Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
Wikipedia schreef:Emmer-Compascuum[2] (Drents: Emmer-Compas) is een dorp gelegen in de gemeente Emmen, provincie Drenthe (Nederland). Het ligt 11 kilometer ten oosten van de plaats Emmen. Emmer-Compascuum betekent de gemeenschappelijke weide van Emmen.
Het dorp zou dus wel met koppelteken en hoofdletter geschreven moeten worden als ik Wikipedia mag geloven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Het dubbele afbreekstreepje meen ik vaker te hebben gezien op borden uit deze periode (jaren '60). Hier is het uiteraard gewoon één woord. Waarom het tweede streepje? Geen idee.
Grote lichtwegwijzers met r-nummers ga ik niet missen en de gedachtengang dat navigatiesystemen de grootschaliger bewegwijzering overbodig maakt kan ik goed volgen. Maar ik had het dan liever uitgevoerd gezien in de standaard voor de kleinschalige recreatieve bewegwijzering.
Die vermoedelijk niet verplicht is, maar wel beter. Dramatische groentint trouwens, zo op de foto.
Maar dit nieuwe is niet goed over nagedacht. Kleuren en contrast, botsveiligheid, en nog wel wat meer. Blijkbaar een reclamebureau de opdracht gegeven iets met wayfinding te gaan doen...
Ook de informatie. Vermindering van het aantal bestemmingen tot de grootste publiekstrekkers maakt een wegwijzer beter en sneller leesbaar. Hier zou kunnen volstaan worden met 3 bestemmingen: [P] Snowworld, [P] Klimmuur en [P] MTB parcours.
En de botsveiligheid: het lijkt erop dat er een breekconstructie nabij het maaiveld is. Maar als vervolgens dit bord met massieve houten masten op je voorruit belandt, is de kans dat je voorruit het begeeft en dat er toch nog ernstig letsel is, een stuk groter dan bij een simpele flessepaal met een klein alu bordje eraan.
Het lijkt erop dat de groene doelen bestemmingen zijn die meer het groen liggen (als: in de natuur zijn) bewegwijzeren en de blauwe bestemmingen meer indoor-dingen zoals die klimmuur.
Dat MTB-parcours is dan een twijfelgeval tussen beiden.
Voor fietsers vind ik de stijl bewegwijzering wel geslaagd. Ik meen dat ze voor paars hebben gekozen omdat de wegwijzer dan opvalt in het (groene) bos. Voor autoverkeer is de uitvoering dramatisch: te klein en te onoverzichtelijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.