[USA] spoorvervoer

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door Vinny » wo 24 jan 2018, 20:06

De spoorwegen zijn in de VS duurder en inefficiënter dan in Europa. Als dat niet wezenlijk wordt aangepakt dan zie ik geen rooskleurige toekomst voor Amtrak. Sowieso zijn dingen als kartelvorming betreurenswaardig, maar goed dat is de aard van het beestje. Kartels ontstaan omdat het voor bedrijven handig en nuttig is om zich te conglomereren. De overheid moet daar gewoon wat beter en directer op zitten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door Chris » wo 14 feb 2018, 12:36

In de regio Los Angeles is het aandeel OV in recente jaren substantieel gedaald terwijl er in de afgelopen 25 jaar miljarden is uitgegeven aan nieuwe metro/commuter rail.
  • Since 1990, the SCAG region has added over 100 miles of light and heavy rail in Los Angeles County, and over 530 miles of commuter rail region-wide. These investments, however, have not been matched by increases in transit ridership. Transit ridership in the SCAG region reached its postwar peak in 1985. Through the 1990s and 2000s ridership rose and fell modestly, but never again reached its 1985 level. Figure ES-1 shows that per capita trips have been mostly declining in the SCAG region since 2007, and have fallen consistently since 2013.

    This decline spans modes; it is not simply a case of bus ridership falling while rail ridership increases. Rail ridership, on net, is also down. Further, these aggregate numbers mask large asymmetries in transit service and use. Transit use in particular is heavily concentrated among a relatively small segment of the population, in a small number of the region’s neighborhoods, and on a small share of the region’s transit systems. As a result of these asymmetries, even small changes in these households, neighborhoods, or transit systems can have an outsized effect on regional transit use.
De gebruikers van openbaar vervoer zijn dus disproportioneel geconcentreerd in bepaalde demografie en wijken / gebieden. De gemiddelde inwoner in de regio maakt 35 verplaatsingen per OV per jaar. Maar het mediaan aantal verplaatsingen per OV is 0. Het gemiddelde wordt dus omhoog getrokken door een kleine groep die het veel gebruikt, waar een zeer grote groep tegenover staat die nooit met het openbaar vervoer reist. 2% van de bevolking gebruikt het OV vaak (45 trips per maand), maar 75% van de inwoners gebruikt het OV nooit. 60% van de OV-gebruikers komt van 0,9% van de oppervlakte van de regio Los Angeles.

De reden van de daling zit dus vooral in die kleine groep, vaak immigranten ("low-income foreign born residents"). Als reden wordt genoemd dat het autobezit onder deze groep sterk is gegroeid, tussen 1990 en 2000 groeide het aantal auto's maar met 0,25 per nieuwe inwoner, tussen 2000 en 2015 waren dit 0,95 auto's per nieuwe inwoner. Het aantal huishoudens zonder auto daalde met 30%, maar onder deze specifieke groep (low income, foreign born) was de daling 42%. Finally, among foreign-born households from Mexico, the share of households without vehicles declined an astonishing 66 percent.

De lage brandstofprijzen wordt vaak genoemd als oorzaak in de media, maar het effect is relatief klein:
  • Fuel prices have been volatile since 1998, but have fallen substantially since peaking in 2012. While there is a generally positive relationship (as fuel prices rise so too does ridership), it is a relatively weak one – fuel prices rise and fall much more dramatically than transit patronage. The timing of transit’s decline, moreover, is not conducive to a fuel price explanation. Per capita transit use in Southern California has been mostly falling since 2007, and it fell between 2009 and 2011 when fuel prices were rising sharply.
http://www.scag.ca.gov/Documents/ITS_SC ... ership.pdf

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door Chris » do 15 feb 2018, 15:26

De Federal Transit Administration kwam met cijfers dat het OV-gebruik in 2017 in het hele land gedaald is. In december 2017 was het 5% lager dan in december 2016, over het hele jaar gezien was de daling 2,6% (6,7% lager dan 2014).

Per modaliteit:
* commuter rail -3,5%
* heavy rail -3,9%
* light rail -4,7%
* bus -6,0%

Sinds 2014 is het gebruik van de bus met 11% gedaald. Dit is significant omdat in bijna alle steden de bus het overgrote deel van het OV uitmaakt. Het OV gebruik is overigens landelijk maar 2% van alle afgelegde kilometers. En deze 2% speelt zich vooral af in enkele 'transit legacy cities' zoals New York, Boston, Washington, Chicago en San Francisco. In het overgrote deel van de Verenigde Staten - er zijn 53 agglomeraties met meer dan 1 miljoen inwoners - is het OV-gebruik nihil. Er zijn een heleboel steden waar het OV-gebruik voor het motief woon-werk minder dan 3% bedraagt. Amerikaanse cijfers zijn vaak sterk gericht op woon-werkverkeer, waardoor het OV gebruik overdreven wordt, omdat het OV voor andere reismotieven nog minder gebruikt wordt.

Deze cijfers worden 'disastrous' genoemd omdat onder Obama ongekend veel geld naar OV-projecten is gegaan. In diverse agglomeraties maakt het OV meer dan 50% van de uitgaven aan transport uit, terwijl het OV gebruik juist dalende is. Tijdens de crisis was een stijging van het OV-gebruik, maar dit werd onterecht vaak gekwalificeerd als lange-termijnstrend. Wat nu dus onjuist blijkt. Ook hogere brandstofprijzen hebben geen sterke effecten op OV-gebruik. Er is wel enig effect, maar dat wordt vaak ernstig overdreven, de fluctuaties van de brandstofprijzen zijn veel groter dan de fluctuaties in het OV-gebruik.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door Alfa » za 17 feb 2018, 14:21

Wat wil je in een land met dergelijke suburbanisatie. Dan kan OV nooit compatibel zijn. Dat wil echter niet zeggen dat je daarom OV maar moet afschrijven. Eerder zou je de huidige ruimtelijke politiek van suburbanisatie moeten afschrijven om een duurzaam model te bekomen.

Dat is trouwens ook altijd een denkfout die gemaakt wordt. Dat investeringen verdeeld moet worden naar het gebruik van nu. Investeringen doe je met het oog op de wenselijke toestand. Dus investeren om het gebruik te laten groeien.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door Chris » za 17 feb 2018, 14:34

Als zelfrijdende auto's echt doorbreken kan het openbaar vervoer in de Verenigde Staten grotendeels afgeschaft worden. En dat is alleen maar toe te juichen, openbaar vervoer is inefficiënt en duur. Het kost erg veel geld om erg weinig mobiliteit te creëren. Alleen enkele "high volume" trajecten zullen blijven bestaan, zoals metro's en wat commuter rail in een paar steden. Het effect van extra auto's is nihil omdat het OV-gebruik nu al nihil is in verreweg de meeste Amerikaanse steden. Er is dus helemaal geen probleem met het suburbane model.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door Alfa » za 17 feb 2018, 14:52

Het gaat ook om ruimte. Een bus neemt minder ruimte in dan 25 auto's, ook als ze zelfrijdend zijn. OV vervult ook een sociale functie. Ook in de toekomst zal niet iedereen zelfrijdende wagens kunnen permitteren. Tenzij we afstappen van het idee dat wagens individueel bezit zijn. Autodeelsystemen zoals Cambio zouden wat dat betreft misschien een oplossing kunnen zijn.

Al zouden zelfrijdende auto's ook wel enkele van die ruimteproblemen oplossen. Als zelfrijdende auto's doorbreken kunnen de meeste parkeerplaatsen in de steden immers ook weg. Want het is vooral het stallen van blik waardoor auto's extreem ruimte-innemend zijn.
Chris schreef: za 17 feb 2018, 14:34Er is dus helemaal geen probleem met het suburbane model.
Er zijn heel wat grote problemen met het suburbane model: ruimteinneming, verharding van onnodige oppervlakes, natuurvernietiging, landschapsvernietiging, het doden van de kernen van steden, autoafhankelijkheid.

En ja, Amerika is een groot land en relatief dunbevolkt. Maar dat betekent niet dat je het land onnodig moet bezetten. Natuurbescherming en klimaat is een mondiale zaak. We moeten als mensheid het grondgebruik zo efficiënt mogelijk regelen. Dat gaat voor de 'huisje-tuintje-kindje' mentaliteit. Want die woonwensen zijn enkel psychologisch en bieden geen daadwerkelijke maatschappelijke meerwaarde. We moeten de natuur niet verkwanselen voor iets dat enkel in de hoofden van mensen zit.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door Vinny » za 17 feb 2018, 15:01

Ik denk dat het openbaar vervoer in de VS gaat evolueren tot schoolvervoer. In feite is dat in de meer landelijke provincies in Nederland ook al zo. Het "intercity" segment, dat juist in Nederland zo sterk is ontbreekt vrijwel geheel. Ik zie ook niet in hoe dat snel kan veranderen. Je hebt daar meer voor nodig dan investeringen alleen.

Zelf zie ik meer kansen om het fietsvervoer in de VS te stimuleren. Fietsen is gezond en milieuvriendelijk en de meeste Amerikaanse steden hebben ruimte voor fietspaden. Dat kan in veel gevallen zelfs zonder ruimte voor autoverkeer op te geven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door Alfa » za 17 feb 2018, 15:16

^^Ook daar geldt dat het suburbane model een hinderpaal is. De afstanden zijn daardoor meestal te groot voor fietsverkeer. Naast de klimaat en reliëfaspecten die in veel streken uiteraard ook zullen meespelen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door Chris » za 17 feb 2018, 16:00

Er wordt wel gesteld dat naar aantal afgelegde kilometers, het 'school bus' vervoer al groter is dan het reguliere openbaar vervoer. Alleen wordt dit in statistieken vaak niet meegenomen. Sowieso wordt daar niet veel over nagedacht.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door Rene » za 17 feb 2018, 16:09

Alfa schreef: za 17 feb 2018, 14:52 Het gaat ook om ruimte. Een bus neemt minder ruimte in dan 25 auto's, ook als ze zelfrijdend zijn
Spoorrails nemen in Nederland 97 km2 in beslag. Snelwegasfalt 79km2.
Per km2 ruimte produceert snelwegasfalt 5,5x zoveel personenverplaatsingskilometers.
Snelwegen zijn véél efficiënter dan railvervoer.

En dan hebben we het nog over een land met veel OV. In landen als de VS is het al helemaal geen vergelijk meer.
Nog afgezien van het feit dat er ruimte zat is, zeker in de VS.
En zelfs in Nederland is 86% van het land onbebouwd.

Ga toch weg met je holle linkse "ruimte"-retoriek.
Laatst gewijzigd door Rene op za 17 feb 2018, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3537
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door verfmeer95 » za 17 feb 2018, 16:12

Alfa schreef: za 17 feb 2018, 14:21 Wat wil je in een land met dergelijke suburbanisatie. Dan kan OV nooit compatibel zijn. Dat wil echter niet zeggen dat je daarom OV maar moet afschrijven. Eerder zou je de huidige ruimtelijke politiek van suburbanisatie moeten afschrijven om een duurzaam model te bekomen.
Het is wel ironisch dat juist een Belg dit zegt. Want alles wat je zegt kan net zo goed over België en haar lintbebouwing gaan.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door Alfa » za 17 feb 2018, 16:59

^^Ik zie niet in wat daar ironisch aan is. Het is net omdat ik in Vlaanderen woon dat ik zie wat voor gevolgen verspilling van ruimte en slechte ruimtelijke ordening tot gevolg heeft. En het is wellicht omdat het in Nederland zo goed geregeld is dat sommige Nederlanders zoals Rene er zo geringschattend over doen, wegens gewenning aan de goede praktijk. Vaak beseft je pas hoe belangrijk iets is als iets niet goed geregeld wordt.
Rene schreef: za 17 feb 2018, 16:09
Alfa schreef: za 17 feb 2018, 14:52 Het gaat ook om ruimte. Een bus neemt minder ruimte in dan 25 auto's, ook als ze zelfrijdend zijn
Spoorrails nemen in Nederland 97 km2 in beslag. Snelwegasfalt 79km2.
Per km2 ruimte produceert snelwegasfalt 5,5x zoveel personenverplaatsingskilometers.
Snelwegen zijn véél efficiënter dan railvervoer.
Appels en peren. Ik weet niet waar je de statistieken vandaan haalt, maar met spoorrails zal wellicht alle sporen bedoeld worden (van verbinding tussen steden tot achterafspoorlijnen). Terwijl snelwegen maar een klein deel van de ruimte behelst die nodig is voor automobiliteit. De meeste wegen zijn geen snelwegen. Ik noemde ook al de ruimte nodig om wagens te stockeren.

CBS heeft andere cijfers: 88,8 km² voor spoorwegterreinen (daar vallen ook de talluds onder), vs 1049 km² voor wegterreinen.
Rene schreef: za 17 feb 2018, 16:09 Nog afgezien van het feit dat er ruimte zat is, zeker in de VS.
En zelfs in Nederland is 86% van het land onbebouwd.
'86% van het land is onbebouwd' is volkomen zinloze statistiek. Even nutteloos als stellen dat 95% van je huis lucht is en je daarom niet moet opruimen.
Rene schreef: za 17 feb 2018, 16:09 Ga toch weg met je holle linkse "ruimte"-retoriek.
Er is niets links aan ruimte. Het is niet omdat jij niets geeft om je omgeving dat het daarom onzin is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door Chris » zo 18 feb 2018, 10:30

De Baltimore Metro Subway is acuut afgesloten voor een maand om noodreparaties te verrichten. De in 1983 opengestelde metrolijn verloopt vanaf Baltimore naar het noordwesten en is 25 kilometer lang. Dagelijks maken er zo'n 40.000 reizigers van gebruik. Veel metrolijnen in de Verenigde Staten verkeren in een slechte staat van onderhoud, de metro's van Washington en New York worden ook vaak genoemd als zijnde in slechte staat, met name in Washington zijn daardoor veel vertragingen en een dalend gebruik. Critici zeggen dat men liever nieuwe lijnen opent dan de staat van onderhoud van het bestaande netwerk te verbeteren.

http://www.baltimoresun.com/news/maryla ... story.html

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door jelger » zo 18 feb 2018, 13:24

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door Chris » zo 18 feb 2018, 13:49

Ook in de toekomst zal niet iedereen zelfrijdende wagens kunnen permitteren. Tenzij we afstappen van het idee dat wagens individueel bezit zijn. Autodeelsystemen zoals Cambio zouden wat dat betreft misschien een oplossing kunnen zijn.
Als een zelfrijdende auto er komt, zal er waarschijnlijk sprake zijn van een hybride systeem. Zowel 'mobility as a service' (autonome auto op afroep) als eigen bezit. Een tijd terug las ik over de 'non-routine needs' van verplaatsingen. Bij mobility as a service denkt men vaak aan een soort taxi, waar je via een app een zelfrijdende auto besteld voor één verplaatsing en je op de terugweg weer een andere zelfrijdende auto hebt. Maar voor een aanzienlijk deel van de mensen is telkens een ander voertuig onpraktisch, omdat ze hun spullen in de auto willen kunnen laten liggen (kinderzitjes, gereedschap, boodschappen, vakantiespullen, etc.) Hier is eigenlijk nog weinig onderzoek naar gedaan.
autoafhankelijkheid.
Dat wordt vaak als negatief geassocieerd, maar verreweg de meeste mensen zien noodzakelijk autobezit helemaal niet als negatief. En dat is ook logisch, de auto brengt enorme vrijheid en mogelijkheden die het openbaar vervoer nooit zal kunnen bieden. In Amerikaanse steden is het aantal banen dat je in 30 minuten per auto kan bereiken wel 50 of 60 keer zo groot als het aantal banen dat je in dezelfde tijd met het openbaar vervoer kan bereiken. Car = opportunity.
We moeten als mensheid het grondgebruik zo efficiënt mogelijk regelen. Dat gaat voor de 'huisje-tuintje-kindje' mentaliteit. Want die woonwensen zijn enkel psychologisch en bieden geen daadwerkelijke maatschappelijke meerwaarde. We moeten de natuur niet verkwanselen voor iets dat enkel in de hoofden van mensen zit.
Ik vind het nogal wat om te stellen dat jij het allemaal wel beter weet en het bij het rechte eind hebt, en dat al die honderden miljoenen mensen met een huis met eigen tuin het allemaal psychologisch verkeerd doen...

Piles
autoweg
Berichten: 1304
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door Piles » zo 18 feb 2018, 13:58

Alfa schreef: za 17 feb 2018, 14:52 Dat gaat voor de 'huisje-tuintje-kindje' mentaliteit. Want die woonwensen zijn enkel psychologisch en bieden geen daadwerkelijke maatschappelijke meerwaarde. We moeten de natuur niet verkwanselen voor iets dat enkel in de hoofden van mensen zit.
Kan mij de 'maatschappelijke meerwaarde' schelen. Ik ben op de wereld om gelukkig te zijn. En ik word gelukkig van een vrijstaand huis met een leuke tuin.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door Palance » zo 18 feb 2018, 14:01

Rene schreef: za 17 feb 2018, 16:09 Ga toch weg met je holle linkse "ruimte"-retoriek.
Fijn altijd, dit soort inhoudelijke reacties :emo:
Piles schreef: zo 18 feb 2018, 13:58 Kan mij de 'maatschappelijke meerwaarde' schelen. Ik ben op de wereld om gelukkig te zijn. En ik word gelukkig van een vrijstaand huis met een leuke tuin.
Zou ik ook worden, maar omdat dat ver bovenbudgettair is, hou ik het op een rijtjeshuis. Wel met tuin :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Piles
autoweg
Berichten: 1304
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door Piles » zo 18 feb 2018, 14:57

Palance schreef: zo 18 feb 2018, 14:01 Zou ik ook worden, maar omdat dat ver bovenbudgettair is, hou ik het op een rijtjeshuis. Wel met tuin :)
Ik zeg niet dat ik dat vrijstaande huis (al) heb, maar ik zou er wel gelukkig van worden :lol:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door Snelwegfreak » zo 18 feb 2018, 15:09

Willen sommigen hier weer letten op hoe ze dingen zeggen? Sommige uitspraken kun je ook achterwege laten, die voegen namelijk niets toe. Ik kan wel kinderachtig een paar namen noemen, maar volgens mij weten zij zelf best wie ik bedoel ;) Houd het gewoon vriendelijk.

En door....
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door Snelwegfreak » zo 18 feb 2018, 15:13

Alfa schreef: za 17 feb 2018, 16:59Appels en peren. Ik weet niet waar je de statistieken vandaan haalt, maar met spoorrails zal wellicht alle sporen bedoeld worden (van verbinding tussen steden tot achterafspoorlijnen). Terwijl snelwegen maar een klein deel van de ruimte behelst die nodig is voor automobiliteit. De meeste wegen zijn geen snelwegen. Ik noemde ook al de ruimte nodig om wagens te stockeren.

CBS heeft andere cijfers: 88,8 km² voor spoorwegterreinen (daar vallen ook de talluds onder), vs 1049 km² voor wegterreinen.
Dit lees ik toch anders: een klein deel van het totale wegennet presteert beter dan het totaal aan spoor. Het gaat volgens mij niet om de vraag welke vervoerswijze de meeste ruimte inneemt?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door Chris » wo 07 mar 2018, 10:58

Een interessante theorie in een opiniestuk in de Los Angeles Times: transit-oriented development / gentrification, verdichting van bebouwing rond OV-terminals en stations zorgt er juist voor dat het OV gebruik daalt, in plaats van stijgt.

http://www.latimes.com/opinion/op-ed/la ... story.html

De reden is dat TOD / gentrification ervoor zorgt dat minderheden die volledig van het openbaar vervoer afhankelijk zijn, voornamelijk Latino's en Zwarten, worden vervangen door hogere inkomens. Waar die minderheden dagelijks met het OV reizen doen de hogere inkomens dat maar incidenteel. Wat er dus voor zorgt dat het OV gebruik juist daalt, terwijl het idee is dat door transit-oriented development mensen vaker de tram of metro pakken. Het opiniestuk komt met een aantal voorbeelden waarbij door verdichting het inwonertal daalt: in Los Angeles is vaak sprake van overcrowding om de huur van $ 2000 per maand te kunnen betalen. Kleine huizen met veel bewoners worden vervangen door dure appartementen met weinig bewoners. Dus ondanks de hogere bebouwingsdichtheid daalt de bevolkingsdichtheid.
  • One neighborhood served by the No. 2 is Echo Park. According to Zillow, in September 2011, the median home value there was $427,000, and the median rent was around $2,000. Five years later, those figures were $779,000 and $2,840, respectively, an increase of 90% and 42%. But as housing costs rose, the neighborhood's population shrank — by about 12% between 2000 and 2014, according to census data analyzed by USC's Center for the Study of Immigrant Integration. During that time, more than 5,000 Latinos and 2,000 Asian Angelenos were pushed out.

    This story has repeated itself across the city. In those same years, rent and home prices spiked in Koreatown and Hollywood as dense new developments were built near busy transit lines. But the population in these areas fell, especially among people of color. Koreatown lost 12,000 Latinos and 1,000 black residents. In Hollywood — also served by the No. 2 — the Latino community shrank by 13,000.
Het feit dat het OV in Los Angeles dus grotendeels drijft op het gebruik door deze "people of color" zorgt ervoor dat dit soort veranderingen een vrij grote impact hebben op het OV-gebruik. Want na $ 15 miljard aan systeemuitbreidingen is het gebruik gedaald en heeft nooit zijn bus-only piek van 1985 meer gehaald.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18178
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door mavas » wo 21 mar 2018, 16:25

Interessant stuk. Maar ik denk alleen van toepassing op de VS zelf, en misschien nog een paar andere landen die zo'n ruimtelijke ordening hebben. In Europa zie ik zo'n ontwikkeling eigenlijk niet. In Nederland is de grootste reden volgens mij niet om meer mensen in het OV te krijgen, maar om de 'schaarse' ruimte dichter te bebouwen zodat er meer mensen en meer banen per vierkante meter op passen, zodat er minder buiten bestaand gebied gebouwd hoeft te worden. Of dat lukt is een tweede.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door Chris » wo 04 apr 2018, 15:14

De HSL in California:
  • If you look up “boondoggle” in the Merriam-Webster dictionary, you’ll learn that it’s “a wasteful or impractical project or activity,” but if you live in California, you don’t need a dictionary.

    We’re ten years into the wasteful and impractical effort to build a bullet train from San Francisco to Los Angeles, and the first 119-mile segment — the “easy” segment — is already 77 percent over budget.

    On Monday the Assembly Transportation Committee held an oversight hearing on the draft 2018 business plan recently released by the California High Speed Rail Authority, which admits that the funding to complete the project has not been identified. Still, the spending continues.

    In the Assembly hearing on Monday, California High-Speed Rail Authority CEO Brian Kelly told lawmakers he has only about a third of the estimated $77 billion needed to finish the project, which the draft business plan says could end up as high as $98 billion.

    And where will the money come from? A representative from the Legislative Analyst’s Office told lawmakers that “a complete and viable funding plan does not exist.”

    The rail authority now relies on a stream of funding from the state’s cap-and-trade program, under which “climate polluters,” like electric utilities and refineries, are required to buy a permit to emit each ton of greenhouse gases. The money goes into the Greenhouse Gas Reduction Fund, and a big chunk of that cash is going toward building the bullet train.

    Kelly asked lawmakers to extend the state’s cap-and-trade program so the rail authority can have access to those juicy permit fees for 20 additional years. The program was recently renewed to 2030, but Kelly is counting on the money through 2050.

    It’s a mystery how something that’s burning cash at this rate can get away with claiming it’s reducing greenhouse gases.
https://www.ocregister.com/2018/04/03/w ... a-tunnels/

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door Chris » vr 11 mei 2018, 22:22

Het tonnage per modaliteit in de VS. Opvallend is het enorme volume uit Wyoming, dat is allemaal kolen uit de regio Gillette. In dat gebied ligt zo'n 150 kilometer aan 4-sporige routes, puur voor de goederentreinen. Op het oog is Kansas City het belangrijkste spoorknooppunt qua tonnage.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door Rene » wo 16 mei 2018, 19:49

Die groene lijnen is allemaal vervoer van de kolendagbouw rondom Gilette Wyoming ?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door duikgek89 » wo 16 mei 2018, 20:42

Volgens de legenda is dat allemaal spoorweg. In die regio zullen dat vast veel kolen zijn, maar ik denk dat ook andere vracht meetelt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door Chris » wo 10 okt 2018, 21:52

De Spaanse spoorwegmaatschappij Renfe is ingehuurd om de hogesnelheidslijn van Dallas naar Houston te ontwerpen.

>> https://www.texascentral.com/2018/10/10 ... g-partner/

Dallas - Houston is een geplande hogesnelheidslijn van bijna 400 kilometer. Het ontwerp-tracébesluit is begin dit jaar vastgesteld, en een definitief tracébesluit wordt volgend jaar verwacht. De financiering is echter een probleem, er is wel geld gevonden om al dat ontwerpwerk uit te voeren, maar voor de echte bouw en operationele kosten lijkt geen duidelijke financieringsbron te zijn. Men zegt dat het gehele project privaat gefinancierd kan worden, maar er is veel scepsis of die HSL er wel echt gaat komen.

Men heeft beloofd een HSL te opereren die in 90 minuten van Dallas naar Houston gaat, met een frequentie van elke 30 minuten in de spits en 1 keer per uur de rest van de dag. Het probleem is echter dat er maar een paar hogesnelheidslijnen in de wereld echt rendabel zijn, en dat zijn op corridors waar voor de bouw van een HSL al zeer grote reizigersaantallen per trein waren. Tussen Houston en Dallas is dit momenteel 0, er zijn geen passagiersdiensten tussen beide steden. Er zijn wel busdiensten die non-stop tussen beide steden rijden via I-45. Dat duurt 4 uur.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door Wouter N14 » wo 10 okt 2018, 23:20

^^ In een recente NRC stond een verhaal over hernieuwde interesse in Maglev-treinen, ook in de VS. Er zouden een paar trajecten zijn waar de Maglev zou worden overwogen, met name rondom DC. Het traject Dallas-Houston werd volgens mij niet concreet benoemd maar zou mij als Maglev interessanter lijken dan een reguliere spoorverbinding. Niet alleen omdat de reistijd dan nog verder afneemt, maar de nieuwigheid van het systeem misschien ook extra reizigers kan trekken.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 532
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door Bongo » vr 12 okt 2018, 11:54

Is er nog ergens een mogelijkheid om een aftakking naar San Antonio & Austin te maken?
DAt zijn ook behoorlijke steden 'in de buurt'.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] spoorvervoer

Bericht door Chris » di 13 nov 2018, 10:51

Weer een stijging van de kostenraming van de HSL in California met $ 11 miljard, en dat is alleen voor het deel tussen Palmdale en Anaheim (regio Los Angeles). De kostenraming voor dit project begint epische proporties aan te nemen. Men noemt dat de kostenraming voor het hele systeem van Los Angeles tot San Francisco tot nu toe op $ 77 miljard ligt. Plus die $ 11 miljard kom je dan op $ 88 miljard uit. Absurde getallen en niet te verantwoorden. :nuts: En dan zijn ze nog niet eens begonnen met de daadwerkelijk moeilijke trajecten met grote risico's en onzekerheden...

https://ktla.com/2018/11/12/cost-of-bui ... ents-show/

Plaats reactie