[A050] Apeldoorn - Zwolle
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle
Dit weekend is er maar 1 rijstrook open op de A50 tussen Epe en Vaassen richting zuiden en er is nu op beide dagen een ongeval gebeurd in de filestaart. Gisteren was de vertraging +45, momenteel is de A50 helemaal dicht en er is ook een traumahelikopter geland.
De laatste tijd gebeuren er nogal eens ongevallen op dit stuk A50. Onlangs ook iemand die bij Epe gelanceerd werd door een greppel en in de bomen terecht kwam. Bij die bestuurder moest iets geamputeerd worden om hem te bevrijden.
De laatste tijd gebeuren er nogal eens ongevallen op dit stuk A50. Onlangs ook iemand die bij Epe gelanceerd werd door een greppel en in de bomen terecht kwam. Bij die bestuurder moest iets geamputeerd worden om hem te bevrijden.
-
- verkeersader
Is de start van de grootschalige werkzaamheden uitgesteld van 20 september ?
-
- Moderator
Er zijn diverse slechte stukken op dit traject, de laatste keer dat ik er reed waren er 3 snelheidsbeperkingen van 70 vanwege gaten in het wegdek, vooral bij Heerde.Rijkswaterstaat schreef:A50: verkeershinder ‘s nachts tussen Epe en knooppunt Hattemerbroek
We voeren groot onderhoud uit op de snelweg A50 tussen Epe en Heerde in de richting van Zwolle. In de periode van 30 mei tot 28 juni 2022 wordt er in 14 nachten aan de weg gewerkt.
De snelweg A50 is hierbij afgesloten voor verkeer tussen Epe en knooppunt Hattemerbroek in de richting van Zwolle. Het verkeer moet rekening houden met forse hinder, omleidingen en extra reistijd van 10 tot 30 minuten.
We vervangen het asfalt op de A50 tussen Epe en Heerde. Daarnaast voeren we andere onderhoudswerkzaamheden uit zoals het herstellen van voegen, het aanbrengen van markering en we vervangen of vernieuwen de vangrail als dat nodig is.
Planning van de onderhoudswerkzaamheden
De A50 is afgesloten tussen Epe en knooppunt Hattemerbroek in totaal 14 nachten in de periode tussen 30 mei en 28 juni. Hiervoor worden verschillende tijden gebruikt, deze zijn aangepast aan de verkeersintensiteit op die dagen. Het verkeer wordt omgeleid via de N309 en de snelweg A28.
-
- 2x5 autosnelweg
Sowieso het hele stuk van de A50 door Gelderland is vrij matig. In Brabant ligt de weg er beduidend beter bij.
-
- expressweg

Logisch ook. Grote delen door Gelderland zijn rond 2010 bij de verbreding van de A50 tussen KNP Ewijk en KNP Grijsoord aangepakt. Deze delen zijn nu aan groot onderhoud toe.
-
- 2x2 autosnelweg
Gisterenavond daadwerkelijk bij Epe van de snelweg afgeleid, rijrichting noord. Omleidingsroute via de N309 naar 't Harde was zo rond 21:00 nog druk zat om zelf langs het Apeldoorns Kanaal via Markluiden en Wapenveld/Hattem naar Zwolle te rijden...
De afsluiting was vanaf 20:00. Ook afrit Apeldoorn/Teuge komend vanuit het zuiden was afgesloten overigens.
De afsluiting was vanaf 20:00. Ook afrit Apeldoorn/Teuge komend vanuit het zuiden was afgesloten overigens.
-
- 2x2 autosnelweg
Wat foto's (29) van gisterochtend: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 0299599622
1.Na
Epe

2.Heerde-Zuid. Nieuw wegdek

3.Op nadering van VZP Kolthoorn

4.Viaduct wegdek moet nog (Heerde-Zuid)

5.Uitvoeger VZP Kolthoorn. Nog tot overmorgen 20-6 h afsluiting en ook nog in de week erop een paar dagen

6.Bij
Heerde is het nog een hobbelpad

7.Ook na Heerde is het nog een hobbelpad. Echter t.h.v. dit doelenbord valt het mee

1.Na

2.Heerde-Zuid. Nieuw wegdek

3.Op nadering van VZP Kolthoorn

4.Viaduct wegdek moet nog (Heerde-Zuid)

5.Uitvoeger VZP Kolthoorn. Nog tot overmorgen 20-6 h afsluiting en ook nog in de week erop een paar dagen

6.Bij

7.Ook na Heerde is het nog een hobbelpad. Echter t.h.v. dit doelenbord valt het mee

-
- expressweg
Waarschijnlijk is dit nog het restwerk van afgelopen najaar. Toen kon men volgens mij het laatste gedeelte niet afronden i.v.m. het slechte weer.
-
- Moderator
Bij Heerde hebben ze nogal wat herstellingen overdwars gedaan, korte nieuwe stukken asfalt die dwars op de verkeersstroom staan. Het is daardoor nogal hobbelig geworden. Ik vind het substandaard. Hier moet gewoon een volledig nieuwe deklaag overheen, niet een Duitse stijl halve reparatie.
Het viel mij ook op dat nieuw asfalt nog op het oog provisorische wegenverf heeft (geen thermoplast). En die markeringen zijn verre van strak erop gezet, maar is nogal bochtig.
Het viel mij ook op dat nieuw asfalt nog op het oog provisorische wegenverf heeft (geen thermoplast). En die markeringen zijn verre van strak erop gezet, maar is nogal bochtig.
-
- expressweg
Waarschijnlijk tijdelijk herstel voordat men het groot onderhoud later dit jaar of volgend jaar gaat oppakken.
-
- verkeersader
Waarschijnlijk is deze vraag al eens gesteld, maar was het oorspronkelijk de bedoeling dat de parallelbaan vanaf Knooppunt Beekbergen aan één stuk door zou lopen tot voorbij aansluiting 24 Apeldoorn?
Nu lijkt er een knip in te zitten rondom de spoorlijn. De parallelbaan sluit aan op de hoofdrijbaan voor het spoor om een kilometer verderop weer te starten.
Anders waarom sluit de toe en afrit niet aan op de hoofdrijbaan, zoals aan de andere zijde?
Nu lijkt er een knip in te zitten rondom de spoorlijn. De parallelbaan sluit aan op de hoofdrijbaan voor het spoor om een kilometer verderop weer te starten.
Anders waarom sluit de toe en afrit niet aan op de hoofdrijbaan, zoals aan de andere zijde?
-
- expressweg
Waarschijnlijk, omdat de A50 tussen 1972 en 1977 op dit punt eindigde.
-
- dorpsstraat
Dat lijkt mij niet helemaal juist. Volgens mij is de A50 nooit geëindigd bij aansluiting 24. Het tijdelijke einde sloot aan op de Deventerstraat (N344).
-
- 2x3 autosnelweg

Kaartje van een paar jaar eerder op topotijdreis:
tracé van rijksweg 50 iets westelijker, dus wat dichter bij Apeldoorn en dan afbuigend naar het kanaal.

Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op do 25 aug 2022, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- expressweg
Het weefvak tussen de oprit en afrit is kort, waardoor je er geen doorgaand verkeer bij wil hebben.
Het roept wel de vraag op: waarom is die afrit überhaupt zo ontworpen? Het lijkt op een voorbereiding voor een klaverblad, maar een klaverblad op deze locatie lijkt mij heel raar.
Ik denk dat ze dit zo gebouwd hebben omdat verkeer Voorst-A50 via A1 afrit 21 (Voorst) en KP Beekbergen rijdt. Vrijwel al het verkeer dat hier de op-/afrit gebruikt neemt de N345 richting Apeldoorn. In principe had de provincie de N345 tussen de A50 en de A1 kunnen slopen zonder dat veel verkeer daar last van had. Afrit 21 van de A1 en afrit 24 van de A50 hadden dan trompetknooppunten kunnen worden en verkeer Apeldoorn-Voorst had via KP Beekbergen kunnen rijden.
Het slopen van de N345 vond men waarschijnlijk te rigoureus. De N345 moest behouden worden, maar dat betekent niet dat de verwachte verkeersstromen heel anders waren geworden. Nog steeds is de verbinding A50-Apeldoorn de dominantie verkeersstroom, waardoor je die zo vloeiend mogelijk door de aansluiting wil laten rijden.
De huidige aansluiting Apeldoorn is een alternatief voor een trompetknooppunt, waarbij verkeer van/naar Apeldoorn elkaar nergens gelijkvloers kruist (enkel op het eerdergenoemde weefvak). Dat betekent dus dat er met vrije rechtsaffers Zwolle-Apeldoorn en Apeldoorn-Arnhem maar 1 fase in de VRI nodig is om al het verkeer van/naar Apeldoorn af te handelen. In principe kan je die fase als wachtstand gebruiken, waarbij verkeer van/naar Apeldoorn enkel rood krijgt als iemand van de A50 richting Voorst wil of vice versa. Zoals gezegd waren die verkeersstromen klein (bedrijventerrein Ecofactorij bestond nog niet), waardoor dit de meest optimale aansluiting voor deze situatie was.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
De op- en afrit aan de oostkant zijn als klaverlussen vormgegeven zodat verkeer van en naar Apeldoorn elkaar op de kruising met de N345 niet hoeft te kruisen. De rangeerbaan ligt er omdat die configuratie resulteert in een weefstrook van 200 meter. In- en uitvoegend verkeer wordt door de rangeerbaan niet gehinderd door verkeer op de A50 en omgekeerd.
Aan de westkant zijn de op- en afrit vormgegeven als haarlemmermeer. Ook weer om de conflicten op de hoofstroom van en naar Apeldoorn minimaal te houden. Omdat hier geen weefstrook langs de A50 ligt is er ook geen rangeerbaan nodig.
Ik denk niet dat het ooit de bedoeling was om de rangeerbanen van
Beekbergen en
Apeldoorn met elkaar te verbinden. In beide richtingen zijn de op- en afritten van de aansluiting en het knooppunt wel met elkaar verbonden. Dit levert qua rijstroken dezelfde capaciteit op en verkeer heeft genoeg tijd om te weven. Ik denk niet dat het verbinden van de rangeerbanen iets op zou leveren. In tegendeel: verkeer vanaf Arnhem richting Apeldoorn moet dan de rangeerbaan door
Beekbergen berijden en zit daar invoegend verkeer vanaf de A1 in de weg.
Als er iets te verbeteren valt aan de A50 dan is dat het aanleggen van 2x3 minimaal tot Epe.
Aan de westkant zijn de op- en afrit vormgegeven als haarlemmermeer. Ook weer om de conflicten op de hoofstroom van en naar Apeldoorn minimaal te houden. Omdat hier geen weefstrook langs de A50 ligt is er ook geen rangeerbaan nodig.
Ik denk niet dat het ooit de bedoeling was om de rangeerbanen van

Als er iets te verbeteren valt aan de A50 dan is dat het aanleggen van 2x3 minimaal tot Epe.
-
- expressweg
-
- 2x2 autosnelweg
Het behoud van de N345 tussen beide aansluitingen is wel fijn voor calamiteiten.
Ook vermoed ik dat nog best wat verkeer tussen Apeldoorn-oost en de A1-oost via de
Voorst rijdt. De weg ligt bubeko, heeft maar 1 kruising (met VRI) en is voor het grootste deel 2x2. De rijtijd zal vergelijkbaar of sneller zijn met omrijden via het knooppunt.
Kijkend op Google Maps mis ik op dit stukje N345 wel een fietstunnel voor de route Woudhuizermark/Het Woldhuis. Hiermee zouden Apeldoorn en het oostelijke buitengebied beter met elkaar worden verbonden, zonder over het bedrijventerrein te hoeven en VRI-tijd op de kruising met de N345 te hoeven gebruiken. Het gebruik zou vooral recreatief zijn, maar m.i. wel een waardevolle toevoeging.
Ook vermoed ik dat nog best wat verkeer tussen Apeldoorn-oost en de A1-oost via de

Kijkend op Google Maps mis ik op dit stukje N345 wel een fietstunnel voor de route Woudhuizermark/Het Woldhuis. Hiermee zouden Apeldoorn en het oostelijke buitengebied beter met elkaar worden verbonden, zonder over het bedrijventerrein te hoeven en VRI-tijd op de kruising met de N345 te hoeven gebruiken. Het gebruik zou vooral recreatief zijn, maar m.i. wel een waardevolle toevoeging.
-
- verkeersader
In minder conflicten kan ik me wel vinden, alhoewel ik me dan afvraag hoe belangrijk de N345 was/ is , als het pas in 2011 wordt verdubbeld na de bouw van de Ecofactorij. En het stuk tussen de A1 en de Ecofactorij ooit is aangepast van 2x2 naar 2x1?Schelpenpaadje schreef: ↑do 25 aug 2022, 14:51 De op- en afrit aan de oostkant zijn als klaverlussen vormgegeven zodat verkeer van en naar Apeldoorn elkaar op de kruising met de N345 niet hoeft te kruisen. De rangeerbaan ligt er omdat die configuratie resulteert in een weefstrook van 200 meter. In- en uitvoegend verkeer wordt door de rangeerbaan niet gehinderd door verkeer op de A50 en omgekeerd.
Ik denk niet dat het ooit de bedoeling was om de rangeerbanen vanBeekbergen en
Apeldoorn met elkaar te verbinden. In beide richtingen zijn de op- en afritten van de aansluiting en het knooppunt wel met elkaar verbonden. Dit levert qua rijstroken dezelfde capaciteit op en verkeer heeft genoeg tijd om te weven. Ik denk niet dat het verbinden van de rangeerbanen iets op zou leveren. In tegendeel: verkeer vanaf Arnhem richting Apeldoorn moet dan de rangeerbaan door
Beekbergen berijden en zit daar invoegend verkeer vanaf de A1 in de weg.
Dat een lange parallelbaan een ongewenste situatie op zou opleveren met het invoegend verkeer vanaf de A1, daar zet ik mijn vraagtekens bij, omdat op de A1 vanaf Apeldoorn het verkeer ri. aansluiting Voorst juist over de parallelbaan wordt geleid. Om een uitvoegende beweging vlak voor de afrit te voorkomen.
Na de verbreding van de A1 kun je alleen maar over de parallelbaan om de aansluiting te bereiken.
-
- 2x3 autosnelweg
Met een beetje goede wil zou het mogelijk moeten zijn om de N345 op dat stuk tussen Apeldoorn en De Kar geheel kruisingsvrij te maken. Je hebt immers twee snelwegaansluitingen, waarbij die snelwegen vlakbij met een volledig knooppunt verbonden zijn, dus je kan met een paar creatieve extra in- en uitvoegers alle richtingen bedienen. En dan een ongelijkvloerse kruising bij dat bedrijventerrein. Goede kans dat als deze weg in Spanje ofzo had gelegen men het daadwerkelijk zo had ingericht. Hier is het uiteraard onwaarschijnlijk, om zowel financiële als politieke redenen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- expressweg
Met ongeveer 25 miljoen euro kan dat als 2x2 met een ongelijkvloerse kruising.
Bij de kruising lijkt er zelfs al rekening mee gehouden te zijn
Bij de kruising lijkt er zelfs al rekening mee gehouden te zijn
-
- 2x2 autosnelweg
Een verschil met de A50 is dat je sinds de verbouwing vanChris079 schreef: ↑vr 26 aug 2022, 20:06 Dat een lange parallelbaan een ongewenste situatie op zou opleveren met het invoegend verkeer vanaf de A1, daar zet ik mijn vraagtekens bij, omdat op de A1 vanaf Apeldoorn het verkeer ri. aansluiting Voorst juist over de parallelbaan wordt geleid. Om een uitvoegende beweging vlak voor de afrit te voorkomen.
Na de verbreding van de A1 kun je alleen maar over de parallelbaan om de aansluiting te bereiken.

-
- expressweg
Sowieso is de aansluiting Apeldoorn een stuk drukker dan de aansluiting Voorst. Dat het verkeer Amersfoort->Voorst geen problemen oplevert op de parallelbaan van de A1 door KP Beekbergen betekent dus niet dat je zonder problemen het verkeer Arnhem->Apeldoorn over de parallelbaan van de A50 kan leiden.
-
- dorpsstraat
Vandaag reed ik sinds lange tijd (jaar of 30 misschien wel) weer eens op het wegvak Zwolle > Apeldoorn van de A50. Het viel me op dat ten noorden van Apeldoorn "Arnhem" en "Nijmegen" als doorgaande doelen worden bewegwijzerd. Opvallend - aangezien ten zuiden van Beekbergen richting Arnhem "Nijmegen" plaats moet maken voor "Eindhoven" en pas bij Waterberg weer terug keert.
Klopt het noordelijke gedeelte ("Nijmegen" dus), of zou alles "Eindhoven" moeten zijn?
Klopt het noordelijke gedeelte ("Nijmegen" dus), of zou alles "Eindhoven" moeten zijn?
-
- Secretaris
In het recente verleden stond Eindhoven al na KP Hattemerbroek aangegeven als einddoel van de A50. Maar volgens de netwerkdoelensystematiek ligt netwerkdoel Arnhem/Nijmegen daar nog tussen, dus wordt die eerst aangegeven. Wel opvallend dan dat zowel Arnhem als Nijmegen wordt aangegeven, want normaal wordt één van beide gekozen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- Voorzitter
Nijmegen staat pas vanaf
Beekbergen op de borden, of is daar wat veranderd? Ten noorden daarvan is het in principe alleen Apeldoorn en Arnhem. Apeldoorn wordt na
Kampen vermeld, Arnhem komt er bij
Hattemerbroek bij. Maar ik kan mij geen vermelding van Nijmegen herinneren ten noorden van
Beekbergen.
Eindhoven staat inderdaad nog op de oude (niet-NBA) kantelwalsborden boven de A50 tussen
Beekbergen en
Waterberg. Daar is dan weer geen Nijmegen te zien tot aan
Schaarsbergen. Die verwijzingen naar Eindhoven op de kantelwalsborden zullen ook verdwijnen als daar nieuwe bewegwijzering komt; Eindhoven komt dan pas in aanloop naar
Waterberg voor het eerst op de borden, terwijl Nijmegen vanaf
Beekbergen dan continu zal worden gehouden.
Eerder stond Eindhoven inderdaad met 133 km vanaf
Hattem vermeld. Dat was dit bord. Ergens tussen augustus 2017 en juni 2018 is deze verwijzing verdwenen, en rond die tijd zijn in rap tempo de meeste andere verwijzingen naar Eindhoven ook gesneuveld. Het is jammer dat die verwijzingen zijn verdwenen, aangezien juist NBA bij uitstek geschikt is als verwijzingen tussen landsdelen. Het is ook niet zo dat er op de borden geen ruimte was voor verwijzingen Eindhoven-Zwolle v.v.
Op één plek ten noorden van
Beekbergen is nog Eindhoven te vinden: na aansluiting
Apeldoorn-Noord, op een NBA-bord: https://www.google.nl/maps/@52.2463488, ... 384!8i8192

Eindhoven staat inderdaad nog op de oude (niet-NBA) kantelwalsborden boven de A50 tussen

Eerder stond Eindhoven inderdaad met 133 km vanaf

Op één plek ten noorden van

-
- dorpsstraat

In mijn optiek is de verwijzing naar Eindhoven waardevoller, het is een netwerkdoel op de lange afstand, in lijn met de systematiek van het systeem.
Rotterdam zou er ook kunnen staan als super doel; als je dat via A50 > A15 zou willen bewegwijzeren in plaats van A1 > A28 > A27 > A12 > A20. Rotterdam staat al aangegeven ten noorden van Waterberg, dat hoef je dan alleen maar door te trekken tot Beekbergen, en dan kun je Nijmegen achterwege laten.
-
- Voorzitter

Rotterdam gaat vanaf Apeldoorn gewoon via Utrecht (A1-A28-A27-A12-A20), maar hoeft niet aangegeven te worden omdat vanaf de grens bij De Lutte Amsterdam het supernetwerkdoel is. Rotterdam komt dan pas bij Hoevelaken op de borden. Er is geen reden om Rotterdam vanaf Apeldoorn via de A50 en A15 te verwijzen.
-
- expressweg
Rotterdam zal daar waarschijnlijk verdwijnen wanneer de A15 Bemmel - Zevenaar opent.Autostrada schreef: ↑za 20 mei 2023, 21:10 Rotterdam staat al aangegeven ten noorden van Waterberg, dat hoef je dan alleen maar door te trekken tot Beekbergen, en dan kun je Nijmegen achterwege laten.