[MD] Moldavië - Moldova

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Chris »

https://neighbourhood-enlargement.ec.eu ... 4-10-10_en

De Europese Commissie heeft een groeiplan van € 1,8 miljard aangekondigd voor Moldavië voor de periode 2025-2027.

Onderdeel hiervan:
New roads, bridges and rail infrastructure, such as the Chisinau ring road, advancing the connection Odesa-Chisinau-Iasi and bridges over the Prut river.

En er moet ook 'roam like at home' worden ingevoerd.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Kortom, slagroom op de taart doen voordat Poetin het in de prut gooit :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er zijn vandaag verkiezingen en een referendum in Moldavië, die als beslissend worden gezien voor de toekomst van het land. Moldavië staat onder een zware Russische informatieoorlog om te voorkomen dat het zich bij de EU gaat aansluiten.

De huidige president Maia Sandu is pro-Europees en heeft in haar presidentschap de banden met Europa aangehaald. Dit heeft Moldavië uit een isolement getrokken en op de kaart gezet in de EU. Dit gebeurde eigenlijk al direct vanaf 2020 en werd sterker na de Russische invasie in Oekraïne. Sandu is ook westers opgeleid, ze heeft op Harvard gestudeerd, en je merkt dat dit haar enorm heeft geholpen om Europese steun te krijgen, met veel eenvoudiger communicatie en relaties met andere regeringsleiders.

Er is ook een referendum over een toekomstig EU-lidmaatschap:

Do you support the amendment of the Constitution with a view to the accession of the Republic of Moldova to the European Union?

Dit is dus een grondwetswijziging en betekent niet direct een aansluiting bij de Europese Unie.

Daarnaast zijn er ook presidentsverkiezingen waarbij Sandu herkiesbaar is. In de peilingen staat ze ver voor, maar niet genoeg om direct met een meerderheid verkozen te worden, alhoewel in peilingen 'undecided' een nogal groot deel omvatten (30-40%), waardoor Sandu wellicht wel in één keer herkozen kan worden, indien die zwevende kiezer niet stemt of deels toch op Sandu stemt.

Er zijn geen parlementsverkiezingen, die zijn niet later dan 11 juli 2025 gepland.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Het lijkt erop dat de Russische informatieoorlog geloond heeft en het anti-kamp het gehaald heeft volgens de eerste voorlopige resultaten. Het neen-kamp zou het gehaald hebben met 53% van de stemmen.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Het lijkt nu toch net aan Ja te worden : Met 98% van de stemmen geteld staat het 50,03% tegen 49,97%.
https://nos.nl/artikel/2541567-moldavie ... referendum
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het referendum is nipt aangenomen, met 99,68% geteld staat het op 50,45% voor ja. Dat betekent niet dat Moldavië nu direct bij de EU zal komen, de toetreding is nog ver weg.

De BBC heeft beelden van oude vrouwen uit Transnistrië die zeggen 1000 roebel te hebben gekregen om te gaan stemmen op een pro-Russische partij. 1000 roebel is nog geen 10 euro, maar dat is meer dan een pensioen in Transnistrië. Moldavië is al arm, maar de inkomens in Transnistrië zijn nog weer stukken lager.

De stemmen van de diaspora heeft de doorslag gegeven. Ik las daar gisteravond laat al analyses over dat zij de uitslag konden flippen. Ik was daar wat sceptisch over, omdat de Moldavische diaspora niet alleen in het westen woont, maar ook in Rusland en zij zullen er anders over denken. Maar het was net genoeg om boven die 50% te komen. Maia Sandu heeft onder hen ook veel stemmen gekregen en kwam daardoor beter uit dan verwacht. Gisteravond stond ze rond 35%, en dat was ook wat de peilingen vooraf aangaven, maar uiteindelijk kwam ze uit op 42%.

Er wordt gezegd dat ze een tweede ronde over twee weken wel zal winnen. Maar de Russen zullen alles uit de kast gaan trekken om de verkiezingen op z'n kop te zetten.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

De snelste manier om tot de EU toe te treden is dat het land zichzelf opheft en bij Roemenië aansluit. Dat zou analoog zijn aan hoe Oost-Duitsland in 1990 bij de EU gekomen is. Het lijkt me ook beter voor de ontwikkeling van het land. Want het is duidelijk dat Moldavië verheven is van corruptie en nooit zelf uit de greep van Rusland zal geraken. Geopolitiek zijn er alleszins weinig voordelen aan een alliantie met Rusland, want het land is omgeven door EU-lid Roemenië en het pro-Westerse Oekraïne. Transnistrië is te betekenisloos om hierin een verschil te maken.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Transnistrië blijft alsnog het probleem, want ik begrijp dat de rest van Moldavië onevenredig veel van Transnistrië afhankelijk is. Met name voor energie.

Als Moldavië zich kan ontrukken aan de greep van Transnistrië, dan is er nog een uitdaging, namelijk het opgeven van dat grondgebied. Ik denk niet dat Roemenië, als ze hereniging al zouden zien zitten, naast alle uitdagingen die dat met zich meebrengt ook nog een binnenlands conflict binnen hun grenzen willen slepen.

Maar het opgeven van dat grondgebied zou de definitieve onafhankelijkheid van Transnistrië betekenen, en dan heb je dus in feite een vazalstaat van Rusland à la Belarus met internationale erkenning, maar dan ook nog eens omsloten door EU-gerichte landen.

Een makkelijke oplossing bestaat niet, anders was het probleem al lang opgelost.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ de afhankelijkheid van elektriciteit is al afgenomen sinds men 2 jaar geleden het stroomnetwerk heeft gekoppeld aan Roemenie. Het staat gepland om komend jaar de afhankelijkheid van Transnistrische elektriciteit geheel te schrappen. En zo zijn er al veel meer zaken langzaamaan (of nou ja, relatief gezien erg snel) naar Roemenie aan het gaan. Het wegennetwerk krijgt ook al een enorme impuls, allemaal van uit de EU natuurlijk.

Daarnaast hoeven ze het grondgebied niet op te geven, ze houden gewoon hun internationaal erkende claim. Alleen kan het op de korte termijn niet geregeerd worden, en dus zal bij een EU-toetreding of annexatie door Roemenie het dus nog niet meegaan.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

100% geteld:

Afbeelding
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

De regionale verschillen zijn ook interessant. Vooral in Gagaoezië werd massaal 'nee' gestemd. De Gagaoezen zijn een Turks volk dat mentaal nog in de Sovjet-Unie leeft. Waarom het noorden van Moldavië zo fel tegen heeft gestemd weet ik echter niet.

Afbeelding
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Alfa schreef: ma 21 okt 2024, 14:53 De snelste manier om tot de EU toe te treden is dat het land zichzelf opheft en bij Roemenië aansluit. Dat zou analoog zijn aan hoe Oost-Duitsland in 1990 bij de EU gekomen is. Het lijkt me ook beter voor de ontwikkeling van het land. Want het is duidelijk dat Moldavië verheven is van corruptie en nooit zelf uit de greep van Rusland zal geraken. Geopolitiek zijn er alleszins weinig voordelen aan een alliantie met Rusland, want het land is omgeven door EU-lid Roemenië en het pro-Westerse Oekraïne. Transnistrië is te betekenisloos om hierin een verschil te maken.
Niet alleen Transnistrië is dan een probleem, maar Gagaoezië, zoals je hierboven al noemde, ook. Gagaoezië heeft niet alleen in overweldigende meerderheid "nee" gestemd bij het referendum, maar mag zich als autonome regio ook onafhankelijk verklaren mocht Moldavië zich aansluiten bij Roemenië. Kortom, dat creëert weer een nieuw conflict.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De NOS podcast 'De Dag' ging vandaag hierover. Er is de meest beruchte oligarch Ilan Shor (die 12% van het Moldavische BBP heeft gestolen in 2014), die in Rusland woont en op grote schaal stemmen koopt. Ze beloven geld aan mensen die nee zouden stemmen, maar dat geld moesten ze dan via Transnistrië krijgen omdat je geen geld kan overmaken van Rusland naar Moldavië. Dat ging om voor Moldavische begrippen forse sommen geld. Achteraf blijkt het dan een lening te zijn, waardoor die mensen chantabel blijven.

En je moet dit zien tegen de backdrop dat Russischtaligen elke dag beïnvloedt worden door propaganda verpakt als nieuws van Russischtalige media. Propaganda werkt echt, kijk maar naar Fox News, Hongarije, voorheen Polen en natuurlijk Rusland zelf. In Gagaoezië speelt dit ook heel sterk, Rusland doet zich voor als de beschermheer van de Gagaoezen. De EU zou al het land en bezittingen gaan afpakken als Moldavië bij de EU komt. En veel mensen geloven dat echt. En wat de Russen zelf doen, betichten ze de ander van. En dat werkt ook, kijk maar naar Trump.
Emolenaar
dorpsstraat

Bericht door Emolenaar »

Alfa schreef: ma 21 okt 2024, 14:53 De snelste manier om tot de EU toe te treden is dat het land zichzelf opheft en bij Roemenië aansluit.
Als we het toch over gebieden aan Roemenië toevoegen hebben, ben ik er ook wel voorstander van om de Noordelijke Bucovina weer bij Roemenië te trekken :p Deze streek is eigenlijk het meest noordelijke gedeelte van wat vroeger het Vorstendom Moldavië was. Inclusief de voormalige hoofdstad van de Bucovina, Cernăuți (tegenwoordig Tsjernivtsi geheten). Wat overigens nog een prachtig intact centrum heeft. De zuidelijke Bucovina bleef Roemeens.

Na de Tweede Wereldoorlog is de historische regio Moldavië eigenlijk dwars door midden gescheurd. Met als nieuwe grens de rivier de Prut.
Het westelijke gedeelte bleef Roemeens, het oostelijke deel werd de Sovjetrepubliek Moldavië en het uiterst noordelijke deel werd aan de Oekraïnse Sovjetrepubliek toegevoegd.
JanVerhoeven
verkeersader

^^ alsof die scheiding toen pas is ontstaan, dat was al in 1812, einde van de zevende Russisch-Turkse Oorlog:

Afbeelding

Alleen tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog heeft het gebied weer even bij Roemenie gehoord, slechts zo'n 22 jaar dus. Je verwoordt het nu net alsof de historische regio van Brabant "dwars door midden werd gescheurd" toen Belgie onafhankelijk werd... Het was gewoonweg een teruggang naar iets wat al meer dan een eeuw daarvoor de status quo was.
Laatst gewijzigd door JanVerhoeven op di 22 okt 2024, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Emolenaar schreef: di 22 okt 2024, 21:01
Alfa schreef: ma 21 okt 2024, 14:53 De snelste manier om tot de EU toe te treden is dat het land zichzelf opheft en bij Roemenië aansluit.
Als we het toch over gebieden aan Roemenië toevoegen hebben, ben ik er ook wel voorstander van om de Noordelijke Bucovina weer bij Roemenië te trekken :p Deze streek is eigenlijk het meest noordelijke gedeelte van wat vroeger het Vorstendom Moldavië was. Inclusief de voormalige hoofdstad van de Bucovina, Cernăuți (tegenwoordig Tsjernivtsi geheten). Wat overigens nog een prachtig intact centrum heeft. De zuidelijke Bucovina bleef Roemeens.
Eigenlijk lijkt het mij geen goed idee te zijn nu dat er in Oekraïne een conflict bezig is, om maar dan een stuk zuidwestelijk grondgebied te gaan weggeven terwijl het oostelijke stuk dreigt weg te vallen.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Emolenaar
dorpsstraat

Bericht door Emolenaar »

JanVerhoeven schreef: di 22 okt 2024, 21:26 ^^ alsof die scheiding toen pas is ontstaan, dat was al in 1812, einde van de zevende Russisch-Turkse Oorlog:

Afbeelding

Alleen tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog heeft het gebied weer even bij Roemenie gehoord, slechts zo'n 22 jaar dus. Je verwoordt het nu net alsof de historische regio van Brabant "dwars door midden werd gescheurd" toen Belgie onafhankelijk werd... Het was gewoonweg een teruggang naar iets wat al meer dan een eeuw daarvoor de status quo was.
Of die scheiding nu in 1812 heeft plaatsgevonden of in 1945 doet ook niet heel veel ter zake. Voor de scheiding was het gebied in ieder geval wel een lange tijd een eenheid. En dat was ook mede de rede van mijn opmerking. Ik ken de gebieden goed en op cultureel vlak liggen Roemenië en de Republiek Moldavië (behalve Transnistrië) nogsteeds heel dicht bij elkaar. De taal, tradities e.d. zijn nagenoeg hetzelfde.
Emolenaar
dorpsstraat

Bericht door Emolenaar »

Joshua schreef: di 22 okt 2024, 21:41
Eigenlijk lijkt het mij geen goed idee te zijn nu dat er in Oekraïne een conflict bezig is, om maar dan een stuk zuidwestelijk grondgebied te gaan weggeven terwijl het oostelijke stuk dreigt weg te vallen.
Het was daarom dat ik er ook een :p bij plaatste...
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Chernivtsi is gewoon Oekraine en dat moet ook zo blijven. De orcs afschieten en daarna de grenzen verminderen, cross-border initiatieven opzetten en meer samenwerken is de enige zinnige oplossing. En dan maakt het ook niet meer zoveel uit dat bepaalde groepen aan twee kanten van de grens wonen.
JanVerhoeven
verkeersader

Emolenaar schreef: di 22 okt 2024, 22:38 Of die scheiding nu in 1812 heeft plaatsgevonden of in 1945 doet ook niet heel veel ter zake. Voor de scheiding was het gebied in ieder geval wel een lange tijd een eenheid. En dat was ook mede de rede van mijn opmerking. Ik ken de gebieden goed en op cultureel vlak liggen Roemenië en de Republiek Moldavië (behalve Transnistrië) nogsteeds heel dicht bij elkaar. De taal, tradities e.d. zijn nagenoeg hetzelfde.
Dat is in zekere zin wel wat waar, alleen dat is natuurlijk niet iets bijzonder verrassends om in dit topic te melden, sinds pagina 2, anno 2009, gaat het al over de potentiele hereniging. Alleen waarom mijn punt naar mijn idee wel wat terzake doet is dat als het slechts om post-WO2 Soviet-gebied had gegaan, er veel minder sprake was geweest van culturele beinvloeding. Zie Oost-Duitsland bijvoorbeeld. Hier hebben we het over een veel groter effect van een veelvoud aan generaties en dat werkt nog steeds vandaag de dag door, zie alleen al de regionale verschillen bij de verkiezingen die Alfa hierboven noemt. Dus zo simpel alsof het dmv 1 taal en 1 set tradities om een soort van 'Oost-Roemenie' zou gaan is het helaas niet.
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

Na de Tweede Wereldoorlog is de historische regio Moldavië eigenlijk dwars door midden gescheurd. Met als nieuwe grens de rivier de Prut.
Het westelijke gedeelte bleef Roemeens, het oostelijke deel werd de Sovjetrepubliek Moldavië en het uiterst noordelijke deel werd aan de Oekraïnse Sovjetrepubliek toegevoegd.
Het grote verschil tussen de regio rond Chernivtsi en Moldavië is dat er in het gebied wat nu Oekraïens is nauwelijks nog Roemenen te vinden zijn. Moldavië daarentegen spreekt Roemeens en een aanzienlijk deel van de bevolking bezit ook de Roemeense nationaliteit. Het is intussen al een jaar of 10 geleden dat ik voor het laatst in Moldavië ben geweest (en 7 jaar Chernivtsi), maar wat me van Moldavië bijstaat is dat ik voortdurend het gevoel had in een sterk verarmd deel van Roemenië rond te lopen. De enige uitzondering daarop was Transnistrië, want in Tiraspol en Bender heb ik nauwelijks Roemeens gehoord.
Emolenaar
dorpsstraat

Bericht door Emolenaar »

JanVerhoeven schreef: wo 23 okt 2024, 0:11
Emolenaar schreef: di 22 okt 2024, 22:38 Of die scheiding nu in 1812 heeft plaatsgevonden of in 1945 doet ook niet heel veel ter zake. Voor de scheiding was het gebied in ieder geval wel een lange tijd een eenheid. En dat was ook mede de rede van mijn opmerking. Ik ken de gebieden goed en op cultureel vlak liggen Roemenië en de Republiek Moldavië (behalve Transnistrië) nogsteeds heel dicht bij elkaar. De taal, tradities e.d. zijn nagenoeg hetzelfde.
Dat is in zekere zin wel wat waar, alleen dat is natuurlijk niet iets bijzonder verrassends om in dit topic te melden, sinds pagina 2, anno 2009, gaat het al over de potentiele hereniging. Alleen waarom mijn punt naar mijn idee wel wat terzake doet is dat als het slechts om post-WO2 Soviet-gebied had gegaan, er veel minder sprake was geweest van culturele beinvloeding. Zie Oost-Duitsland bijvoorbeeld. Hier hebben we het over een veel groter effect van een veelvoud aan generaties en dat werkt nog steeds vandaag de dag door, zie alleen al de regionale verschillen bij de verkiezingen die Alfa hierboven noemt. Dus zo simpel alsof het dmv 1 taal en 1 set tradities om een soort van 'Oost-Roemenie' zou gaan is het helaas niet.
Met die laatste zin verschillen we dan van mening.
Emolenaar
dorpsstraat

Bericht door Emolenaar »

omNOMNOMNOM schreef: wo 23 okt 2024, 7:38

Het grote verschil tussen de regio rond Chernivtsi en Moldavië is dat er in het gebied wat nu Oekraïens is nauwelijks nog Roemenen te vinden zijn. Moldavië daarentegen spreekt Roemeens en een aanzienlijk deel van de bevolking bezit ook de Roemeense nationaliteit. Het is intussen al een jaar of 10 geleden dat ik voor het laatst in Moldavië ben geweest (en 7 jaar Chernivtsi), maar wat me van Moldavië bijstaat is dat ik voortdurend het gevoel had in een sterk verarmd deel van Roemenië rond te lopen. De enige uitzondering daarop was Transnistrië, want in Tiraspol en Bender heb ik nauwelijks Roemeens gehoord.
Dat klopt inderdaad. Veel Roemenen zijn na de Tweede Wereldoorlog weggetrokken uit de regio rond Chernivtsi. Alleen pal tegen de grens zijn er nog een aantal gemeenten waar de Roemenen in de meerderheid zijn.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Wikipedia heeft er een artikel over: https://en.wikipedia.org/wiki/Romanians_in_Ukraine

In Boiany, Hertsa, Krasnoilsk (alle drie in rayon Chernivtsi in oblast Chernivtsi) en Solotvyno (in rayon Tiachiv in oblast Zakarpattia) is >50% Roemeens. In Solotvyno scheidt alleen de rivier het dorp van het Roemeense Sighetu Marmației, en zijn er grensovergangen voor de weg en de spoorweg. Die drie dorpen bij Chernivtsi liggen alle drie tussen de stad en de Roemeense grens.
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

^^
Dat is wel gebaseerd op cijfers van de volkstelling in 2001. Het zou me niks verbazen als dat aantal in de afgelopen 23 jaar flink gedaald is.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Daarover gesproken, je vraagt er af wat er met Moldavië / Transnistrië gaat gebeuren. De bevolking krimpt heel hard vanwege emigratie. Iedereen die kan, is al in het buitenland aan het werk. Met name op het platteland zouden bijna alleen maar bejaarden over zijn, en soms nog kleinkinderen (kinderen van arbeidsmigranten die door hun grootouders worden opgevoed). Over 10 - 20 jaar zijn al die bejaarden er ook niet meer. En daarmee ook de Sovjet legacy van dat land. Dat zal politiek ook wel wat betekenen, die al dan niet terechte nostalgie voor de Sovjettijd, die dan gaat verdwijnen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wegwijzer op de M3 bij Vulcănești. Het nummer R32 is accuraat, voorheen was dit de R38. In 2016 is dat omgenummerd.

Volgens mij is dit het GOST lettertype?

Afbeelding
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Is die i van Galati op dat bord een uitroepteken? De punt lijkt onder de streep te staan i.p.v. erboven.
JanVerhoeven
verkeersader

^^ lijkt mij gewoon een vlek of beschadiging, het loopt ook niet geheel door.
Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 »

Chris schreef: vr 01 nov 2024, 21:24
Volgens mij is dit het GOST lettertype?
Ja, herkenbaar aan o.a. de typische cijfervormen, maar ook bijvoorbeeld de M en de R.