaal de twee intercity's in een klokvaste halfuurdienstregeling naar de Randstad gestuurd moeten worden. Hooguit zou je door een scheve tijdsligging 1 intercity wat kunnen versnellen, maar dat levert een minder starre dienstregeling (dus minder aantrekkelijk voor de reiziger), slechtere overstappen van en naar ander openbaar vervoer, en ook niet al te veel rijtijdwinst op.
Of je laat per uur één intercity zoals die is, en één intercity die vanaf roosendaal op alle stations stopt. Simpel, toch? Dán bereik je wel een verbetering voor het Zeeuwse OV, want vanaf de kleine dorpjes kun je rechtstreeks naar de randstad, en mensen die de rechtstreekse trein missen (bv. door een mislukte aansluiting) kunnen nog met de 'halve intercity'. Waarom moeten nou weer álle intercities meteen afgeschaft worden? Dat is toch volstrekt belachelijk?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 13 okt 2012, 20:27

Ze worden niet afschaft, er is slechts sprake van begripsinflatie ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 13 okt 2012, 20:30

sirdanilot schreef:
Vinny schreef:De provincie Zeeland wil die stations open houden. Dus blijven ze open. Dit is het enige reële alternatief dat de NS heeft, gegeven het feit dat vanaf Roosendaal de twee intercity's in een klokvaste halfuurdienstregeling naar de Randstad gestuurd moeten worden. Hooguit zou je door een scheve tijdsligging 1 intercity wat kunnen versnellen, maar dat levert een minder starre dienstregeling (dus minder aantrekkelijk voor de reiziger), slechtere overstappen van en naar ander openbaar vervoer, en ook niet al te veel rijtijdwinst op.
Of je laat per uur één intercity zoals die is, en één intercity die vanaf roosendaal op alle stations stopt. Simpel, toch? Dán bereik je wel een verbetering voor het Zeeuwse OV, want vanaf de kleine dorpjes kun je rechtstreeks naar de randstad, en mensen die de rechtstreekse trein missen (bv. door een mislukte aansluiting) kunnen nog met de 'halve intercity'. Waarom moeten nou weer álle intercities meteen afgeschaft worden? Dat is toch volstrekt belachelijk?
Zoals ik al zei: dan krijg je de situatie die nu in Leeuwarden is, alleen de stoptrein* biedt aansluitingen op het overige openbaar vervoer, zodat je netto helemaal niet opschiet...

*zone IC.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 13 okt 2012, 22:18

^ Het lijkt mij het meest logisch dat als je dus een IC en een 'nep-IC' (stopt vanaf roosendaal overal) krijgt, de reguliere IC zal aansluiten op bv. de bussen in Goes en Middelburg. De 'nep-IC' zorgt namelijk zelf al voor zijn eigen natransport (want het betreft lokale stopstations die alleen één dorp bedienen, of hooguit twee). Ik vind dat alleszins veel wenselijker dan dat die hele IC gewoon wordt afgeschaft. Want dat is in feite waar het hier over gaat. Leuk dat je het probeert goed te praten met termen als 'begripsinflatie', maar daar koop ik niks voor. Het wordt een trein die vanaf Roosendaal op alle stations stopt. Dat noem ik een stoptrein. Het is sowieso belachelijk dat een gat als Arnemuiden twee keer per uur een treinverbinding krijgt. Met amper 300 reizigers per dag is dat natuurlijk volstrekte 'overkill'. Een trein per uur in combinatie met een goede busverbinding naar middelburg en Goes (die nu misschien wel inderdaad wat te wensen over laat) lijkt me meer dan voldoende.

Wat van mij ook mag, is dat de intercity Roosendaal-Zwolle wordt verlengd naar Vlissingen, en dat de intercity vanuit Amsterdam vanaf Roosendaal inderdaad verder rijdt als stoptrein. Niet dat Zwolle een relevante bestemming is vanuit Zeeland, maar plaatsen als Breda en Tilburg wél. Al lijkt andersom me dan logischer, want de stroom van Zeeland naar Rotterdam e.o. is nog altijd wel groter dan die naar Breda/Tilburg.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 13 okt 2012, 22:40

Vroeger reed de Intercity vanaf Zwolle naar Vlissingen, als stoptrein (waarmee de kleine Zeeuwse stations dus tweemaal per uur een trein hadden en de grote driemaal per uur). Ergens in de jaren '90 is die trein ingekort tot Roosendaal.
Je kan toch altijd nog een losse stoptrein inleggen tussen Roosendaal en Vlissingen? Dan kan de IC een echte IC blijven (en Kruiningen gaan overslaan).

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 14 okt 2012, 0:05

^ Jij pleit dus voor een verhoging van de frequentie, namelijk twee intercities en een stoptrein? Dat lijkt mij enigszins overdreven. In de spits kan het wel: de intercity van/naar Zwolle rijdt dan door tot Vlissingen. Ik denk dat dat op zich wel een goed plan zou zijn.

Het is me inderdaad bekend dat de intercity vanuit zwolle vroeger helemaal naar vlissingen ging, maar ja, vroeger was alles beter ;) Mijn overgrootvader werd al op de trein gezet in Zwolle om familie in Zeeland te bezoeken.

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » zo 14 okt 2012, 11:20

Willem schreef:Vroeger reed de Intercity vanaf Zwolle naar Vlissingen, als stoptrein (waarmee de kleine Zeeuwse stations dus tweemaal per uur een trein hadden en de grote driemaal per uur). Ergens in de jaren '90 is die trein ingekort tot Roosendaal.
Tot '88 reed de sneltrein uit Zwolle één keer per uur door naar Vlissingen als stoptrein.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 14 okt 2012, 13:03

@sirdanilot: vanwaar nu toch elke keer die selectieve verontwaardiging over het stoppen langs de Zeeuwse lijn? Dat is al lang en breed uitonderhandeld tussen de provincie Zeeland en de NS. Bovendien is er met al die stops ten noorden van Dordrecht toch al geen sprake van een IC. Overigens neemt de reistijd niet eens zoveel toe ten opzichte van de huidige dienstregeling en hebben meer stations een directe verbinding met de Randstad.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 14 okt 2012, 14:01

De reistijd neemt met tien minuten toe over het hele Zeeuwse traject (ervanuitgaande dat de trein net zo snel zal rijden als de stoptrein nu). Dat lijkt weinig. Maar als je dus kijkt naar de ZEVENTIEN DUIZEND mensen die er elke dag door geduppeerd zullen worden. Dat is dus 170.000 minuten ofwel 2833 uren per dag verloren aan een langere reistijd. Nu kun je dat misschien door de helft doen omdat de meeste mensen in Goes uitstappen en dan kom je op rond de 1400 uren. Een enorme economische schade levert dat op. Het aantal gewonnen uren (voor de stoptreinstations) is 10 keer kleiner.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 14 okt 2012, 14:04

^^
Economische schade ? :lol:

Als dat een argument was dan moesten die mensen Überhaupt niet met de trein reizen...
Voor wie economische schade echt telt, is er in Zeeland maar één alternatief: de auto.

Gewoon 10 minuten eerder je nest uit, en 10 minuten later avondeten, dat is alle schade.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » zo 14 okt 2012, 14:11

sirdanilot schreef:Het aantal gewonnen uren (voor de stoptreinstations) is 10 keer kleiner.
Ik meende dat iemand op dit forum zei dat OV ook een vorm van service is. Wat dan kennelijk niet geldt voor reizigers naar / van kleine stations, want dan is kennelijk 1 trein per uur wel voldoende.
Laatst gewijzigd door Groningen op zo 14 okt 2012, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 14 okt 2012, 14:37

^^ Scherp.

Maar even over het genoemde 'probleem': Klachten kunnen naar de provincie Zeeland die die 17.000 reizigers bewust duperen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 14 okt 2012, 14:39

Ik vind het ontsluiten van die regio per trein uit oogpunt van sociale bereikbaarheid veel belangrijker dan het belang van de doorgaande reizigers.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 14 okt 2012, 14:52

Rene schreef:^^
Economische schade ? :lol:

Als dat een argument was dan moesten die mensen Überhaupt niet met de trein reizen...
Voor wie economische schade echt telt, is er in Zeeland maar één alternatief: de auto.

Gewoon 10 minuten eerder je nest uit, en 10 minuten later avondeten, dat is alle schade.
Met de trein reizen is voor veel mense nvele malen goedkoper dan met de auto reizen, zeker met de huidige brandstofprijzen. Als je al die menesn de auto in dwingt levert dat dus een grote achteruitgang van de koopkracht op.

En trouwens, waarom zeg jij dit terwijl je moord en brand schreeuwt als je per dag 10 minuten langer in de file staat omdat de regering (onder invloed van de 'linkse maffia') weigert een bepaalde weg te verbreden? Meten met twee maten...
Ik meende dat iemand iemand op dit forum zei dat OV ook een vorm van service is. Wat dan kennelijk niet geldt voor reizigers naar / van kleine stations, want dan is kennelijk 1 trein per uur wel voldoende.
Heb je de reizigersaantallen gezien? Een trein per uur is voldoende voor de stoptreinstations. Dit komt doordat er in principe geen voor en na transport is; als je op arnemuiden uitstapt moet je ook daar zijn, anders kun je veel beter op Goes of Middelburg uitstappen. Daardoor zit je dus niet met moeilijke aansluitingen op de bus waar je meer treinen voor nodig hebt. Op het moment dat je twee stoptreinen zou hebben zouden die twee keer zo leeg zijn als nu (en geloof me, de stoptrein zit nu wel redelijk vol maar echt nog lang niet zo vol dat er meer capaciteit nodig is).

Maar goed, van mij mogen ze dit onzalige plan in de daluren wel doorvoeren, maar dan zo:

Spits:
2 Intercity A'dam-Roosendaal rijden als stoptrein door naar Vlissingen
1 extra intercity uit A'dam rijdt als intercity door naar Vlissingen (liefst via Schiphol en niet stoppend in Blaak/schiedam etc.) - dit in verband met het wegvallen van de Beneluxtrein !

Daluur:
2 Intercities A'dam-Roosendaal rijden als stoptrein door naar Vlissingen
(de intercity uit zwolle stopt gewoon in roosendaal)

Geloof me, er is echt meer dan genoeg capaciteit om in de spits die extra intercity te vullen. Zeker nu de beneluxtrein wegvalt. Als het al niet tot vlissingen is, zal er wel genoeg verkeer richting Roosendaal moeten. De oude Beneluxtreinstellen kunnen worden gebruikt hiervoor.

Van mij mag het ook zo: slechts 1 intercity uit amsterdam die vanaf roosendaal een stoptrein wordt, en 1 intercity uit Zwolle die vanaf roosendaal een stoptrein wordt. Die moeten dan wel op elkaar aansluiten te roosendaal, anders wordt de intercity uit a dam echt propvol !

Daarnaast lijkt me een treinverbinding Terneuzen-Gent uitgevoerd door NMBS een goede optie. Maar die wordt in een andere draad besproken.
Laatst gewijzigd door sirdanilot op zo 14 okt 2012, 15:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » zo 14 okt 2012, 14:57

Rene schreef:Ik vind het ontsluiten van die regio per trein uit oogpunt van sociale bereikbaarheid veel belangrijker dan het belang van de doorgaande reizigers.
Hetzelfde geldt voor (bijvoorbeeld) Noord-Groningen en Oost-Groningen en Zuidoost-Drenthe, wellicht deze laatste in mindere mate. In Groningen rijden ook alleen maar stoptreinen.

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » zo 14 okt 2012, 15:54

sirdanilot schreef: Maar goed, van mij mogen ze dit onzalige plan in de daluren wel doorvoeren, maar dan zo:

Spits:
2 Intercity A'dam-Roosendaal rijden als stoptrein door naar Vlissingen
1 extra intercity uit A'dam rijdt als intercity door naar Vlissingen (liefst via Schiphol en niet stoppend in Blaak/schiedam etc.) - dit in verband met het wegvallen van de Beneluxtrein !

Ik wil je pret niet verpesten, maar de dienstregeling van 2013 brengt de sneltrein (oud begrip, maar dat vind ik het beste passen) Amsterdam Centraal - Vlissingen weer terug op het 'oude' spoor en dat is over schiphol.

Zie de dienstregeling voor vrijdag 14 december 2012 (vanaf Goes weliswaar):

Code: Selecteer alles

Tijd 	Station / Halte 	Spoor 	Richting 	Reisdetails
15:39 	+ Vlissingen 	3 	Roosendaal 	Intercity (NS)
15:42 	+ Vlissingen Souburg 			
15:46 	+ Middelburg 			
15:50 	+ Arnemuiden 			
16:01 	+ Goes 			
16:06 	+ Kapelle-Biezelinge 			
16:12 	+ Kruiningen-Yerseke 			
16:17 	+ Krabbendijke 			
16:21 	+ Rilland-Bath 			
16:30 	+ Bergen op Zoom 			
16:43 	+ Roosendaal 			
17:06 	+ Dordrecht 			
17:16 	+ Rotterdam Blaak 			
17:22 	+ Rotterdam Centraal 			
17:27 	+ Schiedam Centrum 			
17:35 	+ Delft 			
17:43 	+ Den Haag HS 			
17:46 	+ Den Haag Laan v NOI 			
17:57 	+ Leiden Centraal 			
18:13 	+ [b]Schiphol[/b] 			
18:20 	+ Amsterdam Lelylaan 			
18:24 	+ Amsterdam Sloterdijk 			
18:32 	+ Amsterdam Centraal 	10a 	 
Niet zo snel als voorheen, maar wel zo'n beetje alle belangrijke stations in het westen van de randstad. Zo slecht nog niet volgens mij. En als je vanaf Rotterdam op de Fyra stapt ben je (eens per uur) 27min sneller in Amsterdam... (oké wel tegen een hogere prijs).

En ja, ik denk dat het wel mogelijk kan zijn om de kleine stationnetjes te vervangen zoals sirdanilot zegt:
Met zo'n route bijvoorbeeld
Veel dorpjes zullen een betere opstapplaats krijgen en er hoeft minder vaak eerst met de fiets/auto naar het station gereisd te worden. Of de reistijd van die +/- 2000 mensen groter of kleiner wordt hangt ook samen of ze zich dan dichter bij een bushalte zullen bevinden... Ik weet het niet wat de reistijden dan exact worden, het zal een beetje passen en meten worden. Of zoiets acceptabel is? En wat de kosten zullen zijn voor bijvoorbeeld een halfuursdienst met een bus? Misschien is het wel een hele verbetering voor ouderen?

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 14 okt 2012, 16:09

^ Dat de trein weer via schiphol rijdt is op zich wel een kleine verbetering, maar het is en blijft gewoon zo dat het een oerlangzaam ding wordt. En dat vind ik gezien het reizigersaantal en gebrek aan alternatieven onacceptabel.

Deze route voor de bus lijkt me wel wat: klik (lichtelijk aangepast van jouw route). Dit duurt voor een Interliner bus slechts 41 minuten. Met de trein is dat nu 27 minuten. Inderdaad een flinke reistijdverslechtering, maar het gaat toch om veel minder reizigers dan dat er nu gedupeerd worden. De bus stopt dan niet in Krabbendijke, maar ik stel dan voor dat Krabbendijke een intercitystation wordt. Rilland krijgt een soort busstation aan de snelweg want de omweg via Rilland kost nogal veel tijd.

En om Arnemuiden te ontsluiten een andere busroute: klik. Daarmee worden ook andere dorpjes beter ontsloten, zoals 's-Heerhendrikskinderen.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 14 okt 2012, 19:05

Bekijk het eens op landelijke schaal :idea: Alle Intercity's worden geleidelijk steeds trager. Overal worden reserveminuten ingebouwd in de dienstregeling. Voortgaan blijft de manie om maar stations te openen...tussen Geldermalsen en Dordrecht zijn de laatste jaren een stuk of 5 stations toegevoegd. Die rit lijkt niet te eindigen...

De Sneltrein Amsterdam-Vlissingen ontsluit vele stations rechtstreeks in West- en Zuidwest-Nederland. Vanuit hier moet ik voor iedere langere verplaatsing altijd één of meer keren overstappen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 14 okt 2012, 19:23

Dat er stations worden geopend vind ik prima, en niet meer dan logisch gezien de bevolkingsgroei (al zal dat ook wel een keertje gaan ophouden denk ik). Maar zorg dan in ieder geval voor hoogwaardige en rechtstreekse verbindingen... Overigens worden er ook veel stations geopend op plaatsen waar vroeger al een station was, zoals Hengelo Gezondheidspark.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 14 okt 2012, 19:26

Volgens mij is de Zeeuwse verbinding voldoende. En als de Zeeuwen blijven zeuren, dan koppelen we ze gewoon van het landelijk netwerk af. Dat gaat vrij eenvoudig met zo'n doodlopend spoortje.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 14 okt 2012, 19:27

waldo79 schreef:Bekijk het eens op landelijke schaal :idea: Alle Intercity's worden geleidelijk steeds trager.
Dat is bewust NS beleid. Zij richten op de regionale reiziger en niet de reiziger voor de lange afstand. Die laatste categorie wordt de laatste tijd vergeten, c.q. gedwongen tegen hoge tarieven in een slecht functionerende Fyra te gaan zitten.
Inderdaad hou je zo alleen regionale reizigers over: de rest heeft alleen voor de auto gekozen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 14 okt 2012, 19:28

^Geen intelligente reactie :roll:

--

Er komt wellicht ook ooit nog een nieuw stoptreinstation op deze lijn. Nóg meer reistijd dus, ook voor alle doorgaande reizigers. Bergen op Zoom zuid.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » zo 14 okt 2012, 19:41

boe! schreef:Volgens mij is de Zeeuwse verbinding voldoende. En als de Zeeuwen blijven zeuren, dan koppelen we ze gewoon van het landelijk netwerk af. Dat gaat vrij eenvoudig met zo'n doodlopend spoortje.
Maken we er een lijn Roosendaal - Vlissingen van, niet gereden door NS maar door Arriva of Veolia ofzo. Waar men dan 4 treinen per uur kan rijden, twee sneltreinen en 2 stoptreinen. Is de ongelijkheid tussen doorgaande reizigers en regionaal verkeer ook opgeheven. E.e.a. dan met een optimale aansluitingen op treinen die richting alle windstreken uit Roosendaal vertrekken.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 14 okt 2012, 19:45

^Hahaha, vier treinen per uur :rofl2:

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » zo 14 okt 2012, 19:52

Hoor eens, jij bent Klaag Vaak dat de Zeeuwse Lijn zo slecht bediend wordt. Dus dit is een oplossing der kwalen. Bovendien: in Groningen kun je ook 4 x per uur met de trein naar bijvoorbeeld Hoogezand. Er rijdt 2x per uur een trein richting Winschoten en 2x per uur een naar Veendam. Een dunnerbevolkte regio dan Zeeland bovendien.

Dat krijg je voor elkaar door die lijnen los te koppelen van de rest van het net. En ja, dan moet je overstappen. Maar met mogelijk meer treinen en betere aansluitingen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 14 okt 2012, 20:32

4 Treinen per uur is gewoon volstrekte overkill. Ik ben in principe niet eens zo tegen loskoppelen van het landelijke netwerk mits de aansluitingen met de NS treinen goed blijven, maar dan moet je wel realistisch blijven: 2 intercities en 1 stoptreintje, hooguit. Er kunnen dan trouwens wat meer stopstations bij, zoals Bergen op Zoom Zuid en 's-Heer Arendskerke (waar in de jaren 30 ook al een station lag). Misschien zelfs iets als Woensdrecht of Wouw of zo (ook daar lagen in de jaren 30 stations).

evos
verkeersader

Bericht door evos » zo 14 okt 2012, 21:15

Ik zou de NS 2x/uur als echte Intercity laten rijden, en het dan aan de provincie Zeeland overlaten al dan niet om op eigen kosten een aansluitende stoptrein Bergen op Zoom-Vlissingen te laten rijden, of anders bussen. Als Noord-Brabant meedoet kan die stoptrein doorrijden naar Roosendaal en/of stoppen in BoZ-Zuid, eventueel Wouw etc.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

A58
woonerf

Bericht door A58 » zo 14 okt 2012, 21:37

Als er geen stations gesloten mogen worden (voorwaarde van de provincie) is de oplossing die nu gekozen is volgens mij het beste. Ja, Vlissingen - Roosendaal gaat een kleine tien minuten langer duren. Maar de frequentie wordt wel verdubbeld (de optie sprinter i.c.m. Benelux duurt zoveel langer dan de directe IC dat ze amper een verbinding te noemen is). Een dagelijkse reiziger (verder dan Roosendaal iig) heeft dus wel ineens 2x zoveel opties om naar huis te komen, waardoor zijn moment van vertrek flexibeler is. Ik denk dat dat wel opweegt tegen die paar minuten extra reistijd.
Als dagelijkse reiziger Bergen op Zoom - Randstad ondervind ik alleen maar voordelen van deze oplossing, dus geheel neutraal ben ik niet.

Maar deze draad gaat niet over de Zeeuwse lijn. Terug naar het ow: ik vond de dienstregeling 2013 er in grote lijnen goed uitzien. Wel typisch dat veel treinen wéér meer stoptijd is gegeven op stations om de punctualiteit omhoog te houden.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » ma 15 okt 2012, 6:07

Ik ben eerlijk gezegd ook niet te spreken over het feit dat de kleine stations niet gesloten mogen worden van de provincie Zeeland.
De gemeente Middelburg en Vlissingen hadden een klacht ingediend bij de NS over de nieuwe dienstregeling. Helaas zonder resultaat.
Voortaan zal de Intercity van Vlissingen verder rijden tot Lelystad. Dat is een klein verbeter puntje. En op sommige tijdstippen zelfs tot Groningen.
Helaas pluk ik niet de vruchten van de nieuwe dienstregeling aangezien ik meestal naar Breda moet. Vanwege de extra reistijd overweeg ik voortaan met mijn Fiat Panda te gaan in plaats van met de trein :yes:.