Gelukkig kun je bij "Alle Richtungen" niet gauw de mist ingaan, of het moet het ontbreken van de hoofdletter zijn. Na het parkeren bij de rechtbank

Moderator: Moderatoren
Palance schreef:Gelukkig kun je bij "Alle Richtungen" niet gauw de mist ingaan, of het moet het ontbreken van de hoofdletter zijn. Na het parkeren bij de rechtbankkan je dus de uitgang wel vinden. Overigens is het het enige Duitse bord dat ik ken met een Nederlandse tekst erop.
Ik geloof dat die "vertaling" inmiddels verdwenen is.Willem schreef:In de buurt van Bunde is er nog een bruine wegwijzer naar een uitkijktoren met daaronder de Groningse vertaling "kiekkaaste" (het Nedersaksische dialect van Groningen beschouw ik hier maar even als Nederlands).
Het dialect is grensoverschrijdend, ik neem aan dat 'kiekkaaste' ook gewoon in Bunde begrepen wordt. Dat zie je wel vaker met dialecten; in het Münsterland is er een buslijn waar je fietsen mee kan nemen, de 'Fietsenbus'. Maar ja, in Münsterland noemen ze een fiets dan ook een 'Fiets' en niet 'Fahrrad'.Willem schreef:In de buurt van Bunde is er nog een bruine wegwijzer naar een uitkijktoren met daaronder de Groningse vertaling "kiekkaaste" (het Nedersaksische dialect van Groningen beschouw ik hier maar even als Nederlands).
O ja, ik zie het al. Die R (en de laatste E) hoort niet in HartelijkeCoen Tunnel schreef:
Overigens is hier ook wel wat aan te merken op de vertaling.
N. van der Sijs (2006), Klein uitleenwoordenboek
Fiets. Het typisch Nederlandse woord fiets, waarvan de herkomst nog steeds onzeker is, is door een aantal talen overgenomen. Op Ambon (Molukken) zegt men pits (uitgesproken met een /ie/) - in de Indonesische talen komt oorspronkelijk geen /f/-klank voor en daarom wordt de f in Nederlandse leenwoorden vaak vervangen door een p. In het Javaans zegt men pit. In het Indonesisch (Bahasa Indonesia) heeft men de ouderwetsere benaming velocipède uit het Nederlands geleend; dit is in het Indonesisch sepéda geworden, waarbij het eerste deel, velo-, is vervallen. Een bromfiets heet in het Indonesisch sepéda kumbang (kumbang is een zoemend insect) of brompit. Een motorfiets is een sepéda motor, vroeger sprak men ook wel van een motorpit.
Ook in Noord-Duitsland is het woord fiets bekend. Het normale Duitse woord is Fahrrad, maar in bijvoorbeeld Nordhorn en omgeving wordt dit woord steeds vaker vervangen door fiets. Men kan Fiets lezen op winkelpuien en in etalages van fietsenwinkels. Al langer is in Duitsland het woord bromfiets bekend: volgens het Wörterbuch der deutschen Umgangssprache van Küpper wordt dit woord al sinds 1955 in de tienertaal gebruikt in plaats van het normale woord Moped.
Ik denk dat je deze toch ook wel kent?Palance schreef:Overigens is het het enige Duitse bord dat ik ken met een Nederlandse tekst erop.
Het valt mij juist op dat in Duitsland Winterswijk meestal correct gespeld wordt. Het als 's-Heerenberg bijvoorbeeld, wat voor een Duitser toch niet makkelijk is.Ardan schreef:Vlak over de grens bij Winterswijk (aan alle kanten) wordt op blauwe fietswegwijzers verwezen naar de Nederlandse 'Buurtschapenroute'.. (...) in veel Duitse grensgemeenten Winterswijk met een y in plaats van een ij geschreven wordt..