Stenen gegooid naar auto's: 1 dode

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Wesso
2x3 autosnelweg

Re: Stenen gegooid naar auto's: 1 dode

Bericht door Wesso » zo 18 jan 2009, 17:55

^^
Misschien is het wel een wapen tegen snelwegfotografen die het verkeer afleiden :mrgreen:

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 18 jan 2009, 17:59

Brengt mensen alleen maar op ideeen op deze manier.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 18 jan 2009, 18:14

Zulke hoge hekken op viaducten kom je helaas op steeds meer plekken tegen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 18 jan 2009, 19:50

simon schreef:Nieuw wapen in de strijd tegen stenengooiers?
Dit hek is inderdaad tegen stenengooiers. Vorig jaar zijn boven snelwegen in Utrecht een aantal van deze hekken geplaatst op de meeste gevoelige plaatsen. Het project is overigens nog niet voltooid. Op het viaduct Heiligenbergerweg (A28 tussen de afslagen Leusden en Leusden-Zuid) zou een hek worden geplaatst, maar dat staat er nog altijd niet.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 19 jan 2009, 6:30

En die hekken zijn slechts symptoombestrijding. Je kan makkelijk over een hek gooien, of een viaduct verderop opzoeken.
Opgepakte stenengooiers heel erg lang opsluiten, dát zet tenminste zoden aan de dijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 19 jan 2009, 7:54

Ik vraag me af of dat zo is. Niemand weet of het recidivisten zijn.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 19 jan 2009, 8:03

Dat is niet relevant. Mochten het wel (potentiele) recidivisten zijn, dan kunnen ze voorlopig niks uithalen als ze vastzitten, mochten ze het niet zijn dan is dat een goed signaal naar buiten toe dat je door zo'n "grap" een paar jaar van je eigen leven kwijt kunt zijn. Net als een eventuele getroffen automobilist (of een eventuele nabestaande) een leven kwijt kan zijn. Je moet gewoon niet dat soort levensgevaarlijke dingen doen. En ook al gebeurt er niks, toch moet je zo iemand lang wegstoppen. Het feit alleen al dat je in staat bent om stenen op een (snel)weg te kieperen (analoog hieraan geldt hetzelfde voor de winkelwagens en blokken beton op spoorrails) geeft m.i. aan dat je een zeer groot gevaar bent voor de samenleving.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 19 jan 2009, 8:48

Dat die mensen hard moeten worden aangepakt zal niemand tegenspreken. Maar het is aangetoond dat hogeRE straffen weinig uithaalt. Je geeft terecht een signaal af naar de samenleving, maar het aantal overtredingen of misdaden wordt daarmee niet minder.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 19 jan 2009, 9:11

Er is niets aangetoond, simpelweg omdat de straffen in Nederland lachwekkend laag zijn. Pas als je over een periode van 5 jaar de straffen flink opschroeft, dan kom je tot een beetje vergelijk. Zolang je als notoire winkeldief nog steeds na een paar uur weer op straat kan staan en een rechter je zelfs bij een strafblad van 28 pagina's nog een voorwaardelijke straf geeft als stok achter de deur, is er in dit land zeker geen sprake van hard aanpakken en hogere straffen.

Ik blijf erbij dat je geen greintje medelijden moet hebben met mensen die opzettelijk goederen, maar zeker ook andere mensen (en dieren) schade wille berokkenen. Ik zie totaal niet in waarom je dat niet zou moeten doen.
Of het aantal misdrijven al dan niet lager wordt is in mijn ogen niet relevant. Het gaat om een signaal naar de maatschappij toe dat iemand die een misdrijf pleegt tegen iets of iemand anders er niet zomaar mee weg kan komen en zijn leventje na een goed gesprek met de politie weer fluitend kan vervolgen terwijl het slachtoffer met schade zit of, erger, een trauma vanwege die steen door de ruit, die klap op je achterhoofd of dat doorgeladen pistool dat op je gericht staat. De maatschappij en slachtoffers behoren centraal te staan, niet de dader. Ja, je kunt proberen de verdere recidive te voorkomen. Maar dat laat onverlet dat je slecht gedrag niet moet belonen en de maatschappij met een probleem opzadelt door zo iemand laag te straffen.

Autosnelwegen.net

simon
autoweg

Bericht door simon » ma 19 jan 2009, 9:51

Palance schreef:En die hekken zijn slechts symptoombestrijding. Je kan makkelijk over een hek gooien, of een viaduct verderop opzoeken.
Het is de vraag of zo'n stenengooier op zoek gaat naar een viaduct om een steen te gooien, of via het "gelegenheid maakt de dief-principe" op een viaduct is, een steen ziet liggen en bedenkt "ach, waarom zou ik die steen niet op een auto mikken". Ik weet nog dat een aantal jaar geleden in Utrecht een probleem was met tuig die stoeptegels e.d. vanaf een brug op binnenvaartschepen gooiden. Op dat moment waren er wegwerkzaamheden. Nadat de werkzaamheden waren afgerond verdwenen de problemen gelijk.

Het bewuste hek is zeker 2,5 meter hoog. Je kunt er wel overheen gooien maar gericht mikken op auto's is er niet meer bij. Verder is het viaduct gelegen vlakbij een groot sportpark. Het is niet ondenkbaar dat na een avondje in het clubhuis enigzins beschonken sporters "voor de lol" dingen naar beneden gooiden. Iets verderop ligt het station Galgenwaard. Kenmerkend voor sommige voetbalsupporters is dat ze rondom wedstrijden met liters bier de aanval inzetten op de weinige hersencellen die ze nog hebben en vervolgens voor de lol stenen gaan gooien naar politie / andere supporters of een winkelstraat gaan plunderen. Iemand die het leuk vind om een bus of politieauto te bekogelen acht ik ook in staat stenen te gooien vanaf een viaduct.

En natuurlijk kun je ook een ander viaduct opzoeken. Sterker nog, het volgende viaduct ligt op een steenworp afstand (om even in het thema te blijven). Maar dat viaduct ligt weer niet op de route van de beschonken sporters / supporters.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 19 jan 2009, 10:08

simon schreef:Het is de vraag of zo'n stenengooier op zoek gaat naar een viaduct om een steen te gooien, of via het "gelegenheid maakt de dief-principe" op een viaduct is, een steen ziet liggen en bedenkt "ach, waarom zou ik die steen niet op een auto mikken".
In beide gevallen is er sprake van iemand die voordat hij de steen gooit, daarover een beslissing heeft genomen. Moet een winkeldief die toevallig iets moois in de winkeletalage ziet staan dan ook maar minder gestraft worden als degene die van tevoren een ramkraak heeft gepland ?
Wat mij betreft is er dan ook geen verschil. Je maakt geen overtreding, maar een pleegt een strafbaar feit, waar je zelf aansprakelijk voor bent. In beide gevallen had je van tevoren nog kunnen denken: "zoiets doe je niet".

En het systeem dat altijd rekening wordt gehouden met de achtergrond van de verdachte in die zin dat het leidt tot veelal gigantische strafvermindering, is ook al zo'n slechte zaak. "Verminderde toerekeningsvatbaarheid", nogal zo'n soft juridisch geblaat. "Ik kon er niets aan doen want ik heb zo'n slechte jeugd gehad"/"Ik kon er niets aan doen want ik was onder invloed van...". De regeling was bedoeld voor een beperkt aantal schrijnende gevallen, maar wordt in grote mate misbruikt om toch maar vooral de eigen verantwoordelijkheid te ontlopen. :evil:

Ik ben er sterk voorstander van om voor ernstige delicten (moord, doodslag, opzettelijk zwaar lichamelijk letsel toebrengen, beroving en/of bedreiging met een vuur- of steekwapen) keiharde minimumstraffen in te voeren, waar rechters niet onder mogen gaan zitten, en om geen VI te verlenen wanneer de wettelijke minimumstraf nog niet is uitgezeten.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 19 jan 2009, 10:12

Ik zet mijn vraagtekens bij het de stelling dat het 'gelegenheidsdieven' zijn. Als je soms leest wat er op het spoor en de weg wordt gekieperd kan het niet anders dan dat het met voorbedachten rade is. En ja, dat er soms iets gebeurt in een dronken bui, zegt genoeg over de aanpak van dronkenschap.

Autosnelwegen.net

simon
autoweg

Bericht door simon » ma 19 jan 2009, 10:36

Rene schreef:
simon schreef:Het is de vraag of zo'n stenengooier op zoek gaat naar een viaduct om een steen te gooien, of via het "gelegenheid maakt de dief-principe" op een viaduct is, een steen ziet liggen en bedenkt "ach, waarom zou ik die steen niet op een auto mikken".
In beide gevallen is er sprake van iemand die voordat hij de steen gooit, daarover een beslissing heeft genomen. Moet een winkeldief die toevallig iets moois in de winkeletalage ziet staan dan ook maar minder gestraft worden als degene die van tevoren een ramkraak heeft gepland ?
3

Ik bedoelde het anders. Qua straffen mag het niets uitmaken: de voorbedachte rade is voor mij aanwezig op het moment dat je de steen oppakt en die doelbewust op een auto gooit. Wat ik bedoel is, dat een hekwerk op een bepaalde locatie een middel kan zijn om de "gelegenheidsgooiers" de gelegenheid te ontnemen.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 19 jan 2009, 11:02

Dat is net zoiets als dat je in winkels alle producten achter veiligheidsglas plaatst, om gelegenheidsdieven te voorkomen.
Of dat je voor de aankoop van een aardappelschilmesje bij de Blokker eerst een wapenvergunning moet kunnen tonen...

simon
autoweg

Bericht door simon » ma 19 jan 2009, 11:23

Supermarkt: hekjes bij het binnengaan om diefstal te voorkomen. Media Markt: Verplicht via de kassa's of langs de beveiliging naar buiten. V&D: dure camarasystemen houden alles in de gaten. Bijenkorf: voor veel geld worden de duurdere artikelen beveiligd zodat ze minder makkelijk gejat kunnen worden. Makro: Showmodel-elektronica ligt met kabels vast. Blokker: huishoudelijke apparatuur ligt in vitrines. Free Record Shop: CD's liggen achter de kassa en worden pas bij aankoop in het doosje gedaan.

Er wordt in de detailhandel puur naar de kosten gekeken. Een artikel tegen diefstal beveiligen kost geld (materiaal en arbeid). Dus worden alleen de dure artikelen beveiligd en neemt de winkelier het op de koop toe dat goedkope artikelen wellicht worden gestolen. Elk artikel achter glas leggen kost heel veel personeel om alle klanten te bedienen. Dus worden alleen de diefstalgevoelige artikelen achter glas of achter de toonbank gelegd.

Terugkomend op het onderwerp. Op het moment dat men constateert dat vanaf het bewuste viaduct opvallend veel stenen worden gegooid en uit verklaringen van de aangehouden personen blijkt dat het voornamelijk gelegenheidsgooiers zijn, dan kan ik het me prima voorstellen dat er een hekwerk wordt geplaatst.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 19 jan 2009, 19:10

Ik ben er sterk voorstander van om voor ernstige delicten (moord, doodslag, opzettelijk zwaar lichamelijk letsel toebrengen, beroving en/of bedreiging met een vuur- of steekwapen) keiharde minimumstraffen in te voeren, waar rechters niet onder mogen gaan zitten, en om geen VI te verlenen wanneer de wettelijke minimumstraf nog niet is uitgezeten.
Ik ben het principieel niet eens met een minimumstraf. Dat houdt namelijk in dat (klassieke voorbeeld) een vrouw die na jarenlange mishandeling haar echtgenoot vermoord minimaal net zoveel straf krijgt als een kansloze bierblikjesoverval in een willekeurige supermarkt waar het slachtoffer dat ook met de dood heeft moeten bekopen. Hoewel moord natuurlijk nooit goed te praten is, lijkt het me op zijn plaats dat in het eerste geval de dader niet zo zwaar gestraft hoeft te worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 19 jan 2009, 22:00

Dat hoeft ook niet. De vrouw krijgt de minimumstraf, de ander kan een veel hogere straf krijgen.
Moord blijft moord.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 20 jan 2009, 6:44

Ik zie wel wat in minimumstraffen die de rechter altijd op moet leggen, tenzij de rechter een heel goed argument op tafel kan leggen (en als zodanig moet motiveren in het vonnis). Tegen misdrijven kun je niet hard genoeg optreden.

Daarnaast ben ik ook voorstander van bij 3 keer hetzelfde misdrijf de maximumstraf voor dat misdrijf (ook hier tenzij...). Houdt dus in dat je bij je 3e rolletje drop 4 jaar mag brommen.

Autosnelwegen.net

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 20 jan 2009, 6:46

Palance schreef:Ik zie wel wat in minimumstraffen die de rechter altijd op moet leggen, tenzij de rechter een heel goed argument op tafel kan leggen (en als zodanig moet motiveren in het vonnis) om dat niet te doen (zo hou je altijd een slag om te arm voor het door Vinny genoemde klassieke geval). Tegen misdrijven kun je niet hard genoeg optreden. De basis moet echter een minimumstraf zijn.

Daarnaast ben ik ook voorstander van bij 3 keer hetzelfde misdrijf de maximumstraf voor dat misdrijf (ook hier tenzij...). Houdt dus in dat je bij je 3e rolletje drop 4 jaar mag brommen.
. Dit helpt meteen tegen de veelplegers (toch verantwoordelijk voor het gros van dit soort diefstallen)

Autosnelwegen.net

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 15 apr 2009, 21:45

:neenee: Kwam er weer een tegen:
Blik op nieuws schreef: Jongens bekogelen vrachtwagen met stenen op A67

Venlo - Maandagavond even na 20:00 uur hebben twee jongens vanaf een viaduct over de A67 in Venlo met stenen naar een passerende vrachtwagen gegooid. Hierbij is de voorruit van een vrachtwagen gesneuveld. De 27-jarige vrachtwagenchauffeur zelf is níet gewond geraakt, meldt de politie.

Volgens getuigen ging het om twee jongens van ongeveer 16 jaar oud, gekleed in zwarte kleding. Beide jongens zijn daarna nog gesignaleerd bij de skatebaan op de Veegtes en zijn vervolgens per fiets het industrieterrein opgegaan. Agenten hebben de omgeving afgezocht, maar helaas zonder resultaat.
Afbeelding
Volgens mij is het nu wat afgezwakt met die gooierij, maar het is telkens er één te veel....

Blik Op Nieuws, 14 april 2009
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 16 apr 2009, 13:14

Poging tot moord c.q. doodslag. Heel simpel.
Donateur Vereniging Wegenforum

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 16 apr 2009, 14:55

^^ Dan heb je toch echt eerst de daders nodig :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 16 apr 2009, 15:26

Ook zonder daders kun je een zaak in laten schrijven bij politie en jusitite terzake moord dan wel doodslag.

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 16 apr 2009, 17:59

^^ Wist ik niet... maar goed, zolang je de personen niet hebt opgepakt blijft dat dan ook maar een formaliteit :?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 25 apr 2009, 21:43

Zonder verder commentaar :shutup:
[url=http://www.telegraaf.nl/binnenland/3782451/__Vandalen_gooien_fietsen_op_de_A2__.html?p=26,1]Telegraaf.nl[/url] (25-4-2009) schreef:Vandalen gooien fietsen vanaf viaduct op A2

MAASTRICHT - Minstens twee mensen hebben zaterdagochtend om 6.15 uur drie fietsen naar beneden gegooid vanaf een viaduct boven de A2 bij het academisch ziekenhuis in Maastricht. Dat liet de politie weten. Van de daders ontbreekt elk spoor. Daarbij werd volgens de politie een auto aan de zijkant geraakt. Een tweede automobilist kon een vallende fiets ternauwernood ontwijken. Beide bestuurders kwamen met de schrik vrij. De inzittenden van de beschadigde auto hebben hun vakantiereis kunnen voortzetten, zei de woordvoerder van de politie. Het is niet voor het eerst dat vanaf dit viaduct fietsen of onderdelen daarvan omlaag worden gesmeten, aldus de zegsman. Tot nog toe zijn er geen persoonlijke ongelukken gebeurd, maar de politie is de reeks incidenten meer dan zat en zoekt dringend getuigen. „Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als je met een behoorlijke snelheid een fiets op je motorkap krijgt”, aldus de woordvoerder.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 25 apr 2009, 22:44

Het is niet voor het eerst dat vanaf dit viaduct fietsen of onderdelen daarvan omlaag worden gesmeten,
:shock: :neenee:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 25 apr 2009, 23:06

Als het kalf verdronken is... Moeten er nu echt serieus gewonden en of doden vallen?
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 26 apr 2009, 10:00

Wouter N14 schreef:^^ Wist ik niet... maar goed, zolang je de personen niet hebt opgepakt blijft dat dan ook maar een formaliteit :?
Dat heeft te maken om de boel alvast een zaaksnummer te geven en aan de hand daarvan correspondentie te kunnen voeren, onderzoeken (zoals telefoontaps, DNA-onderzoek, etc) te doen, etc. Als er een verdachte is, hoeft de Officier van Justitie allen nog maar de naam in te vullen. Het is gewoon administratief makkelijker dat zaken waar nog geen verdachte van gepakt is alvast in te schrijven.

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 26 apr 2009, 11:06

Het is niet voor het eerst dat vanaf dit viaduct fietsen of onderdelen daarvan omlaag worden gesmeten,
mhkamp schreef:Als het kalf verdronken is... Moeten er nu echt serieus gewonden en of doden vallen?
Probleem is dat dit viaduct de hoofdingang is van station Maastricht Randwyck. En ja: bij een station horen fietsenstallingen. Helaas is het de laatste weken al een aantal keren gebeurd dat er mensen zijn die denken dat het leuk is fietsen uit die stalling te pakken en op de A2 te smijten :neenee:

Er wordt gewerkt / gepland aan een oplossing: er komen 2 m hoge hekken op het viaduct die dit soort praktijken onmogelijk zouden moeten maken (waarbij ik me afvraag of dat wel hoog genoeg is...)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 26 apr 2009, 12:37

Ik heb het sterke vermoeden dat Maastricht meer dan 1 viaduct heeft. Als men het wil gebeurt het gewoon. Hou je niet tegen.