Afbeelding

Tolwegen in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Tolwegen in Nederland

Bericht door Chris » vr 16 dec 2011, 17:35

Afbeelding

Deze thread gaat over tolwegen in Nederland.

De discussie over rekeningrijden wordt hier niet gevoerd.

In Nederland zijn een aantal tolwegen, meest prominent de Kiltunnel (N207) bij Dordrecht en de Westerscheldetunnel (N62).

Voorheen had Nederland meer tolwegen, zoals de Zeelandbrug, Haringvlietbrug, de Prins Willem-Alexanderbrug en Beneluxtunnel. Daarnaast zijn er twee tolwegen met schaduwtol (Wijkertunnel en Noordtunnel). Ook zijn er momenteel tolwegen gepland; de Blankenburgtunnel bij Rotterdam, de A13-A16-verbinding bij Rotterdam en de A15 tussen Ressen en Zevenaar.

Er zijn studies gedaan naar een boortunnel onder Den Haag, in het kader van de ring Den Haag. De kosten hiervan zijn zeer hoog (4 miljard euro voor een boortunnel van 12 kilometer), maar misschien is zo'n tunnel wel haalbaar als er tol geheven wordt. Een toltarief van € 5 zou bijvoorbeeld al zo'n € 2,7 miljard over 30 jaar kunnen opleveren bij 50.000 voertuigen. Ook is er een studie gedaan naar een IJmeerverbinding als tolweg. Deze bleek niet noodzakelijk.

Mijn inziens kunnen dure projecten, met name tunnels en oeververbindingen, in sommige gevallen wel als tolfaciliteit aangelegd worden, met name wanneer de baten hoog zijn, maar tegelijkertijd de kosten hoog en het nationale belang laag. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan een toltunnel N38 van Ridderkerk naar Krimpen, een toltunnel naar Texel, een brug/tunnel over de Lek bij Bergambacht of Schoonhoven, de Oranjetunnel in de Europoort, of de eerder genoemde toltunnel onder Den Haag. Kortom; verbindingen waar het alternatief ver om is, duur en traag is (veerdienst) of waar een grote reistijdverkorting bereikt kan worden voor geisoleerde gebieden of op lokaal niveau.

Nieuwe snelwegen binnen het nationale netwerk dienen m.i. tolvrij aangelegd te worden, we betalen hier immers meer dan genoeg belasting voor. De A13-A16 of A15 als tolweg ben ik dan ook niet gelukkig mee. Tolstroken zoals in de Verenigde Staten zijn m.i. niet aan de orde, omdat die per definitie geen files oplossen (een tolstrook werkt alleen als de tolvrije stroken vaak vast staan). In de VS ligt dit anders omdat de belastingen op automobiliteit eigenlijk al te laag zijn voor structureel onderhoud, laat staan uitbreiding en nieuwbouw.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Re: Tolwegen in Nederland

Bericht door keokiracer » vr 16 dec 2011, 17:37

Chris schreef:de Kiltunnel (N207) bij Dordrecht
Dat is de N217 ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » vr 16 dec 2011, 17:53

Tot wanneer was de Beneluxtunnel tol? Want dat was 'ie vroegah wel...
It aint over 'till it's over...

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 16 dec 2011, 17:55

^^ Na 13 jaar tol geheft geheven te hebben, werd de tol in 1980 afgeschaft
:arrow: http://www.wegenwiki.nl/Beneluxtunnel#Geschiedenis
Laatst gewijzigd door keokiracer op vr 16 dec 2011, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 16 dec 2011, 18:30

We hebben nog de tol in Nieuwerbrug.

De Haringvlietbrug kan ik me overigens niet herinneren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 16 dec 2011, 18:37

^^ De Haringvlietbrug werd in 1975 door Rijkswaterstaat overgenomen en werd toen tolvrij.

Het tolplein lag ter hoogte van de Zomerpolderse Kade aan de noordkant.
Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 16 dec 2011, 18:52

De oeververbindingen waar je voor moet betalen, zoals ponten en veerverbindingen, bv over de rivieren, worden die nu eigenlijk gerekend tot tolwegen of niet?

Waar ik nog steeds mijn wenkbrauwen bij frons, is waarom de Kiltunnel nog steeds niet tolvrij is. Je zou denken dat na 30 jaar zo ongeveer de tol wel afbetaald is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 16 dec 2011, 20:25

Chris schreef:Er zijn studies gedaan naar een boortunnel onder Den Haag, in het kader van de ring Den Haag. De kosten hiervan zijn zeer hoog (4 miljard euro voor een boortunnel van 12 kilometer), maar misschien is zo'n tunnel wel haalbaar als er tol geheven wordt. Een toltarief van € 5 zou bijvoorbeeld al zo'n € 2,7 miljard over 30 jaar kunnen opleveren bij 50.000 voertuigen. Ook is er een studie gedaan naar een IJmeerverbinding als tolweg. Deze bleek niet noodzakelijk.
Bij dit soort investeringen van hele grote bedragen ontkom je ook niet aan hoge interestkosten. Bij een rente van 4% dus 160 miljoen euro per jaar, en indien je in 30 jaar aflost na 15 jaar dus nog altijd een kostenpost van 80 miljoen per jaar. Nog even los van de beheerskosten. Er moet dus echt sprake zijn van maatschappelijk nut om die tunnel aan te leggen, anders kan het eigenlijk nooit uit.
Mijn inziens kunnen dure projecten, met name tunnels en oeververbindingen, in sommige gevallen wel als tolfaciliteit aangelegd worden, met name wanneer de baten hoog zijn, maar tegelijkertijd de kosten hoog en het nationale belang laag. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan een toltunnel N38 van Ridderkerk naar Krimpen, een toltunnel naar Texel, een brug/tunnel over de Lek bij Bergambacht of Schoonhoven, de Oranjetunnel in de Europoort, of de eerder genoemde toltunnel onder Den Haag. Kortom; verbindingen waar het alternatief ver om is, duur en traag is (veerdienst) of waar een grote reistijdverkorting bereikt kan worden voor geisoleerde gebieden of op lokaal niveau.
Ik vind dat je dan toch op een glijdende schaal komt. Ik ga erin mee dat een tunnel naar Texel niet tolvrij hoeft te zijn, dat is immers een uithoek van het land. Maar je komt toch al snel aan willekeur, waarbij bewoners van bepaalde gebieden kunnen worden 'bestraft', omdat de overheid heeft verzuimd een goed wegennet aan te leggen. Waarom zou iemand gratis van Bolsward naar Joure mogen forenzen, over een keurige snelweg, compleet met aquaduct, terwijl iemand die van Krimpen aan de IJssel naar Rotterdam wil, het moet doen met een al jaren te smalle brug, of misschien in de toekomst met een toltunnel?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 16 dec 2011, 21:01

keokiracer schreef:^^ Na 13 jaar tol geheft te hebben
Ga even snel je schoolgeld van dit jaar terughalen... !

(geheven uiteraard)

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 16 dec 2011, 21:03

Vergeet trouwens niet de tolbrug in Nieuwerbrug !

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 16 dec 2011, 21:07

Ik was hem niet vergeten ;) (zie mijn posting van 18:30)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 16 dec 2011, 21:15

^^
Even overheen gelezen. :oops:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 16 dec 2011, 21:28

Ik heb ook nog wel eens foto's gepost van een tochtje bij en over die brug.

Autosnelwegen.net

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 16 dec 2011, 21:34

Rene schreef:
keokiracer schreef:^^ Na 13 jaar tol geheft te hebben
Ga even snel je schoolgeld van dit jaar terughalen... !

(geheven uiteraard)
Ach, voor mijn laatste spelling/grammaticatoets had ik een 8,1. Maar ik vond het al zo opvallend dat er een rood streepje onder bleef staan.... :oops:

Ach ja, ik heb weekend slechtste excuus v/d dag :p

Even aanpassen :computypen:
Rene schreef:^^
Even overheen gelezen. :oops:
Even opletten René :hap:

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 16 dec 2011, 23:42

Rene schreef:Vergeet trouwens niet de tolbrug in Nieuwerbrug !
Die brug is het laatste overblijfsel van het soort tolweg bij kleinere wegen etc., zoals je dat nu nog in Noorwegen veel tegen komt.
Het is alleen onbegrijpelijk dat die tol nooit is afgekocht.

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » za 17 dec 2011, 13:05

De brug bij Echtelt was tol, en ik herinner me ook Tol bij de Zeelandbrug
It aint over 'till it's over...

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 17 dec 2011, 14:16

Ik vind tol niet heel handig als er al een tolvrij alternatief is, zoals de A13/A16. Ik rij dan gewoon via de tolvrije route, ammehoela dat ik tol ga betalen !

Als er geen alternatief is, zoals met de Westerscheldetunnel, dan moet je wel. Ik vind echter dat de inwoners van een geïsoleerd gebied als Zeeuws-Vlaanderen een compensatie moeten krijgen voor de tol, want wij betalen nu wegenbelasting voor vijfstrookswegen met ZOAB in de randstad én ook nog eens tol. Da's toch niet eerlijk? Ik slijt het mooie ZOAB van de A2 niet, waarom moet ik dan dubbel betalen? Heel vroeger was de boot nog gratis, toen de 'vrije veren' afgeschaft werden kwam er een grote opstand in Zeeuws-Vlaanderen. Terecht, mijns inziens. Ik betaal graag de tol van de Westerscheldetunnel, maar een soort van 'tolcompensatie' of een een speciaal abonnement met korting voor Zeeuws-Vlamingen lijkt me op z'n plaats.

Nog schandaliger vind ik de 5,50 euro tol van de Liefkenshoektunnel, maar die ligt in België. Het is dus begrijpelijk dat zij Zeeuws-Vlamingen uitmelken met hoge tolkosten, want wij zijn nu eenmaal geen Belgen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 17 dec 2011, 14:21

Dit heet ontmoedigingsbeleid. Het is de bedoeling dat Zeeuws-Vlamingen aan hun kant van de Westerschelde blijven. :twisted:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 17 dec 2011, 14:28

^^ Je vergeet dat de investeringskosten per inwoner veel hoger zijn in Zeeland dan in de Randstad. Van die 2x5 A2 maken dagelijks meer dan 200.000 mensen gebruik, terwijl van een Oosterscheldekering of andere oeververbinding vaak maar een paar duizend inwoners gebruik maken.

Soms is de keuze simpel; een tolweg of niks. De Westerscheldetunnel kost meer dan € 8.000 per inwoner van Zeeuws-Vlaanderen. Zelfs al zou je de kosten van de A2 alleen over de gemeenten Amsterdam en Utrecht delen, dan praat je over een investering van € 1.000 per inwoner, een groot verschil.

Anders gesteld, de kosten per dagelijkse automobilist voor de Westerscheldetunnel liggen op zo'n € 57.500, terwijl de kosten van de 2x5 A2 per dagelijkse automobilist op zo'n € 5.300 liggen. Logisch dus, dat je mag verwachten dat er een extra bijdrage is voor dit soort dure investeringen per gebruiker.

De redenering, dat je als Zeeuw voor infrastructuur in de Randstad betaalt, klopt dus niet. Het is eerder dat de Randstad voor infrastructuur in Zeeland betaald.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 17 dec 2011, 16:30

Willem schreef: Het is alleen onbegrijpelijk dat die tol nooit is afgekocht.
Ach, die 50 cent zijn nog wel op te hoesten ;)
sirdanilot schreef:Ik vind tol niet heel handig als er al een tolvrij alternatief is, zoals de A13/A16. Ik rij dan gewoon via de tolvrije route, ammehoela dat ik tol ga betalen !
Beter. Als er meer zo denken, kan ik tenminste filevrij rijden. Daar heb ik namelijk wel tol voor over.
sirdanilot schreef:Nog schandaliger vind ik de 5,50 euro tol van de Liefkenshoektunnel, maar die ligt in België. Het is dus begrijpelijk dat zij Zeeuws-Vlamingen uitmelken met hoge tolkosten, want wij zijn nu eenmaal geen Belgen.
Maar de Belgen betalen toch ook gewoon datzelfde tarief?
boe! schreef:Het is de bedoeling dat Zeeuws-Vlamingen aan hun kant van de Westerschelde blijven.
Dan doen we het zo:

Naar Terneuzen: 3 Euro
Van Terneuzen: 15 Euro :mrgreen:

Autosnelwegen.net

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 17 dec 2011, 19:47

sirdanilot schreef:Nog schandaliger vind ik de 5,50 euro tol van de Liefkenshoektunnel, maar die ligt in België. Het is dus begrijpelijk dat zij Zeeuws-Vlamingen uitmelken met hoge tolkosten, want wij zijn nu eenmaal geen Belgen.
De Kennedytunnel is tolvrij en niet zo heel veel om.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 17 dec 2011, 20:26

^^ Klopt, wij rijden dan ook altijd via de Kennedytunnel. Aangezien we meestal alleen in het weekend naar de rest van Nederland moeten, is dat geen probleem; zelden heb ik er in de file gestaan, omdat ik er nooit kom in de spits.
Beter. Als er meer zo denken, kan ik tenminste filevrij rijden. Daar heb ik namelijk wel tol voor over.
Ben jij heel rijk, betaalt jouw baas de tol of ben je gewoon niet zo zuinig als een Zeeuw? :mrgreen:

Het is voor ons gewoon ondenkbaar om meer geld uit te geven dan nodig is. Mijn vader bijvoorbeeld rijdt altijd maar 115, omdat hij weet dat de auto dan zuiniger is. Het is voor ons volstrekt ondenkbaar om te hard te rijden, niet omdat we zo braaf zijn maar gewoon omdat dat meer geld kost.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » za 17 dec 2011, 21:10

Het is in elk geval wel zo dat de Westerscheldetunnel geen verbetering is voor Zeeuws-Vlaanderen, integendeel... Die tunnel is qua beleving een "muur" tussen Zeeuws.Vlaanderen en de rest van Zeeland, men vervreemd meer van elkaar. Met de veerdiensten indertijd was dit veel minder het geval.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 17 dec 2011, 21:23

Want? Ook voor de veren moest je gewoon betalen en in tegenstelling tot de tunnel kon je daar niet continu gebruik van maken. In ieder geval niet 's nachts, om maar te zwijgen van de soms lange wachttijden.

Autosnelwegen.net

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » za 17 dec 2011, 23:40

^^Als je met de auto naar Breskens wil vanuit Middelburg, moet je helemaal omrijden. Vroeger kon je gewoon even snel de veerboot pakken en binnen een kwartier was je in Breskens. Ook had je meerdere verbindingen. Nu is er nog maar een van over.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 18 dec 2011, 9:00

Ja, en? Vroeger moest je van Terneuzen naar Goes behoorlijk omrijden (en lang wachten op de boten), nu rij je in één keer door.

Autosnelwegen.net

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 18 dec 2011, 9:09

Wat ik hier merk is dat bijvoorbeeld Vlissingen een "verweg"-bestemming is geworden, men gaat nu bijvoorbeeld veel meer naar Brugge ofzo. Wat de prijzen van de veerboten waren weet ik niet meer, maar het was goedkoper dan de tunnel geloof ik.
Dat de tunnel op zich vlotter en sneller gaat geloof ik best, maar het is gewoon ook zo dat de tunnel voor Zeeuws-Vlaanderen geen verbetering heeft teweeggebracht Integendeel, het isolement is zelfs vergroot, enkel voor Terneuzen zelf zal het misschien een verbetering zijn geweest.
Puur geografisch gezien (los van het feit of men het wil of niet, en ik ga die discussie verder ook niet voeren!) past Zeeuws-Vlaanderen eigenlijk beter bij Belgie...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 18 dec 2011, 9:11

daviedoff schreef:Wat de prijzen van de veerboten waren weet ik niet meer, maar het was goedkoper dan de tunnel geloof ik.
ik herinner me prijzen van 10 gulden in de winter en iets van 13 of 15 in de zomer.

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 18 dec 2011, 11:08

Een veerdienst kost vaal veel subsidie, en is daar bovenop vaak ook duurder dan een tunnel (bij de PSD waren 220 werknemers in dienst).

De tarieven van de veerdienst waren voor gewone gebruikers hoger (6,60 voor een personenauto in de winter en 9,90 in de zomer tegen € 5 voor een enkele passage door de tunnel). Voor veelgebruikers en inwoners uit Zeeuws-Vlaanderen zijn de prijzen inderdaad iets hoger geworden.

Ik geloof best wel dat voor de gemeente Sluis het een achteruitgang is geweest, maar laten we wel wezen; Sluis is een plattelandsgemeente met maar een paar dorpen en 24.000 inwoners. Terneuzen is een industrieel centrum en de gemeente telt 55.000 inwoners. Bovendien sluit de Westerscheldetunnel beter aan op het achterland; zowel richting België (Gent) als Goes, Zierikzee en Rotterdam. Bovendien worden de aansluitende wegen opgewaardeerd, de N61 wordt verdubbeld, er komt een Sluiskiltunnel en de Sloeweg wordt verbeterd.

Ook wordt de veerdienst wellicht te rooskleurig afgeschilderd, het is niet alleen de tijd die het kost voor de overtocht, maar ook wachttijd. Daar is bij de tunnel geen sprake van. Vanuit Sluis ben je sowieso altijd al sneller in Brugge geweest dan Vlissingen, ook met de veerdienst.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 18 dec 2011, 11:20

Ik heb eens in Breskens 's avonds net de boot gemist. Daar sta je dan een uur in het donker te wachten in een niemandsland.

Autosnelwegen.net