Tolwegen in Nederland
Moderator: Moderatoren
-
- verkeersader
Re: Tolwegen in Nederland
Ik heb ook een Franse tolbadge. Ik weet niet of dat gelijk is aan het Portugese systeem, maar ik vind het qua privacy wel sympathiek: het is aan mijn bankrekening gekoppeld, maar niet aan kenteken of wat dan ook en je mag de badge gewoon uitlenen. Dat heb ik dan ook een aantal keer gedaan aan mijn oma. Achteraf zie ik online de rekening.
Die badge heeft geen batterij (volgens mij) en werkt met een industreel RFID-systeem (eigenlijk gelijk aan elke willekeurige toegangspas, maar dan sterker) en werkt ook bij sommige parkeergarages, waar je de lezer (een blok van 20x50cm) duidelijk boven de weg ziet hangen.
Ik betaal eenmalig €17 voor een tolbadge, daarnaast €2,50 per kalendermaand dat ik de tolbadge gebruik en dan de normale tolkosten. Ik heb hem aangeschaft omdat ik in mijn eentje in een auto de raampjes dichtdraaien (ja, 25 jaar oude ford fiesta), dat bonnetje ergens opbergen én opletten dat 25 rijbanen 3 werden niet heel tof vond. En als je in de wintersport een keer een uur file voor de tolpoorten bij Grenoble kan vermijden is het écht heel fijn.
Ik vind het eigenlijk belachelijk dat de EU geen gezamelijk tolsysteem bedenkt dat privacyvriendelijk is en pan-europees werkt. Zeker bij vrachtwagens en touringcars zie je tegenwoordig een hele kerstboom aan kastjes aan de voorruit hangen, het zou toch mooi zijn als er één systeem is (of eventueel een aantal opties) waarbij ik me voor kan stellen dat er voor beroepsverkeer een heel ander systeem word gebruikt.
Wat moet er eigenlijk aanbesteed worden aan de A15? Is dat een project los van de Blankenbergtunnel?
Die badge heeft geen batterij (volgens mij) en werkt met een industreel RFID-systeem (eigenlijk gelijk aan elke willekeurige toegangspas, maar dan sterker) en werkt ook bij sommige parkeergarages, waar je de lezer (een blok van 20x50cm) duidelijk boven de weg ziet hangen.
Ik betaal eenmalig €17 voor een tolbadge, daarnaast €2,50 per kalendermaand dat ik de tolbadge gebruik en dan de normale tolkosten. Ik heb hem aangeschaft omdat ik in mijn eentje in een auto de raampjes dichtdraaien (ja, 25 jaar oude ford fiesta), dat bonnetje ergens opbergen én opletten dat 25 rijbanen 3 werden niet heel tof vond. En als je in de wintersport een keer een uur file voor de tolpoorten bij Grenoble kan vermijden is het écht heel fijn.
Ik vind het eigenlijk belachelijk dat de EU geen gezamelijk tolsysteem bedenkt dat privacyvriendelijk is en pan-europees werkt. Zeker bij vrachtwagens en touringcars zie je tegenwoordig een hele kerstboom aan kastjes aan de voorruit hangen, het zou toch mooi zijn als er één systeem is (of eventueel een aantal opties) waarbij ik me voor kan stellen dat er voor beroepsverkeer een heel ander systeem word gebruikt.
Wat moet er eigenlijk aanbesteed worden aan de A15? Is dat een project los van de Blankenbergtunnel?
-
- 2x3 autosnelweg
Ik heb een kastje voor Fr, Es, Pt en It. Voor Portugal moest ik mijn kenteken daar invullen, als de detectie dan fout gaat kunnen ze aan het kenteken zien dat je geen zwartrijder bent.
Grote verschil is namelijk dat je in Portugal vaak alleen electronische tolportalen hebt, daar waar wel tolpleinen zijn heeft de Via Verde een hogere Vmax (60) en geen slagbomen.
Als de detectie dus niet werkt merk je dat nauwelijks.
Ik betaal voor Fr €1,70 geloof ik voor de maanden dat ik hem gebruik. In andere landen €2,50. Stel dat ik 4 landen aandoe un een vakantie die in twee maanden valt, dan nog is het minder dan €20 per trip.Ik betaal eenmalig €17 voor een tolbadge, daarnaast €2,50 per kalendermaand dat ik de tolbadge gebruik en dan de normale tolkosten. Ik heb hem aangeschaft omdat ik in mijn eentje in een auto de raampjes dichtdraaien (ja, 25 jaar oude ford fiesta), dat bonnetje ergens opbergen én opletten dat 25 rijbanen 3 werden niet heel tof vond. En als je in de wintersport een keer een uur file voor de tolpoorten bij Grenoble kan vermijden is het écht heel fijn.
Aangeschaft heb ik dat ding:
1) Voor het gemak, geen gehannes met bonnetjes enzo
2) Niet in de rij te moeten staan
3) Beter humeur op reis omdat ik me niet erger aan de tolkosten onzinnig tijdsverlies. Gewoon afremmen, beeeep, door. En na de vakantie zien we het wel. Grofweg weet ik de tolkosten vooraf en op een paar euro meer of minder komt dat voor een hele vakantie ook niet.
Ik vind het ook idioot dat dat niet beter pan-Europees geregeld wordt. Heb ik voor het zuiden zo'n kastje, stond ik in Polen weer met een creditcard en bonnetjes te hannessen. En nu hebben ze daar op sommige stukken iets met je telefoon maar volgens mij niet eens overal.Ik vind het eigenlijk belachelijk dat de EU geen gezamelijk tolsysteem bedenkt dat privacyvriendelijk is en pan-europees werkt. Zeker bij vrachtwagens en touringcars zie je tegenwoordig een hele kerstboom aan kastjes aan de voorruit hangen, het zou toch mooi zijn als er één systeem is (of eventueel een aantal opties) waarbij ik me voor kan stellen dat er voor beroepsverkeer een heel ander systeem word gebruikt.

Dat is bij de andere kant van de A15, doortrekking naar Zevenaar.Wat moet er eigenlijk aanbesteed worden aan de A15? Is dat een project los van de Blankenbergtunnel?
-
- stadsweg
Volgens mij zit er een batterij in die minimaal 5 jaar meegaat, waarna de badge gratis om te wisselen is voor een nieuwe.IIVQ schreef: ↑ma 11 apr 2022, 11:17 Die badge heeft geen batterij (volgens mij) en werkt met een industreel RFID-systeem (eigenlijk gelijk aan elke willekeurige toegangspas, maar dan sterker) en werkt ook bij sommige parkeergarages, waar je de lezer (een blok van 20x50cm) duidelijk boven de weg ziet hangen.
-
- 2x4 autosnelweg
In feite heb je met het kastje de meeste (4) EU landen met veel tolwegen (tol per passage) te pakken. Heeft Polen veel tolwegen ?
Noorwegen (goed: geen EU maar wel EER) zou er mooi bijpassen. En Tjechie, Zwitersland en Oostenrijk zouden ook eens van de vignet moeten afstappen of tol-per-keer als alternatief.
Noorwegen (goed: geen EU maar wel EER) zou er mooi bijpassen. En Tjechie, Zwitersland en Oostenrijk zouden ook eens van de vignet moeten afstappen of tol-per-keer als alternatief.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 4x3 autosnelweg
Ja, dat is weer de nieuwste loot aan de boom. Alleen op een stuk A2, meen ik. Hoe mooi het streven naar één kastje ook is, de kosten van zo’n exercitie zullen enorm zijn. Want als je al je zend- én ontvangst-apparatuur moet vervangen, terwijl die nog lang niet is afgeschreven, naast het ontwikkelen van een uniform systeem - wie gaat dat betalen?duikgek89 schreef: ↑ma 11 apr 2022, 12:00 Ik vind het ook idioot dat dat niet beter pan-Europees geregeld wordt. Heb ik voor het zuiden zo'n kastje, stond ik in Polen weer met een creditcard en bonnetjes te hannessen. En nu hebben ze daar op sommige stukken iets met je telefoon maar volgens mij niet eens overal.![]()
Wat misschien nog enigszins zou kunnen werken is dat men in bijvoorbeeld Polen ook apparatuur gaat plaatsen om de FEPI-badges uit te lezen. Maar uiteindelijk ga je dan meerdere systemen naast elkaar in de lucht houden en da’s natuurlijk ook niet gratis. Dit nog los van de vraag of de eigenaars van dat bestaande platform (die op veel manieren aan elkaar gerelateerd zijn) erop zitten te wachten om ook andere landen te gaan bedienen en daarmee eigenlijk een beetje voor bank te spelen. Het is wellicht ergens tekenend dat je in de VS ook niet één badge-systeem hebt: de grootste aanbieder EZ Pass draait toch grotendeels op het noordoosten.
In zoverre zie ik meer toekomst in kentekentollen. Dat heeft uiteindelijk toch de toekomst omdat het veel minder hardware vraagt dan een kastje. Dus dan moeten de landen die nu nog met tolpleinen werken versneld over op freeflow. Zelfde voor vignetten. Vanaf daar moet de EU vrij baan geven aan operators in de fintech-sector die platforms gaan aanbieden die een tussenschakel vormen tussen wegbeheerder en weggebruiker, en zo voor de weggebruiker de betaling regelt conform de voorwaarden van de wegbeheerder. De weggebruiker mag er uiteraard voor kiezen niet van zulke platforms gebruik te maken, maar dan krijgt hij ook het gedoe van de online afhandeling erbij. En wie dat vergeet, krijgt gepeperde naheffingen - waarvoor inmiddels de EU-regels bestaan.
Maar goed: als dat de toekomst is, moet de EU iets anders doen dan badges harmoniseren - ze moeten juist aandringen op freeflow zónder badges. En het opbouwen van de genoemde platformen mogelijk maken. In zoverre zit dat stuk Poolse A2 op de juiste technologie. Alleen zonder platform is het wéér een extra app of online handeling die je moet verrichten.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 11 apr 2022, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Secretaris
Je kunt allicht een Europese technische standaard ontwikkelen. ERTMS voor treinen is voorlopig ook nog lang niet EU-wijd ingevoerd, maar bij vervanging kan er dan tenminste op geanticipeerd worden door de techniek ervoor geschikt te maken. Als zo'n standaard helemaal ontbreekt, wordt het wel héél lastig.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- Moderator
EETS is daarvoor bedacht: https://www.wegenwiki.nl/European_Elect ... ll_Service
Maar dit loopt nog niet erg storm. Een probleem is dat er verschillende technologieën worden gebruikt die moeilijk in één oplossing te combineren zijn, nog los van de backend administratieve afhandeling.
Maar dit loopt nog niet erg storm. Een probleem is dat er verschillende technologieën worden gebruikt die moeilijk in één oplossing te combineren zijn, nog los van de backend administratieve afhandeling.
-
- 2x3 autosnelweg

Qua transponders moeten we waarschijnlijk concluderen dat het een gemiste kans, of blunder, is.Pino schreef: ↑ma 11 apr 2022, 12:55Hoe mooi het streven naar één kastje ook is, de kosten van zo’n exercitie zullen enorm zijn. Want als je al je zend- én ontvangst-apparatuur moet vervangen, terwijl die nog lang niet is afgeschreven, naast het ontwikkelen van een uniform systeem - wie gaat dat betalen?
In principe met je eens, mits overheden nationale barrieres vermijden en de randvoorwaarden scheppen voor die platformen om EU wijd te kunnen opereren. Waarbij ik doel op klanten vanuit de hele EU aannemen én op alle tolwegen in de EU beschikbaar kunnen zijn.In zoverre zie ik meer toekomst in kentekentollen. Dat heeft uiteindelijk toch de toekomst omdat het veel minder hardware vraagt dan een kastje. Dus dan moeten de landen die nu nog met tolpleinen werken versneld over op freeflow. Zelfde voor vignetten. Vanaf daar moet de EU vrij baan geven aan operators in de fintech-sector die platforms gaan aanbieden die een tussenschakel vormen tussen wegbeheerder en weggebruiker, en zo voor de weggebruiker de betaling regelt conform de voorwaarden van de wegbeheerder. De weggebruiker mag er uiteraard voor kiezen niet van zulke platforms gebruik te maken, maar dan krijgt hij ook het gedoe van de online afhandeling erbij. En wie dat vergeet, krijgt gepeperde naheffingen - waarvoor inmiddels de EU-regels bestaan.
Maar goed: als dat de toekomst is, moet de EU iets anders doen dan badges harmoniseren - ze moeten juist aandringen op freeflow zónder badges. En het opbouwen van de genoemde platformen mogelijk maken. In zoverre zit dat stuk Poolse A2 op de juiste technologie. Alleen zonder platform is het wéér een extra app of online handeling die je moet verrichten.
-
- 4x3 autosnelweg

Wat betreft "klanten vanuit de hele EU aannemen": ik denk zo vlug dat dat goed zou moeten gaan, omdat je hier zit in de gereguleerde hoek van het aanbieden van betaaldiensten. Zo'n tussenschakel moet wel financiële stabiliteit hebben, en om barrières weg te nemen bij het aanbieden van je diensten door de hele EU heb je richtlijnen over betaaldiensten (Payment Services Directive). Die biedt de mogelijkheid van 'passporting': in geharmoniseerde toezichtswetgeving is geregeld waaraan ze moeten voldoen, en dan is het een kwestie van in je thuisland een vergunning halen en onder toezicht staan, en dan mag je in de hele EU aanbieden. Mocht het zo zijn dat je hier buiten het bereik van de PSD zit, dan zou de EU ook hier de randvoorwaarden moeten scheppen die je omschrijft.
-
- Voorzitter
De badge die voor Noorwegen, Zweden en Denemarken wordt gebruikt, maakt gebruik van de techniek van Kapsch die ook in Frankrijk, Spanje, Portugal en Belarus wordt gebruikt. Technisch zou het dus best mogelijk moeten zijn zo'n badge breder in te zetten. Alleen Italië heeft een eigen systeem. Het systeem van de Belgische Liefkenshoektunnel zou dan weer het Italiaanse systeem ondersteunen, het systeem van de Westerscheldetunnel is als ik het goed heb weer een ander systeem.Peter schreef: ↑ma 11 apr 2022, 12:48 In feite heb je met het kastje de meeste (4) EU landen met veel tolwegen (tol per passage) te pakken. Heeft Polen veel tolwegen ?
Noorwegen (goed: geen EU maar wel EER) zou er mooi bijpassen. En Tsjechië, Zwitersland en Oostenrijk zouden ook eens van de vignet moeten afstappen of tol-per-keer als alternatief.
In Oostenrijk kun je in principe alles al met kentekenherkenning doen, tenminste, op de Autobahnen en Schnellstraßen. Het vignet kan elektronisch geregeld worden, en voor de Sondermautstrecken kun je kentekenherkenning gebruiken. Op de meeste plekken moet je nog wel op gematigde snelheid de slagboom passeren, maar op de A9 zijn de tolpleinen daarvoor al aangepast en kun je zonder te stoppen doorrijden als je vooraf een ticket hebt gekocht of van kentekenherkenning gebruikmaakt.
-
- Voorzitter
Zoals je het omschrijft lijkt het me bij uitstek iets voor dezelfde bedrijven die ook Europabrede parkeerapps aanbieden, zoals Easypark.Pino schreef: ↑ma 11 apr 2022, 16:07Ja precies. Je moet één app kunnen hebben die zoveel mogelijk tollen door de hele EU voor je kan betalen. Dat vergt als eerste dat wegbeheerders die in de EU kentekentol heffen of e-vignetten hebben niet dwingend eisen dat je dat afhandelt via hun website, maar ook afhandeling via dit soort platforms mogelijk maken. Dat is iets wat de EU zou kunnen stimuleren zonder dat je daarvoor nou keiharde nieuwe wetgeving nodig hebt. Ik zou verwachten dat de wegbeheerders er op zich open voor zullen staan, omdat het hun innings-kosten zal verlagen, mits ze er maar geen nieuwe verdere apparatuur voor nodig hebben (waarmee je weer terug bent bij het in bredere zin omschakelen naar freeflow kentekentol). Dus wat zachte aanmoediging naar de sector en lidstaten met vignetten zou wel eens genoeg kunnen zijn. Maar misschien moet dit op termijn ook de Eurovignet-richtlijn in.
Wat betreft "klanten vanuit de hele EU aannemen": ik denk zo vlug dat dat goed zou moeten gaan, omdat je hier zit in de gereguleerde hoek van het aanbieden van betaaldiensten. Zo'n tussenschakel moet wel financiële stabiliteit hebben, en om barrières weg te nemen bij het aanbieden van je diensten door de hele EU heb je richtlijnen over betaaldiensten (Payment Services Directive). Die biedt de mogelijkheid van 'passporting': in geharmoniseerde toezichtswetgeving is geregeld waaraan ze moeten voldoen, en dan is het een kwestie van in je thuisland een vergunning halen en onder toezicht staan, en dan mag je in de hele EU aanbieden. Mocht het zo zijn dat je hier buiten het bereik van de PSD zit, dan zou de EU ook hier de randvoorwaarden moeten scheppen die je omschrijft.
-
- 4x3 autosnelweg

Jep. Men moet alleen willen om met elkaar zo'n betaalsysteem op te zetten, en ik vrees dat de behoefte daaraan niet zo vreselijk groot is. Het is immers niet de business van wegbeheerders (en zeker niet publieke wegbeheerders) om betaalkantoor te worden voor een X-aantal wegbeheerders elders in de EU. Ruimte laten voor private dienstverleners is de enige manier om dat te laten werken, lijkt me.Coen Tunnel schreef: ↑ma 11 apr 2022, 16:15 De badge die voor Noorwegen, Zweden en Denemarken wordt gebruikt, maakt gebruik van de techniek van Kapsch die ook in Frankrijk, Spanje, Portugal en Belarus wordt gebruikt. Technisch zou het dus best mogelijk moeten zijn zo'n badge breder in te zetten.
Daarom zitten er in je FEPI-badge ook twee transponders (en is dat ding zoveel groter dan andere badges...). Maar goed, de Liefkenshoek is maar beperkt gekoppeld aan de Telepass, als ik het goed begrijp, dus niet iedereen met een badge kan ermee betalen. Zie punt hierboven. In Italië heb je trouwens kentekenherkenning als tweede herkenningsoptie - wanneer je Telepass niet kan worden uitgelezen, checken ze je kenteken en op die manier kunnen tolpoorten alsnog open wanneer je als Telepass-gebruiker bekend bent.Alleen Italië heeft een eigen systeem. Het systeem van de Belgische Liefkenshoektunnel zou dan weer het Italiaanse systeem ondersteunen
Ik lees op de websites van wat Poolse wegen ook zo hier en daar het woord Telepass, dus die zitten wellicht ook op de Italiaanse techniek. Maar als ik het goed lees, kun je in Polen steeds meer met kentekenherkenning. Wellicht is dat met dank aan die tweede herkenningsoptie. Maar dat laat dan ook zien dat je in deze landen wellicht relatief makkelijk over zou kunnen naar kentekenherkenning als eerste methode van herkenning, dus totaal zonder badge. En als ik niet al teveel last heb van wishful thinking, maakt dat het daar vooral een kwestie van mogelijk maken dat je niet voor iedere wegbeheerder naar andere websites moet om je (vooruit)betaling te regelen...
-
- verkeersader
Ik snap die verhalen over badges en kastjes niet zo.
Kijk in Frankrijk heb je om de haveklap tolwegen, zo ook in andere Zuid-Europese landen.
In Nederland heb je straks 1 toltunnel waarvoor iedereen dan een badge of kastje moet nemen als ze er een keer doorheen wil?
Als ik in Den Helder woon, en wil eens op bezoek in Brielle. Moet ik dan een badge of kastje hebben, of ben ik dan verplicht via de Benelux te rijden?
Als ik 't allemaal zo bekijk is het allemaal gelul die tol an sich. Wat je ook kiest, het heeft alleen maar nadelen.
- Of het kan niet alles dekken (buitenlandse kentekens niet bijvoorbeeld)
- Of het moet via een boete-systeem van CJIB
- Of het is privacygevoelig
- Of je moet een landelijk kastjes/badge-systeem ontwikkelen voor 1 lokale tunnel
... en weer zeg ik... niemand weet wat de regering gaat doen? Gewoon een tolplein aan Vlaardingse zijde had kunnen passen.
Kijk in Frankrijk heb je om de haveklap tolwegen, zo ook in andere Zuid-Europese landen.
In Nederland heb je straks 1 toltunnel waarvoor iedereen dan een badge of kastje moet nemen als ze er een keer doorheen wil?

Als ik in Den Helder woon, en wil eens op bezoek in Brielle. Moet ik dan een badge of kastje hebben, of ben ik dan verplicht via de Benelux te rijden?
Als ik 't allemaal zo bekijk is het allemaal gelul die tol an sich. Wat je ook kiest, het heeft alleen maar nadelen.
- Of het kan niet alles dekken (buitenlandse kentekens niet bijvoorbeeld)
- Of het moet via een boete-systeem van CJIB
- Of het is privacygevoelig
- Of je moet een landelijk kastjes/badge-systeem ontwikkelen voor 1 lokale tunnel
... en weer zeg ik... niemand weet wat de regering gaat doen? Gewoon een tolplein aan Vlaardingse zijde had kunnen passen.
It aint over 'till it's over...
-
- Voorzitter
Met de huidige technologie is een tolplein een verouderde oplossing. Niet voor niets zie je steeds meer dat er overal op de wereld naar verschillende vormen van open road tolling wordt overgegaan. Een fysiek tolplein kost bovendien onderhoud en voor het verkeer is stoppen om tol te betalen een hinderlijke onderbreking. Dit kan prima elektronisch met kentekenherkenning en de tol voor- of achteraf online betalen voor individuele gebruikers.LennyKravitz schreef: ↑ma 11 apr 2022, 21:02Gewoon een tolplein aan Vlaardingse zijde had kunnen passen.
-
- Moderator
Nee, dat is niet zo, en raakt telkens een beetje ondergesneeuwd in de discussie.LennyKravitz schreef: ↑ma 11 apr 2022, 21:02In Nederland heb je straks 1 toltunnel waarvoor iedereen dan een badge of kastje moet nemen als ze er een keer doorheen wil?
Er is een elektronisch tolsysteem met kentekenherkenning gepland, waar je optioneel een account voor aan kan maken als je regelmatig passeert. Geen tolpleinen, geen badges en geen kastjes.
-
- 4x3 autosnelweg
Niet alleen dat. Wat denk je dat het aan extra uitstoot oplevert: allemaal stoppen en weer optrekken? De milieudiscussies over de verschillende projecten worden er niet makkelijker op met zo’n tolplein.Coen Tunnel schreef: ↑ma 11 apr 2022, 21:06[…] voor het verkeer is stoppen om tol te betalen een hinderlijke onderbreking.LennyKravitz schreef: ↑ma 11 apr 2022, 21:02Gewoon een tolplein aan Vlaardingse zijde had kunnen passen.
Het zou vermoedelijk wel ruim goedkoper zijn dan de oplossing die men voor ogen heeft - als je kijkt naar de kosten om het neer te zetten en dan een paar jaar te gebruiken voordat kilometerheffing komt. Had die laatste nog vrolijk ergens in een ijskast gestaan, dan hadden we deze discussie ook niet gehad, want dan waren we nog vrolijk aan het werk aan de oplossing zonder badge die Chris omschreef. En een badge-systeem lijkt me om allerlei redenen overigens ook geen tussen-oplossing in de impasse die nu ontstaan is.
-
- verkeersader
Ah zijn hier publicaties over?Chris schreef: ↑ma 11 apr 2022, 21:12Nee, dat is niet zo, en raakt telkens een beetje ondergesneeuwd in de discussie.LennyKravitz schreef: ↑ma 11 apr 2022, 21:02In Nederland heb je straks 1 toltunnel waarvoor iedereen dan een badge of kastje moet nemen als ze er een keer doorheen wil?
Er is een elektronisch tolsysteem met kentekenherkenning gepland, waar je optioneel een account voor aan kan maken als je regelmatig passeert. Geen tolpleinen, geen badges en geen kastjes.
En hoe werkt dat met onregelmatige passanten, of buitenlandse kentekens?
It aint over 'till it's over...
-
- Voorzitter

Een andere optie is iedereen een factuur sturen, wat gebeurt voor gebruik van tolwegen in Noorwegen en Zweden. Maar dat is met de verkeersvolumes in Nederland meer werk, en lijkt me niet de wenselijke optie.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- Moderator
Update: het tolsysteem voor de A24 en A15 is aanbesteed en gaat dus definitief ingevoerd worden, ondanks dat het netto wel erg weinig opbrengt voordat in 2030 een kilometerheffing wordt ingevoerd.
Realisatie tolsysteem
Onder leiding van de RDW zijn het afgelopen jaar grote stappen gezet in de realisatie van het tolsysteem.
Twee cruciale aanbestedingen zijn in het najaar afgerond. Dit betrof allereerst de aanbesteding voor het systeem voor waarneming en registratie van voertuigpassages met automatische nummerplaatherkenning. Daarnaast is de aanbesteding van de hoofddienstaanbieder afgerond. Deze dienstaanbieder draagt er zorg voor dat weggebruikers het toltarief geautomatiseerd kunnen betalen op basis van een dienstverleningsovereenkomst. Beide opdrachten zijn gegund aan ondernemingen met een uitgebreide internationale ervaring met vergelijkbare tolsystemen.
Realisatie tolsysteem en voorbereiding exploitatie
Het komend jaar staat in belangrijke mate in het teken van het (verder) realiseren en vervolgens testen van de systemen voor tijdelijke tolheffing en het inrichten van de exploitatie-organisatie bij de uitvoerende organisaties. Dit voorjaar starten de eerste testen met de ICT-systemen. Daarnaast zullen vanaf dit voorjaar de camerasystemen voor de automatische nummerplaatherkenning op de A12 ter hoogte van Harmelen worden getest. Het is de verwachting dat voor deze testen een aantal weken nodig is, verdeeld over een periode van ongeveer een jaar.
Medio dit jaar start de eerste publiekscommunicatie voor tijdelijke tolheffing en wordt de publiekswebsite opengesteld.
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... maart-2023
Verder komt er een tariefdifferentiatie tussen automatisch betalen en een herinnering krijgen. In het buitenland is dit ook gebruikelijk. De Eurovignetrichtlijn biedt hier een wettelijke mogelijkheid toe van maximaal 13% duurder.
Verder zeggen ze:
Geïndexeerd naar prijzen 2022 is er tot aan het moment van invoering van Betalen naar Gebruik in 2030 naar verwachting sprake van circa € 430 miljoen aan cumulatieve opbrengsten en circa € 290 miljoen aan cumulatieve kosten voor realisatie plus exploitatie. De opbrengsten uit tolheffing zijn derhalve beduidend hoger dan de kosten van tolheffing. Dit betekent dat tot aan de invoering van Betalen naar Gebruik per 2030 tussen € 100 en € 150 miljoen op de totale tolopgave is voldaan. Daarmee resteert per 2030 nog een tolopgave van ordegrootte € 540 à € 590 miljoen ten opzichte van de tolopgave van € 691 miljoen bij start tolheffing.
Alhoewel het volgens de berekeningen dus netto meer oplevert dan het kost, praat je dus feitelijk over een tolsysteem dat voor 5 jaar tolheffing € 290 miljoen kost. En het is onzeker wanneer de A15 opent, wellicht is de tolheffingstermijn daar nog korter.
Realisatie tolsysteem
Onder leiding van de RDW zijn het afgelopen jaar grote stappen gezet in de realisatie van het tolsysteem.
Twee cruciale aanbestedingen zijn in het najaar afgerond. Dit betrof allereerst de aanbesteding voor het systeem voor waarneming en registratie van voertuigpassages met automatische nummerplaatherkenning. Daarnaast is de aanbesteding van de hoofddienstaanbieder afgerond. Deze dienstaanbieder draagt er zorg voor dat weggebruikers het toltarief geautomatiseerd kunnen betalen op basis van een dienstverleningsovereenkomst. Beide opdrachten zijn gegund aan ondernemingen met een uitgebreide internationale ervaring met vergelijkbare tolsystemen.
Realisatie tolsysteem en voorbereiding exploitatie
Het komend jaar staat in belangrijke mate in het teken van het (verder) realiseren en vervolgens testen van de systemen voor tijdelijke tolheffing en het inrichten van de exploitatie-organisatie bij de uitvoerende organisaties. Dit voorjaar starten de eerste testen met de ICT-systemen. Daarnaast zullen vanaf dit voorjaar de camerasystemen voor de automatische nummerplaatherkenning op de A12 ter hoogte van Harmelen worden getest. Het is de verwachting dat voor deze testen een aantal weken nodig is, verdeeld over een periode van ongeveer een jaar.
Medio dit jaar start de eerste publiekscommunicatie voor tijdelijke tolheffing en wordt de publiekswebsite opengesteld.
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... maart-2023
Verder komt er een tariefdifferentiatie tussen automatisch betalen en een herinnering krijgen. In het buitenland is dit ook gebruikelijk. De Eurovignetrichtlijn biedt hier een wettelijke mogelijkheid toe van maximaal 13% duurder.
Verder zeggen ze:
Geïndexeerd naar prijzen 2022 is er tot aan het moment van invoering van Betalen naar Gebruik in 2030 naar verwachting sprake van circa € 430 miljoen aan cumulatieve opbrengsten en circa € 290 miljoen aan cumulatieve kosten voor realisatie plus exploitatie. De opbrengsten uit tolheffing zijn derhalve beduidend hoger dan de kosten van tolheffing. Dit betekent dat tot aan de invoering van Betalen naar Gebruik per 2030 tussen € 100 en € 150 miljoen op de totale tolopgave is voldaan. Daarmee resteert per 2030 nog een tolopgave van ordegrootte € 540 à € 590 miljoen ten opzichte van de tolopgave van € 691 miljoen bij start tolheffing.
Alhoewel het volgens de berekeningen dus netto meer oplevert dan het kost, praat je dus feitelijk over een tolsysteem dat voor 5 jaar tolheffing € 290 miljoen kost. En het is onzeker wanneer de A15 opent, wellicht is de tolheffingstermijn daar nog korter.
-
- Secretaris
Dat de A15 überhaupt nog opengesteld gaat worden (ruim) voor 2030 is al twijfelachtig.
Men kan haast beter de invoering van de kilometerheffing en openstelling van (het toldeel van) de A15 op dezelfde datum plannen, dan maak je geen onnodige kosten voor de tolinning.
Men kan haast beter de invoering van de kilometerheffing en openstelling van (het toldeel van) de A15 op dezelfde datum plannen, dan maak je geen onnodige kosten voor de tolinning.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
-
- verkeersader
Het zou natuurlijk ook zomaar kunnen dat die kilometerheffing op een ict-drama uitdraait en pas in 2040 voor elkaar is...
-
- verkeersader

Ik vond dit wel een leuke om eens in ChatGPT te gooien.
Dat houdt het op uitrol ergens tussen 2026 en nooit

- SPOILER: TOON
Ubi volentia est, via est
-
- autoweg

Ik ben benieuwd of het plan tot invoering van betalen naar gebruik rekeningrijden voor personenwagens een volgend regeerakkoord haalt..
-
- 2x4 autosnelweg
Dat denk ik wel. Wel denk ik dat er een keuze komt om een GPS-kastje te kopen, voor mensen die veel kilometers in het buitenland rijden.
Kost wat theoretische privacy (maar dat is een eigen keus), aanschaf van 100 euro of zo (eenmalig) en dan wellicht wel 10% meer betalen voor de kms in NL (want normale gebruikers rijden ook 5-15% van de kms in het buitenland, met name vakantie).
Kost wat theoretische privacy (maar dat is een eigen keus), aanschaf van 100 euro of zo (eenmalig) en dan wellicht wel 10% meer betalen voor de kms in NL (want normale gebruikers rijden ook 5-15% van de kms in het buitenland, met name vakantie).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 4x5 autosnelweg
Dan is het in stricte zin ook geen kilometerheffing meer; want in het platteland worden veel meer kilometers afgelegd. Immers voorzieningen en werkgelegenheid liggen een stuk verder uit elkaar dan in de Randstad. Kortom, als je die mensen wilt compenseren voor de hogere kosten zal de hele heffing op de helling moeten. 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x3 autosnelweg

Als kilometerheffing eenvoudig kan worden geframed als belastingverhoging voor families met kinderen in de provincie, is hij gedoemd te worden afgeschoten.
-
- 2x3 autosnelweg
Tsja, iets met it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck enzo...
Een oplossing met variabele tarieven betekent een kastje in de auto. Zeg maar het frame dat Rob Jetten kan meekijken als iemand richting het bordeel rijdt. En een oplossing met een verschil in beprijzing per gemeente waar de auto geregistreerd is lijkt me politiek ook lastig haalbaar.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 4x3 autosnelweg