Zou kunnen. Wat ik weet, is hoofdzakelijk gebaseerd op wat ik zie in Amsterdam en dat zijn veel mensen die anders het OV zouden hebben gepakt naar hun werk. Al was het alleen maar omdat voor velen een parkeerplaats bij werk niet beschikbaar of belachelijk duur is. Zeker een relatief naar buiten gelegen wijk als IJburg maakt het net beter befietsbaar. Wat dit betreft heb ik toch veel overstappers gezien in de afgelopen jaren, of mensen die eerst mooiweerfietsers waren voor wie de e-Nike min of meer standaard werd. Voor beleidsmakers natuurlijk lang niet zo’n hooginteressant groepje, want je haalt er geen verkeer mee van de snelweg. En je praat inderdaad over niet meer dan 10-15 kilometer enkele reis.Chris schreef: ↑di 27 okt 2020, 22:24 Dat wordt wel vaker gedacht, maar de e-bike is allang geen nicheproduct meer, toch lijkt die verschuiving maar minimaal te zijn geweest de laatste 10 jaar. De gemiddelde fietsafstand is nauwelijks toegenomen. Ik denk dat het meer concurreert met stads/streek-OV dan de auto op ritten van 15-30 kilometer.
Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering
Moderator: Moderatoren
-
- 4x3 autosnelweg
Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering
-
- Hoofdmoderator
Vandaag dan officieel ingevoerd: nieuwe pictogrammen om tankstations met mogelijkheid tot elektrisch laden of het tanken van waterstof aan te duiden:
Rijkswaterstaat schreef:Meer duidelijkheid over elektrische laadpunten langs de snelweg
In Zeeland zijn afgelopen maand de 1e borden met het nieuwe pictogram geplaatst. Het pictogram komt op borden die toch al vervangen zou worden, omdat ze aan het eind van hun levensduur zijn.
Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat): ‘Mooi dat iedereen straks in 1 oogopslag kan zien waar je kunt laden of tanken langs de snelweg. Dat maakt schoon rijden weer een stukje comfortabeler en dat is een goede zaak.’
In de nieuwe pictogrammen geeft de achtergrondkleur aan welke brandstof er te verkrijgen is: de toevoeging van een blauwe-zeshoek-met-stekker rechtsboven is voor elektrisch laden, een groene ruit met H2 rechtsonder is voor waterstof. Op plekken waar beide brandstoffen verkrijgbaar zijn, zullen beide pictogrammen op de bewegwijzering te zien zijn.
Bron: https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/2 ... elweg.aspx
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- verkeersader

Discussieren is de kunst van het weglaten.
-
- 2x5 autosnelweg
En wat betekent alleen het extra blauw pompje achter het zwarte? Bestaat er dan ook nog een symbool met uitsluitend een zwart pompje?
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Hoofdmoderator
LPG kun je langs de snelweg overal wel krijgen, toch? Dat wordt niet voor niets al jaren niet meer specifiek aangeduid. De blauwe schaduw op zich, staat die niet voor brandstoffen als aardgas?
-
- Wegnummerfotograaf
En op bestaande borden zelfs afgeplakt.Snelwegfreak schreef: ↑vr 06 nov 2020, 23:28 LPG ... wordt niet voor niets al jaren niet meer specifiek aangeduid.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x5 autosnelweg
Blauw staat voor 'schone energie'. Alleen heb je dan nog verschillende mogelijkheden energie en die worden vervolgens met een apart symbool aangegeven. Voor aardgas is blijkbaar geen symbool bedacht.Snelwegfreak schreef: ↑vr 06 nov 2020, 23:28 De blauwe schaduw op zich, staat die niet voor brandstoffen als aardgas?
-
- 4x5 autosnelweg
Ja.
Vaste positie rechtsboven is voor elektra. Vaste positie rechtsonder voor waterstof. Dat is ook in het donker op afstand prima herkenbaar. Naarmate je dichterbij komt zul je ook zien dat elektra een blauwe zeshoek is met een stekkertje erin, en waterstof een groene ruit met H2 erin. Uiteindelijk dus 4 herkenbaarheidskenmerken.
De zeshoek en de ruit sluiten aan bij de recente EU energielabels voor die energievormen.
Met een wetenschappelijk onderzoek is aangetoond dat ruim 90% van de ondervraagdende de extra icoontjes snapt.
Er is eventueel de ruimte voor een derde icoontje, maar dat kan pas als alle LPG toevoegingen zijn uitgefaseerd. Voorlopig lijkt echter de mogelijkheid van elektrisch laden of waterstof kunnen tanken het belangrijkste.
-
- 2x5 autosnelweg
Even een kick vanuit een ander topic Is inmiddels al iets bekend over verdere uitrol van het nummer N601? Hangt vast dit aan project GOL?
-
- Secretaris
GOL = Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat, neem ik aan. Het project waarin de aansluitingen van de A59 geherstructureerd worden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- Hoofdmoderator
Voor zover ik weet is het wegnummer in project GOL afgedekt/blanco gemaakt. De gemeente wilde het wegnummer hebben, maar laat het inmiddels al een aantal jaar na om het gewoon eens te gaan plaatsen.
-
- 2x5 autosnelweg

Hobbyen ze in Den Bosch dan nog steeds zelf qua bewegwijzering? Ik meende de laatste tijd juist op enkele plaatsen correcte NBd-uitvoeringen op te zien duiken. Volgens mij is het voor dat nummer ook een kwestie van wat handwijzers op de Ring vervangen en wat popnagelstroken.
Ja, dat heb je goed geraden.

-
- Moderator
Plaatje van Facebook, Zandvoort 1975. Opvallend bewegwijzeringsspandoek, gesponsord door Chevron.

-
- Wegnummerfotograaf

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
Interessant. Nog nooit eerder zoiets gezien.Wouter N14 schreef: ↑zo 13 jun 2021, 11:11 Plaatje van Facebook, Zandvoort 1975. Opvallend bewegwijzeringsspandoek, gesponsord door Chevron.
![]()
Misschien ook wel omdat de oude witte wegwijzer amper opviel tussen de bomen ?
Is dit trouwens het kruispunt Haarlemmerstraat/Kostverlorenstraat ?
-
- expressweg

-
- 2x3 autosnelweg
Is het wel in Zandvoort zelf? Als ik die foto zie doet het mij direct denken aan de N201 nabij/onder station Heemstede / Aerdenhout. Verkeer richting Alkmaar / Velsen wordt dan linksaf gestuurd via de Leidsevaart (en een paar honderd meter verder de N208 op), verkeer naar Amsterdam en Den Haaf moet nog verder rechtdoor over N201.
-
- 4x3 autosnelweg
‘t Zal ook op stranddagen met bijbehorende file terug wel zijn functie hebben kunnen vervullen. Dus mogelijk hing het er de hele zomer?
-
- 2x5 autosnelweg
Aan die locatie dacht ik ook gelijk. Want ik ken geen enkel viaduct in Zandvoort. Zandvoort is volgens mij viaductloos.Rein schreef: ↑zo 13 jun 2021, 17:25 Is het wel in Zandvoort zelf? Als ik die foto zie doet het mij direct denken aan de N201 nabij/onder station Heemstede / Aerdenhout. Verkeer richting Alkmaar / Velsen wordt dan linksaf gestuurd via de Leidsevaart (en een paar honderd meter verder de N208 op), verkeer naar Amsterdam en Den Haaf moet nog verder rechtdoor over N201.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x4 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Het Roemer Visscherplein ligt er volgens mij al sinds het spoor daar in 1958 omhoog is gebracht. Dat is dan niet in lijn met de foto.Rein schreef: ↑zo 13 jun 2021, 17:25 Is het wel in Zandvoort zelf? Als ik die foto zie doet het mij direct denken aan de N201 nabij/onder station Heemstede / Aerdenhout. Verkeer richting Alkmaar / Velsen wordt dan linksaf gestuurd via de Leidsevaart (en een paar honderd meter verder de N208 op), verkeer naar Amsterdam en Den Haaf moet nog verder rechtdoor over N201.
Net links van de ANWB wegwijzer zie je een wit huis met een poortje. Dat zou dit kunnen zijn.
Links zou dan ook gewoon de zijkant van een vrachtwagen kunnen zijn.
-
- Moderator
Plaatje van Facebook. 's-Hertogenbosch, mogelijk 1967.

-
- expressweg
-
- 2x5 autosnelweg

Huidige situatie:
https://maps.app.goo.gl/Yf2HPuMQapC9ozR2A
Leuk om te zien dat de rechter gevel nog intact is. Mettrop bestaat ook nog steeds, zij het wel op een ander adres.
-
- 4x5 autosnelweg
Ook toen al waren er blijkbaar ‘toeristische’ bordjes voor de voetgangers.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x4 autosnelweg
Apart is de wat wat amateuristische verwijzing naar het Jeroen Bosch (ziekenhuis).
-
- Moderator

-
- autoweg
Dat ziekenhuis is pas 10? jaar oud.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.
-
- Voorzitter
Het gaat denk ik om wat tegenwoordig De Muzerije heet, destijds het Jeroen Boschhuis geheten en gelegen aan dezelfde Hinthamerstraat, op nummer 74. Dat kreeg in 1965 die naam.Wouter N14 schreef: ↑za 26 jun 2021, 18:05Op Facebook werd gezegd dat dat een verwijzing zou zijn naar een tentoonstelling, vandaar ook het mogelijke jaar 1967.