Maar nu begrijp ik het netwerkdoel principe nog niet helemaal. Bijvoorbeeld op de A1 (oost) staat eerst Hengelo bewegwijzerd vervolgens vanaf Twello Hengelo en Osnabrück en netwerkdoel Enschede verschijnt bij Deventer.
Hoewel Enschede áan de A35 ligt en Nijmegen aan de A73 / N325.
Dan zou je toch ook eerst Arnhem en Eindhoven kunnen aangeven en Nijmegen bij Waterberg.
Tevens zou vanaf Beekbergen ook Oberhausen en Osnabrück een nuttige toe
Toevoeging kunnen zijn.
Wat is de planning met betrekking tot het bewegwijzeren van Breda op de A50? Vanaf knooppunt Beekbergen (en Twente) heb je 4 opties.
-A1, A27
-A50, A15, A27
-A50, A59, A27
-A50, A59, A2, N65, A58 (minst gewenst wegens N65)
[A050] Apeldoorn - Zwolle
Moderator: Moderatoren
-
- woonerf
-
- autoweg
Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle
Volgens mij klopt dat ook; er staan nu Arnhem en Eindhoven vanaf Beekbergen en dat lijkt me gewoon juist volgens de systematiek. Immers; Arnhem en Nijmegen zijn hetzelfde netwerkdoel en de een wordt pas bewegwijzerd als de ander niet meer richtinggevend is. Dus vanuit het noorden komt Nijmegen erbij vanaf Waterberg, Arnhem vanuit het zuiden bij Bankhoef. In de praktijk staat nu Arnhem te vroeg vermeld (Paalgraven). Zwolle staat daar juist terecht wél op de borden. Eindhoven vervangen door Nijmegen ten noorden van Waterberg strookt niet met de systematiek. Ik zou het zeer vreemd vinden als men dat zou aanpassen.
-
- 2x3 autosnelweg
Hengelo is het netwerkdoel, Enschede is dat niet. De plek waarop Enschede verschijnt is dan ook enigszins willekeurig. Er had bij Deventer ook gekozen kunnen worden voor iets als Rijssen/Hengelo bij wijze van spreken.Tukker1 schreef: ↑za 27 mei 2023, 17:02 Maar nu begrijp ik het netwerkdoel principe nog niet helemaal. Bijvoorbeeld op de A1 (oost) staat eerst Hengelo bewegwijzerd vervolgens vanaf Twello Hengelo en Osnabrück en netwerkdoel Enschede verschijnt bij Deventer.
Dat zou nuttiger zijn voor de gebruiker, maar binnen het systeem is het correct. Pas bij het netwerkdoel in de buurt komen bestemmingen erachter in aanmerking voor een vermelding.Dan zou je toch ook eerst Arnhem en Eindhoven kunnen aangeven en Nijmegen bij Waterberg.
Daar is geen planning voor lijkt me? Op alle routes kom je immers eerst langs een ander netwerkdoel. Vergelijk hoe ze in Frankrijk ook niet beginnen met Bordeaux in de buurt van Metz.Wat is de planning met betrekking tot het bewegwijzeren van Breda op de A50? Vanaf knooppunt Beekbergen (en Twente) heb je 4 opties.
-A1, A27
-A50, A15, A27
-A50, A59, A27
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- stadsweg
Fransen zijn koningen in het hoek-om bewegwijzeren van doelen op (zeer) grote afstand.Daar is geen planning voor lijkt me? Op alle routes kom je immers eerst langs een ander netwerkdoel. Vergelijk hoe ze in Frankrijk ook niet beginnen met Bordeaux in de buurt van Metz.
Lyon bij Lille
https://maps.app.goo.gl/t4cSGisnURudMnto9?g_st=ic
Strasbourg bij Genève
https://maps.app.goo.gl/N9bR8MLb9Hj5Lxn3A?g_st=ic
Barcelona bij Aix-en-Provence
https://maps.app.goo.gl/uT8zvwckZnKNtLuh9?g_st=ic
-
- Voorzitter
Er is een NBA-bord ten zuiden vanSteyn_E schreef: ↑za 27 mei 2023, 19:04 Volgens mij klopt dat ook; er staan nu Arnhem en Eindhoven vanaf Beekbergen en dat lijkt me gewoon juist volgens de systematiek. Immers; Arnhem en Nijmegen zijn hetzelfde netwerkdoel en de een wordt pas bewegwijzerd als de ander niet meer richtinggevend is. Dus vanuit het noorden komt Nijmegen erbij vanaf Waterberg, Arnhem vanuit het zuiden bij Bankhoef. In de praktijk staat nu Arnhem te vroeg vermeld (Paalgraven). Zwolle staat daar juist terecht wél op de borden.

Maar ik zie nu ook dat het oude afstandenbord bij de aansluiting Ravenstein (vroeger op 300 m voor de afrit) eveneens geen Zwolle vermeldde. Op andere borden op de A50 ten zuiden van Bankhoef staat Zwolle wel, maar heel veel daarvan is nog oude pre-NBA-bewegwijzering uit de tijd dat de snelweg zo'n twintig jaar geleden geopend werd.
Toch is dat wat er opEindhoven vervangen door Nijmegen ten noorden van Waterberg strookt niet met de systematiek. Ik zou het zeer vreemd vinden als men dat zou aanpassen.

Op de borden na Beekbergen staat wel Eindhoven, maar dat is oude pre-NBA-kantelwalsbewegwijzering. Mijn verwachting is dat op de nieuwe borden Eindhoven zal verdwijnen ten faveure van Nijmegen.
Ik vind het jammer, want de NBA-systematiek leent zich juist bij uitstek voor twee zaken waarvoor de oude bewegwijzeringssystematiek te star was: het bewegwijzeren van hoek-om-doelen, en het beter geleiden van verkeer tussen landsdelen. Zo'n weg als de A50 is in het grotere plaatje bij uitstek ook een verbinding tussen noordoost- en zuidoost-Nederland, zeker sinds het deel tussen Oss en Eindhoven gereed kwam. En met de A73 erbij ligt er ook een prima verbinding richting Limburg. Er is ruimte op de borden, dus wat dat betreft had ik graag Eindhoven over de hele route gezien, met een eerste verwijzing op

Het heeft ook te maken met de functie van beide steden. Eindhoven is één van de vijf grootste steden van het land, en de grootste stad van Zuid-Nederland, Zwolle staat algemeen bekend als poort naar het noorden en kun je vanaf Eindhoven zien als verwijzing naar Overijssel, Drenthe, Friesland en Groningen. Door deze doelen over de hele lengte van de A50 te gebruiken zul je bovendien wat verkeer bij Utrecht weg kunnen houden, al zal het in deze tijd van navigatie niet heel veel zijn, vermoed ik. Maar ondanks dat er navigatiesystemen zijn, is bewegwijzering nog altijd belangrijk genoeg.
NBA is juist zeer geschikt om hoek-om-doelen te bewegwijzeren. In het oude systeem werden eigenlijk alleen einddoelen van het betreffende routenummer gebruikt. Ik had graag gezien dat Enschede, dat ruim dubbel zo groot is als Hengelo en de dominante stad in de regio is, als netwerkdoel zou zijn aangewezen. Ik snap dat voor de continuïteit met de bestaande bewegwijzering ervoor gekozen is om Hengelo te blijven continueren en dat dat dan maar goedgepraat wordt met "het is de middelste stad in de stedenrij", maar ik heb ook wel het argument "maar Hengelo ligt aan de A1" voorbij zien komen. Juist dat laatste is met NBA niet zo relevant meer. Maar in het rijtje steden met netwerkdoelen is Hengelo toch wel de uitzondering. Veel kleiner, landelijk geen belangrijke stad, en overschaduwd door een veel grotere stad tien kilometer verderop.Tukker1 schreef: ↑za 27 mei 2023, 17:02 Maar nu begrijp ik het netwerkdoel principe nog niet helemaal. Bijvoorbeeld op de A1 (oost) staat eerst Hengelo bewegwijzerd vervolgens vanaf Twello Hengelo en Osnabrück en netwerkdoel Enschede verschijnt bij Deventer.
En inderdaad heb je dan een punt met Nijmegen, dat ligt niet direct aan de A50, maar dat is dan (uiteraard) geen probleem voor de bewegwijzering op de A50. Sterker nog, op geen enkel moment verschijnt het onder de streep, terwijl dat in andere gevallen waar je voor een doel moet afslaan en een kort stukje over een andere snelweg moet rijden wel gebeurt. Bijvoorbeeld Meppel op de A28, dat verschijnt op NBA-borden consequent als A32-doel onder de streep, terwijl je effectief 1 (als je naar Meppel-Zuid moet) tot 4 (als je naar Meppel-Noord moet) km over de A32 rijdt. Dat is minder dan over de A73 of A326 naar Nijmegen vanaf de A50.
Eens. Zeker waar er meerdere routes naar een buurland mogelijk zijn, kan het zin hebben om te splitsen. Nu denk ik niet dat er bij Beekbergen superveel verkeer is dat zal afslaan naar een buitenlandse bestemming; vanuit Zwolle en verder noordelijk zal er richting Osnabrück het nodige verkeer simpelweg de N35 pakken (al is vanaf de A6 en N50 de route via A50-A1 wel voor de hand liggend); vanuit Amersfoort zal verkeer richting Oberhausen al zijn afgeslagen naar de A30 om op de A12 te komen, of heeft dat verkeer in eerste instantie al A2-A12 genomen.Tevens zou vanaf Beekbergen ook Oberhausen en Osnabrück een nuttige toevoeging kunnen zijn.
Bij mijn weten zal Breda op de A50 pas vanaf Paalgraven op de borden komen en dan over de A59 en A27 geleid worden. Sowieso niet over de N65. Een eerdere vermelding zal er niet in zitten; Utrecht en Arnhem/Nijmegen liggen er als netwerkdoelen tussen, er is niet één dominante route, en je moet hoe dan ook meermaals afslaan.Wat is de planning met betrekking tot het bewegwijzeren van Breda op de A50? Vanaf knooppunt Beekbergen (en Twente) heb je 4 opties.
-A1, A27
-A50, A15, A27
-A50, A59, A27
Ook vanaf Valburg is het om het even of je A15-A27 neemt of A50-A59-A27, beide routes hebben zo voor- en nadelen en kennen de nodige fileproblematiek op bepaalde tijdstippen. Op zich is het dan ook geen gekke keuze om het maar niet te vermelden, je komt er hoe dan ook wel. Ik vraag me alleen af of er op de A15 nog verwijzingen naar Breda ten oosten van

Vanaf Apeldoorn is A1-A27-A28 beduidend korter, en vanaf Zwolle is A28-A27 de enige logische route naar Breda. Maar daarvoor volstaat het beduidend grotere Utrecht dus als netwerkdoel.
Een extreem voorbeeld is op de A28 tussen Amersfoort en Zwolle, waar bij 't Harde al Kampen en Emmeloord op de afstandsborden verschijnen, twee afslaande doelen in lijn voor de N50, beiden bovendien van geringe grootte en voornamelijk regionaal belang en waarvoor het echt niet problematisch was geweest om daarmee te wachten totDs79m schreef: ↑za 27 mei 2023, 20:15Dat zou nuttiger zijn voor de gebruiker, maar binnen het systeem is het correct. Pas bij het netwerkdoel in de buurt komen bestemmingen erachter in aanmerking voor een vermelding.Dan zou je toch ook eerst Arnhem en Eindhoven kunnen aangeven en Nijmegen bij Waterberg.

En dat de route tussen netwerkdoelen Utrecht en Groningen niet over de kortste en doorgaans snelste route (A27-A6-A7) wordt geleid, maar dat de weggebruiker geacht wordt Zwolle te volgen via de A28, daar vind ik ook wat van. Maar goed, die beslissing is gemaakt. Het enige tegenargument voor de route A27-A6-A7 zijn de twee beweegbare bruggen, maar aan de andere kant, doorgaans is die route wel wat rustiger en na 19:00 uur zijn er meer stukken waar je 130 mag rijden.
Ik heb het al eens eerder gezegd, en ik wil niet als een grijsgedraaide plaat klinken, maar ik vind het jammer dat in sommige gevallen zo rigide aan de systematiek wordt vastgehouden en er geen common sense lijkt te worden gebruikt, ook al is er ruimte zat op de borden om dat extra doel te vermelden waar de weggebruiker mee geholpen is. En dat terwijl in andere gevallen, zeker meer in/op weg naar de Randstad, er makkelijker uitzonderingen worden gemaakt, zoals Eindhoven op de A2 vanaf Amsterdam, Bergen op Zoom als 'plaatsvervangend netwerkdoel' waardoor het vanaf Den Haag op de borden staat, en datzelfde Den Haag dat als hoofddoel al vanaf Zevenaar op de borden staat, alsof er nooit wat is veranderd.
-
- woonerf
Zijn er ook al plannen om bijvoorbeeld Antwerpen eerder aan te geven op de A27 vanaf Gorinchem of op de A50 vanaf Paalgraven?
-
- expressweg