Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri
Wat is op dit moment eigenlijk de status als je als wegbeheerder een bord besteld bij de NBd (die volgens mij feitelijk de oude SBN/IBN/ANWB met een nieuwe naam is)? Krijg je dan nog redesign of word je dan toch aan de huidige richtlijnen gehouden of krijg je NBA?
-
- 2x5 autosnelweg
En even een aanvulling op bovenstaande, dit stond op de CROW-site:
De nieuwe richtlijn komt er dus aan en er is blijkbaar al een NBA-richtlijn.CROW schreef:Platform Bewegwijzering
Het platform 'Bewegwijzering' zorgt voor het actueel houden van de kennis op het gebied van bewegwijzering.
De richtlijn Bewegwijzering is in de eerste helft van 2013 geheel herzien en wordt in de tweede helft van 2013 ter visie gelegd. Na de inspraakronde zal de richtlijn begin 2014 worden vastgesteld door het Bestuurlijk Koepel overleg. De richtlijn ROA Bewegwijzering, die voor alleen autosnelwegen geldt is sinds eind 2012 beschikbaar.
-
- 2x5 autosnelweg
Uit je bericht begrijp ik dat je dat niet wist. Het is hier volgens mij wel gemeld (en ik heb hem ook thuisliggen).Via schreef:en er is blijkbaar al een NBA-richtlijn.
Wat betreft dat andere nieuwsdeel, goed dat er eindelijk duidelijkheid is over te verwachten verschijndata

Ik kan alleen helemaal niks meer terugvinden van dat bericht, en ook de werkgroep kan ik niet vinden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x5 autosnelweg
Dit is toch wel het meest fantastische nieuws dat ik tot nu toe heb gelezen!!!!!!!Rene in een ander topic schreef:In ANWB-redesign is het met een grote S. Daarvoor was het met een kleine s.
Ik weet niet wat ze gaan overnemen in de nieuwe richtlijn, want het laatste uur van redesign lijkt geslagen te hebben.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x4 autosnelweg
Om alle borden met redesign weer te vervangen is kapitaalvernietiging.
-
- 4x5 autosnelweg
Zo zie ik dat ook. Zo slecht als veel mensen roepen is het nou ook weer niet altijd. Lekker laten hangen dus, tenzij er overheden zijn die geld teveel hebben.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
Er zal ook niemand voor een dergelijke actie opteren. Gewoon uitfaseren bij reguliere vervangingen zoals dat indertijd ook is gebeurd met de invoering (bij NBA idem dito overigens).
-
- 4x5 autosnelweg
Uitdaging voor Harry: zoveel mogelijk redesign-borden op de foto zetten voordat ze allemaal weg zijn. Leuk voor later 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x3 autosnelweg
De belangrijkste vraag is niet of Redesign dood is, maar in hoeverre het zal reïncarneren in de nieuwe OWN-richtlijn. Wordt daar Uu het basislettertype of Dd? In hoeverre houden we open pijlvormen en dunne staanders in de pijlen? De nabije toekomst zal dat leren.
Maar dan nog zal pas op middellange termijn duidelijk worden in hoeverre wijziging zal worden aangebracht in wat ik uiteindelijk het meest ergerlijke aan Redesign vind: de overvolle borden met een apart symbooltje voor ieder no-object. Met als de gemeente het wil parkeergeleiding geïntegreerd op het bord, of andere vormen van kleurenkermis/onrust. Behalve een verbeterde richtlijn moet er bij wegbeheerders, bordenboeren en betrokken adviseurs een grote wijziging in de mentaliteit komen. En als ik heel eerlijk ben betwijfel ik of afscheid van Redesign bij de gebruikers daarvan ook zal leiden tot afscheid van de Redesign-mentaliteit. We lopen het risico van de regen in de drup te geraken.
Maar dan nog zal pas op middellange termijn duidelijk worden in hoeverre wijziging zal worden aangebracht in wat ik uiteindelijk het meest ergerlijke aan Redesign vind: de overvolle borden met een apart symbooltje voor ieder no-object. Met als de gemeente het wil parkeergeleiding geïntegreerd op het bord, of andere vormen van kleurenkermis/onrust. Behalve een verbeterde richtlijn moet er bij wegbeheerders, bordenboeren en betrokken adviseurs een grote wijziging in de mentaliteit komen. En als ik heel eerlijk ben betwijfel ik of afscheid van Redesign bij de gebruikers daarvan ook zal leiden tot afscheid van de Redesign-mentaliteit. We lopen het risico van de regen in de drup te geraken.
-
- Wegnummerfotograaf
Dat zou het misschien zijn als ik die redesign-borden niet zo ontiegelijk lelijk vind. Ik kan ze niet snel genoeg zien verdwijnen.Palance schreef:Uitdaging voor Harry
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x5 autosnelweg
In 's-Hertogenbosch bij het vernieuwde Willems- en Wilhelminaplein zijn splinternieuwe stalen panelen in oldschool geplaatst. De handwijzers waren wel in Uu met open pijl, maar ook van een afwijkend model. Al met al zag het er keurig uit. 

-
- Moderator

Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Lidnummer 0016
-
- Moderator
-
- stadsweg
Is dit de tegenwoordige A12? Ik ben helaas niet op de hoogte van oude E nummers 

-
- Voorzitter

-
- stadsweg
Okay, dankjewel! Grappig dat er nog steeds zulke foto's opduiken!
-
- 4x5 autosnelweg
Merk op dat "Leiden" in Gill Sans is...
-
- Moderator

-
- expressweg

-
- Moderator
De N11 bestond destijds nog niet in de huidige vorm. De foto is van 1971, de N11 ging pas in 1984 in aanleg bij Alphen. Pas sinds 1999 is de N11 doorgaand te berijden.
-
- 4x5 autosnelweg
De oude N 11 dwars door Alphen:
https://maps.google.nl/?ll=52.135334,4. ... 96,,0,2.19
https://maps.google.nl/?ll=52.140237,4. ... 8,,0,-1.46
https://maps.google.nl/?ll=52.117474,4. ... 47,,0,9.87
https://maps.google.nl/?ll=52.135334,4. ... 96,,0,2.19
https://maps.google.nl/?ll=52.140237,4. ... 8,,0,-1.46
https://maps.google.nl/?ll=52.117474,4. ... 47,,0,9.87
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Voorzitter
Ik denk dat men het verkeer wilde weren van de route via Waddinxveen, Hazerswoude en Zoeterwoude, dus de huidige N207, N455, N209 en de Rijndijk. Vermoedelijk dat Leiden via KP Leidschendam werd gestuurd over de huidige A12 en A4.
-
- 4x5 autosnelweg
De historische route Utrecht-Leiden loopt over Bodegraven, Zwammerdam langs de Oude Rijn en niet via Waddinxveen. Het "jaagpad" langs de rivier stond al in de 17e eeuw op de kaart 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Voorzitter

Toch zal er een reden zijn dat Leiden hier vermeld staat. Het kan ook best zijn dat men in 1971 (of al iets eerder) niet meer al dat verkeer dwars door Alphen aan den Rijn wilde hebben, en dat er dus op meer plekken langs de A12 zulke bordjes met Leiden stonden.
-
- 4x5 autosnelweg
Aanleg van een nieuwe rijksweg 11 was altijd voorzien geweest. Wellicht dat op het moment dat duidelijk werd dat de aanleg van de A11 nog jaaaaren zou kunnen gaan duren, men de aanduiding Leiden al vanaf Bodegraven heeft omgelegd via de A12 en A4. Waarbij de vermelding hier bij Gouda dus een continuering is. Lijkt mij de meest plausibele verklaring.
-
- Moderator
Het zal wel geen relatie hebben met de A3-plannen die rond die tijd nog leefden? 

-
- Hoofdmoderator
De nieuwe richtlijnen bewegwijzering is uit!
http://www.verkeersnet.nl/10776/nieuwe- ... wijzering/
Volgens Verkeersnet staan hierin de eisen en richtlijnen voor bewegwijzering op snelwegen en niet-snelwegen. Hieronder vallen ook het aanduidingenbeleid, de bewegwijzeringssystematiek, de basisprincipes van bewegwijzering, het bordontwerp en de configuratie van de bewegwijzering.Verschil met de oude richtlijnen bewegwijzering zouden NBA zijn en het gebruik van meer kleuronderscheidende biesjes.
Is dit dan officieel het einde van redesign, of wordt redesign voor het OWN juist gecontinueerd?
http://www.verkeersnet.nl/10776/nieuwe- ... wijzering/
Volgens Verkeersnet staan hierin de eisen en richtlijnen voor bewegwijzering op snelwegen en niet-snelwegen. Hieronder vallen ook het aanduidingenbeleid, de bewegwijzeringssystematiek, de basisprincipes van bewegwijzering, het bordontwerp en de configuratie van de bewegwijzering.Verschil met de oude richtlijnen bewegwijzering zouden NBA zijn en het gebruik van meer kleuronderscheidende biesjes.
Is dit dan officieel het einde van redesign, of wordt redesign voor het OWN juist gecontinueerd?
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- Forumbeheerder
Is nu de weg dan ook open om weer tot 1 uniforme bewegwijzering in Nederland te komen? Ik bedoel dan met name een einde aan de vele varianten die je op het OWN ziet.