[FOTO] Vertalingen

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

[FOTO] Vertalingen

Bericht door Palance » vr 02 dec 2011, 15:45

Monschau. Je kunt er kort parkeren. De vertaling in het Frans is goed, maar als je denkt dat het Engels is, staat er ineens iets heel anders (en in eerste instantie dacht ik ook dat het Engels was, en dus fout vertaald).

Afbeelding

Gelukkig kun je bij "Alle Richtungen" niet gauw de mist ingaan, of het moet het ontbreken van de hoofdletter zijn. Na het parkeren bij de rechtbank :) kan je dus de uitgang wel vinden. Overigens is het het enige Duitse bord dat ik ken met een Nederlandse tekst erop.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [FOTO] Vertalingen

Bericht door Vinny » vr 02 dec 2011, 16:26

Volgens mij hoeft "alle richtingen" in het Nederlands ook niet met een hoofdletter geschreven te worden. Het Franse hoofdlettergebruik is voer voor taalfanatici, zelfs de Franse taalkundigen zijn het soms niet eens wanneer dat moet gebeuren, en dat is vooral in Zwitserland en Wallonië een issue, omdat in Frankrijk zelf er vaak alleen maar hoofdletters gebruikt worden op de bewegwijzering en bebouwde kombordjes...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 02 dec 2011, 17:07

Palance schreef:Gelukkig kun je bij "Alle Richtungen" niet gauw de mist ingaan, of het moet het ontbreken van de hoofdletter zijn. Na het parkeren bij de rechtbank :) kan je dus de uitgang wel vinden. Overigens is het het enige Duitse bord dat ik ken met een Nederlandse tekst erop.
Afbeelding

Overigens is hier ook wel wat aan te merken op de vertaling. ;)

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 02 dec 2011, 18:11

In de buurt van Bunde is er nog een bruine wegwijzer naar een uitkijktoren met daaronder de Groningse vertaling "kiekkaaste" (het Nedersaksische dialect van Groningen beschouw ik hier maar even als Nederlands).

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 02 dec 2011, 18:26

Landkreis Leer heb ik ook op de foto. En ook een "beleefd" bord in Kleef:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door harry op vr 02 dec 2011, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 02 dec 2011, 18:30

Willem schreef:In de buurt van Bunde is er nog een bruine wegwijzer naar een uitkijktoren met daaronder de Groningse vertaling "kiekkaaste" (het Nedersaksische dialect van Groningen beschouw ik hier maar even als Nederlands).
Ik geloof dat die "vertaling" inmiddels verdwenen is.

Foto uit 2007:
Afbeelding
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 02 dec 2011, 18:32

Tja, en dit is een naam, maar ook wel erg Nederlands. Op de A31.

Afbeelding
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 03 dec 2011, 15:42

Willem schreef:In de buurt van Bunde is er nog een bruine wegwijzer naar een uitkijktoren met daaronder de Groningse vertaling "kiekkaaste" (het Nedersaksische dialect van Groningen beschouw ik hier maar even als Nederlands).
Het dialect is grensoverschrijdend, ik neem aan dat 'kiekkaaste' ook gewoon in Bunde begrepen wordt. Dat zie je wel vaker met dialecten; in het Münsterland is er een buslijn waar je fietsen mee kan nemen, de 'Fietsenbus'. Maar ja, in Münsterland noemen ze een fiets dan ook een 'Fiets' en niet 'Fahrrad'.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 04 dec 2011, 20:52

^^
Kiekkaaste: de dubbele a is typisch Nederlandse spelling. In het Nederduits wordt met de aa meestal de oa-klank aangeduid ("doar" => "daar").

Fietsenbus: het woord fiets is nog vrij jong (net als de fiets zelf), pas ontstaan toen nationale talen al een grote invloed hadden.
Het woord zal dus niet door verwantschap van de dialecten aan beide kanten gebruikt worden.
Ik denk eerder dat het Münsterland het woord gebruikt om Nederlandse toeristen te lokken.
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 04 dec 2011, 21:00

^^ Wat mij is verteld is dat het woord 'Fiets' aan de andere kant van de grens toch ook heel gebruikelijk is. Maar goed, ik weet daar het fijne niet vanaf, misschien N342 wel?

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » ma 05 dec 2011, 18:06

Coen Tunnel schreef:Afbeelding
Overigens is hier ook wel wat aan te merken op de vertaling. ;)
O ja, ik zie het al. Die R (en de laatste E) hoort niet in Hartelijke ;)

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 05 dec 2011, 18:20

N. van der Sijs (2006), Klein uitleenwoordenboek
Fiets. Het typisch Nederlandse woord fiets, waarvan de herkomst nog steeds onzeker is, is door een aantal talen overgenomen. Op Ambon (Molukken) zegt men pits (uitgesproken met een /ie/) - in de Indonesische talen komt oorspronkelijk geen /f/-klank voor en daarom wordt de f in Nederlandse leenwoorden vaak vervangen door een p. In het Javaans zegt men pit. In het Indonesisch (Bahasa Indonesia) heeft men de ouderwetsere benaming velocipède uit het Nederlands geleend; dit is in het Indonesisch sepéda geworden, waarbij het eerste deel, velo-, is vervallen. Een bromfiets heet in het Indonesisch sepéda kumbang (kumbang is een zoemend insect) of brompit. Een motorfiets is een sepéda motor, vroeger sprak men ook wel van een motorpit.

Ook in Noord-Duitsland is het woord fiets bekend. Het normale Duitse woord is Fahrrad, maar in bijvoorbeeld Nordhorn en omgeving wordt dit woord steeds vaker vervangen door fiets. Men kan Fiets lezen op winkelpuien en in etalages van fietsenwinkels. Al langer is in Duitsland het woord bromfiets bekend: volgens het Wörterbuch der deutschen Umgangssprache van Küpper wordt dit woord al sinds 1955 in de tienertaal gebruikt in plaats van het normale woord Moped.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » vr 09 dec 2011, 11:33

Palance schreef:Overigens is het het enige Duitse bord dat ik ken met een Nederlandse tekst erop.
Ik denk dat je deze toch ook wel kent?
Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 11 aug 2012, 19:14

Ik trof deze vandaag aan op de grens bij Venlo

Afbeelding
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 11 aug 2012, 20:51

Het is erg aardig dat de Duitsers proberen er Nederlandse teksten bij te zetten, maar vaak mislukt dat toch wel grandioos :facepalm:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 11 aug 2012, 21:33

Niet op de foto, maar wel daar tegenover: Een bord van Nettetal over het niet mogen uitlaten van honden in dat gebied, een beetje juridisch iets. Dat was dan weer wel in perfect Nederlands erbij gezet.

Autosnelwegen.net

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 11 aug 2012, 21:34

Gelukkig hebben ze die knooppunten nummers gegeven, zodat Duitsers hun vingers niet aan de Nederlandse spelling hoeven te branden. Die hele arm is overbodig, want onder de tweede arm hangt keurig een verwijzing naar knooppunt 13 (het rondje met de groene 13).

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 11 aug 2012, 21:40

Zo te zien is "13" er laten bijgevoegd: https://maps.google.nl/?ll=51.347427,6. ... o-13188412

Autosnelwegen.net

Ardan
polderweggetje

Bericht door Ardan » ma 13 aug 2012, 0:12

Vlak over de grens bij Winterswijk (aan alle kanten) wordt op blauwe fietswegwijzers verwezen naar de Nederlandse 'Buurtschapenroute'.. Het moge duidelijk zijn dat het hier helemaal niet om schapen gaat, maar om buurtschappen :yes:
Er staan daar nog wel meer fout geschreven bordjes.. zoals dat in veel Duitse grensgemeenten Winterswijk met een y in plaats van een ij geschreven wordt..

Bramelmo
zandpaadje

Bericht door Bramelmo » ma 13 aug 2012, 17:33

Dat zal dan zijn omdat ze in Duitsland (en volgens mij heel veel talen) de ij niet kennen in het alfabet.....mijn achternaam kan als ik hem gewoon schrijf ( van Rijswijck) niemand in duitsland uitspreken....ze zeggen dan altijd zoiets als reeijiswijjekk.. ;) even zo ryswyck neerzetten en ze snappen het meteen...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 13 aug 2012, 17:59

Ardan schreef:Vlak over de grens bij Winterswijk (aan alle kanten) wordt op blauwe fietswegwijzers verwezen naar de Nederlandse 'Buurtschapenroute'.. (...) in veel Duitse grensgemeenten Winterswijk met een y in plaats van een ij geschreven wordt..
Het valt mij juist op dat in Duitsland Winterswijk meestal correct gespeld wordt. Het als 's-Heerenberg bijvoorbeeld, wat voor een Duitser toch niet makkelijk is.
Buurtschapen:
SPOILER: TOON

Afbeelding
--Harry.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 13 aug 2012, 19:06

En een TOP is een typisch Nederlandse term.

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » ma 13 aug 2012, 23:11

^^ TOP betekent :dontknow:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 aug 2012, 23:30

Toeristisch Overstappunt.

Ardan
polderweggetje

Bericht door Ardan » di 14 aug 2012, 0:45

En de afko wordt sinds nog niet eens zo heel lang ook in Duitsland gebruikt, in ieder geval in de grensstreek. Het schijnt ook een Duitse betekenis te hebben gekregen, weet alleen zo even niet wat..

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » di 14 aug 2012, 16:23

^^ Touristische Orientierungspunkt
Als je op bovenstaande zoekt dan tref je hoofdzakelijk grensplaatsen aan. Duidelijk overgewaaid vanuit Nederland.