sirdanilot schreef:4 Treinen per uur is gewoon volstrekte overkill.
Dat zeiden ze van de verbinding tussen Amersfoort en Barneveld eveneens, maar het rijdt nu al jaren zo en de treinen zijn zeker niet leeg.
Hogere frequenties gaan vaak gepaard met kleinere treinen, zodat de overcapaciteit niet eens zo groot hoeft te zijn.
Nogmaals, de provincie Zeeland vindt de geplande dienstregeling op de Zeeuwse Lijn de meest optimale, de NS had de drie minst gebruikte stations willen sluiten. Zelf zou ik de sluiting van de stations ook een logische optie vinden: zowel het aantal reizigers als het aantal inwoners in het verzorgingsgebied rechtvaardigt geen station. Er zijn talloze dorpen met meer inwoners dan Rilland-Bath die geen treinstation hebben zelfs niet als dat naast het spoor ligt. Vergelijk: http://nl.wikipedia.org/wiki/Staphorst
met http://nl.wikipedia.org/wiki/Rilland
(van Bath moet je het het niet hebben: dat heeft 90 inwoners)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
sirdanilot schreef:4 Treinen per uur is gewoon volstrekte overkill.
Dat zeiden ze van de verbinding tussen Amersfoort en Barneveld eveneens, maar het rijdt nu al jaren zo en de treinen zijn zeker niet leeg.
Hogere frequenties gaan vaak gepaard met kleinere treinen, zodat de overcapaciteit niet eens zo groot hoeft te zijn.
Sleutelwoord: Eénmansbediening (dan kun je twee keer zo veel treinen laten rijden voor hetzelfde geld)
Vinny schreef:
(van Bath moet je het het niet hebben: dat heeft 90 inwoners)
Is het daarmee het kleinste plaatsje dat op een stationsbord te vinden is?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Ik vind het trouwens een gemiste kans dat er geen rechtstreekse Intercity van Emmen naar de Randstad(Amsterdam of Rotterdam) gaat die tussen Emmen en Zwolle alleen stopt in Coevorden 1x per uur.
Dan kunnen er nog 2 sprinters per uur rijden tussen Emmen en Zwolle die overal stoppen.
Nu.nl 16 Oktober schreef:'Treinkaartjes naar België fors duurder'
RIJSWIJK - Treinkaartjes naar België worden vanaf 9 december fors duurder. Een enkeltje van Amsterdam naar Brussel kost dan geen 40,40 euro maar 54 euro.
Dat meldt treinreiziger.nl dinsdag. De tarieven zouden per ongeluk zijn gepubliceerd op de website van de Belgische spoorwegen (NMBS).
De tarieven zijn inmiddels weer van de website verwijderd. De reis wordt duurder omdat NS Hispeed de huidige Beneluxtrein op het traject omruilt voor de snellere Fyra. De reis van Amsterdam naar Brussel duurt dan geen drie uur meer maar slechts twee uur. Aan die tijdswinst hangt een prijskaartje, aldus treinreiziger.nl
Een prijsverhoging van 34%.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Steptimer schreef:Ik vind het trouwens een gemiste kans dat er geen rechtstreekse Intercity van Emmen naar de Randstad(Amsterdam of Rotterdam) gaat die tussen Emmen en Zwolle alleen stopt in Coevorden 1x per uur.
Dan kunnen er nog 2 sprinters per uur rijden tussen Emmen en Zwolle die overal stoppen.
Dat past niet, want dat traject is grotendeels enkelsporig. Bovendien gaat Arriva die lijn exploiteren met ingang van december 2012.
Of 100% als je de prijs per reisuur uitrekent. Een dagretour Amsterdam - Brussel gaat volgens treinreiziger.nl van 52 naar 108 euro. Vroegboekers kunnen al voor 25 euro een retourtje kopen, maar het aantal beschikbare plaatsen is zeer beperkt.
Steptimer schreef:Ik vind het trouwens een gemiste kans dat er geen rechtstreekse Intercity van Emmen naar de Randstad(Amsterdam of Rotterdam) gaat die tussen Emmen en Zwolle alleen stopt in Coevorden 1x per uur.
Waarom wel Coevorden en niet het grotere Hardenberg?
Dat past niet op enkelspoor. Men moet al creatief zijn met de dienstregeling om de huidige twee treinen te kunnen laten rijden.
Ik heb intussen gezien dat ik als frequente reiziger Assen-Rijswijk er niet beter op wordt met de nieuwe dienstregeling en de Hanzelijn. Waar ik eerder (om het uur) alleen op Den Haag Centraal hoefde over te stappen, moet ik nu op Leiden en Den Haag HS overstappen zonder tijdswinst (of alleen Centraal met een kwartier vertraging) . Alternatief is het andere half uur waar ik via Rotterdam (oude route Amersfoort) moet. Dit duurt 11 minuten langer, maar scheelt een overstap en een iets grotere kans op een zitplaats vegeleken met in Leiden instappen. In de 2012 dienstregeling reden er bijna geen directe treinen Assen-Rotterdam (en zeker niet in de spits).
Enig voordeel is dat een stremming Zwolle-Amersfoort niet meer automatisch een half uur (of meer) vertraging oplevert.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Dat past niet op enkelspoor. Men moet al creatief zijn met de dienstregeling om de huidige twee treinen te kunnen laten rijden.
Hopelijk probeert Arriva tzt snellere treinen (met name optrekken) in te zetten en wellicht een paar passeersporen toe te voegen. Ik vermoed dat Arriva komend jaar (jaren ?) gewoon met Mat64 zal blijven rijden. Arriva heeft in noord-Nederland nog geen treinen op ge-elektrificeerd spoor.
Er blijft straks een stoptrein en een sneltrein, waarbij de sneltrein 8 ipv 10 stations aandoet tot Emmen (en 55 minuten ipv 63 minuten reistijd). Nauwelijks het onderscheid waard .....
Peter schreef: Ik vermoed dat Arriva komend jaar (jaren ?) gewoon met Mat64 zal blijven rijden. Arriva heeft in noord-Nederland nog geen treinen op ge-elektrificeerd spoor.
Arriva heeft voor de Vechtdallijnen 14 nieuwe elektrische GTW's (Spurts dus) gekocht. In juni kwam de eerste de fabriek uit. Bron.
De Noordelijke Nevenlijnen zijn inderdaad allemaal diesellijnen, dus ze hadden ze hier nog niet.
Die GTW's gaan ook zo ongeveer in serieproductie. Arriva heeft er volgens mij al 100 van. In september hebben ze de eerste voor de Vechtdallijnen ontvangen, zo leerde een speurtochtje op internet mij. Er is ook al mee proefgereden. Ze zien er wel strak uit: blauw met wit (ipv rood met wit). Voor een paar foto's zie hier en hier.
TOEVOEGING
Laten we dan maar rekenen op Schweizerische Gründlichkeit
Steptimer schreef:Ik vind het trouwens een gemiste kans dat er geen rechtstreekse Intercity van Emmen naar de Randstad(Amsterdam of Rotterdam) gaat
Ooit is daar een plan voor geweest. In het huidige lijnniveau denken past zoiets niet meer. Dat geeft tegelijk het gebrek van de huidige planning aan: er wordt in lijnen gedacht en niet meer aan het netwerk als geheel.
Vraag is hoeveel doorgaande reizigers er vanuit Emmen zijn en waar die naartoe gaan. Hoe verhoudt zich dat tot de hoeveelheid doorgaande reizigers vanuit Groningen en Leeuwarden. Je kan niet voor alle verbindingen directe treinen aanbieden.
Ik weet niet of het wel helemaal past in dit topic, maar er waren 2,5 jaar geleden plannen tot heraanleg van spoor in Drenthe. Van 1:20 tot 2:10 ook wat historisch beeldmateriaal: Link
TOEVOEGING
En ja, de man die geïnterviewd wordt (die gedeputeerde) is nu burgemeester van Haren.
Dat past niet, want dat traject is grotendeels enkelsporig. Bovendien gaat Arriva die lijn exploiteren met ingang van december 2012.
Ok, ik wist niet dat het enkelsporig was. Dan is een Intercity geen optie. Bovendien gaat een Intercity bij nader inzien wat ver gezien het aantal reizigers in dat gebied. Een maat uit Drenthe heeft wel eens verteld dat de lijn werd afgedankt met oude gare boemel treinen . Een snelle verbinding met betere treinen is toch wel het minste wat ze kunnen doen om een achtergebied als Oost-Drenthe te helpen. Arriva komt vast met beter materiaal dan de oude boemel treinen?
Steptimer schreef:Ik vind het trouwens een gemiste kans dat er geen rechtstreekse Intercity van Emmen naar de Randstad(Amsterdam of Rotterdam) gaat
Ooit is daar een plan voor geweest. In het huidige lijnniveau denken past zoiets niet meer. Dat geeft tegelijk het gebrek van de huidige planning aan: er wordt in lijnen gedacht en niet meer aan het netwerk als geheel.
Weet eerlijk gezegd bij nader inzien niet of de lijn dan rendabel zou worden? Zoveel reizigers heb je daar niet.
In Ieder geval goed nieuws dat er betere treinen zullen komen op dat traject.
Groningen schreef: Die GTW's gaan ook zo ongeveer in serieproductie. Arriva heeft er volgens mij al 100 van. In september hebben ze de eerste voor de Vechtdallijnen ontvangen, zo leerde een speurtochtje op internet mij. Er is ook al mee proefgereden. Ze zien er wel strak uit: blauw met wit (ipv rood met wit). Voor een paar foto's zie hier en hier.
TOEVOEGING
Laten we dan maar rekenen op Schweizerische Gründlichkeit
Je gaat door voor de koelkast. GTW treinen zijn catalogustreinen, die op de bovenste plank voorradig zijn. Het kost ongeveer 9 maanden om één te bouwen. Ze zijn ook zodanig van opzet dat je gemakkelijk diesel of elektrische varianten kan bestellen, en ook verschillende treinbeveiligingssystemen en perronhoogten is geen probleem: dat geef je als variabele op en de fabrikant past het ontwerp lichtjes aan zonder dat er een hele nieuwe trein hoeft te worden ontwikkeld. Stukken goedkoper
Ik zie eerder een directe Arriva-sneltrein Emmen-Deventer komen, die ook Wijhe en Olst aandoet. Met een beetje extra passeerspoor kan de NS Intercity dan doorrijden bij deze feitelijke IC stations.
Peter schreef:Ik zie eerder een directe Arriva-sneltrein Emmen-Deventer komen, die ook Wijhe en Olst aandoet. Met een beetje extra passeerspoor kan de NS Intercity dan doorrijden bij deze feitelijke IC stations.
Doortrekken naar Meppen. Meppen en Emmen zijn belangrijke steden met een groot verzorgingsgebied.
Ik neem aan dat het Duitse Meppen bedoelt en niet het Drentse Meppen ? Ik zie toch erg weinig woon-werkverkeer of zakelijk persoonsverkeer tussen Meppen en Emmen of Meppen en Zwolle .....
Steptimer schreef:Bovendien gaat een Intercity bij nader inzien wat ver gezien het aantal reizigers in dat gebied. Een maat uit Drenthe heeft wel eens verteld dat de lijn werd afgedankt met oude gare boemel treinen . Een snelle verbinding met betere treinen is toch wel het minste wat ze kunnen doen om een achtergebied als Oost-Drenthe te helpen. Arriva komt vast met beter materiaal dan de oude boemel treinen?
Er wordt daar momenteel gereden met Mat '64. Dat is al zo zolang ik mij kan herinneren. De dienstregeling zoals die nu is op het traject Zwolle - Emmen is eigenlijk het hoogst haalbare zonder (ingrijpende) aanpassing van infrastructuur. Het traject is voor ongeveer slechts 1/3 deel dubbelsporig, dat knijpt de capaciteit enorm af.
Arriva gaat met de elektrische versie van de GTW rijden. Die treinen rijden in dieselversie op de lijnen in Groningen en Friesland. Zo komen ze er op de lijn Zwolle - Emmen uit te zien.