Vind de fout...

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Vind de fout...

Bericht door Rene » vr 21 okt 2011, 19:17

Hier in Hilversum spotte ik een foutje:

kruispunt voor het Mediapark:
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52. ... 1,,1,-1.45

één kruispunt verder stroomafwaarts:
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52. ... .2,,1,1.13
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

keokiracer
2x3 autosnelweg

Re: Vind de fout...

Bericht door keokiracer » vr 21 okt 2011, 19:19

^^ Amsterdam wordt vervangen door Almere
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 21 okt 2011, 19:30

En terecht. Een kleine plaats als Amsterdam hoort niet op de bewegwijzering thuis. :shutup:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 21 okt 2011, 19:34

Inderdaad, Amsterdam wordt niet gecontinueerd.
Is toch wel een blundertje van formaat...

(Het viel me op omdat ik vandaag met 'junior' bij Beeld en geluid was).
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 21 okt 2011, 19:38

Inderdaad vreemd: ze plaatsen geen Amsterdam op de borden, maar wel de grootste buitenwijk daarvan :hm: :mrgreen:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

kees
expressweg

Bericht door kees » vr 21 okt 2011, 23:42

Wat vinden jullie dan van de volgende situatie:
op de A59 bij de afrit Rosmalen staat 's-Hertogenbosch-Centrum via de afrit aangegeven.
's-Hertogenbosch zelf staat echter rechtdoor aangegeven. Direct daarachter begint kp Hintham. Heel 's-Hertogenbosch staat niet meer op de borden, alleen Ring-Zuid en Ring-Oost. Er staan verder geen witte bestemmingen binnen 's-Hertogenbosch op de borden.
Moet iemand die in 's-Hertogenbosch moet zijn, maar buiten het centrum dan maar zelf uitzoeken welke kant hij moet nemen?
Hier lijkt me ook iets in de continuïteit mis te gaan.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 22 okt 2011, 0:49

kees schreef:Direct daarachter begint kp Hintham. Heel 's-Hertogenbosch staat niet meer op de borden, alleen Ring-Zuid en Ring-Oost.
Staat er niet een wit bord "RING 's-Hertogenbosch" onder het bord van het knooppunt? (Vanaf de A2 wel.)
Dat bord zou je moeten vertellen dat alle RING-aanduidingen eigenlijk van de "RING 's-Hertogenbosch" zijn. En dat RING-Oost dus de oostkant van die ring is (maar als je de andere kant oprijdt en de ring blijft volgen kom je vanzelf ook daar weer uit).

Met NBA is er dus een extra indirectie in de aanduidingen:

"wijken van 's-Hertogenbosch" volg "RING 's-Hertogenbosch"
"RING 's-Hertogenbosch" volg "RING + windrichting" en voorbij het knooppunt "RING + wegnummer"

En die indirecties zijn niet expliciet, je moet het afleiden van de kleuren en het begrip RING en zo...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 22 okt 2011, 10:50

Dat was mij ook al eens opgevallen, alleen zit daar nog een truukje in met parallelbanen en hoofdrijbanen. Voor 's Hertogenbosch moet je natuurlijk de eerste hebben...

Hier lijkt me ook iets in de continuïteit mis te gaan.
http://maps.google.nl/maps?q=bloemenvei ... 68.9,,0,-1
Hilversum, Utrecht
http://maps.google.nl/maps?q=bloemenvei ... 3,,1,-1.97
Ja, waar dan?
Gelukkig staat Hilversum dan toch weer op het bord:
http://maps.google.nl/maps?q=bloemenvei ... 9,,2,-3.27

Ondertussen kun je wel een boek schrijven over een gebrek aan continuïteit. Vanaf de jaren '90 wordt er willekeurig met wegwijzers gerotzooid om een *kuch* betere geleiding van het verkeer te krijgen. Maar zelfs met één wegbeheerder (de provincie Noord-Holland) is continuïteit ver te zoeken.

En ooit was het goed: De hele N 201 bewegwijzering volgde in de jaren '80 nog principe: Volgend dorp - Netwerkdoel - Einddoel (Uithoorn, Utrecht, Hilversum) en (Aalsmeer, Amsterdam, Haarlem), en dit geldt op zoveel meer plekken in Nederland... :(
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 22 okt 2011, 11:19

Het is toch heel normaal dat als je van windrichting verandert, dat de doelen veranderen? Volgens mij gebeurt dat overal in NL. En los daarvan, 8 doelen mag niet eens op zo'n paneel, 6 is het mximum, maar ik begrijp het wel, want als je dit bord wilt splitsen zul je met portalen moeten gsan werken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 22 okt 2011, 11:28

Nou portaalbewegwijzering zou helemaal niet verkeerd zijn. Een onbekende weggebruiker zal de wegwijzers niet goed zien. Een groter nadeel is dat mensen, die de weg niet kennen, geneigd zijn om rechtdoor te rijden. Dan kom je dus helemaal in de middle-of-nowhereland terecht (Nieuwveen of Leimuiden ofzo... :roll: ), maar goed over een paar jaar is die situatie dus voorbij want dan gaan alle interlokale bestemmingen natuurlijk via de nieuwe N 201.
Het is toch heel normaal dat als je van windrichting verandert, dat de doelen veranderen?
Continuïteit betekent dat als je af moet slaan een doel dat je al eerder bent tegengekomen bent vermeldt moet worden. Voor Utrecht en Hilversum moet je hier naar links. Dat blijkt dus verder nergens uit.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 22 okt 2011, 11:50

En de oplossing is zo simpel: de verwijzing naar Utrecht/Hilversum op het eerste kruispunt weghalen en je hebt het probleem met de continuïteit opgelost.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 22 okt 2011, 13:52

Die bestemmingen zijn juist bijgeplaatst toen de Legmeerdijk verbreed werd, om het verkeer vanuit de Veiling beter te geleiden :facepalm:

jan
autoweg

Bericht door jan » zo 23 okt 2011, 18:02

kees schreef:Wat vinden jullie dan van de volgende situatie:
op de A59 bij de afrit Rosmalen staat 's-Hertogenbosch-Centrum via de afrit aangegeven.
Je moet voor de gein ook eens de bewegwijzering op het OWN bij deze aansluiting bekijken. Ik denk dat je dan de meeste blunders op één punt kunt spotten. :facepalm: Viahaaren heeft er zelfs ooit eens een draad aan gewijd: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... en#p244267

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 23 okt 2011, 21:20

Ik denk trouwens dat je best wel veel van dit soort fouten kan aantreffen. In de jaren '90 is het hard achteruit gegaan met het naleven van de continuiteitsregel in Nederland. En met fratsen als redesign en NBA en het decentraliseren van het wegwijzerbeheer is het nog veel erger geworden. Eens was de continuiteitsregel één van de zaken waarom Nederland qua bewegwijzering met kop en schouders boven België, Frankrijk en zelfs Duitsland uit staken. Er is weinig nog van over... :(

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 23 okt 2011, 22:21

Daarom is het goed dat er binnenkort bij het Rijk weer een instantie komt die dat allemaal in de gaten moet gaan houden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 20 feb 2012, 16:27

Afbeelding

Volgens mij hoort hier een streep onder "Centrum". Kleurenblinden zullen wellicht denken dat het centrum van Amsterdam wordt bewegwijzerd en niet dat van Diemen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 20 feb 2012, 17:31

Dat denk ik niet, dat had pas verwarrend kunnen zijn als Amsterdam op de bovenste regel stond.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » ma 20 feb 2012, 18:32

Het is sowieso niet verwarrend. Er staat bij Amsterdam steeds een symbooltje achter. Daaraan kan je zien, welk bord voor jouw bedoeld is.

Ties
autoweg

Bericht door Ties » ma 20 feb 2012, 18:35

Had de onderste helft van de bies niet rood moeten zijn?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 20 feb 2012, 19:41

Dat is wel een beetje een nerd-opmerking :)

Merk ook op dat het snelwegsymbooltje niet achter Amersfoort staat. Kennelijk werd het door de wegbeheerder of ANWB belangrijk geacht om te benadrukken dat je voor Amsterdam met de auto een andere kant op moet dan met de fiets. Echter de enige fietsers die deze wegwijzer zien komen van Manege de Eenhoorn, of de Nederlands-Israëlitische begraafplaats. Die zullen de weg ook zonder wegwijzer wel kunnen vinden. Met de auto zijn zowel Amersfoort als Amsterdam onnodige bestemmingen: je komt hier net van de A 1 ingedraaid. Wat mij betreft had er dus links Diemen-Centrum en rechts Diemen-Noord gestaan.

Overigens komt de wegwijzer uit 1989. Best al een oudje dus voor Nederlandse begrippen ;)