Misschien is het wel een wapen tegen snelwegfotografen die het verkeer afleiden

Moderator: Moderatoren
Dit hek is inderdaad tegen stenengooiers. Vorig jaar zijn boven snelwegen in Utrecht een aantal van deze hekken geplaatst op de meeste gevoelige plaatsen. Het project is overigens nog niet voltooid. Op het viaduct Heiligenbergerweg (A28 tussen de afslagen Leusden en Leusden-Zuid) zou een hek worden geplaatst, maar dat staat er nog altijd niet.simon schreef:Nieuw wapen in de strijd tegen stenengooiers?
Het is de vraag of zo'n stenengooier op zoek gaat naar een viaduct om een steen te gooien, of via het "gelegenheid maakt de dief-principe" op een viaduct is, een steen ziet liggen en bedenkt "ach, waarom zou ik die steen niet op een auto mikken". Ik weet nog dat een aantal jaar geleden in Utrecht een probleem was met tuig die stoeptegels e.d. vanaf een brug op binnenvaartschepen gooiden. Op dat moment waren er wegwerkzaamheden. Nadat de werkzaamheden waren afgerond verdwenen de problemen gelijk.Palance schreef:En die hekken zijn slechts symptoombestrijding. Je kan makkelijk over een hek gooien, of een viaduct verderop opzoeken.
In beide gevallen is er sprake van iemand die voordat hij de steen gooit, daarover een beslissing heeft genomen. Moet een winkeldief die toevallig iets moois in de winkeletalage ziet staan dan ook maar minder gestraft worden als degene die van tevoren een ramkraak heeft gepland ?simon schreef:Het is de vraag of zo'n stenengooier op zoek gaat naar een viaduct om een steen te gooien, of via het "gelegenheid maakt de dief-principe" op een viaduct is, een steen ziet liggen en bedenkt "ach, waarom zou ik die steen niet op een auto mikken".
3Rene schreef:In beide gevallen is er sprake van iemand die voordat hij de steen gooit, daarover een beslissing heeft genomen. Moet een winkeldief die toevallig iets moois in de winkeletalage ziet staan dan ook maar minder gestraft worden als degene die van tevoren een ramkraak heeft gepland ?simon schreef:Het is de vraag of zo'n stenengooier op zoek gaat naar een viaduct om een steen te gooien, of via het "gelegenheid maakt de dief-principe" op een viaduct is, een steen ziet liggen en bedenkt "ach, waarom zou ik die steen niet op een auto mikken".
Ik ben het principieel niet eens met een minimumstraf. Dat houdt namelijk in dat (klassieke voorbeeld) een vrouw die na jarenlange mishandeling haar echtgenoot vermoord minimaal net zoveel straf krijgt als een kansloze bierblikjesoverval in een willekeurige supermarkt waar het slachtoffer dat ook met de dood heeft moeten bekopen. Hoewel moord natuurlijk nooit goed te praten is, lijkt het me op zijn plaats dat in het eerste geval de dader niet zo zwaar gestraft hoeft te worden.Ik ben er sterk voorstander van om voor ernstige delicten (moord, doodslag, opzettelijk zwaar lichamelijk letsel toebrengen, beroving en/of bedreiging met een vuur- of steekwapen) keiharde minimumstraffen in te voeren, waar rechters niet onder mogen gaan zitten, en om geen VI te verlenen wanneer de wettelijke minimumstraf nog niet is uitgezeten.
. Dit helpt meteen tegen de veelplegers (toch verantwoordelijk voor het gros van dit soort diefstallen)Palance schreef:Ik zie wel wat in minimumstraffen die de rechter altijd op moet leggen, tenzij de rechter een heel goed argument op tafel kan leggen (en als zodanig moet motiveren in het vonnis) om dat niet te doen (zo hou je altijd een slag om te arm voor het door Vinny genoemde klassieke geval). Tegen misdrijven kun je niet hard genoeg optreden. De basis moet echter een minimumstraf zijn.
Daarnaast ben ik ook voorstander van bij 3 keer hetzelfde misdrijf de maximumstraf voor dat misdrijf (ook hier tenzij...). Houdt dus in dat je bij je 3e rolletje drop 4 jaar mag brommen.
Volgens mij is het nu wat afgezwakt met die gooierij, maar het is telkens er één te veel....Blik op nieuws schreef: Jongens bekogelen vrachtwagen met stenen op A67
Venlo - Maandagavond even na 20:00 uur hebben twee jongens vanaf een viaduct over de A67 in Venlo met stenen naar een passerende vrachtwagen gegooid. Hierbij is de voorruit van een vrachtwagen gesneuveld. De 27-jarige vrachtwagenchauffeur zelf is níet gewond geraakt, meldt de politie.
Volgens getuigen ging het om twee jongens van ongeveer 16 jaar oud, gekleed in zwarte kleding. Beide jongens zijn daarna nog gesignaleerd bij de skatebaan op de Veegtes en zijn vervolgens per fiets het industrieterrein opgegaan. Agenten hebben de omgeving afgezocht, maar helaas zonder resultaat.
[url=http://www.telegraaf.nl/binnenland/3782451/__Vandalen_gooien_fietsen_op_de_A2__.html?p=26,1]Telegraaf.nl[/url] (25-4-2009) schreef:Vandalen gooien fietsen vanaf viaduct op A2
MAASTRICHT - Minstens twee mensen hebben zaterdagochtend om 6.15 uur drie fietsen naar beneden gegooid vanaf een viaduct boven de A2 bij het academisch ziekenhuis in Maastricht. Dat liet de politie weten. Van de daders ontbreekt elk spoor. Daarbij werd volgens de politie een auto aan de zijkant geraakt. Een tweede automobilist kon een vallende fiets ternauwernood ontwijken. Beide bestuurders kwamen met de schrik vrij. De inzittenden van de beschadigde auto hebben hun vakantiereis kunnen voortzetten, zei de woordvoerder van de politie. Het is niet voor het eerst dat vanaf dit viaduct fietsen of onderdelen daarvan omlaag worden gesmeten, aldus de zegsman. Tot nog toe zijn er geen persoonlijke ongelukken gebeurd, maar de politie is de reeks incidenten meer dan zat en zoekt dringend getuigen. „Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als je met een behoorlijke snelheid een fiets op je motorkap krijgt”, aldus de woordvoerder.
Het is niet voor het eerst dat vanaf dit viaduct fietsen of onderdelen daarvan omlaag worden gesmeten,
Dat heeft te maken om de boel alvast een zaaksnummer te geven en aan de hand daarvan correspondentie te kunnen voeren, onderzoeken (zoals telefoontaps, DNA-onderzoek, etc) te doen, etc. Als er een verdachte is, hoeft de Officier van Justitie allen nog maar de naam in te vullen. Het is gewoon administratief makkelijker dat zaken waar nog geen verdachte van gepakt is alvast in te schrijven.Wouter N14 schreef:Wist ik niet... maar goed, zolang je de personen niet hebt opgepakt blijft dat dan ook maar een formaliteit
Het is niet voor het eerst dat vanaf dit viaduct fietsen of onderdelen daarvan omlaag worden gesmeten,
Probleem is dat dit viaduct de hoofdingang is van station Maastricht Randwyck. En ja: bij een station horen fietsenstallingen. Helaas is het de laatste weken al een aantal keren gebeurd dat er mensen zijn die denken dat het leuk is fietsen uit die stalling te pakken en op de A2 te smijtenmhkamp schreef:Als het kalf verdronken is... Moeten er nu echt serieus gewonden en of doden vallen?