Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Chris » wo 25 apr 2012, 13:43

Het meest bijzondere wat op stapel staat voor de Nederlandse nummerliefhebbers is denk ik wel of de A29 omgenummerd gaat worden naar A4 of niet. En welk nummer de A13-A16-link gaat krijgen.

De N23 zal helaas niet bewegwijzerd worden in Flevoland. Dit wordt de N307.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Vinny » wo 25 apr 2012, 19:50

Ik heb nog oude kaarten van Friesland en daar staat het wegnummer van de N 383 in een iets ander lettertype waardoor het lijkt alsof die zubringer Leeuwarden slechts recentelijk was omgenummerd, dus vlak voor de uitgave van de kaart in 1988. Ook andere wegnummers lopen licht anders, zoals de N 354.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door harry » wo 25 apr 2012, 20:02

Vinny schreef:het lijkt alsof die zubringer Leeuwarden slechts recentelijk was omgenummerd
Dat kan kloppen: die was eerst N355.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Kaaiman » do 26 apr 2012, 10:09

Chris schreef:Het meest bijzondere wat op stapel staat voor de Nederlandse nummerliefhebbers is denk ik wel of de A29 omgenummerd gaat worden naar A4 of niet. En welk nummer de A13-A16-link gaat krijgen.
Bij de omlegging Ommen werd eerst ook gecommuniceerd dat het om de N34 zou gaan, of anders wel de N34/N36. Uiteindelijk is gewoon de meest logische en praktische oplossing gekozen door gewoon de N36 door te trekken. Dat scheelt een hoop herhectometrering en bijkomende verwarring.

Ik ga er om die reden dan ook van uit dat de A13/A16 gewoon A16 wordt. De A13 bij Overschie blijft immers gewoon bestaan met de huidige hectometerwaarden. Wat je dan bewegwijzeringstechnisch doet is weer een ander verhaal, al zie ik nog niet de A13 ten noorden van Overschie omgenummerd worden in A16.

De A4/A29 is wel een interessant vraagstuk. Het meest logisch naar de weggebruiker zou zijn om de A29 in z'n geheel te bewegwijzeren als A4, of op de A29 dubbelgenummerd A4 en A29. Zo voorkom je namelijk wel stickeren op hectometerpaaltjes langs de echte A29. Ik zou dan de A29 als nummer laten ophouden bij KP Hellegatsplein.

Een andere optie is om rijksweg 4 als A4 te bewegwijzeren en rijksweg 29 als A29. Zo maak je wel een statement dat de A4 door de Hoeksche Waard er ooit nog eens moet komen. Helemaal compleet zou het worden als KP Klaaswaal dan ook op knooppuntborden komt te staan. Maar hoe realistisch dat dan weer is...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21985
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Pino » do 26 apr 2012, 11:25

Mijn gok:
- A13 blijft doorlopen van het Kleinpolderplein tot aan Ypenburg; A16 wordt doorgetrokken tot aan Knooppunt Doenkade. Situatie aldaar zal maar nauwelijks afwijken van Knooppunt Burgerveen, en zal dus vergelijkbaar bewegwijzerd worden.
- Het Hellegatsplein is het logische eindpunt van de A29, en ik verwacht niet dat het nummer A4 ten noorden daarvan zal worden bewegwijzerd (wellicht op hectometerpalen, maar verder niet). Tussen het Hellegatsplein en Sabina ontstaat een dubbelnummering A4/A59.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Coen Tunnel » do 26 apr 2012, 11:35

harry schreef:Hoewel delen van de A59 bij Waalwijk en Raamsdonksveer geen autosnelweg zijn, worden deze wel op de wegwijzers en op de hm-bordjes met A59 aangeduid.
Volgens mij is het deel bij Waalwijk inmiddels wel formeel een autosnelweg en geen autoweg meer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door harry » do 26 apr 2012, 13:28

^^ Yup. Als ik ooit weer een nieuwe versie van mijn website upload, zal de tekst aangepast zijn.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Kaaiman » do 26 apr 2012, 14:30

Pino schreef:- Het Hellegatsplein is het logische eindpunt van de A29, en ik verwacht niet dat het nummer A4 ten noorden daarvan zal worden bewegwijzerd (wellicht op hectometerpalen, maar verder niet). Tussen het Hellegatsplein en Sabina ontstaat een dubbelnummering A4/A59.
Mwah, je zou het gedeelte KP Sabina - KP Hellegatsplein ook alleen als A59 kunnen bewegwijzeren. Waarom immers wel een dubbelnummering A4/A59, maar geen A4/A29 en A4/A15? Met alleen een dubbelnummering A4/A59 wordt de A4 er niet veel continuër van.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door harry » do 26 apr 2012, 14:35

Kaaiman schreef:je zou het gedeelte KP Sabina - KP Hellegatsplein ook alleen als A59 kunnen bewegwijzeren
Inderdaad, en dan met indirecte "(A29)" richting noorden en "(A4)" richting zuiden. Anders moeten de arme weggebruikers een extra wegnummer onthouden...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21985
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Pino » do 26 apr 2012, 14:43

^^ Dat extra wegnummer was voor mij inderdaad de reden om in te zetten op de dubbelnummering Hellegatsplein - Sabina. Je zou de A29 respectievelijk de A4 absoluut als indirect doel kunnen meenemen of het koppelen aan plaatsen die toch al staan bewegwijzerd ("Antwerpen (A4)" en "Rotterdam (A29)"), maar ik vind de dubbelnummering in deze situatie toch net ietsje chiquer. Ook omdat ik in de komende situatie een meerderheid aan noord-zuidverkeer verwacht tussen het Hellegatsplein en Sabina. Die dominante verkeersstroom mag je best een beetje accomoderen. Met name als je kijkt naar de dubbelnummeringen die zijn uitgehaald voor een continu wegnummer A59 op de non-corridor Zierikzee - Oss.

Natuurlijk kun je het aantal wegnummers tussen Rotterdam en Antwerpen nog verder terugbrengen door de A29 volledig te elimineren en het wegnummer A4 via het Vaanplein te laten lopen. Maar dat lijkt me niet wenselijk, omdat je toch de opties voor Benelux - Klaaswaal open wil houden. Ik zit er niet op te wachten om eerst het nummer A29 te elimineren en het dan over een jaar of 10 à 15 weer terug te brengen omdat de A4 dan alsnog is gecompleteerd.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 27 apr 2012, 0:20, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18268
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door boe! » do 26 apr 2012, 15:13

^^ Dan trekken we de A38 door naar Klaaswaal. Heeft dat nummer ook nog nut. :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Palance » do 26 apr 2012, 19:00

Kaaiman schreef: Het meest logisch naar de weggebruiker zou zijn om de A29 in z'n geheel te bewegwijzeren als A4
Nee, je krijgt dan hectometerwaarden die op de A4 dubbel voorkomen:Vaanplein-Klaaswaal en Hoofddorp-Roelofarendsveen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door keokiracer » do 26 apr 2012, 19:01

^^ Niet als je hectometerpaaltjes vervangt en de telling van ten zuiden van knp. Klaaswaal ri. knp. Vaanplein doortrekt.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door captain007 » do 26 apr 2012, 19:30

^^ Dat soort zaken zijn toch vrij lastig, omdat dan ook de databases van de hulpdiensten bijvoorbeeld moeten worden bijgewerkt. Geeft dus naast een hoop kosten voor nieuwe paaltjes ook nog een hoop administratieve rompslomp.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Palance » do 26 apr 2012, 20:16

Die hulpdiensten kijken toch op autosnelwegen.net, dus als ik het goed heb staan, weet iedereen het die het moet weten :dyn_hyp:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Vinny » do 26 apr 2012, 20:30

Palance schreef:
Kaaiman schreef: Het meest logisch naar de weggebruiker zou zijn om de A29 in z'n geheel te bewegwijzeren als A4
Nee, je krijgt dan hectometerwaarden die op de A4 dubbel voorkomen:Vaanplein-Klaaswaal en Hoofddorp-Roelofarendsveen.
OMFG. Dit is in Duitsland schering en inslag, en zou in Nederland een probleem vormen? :facepalm:

Zelf zie ik het meest in het volledig opnemen van de A 29 in A 4. Een wegnummer-triplering zie ik niet zitten (A 4-A 59-A 29), dat lijkt me nou de ultieme verwarring opleveren voor de weggebruiker.

Het meest logisch was ooit geweest: Amsterdam-Beneluxplein: A 4, Vaanplein-Bergen op Zoom Noord: A 29 (of A 19, zoals het oude wegenplan), Doortocht Bergen op Zoom: A 58, Markizaat-Grensovergang Zandvliet: A 64.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Palance » do 26 apr 2012, 20:32

Vinny schreef:
Palance schreef: Nee, je krijgt dan hectometerwaarden die op de A4 dubbel voorkomen:Vaanplein-Klaaswaal en Hoofddorp-Roelofarendsveen.
OMFG. Dit is in Duitsland schering en inslag, en zou in Nederland een probleem vormen? :facepalm:
Ja, en er is ook al uitgelegd waarom. Daarnaast is het Nederland en niet Duitsland.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21985
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Pino » do 26 apr 2012, 21:56

^^ In Duitsland werken ze met Stazionszeichen náást kilometerwaarden. En in de eerste categorie komen geen dubbele waarden voor. Anderzijds twijfel ik er sterk over of met name de gewone burger die met hulpdiensten belt na een ongeval ook van het bestaan van Stazionszeichen op de hoogte zal zijn. En daarmee gaat dus ook mogelijk kostbare tijd verloren als het gaat om het duidelijk maken waar een ongeval heeft plaatsgevonden.

Verder maakt ieder land natuurlijk zijn eigen afwegingen, maar ook ik heb nog wel eens het idee dat we in Nederland doorslaan met een aversie tegen dubbele kilometerwaarden. Je praat over iets dat gebeurt in landen die absoluut geen mietje zijn in verantwoordelijk veiligheidsbeleid en daar gaan we in Nederland dan een stap overheen. Dat mag, maar die dubbele waarde is niet het einde van de wereld en niet verantwoordelijk voor een significant aantal extra doden per jaar.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Vinny » do 26 apr 2012, 22:03

Je kunt echt overal een probleem van maken. In Zwitserland hebben veel hectometerbordjes helemaal geen wegnummer, bovendien hebben praatpalen en de meeste mobiele telefoons een automatische plaatsbepaling. En daarnaast kun je ook duidelijk tegen de operator zeggen dat je in de buurt van Rotterdam bent in plaats van Amsterdam...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Coen Tunnel » do 26 apr 2012, 22:39

Vinny schreef:Zelf zie ik het meest in het volledig opnemen van de A 29 in A 4. Een wegnummer-triplering zie ik niet zitten (A 4-A 59-A 29), dat lijkt me nou de ultieme verwarring opleveren voor de weggebruiker.
Is ook helemaal niet nodig. De A29 houdt nu op bij Dinteloord, zou je het stuk tussen Hellegatsplein en Dinteloord dan nog steeds dubbelgenummerd willen hebben?
Het meest logisch was ooit geweest: Amsterdam-Beneluxplein: A 4, Vaanplein-Bergen op Zoom Noord: A 29 (of A 19, zoals het oude wegenplan), Doortocht Bergen op Zoom: A 58, Markizaat-Grensovergang Zandvliet: A 64.
Vier wegnummers voor wat de doorgaande route Amsterdam-Den Haag-Rotterdam-Antwerpen moet worden. Hoe kun je dat het meest logisch noemen?
Vinny schreef:Je kunt echt overal een probleem van maken. In Zwitserland hebben veel hectometerbordjes helemaal geen wegnummer, bovendien hebben praatpalen en de meeste mobiele telefoons een automatische plaatsbepaling. En daarnaast kun je ook duidelijk tegen de operator zeggen dat je in de buurt van Rotterdam bent in plaats van Amsterdam...
Moeilijk voor te stellen, maar zelfs dat weet niet iedereen. Sommige mensen die met pech langs de kant van de weg staan hebben geen idee waar ze zijn en bij welke grote plaats in de buurt ze zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21985
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Pino » do 26 apr 2012, 23:01

Coen Tunnel schreef:Vier wegnummers voor wat de doorgaande route Amsterdam-Den Haag-Rotterdam-Antwerpen moet worden. Hoe kun je dat het meest logisch noemen?
Laten we eerlijk zijn, de A4 zal nooit de meest logische doorgaande route Amsterdam - Antwerpen worden. Dat blijft de route over het Keizersveer, dat wist zelfs Napoleon al. Zelfs op de route Rotterdam - Antwerpen gaat de A4 het moeilijk krijgen. Verkeer uit de haven zal de A4 pakken, verkeer uit de stad vaker de A16 (hoewel je ook de A29 niet moet uitvlakken op dat punt). Dat maakt van de corridor Amsterdam - Antwerpen nu niet echt een corridor waarvan het zeer hoog op mijn prioriteitenlijstje staat dat hij één nummer krijgt.

Ik zou er zeker niet tegen zijn geweest om bepaalde gaten en dubbelnummeringen te elimineren door de route in stukjes te knippen. Het traject Markiezaat - grens staat daarbij bovenaan het lijstje. En zolang er tussen Benelux en Klaaswaal alleen maar gras ligt zou ik ook nog best wel te vinden zijn voor een A4 die ophoudt op Benelux en een A29 die van het Vaanplein naar Bergen-op-Zoom loopt.
Moeilijk voor te stellen, maar zelfs dat weet niet iedereen. Sommige mensen die met pech langs de kant van de weg staan hebben geen idee waar ze zijn en bij welke grote plaats in de buurt ze zijn.
Pechgevallen kunnen wat langer wachten, en zeker als ze volkomen clueless zijn waar ze staan. Als het gaat om de melding van grotere ongevallen waarop zeer snelle interventie noodzakelijk is, is die domheid een groter probleem ... voor de levens van andere mensen. Maar als gezegd, ik ben er nog niet uit of die situatie nu werkelijk de krampachtigheid rechtvaardigt waarmee we naar dubbele kilometerwaarden binnen één genummerde weg kijken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Vinny » do 26 apr 2012, 23:12

Als je persé Amsterdam-Antwerpen één wegnummer wilt geven dan is E 17 natuurlijk ook een optie Amsterdam-Antwerpen-Lille, i.c.m. E 19 Rotterdam-Brussel-Parijs.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Kaaiman » do 26 apr 2012, 23:27

^^ Ik zou dan de E17 bij KP Ypenburg laten beginnen/eindigen. Scheelt weer omnummering van de E19, maar zorgt tevens wel voor een sluitend en logisch E-netwerk, waarbij volgens de gridgedachte de E17 ook niet oostelijker komt dan de E19.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21985
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Pino » vr 27 apr 2012, 0:06

De E17 naar Amsterdam en de E19 laten eindigen op het Terbregseplein is net zo sluitend. Aansluiting op de E25. De A13 (en de verlengde A16 ten noorden van het Terbregseplein) komen dan zonder E-nummer te zitten, maar bij een complete A4 gaat hun internationale belang ook nogal achteruit. Dus dan kan dat.

Een E19 via de A16 en de A13 naast een E17 via de complete A4 zou ook als nadeel hebben dat je twee routes Ypenburg - Antwerpen creëert, waarvan er uiteraard eentje onlogisch is. Dat is de "nieuwe" E19. Dus laten we dan vooral de extra kosten nemen van omnummering van de huidige E19 voorbij Rotterdam. In de zin van: verwijderen E19-schildjes op A20 en A13, en een 19 overstickeren met een 17 voorbij Ypenburg.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Kaaiman » vr 27 apr 2012, 17:08

Pino schreef:Dus laten we dan vooral de extra kosten nemen van omnummering van de huidige E19 voorbij Rotterdam. In de zin van: verwijderen E19-schildjes op A20 en A13, en een 19 overstickeren met een 17 voorbij Ypenburg.
Wat een onzin. Extra kosten voor iets wat weinigen gebruiken en waarvan de toegevoegde logische waarde beperkt is. Dat zou het doortrekken van de E17 naar Nederland op zichzelf ook al zijn misschien, maar dat is geen vrijbrief om het dan maar helemaal overhoop te gooien. :nothanks:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Palance » vr 27 apr 2012, 19:09

Ik zie nog bar weinig geschiedenis op het moment in deze draad.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door sirdanilot » vr 18 mei 2012, 21:30

Bovenstaande is ook meer een 'geschiedenis en toekomst van de Nederlandse wegnummering' dan 'bewegwijzering'.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Via » wo 04 jul 2012, 18:35

Hier wat meer info over de op te richten Nationale Bewegwijzering Dienst: http://www.vng.nl/Documenten/actueel/br ... nst_CT.pdf

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door mavas » ma 13 aug 2012, 18:50

Er is weer nieuws over de NBD:
Nationale Bewegwijzeringdienst in aantocht
8 augustus 2012

De koepels van de gezamenlijke wegbeheerders hebben afgesproken een Nationale Bewegwijzeringdienst (NBD) in het leven te roepen die wordt opgehangen binnen Rijkswaterstaat. De NBD wordt verantwoordelijk voor de publieke aspecten rondom de bewegwijzering, zoals de coördinatie en afstemming tussen wegbeheerders, het maken en vaststellen van bewegwijzeringplannen en het beheer van de database voor alle wegwijzers in ons land.

Dat staat in een concept-wetsvoorstel tot wijziging van de Wegenverkeerswet. Aanleiding voor het voorstel is het feit dat Rijkswaterstaat en een aantal provincies en gemeenten zelf hun bewegwijzering zijn gaan aanbesteden, waar dat voordien vrijwel uitsluitend door de ANWB werd verzorgd. Dat ging ten koste van de samenhang van de bewegwijzering.
Het wetsvoorstel legt het accent vooral op de uniformiteit en continuïteit van de bewegwijzering. Daartoe wordt een landelijke database van de bewegwijzering in ons land in het leven geroepen waar ieder wegbeheerder aan moet meewerken. Het wetsvoorstel regelt niets over de feitelijke realisering en instandhouding van de bewegwijzering, zoals het produceren, plaatsen en onderhouden van de bewegwijzering. Iedere wegbeheerder en eigenaar van een weg kan zelf de keuze maken of hij deze activiteiten zelf wil laten uitvoeren via eigen aanbesteding óf dat hij dit geheel overlaat aan de NBD.

Nieuw is dat de minister nu formeel de bewegwijzeringsplannen maakt, hoewel in de praktijk het voortouw zal liggen bij de wegbeheerders. Bewegwijzering voor voetgangers en tijdelijke bewegwijzering valt buiten het wetsvoorstel. Het wetsvoorstel voorziet in een overgangsregeling voor de bestaande en reeds besloten bewegwijzering.

Bron:http://www.verkeersnet.nl/7759/national ... antocht-2/

Interessant is hierbij vooral dat de richtlijn dus in een wet wordt verankerd, net zoals in Duitsland. Dat lijkt mij zeer positief voor de uniformiteit van de bewegwijzering in ons land. Betekent dat trouwens ook dat inspraak mogelijk is?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door captain007 » ma 13 aug 2012, 19:28

^^ Zou dat eindelijk het einde van redesign gaan betekenen bij nieuw geplaatste bewegwijzering?

Plaats reactie