Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Tim
expressweg

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Tim » wo 03 apr 2013, 19:05

Snelwegfreak schreef:Dat jij dat zegt doet mij vermoeden dat je iets weet wat wij niet weten :)
Denk ik niet. Rene is gewoon een optimist, die ook op zijn onrealitischste dromen hoopt.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 apr 2013, 19:17

Aan de andere kant zal RWS-Dd niet voor niets ontwikkeld zijn, en zal RWS niet voor niets feitelijk een eigen interpretatie van ANWB-Redesign hebben gemaakt.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 03 apr 2013, 19:20

^^ "Wij van WC-eend adviseren WC-eend" is al vaker voorgekomen op dit forum. RWS staat uiteraard achter zijn eigen pijlen en letters.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 03 apr 2013, 20:46

Snelwegfreak schreef:Dat jij dat zegt doet mij vermoeden dat je iets weet wat wij niet weten :)
Nee, er zit helemaal niks achter. Je kent gewoon mijn mening over wat ik de pijnpunten van redesign vindt: de pijlpuntvorm en het lettertype...
Coen Tunnel schreef:Aan de andere kant zal RWS-Dd niet voor niets ontwikkeld zijn, en zal RWS niet voor niets feitelijk een eigen interpretatie van ANWB-Redesign hebben gemaakt.
Dd is ontwikkeld om gekernd (condensed) Ee te voorkomen. Het lettertype is gebaseerd op de FHWA-Series D. En omdat ik er zelf min of meer de geestelijk vader van ben dat het hier voor NL is ontwikkeld (samen met een andere RWS'er), heb ik er wel een positieve kijk op...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 03 apr 2013, 21:22

Eindelijk is die bewegwijzeringsdienst er. Een goed begin om uniformiteit terug te brengen in de bewegwijzering.

Dat meldpunt is ook wel een goed idee! Ik heb gelijk al wat dingen die ik zou kunnen mailen. Ook Boe! heeft vast wel recent een locatie gezien die hij zou willen melden ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 03 apr 2013, 21:53

Overigens is de bewegwijzering op rijkswegen conform het lopende contract tot eind 2013 nog altijd bij Tebodin ondergebracht. Dat contract wordt gewoon uitgediend.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » wo 03 apr 2013, 22:05

Hoe zit het met zwevende wegnummers? Zijn we daar van af? Ik krijg de kriebels als ik wèèr een nieuwe wegwijzer zie met zwevende wegnummers terwijl dat niet nodig is en het geheel alleen maar gepropter maakt.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 09 apr 2013, 19:50

mavas schreef:Een goed begin om uniformiteit terug te brengen in de bewegwijzering.
Er zijn opmerkelijke ontwikkelingen gaande en er lijkt een goede kans te zijn dat je wens in vervulling gaat.
Ik ben er zelf wel positief over.

(Over de inhoud van die ontwikkelingen zul je mij geen uitspraak horen doen voordat CROW of NBd daar zelf mee naar buiten komt).

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 09 apr 2013, 19:54

Verplichte regelgeving? Dat zou echt prachtig zijn, écht een goede ontwikkeling.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 09 apr 2013, 19:55

Gissen heeft geen zin, je hoort het binnenkort wel.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 09 apr 2013, 20:21

Ondanks de begrijpelijke reactie dat je hier geen uitspraak over mag doen, klinkt het wel heel erg goed! Ik ben benieuwd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » wo 10 apr 2013, 17:32

Rene schreef:Gissen heeft geen zin, je hoort het binnenkort wel.
Dat respecteren wij uiteraard. Heb je wel een richtdatum wanneer het bekend zou kunnen worden gemaakt?

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 10 apr 2013, 18:02

Ik neem inderdaad aan dat er afspraken komen over het vastleggen van bewegwijzeringsrichtlijnen voor OWN en ASW in overleg met provincies, gemeenten, Rijkswaterstaat en wellicht waterschappen. Dat moest op een gegeven moment dan ook wel een keer gebeuren, anders moddert iedereen maar wat aan en raak je de continuïteit uit het oog. Zelfs in een land als Amerika waar alles is geprivatiseerd is een grotere continuïteit in de bewegwijzering dan bij ons, dat zegt al een hoop. De verkeersborden scoren al redelijk goed qua continuïteit omdat die centraal zijn vastgesteld, dat kan met bewegwijzering dus ook. Als ik verder speculeer zie ik een Redesign-achtige ontwerpstandaard voor OWN en een NBA-achtige ontwerpstandaard voor stroomwegen verschijnen. Hopelijk ook stroomwegen zoals de N62 en N254, maar dat is nog maar afwachten.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 10 apr 2013, 18:41

^^
Speculeer maar raak, maar je zit wel verkeerd met je speculaties.
Via schreef:Dat respecteren wij uiteraard. Heb je wel een richtdatum wanneer het bekend zou kunnen worden gemaakt?
Geen flauw idee. Maar uiterlijk wanneer de nieuwe richtlijn CROW322 in de inspraak gaat, lijkt me.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 11 apr 2013, 18:17

Als het is wat ik denk dat het is zou het goed nieuws zijn. ;)

Jammer dat we er zo cryptisch over moeten blijven doen vooralsnog.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 21 apr 2013, 12:23

Hoe gangbaar was het aangeven van windrichtingen bij wegnummers eigenlijk?

Afbeelding

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » zo 21 apr 2013, 15:23

^^ Hoe gangbaar was zo'n taper uitrit?
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 21 apr 2013, 15:29

Geinig. De Amerikaanse invloeden zijn hier toch echt duidelijk te zien in de weg. Mooie foto.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 21 apr 2013, 16:46

Chris schreef:Hoe gangbaar was het aangeven van windrichtingen bij wegnummers eigenlijk?
Dat is iets wat met de Amerikaanse bewegwijzering eind jaren '60 is meegewaaid naar Nederland, maar niet echt is aangeslagen. Voor zover ik heb begrepen werden begin jaren '70 (ca. '73/'74) de windrichtingen al niet meer aangegeven op nieuwe borden, en met de introductie van de A-nummering in 1976 zijn de laatste restanten ervan overstript.
Mandelsoft schreef:^^ Hoe gangbaar was zo'n taper uitrit?
Heel gangbaar. Sterker nog: al vanaf de jaren '30 waren afritten standaard tapers. Pas in de jaren '60 zag je een omwenteling naar uitvoegstroken. Met de ROA van 1975 werd de uitvoegstrook pas definitief de ontwerpnorm.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 21 apr 2013, 16:51

Rene schreef:
Chris schreef:windrichtingen
meegewaaid
Mooie reactie ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 21 apr 2013, 21:06

Rene schreef:met de introductie van de A-nummering in 1976 zijn de laatste restanten ervan overstript.
Met als uitzondering natuurlijk de A10. :)
Rene schreef:al vanaf de jaren '30 waren afritten standaard tapers. Met de ROA van 1975 werd de uitvoegstrook pas definitief de ontwerpnorm.
De enige die nog op een rijksweg te vinden is, is de afrit Marssum van de A31:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Kennelijk ontworpen vóór 1975 en bij elke onderhoudsbeurt onveranderd.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 21 apr 2013, 21:08

harry schreef:De enige die nog op een rijksweg te vinden is, is de afrit Marssum van de A31:
Deze telt niet mee?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 21 apr 2013, 21:38

^^ Neuh, daar is geen ruimte voor een langere uitvoegstrook, dus daar is het geen bewuste ontwerpkeuze.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 21 apr 2013, 22:47

harry schreef:Met als uitzondering natuurlijk de A10.
In 2 opzichten "nee":
1. De Ring A10 kreeg pas rond 1990 windrichtingen, toen de A10 ook daadwerkelijk een Ring werd.
2. De windrichtingen zoals rond 1970 in gebruik bij de E-nummers volgden de Amerikaanse systematiek: ze geven de rijrichting aan. Daarmee waren deze aanduidingen vooral gericht op doorgaand verkeer.
De windrichtingen op de Amsterdamse Ring A10 geven niet de rijrichting aan, maar de positie van het wegvak ten opzichte van de stad. Deze windrichtingen zijn dan ook vooral bedoeld voor verkeer met een bestemming in Amsterdam. Doorgaand verkeer wordt geacht op de interlokale doelen te rijden.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 17 mei 2013, 20:48

De Telegraaf meldt de komst van de Nationale Bewegwijzerings Dienst op zijn website. Zie hier

Lees vooral de reacties die er onder staan. Bijna zonder uitzondering ziet men deze Dienst niet zitten om het eufemistisch te zeggen. :facepalm:

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » vr 17 mei 2013, 20:59

Ja, de Telegraaf komt ook wel in aanmerking voor de titel 'Azijnbode'. Al die mensen die roepen dat de ANWB het zo goedkoop deed hebben het ook mis, want die prijzen waren ook verre van transparant. Tot de jaren '90 zal het best een goede prijs-/kwaliteitsverhouding zijn geweest, maar daarna is het grote winstmaximaliseren begonnen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 17 mei 2013, 21:13

Ik denk dat dat vooral is ingegeven door redesign. Dat zou 20% bordgrootte besparen en dus ook een dergelijk bedrag in kosten schelen. De ANWB is natuurlijk begonnen als ideële vereniging, daarna uitgegroeid tot commercieel bedrijf en semi-monopolist. Nu zijn ze weer een beetje terug in hun hok.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 17 mei 2013, 21:34

De positie van de ANWB daargelaten: de reacties op artikelen van de Telegraaf zijn het domein van de gefrustreerde Nederlander. De Volkskrant blijft de enige echte Azijnbode, maar de reageerders op de telegraaf.nl vormen een klasse op zichzelf. Vooral leuk wanneer zij in al hun gefrustreerdheid elkaars frustraties tegenspreken.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 17 mei 2013, 21:40

Rein schreef:Lees vooral de reacties die er onder staan. Bijna zonder uitzondering ziet men deze Dienst niet zitten om het eufemistisch te zeggen. :facepalm:
Ik kan dat toch echt niet serieus nemen hoor, geen enkele reactie. Allemaal roeptoeters zonder dat ze weten waar het echt over gaat. Maar goed, dat is allang bekend van de krant van 'wakker' Nederland.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 17 mei 2013, 21:42

Ach, als je het IQ van Nederland zou afmeten naar wat er op mediaberichten gereageerd wordt dan is het dieptriest gesteld in Nederland. Ik neem dat soort dingen nooit serieus, ik waardeer media die geen reactiemogelijkheid (meer) hebben eigenlijk meer. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een gerenommeerde krant of site met het niveau van de reacties geassocieerd wil worden. Mensen die het minst verstand van zaken hebben schreeuwen het hardst.