Rubbere Robbie schreef:
Wat een lulverhaal zeg, elke motor wordt tegenwoordig vanuit een motormangement systeem geregeld alles maar dan ook alles wordt aangestuurd door Processoren en computers.
Dat klopt. Alleen is het effect bij de ene auto sterker als bij de andere.
Dat je gelijk vol vermogen hebt komt alleen maar omdat de elektromotoren gelijk aan de wielen leveren, het is dus traploos
en we zegen wel versnellingbak maar het is eigenlijk een vertraagingsbak, prisedirect is de hoogsteversnelling [priseas komt van primaire as en is de as die van de koppeling naar de versnellingsbak loopt ]
Bij een Prius (en trouwens ook bij de Opel Ampere) heb je te maken met een planetair tandwielsysteem, waarbij zowel verbrandingsmotor als electromotoren de wielen kunnen aandrijven. Het zijn dus echt niet alleen de electromotoren die de zaak traploos maken.
Uitleg over de prius eCVT bak vind je hier:
http://www.john2211.nl/Hybride_planetary_gear_set.htm
Uw heeft het over automaten is dit dan een echte automaat of een gerobotiseerde versnellingsbak ? Echt automaat schakeld namelijk niet op is namelijk ook traploos, de aandrijving moet echter wel werken om door de weerstand van koppelomvormer[ dit is een vloeistofkoppeling die o.a. zorgt dat je vloeiend weg kunt rijden er treed dan slip op die zorgt voor een hoger koppel en ook voor meer verbruik ] en tandwielen tedraaien. Een automaat verbruikt dus al meer brandstof dan een gewone handbak.
Waarom voel ik (en zie ik op de toerenteller) bij de Nissan Micra 1.4 automaat uit 2003 van mijn vrouw dan al die schakelmomenten. Dit is geen robotbak, maar een klassieke automaat.
Als je een modere autoaccu goed onderhoudt, dus om de zoveel tijd helemaal leeg trekt en helemaal weer oplaadt gaat hij een autoleven lang mee. Je moet dan wel een goede kopen en niet een van een paar tientjes van de Lidl of zo.
Wie doet dat bij normaal gebruik, omslachtig je accu periodiek helemaal ontladen en weer opladen. Bijna niemand toch? Mijn ervaring is dat na pakweg 5 jaar de accu moest worden vervangen, en nee, dat waren geen el-cheapo accu's maar A-merk producten (bv. Varta).
Wat weegt eigenlijk het accupakket van zo`n Pruiz?, Ik bedoel rij je zo zuinig ondanks het gewicht van accu en elektromotor of dankzij het gewicht van dit alles
40 kg
Verder is het brandstofverbruik van veel meer dingen afhangkelijk dan alleen maar het type aandrijving, het bekende rechtervoetje, hoe is de bandenspanning, in hoe verre rijdt uw defensief, sportief of normaal, hoe is de staat van het wegdek [ rolweerstand] waar u over zoeft en het weer om er zo maar een paar tenoemen.
Dat is onafhankelijk van de type auto, benzine, hybride of diesel. Waar het om gaat is dat een hybride bij dezelfde rijstijl zuiniger is dan een gelijkwaardige benzineauto, en vrijwel net zo zuinig als een gelijkwaardige diesel.
Dan nog iets over het milieuvriendelijk zijn van zo`n auto
Het proces om de accu temaken is niet geheel milieuvriendelijk tenoemen de nikkel die in Canada wordt gewonnen, de Nasa noemt het gebied rond de mijnen niets voor niets Deadland en daar gaan we weer afhangkelijk worden van een uitputtelijk bron niet echt duurzaam. Natuurlijk wordt met de winning van fossielebrandstoffen de natuur ook geschaadt
Dit verhaal over de nikkelmijnen in Canada is echt onzin, en valt in dezelfde catagory als het "Hummer is milieuvriendelijker dan Prius" verhaal. De milieuschade van deze mijn is veroorzaakt in de jaren 60 en 70. Daar kun je Toyota nu echt niet voor verantwoordelijk maken. Toyota koop 1% van de jaarlijke nikkel productie van 100.000 ton (dat is dus 1000 ton). Zoveel is dat dus niet. Bovendien worden de nikkel houdende accu's uitgefaseerd en vervangen voor Lithium Ion accu's, omdat deze een hogere energieinhoud per kg hebben.
Verder doet u mij het voorkomen dat de Diesel al uit ontwikkeld en een beetje een aandrijving is uit vervlogen tijd. De diesel zal in de toekomst nog zuiniger worden en dan waarschijnlijk de Pruiz ver achter zich laten qua verbruik
De diesel heeft een hele grote voorsprong in ontwikkeling (hoe lang bestaat de diesel al ten opziche van de hybride). Daar zullen echt geen gigantische grote sprongen meer mee gemaakt worden. NOx en fijnstof zijn inherent aan het principe van een dieselmotor, daar kom je niet omheen. Allerlei filters en additieven moeten er aan te pas komen om deze zaken in te dammen. In de hybride techniek zit daarintegen nog veel potentieel, de techniek is nog vrij jong. Als ik al zie wat voor een enorme ontwikkeling er is geweest de de 20 jaar dat men er mee bezig is. Vergelijk de eerste generatie hybrides eind jaren 90 met de huidige modellen en je ziet een enrome vooruitgang.
Waar ik me nog het meeste aan stoor is het continu met 2 maten meten, vooral richting Toyota. Op een of andere manier is die altijd kop van jut. Neem bv de nieuwe Chevrolet Volt / Opel Ampèra. Daar is men zeer lovend over. Terwijl bij deze auto dingen waar men bij de Prius altijd over viel (zoals bv het gewicht van de accu) nog veel sterker aanwezig zijn. Het accupakket in de Ampera weegt meer dan 200 kg. Dan wordt de Ampera gepresenteerd als een electrische auto, terwijl het net zo goed een hybride is. Bij een leegrakend accupakket of bij snelheden boven de 100 km/u moet net zo goed de benzinemotor bijspringen.
Dan is het thema brandstofverbruik. Daar wordt altijd over gezeurd dat dat veel hoger is dan aangegeven. Het feit dat het verschil tussen opgegeven en werkelijk verbruik bij al die niet-hybride superzuinige auto's (met die downsized kleine motortjes voorzien van turbo's etc) nog groter is, daar hoor je plots niemand over. Want ja, dat is VW of Opel en geen Toyota, dus daar mag je niet over zeuren.