Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.
Moderator: Moderatoren
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » ma 20 jan 2014, 17:41

Ein-de-lijk! Beste nieuws sinds jaren!
Check ook de link met de
inhoudsopgave.
CROW schreef:Richtlijn bewegwijzering 2014
Datum uitgifte:23 jan 2014
Deze publicatie bevat de eisen en richtlijnen waaraan de bewegwijzering op autosnelwegen en niet-autosnelwegen moet voldoen.
Aan bod komen: het aanduidingenbeleid, de bewegwijzeringssystematiek, de basisprincipes van bewegwijzering, het bordontwerp en de configuratie van de bewegwijzering. Met figuren wordt duidelijk gemaakt waar en hoe de verschillende borden geplaatst moeten worden.
Deze publicatie is volledig vernieuwd en vervangt:
CROW-publicatie 222 ‘Richtlijn bewegwijzering’ uit 2005 en bijbehorende publicaties:
CROW-uitgave D08-03 ‘Richtlijn bewegwijzering uitwijkroutes’ uit 2008
CROW-uitgave D06-03 ‘Plaatsing bewegwijzering bij rotondes’ uit 2006
CROW-publicatie 262 ‘Richtlijn toeristische bewegwijzering’ uit 2008.
Bovendien is de richtlijn ‘ROA-bewegwijzering 2012 erin opgenomen.
De belangrijkste verschillen ten opzichte van zijn voorgangers: de nieuwe bewijzeringssystematiek en de nieuwe pijlconfiguratie.
-
EtienneM
- Moderator
Bericht
door EtienneM » ma 20 jan 2014, 17:54
Het is me alleen even niet duidelijk wat er voor Redesign in de plaats komt. Komt Old-School gewoon terug? Ik hoop wel dat de handwijzers nu blijven zoals ze zijn...
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door waldo79 » ma 20 jan 2014, 18:32
Is dit niet een enorme afgang voor de ANWB.

-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door nederland24 » ma 20 jan 2014, 18:34
In Duitsland heeft de Duitse ANWB een grotere afgang meegemaakt.

-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » ma 20 jan 2014, 18:36
Als ik de inhoudsopgave zo bekijk lijkt het een zeer compleet verhaal te zijn, waarmee een ontwerper goed uit de voeten kan op alle wegcategorieën. Hopelijk gaat men dan eindelijk eens denken in wegtype in plaats van beheerder (ja, ik heb afgelopen weekend de redesign-A326 gehad

). Ik zie ook dat er over straatnaamborden wordt gerept, betekent dat hiermee ook de NEN1772 is komen te vervallen?
Ben wel benieuwd hoe en wat er over vormgeving van borden staat omschreven.

-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » ma 20 jan 2014, 18:37
nederland24 schreef:In Duitsland heeft de Duitse ANWB een grotere afgang meegemaakt.

De functie van de ADAC heeft toch niks met de functie van de ANWB te maken? De ADAC is nooit verantwoordelijk geweest voor bewegwijzering...
Dit is wel een heel rare vergelijking.
-
Tim
- expressweg
Bericht
door Tim » ma 20 jan 2014, 19:18
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » ma 20 jan 2014, 19:21
waldo79 schreef:Is dit niet een enorme afgang voor de ANWB.

Ik denk het niet. Redesign was de "huisstijl" die de organisatie zich had aangemeten aldus de kampioen van ettelijke jaren geleden. De ANWB verzorgt de bewegwijzering niet meer en het zou raar zijn als de huisstijl wel zou blijven. Net alsof Arriva het treinverkeer overneemt terwijl de treinen (ook de nieuwe) wel geel-blauw blijven met het NS-logo erin verwerkt...

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Bericht
door Snelwegfreak » ma 20 jan 2014, 19:45
Ik ben trouwens wel serieus van plan deze publicatie ooit te kopen... Nog even sparen...
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » ma 20 jan 2014, 22:08

Ik ook, maar voor n particulier zijn dit wel forse bedragen hoor. Ook het handboek wegontwerp heeft echt n absurde prijs. Die wil ik eigenlijk in delen bestellen, maar dan is t weer duurder dan als je t hele pakket in 1x bestelt.
-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door nederland24 » ma 20 jan 2014, 22:19
Dat bedoelde ik inderdaad.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » ma 20 jan 2014, 22:34
EtienneM schreef:Het is me alleen even niet duidelijk wat er voor Redesign in de plaats komt. Komt Old-School gewoon terug? Ik hoop wel dat de handwijzers nu blijven zoals ze zijn...
Lettertype Uu is exit. In de (proefdruk van de) nieuwe richtlijn staan als lettertypes aangegeven:
* langs autosnelwegen: Ee en Dd
* langs alle overige wegen: Dd
(ook op handwijzers)
* gebiedsborden: Cc
Verder is de redesign pijl exit, en zijn de oude vertrouwde pijlen met hartkop weer terug. Ook op handwijzers.
Opvallend is ook de duidelijkheid die eindelijk wordt geschapen inzake prefixen: altijd een hoofdletter.
Het enige wat nog aan redesign herinnert zijn sommige symbolen, zoals het tankstation-symbool.
-
Mark
- Forumbeheerder
Bericht
door Mark » ma 20 jan 2014, 22:46
Het einde van Uu, dat is nog eens goed nieuws op deze 'blauwe maandag'

.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » ma 20 jan 2014, 22:56
Rene schreef:Verder is de redesign pijl exit, en zijn de oude vertrouwde pijlen met hartkop weer terug. Ook op handwijzers.
Dat vind ik een ongelukkige beslissing. Op borden met kleiner oppervlak, zoals met name handwegwijzers maar ook kleinere regelborden, zorgt een open pijl voor een rustiger bord dan zo'n verhoudingsgewijs massieve hartkoppijl (terwijl een proportioneel verkleinde hartkoppijl dan weer priegelig overkomt en daardoor minder leesbaar wordt). Omdat de snelheden op de wegen waar dat soort kleinere borden staan lager liggen, vormt de verminderde zichtbaarheid van open pijlen van grotere afstand geen argument om de open pijl niet te gebruiken. Ik had graag gezien dat we in Nederland de uit Duitsland en Frankrijk bekende combinatie van hartkoppijlen en open pijlen hadden overgenomen. Uiteraard dan ook met hun pijlvormen, als tegengesteld aan die vreemd vormgegeven open pijl van Redesign.
Overigens blijf ik me verbazen over de kostprijs van de richtlijn. Vele nationale richtlijnen zijn door nationale instanties gratis online gezet, voor een hardcopy van de Duitse RWBA betaalde ik ooit het bedrag van 20 euro, een soort onkostenvergoeding. In Nederland moeten de kosten worden verhaald op de gebruiker van de richtlijn. Goede manier om ervoor te zorgen dat overheden onvoldoende kennisnemen van de richtlijn. Als we niet uitkijken plaatst de ANWB nog jarenlang hun troep zonder dat de opdrachtgever ze wijst op de lage kwaliteit van hun werk. En een toonbeeld van transparantie naar de burger toe is dit natuurlijk ook niet. Kortom, stel die richtlijn gewoon ter beschikking als PDF. Of moeten we er een WOBje voor indienen?
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » ma 20 jan 2014, 23:09
De richtlijn gaat via het CROW. Daar moet je zijn voor commentaar op de kostprijs.
Een WOB gaat niet helpen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » ma 20 jan 2014, 23:17
Dan maken overheden zich er wel heel makkelijk vanaf. Deze richtlijn wordt beleid. Hoewel CROW richtlijnen niet binden, leven overheden ze meestal na en overheden die anders beslissen zullen hun beslissing moeten kunnen motiveren (comply or explain). Beleid hoort transparant te zijn, ook zonder de grenzen van de Wet Openbaarheid van Bestuur.
De centrale overheid is een drijvende kracht achter standaardisering van bewegwijzering; dat is een onderdeel van de publieke taak. Voor zover die taak wordt uitbesteed aan een 'maatschappelijk middenveld'-organisatie als het CROW, mag de overheid dat platform niet inzetten als excuus om principes van transparant beleid te ondermijnen. De centrale overheid behoort zich er bij het CROW voor in te zetten dat dit soort werkjes van algemeen nut tegen een algemeen-nutsprijs beschikbaar komen, zoniet gratis als PDF.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » ma 20 jan 2014, 23:41
Rene schreef:prefixen: altijd een hoofdletter.
Het enige wat nog aan redesign herinnert zijn sommige symbolen
Ook de hoofdletters in S-routes en R-routes zijn redesign.
Helaas... ze maken de wegnummers een stuk minder goed leesbaar.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » di 21 jan 2014, 8:35

De vorm van de handwijzers is ook Redesign.
-
Kaaiman
- Secretaris
Bericht
door Kaaiman » di 21 jan 2014, 10:09
Rene schreef:Lettertype Uu is exit. In de (proefdruk van de) nieuwe richtlijn staan als lettertypes aangegeven:
* langs alle overige wegen: Dd (ook op handwijzers)
Wat is een
gebiedsbord en waarom moet die in Cc in plaats van Dd of Ee?
Verder maak ik hieruit op dat Dd de nieuwe standaard wordt ('mittelschrift'), met Ee als brede variant ('breitschrift') voor gebruik langs autosnelwegen (en ook expreswegen als de N15, N31, N33, N50?) en Cc als smalle variant ('engschrift'). Uu en Dd zitten qua breedte overigens in dezelfde categorie, dus het is niet vreemd dat het hele OWN, waar Uu de 'standaard' was, nu Dd krijgt als vervanging daarvan.
Kan iemand die richtlijn niet als PDF ergens lekken op Wikileaks, Publeaks of het Bittorrentnetwerk?

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » di 21 jan 2014, 11:39
Ee is de standaard voor autosnelwegen, met als mogelijkheid om Dd toe te passen, in plaats van gekernd Ee.
Dd wordt de nieuwe standaard op alle andere wegen, in plaats van Uu.
Ee, Dd en Cc zijn allen subfonts behorend tot dezelfde fontfamilie: Highway Gothic (in tegenstelling tot Uu)
-
EtienneM
- Moderator
Bericht
door EtienneM » di 21 jan 2014, 11:45
Rene schreef:
Verder is de redesign pijl exit, en zijn de oude vertrouwde pijlen met hartkop weer terug. Ook op handwijzers.
Aangezien er op Old-school handwijzers geen pijlen stonden, kan ik dus veronderstellen dat we dus Almelo-bww-handwijzers krijgen, maar dan wel met DD?
Verder vraag ik me nog af wanneer de richtlijn ingaat. Valt dit gelijk met de publicatie, nu dus?
-
captain007
- Forumbeheerder
Bericht
door captain007 » di 21 jan 2014, 11:53
Positief dat het einde voor Uu in zicht is. Ben benieuwd wanneer we de eerste bewegwijzering gaan aantreffen op het OWN welke conform deze richtlijnen is gemaakt. Maar deze richtlijn betekent nu ook dat op provinciale snelwegen ook NBA zal moeten worden geplaatst conform de richtlijnen?
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » di 21 jan 2014, 14:35
Rene schreef:Verder is de redesignpijl exit, en zijn de oude vertrouwde pijlen met hartkop weer terug. Ook op handwijzers.
Komt het oude ontwerp van handwijzers weer terug met 1 type handwijzer voor linksaf/rechtsaf en 1 type voor "rechtdoor"bestemmingen?? Dat vond ik altijd een groot gemis aan die standaardvorm van de Redesign-handwijzers.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » di 21 jan 2014, 14:57
Nee, de standaardvorm blijft.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » di 21 jan 2014, 15:08
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » di 21 jan 2014, 18:34
Rene schreef:Lettertype Uu is exit. In de (proefdruk van de) nieuwe richtlijn staan als lettertypes aangegeven:
* langs alle overige wegen: Dd (ook op handwijzers)
Opvallend, ik zou zelf ook op regionale stroomwegen (en wellicht ook GOW-bubeko) hebben gekozen voor het handhaven van Ee vanwege de hogere snelheden.
Rene schreef:Verder is de redesign pijl exit, en zijn de oude vertrouwde pijlen met hartkop weer terug. Ook op handwijzers.
Dit is prima, die pijlen waren wel het allerlelijkst aan redesign. Waar ik in eerste instantie de redesign-handwijzers een verbetering vond, zie ik eigenlijk tegenwoordig graag toch een nieuw LED-model met een richtingpunt gezien en een andere vorm voor rechtdoorwijzende handwijzers. Dat dit niet gedaan is omwille van uitwisselbaarheid met de inmiddels grote meerderheid aan bestaande 'bolle' handwijzers kan ik echter wel begrijpen.
Rene schreef:Opvallend is ook de duidelijkheid die eindelijk wordt geschapen inzake prefixen: altijd een hoofdletter.
Het enige wat nog aan redesign herinnert zijn sommige symbolen, zoals het tankstation-symbool.
Vind ik allebei wel prima, ook het redesign-industriesymbool is wel een verbetering.
Wat staat erin over straatnaamborden en hun vormgeving? En indien dit ook Dd is, wat is dan de status ten opzichte van de NEN-norm met Uu en open pijl?
-
Riva
- autoweg
Bericht
door Riva » di 21 jan 2014, 20:09
Ik heb toch een wat neutralere mening. Het Uu-lettertype is misschien minder leesbaar dan Ee of Dd (overigens nooit problemen mee gehad), maar vind ik wel veel mooier. Ee vind ik vrij lomp, zeker op kleinere borden. Misschien is Dd wel een verbetering op handwijzers (nog nooit live gezien) en andere borden op het OWN, maar had daar liever Cc teruggezien.
De open pijl (op handwijzers) en bolle handwijzers vond ik een enorme verbetering in Redesign en ook de vooraankondigingsborden vind ik prachtig. De Redesignborden langs provinciale autosnelwegen, de vallende pijlen en de routenummerschildjes zijn wel bagger.
Rainier
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » di 21 jan 2014, 20:21
Ik schat Dd een beetje tussen Uu en Cc in. Het is een wat voller lettertype dan Cc. Ee op handwegwijzers (je ziet het vaak op fietswegwijzertjes) is erg lomp. Uu vind ik zelf niet echt een geschikt lettertype, maar vooral het feit dat de letters 10% kleiner zijn gemaakt (bron: Unger) maakt dat het lettertype vooral minder leesbare borden oplevert t.o.v. Cc.
Met NBA had ik eerder verwacht dat men zou kijken naar het DIN-lettertype in Duitsland. Dat is een lettertype dat veel meer past op borden waar meer met de ruimte "gepriegeld" moet worden zonder dat de bestemmingen onleesbaar gecondenseerd worden. Laat ik overigens voor mijzelf sprekend zeggen dat ik liever Ee heb op autosnelwegborden en geen gepriegel (bijvoorbeeld door het elimineren van vorkborden).
Er is in ieder geval een richtlijn. Dat op zich is natuurlijk wel een geweldige vooruitgang

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » di 21 jan 2014, 22:50
Vinny schreef:Met NBA had ik eerder verwacht dat men zou kijken naar het DIN-lettertype in Duitsland. Dat is een lettertype dat veel meer past op borden waar meer met de ruimte "gepriegeld" moet worden zonder dat de bestemmingen onleesbaar gecondenseerd worden. Laat ik overigens voor mijzelf sprekend zeggen dat ik liever Ee heb op autosnelwegborden en geen gepriegel (bijvoorbeeld door het elimineren van vorkborden).
Dat laatste ben ik zeker met je eens. Maar met de keuze voor Dd als fallback voor autosnelwegen is gekozen voor een lettertype met een ruimtebeslag dat ongeveer gelijk is aan DIN. Die letter kan priegelwerk dus goed aan. Je kunt die keuze dus vertalen als "een letter geschikt voor priegelwerk waar nodig, een wat bredere letter waar mogelijk". Die keuze valt te billijken.
Een afschaffing van de huidige ASW-vorkborden ligt niet voor de hand, daar zullen we het mee moeten doen. Maar ik zou nog graag zien dat ze op vorkborden, conform Duits voorbeeld, de afslaande doelen niet uitlijnen met de pijlpunt maar wat verder naar links zetten. Dat voorkomt namelijk bij voorbaat al best wel wat priegelwerk.
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » wo 22 jan 2014, 17:34
Rene schreef:Het enige wat nog aan redesign herinnert zijn sommige symbolen, zoals het tankstation-symbool.
Ik heb hem vandaag digitaal eens bekeken in de CROW-catalogus die wij op het werk gebruiken. Er zijn helaas nog een paar redesign-weeffoutjes in blijven zitten, zoals het niet rechts uitlijnen van afstanden op handwijzers en het plaatsen van de afstandsaanduiding in de bies op voorwegwijzers. De afbeeldingen leken wel op het laatste moment omgezet van Uu en open pijl naar Dd en hartkoppijlen, voor de rest leek het veel op redesign. Maar ik moet zeggen dat Dd, hartkoppijlen en dunne biezen samen helemaal niet misstaat, integendeel zelfs.

Op die mooie prentjes werd trouwens wel pijnlijk duidelijk dat de pijlen van redesign toch wel echt om te huilen waren vergeleken met hartkoppijlen.
Voor de rest zag de richtlijn er erg uitgebreid uit, ook qua beschrijvingen, afmetingen en vormgevingen wat ik zo gauw kon zien.