Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Brabant
zandpaadje

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Brabant » ma 14 nov 2011, 11:17

Rene schreef:Of de site up to date is weet ik niet, maar ik heb 'de stichtingen' en de oude 'ANWB Bewegwijzering' even voor het gemak als één organisatie genomen, en vele gemeenten hebben van oudsher gewoon een contract met de ANWB.
Oke vandaar. Maar wat is dan de precieze rol van alle partijen (vooral de ANWB zelf)?

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 28 nov 2011, 10:23

De site van de VNG biedt meer publiekelijk gemaakte info:

Site:
http://www.vng.nl/smartsite.dws?id=111682&ch=DEF

Op de site gelinkte PDF:
http://www.vng.nl/Documenten/actueel/be ... ie_NBD.pdf

Brabant
zandpaadje

Bericht door Brabant » di 29 nov 2011, 9:20

^^ Bedankt voor de reactie. Deze info had ik nog niet gelezen.
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op di 29 nov 2011, 9:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik a.u.b. ^^ en niet de quote-knop als je direct op een bericht reageert.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 29 mar 2012, 18:49

December 2012 wordt genoemd voor een nieuwe richtlijn bewegwijzering: https://www.crow.nl/nl/Meta_Navigaton/o ... ering.html

Wat zouden we kunnen verwachten? Een eenduidige lay-out met overal staande pijlen, hartkoppijlen en Cc/Dd/Ee-schrift waarmee de nieuwe Nationale Bewegwijzerings Dienst aan de slag kan?

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 24 apr 2012, 19:00

Stukje geschiedenis wat ik vandaag vond, borden plaatsen in 1976:

Afbeelding

Was het vroeger standaard om wegnummers af te plakken?
Laatst gewijzigd door Via op di 24 apr 2012, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 24 apr 2012, 19:08

^^ Mogelijk een bord uit de tijd dat de A-nummers nog werden uitgerold?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 24 apr 2012, 20:57

^^ Ik vind het nog opvallender dat er A41 staat. Ik wist niet dat dat nummer ooit daadwerkelijk op de borden heeft gestaan. Leuke foto, lijkt mij bij KP Zurich te zijn.

Overigens heb ik in "Nederland van de weg af gezien" ook wel eens een foto gezien met een afgeplakt wegnummer op het Hellegatsplein.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 24 apr 2012, 21:02

Ik heb het boekje zelf ook, maar hier is de foto, ook uit een (zeven jaar oude!) topic van ViaHaaren:

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 24 apr 2012, 22:35

Maar nu staat er gewoon N 31. Eigenlijk kan ik me niet herinneren daar ooit A 31 gezien te hebben. A 33 schijnt vroeger wel op de bewegwijzering gestaan te hebben.
http://maps.google.nl/maps?q=leeuwarden ... 82,,0,1.19
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 24 apr 2012, 22:36

^^ Tja het forum wordt oud. De foto laat hoe dan ook zien dat afgeplate nummers regelmatig voorkwamen in de tijd dat de rijkswegen van A- en N-nummers werden voorzien (de borden op het Hellegatsplein gingen uit van het nummer N19 dat uiteindelijk N57 werd). Je moet het er maar op houden dat ze in New South Wales en Queensland, waar al zeer geruime tijd een omnummering wordt voorbereid, met wat subtielere popnagels wordt gewerkt.

Bedoel je trouwens niet A31 in plaats van A41?

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 24 apr 2012, 22:37

Pino schreef:(de borden op het Hellegatsplein gingen uit van het nummer N19 dat uiteindelijk N57 werd)
N18 ;)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 24 apr 2012, 22:40

Pino schreef:Bedoel je trouwens niet A31 in plaats van A41?
A43. ;)

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 24 apr 2012, 22:47

^^
Nee, Pino stelde die vraag correct.
Want de huidige weg Zurich-Harlingen-Leeuwarden was in 1976 voorzien het nummer A41 te krijgen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 25 apr 2012, 1:49

ViaHaaren schreef:Was het vroeger standaard om wegnummers af te plakken?
Ja! De hele jaren 70 en 80 werd dat zeer consequent gedaan, in ieder geval in Noord-Nederland. De ANWB hield ook bij wat de "stand" was, en pas als een heel traject benummerd was, werden de stickers weggehaald.
Coen Tunnel schreef:Ik vind het nog opvallender dat er A41 staat. Ik wist niet dat dat nummer ooit daadwerkelijk op de borden heeft gestaan.
Ik ook niet! Ik heb wel ooit N41 ergens tussen Hardegarijp (*) en Buitenpost zien staan, bij uitzondering niet afgeplakt.

(*) Zo heette die plaats toen nog. :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 25 apr 2012, 9:33

Rene schreef:Nee, Pino stelde die vraag correct. Want de huidige weg Zurich-Harlingen-Leeuwarden was in 1976 voorzien het nummer A41 te krijgen.
Ik had die hernummering niet paraat en vermoedde een typo van CoenTunnel. Maar die had de nummering duidelijk wel paraat.

Anyway, welke wegen uit het nummeringsschema van 1976 zijn nu precies omgenummerd van rijksweg naar rijksweg (dus decentralisaties daargelaten)?
- N18 in Zeeland werd N59, nummer 18 kwam beschikbaar aan het oostelijke deel van Rijksweg 15
- A41 werd N31
- doortrekking A50 naar Eindhoven, Paalgraven - Den Bosch binnen de A59 gebracht
- nog andere?

Zeker de eerste twee wijzigingen kwamen al zeer kort na de invoering. Misschien zijn ze zelfs nooit zichtbaar geweest? Wat zorgde voor deze wijzigingen?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 apr 2012, 9:50

Pino schreef:
Rene schreef:Nee, Pino stelde die vraag correct. Want de huidige weg Zurich-Harlingen-Leeuwarden was in 1976 voorzien het nummer A41 te krijgen.
Ik had die hernummering niet paraat en vermoedde een typo van CoenTunnel. Maar die had de nummering duidelijk wel paraat.

Anyway, welke wegen uit het nummeringsschema van 1976 zijn nu precies omgenummerd van rijksweg naar rijksweg (dus decentralisaties daargelaten)?
- N18 in Zeeland werd N59, nummer 18 kwam beschikbaar aan het oostelijke deel van Rijksweg 15
- A41 werd N31
- doortrekking A50 naar Eindhoven, Paalgraven - Den Bosch binnen de A59 gebracht
- nog andere?
  • N9 De Kooy-Den Oever werd N99
  • A5/N5 Amsterdam-Haarlem werd A200/N200
  • A50 Emmeloord-Joure werd A6
  • A9 Velsen-Beverwijk (via Velsertunnel) werd A22
  • A58 Ekkersweijer-Ekkersrijt werd A50
Daarnaast is een deel van de A73 bij KP Zaarderheiken (tussen Grubbenvorst en Venlo-West) een tijdlang de rijksweg N273 geweest. En tussen de aansluitingen Belfeld en Beesel is de A73 op het tracé van de Streekweg aangelegd, die eerst de provinciale N567 was en in de periode voor de bouw van de A73 kortstondig de rijksweg N271. Ook de omlegging bij Tegelen, nu het deel van de A73 rond KP Tiglia, is nog kortstondig rijksweg N271 geweest. De Zuiderbrug is jarenlang een ongenummerde autoweg (maar wel rijksweg) geweest, totdat de A73 gereed kwam.

De N28 KP Julianaplein-'KP' Noorderhoogebrug werd eind jaren '90 omgenummerd. De dubbelnummering met de N7 tussen KP Julianaplein en KP Europaplein verviel, het deel tussen KP Europaplein en KP Noorderhoogebrug werd N46 genoemd. Enkele jaren geleden is door de bouw van het Euvelgunnetracé daar weer een hernummering gekomen: de N46 tussen voormalig KP Europaplein en KP Euvelgunne is tegenwoordig de N7.

De Brug over de Noord is tegenwoordig de N915, voor de opening van de Noordtunnel maakte deze brug deel uit van de A15 (of was het ter plekke de N15?).

Feitelijk is er ook nog een omnummering ontstaan door de ombouw van KP Vught. Dat was een incompleet klaverblad en werd veranderd naar een vorkaansluiting waarbij er alleen nog een rechtstreekse verbinding A65 <-> A2n mogelijk is. Vanuit het zuiden is er feitelijk geen sprake meer van een knooppunt, maar van een gewone afrit. Je komt immers gelijk uit bij de verkeerslichten van de aansluiting Vught-Centrum. De huidige afrit Vught-Centrum aan de A65 is het voormalige knooppunt Vught. De huidige A65 tussen KP Vught en de afrit Vught-Centrum was vroeger dus de A2 en de A65 begon pas ten westen van de huidige aansluiting Vught-Centrum.

Door verschillende wijzigingen van plannen zijn er ook dubbelnummeringen ontstaan. De A35 tussen KP Azelo en KP Buren kreeg bijvoorbeeld ook het nummer A1, terwijl oorspronkelijk voorzien was de A1 vanaf Azelo naar het oosten door te trekken. Voor de A12, die tevens A50 is, tussen KP Grijsoord en KP Waterberg geldt hetzelfde.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 25 apr 2012, 10:33

Mooi overzicht. Dank ! Zijn we bekend met de precieze timing en de redenen?

A5 -> A/N200
Per 1 januari 1993 (bron: wegenwiki). Hing samen met de grote decentralisatieronde van toen, met opvallend detail dat de route weliswaar werd omgenummerd, maar niet geheel aan de provincie werd overgedragen.

A9 -> A22
Doorgevoerd met de opening van de Wijkertunnel in 1996, wat meteen de reden was achter de omnummering.

N9 -> N99
Geen idee. Is er een samenhang met de decentralisatie en omnummering rondom Den Helder van 1993? In mijn optiek hoe dan ook een logische omnummering, aangezien een echt logische link tussen de N9 en de N99 ontbreekt (althans was komen te vervallen door opening van de A7).

A15 -> A18
Doorgevoerd in 1986 (bron: wegenwiki, die verwijst naar De Kampioen). Over de reden hebben we het wel eens eerder gehad: het werd niet langer realistisch geacht om dit deel van Rijksweg 15 van hetzelfde nummer te voorzien als het gedeelte ten westen van Ressen. De keuze voor het wegnummer 18 lijkt te zijn ingegeven door het feit dat het vrij was en makkelijk te stickeren zou zijn. Doorbreking van de regionale clustering bleek geen doorslaggevend tegenargument.

A15 -> N915
Ten tijde van (en als gevolg van) de openstelling van de Noordtunnel in 1992. Overigens heeft de oude route over de brug nooit als N15 bewegwijzerd gestaan en heeft het nog heel lang geduurd voordat het nummer N915 daar begon te verschijnen.

N18 -> N59
Zeer kort ná 1976, twijfelachtig of nummer ooit op de borden zichtbaar is geweest. Reden mij onduidelijk; wellicht een wens om lange aaneengesloten oost-westroutes te hebben door Zeeland en Noord-Brabant.

A41 -> N31
Zeer kort ná 1976, twijfelachtig of nummer ooit op de borden zichtbaar is geweest. Nieuwe nummer lijkt wat beter te passen in de regionale clustering van rijkswegen, maar dan vraag je je af waarom ze dat niet al direct hadden bedacht.

Verlegging A50/A59 in Oost-Brabant
Kort na 2000, naar mijn herinnering al enkele jaren vóór opening van de A50 Paalgraven - Eindhoven. Dat laatstgenoemde project was meteen de reden.

A50 -> A6
Omnummering eind jaren '80 (bron: wegenwiki). Reden zal zijn dat Amsterdam - Joure als een logischer corridor werd gezien dan Joure - Eindhoven. Misschien ook omdat duidelijk was geworden dat het niet tot een autosnelweg Emmeloord - Zwolle zou komen?

A58 -> A50
Doorgevoerd in 2010 (bron: autosnelwegen.nl, met Koef als bron). Reden: aanpassing aan de realiteit op de aangepaste Randweg Eindhoven.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 25 apr 2012, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 25 apr 2012, 10:55

Hoort de A4 > A44 nog in het rijtje thuis, of was dat te ver voor invoering van de A-nummers?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 25 apr 2012, 11:03

^^ Je ziet aan het kaartje van het oorspronkelijke nummeringsschema van 1976 dat de A4 en de A44 langs Leiden hun huidige nummers al direct hadden, dus het antwoord op je vraag is nee. De omnummering van de Rijkswegen 4 en 4a naar hun huidige nummers was al in het Rijkswegenplan 1968 doorgevoerd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 apr 2012, 11:08

Pino schreef:A41 -> N31
Zeer kort ná 1976, twijfelachtig of nummer ooit op de borden zichtbaar is geweest. Nieuwe nummer lijkt wat beter te passen in de regionale clustering van rijkswegen, maar dan vraag je je af waarom ze dat niet al direct hadden bedacht.
Merk op dat de route 41 eerst Zurich-Harlingen-Leeuwarden-Buitenpost-Groningen-Delfzijl is geweest. Met het nummer 31 werd de route Zurich-Harlingen-Leeuwarden gekoppeld aan Leeuwarden-Drachten-Beilen-Emmen-Klazienaveen (huidige N31/N381/N34/N391/N862). Bij Emmen heeft de dubbelnummering N34/N31 nog lang op de borden gestaan.

Op de foto van ViaHaaren staat A41 op de borden. Afgeplakt, dat wel, dus de vraag is of het ooit niet-afgeplakt zichtbaar is geweest. N41 wel, maar tussen Leeuwarden en Groningen was dat slechts sporadisch. De weg stond lokaal vooral bekend als de E10, en sommigen noemen die weg nog steeds zo. Tussen Groningen en Delfzijl heeft de N41 gewoon op de borden gestaan tot de weg over is gegaan naar de provincie en is omgenummerd naar N360.
Kort na 2000, naar mijn herinnering al enkele jaren vóór opening van de A50 Paalgraven - Eindhoven. Dat laatstgenoemde project was meteen de reden.
Inderdaad, tussen Geffen en Rosmalen hebben er ook nog wegwijzers met het nummer N59 gestaan, voor de ombouw van die weg tot autosnelweg.
A50 -> A6
Omnummering eind jaren '80 (bron: wegenwiki). Reden zal zijn dat Amsterdam - Joure als een logischer corridor werd gezien dan Joure - Eindhoven. Misschien ook omdat duidelijk was geworden dat het niet tot een autosnelweg Emmeloord - Zwolle zou komen?
In mijn herinnering (ik had destijds familie in Emmeloord en Joure wonen) was het pas ergens begin jaren '90. Ik ben in 1984 geboren en kan mij de A50-wegwijzers nog prima herinneren. Volgens mij is de omnummering er pas in 1993 gekomen, met als reden de invoering van de afritnummering. Al langer was duidelijk dat de A6 tussen Emmeloord en Groningen nooit aangelegd zou worden. En tussen Hattemerbroek en Emmeloord was de A50 natuurlijk onderbroken en er waren nog lang geen concrete plannen om dat stuk daadwerkelijk een keer aan te leggen. Inmiddels is de N50 daar wel grotendeels op voorbereid en is het nieuw tracé rond Ens zelfs op autosnelwegprofiel aangelegd, compleet met afritnummer; waarbij in de afritnummering dan weer geen rekening is gehouden met de nieuwe aansluiting Kampen-Havens, dat zal wel afrit 32a worden (of men moet rekening hebben gehouden met een toekomstig knooppunt tussen de N/A50 en de N23).

De hectometrering tussen Emmeloord en Joure is overigens nog wel steeds de oorspronkelijke, waardoor op de A6 nabij KP Joure de hoogste hectometerwaarden van het land te vinden zijn.
A58 -> A50
Doorgevoerd in 2010 (bron: autosnelwegen.nl, met Koef als bron). Reden: aanpassing aan de realiteit op de aangepaste Randweg Eindhoven.
Volgens mij is dit doorgevoerd toen de gecombineerde aansluiting 6+7 gereed was en de gelijkvloerse kruising bij Ekkersrijt (waar doorgaand verkeer moest afslaan) dus verdwenen was.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 apr 2012, 11:15

Pino schreef:N18 -> N59
Zeer kort ná 1976, twijfelachtig of nummer ooit op de borden zichtbaar is geweest. Reden mij onduidelijk; wellicht een wens om lange aaneengesloten oost-westroutes te hebben door Zeeland en Noord-Brabant.

A41 -> N31
Wat betreft de clustering van rijkswegen: de A44 is daar volgens mij de vreemde eend in de bijt. RW 43 was immers de weg Zurich-Heerenveen-Groningen RW 42 was Groningen-Nieuweschans. De N46 en N48 liggen nog steeds (deels) in Noord-Nederland en rijkswegen 47 en 49 waren voorzien in Gelderland, niet in het westen. RW 41 was Zurich-Harlingen-Leeuwarden-Buitenpost-Groningen-Delfzijl en is later gewoon ingekort, waarbij het westelijke deel dus is samengevoegd met RW 31 (Leeuwarden-Drachten-Beilen-Emmen-Klazienaveen). Eigenlijk is dat juist vreemd, omdat weg 31 weg 7 nu tweemaal kruist (bij Zurich en bij Drachten). Enfin, de stand van zaken van de wegnummering op de bewegwijzering in 1980, het lijkt er op dat A41 en N18 nooit als dusdanig zijn bewegwijzerd:

Afbeelding
Pino schreef:N9 -> N99
Geen idee. Is er een samenhang met de decentralisatie en omnummering rondom Den Helder van 1993? In mijn optiek hoe dan ook een logische omnummering, aangezien een echt logische link tussen de N9 en de N99 ontbreekt (althans was komen te vervallen door opening van de A7).
In het RWP 1984 was al sprake van een N99, omnummering moet volgens de beschikbare kaarten dan tussen 1979 en 1984 zijn gebeurd.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 25 apr 2012, 11:24

Waarschijnlijke reden achter nummers 44 en 99:
44 = zijtak 4
99 = zijtak 9

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 25 apr 2012, 11:45

Coen Tunnel schreef:
Inderdaad, tussen Geffen en Rosmalen hebben er ook nog wegwijzers met het nummer N59 gestaan, voor de ombouw van die weg tot autosnelweg.
Ik vermoed dat die omnummering daar ergens begin 2003 is geweest. Men was namelijk ten tijde van die omnummering volgens mij al net begonnen met de ombouw naar autosnelweg.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 25 apr 2012, 12:17

Coen Tunnel schreef:[over A41 -> N3]Wat betreft de clustering van rijkswegen: de A44 is daar volgens mij de vreemde eend in de bijt. RW 43 was immers de weg Zurich-Heerenveen-Groningen RW 42 was Groningen-Nieuweschans. De N46 en N48 liggen nog steeds (deels) in Noord-Nederland en rijkswegen 47 en 49 waren voorzien in Gelderland, niet in het westen. RW 41 was Zurich-Harlingen-Leeuwarden-Buitenpost-Groningen-Delfzijl en is later gewoon ingekort, waarbij het westelijke deel dus is samengevoegd met RW 31 (Leeuwarden-Drachten-Beilen-Emmen-Klazienaveen). Eigenlijk is dat juist vreemd, omdat weg 31 weg 7 nu tweemaal kruist (bij Zurich en bij Drachten).
Rijksweg 42 was N7 (later A7) geworden, rijksweg 44 is de bekende vreemde eend in de bijt, het nummer 45 was niet vergeven en dan zit je met het nummer 46 bij Groningen met het dichtstbijzijnde nummer in de 40, toch alweer vijf hoger. Maar door de aanpassing aan weg 41 kon voor Zurich - Leeuwarden tenminste nog worden aangeknoopt aan nummers die elders in Friesland ook voorkwamen, terwijl nummers in de 40 in Friesland juist helemaal niet meer voorkomen. Zij het met het wat aparte gevolg voor weg 31 dat je al aangeeft.

Al met al heb je het idee dat er wat efficiënter geclusterd had kunnen worden in het noord-oosten. Tussen de andere nummers in de 30 en 40 fietst dan ook nog eens een afgeleid nummer als 44, wat misschien ook niet de meest gelukkige keuze was. Maar goed, het is allemaal anders gelopen en dat draai je gewoon niet meer terug.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 25 apr 2012, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 25 apr 2012, 13:00

captain007 schreef:A50/A59
Ik vermoed dat die omnummering daar ergens begin 2003 is geweest.
Het was in forumtijd, dus 2003 of later.
Deze foto is van mei 2006:
Afbeelding
en toen was dat bord nog niet zo heel erg oud (overgeplakt). Ik geloof dat Frits nog een foto had van het oorspronkelijke A50-only bord.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 25 apr 2012, 13:02

^^ Trouwens, allerlei informatie over wegnummer-wijzigingen (voorzover ze op wegwijzers staan/stonden) is te vinden op mijn site. Bijvoorbeeld op http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wegen/px059.html
Geschiedenis van het wegnummer
Tot 1993 was de N285 tussen Terheijden (A59) en Klundert (A17) genummerd N59. Aanvankelijk liep de A59 niet verder dan Terheijden. Maar toen het gedeelte naar KP Zonzeel voltooid was, werd dit A59 genoemd. Er ontstond de (toen) unieke situatie dat 3 takken hetzelfde nummer hadden! Alleen de A en N gaven hier het onderscheid.
Na 1993 is de A59 via A16 en A17 verlegd. Omdat het knooppunt Klaverpolder niet volledig was, werd het wegnummer over enkele lokale wegen geleid.
De A59 ten oosten van 's-Hertogenbosch was tot 2003 onderdeel van de A50 (en deels N50).
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 25 apr 2012, 13:11

^^
Even een uittreksel uit mijn databaseje gemaakt. Hier het overzicht zoals het op mijn site staat.

A1
Voor de voltooiing van de A1 liep de N1 dwars door Hengelo, en via de N342 en N735 naar de Duitse grens.

A2
Voor de omlegging bij Weert (het "Slingertracé") liep de N2 langs de noordelijke ring om Weert.
In de jaren 90 is het stuk A2 binnen de Ring Amsterdam (A10) omgenummerd naar s110.

N3
Deze weg komt aan zijn merkwaardige nummer omdat het in een van de rijkswegenplannen onderdeel uitmaakte van de "Rotterdamse Weg" vanuit Amsterdam, de rijksweg 3.

A4
De N289 tussen A58 en de Belgische grens (Putte) was N4, tot de opening van de A4.
Er bestond een stukje N4 van Ypenburg naar Rijswijk voordat dit omgebouwd werd tot A4.

A5
Aanvankelijk was de huidige A200 en N200 (tussen Haarlem en A10) genummerd A5/N5.

A6
Het wegdeel tussen Emmeloord (N50) en Joure (A7) heette aanvankelijk A50.
Het gedeelte tussen Muiderberg en Lelystad-Noord is in 1981 aangelegd als enkelbaansweg. Tot de verdubbeling in 1986 heette deze weg N6.

A7
Grote delen van de A7 hebben N7 geheten voordat de weg omgebouwd was tot snelweg.

A9
Voor de aanleg van de Wijkertunnel liep de A9 via de Velsertunnel, de huidige A22.

N9
De huidige N250 was voor 1993 onderdeel van de N9.

A10
Voor de voltooiing van de A10 liep de N10 via gemeentelijke wegen door Amsterdam-Zuid, -Oost en -Noord.

N11
Voor de aanleg van de huidige N11 liep de N11 iets noordelijker, langs de Oude Rijn.

A12
Aanvankelijk was het wegdeel tussen Prins Clausplein en Den Haag niet genummerd.

A15
De huidige A18/N18 was aanvankelijk ook A15/N15. Deze weg is administratief nog steeds rijksweg 15.

A17
Vóór de volledigmaking van knooppunt Klaverpolder (in 2004) werden A17, A16 en A59 via gemeentelijke wegen bewegwijzerd (van west naar zuid en v.v.).

A18
De huidige A18 was aanvankelijk deel van de A15.

N18
De huidige N18 was aanvankelijk N15.

A20
De A20 had vroeger tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Capelle aan den IJssel een ander tracé (over de Hoofdweg). Dit was niet helemaal snelweg, maar werd wel als A20 aangeduid.
De huidige N220 heette vroeger N20. Het stukje N211 tussen N220 en Hoek van Holland hoorde ook bij de N20.
Het stukje autoweg tussen Maasdijk (afrit 6) en Westerlee dat thans ook met A20 wordt aangeduid, was tot 1993 N213.

A22
Voor de opening van de Wijkertunnel was deze weg onderdeel van de A9.

A27
Voordat het wegdeel Zeewolde-KP Almere werd geopend (1999), liep de N27 over de Waterlandseweg (thans N305) naar A6 afrit 5.
In een nog verder verleden sloot de N27 zuidelijker aan, op afrit 4.

A28
Voor 1993 heette de Ring Zuid en Oost in Groningen (thans N7 en N46) N28. Het deel tussen Julianaplein en Europaplein had een dubbel nummer (N7/N28).
Voor de opening van de A28 Amersfoort-Utrecht (1986) liep de A28 door naar de Stichtse Rotonde (thans N221).

A30
Voor de verdubbeling tot snelweg was deze weg (eerst geheel en later gedeeltelijk) N30.

N31
De N31 liep voor 1993 vanaf Drachten door naar Emmen (N381), dan via de N34 en de randweg van Emmen (N391), via de huidige N862 naar Klazienaveen (N37).

N32
De N32 liep vroeger iets verder door naar Leeuwarden: een stukje dubbelgenummerd met de N31 en dan verder naar de binnenring.
Voor de aanleg van de A32 liep de N32 (deels over een ander tracé) tussen Meppel en Leeuwarden.

N33
Een klein gedeelte bij de A28 (Assen) was aanvankelijk snelweg en heette A33.
Voor de aanleg van de nieuwe N33 bij Appingedam (2001-2004) liep de N33 door Appingedam (o.a. N989) en Holwierde.
De N33 liep eerst naar de N46 (Roodeschool). Het stuk tussen Spijk en Roodeschool is later N363 geworden.

N34
De huidige N340 was tot 1993 onderdeel van de N34. In 2011 is de weg tussen N48 en N36 (Witte Paal) ontnummerd. Een deel hiervan is nu r105.

N36
Voor de aanleg van het wegdeel Vriezenveen - Wierden liep de N36 via Almelo (o.a. de ring, thans N349).
De zijtak tussen Vriezenveen en de huidige N349 is thans gemeentelijke (auto)weg.

N44
Aanvankelijk stonden er op de gemeentegrens van Den Haag (bij de huidige N14) bordjes "einde N44". Vanaf 2010 heet het wegdeel binnen de Haagse ring geen N44 meer, maar s101. Dit deel was trouwens nooit 100% bewegwijzerd.

N46
Voor 1993 liep de N46 via de Ring Groningen Noord en West (thans N370). De huidige N46 Ring Oost heette toen N28.
De weg is aangelegd door de provincie, begin jaren 90 overgedragen aan het Rijk, en in 2007 (grotendeels) weer opnieuw provinciaal.

N48
Voor 1993 waren A348 en N348 onderdeel van de A48/N48.

A50
Het deel van de A6 tussen Emmeloord en Joure was eerst (tot ongeveer 1994) A50.
De huidige A59 ten oosten van 's-Hertogenbosch was tot 2003 onderdeel van de A50.
De A50 is tussen Oss en Eindhoven deels aangelegd op het tracé van de N265. Het deel bij Nistelrode heette een tijdje N50.
Vanaf 2009 heet het wegdeel tussen knooppunt Ekkersweijer en Son en Breugel ook A50. Voorgeen was dat A58.

N57
Volgens een oude kaart (ongeveer 1976) is de Haringvlietdam ooit autosnelweg geweest en bewegwijzerd als A57.

A58
Voor de aanleg van het deel St.-Annabosch - Galder liep de A58 dwars door Breda (tussen A27-afrit 15 en A16-afrit 15). Dit was weliswaar gedeeltelijk een autoweg met 1 gelijkvloerse kruising, maar op en bij dit kruispunt stonden geen wegwijzers, dus werd de hele weg uitsluitend met A58 aangeduid (met name in de frequente file-informatie).
Voor de omlegging van de A58 bij Etten-Leur liep de weg als N58 door deze plaats.

A59
Tot 1993 was de N285 tussen Terheijden (A59) en Klundert (A17) genummerd N59. Aanvankelijk liep de A59 niet verder dan Terheijden. Maar toen het gedeelte naar KP Zonzeel voltooid was, werd dit A59 genoemd. Er ontstond de (toen) unieke situatie dat 3 takken hetzelfde nummer hadden! Alleen de A en N gaven hier het onderscheid.
Na 1993 is de A59 via A16 en A17 verlegd. Omdat het knooppunt Klaverpolder niet volledig was, werd het wegnummer over enkele lokale wegen geleid.
De A59 ten oosten van 's-Hertogenbosch was tot 2003 onderdeel van de A50 (en deels N50).

N59
Volgens een oude kaart (ongeveer 1976) is het ooit de bedoeling geweest dat de N59 zou worden bewegwijzerd als N18.

N60
Na opheffing van het veer Kruiningen-Perkpolder (2003) zijn alle borden N60 ten noorden van de Westerschelde verwijderd. De N60 liep door tot de A58, via een deel van de N289.
Bij de opening van de omlegging Terhole (januari 2005) is een klein stukje N61 omgenummerd naar N60 (maar wel in 1 richting dubbel genummerd).
Volgens een oude kaart (ongeveer 1976) is het dubbelbaans gedeelte bij Perkpolder ooit autosnelweg geweest en bewegwijzerd als A60. Dit is waarschijnlijk onjuist.
In 2007 is de N60 overgedragen aan de provincie Zeeland. Deze noemt hem N689 en N290 (deels). De bewegwijzering is hierop aangepast.

N61
Tot 2007 was ook de N290 Terhole - Terneuzen onderdeel van de (rijksweg) N61.
Bij de opening van de omlegging Terhole in de N60 (januari 2005) is een klein stukje N61 omgenummerd naar N60 (maar wel in 1 richting dubbel genummerd).
In 2007 is het gedeelte Terneuzen - Terhole overgedragen aan de provincie Zeeland. Deze noemt hem N290 (deels). De bewegwijzering is hierop aangepast.

N62
Dit nummer is ingevoerd bij de opening van de Westerscheldetunnel. Oude wegnummers waren N254 (tussen A58 en huidige N254) en N253 (Terneuzen - Zelzate). Een stukje N61 kreeg een dubbel nummer.
Volgens een oude kaart (ongeveer 1976) is het ooit de bedoeling geweest dat de weg Terneuzen - Zelzate zou worden bewegwijzerd als N61.

A73
Voor de ombouw tot snelweg was de weg tussen Horst en Venray N273.

(Nummers boven de 100 weggelaten om deze posting niet al te groot te laten zijn.)
Laatst gewijzigd door harry op wo 25 apr 2012, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 25 apr 2012, 13:18

Tenslotte nog een lijstje van volledig hernummerde wegen:

N1 -> A1
N4 -> N289
N5 -> N200
N6 -> A6
N10 -> A10
N20 -> N220
N27 -> A27
N28 -> N46
N30 -> A30
A33 -> N33
N37 -> A37
N41 -> N360
A48 -> A348
A52 -> A325
N52 -> N325
N53 -> N325
N60 -> N290
A68 -> N280
N68 -> N280
A205 -> N205
N253 -> N62
N265 -> A50
N268 -> N639
A280 -> N280
N283 -> N630
N295 -> N276
Laatst gewijzigd door harry op wo 25 apr 2012, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
--Harry.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 25 apr 2012, 13:18

^^ Dan had ik 2003 nog niet eens verkeerd gegokt zonder op jouw site te kijken, maar puur op basis van herinneringen van ritjes naar familie ;)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 25 apr 2012, 13:26

Nu ik toch bezig ben, voor de liefhebber een paar bijzonderheden.
SPOILER: TOON

A2
Een stukje van de huidige s110 is administratief nog steeds rijksweg 2.

N3
Het kleine stukje N3 ten noorden van de A15 is alleen in zuidelijke richting bewegwijzerd, in noordelijke richting is dit al N214.

A4
Het deel van de A58 dat administratief als rijksweg 4 bekend staat, is pas in 2007 overal als A4 (en A58) bewegwijzerd. Dit na de opening van het stuk A4 rond Halsteren.

A7
Het gedeelten Ring West - Julianaplein (Groningen) is geen snelweg, maar was op de wegwijzers tot 2009 wel A7.
In 2004 is een gelijkvloerse kruising aangelegd bij Groningen (bij de Euroborg, tussen N46 en afrit Westerbroek). De weg werd tot 2009 echter nog wel als A7 aangeduid.

A8
Een klein stukje A8 bij Saendelft is geen snelweg, maar staat op hm-bordjes wel als A8 aangegeven.

N8
De N8 is geen rijksweg, maar "lift mee" op 2 provinciale wegen.

A12
Hoewel het (gemeentelijke) gedeelte in Den Haag geen autosnelweg is, wordt het op de wegwijzers (en op de hm-bordjes!) toch met A12 aangeduid.

A15
Het stukje rijksweg 15 ten oosten van de A325 is op de wegwijzers niet genummerd, op de hm-bordjes wel (als A15, ook waar de weg geen snelweg is).

N15
De Calandbrug, die parallel ligt aan de Thomassentunnel, is zowel op de wegwijzers als op de hm-bordjes aangeduid als (een zijtak van de) N15.
De wegen naar de Botlekbrug worden op de hm-bordjes als een zijtak van de A15 aangeduid, ook waar ze geen snelweg zijn.

A17
Op het viaduct over de A16 (knooppunt Klaverpolder) is de hm-waarde 0,0. De boog ten oosten hiervan heeft hm-bordjes met heel andere km-waarden.

N18
Ook een klein zijtakje aan het begin (waar de A18 ophoudt) hoort bij rijksweg 15. Hier staat N18 op de hm-bordjes.

A29
Het gedeelte ten zuiden van Klaaswaal is administratief rijkweg 4. Op de hm-bordjes staat A29.
In 2005 stond enkele weken A4 op de hm-bordjes tussen Klaaswaal en Willemstad.

A30
Hoewel het allernoordelijkste stukje A30 geen snelweg is, staat overal A30 op de hm-bordjes.

N31
Een wegdeel bij knooppunt Zurich is autosnelweg, maar wordt op de wegwijzers aangeduid met N31. De hm-bordjes vermelden hier A31.

N34
De weg tussen Ommen en Witte Paal is administratief rijksweg 834.
Tot 2007 was de hele N34 van het Rijk.

N35
Administratief is de rijksweg tussen Zwolle en Wierden rijksweg 835.

N44
Rijksweg 44 loopt ten zuiden van de N14 door tot even voorbij de weg naar Duindigt.

N50
Het wegdeel in de Noordoostpolder is administratief rijksweg 838.
De IJsselbrug ten zuiden van Kampen was administratief rijksweg 857. Nu is de brug provinciaal en gaat de N50 over een nieuwe brug.

A58
De A58 bij Bergen op Zoom is administratief (en op de hm-bordjes) rijksweg 4 (en wordt met A4/A58 aangeduid op de wegwijzers).

A59
Hoewel delen van de A59 bij Waalwijk en Raamsdonksveer geen autosnelweg zijn, worden deze wel op de wegwijzers en op de hm-bordjes met A59 aangeduid.

N62
Dit is de enige weg met een nummer beneden de 100 dat bij het toekennen van het nummer geen rijksweg was. (Ik tel het dubbelgenummerde stukje N61 dan niet mee.)
Andere niet-rijkswegen met een laag nummer zijn N34, N46 en N69. Maar die waren wel rijksweg toen ze hun nummer kregen en zijn pas veel later aan provincies overgedragen.
Er schijnen plannen te zijn de N62 in de toekomst over te dragen aan het Rijk.

A65
Een klein stukje A65 bij Vught is op de hm-bordjes N65.

N69
Ten noorden van Valkenswaard was de weg tot 2009 administratief rijksweg 769.

N200
De weg tussen Haarlem en de A10 is rijksweg 200. Op de hm-bordjes staat overal N200 resp. A200. Delen van deze rijksweg worden op de wegwijzers aangeduid als s103 en s104, en niet met N200.

N205
Een klein deel van de weg, bij de A9, is rijksweg 205. Op de hm-bordjes staat hier in beide richtingen A205. Op de wegwijzers staat hier alleen A9 of N205.

A208
Het deel van de weg dat in 2010 nog steeds autosnelweg is (bij de A22), is rijksweg 708. De rest is provinciaal en is tegenwoordig N208.

N259
Deze weg is administratief onderdeel van rijksweg 4.

N273
Deze weg was/is administratief rijksweg 773.
De omleiding Haelen is nu nog in beheer bij Rijkswaterstaat. Alles daarbuiten is in 2010 provinciaal geworden. In 2014 gaat ook het beheer van de omleiding Haelen over naar de provincie.

N275
De provinciale weg loopt een stukje door ten westen van de A2 (tot ring Weert), maar dit stukje is op de wegwijzers niet N275.

A783
In sommige publicaties (ook van Rijkswaterstaat zelf) komt het wegnummer A783 voor. Hiermee wordt rijksweg 783 bedoeld. Op de weg zelf is het nummer 783 nergens te vinden: zowel wegwijzers als hectometerbordjes geven A73 aan.
het nummer 783 is een oud planvervangend nummer. Het past niet binnen de nummerreeksen die de provincies hanteren: er is ook een N783 die geen verband heeft met deze rijksweg.
De hectometerwaarden van dit korte stukje weg passen binnen de waarden van de A73. Dat wil zeggen: vanuit het westen wordt doorgenummerd via rijkweg 783 naar het oosten, en daarna vanaf knooppunt Neerbosch verder naar het zuiden.
Tot zover de informatie van uw wegnummerfetisjist. :)
--Harry.