Stenen gegooid naar auto's: 1 dode

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

mhkamp
2x2 autosnelweg

Re: Stenen gegooid naar auto's: 1 dode

Bericht door mhkamp » za 03 mei 2008, 22:12

Hoe wou je het dan doen?

1. Ouders strafrechtelijk vervolgen kan niet. (Wil hiermee zeggen dat het niet mogelijk is, daar zij wel verantwoordelijk zijn voor hun kroost)
2. Kinderen jonger dan 16 (?) kunnen niet volledig bestraft worden (Volwassenrecht). Dus als ze al gepakt worden een taakstraffie.
3. Taakstraf helpt in de meeste gevallen niet. (Ze vinden dat 'stoer'.)
4. Misschien zijn ze niet bewust van het gevaar (Lijkt mij héél sterk).

Dus, schrijf het maar. Wat kan je ze (laten) doen om ze hier voorgoed af te laten zien?
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 04 mei 2008, 16:15

mhkamp schreef:Hoe wou je het dan doen?

1. Ouders strafrechtelijk vervolgen kan niet. (Wil hiermee zeggen dat het niet mogelijk is, daar zij wel verantwoordelijk zijn voor hun kroost)
Het kan niet. Maar wetten kun je wijzigen. Ik zeg ook niet dat je ouders altijd moet aanpakken. Maar bij dit soort mislukkelingen komt het nogal eens voor dat ouders, netjes gezegd, hun best hebben gedaan om een kind zo te vormen. (gebrek aan opvoeding, mishandeling, ongeinteresseerdheid, kortom inpliciet verantwoordelijk zijn voor de vorming van hun kroost en de daaruit voortvloeidende gedragingen)
2. Kinderen jonger dan 16 (?) kunnen niet volledig bestraft worden (Volwassenrecht). Dus als ze al gepakt worden een taakstraffie.
Niet waar. Ook kinderen onder de 16 kun je detentie opleggen.
3. Taakstraf helpt in de meeste gevallen niet. (Ze vinden dat 'stoer'.)
Dat komt omdat ze niet goed worden uitgevoerd: Begin maar eens in fel-oranje hesjes met 'taakstraf' erop. Dan is de anonimiteit eruit en dat scheelt enn hoop in de criminaliteit: Als hun 'vrienden' zien hoe ze voor aap worden gezet, geeft dat wellicht wat meer stof tot nadenken. En zal de kans op herhaling een stuk kleiner zijn als ze merken dat ze hun criminele activiteiten (en hun straf) niet zomaar meer kunnen verbergen voor de buitenwereld.
4. Misschien zijn ze niet bewust van het gevaar (Lijkt mij héél sterk).
Daar geloof ik dus niks van, wellicht een enkele zwakbegaafde daargelaten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 04 mei 2008, 21:00

Palance schreef:
Het kan niet. Maar wetten kun je wijzigen. Ik zeg ook niet dat je ouders altijd moet aanpakken. Maar bij dit soort mislukkelingen komt het nogal eens voor dat ouders, netjes gezegd, hun best hebben gedaan om een kind zo te vormen. (gebrek aan opvoeding, mishandeling, ongeinteresseerdheid, kortom inpliciet verantwoordelijk zijn voor de vorming van hun kroost en de daaruit voortvloeidende gedragingen)
Ok, dan is de wet gewijzigd, de ouders draaien op voor wat hun kroost gedaan heeft. Misschien tegenstrijdig met wat ik eerder schreef, maar het is beter dat hun kroost zélf aangepakt word. Misschien betalen de ouders een schadevergoeding van een X aantal euro, maar de dader blijft buiten schot. En dat de opvoeding een rol speelt ben ik geheel met je eens. Dat schort tegenwoordig te kort.
Palance schreef: Niet waar. Ook kinderen onder de 16 kun je detentie opleggen.
Wist ik niet, moesten ze maar eens snel doen onder kop poging tot doodslag of moord.
Palance schreef: Dat komt omdat ze niet goed worden uitgevoerd: Begin maar eens in fel-oranje hesjes met 'taakstraf' erop. Dan is de anonimiteit eruit en dat scheelt een hoop in de criminaliteit: Als hun 'vrienden' zien hoe ze voor aap worden gezet, geeft dat wellicht wat meer stof tot nadenken. En zal de kans op herhaling een stuk kleiner zijn als ze merken dat ze hun criminele activiteiten (en hun straf) niet zomaar meer kunnen verbergen voor de buitenwereld.
Misschien ligt het niet eens aan de uitvoering, maar aan de Rechter die de veroordeling doet. Als je 240 uur werkstraf krijgt voor poging tot moord vind ik dat erg weinig. Een hesje met werkstraf erop? Hmm, nog geen slecht idee...
Palance schreef: Daar geloof ik dus niks van, wellicht een enkele zwakbegaafde daargelaten.
Dat dacht ik al. Misschien zijn al die stenengooiers wel zwakbegaaft.... Ik weet het niet.
WeFo Lidnummer 0010.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 04 mei 2008, 21:10

mhkamp schreef:Misschien ligt het niet eens aan de uitvoering, maar aan de Rechter die de veroordeling doet. Als je 240 uur werkstraf krijgt voor poging tot moord vind ik dat erg weinig.
Ik vind sowieso dat er erg laag wordt gestraft in Nederland. De dader krijgt teveel aandacht, terwijl m.i. het slachtoffer of de nabestaande een centrale rolz ou moeten spelen in het hele strafproces. Zeker bij levensdelicten (of pogingen ertoe) doet hetgeen de dader wil of wat hij ooit kun zou kunne bereiken in zijn leven helemaal niet ter zake.
Palance schreef: Daar geloof ik dus niks van, wellicht een enkele zwakbegaafde daargelaten.
Dat dacht ik al. Misschien zijn al die stenengooiers wel zwakbegaaft.... Ik weet het niet.[/quote]

Dat zou een goede verklaring kunnen zijn. Dan wordt het aanpakken van het probleem een stuk lastiger. Maar ik blijf erbij dat velen het bij hun volle verstand doen. En die moet je keihard aanpakken, wil het niet van kwaad tot erger gaan.

Ik las vandaag een artikel in het AD over die jongen die de postbode in Zaamslag zou hebben vermoord. Die schijnt zijn carriere ook begonnten te zijn als 'terrorist', waaronder het stenengooien naar auto's. En tsja, als je dit soort excessen niet keihard onderdrukt blijven mensen de grenzen opzoeken met dot tot triest resultaat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 04 mei 2008, 21:24

Palance, net als een ieder op dit forum kan er met zijn / haar volle verstand er niet bij dat mensen dit überhaupt kunnen doen. Iedereen is het er over eens dat dit gewoonweg geestesziek is, of hoe je dit ook mag noemen.

Dus zwakbegaaft (en misschien nog lager) is naar mijn mening hier wel van toepassing.

Ik denk dat de Rechter in dit soort gevallen er doorheen moet zien of de persoon in kwestie al dan niet zwakbegaaft is en een hoge straf moet uitspreken.

Moet(en) de dader(s) wel opgepakt worden, anders heeft dit natuurlijk nog geen zin.

Die gast in Zaamslag? Levenslang opsluiten. Met minder neem ik geen genoegen. Ook zinloos geweld moet keihard aangepakt worden!
En wat je schrijft over het slachtoffer / nabestaande(n). Ik denk dat zij ook wel wat aandacht verdienen.
WeFo Lidnummer 0010.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 04 mei 2008, 23:03

Palance schreef:Tsja, we kunnen natuurlijk ook even 'foei' zeggen, het vingertje opsteken :wijsvinger: en dan vooral geen straf geven. Want de gevangenis is slecht voor de persoon, en hij zou achter kunnen raken op school, en dat is natuurlijk niet goed, want zulke arme daders moeten worden geholpen. Een taakstraf is ook niet goed: Die buitenlucht is toch maar slecht om maar te zwijgen van de lichamelijke inspanning. Liever niet herkenbaar want stel nou dat iemand weet dat jij niet helemaal deugt. Nee dat kan niet, misdadigers moeten we natuurlijk zoveel mogelijk beschermen en vooral niet belasten met enge dingen als straffen, dat is niet goed voor ze. Want dat stenen van viaducten schade of letsel kunnen veroorzaken, dat kan zo'n jochie natuurlijk helemaal niet weten naar aanleiding van al die berichten in de media. En zelf nadenken hoeft ook niet meer. Er staat immers geen bord dat het verboden is om stenen te gooien?

Dat er doden of zwaargewonden vallen, wier naam en/of foto uitgebreid in de krant komt (en dus lekker te kijk worden gezet in ons land) is natuurlijk erg vervelend, maar het is geen reden om de misdaad aan te pakken. Immers, een misdadiger moet gewoon door in zijn leven, en die bestuurder die een steen door de ruit krijgt en daar blijvend letesel van ondervindt (dan wel wordt vermoord), ja, die had dan maar niet onder dat viaduct door moeten rijden. :roll:

(dit is uiteraard een zeer sarcastisch stukje)
Ik heb bovenstaande naar mijn moeder gestuurd en zij schreef:
Mijn moeder schreef:Hoi Marcel.

Heel herkenbaar, maar ook van de opgroeiende tiener, die verder nergens over na denkt en doet , wat op dat moment in haar/hem opkomt !

En als ouders blijf je de verantwoordelijke, zo ook de eindverantwoordelijke. En ook, omdat pa en/of ma dingen kopen om het weer 'goed te maken' van het vele afwezig zijn, werken dus !

En bij alles kan een ouder nee zeggen, als je het niet kunt kopen, kan dat niet ! Heel gemakkelijk ! Maar ja, zo zijn de meeste ouders niet.
Jullie hebben er ook niet onder geleden , dat jullie buitenlandse vakanties te horen hebben gekregen op school? Waar ze helemaal heen zijn geweest? Natuurlijk hebben kinderen wensen, en het ligt aan de ouders hoe ze ermee om moeten gaan. Ook nooit gehoord van jullie wat een ander voor moois hadden gekregen van de Kerstman of Sinterklaas ! Alles wat we jullie gaven, waren jullie altijd heel erg blij mee. En als je als ouder dat ook bent, doen de kinderen wel mee.

Opvoeden is en blijft moeilijk en elk kind heeft ook een andere aanpak nodig, maar ieder kind moet weten waar ie aan toe is. Consequent zijn en van een Ja geen Nee maken en andersom.
Dit is vooral de eerste levensjaren, daarna ga je een kind begeleiden. Zorgen dat ze normen en waarden kennen en verantwoording voor hunzelf nemen, hoe klein het ook is.

Zo heeft jouw zusje heel vaak een dubbele afsprraken gemaakt met haar vriendinnetjes. Daar moet je een kind op wijzen, wat hij/zij fout heeft gedaan en dat het zo niet door kan gaan. Zo begint het, die verantwoording nemen. Later met raad en daad bij staan, en de keuze laten aan hen.

En straf, een terechte straf, hoort er dan ook bij, maar hoeveel ouders hoor je zeggen "Dit doet mijn kind niet?" Of "Dit zal mijn kind nooit doen" En dan vooral zeggen, waar dat kind bij is, heel verstandig, maar niet heus........................

Maar streng is ook niet goed, je moet ze wel in hun waarde laten.Constant op hun nek zitten, zoals je oom bij je neefje doet, is ook helemaal niet goed.

Liefs mam
Tsja... moet ik hier nog wat aan toevoegen? De tegenwoordige opvoeding word gedaan door de kinderopvang en de school. Ouders krijgen tegenwoordig geen kinderen, maar nemen ze. Uit dit blijkt maar dat ouders geen verantwoording willen / kunnen (of vul iets anders in) nemen voor de opvoeding.
Kijk maar naar RTL waar 'The Nanny' lastige 5 jarige kinderen moet opvoeden. Het idee om er naar te kijken. Dit zij, zoals ik het noem, het jezelf voor lul zetten programma's.

Sorry voor mijn taalgebruik.
WeFo Lidnummer 0010.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » ma 05 mei 2008, 10:30

Palance schreef:
mhkamp schreef:Ik vind sowieso dat er erg laag wordt gestraft in Nederland. De dader krijgt teveel aandacht, terwijl m.i. het slachtoffer of de nabestaande een centrale rolz ou moeten spelen in het hele strafproces. Zeker bij levensdelicten (of pogingen ertoe) doet hetgeen de dader wil of wat hij ooit kun zou kunne bereiken in zijn leven helemaal niet ter zake.
Europees gezien schijnen de straffen in Nederland juist tot de zwaardere te behoren.

En verder vind ik de toedracht er nog wel veel toe doen. Als je een inbreker betrapt, hem probeert te overmeesteren en in het gevecht de inbreker overlijdt is dat toch heel wat anders dan wanneer je iemand op straat dood slaat omdat je niet bevalt wat hij tegen je zegt..

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 21 mei 2008, 17:29

Bericht uit Duitsland:
ZDF.de schreef: Holzklotz-Wurf: Tatverdächtiger ermittelt
Einzelheiten noch unbekannt

Die Polizei hat einen Tatverdächtigen im Fall des tödlichen Holzklotz-Wurfs von einer Autobahnbrücke festgenommen. Nach dem Täter war fieberhaft gesucht worden - allein 200 Hinweise erhielt die Polizei durch die ZDF-Sendung "Aktenzeichen XY".

->21.05.2008

Afbeelding

Afbeelding
Das Phantombild

Nach Informationen der "Nordwest-Zeitung" nahmen die Fahnder am Mittwochmorgen einen 30 Jahre alten Mann aus Rastede bei Oldenburg (Niedersachsen) fest. Der Mann gelte als drogenabhängig, berichtete das Blatt. Beamte der Sonderkommission "Brücke" hätten den Beschuldigten mehrere Stunden lang vernommen. Nähere Einzelheiten wurden zunächst nicht bekannt. Am Abend wollten die Behörden bei einer Pressekonferenz über ihren Erfolg berichten.

Am Ostersonntag war die 33 Jahre alte Olga K. vor den Augen ihrer Familie in ihrem Auto von einem sechs Kilogramm schweren Holzstück durch die Windschutzscheibe ihres Autos erschlagen worden, den bislang Unbekannte von einer Brücke im Oldenburger Norden auf die Autobahn 29 geworfen hatten. Einzelheiten zu dem Tatverdächtigen sollen am Abend bekannt gegeben werden.

200 Hinweise aus "Aktenzeichen"

Über Wochen hinweg erhielten die Ermittler mehrere hundert Hinweise, hatten jedoch zunächst keine heiße Spur zu einem Tatverdächtigen. Die rund 20-köpfige Sonderkommission "Brücke" hatte Anfang April ein Phantombild veröffentlicht, auf der vier bis fünf junge Leute im Alter zwischen 16 und 20 Jahren schemenhaft zu erkennen waren. Doch weder das Bild noch eine Belohnung von 6000 Euro führte zu einem schnellen Fahndungserfolg. Allein 200 Hinweise hatte die Polizei durch die ZDF-Sendung "Aktenzeichen XY" erhalten.

Afbeelding
Luftbild vom Tatort

Das Opfer war gemeinsam mit Mann und Kindern aus dem Osterurlaub gekommen und auf dem Heimweg in den Landkreis Warendorf (Westfalen) gewesen, als der Holzklotz die Windschutzscheibe durchschlug. Die 33-jährige Beifahrerin erlag noch am Unfallort ihren schweren Verletzungen. Ihr 36-jähriger Ehemann am Steuer des Wagens erlitt ebenso wie die beiden Kinder auf der Rückbank einen schweren Schock. Die siebenjährige Tochter blieb ebenso wie ihr Vater körperlich unversehrt, der neunjährige Sohn erlitt durch umherfliegende Splitter eine leichte Schnittverletzung.

Die Tragödie auf der Autobahn hatte zu einem Kompetenzstreit zwischen den Ermittlungsbehörden geführt. Nachdem die Polizei in letzter Konsequenz und bei allen rechtlichen Voraussetzungen auch einen Massen-Gentest bei der Fahndung nach dem Täter nicht ausschloss, hagelte es Kritik von der Staatsanwaltschaft. Die Öffentlichkeitsarbeit sei "völlig überzogen", hieß es vom Generalstaatsanwalt, der von "Eigenmächtigkeiten" bei der Arbeit der Polizei sprach, die für einen Ermittlungserfolg zum Teil schädlich seien.

Mit Material von dpa, ap und afp
Daarnaast een Chonologie van wat er de afgelopen tijd is gebeurd:

ZDF.de schreef:Chronologie der Ereignisse

23. März: Unbekannte werfen von einer Brücke über die Autobahn 29 einen sechs Kilo schweren Holzklotz auf ein Auto. Der Brocken durchschlägt die Windschutzscheibe und tötet auf dem Beifahrersitz eine 33 Jahre alte Mutter vor den Augen ihrer beiden Kinder und ihres Ehemannes. Die Familie aus Telgte bei Münster war auf dem Heimweg vom Osterurlaub. Es wird eine Belohnung von 3000 Euro ausgesetzt.

25. März: Die Staatsanwaltschaft erhöht die Belohnung auf 6000 Euro. Die Fahnder überprüfen eine Reihe von Hinweisen und sprechen von einem "Riesen-Mosaik aus einzelnen Puzzleteilen".

26. März: Nach der tödlichen Attacke prüft die Polizei rund 400 Personalien. Befragt werden vor allem Besucher nahe gelegener Osterfeuer.

27. März: Die 33 Jahre alte Mutter wird im Kreis von Angehörigen und Freunden in Telgte beigesetzt.

1. April: Nach Zeugenangaben veröffentlicht die 23-köpfige Sonderkommission ein Phantombild. Gesucht wird eine vier- bis fünfköpfige Gruppe junger Leute im Alter zwischen 16 und 20 Jahren.

2. April: Nach der ZDF-Sendung "Aktenzeichen XY...ungelöst" erhalten die Ermittler viele neue Hinweise.

11. April: Die Generalstaatsanwaltschaft kritisiert die Öffentlichkeitsarbeit der Polizei scharf. Sie sei zum Teil schädlich für einen Ermittlungserfolg.
Dit zijn berichten. In Nederland hoor je er 9 van de 10 keer niets meer over.

enne :schrikreactie: wat een blok hout. Die vrouw had geen schijn van kans, en dat er niet meer doden zijn gevallen is met recht een wonder. Dit moet een moetwillige actie zijn geweest. Dit til je niet zo 1-2-3 op.

Iemand die het wil vertalen heeft de eer. Mijn Duits-Nederlands verhouding is niet al te best. ;)
WeFo Lidnummer 0010.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » do 22 mei 2008, 21:07

Vertaling: de politie heeft een 30-jarige drugsverslaagde als verdachte gearresteerd.

simon
autoweg

Bericht door simon » vr 23 mei 2008, 8:47

De Gelderlander schreef:Jongens gooien eieren tegen auto op Pleijweg

ARNHEM - Een groep jongens heeft zaterdagavond in Arnhem- Zuid met eieren gegooid naar voorbijrijdende auto's op de Pleijroute.
Een van hen, een 13-jarige jongen uit de wijk Immerloo, kon worden gearresteerd.

Een van de eieren raakte de auto van een 24-jarige man uit Elst toen hij over het Keizerviaduct reed. De automobilist zag enkele personen op de verhoging bij dat viaduct staan.

De Elstenaar stopte en ging achter de groep aan, maar hij kreeg ze niet te pakken. Later, toen de gewaarschuwde politie inmiddels ter plekke was, dook de groep opnieuw op. De 13-jarige was de enige die kon worden aangehouden.
(vertaling: een groep jongens stond nabij de afrit Huissen op de N325 eieren te gooien. Ik moest zelf ook opzoeken waar het Keizerviaduct is, ondanks dat ik er 1 minuut rijden vandaan woon)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 23 mei 2008, 9:04

Nu zijn het nog eieren, als ze wat stoerder gedrag gaan vertonen worden het stenen :shutup:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 23 mei 2008, 11:05

Gewoon hard aanpakken. Ook eieren gooien is levensgevaarlijk. Je kan er goed van schrikken. Je moet het gewoon niet doen.

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 23 mei 2008, 11:33

Als aanvulling op bovenstaande:

* kinderen onder de 12 kunnen niet vervolgd worden. Hier zijn ouders in principe aansprakelijk. In extreme gevallen kunnen kinderen wel onder toezicht geplaatst worden of naar een internaat gestuurd. Dit is formeel geen straf. Taakstraffen kunnen dacht ik wel, maar als een kind die niet uitvoert krijgen hoogstens de ouders een vervangende boete.

* 12 t/m 17 is kinderrecht. Kind is verantwoordelijk en aansprakelijk. Als schade niet verzekerd is via de ouders of kind kun je meestal niets op een kind verhalen en ook niet op de ouders, ook al zijn ze steenrijk. In ernstige gevallen, bij uitzondering ook in de leeftijd 12-15 kan volwassenrecht worden toegepast. Roofovervallen, zware mishandeling en doodslag en dergelijke.

Langduring straffen is voor first-offenders meestal niet de beste oplossing. Het verpest hun kansen tot normaal opgroeien. Afschrikken doet het voor slecht geinformeerde jongeren of gewoon domme mensen ook niet.

Aanpappen met de 20e taakstraf is ook niet goed overigens. Wie niet horen wil moet voelen....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

simon
autoweg

Bericht door simon » vr 23 mei 2008, 12:50

Ik ken alleen het aansprakelijkheidsrecht. Kinderen t/m 12 jaar zijn nooit zelf aansprakelijk, maar de ouders. Van kinderen van 13 en 14 jaar zijn de ouders in principe aansprakelijk, tenzij zij aan kunnen tonen dat zij de gedraging van het kind niet konden beletten. In feite komt het erop neer dat de ouders (via de aansprakelijkheidsverzekering) opdraaien voor de gedragingen van de kroost t/m 14 jaar. Overigens wordt er in de kamer gesproken om dit uit te breiden naar 18 jaar.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 23 mei 2008, 13:11

Peter schreef:In ernstige gevallen, bij uitzondering ook in de leeftijd 12-15 kan volwassenrecht worden toegepast. Roofovervallen, zware mishandeling en doodslag en dergelijke.
Nee. Alleen kinderen van 16 en 17 kunnen in aanmerking komen voor het volwassenenstrafrecht. Net als volwassenen van 18, 19 en 20 in aanmerking kunnen komen voor het kinderstrafrecht als hun geestelijk eontwikkeling daartoe aanleiding geeft, alleen gebeurt dat minder vaak.

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 23 mei 2008, 13:40

Een kind van 12 dat een zwaar misdrijf pleegt zal ook in de meeste gevallen ontoerekeningsvatbaar zijn. Er is dan echt iets goed mis met de psychische gesteldheid. In hoeverre je de ouders dat dan weer kunt aanrekenen is ook weer de vraag: bij een psychopaat helpt opvoeding meestal niet zo heel veel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 07 aug 2008, 15:53

Helaas... :neenee:
nrc.next (7-8-2008) schreef:Auto van gezin vanaf viaduct A1 bekogeld

DEURNINGEN - Vanaf een viaduct over de A1 bij Deurningen is een voorwerp gegooid op een auto waarin een gezin uit Hengelo zat. Het projectiel verbrijzelde deachterruit. De 38-jarige vader zette zijn auto op de vluchtstrook en zag twee jongens over het viaduct wegrennen. Niemand, ook niet het zoontje van vier op de achterbank, raakte gewond. De politie Twente neemt de zaak hoog op en roept getuigen op zich te melden. Vorig jaar kregen twee mannen vijf en zes jaar celstraf nadat zij een stoeptegel haddengegooid vanaf een viaduct, door de voorruit van een auto. Hierbij kwam een vrouw om het leven.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 07 aug 2008, 17:59

Inderdaad, helaas niet gepakt en voorgoed weggestopt.

Autosnelwegen.net

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 07 aug 2008, 21:12

Het begint toch niet weer :(

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 07 aug 2008, 21:40

De zomervakantie is veel te lang voor die raddraaiers. Ze gaan zich vervelen en dan krijg je dit.

Ties
autoweg

Bericht door Ties » vr 08 aug 2008, 10:06

Ik vraag me echt af hoe je op het domme, stomme, idiote, zwakzinnige, niet-bij-je-verstand-zijnde idee komt om stenen van viaducten te gooien. Dit topic is al ouder maar toch wil ik ook nog even zeggen dat dit soort mensen (al zijn het kinderen) gewoon flink aangepakt moet worden. En al helemaal omdat dit ieder van ons kan overkomen zodra hij of zij onder een viaduct doorrijdt. Het is wat mij betreft poging tot moord, en als er een dode is gevallen is het gewoon moord.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 23 aug 2008, 21:23

Is het niet van een viaduct, dan maar via de zijkant:
[url=http://www.nu.nl/news/1713553/10/Automobilist_op_A58_gewond_door_ingooien_ruit.html]nu.nl[/url] (23-8-2008) schreef:Automobilist op A58 gewond door ingooien ruit

TILBURG - Een 54-jarige automobilist uit Lage Zwaluwe is vrijdagavond op de A58 gewond geraakt, vermoedelijk doordat onbekenden een voorwerp tegen een zijruit van zijn auto gooiden. Dat heeft de politie zaterdag bekendgemaakt. De man reed rond middernacht over de rijksweg, komende uit de richting van Eindhoven, ter hoogte van Tilburg. Hij hoorde plotseling een klap en raakte gewond aan zijn hals en gezicht door rondvliegende glassplinters.
Bij een tankstation waarschuwde hij de politie. Agenten hebben vervolgens tevergeefs bij verschillende viaducten over de A58 in de omgeving van Tilburg naar sporen gezocht. Het slachtoffer moest voor behandeling naar het ziekenhuis. Hij heeft aangifte gedaan van poging tot doodslag.
:neenee:
WeFo Lidnummer 0010.

peejay
autoweg

Bericht door peejay » ma 25 aug 2008, 11:39

Mogelijk is de steen vanuit een passerende auto gegooid.

Een citaat en een foto van de bestuurder:
[url=http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/3606771/Geweld-op-A58-en-A16-met-dode-en-gewonde.ece]BN/De Stem[/url] (25-08-2008) schreef: [De bestuurder] vermoedt dat iemand vanuit een inhalende auto een steen heeft gegooid. „Het kan bijna niet vanaf een viaduct zijn gebeurd, dan raak je de zijruit niet. En het was de ruit aan mijn kant, dus het kan ook niet vanuit de berm zijn gebeurd.” [...] was er volgens hem geen ruzie met een andere automobilist. „Ik reed gewoon rechts, met 120 kilometer per uur. Zo nu en dan haalden auto’s me in.” Bogerd is boos, hij beseft dat hij door het oog van de naald is gekropen. „Het voorwerp is afgeketst, gelukkig niet de auto ingekomen. Maar mensen realiseren zich niet wat er kan gebeuren als ze zoiets doen.”

Afbeelding
foto Ramon Mangold/het fotoburo
Normaalgesproken zou ik het hele artikel citeren, maar er loopt een verhaal over een dodelijk ongeluk op de A16 doorheen.
Zie het artikel voor de volledige tekst.
Rij met je hart

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 25 aug 2008, 18:12

Een vreemde situatie. Ik denk dat we hier meer over te horen krijgen...

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 02 sep 2008, 15:51

Daar gaan we weer. Dit keer was een plaatsgenoot van mij het doelwit.
RTV Utrecht schreef: Stenengooiers van viaduct A12 bij Utrecht

UTRECHT - Bij het Utrechtse Lunetten is gistermiddag een steen van een viaduct op de A12 gegooid.

Een automobilist uit Waddinxveen kreeg de schrik van zijn leven toen de steen op zijn voorruit belandde. De man zette zijn auto direct langs de kant, maar heeft de dader niet meer gezien. Zijn voorruit is vernield en de politie neemt de zaak hoog op.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 02 sep 2008, 16:30

^^
Zo langzaam aan vraag ik mij af of het niet beter is over dit soort incidenten te zwijgen. En dan bedoel ik niet specifiek hier op het forum, maar in de landelijke en regionale pers. Personen die dit soort ongein uitvreten kicken waarschijnlijk op de publiciteit en deze publiciteit brengt andere idioten met het IQ van een amoebe weer op ideeën... :neenee:

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 02 sep 2008, 18:52

Seat Ibiza schreef:het IQ van een amoebe weer op ideeën... :neenee:
Het IQ van stenengooiers vergelijken met een amoebe is een belediging voor de amoebe.

Als de daders gepakt worden, moet er ook flink gestraft worden en niet een paar uur plantsoenen aanharken, want dat werkt niet.
De autogordel: een band voor het leven.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 03 sep 2008, 7:57

Heel lang wegstoppen. Zulke mensen zijn het ultieme bewijs dat je sommige mensen uit de maatschappij moet halen. En houden.

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 04 sep 2008, 12:47

Tijd voor wat variatie.
[url=http://www.ad.nl/denhaag/stad/2582997/Fiets_van_viaduct_op_auto.html]www.ad.nl[/url] op 4 september 2008 schreef: Fiets van viaduct op auto

DEN HAAG - Op de Utrechtsebaan in Den Haag is donderdagochtend een fiets van een viaduct op een auto gevallen. De bestuurder van de fiets was volgens de politie boven op het viaduct door een andere auto aangereden. Door de knal kwam het rijwiel op de rijbaan eronder terecht. De verwondingen van de fietser vielen mee. De automobilist die op de Utrechtsebaan reed, bleef ongedeerd. Het ongeluk gebeurde omstreeks acht uur.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 04 sep 2008, 20:41

* mompelt iets van een ondeugdelijk hekwerk...