Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.
Moderator: Moderatoren
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » ma 05 dec 2011, 13:37
Op een kruising in Maastricht is onlangs de volgende situatie gecreëerd:
Verkeer dat rechtdoor gaat bij regelgroep 1, heeft tegelijk groen met verkeer bij regelgroep 2 dat rechtsaf slaat. Er is geen fysieke afscheiding in de vorm van een vluchtheuvel, enkel wat wegenverf moet de twee stromen uit elkaar houden. Ik vraag mij af of deze situatie wel klopt. Wie kan mij hier meer over vertellen?
-
feitelijk
- expressweg
Bericht
door feitelijk » ma 05 dec 2011, 13:42
Lijkt me weinig mis mee omdat je op twee rijstroken uitkomt.
Hier hetzelfde:
http://g.co/maps/hr8qy
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.
-
Davy
- expressweg
Bericht
door Davy » ma 05 dec 2011, 13:44
Ik veronderstel dat die rode streep een kruisend fietspad is?
Ik zie eigenlijk weinig problemen in deze configuratie voor de rest, hoogstens misschien inderdaad een vluchtheuveltje aanleggen.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » ma 05 dec 2011, 13:46
Bij
't Schouw ligt ook zo'n situatie. Waarbij de rechtsaffer alleen maar in de VRI is betrokken vanwege het kruisende langzaam verkeer.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » ma 05 dec 2011, 13:55

Verschil met de situatie in Maastricht, is dat daar dus wel een afscheiding is tussen de verkeersstromen m.b.v. een (grote) vluchtheuvel. Door het ontbreken van zoiets in Maastricht, zie je schrikreacties bij bestuurders en bijna-aanrijdingen ontstaan. Verkeer dat rechtsaf slaat verwacht geen verkeer van links en verkeer dat rechtdoor gaat verwacht geen verkeer van rechts...
daviedoff schreef:Ik veronderstel dat die rode streep een kruisend fietspad is?
Inderdaad.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » ma 05 dec 2011, 14:06
Ach, in Purmerend zelf komt het voor dat bussen vanaf de Jaagweg vanuit Purmerend-centrum via de rechtsafstrook dubbel wit krijgen voor rechtdoor, terwijl tegelijkertijd verkeer vannaf de Gorslaan groen krijgt voor linksaf. Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat het maar nèt is goedgegaan wanneer een linksafslaander een vrij ruime boog nam. Op dit kruispunt totaal geen fysieke geleiding. Desondanks nog geen grote ongevallen geweest - al kun je de huidige situatie wel omschrijven als "wachten op het eerste grote ongeval".7
Hier dus.
-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » ma 05 dec 2011, 14:17
Seat Ibiza schreef:Op een kruising in Maastricht is onlangs de volgende situatie gecreëerd:
<PLAATJE>
Verkeer dat rechtdoor gaat bij regelgroep 1, heeft tegelijk groen met verkeer bij regelgroep 2 dat rechtsaf slaat. Er is geen fysieke afscheiding in de vorm van een vluchtheuvel, enkel wat wegenverf moet de twee stromen uit elkaar houden. Ik vraag mij af of deze situatie wel klopt.
Hier in Hoofddorp een soortgelijke situatie met in plaats van een fietspad een busstrook. De rechtsaffer staat altijd op groen behalve als er een bus aankomt en de linkerrijstrook wordt gevuld door verkeer komend vanuit de andere richtingen. In dit geval is er een klein doorgetrokken streepje plus
duidelijk bebording die voor deze situatie waarschuwt. Ik heb niet de indruk dat deze situatie tot veel problemen leidt.
Laatst gewijzigd door Rein op ma 05 dec 2011, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Peter » ma 05 dec 2011, 14:19
Komt vrij vaak voor, met en zonder VRI. Meestal kiest men ervoor om verkeer van rechts haaientanden te geven, hoewel er formeel geen conflict is. Vermoedelijk om onduidelijkheid te voorkomen als voertuigen een ruime draaicirkel hebben danwel vrijwel direct naar de linker baan doorsteken en denken voorrang te hebben (van rechts komend).
In goede voorbeelden wordt verkeer eerst gedwongen recht te rijden op de rechter strook alvorens onderbroken lijnen toe te passen. Op zijn minst moet dus het puntstuk eindigen in een doorgetrokken lijn van minstens 10 meter.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Peter » ma 05 dec 2011, 14:28
In het kader van uitzonderlijke situaties: oprit naar A13 op KP Ypenburgh (rechtdoor). Dit rechtdoorgaande verkeerslicht staat nooit op rood. Er is immers geen conflict met andere richtingen. Verkeerslicht is wellicht aangelegd om verwarring met het licht voor linksaf (naar A4 zuid) te voorkomen....
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52. ... 6,,0,20.74
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » ma 05 dec 2011, 14:36

Beetje overdreven met zo'n altijd-groen-licht
Zó kan dat ook opgelost worden
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » ma 05 dec 2011, 14:43
Onderaan de afrit 20/Barendrecht op de A29 heeft verkeer dat rechtsaf richting Carnisselande wil geen VRI, alleen haaietanden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
feitelijk
- expressweg
Bericht
door feitelijk » ma 05 dec 2011, 14:51
Dat lijkt me niet! En sinds wanneer staan er stoplichten op een autosnelweg?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.
-
Davy
- expressweg
Bericht
door Davy » ma 05 dec 2011, 14:52
In Belgie zie je dit nogal eens in zo'n situaties (knipperend oranje licht):
http://g.co/maps/pbwkf
Zou dit in Nederland kunnen?
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » ma 05 dec 2011, 15:26
geelhoed schreef:Dat lijkt me niet! En sinds wanneer staan er stoplichten op een autosnelweg?
Beide situaties zijn geen autosnelweg...
-
feitelijk
- expressweg
Bericht
door feitelijk » ma 05 dec 2011, 15:28
Joh!
Ik doelde uiteraard op de foutieve plaating van het bord "splitsing van autosnelwegen" op een niet-autosnelweg.
-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » ma 05 dec 2011, 15:36
geelhoed schreef:Dat lijkt me niet! En sinds wanneer staan er stoplichten op een autosnelweg?
Jaaa we weten het: chevronbord = autosnelweg enzo bladibla.
Hier staat de rechtsaffer continu op groen (is ook geen volwaardig verkeerslicht). En dat geldt voor de kruising rondom.
En hier is de rechtsaffer vrij. En dat terwijl het rechtdoorgaande verkeer dat vanaf links komt, ook gewoon groen kan krijgen. Als er twee vrachtwagens die weg in willen, levert dat hachelijke situaties op. Nu is men het gewend, maar er hebben zich vreemde taferelen voorgedaan.

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » ma 05 dec 2011, 15:37
geelhoed schreef:Ik doelde uiteraard op de foutieve plaating van het bord "splitsing van autosnelwegen" op een niet-autosnelweg.
Beide wegen zijn autoweg, dus er is sprake van een splitsing van 2 gelijkwaardige wegen.
De A8 wordt pas na een kilometer of 2,5 een autosnelweg.
Sinds dat die groen-witte reuzelollie er staat, zie je ook minder sporen van rechtdoorgeschoten voertuigen, heb ik het idee.
In de praktijk dus een werkende oplossing die de provincie daar heeft bedacht.
-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » ma 05 dec 2011, 15:43
daviedoff schreef:In Belgie zie je dit nogal eens in zo'n situaties (knipperend oranje licht):
http://g.co/maps/pbwkf
Zou dit in Nederland kunnen?
Als ik het goed zie, komt verkeer vanuit beide richtingen aldaar op eenzelfde rijstrook uit. Dat lijkt me knap gevaarlijk kunnen worden, zeker omdat verkeer vanaf de andere kant als gevolg van de VRI wellicht in het geheel geen rekening houdt met andere weggebruikers die hun rijstrook opschieten (al moeten die laatsten vanwege haaientanden wel voorrang aan hen verlenen).
-
Groningen
- expressweg
Bericht
door Groningen » ma 05 dec 2011, 18:49
Hier is wel zo'n situatie. Verkeer van rechts (de zwarte en groene auto) gaan buiten de VRI om, deze stroom komt op de rechterstrook uit, verkeer rechtdoor op de linkerstrook. De fietsstrook zit wel in de VRI-regeling.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door boe! » ma 05 dec 2011, 19:04
Het komt inderdaad vaker voor. Op het kruispunt N237/N412 bij De Bilt is deze situatie recent ingevoerd en bij rotondes (afritten/toeritten van snelwegen) zie je het nog vaker o.a. bij Zwolle-Zuid/A28 en Utrecht-Oost/Waterlinieweg/A12.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » ma 05 dec 2011, 20:31
boe! schreef:Het komt inderdaad vaker voor.
Ja, maar alle situaties die nu als vergelijking zijn aangedragen verschillen op één punt: er ligt altijd een vluchtheuvel(tje) tussen de samenkomst van de verkeersstromen. Dat is bij de situatie in Maastricht dus niet het geval.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » ma 05 dec 2011, 20:36

Nou vooruit, eentje zonder vliuchtheuvel en met beide richtingen een verkeerslicht:
http://g.co/maps/wtgfv
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » ma 05 dec 2011, 20:39

Ok, het kan dus blijkbaar
En de situatie op
dit beeld is ook correct? M.a.w. de witte auto is niet door rood gereden of gekeerd en het licht naar rechts staat tegelijkertijd op groen?
-
Groningen
- expressweg
Bericht
door Groningen » ma 05 dec 2011, 21:50
Seat Ibiza schreef:boe! schreef:Het komt inderdaad vaker voor.
Ja, maar alle situaties die nu als vergelijking zijn aangedragen verschillen op één punt: er ligt altijd een vluchtheuvel(tje) tussen de samenkomst van de verkeersstromen. Dat is bij de situatie in Maastricht dus niet het geval.
Bij onderstaande is er ook alleen een streep:
Groningen schreef:Hier is wel zo'n situatie. Verkeer van rechts (de zwarte en groene auto) gaan buiten de VRI om, deze stroom komt op de rechterstrook uit, verkeer rechtdoor op de linkerstrook. De fietsstrook zit wel in de VRI-regeling.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door boe! » ma 05 dec 2011, 22:11
Seat Ibiza schreef:
Ok, het kan dus blijkbaar
En de situatie op
dit beeld is ook correct? M.a.w. de witte auto is niet door rood gereden of gekeerd en het licht naar rechts staat tegelijkertijd op groen?
Als je een paar keer doorklikt, dan zie je nog meer auto's vanaf de andere kant komen. Het hoort dus blijkbaar zo.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » ma 05 dec 2011, 22:16
Groningen schreef:Bij onderstaande is er ook alleen een streep
Op de weg zelf wel, maar voor de kruising is er wel degelijk een afscheiding d.m.v. een vluchtheuvel. Ook staat er in die situatie geen verkeerslicht voor verkeer dat rechtsaf slaat. Het is in mijn ogen daarom geen goede vergelijking.
-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » di 06 dec 2011, 0:16
Seat Ibiza schreef:Ja, maar alle situaties die nu als vergelijking zijn aangedragen verschillen op één punt: er ligt altijd een vluchtheuvel(tje) tussen de samenkomst van de verkeersstromen.
In mijn voorbeeld op de Schipholweg/Schipholdijk ook niet hoor. En die bakens mag je wegdenken, want die staan er momenteel niet meer. Maar okee, er hangt geen lantaarn boven de weg, dus is het voor jou geen goed voorbeeld.

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
simon
- autoweg
Bericht
door simon » di 06 dec 2011, 7:00
Seat Ibiza schreef:
Op de Waterlinieweg (voorbeeld van Boe) is geen fysieke afscheiding aanwezig.
Nog een voorbeeld:
hier
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » di 06 dec 2011, 10:25
simon schreef:Nog een voorbeeld:
hier
Sorry dat ik zo zeur, maar dit is toch duidelijk een afscheiding d.m.v. een vluchtheuvel. Bovendien is er geen verkeerslicht voor rechtsaf. Zo'n situatie bestaat inderdaad misschien wel duizenden keren.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Peter » di 06 dec 2011, 11:21
Ook niet helemaal hetzelfde: 2 strooks vrij rechtsaffer (A4>N211 (E30)). Die zie je minder vaak.
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52. ... 22,,0,23.5