Stenen gegooid naar auto's: 1 dode

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Stenen gegooid naar auto's: 1 dode

Bericht door Vinny » di 25 mar 2008, 11:49

Punt is dat de veiligheid van de samenleving er niet bij gebaat is. Dat is alleen zo als deze persoon ook echt verbeterd terugkeert in de maatschappij. Die garantie zie ik liever dan een getal wat voor aantal dagen/maanden/jaren celstraf staat.

Signaalfunctie: die bestaat niet. Als mensen niet worden afgeschrikt door 5 jaar gevangenisstraf worden ze dat ook niet door 15 jaar gevangenisstraf (en ook niet door de doodstraf), dat blijkt uit internationaal onderzoek. De maatschappelijke uitsluiting van gevangenen is voor veel mensen afschrikwekkend (genoeg) om geen criminele daden te begaan. Ook de doodstraf werkt niet als afschikking: dat blijkt in Amerkia waar in staten waar de doodstraf is ingevoerd niet minder delicten worden gepleegd. Daarnaast klinkt 12 maanden celstraf zwaarder dan 1 jaar, terwijl dit natuurlijk even lang is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 25 mar 2008, 12:35

Wat wel bijdraagt aan een veiliger samenleving is het vrijwaren van andere burgers van moordenaars.
In die zin is een lange gevangenisstraf wel degelijk zinvol.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 25 mar 2008, 12:46

Als je in staat bent om een blok beton of wat dan ook van een viaduct naar beneden te kieperen op auto's met het doel mensen te doden (ik zie geen andere reden waarom je dat wil doen). dan ben je een gevaar voor de samenleving en moet de samenleving daartegen beschermd worden. Naast die 15 jaar moet je die dader ook laten betalen voor alles wat je maar kunt verzinnen (begrafeniskosten, schade, gederfde inkomsten voor de komende 40 jaar).

Dat ruïneert dan wel zijn leven, want die kan nooit meer een normaal leven oppikken. Dat is dan erg jammer, dan had-ie die fout niet moeten maken. De levens van de inzittenden en nabestaanden zijn ook geruïneerd. Dat is belangrijker dan jet leven zo'n gestoorde vent.
Zo iemand die tot zoiets in staat is na een aantal jaren weer op straat zetten is een beloning voor de misdaad, een minachting voor de nabestaanden en/of slachtoffers en een gevaar voor de maatschappij. De belangen van de maatschappij en vooral van de slachtoffers horen per definitie boven die van de verdachte te gaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 25 mar 2008, 14:23

Palance schreef:De belangen van de maatschappij en vooral van de slachtoffers horen per definitie boven die van de verdachte te gaan.
Nee, boven die van de veroordeelde.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 25 mar 2008, 14:39

Dat bedoel ik ook :oops: (ik heb nooit met veroordeelden te maken, vandaar...)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 25 mar 2008, 15:31

Wat wel bijdraagt aan een veiliger samenleving is het vrijwaren van andere burgers van moordenaars.
Dat kan dus niet, indien de moordenaar geen spijt betoont en zijn gedrag verbetert. Als je de maatschappij wilt beschermen is er maar één optie binnen het Nederlands strafrecht voor deze mensen en dat is levenslange gevangenisstraf. Dan kun je wel hard roepen van geld terugbetalen enzo; maar bij een levenslange gevangenisstraf hoort dat zo iemand nooit geld terug kan betalen, omdat hij geen geld verdient. In de gevangenis kun je wel wasknijpers inelkaar flansen, maar het geld dat je daarmee verdient is hooguit voldoende om de tralies van een likje verf te voorzien en de rioolbelasting te betalen. Niet om ook maar in enige mate aan tegemoetkoming voor de slachtoffers te voldoen.

In het geval een moordenaar wel spijt betoont en zijn gedrag verbetert dan is dat in mijn ogen juist een mooie bijkomstigheid van de straf (daar is deze ook grotendeels voor bedoeld trouwens) en vind ik niet dat je moet blindstaren op '8 jaar is beter dan 5 jaar'. Nogmaals, iedereen is het eens dat iemand die veroordeeld wordt voor genocide langer de gevangenis ingaat als iemand die een brood steelt, maar díe proportionaliteit is reeds ingebakken in het strafrecht ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 25 mar 2008, 16:05

Vinny schreef: Dat kan dus niet, indien de moordenaar geen spijt betoont en zijn gedrag verbetert. Als je de maatschappij wilt beschermen is er maar één optie binnen het Nederlands strafrecht voor deze mensen en dat is levenslange gevangenisstraf. Dan kun je wel hard roepen van geld terugbetalen enzo; maar bij een levenslange gevangenisstraf hoort dat zo iemand nooit geld terug kan betalen, omdat hij geen geld verdient
Mensen hebben bezittingen, daar kun je beslag op leggen (huizen, auto's, TV's, sieraden, etc.) en van dat geld de slachtoffers betalen. Met levenslang heb je toch niets meer aan die goederen ;).
Ik ben sowieso voor een systeem waarbij bij een veroordeling tot schadevergoeding het betalen niet aan de dader wordt overgelaten, maar aan de overheid, waarbij de overheid beslag kan leggen op de spullen van de dader (een schuld dus, inclusief registratie bij het BKR)

In het geval een moordenaar wel spijt betoont en zijn gedrag verbetert dan is dat in mijn ogen juist een mooie bijkomstigheid van de straf (daar is deze ook grotendeels voor bedoeld trouwens) en vind ik niet dat je moet blindstaren op '8 jaar is beter dan 5 jaar'. Nogmaals, iedereen is het eens dat iemand die veroordeeld wordt voor genocide langer de gevangenis ingaat als iemand die een brood steelt, maar díe proportionaliteit is reeds ingebakken in het strafrecht ;)
Ik kom veel vaker "oh, het spijt me" tegen. Diezelfde namen kom je dan later weer tegen. Blijkbaar is spijt erg relatief. Als je een diefstal pleegt en het 'spijt je' dan kan je daar nog wel in mee gaan met strafverlaging of een alternatieve straf. Ik vind een diefstal, hoe verwerpelijk ook, echter minder ernstig dan een moord. Met een "het spijt me" ben je als moordenaar een beetje laat. Je had ook de keuze het niet te doen. Ik heb dus geen boodschap aan 'zielige' moordenaars.

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 25 mar 2008, 16:31

Mensen hebben bezittingen,
Volgens mij heb ik alleen maar bezittingen die al lang zijn afgeschreven. De gemiddelde crimineel zal wel nog minder hebben vermoed ik...
Ik kom veel vaker "oh, het spijt me" tegen
een van de grootste fouten is de mate van spijt afleiden van de uitspraken van betrokkenen. Zo kom je niet ver. Je moet in de praktijk merken of er sprake is van spijt en dat is natuurlijk *ietsje* moeilijker vast te stellen.
Ik heb dus geen boodschap aan 'zielige' moordenaars
Geldt misschien voor het geval als beschreven in deze draad. Kan me genoeg voorbeelden voor de geest halen (meisje vermoordt haar loverboy) waarbij beduidend meer sympathie voor de moordenaar mogelijk is. Overigens hangt dat natuurlijk van het dossier af, en uiteindelijk beslist de rechter ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 25 mar 2008, 16:36

Vinny schreef:Volgens mij heb ik alleen maar bezittingen die al lang zijn afgeschreven. De gemiddelde crimineel zal wel nog minder hebben vermoed ik...
Tja, dan zorgt de staat er toch voor dat je een lening krijgt van een paar ton. Waarna vervolgens loonbeslag, etc volgt, en er geen mogelijkheid is tot schuldsanering. Dat wordt dan levenslang houtje bijten. EN natuurlijk in de gaten blijven houden. Als zo'n figuur plots in merkkleding in een dure auto wordt gesignaleerd uiteraard direct financieel uitkleden, en natrekken of er wellicht sprake is van een misdrijf. Zo ja, heb je weer de gelegenheid om hem weer een tijdje op te bergen.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 25 mar 2008, 18:40

^^ Enig idee wat zo'n systeem kost en wat voor een bureaucratische rompslomp het met zich meebrengt? Nee, gewoon een paar jaartjes opbergen. Is veel effectiever. Alleen moeten we wat mij betreft af van voorwaardelijke straffen en het feit dat opgelegde gevangenisstraffen automatisch met een derde worden verlaagd. :!:
Donateur Vereniging Wegenforum

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 25 mar 2008, 18:57

Opbergen moet sowieso, maar behalve een vrjheidsstraf moet de nabestaande of het slachoffer ook schadeloos gesteld worden. Slachtoffers staan al te vaak met lege handen en zijn afhankelijk van de welwillendheid van de dader of er nog geld komt. Met een verplichte lening van de staat aan de dader, en de betaling van de staat aan het slachtoffer heb je al heel wat meer rechtvaardigheid binnen.

Autosnelwegen.net

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 02 apr 2008, 20:00

Ik hoorde vanmorgen een bericht over een dodelijk ongeluik bij Oldenburg. Na even gezocht te hebben op Hitradio Antenne kwam ik het volgende stuk tegen:
Hitradio Antenne schreef:Phantombild der Holzklotz-Mörder auf der A 29

Zehn Tage nach dem tödlichen Holzklotz-Wurf von einer Autobahnbrücke bei Oldenburg sucht die Polizei nun mit einem Fahndungsplakat nach den mutmaßlichen Tätern. Die Ermittler verdächtigen vier bis fünf Jugendliche, die sich zu dem Tatzeitpunkt auf der Brücke aufgehalten haben sollen, wie die Polizei in Oldenburg mitteilte. Die Heranwachsenden eien zwischen 16 und 20 Jahre alt. Einer von ihnen sei etwa einen Kopf größer als die anderen. Ein weiteres Gruppenmitglied habe einen Pferdeschwanz getragen, es handele sich dabei vermutlich um ein Mädchen.
Die Plakate im Format Din A 3 werden an Tankstellen, Schulen, Geschäften und in Bussen der Linie aufgehängt, die über die Brücke führt. Zudem wird heute in der Sendung "Aktenzeichen XY...ungelöst" über den Fall berichtet. Die Mordkommission "Brücke" erhofft sich davon weitere Hinweise aus der Bevölkerung. Im Aufnahmestudio der ZDF-Sendung wird der Chef der Sonderkommission, Reiner Gerke, die eingehenden Hinweise bewerten und diese bei konkreten Informationen umgehend an die Ermittlerteams in Oldenburg weiterleiten. Das SOKO - Hinweistelefon mit der Rufnummer +49(0)441 - 7901294 ist weiterhin rund um die Uhr besetzt.
Am Ostersonntag hatten Unbekannte einen sechs Kilogramm schweren Holzklotz von einer Brücke auf die Autobahn 29 geworfen. Der verwitterte Klotz, der nach Angaben der Polizei vorher nicht zum Holzhacken verwendet wurde, durchschlug die Windschutzscheibe eines herannahenden Autos. Er traf eine zweifache Mutter und tötete sie vor den Augen ihrer Familie. Der 36 Jahre alte Ehemann, der am Steuer saß, sowie die neun und sieben Jahre alten Kinder erlitten einen schweren Schock. Die aus Telgte in Nordrhein-Westfalen stammende Familie war auf dem Rückweg aus dem Urlaub an der See.
Mijn Duits -> Nederlandsvertaling is niet zo best, maar grofweg geschreven:
Fotobeeld(?) van stenenmoordenaar op de A29.

Tien dagen na het dodelijk stenen worp van een autobaan brug bij Oldenburg zoekt de politie met een "Gezocht" plakaat naar de vermoedelijke dader(s). De vermoedelijke verdachten bestaan uit vier of vijf jonge personen, die op dat moment zich op de brug bevonden, wat de politie van Oldenburg meedeelde. De leeftijd bevind zich tussen 16 en 20 jaar oud. Een daarvan is een kop groter dan de anderen. Verder droeg een lid van de groep een paardenstaart , waarschijnlijk is dat een jongedame.
De foto wordt in DIN A3 word opgehangen bij benzinestations, scholen, kantoren en in lijnbussen opgehangen. ~ De SOKO Tiptelefoon kunt U bellen op +49(0)441 - 7901294 en wordt 24 uur per dag bezet.
Op paaszondag hebben onbekenden een 6 kilo wegende baksteen van een brug op de autobaan 29 geworpen. Het blok (~) doordrong een autoruit. Het raakte een moeder, die voor de ogen van overige familileden, dodelijk getroffen werd. De 36-jarige man, die met haar getrouwd was, die achter het stuur zat, en de 7 en 9 jarige kinderen kwamen in hevige shock. De famili kwam van Telgte, in Noordrhein-Westfalen, was op de terugweg van een vakantie aan zee.
Het moet toch niet gekker worden. Wanneer krijgen we de uitvinder van de 'stalen' ruit? Als deze mensen gepakt worden - en met deze capagne moet dat wel lukken lijkt mij- moeten ze meteen A- levenslang de cel in, en B- psychisch voor gek worden verklaard!
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 02 apr 2008, 20:23

Mijn Duits -> Nederlandsvertaling is niet zo best, maar grofweg geschreven:

Fotobeeld(?) van stenenmoordenaar op de A29
Een Phantombild is volgens mij zo'n schets die getuigen maken van de verdachte.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » wo 02 apr 2008, 21:05

Chris schreef:Een Phantombild is volgens mij zo'n schets die getuigen maken van de verdachte.
Inderdaad, compositietekening in goed Nederlands. En een Holzklotz is een blok hout, geen steen. Niet dat het veel verschil maakt, maar toch.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 02 apr 2008, 23:24

[url=http://www.telegraaf.nl/binnenland/3700698/_Steen_op_auto_gegooid_op_A16__.html?p=2,1]Telegraaf[/url] (2-1-2008) schreef:Steen op auto gegooid op A16

DORDRECHT - Onbekenden hebben woensdagochtend op de autosnelweg A16 een steen op een personenauto gegooid. De steen verbrijzelde het zonnedak en de achterkant van de auto, maar verwondde de 33-jarige bestuurster uit Lage Zwaluwe net niet. De scherven vielen om haar heen. De steen werd vermoedelijk vanaf het Copernicusviaduct naar beneden gegooid. De vrouw, die in de richting Rotterdam reed, heeft niemand gezien. Ze zette haar auto op de vluchtstrook en belde de politie. Ze heeft aangifte gedaan van poging tot zware mishandeling danwel poging tot doodslag. Was de steen op de voorruit van de auto terechtgekomen, dan had het voor de bestuurster heel anders kunnen aflopen, zegt de politie. Enkele jaren geleden kwam een automobiliste uit Uden om het leven toen ze op de A4 bij Rijswijk een tegel door haar voorruit kreeg.
Wie zijn toch die hersenloze idioten die dit doen ? :shutup: :shutup: :shutup:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 04 apr 2008, 19:03

Dit soort gasten zijn het stadium van Neanderthaler nooit ontgroeit, lijkt mij. Dit is gewoon poging tot moord. Punt uit.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 05 apr 2008, 22:18

Waar gaat dit heen? Kunnen we nog wel veilig autorijden?

Deze gasten hebben niets te doen en zoeken dit soort onzin gedrag uit. Maar ik denk ook dat de media er iets kan doen door gewoon er niet te berichten. Tenminste lijkt mij.
WeFo Lidnummer 0010.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 06 apr 2008, 9:35

Het zou een hoop helpen, in combinatie met zeer zware straffen. Ook al is het 'slechts' een beschadiging van een auto, daarvoor kun je ook nog 6 jaar gevangenisstraf krijgen. Het wordt tijd dat rechters in ons land dat ook eens ene keertje op gaan leggen. Wegstoppen dat tuig.

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 11 apr 2008, 13:41

Zonder commentaar :shutup:
AD Haagsche Courant (11-4-2008) schreef:Tiener gooit steen op snelweg bij viaduct Hoekpolder

RIJSWIJK - Het hek op viaduct Hoekpolder dat stenengooiers een halt zou moeten toeroepen, blijkt voor sommigen juist een uitdaging. Een 13-jarige jongen uit Den Haag wilde woensdag testen of hij een steen over het drie meter hoge hek kon gooien. Zijn poging slaagde, maar wonderbaarlijk genoeg gebeurden er geen ongelukken. Het hek werd geplaatst door de overheid nadat een groepje jongemannen op 9 januari 2005 een stuk stoeptegel van het viaduct over de A4 bij Rijswijk gooide. Het projectiel sloeg door de voorruit van een passerende Renault Twingo. De bestuurster, de 30-jarige Louise Donk uit Uden, kreeg de steen tegen haar voorhoofd. Ze overleed in een ziekenhuis aan haar verwondingen. De daders werden later in hoger heroep veroordeeld tot gevangenisstraffen van respectieveijk vijf en zes jaar.
De 13-jarige Haagse tiener, die woensdag op dezelfde plek bij het viaduct in de Hoekpolder een steen op de snelweg gooide, kon kort daarop op de Rijswijkse Lange Kleiweg worden aangehouden op aanwijzing van getuigen. Hij biechtte zijn daad onmiddellijk op. Volgens een woordvoerster van de politie schrok de tiener erg van zijn arrestatie. De jongen verklaarde tegenover agenten dat hij geen auto's had willen raken en dat hij de eventuele gevolgen van zijn gedrag niet had overzien. Het Openbaar Ministerie onderzoekt op welke manier hij moet worden vervolgd. Vorig jaar oktober bracht een 19-jarige jongeman uit Voorburg het verkeer op de rijksweg A4 ernstig in gevaar door een fiets van de fietsbrug bij Leidschenveen te gooien. Het rijwiel belandde op een van de rijbanen, maar ook hier bleven ongelukken uit. De dronken Voorburger werd nog dezelfde avond door de politie aangehouden op aanwijzing van een getuige. Hij verklaarde de fiets te hebben weggegooid, toen bleek dat de achterband lek was.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 11 apr 2008, 13:44

Het jochie samen met zijn ouders een nachtje opsluiten in de politiecel. Dan kunnen ze het er nog eens rustig over hebben. :roll:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 12 apr 2008, 17:09

Zoals ik al vaker heb gezegd: Al die hekken zijn symptoombestrijdingen en helpen geen zier tegen het echte probleem. Dat knulletje moet je niet 1 nacht laten zitten, maar een aantal nachten, gevolgd door een rechtszaak met flinke eis (en veroordeling). Jammer van die spijt, daar moet een rechter zich maar niks van aantrekken.

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 12 apr 2008, 17:11

Een tiener van 13 kun je niet de maatstaven van het volwassenenrecht aanmeten. Maar een flinke werkstraf van 52 dagen, elke week 1 dag, uit te voeren bij een instelling waar men zwaargewonden verzorgt, dat kan wellicht geen kwaad.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 12 apr 2008, 17:13

13 jarigen kun je sowieso nooit veroordelen conform het volwassenenstrafrecht: Al pakt hij een uzi en knalt hij 50 mensen dood, de maximumstraf blijft 2 jaar.

Maar een werkstraf en een hoge boete (pappa en mamma kunnen dat vast wel betalen) vind ik een zeer goed plan. Het maakt niet uit of er gewonden vallen of niet, een steen op de weg kan later alsnog voor een ongeval zorgen, zodat je indirect toch een groot gevaar oplevert.

Autosnelwegen.net

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 12 apr 2008, 17:36

Rene schreef:Een tiener van 13 kun je niet de maatstaven van het volwassenenrecht aanmeten. Maar een flinke werkstraf van 52 dagen, elke week 1 dag, uit te voeren bij een instelling waar men zwaargewonden verzorgt, dat kan wellicht geen kwaad.
Amerikaanse taferelen? Misschien een (harde) les.
WeFo Lidnummer 0010.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 12 apr 2008, 21:31

Palance schreef:Zoals ik al vaker heb gezegd: Al die hekken zijn symptoombestrijdingen en helpen geen zier tegen het echte probleem.
Hoewel je in beginsel gelijk hebt, het probleem ligt elders, helpen die hekken wel degelijk. Het wordt in ieder geval lastiger om iets van het viaduct te gooien. Die hekken op viaducten zijn overigens geen Nederlandse uitvinding: ik heb ze ook in de VS gezien.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 13 apr 2008, 12:25

Lastig wel voor een spontane worp, maar wie echt kwaad wil (zoals in dit geval) lukt het toch.Daarom moet je keiharde voorbeelden stellen. Laat hem een fel oranjekleurig hesje dragen met "taakstraf" en "Ik gooide stenen van een viaduct" en laat hem in een file de berm naast de snelweg eens schoonmaken.

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 apr 2008, 18:00

Te risicovol. Stel dat een nabestaande in de file zo'n tekst op een hesje ziet staan, die kan dan misschien wel wraakzuchtig worden. Streng straffen is goed, maar we moeten mensen niet publiekelijk aan de schandpaal nagelen. Met de tekst 'taakstraf' heb ik geen probleem, maar de reden daarvan moet wat mij betreft in het midden worden gelaten.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 13 apr 2008, 18:37

Palance schreef:Laat hem een fel oranjekleurig hesje dragen met "taakstraf" en "Ik gooide stenen van een viaduct"
Maar dan zijn ze weer stoer in hun hanggroep. Er was laatst een documentaire op TV (ik meen Zembla) met zo'n kansloze jongere die een veroordeling boven z'n bed had gehangen i.v.m. criminele activiteiten. Hij was er trots op.
Coen Tunnel schreef:we moeten mensen niet publiekelijk aan de schandpaal nagelen.
Wat mij betreft gaan we dat dus wél doen. Van een website met foto's van crimineel tuig zonder balkjes voor de ogen gaat een preventieve werking uit (ook al blijven er natuurlijk bij die onverbeterlijk zijn).
De autogordel: een band voor het leven.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 13 apr 2008, 18:45

Frits schreef:
Palance schreef:Laat hem een fel oranjekleurig hesje dragen met "taakstraf" en "Ik gooide stenen van een viaduct"
Maar dan zijn ze weer stoer in hun hanggroep. Er was laatst een documentaire op TV (ik meen Zembla) met zo'n kansloze jongere die een veroordeling boven z'n bed had gehangen i.v.m. criminele activiteiten. Hij was er trots op.
Dit zijn de echte kanslozen. Misschien een goed idee om ze het leger in te sturen? Ik ben wat dat betreft een voorstander om de dienstplicht weer in te voeren. Jongeren moeten weer respect krijgen voor de medemens, en op dit moment héél ver te zoeken.
Coen Tunnel schreef:we moeten mensen niet publiekelijk aan de schandpaal nagelen.

Wat mij betreft gaan we dat dus wél doen. Van een website met foto's van crimineel tuig zonder balkjes voor de ogen gaat een preventieve werking uit (ook al blijven er natuurlijk bij die onverbeterlijk zijn).
Ik vraag me af of er voor dat soort idioten wel een 'idiale' straf bestaat. Misschien behandelen als Mohammed B.?
WeFo Lidnummer 0010.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 13 apr 2008, 20:00

mhkamp schreef:Misschien een goed idee om ze het leger in te sturen?
Dat dacht ik ook altijd als oplossing. Tot ik een documentaire op TV zag, waaruit bleek dat ze dan nog crimineler weg gaan dan ze er gekomen zijn. Oorzaak: als je kansloze jongeren bij elkaar zet, versterken ze elkaars criminele gedrag. Je doorbreekt de groepscultuur niet in het leger, in tegendeel zelfs.
De autogordel: een band voor het leven.