[FL] Liechtenstein
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
[FL] Liechtenstein
Liechtenstein
Vandaag komt Liechtenstein bij Schengen. De grenscontroles met Oostenrijk komen daarbij te vervallen. Al sinds 1923 zijn er geen grenscontroles met Zwitserland meer. Er worden nog wel goederen gecontroleerd.
http://vorarlberg.orf.at/news/stories/2513720/
Vandaag komt Liechtenstein bij Schengen. De grenscontroles met Oostenrijk komen daarbij te vervallen. Al sinds 1923 zijn er geen grenscontroles met Zwitserland meer. Er worden nog wel goederen gecontroleerd.
http://vorarlberg.orf.at/news/stories/2513720/
-
- 2x2 autosnelweg
Re: [FL] Liechtenstein
Dat was ook een kwestie van tijd, maar het is goed dat dit nu is ingevoerd. Ik meende dat Liechtenstein tot de Europese Economische Ruimte, waardoor goederen al vrij vervoerd konden worden, maar waarschijnlijk heb ik dat mis. Tussen Liechtenstein en Zwitserland zijn immers geen grenscontroles en dus kunnen vrachtwagens van Oostenrijk zo doorrijden naar Zwitserland, welke nog niet tot de EER behoort. Of zal dat op registratie gaan en kunnen vrachtwagens met de bestemming Liechtenstein zo doorrijden?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 2x2 autosnelweg
Net zoals toen Schengen in Zwitserland werd ingevoerd, verandert er de facto niets:
m.a.w. ze controleren nog steeds steekproefsgewijs en vragen daarbij ook naar je paspoort.Systematische Personenkontrollen gibt es nicht mehr, bei einer Warenkontrolle kann man aber auch künftig an der Grenze nach einem Ausweis gefragt werden.
-
- 2x4 autosnelweg
Wordt het niet meer een controle zoals bij Andorra, waarbij eigenlijk alleen op goederen gecontroleerd wordt en de vraag om het paspoort officieel wel mogelijk is, maar in de praktijk nooit zal gebeuren?
-
- expressweg

-
- 2x2 autosnelweg
Aangezien er helemaal geen controle is tussen Zwitserland en Liechtenstein zal het precies zo moeten zijn als tussen Zwitserland en andere landen (anders zou je gewoon via Liechtenstein kunnen rijden om controles te vermijden).
-
- 4x3 autosnelweg
Ik ben Liechtenstein via Zwitserland in- en uitgereden. De staatsgrens lijkt net alsof je van het ene naar het andere kanton rijdt 

-
- 2x4 autosnelweg
Feitelijk is het landje niet meer dan dat, zij het met wat verdergaande autonomie.
-
- 2x2 autosnelweg

Feitelijk gezien is Liechtenstein een zelfstandig land.

Je zou het ook net als soort EU-landen kunnen beschouwen met een eigen "Unie". Er bestaat geen grenscontrole meer, en ze gebruiken dezelfde munt. Bovendien is bijv. de bewegwijzering hetzelfde, kenteken systeem bijna hetzelfde, maar er zijn ook een heel aantal dingen anders. Een klein simpel voorbeeldje is de Zwitserse postbus. Die heb je in Liechtenstein niet.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 4x5 autosnelweg
Het spoor wordt door de Oostenrijkse spoorwegen beheerd en onderhouden. De OBB rijdt er ook treinen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Volgens mij zijn Zwitserse en Liechtensteinse kentekens wezenlijk anders.SnarfFlevoland schreef:Bovendien is bijv. de bewegwijzering hetzelfde, kenteken systeem bijna hetzelfde, maar er zijn ook een heel aantal dingen anders. Een klein simpel voorbeeldje is de Zwitserse postbus. Die heb je in Liechtenstein niet.
En daarnaast heeft Zwitserland .ch als TLD, waar Liechtenstein .li heeft

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x4 autosnelweg
De jure is Liechtenstein een onafhankelijk land, de facto een soort kanton van Zwitserland.SnarfFlevoland schreef:Feitelijk gezien is Liechtenstein een zelfstandig land.Figuurlijk gezien zou je het wellicht als een kanton kunnen beschouwen

Overigens zijn Zwisterse en Liechtensteinse wel bijna gelijk. Beide bestaan uit een tweeletter-afkorting van het kanton (FL voor Liechtenstein) met een aantal cijfers erachter. Beide hebben ook een staatswapen op het kenteken. Alleen zijn Zwitserse kentekens wit, waar Liechtenstein donkerblauw gebruikt. Daarnaast wijkt de grootte af.
-
- expressweg
Ik ben er wel eens geweest, en ook een toer gemaakt door Vaduz (spreek uit: Vadoetz). Ik heb werkelijk nog nooit zo'n aangeharkte en opgepoetste plaats gezien. Gebouwen glimmen er zo dat je een zonnebril moet opzetten, anders krijg je lasogen van het gespiegel.
-
- 4x5 autosnelweg
Tja daarin wijkt het weinig af van een gemiddeld Zwitsers bergdorp 
Overigens spreken de inwoners volgens mij ook een vorm van Zwitser-Duits.

Overigens spreken de inwoners volgens mij ook een vorm van Zwitser-Duits.

-
- expressweg
-
- Voorzitter
Zo zeg, dat is wel erg spijkers op laag water zoeken, want het heet dan weliswaar LiechtensteinBus, maar het is eigendom van, jawel, PostAuto... Kortom, het is er wel, het heet alleen anders.SnarfFlevoland schreef:Een klein simpel voorbeeldje is de Zwitserse postbus. Die heb je in Liechtenstein niet.
http://www.postauto.ch/pag-startseite/p ... nstein.htm
-
- 2x2 autosnelweg
Precies, alhoewel volgens mij de kentekens van Liechtenstein zwart zijn en niet donker blauw. En volgens wikipedia schijnt dat ook te kloppen.Willem schreef:Overigens zijn Zwisterse en Liechtensteinse wel bijna gelijk. Beide bestaan uit een tweeletter-afkorting van het kanton (FL voor Liechtenstein) met een aantal cijfers erachter. Beide hebben ook een staatswapen op het kenteken. Alleen zijn Zwitserse kentekens wit, waar Liechtenstein donkerblauw gebruikt. Daarnaast wijkt de grootte af.

Interessant weetje.Vinny schreef:Het spoor wordt door de Oostenrijkse spoorwegen beheerd en onderhouden. De OBB rijdt er ook treinen.

Met als enig verschil dat een Zwitsers bergdorp nog veel ouderwetse houten huisjes en schuurtjes heeft. In Vaduz is alles een beetje 'mondain'.Vinny schreef:Tja daarin wijkt het weinig af van een gemiddeld Zwitsers bergdorp
I know, maar het is een verschil. Ze doen het overigens wel in opdracht van. Ik zij ook een simpel voorbeeldje.Coen Tunnel schreef:Zo zeg, dat is wel erg spijkers op laag water zoeken, want het heet dan weliswaar LiechtensteinBus, maar het is eigendom van, jawel, PostAuto... Kortom, het is er wel, het heet alleen anders.

-
- 4x5 autosnelweg
Veel van dat soort zaken is in Zwitserland ook een kantonale bevoegdheid, dus in zoverre wijkt Liechtenstein daar dan weer niet veel van af.

Tja, Sankt Moritz of Zermatt zijn ook wel erg mondaine ski-plaatsen hoor...In Vaduz is alles een beetje 'mondain'.

-
- 2x2 autosnelweg
Sinds wanneer is Vaduz een ski-resort?Vinny schreef:Tja, Sankt Moritz of Zermatt zijn ook wel erg mondaine ski-plaatsen hoor...

Overigens kent Zermatt nog een behoorlijk aantal stukken hogerop in het skigebied dat nog de typische ouderwetse boeren uitstraling heeft. Het mondaine van Zermatt zit em vooral in het centrum. En daar kom ik op de ski's niet langs.

Ach ja, nu je dat zegt... Ik kan me herinneren dat ook zaken als inkomstenbelastingen in Zwitserland per kanton verschillend kunnen zijn. Een ander wezenlijk verschil is dat Liechtenstein tot de Europese Economische Ruimte behoort, terwijl dit in Zwitserland per referendum is afgekeurd.Vinny schreef:Veel van dat soort zaken is in Zwitserland ook een kantonale bevoegdheid, dus in zoverre wijkt Lichtenstein daar dan weer niet veel van af.
-
- 2x3 autosnelweg
Laatst gewijzigd door Wesso op di 20 dec 2016, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x5 autosnelweg
Oesterrreich? Je zou toch zeker in een Duitstalig land verwachten dat daar gewoon de Ö gebruikt kan worden.
Leuke foto's verder, die mini-staatjes hebben toch wel wat. Zelf ben ik helaas nog nooit in Liechtenstein geweest.
Leuke foto's verder, die mini-staatjes hebben toch wel wat. Zelf ben ik helaas nog nooit in Liechtenstein geweest.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
In het Zwitsers en Liechtensteinisch Hoog-Duits bestaan geen grote Umlaute. Daar heet het ook Aerger, Oel en Uebelkeit. De reden is, dat er door de viertaligheid van het land geen plek voor was op de typmachines en toetsenborden - shift + ö geeft bijvoorbeeld een é.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- 2x2 autosnelweg
Opnieuw leuke foto's! Liechtenstein is inderdaad een grappig miniland waar ik zo af en toe eens kort kom buurten. Men heeft me in Zwitserland ooit al eens gevraagd of ik uit Liechtenstein kwam.
Vooral het kleine skigebied Malbun heeft me weten te boeien. Daar kom ik graag een dagje voorbij als ik in de buurt ben. Verder is het uitzicht vanaf Triesenberg op het Rijndal ook erg mooi. En de zeer smalle bergweggetjes achter het kasteel naar Malbun hebben ook zo hun charme.

-
- 2x3 autosnelweg
Ik vond de doorgaande weg tussen Feldkirch en Vaduz nogal overbelast. Dat had met allerlei werkzaamheden te maken, maar verkeer uit Vorarlberg/Tirol zal er ook gebruik van maken om in Liechtenstein en Chur te komen. Wat me verder opviel was een straat om de kerk van Schaan, waar weefvakken in waren gemaakt.
Het weglaten van de umlaut zag ik ook toen ik Äulestrasse probeerde te vinden in mijn Tomtom. Dat werd Aeulestrasse. In de fotoserie zie je dat het gewoon als Äulestrasse wordt aangegeven.
Het weglaten van de umlaut zag ik ook toen ik Äulestrasse probeerde te vinden in mijn Tomtom. Dat werd Aeulestrasse. In de fotoserie zie je dat het gewoon als Äulestrasse wordt aangegeven.
-
- 4x5 autosnelweg
Daarnaast kom ik op de foto's ook "Fussgänger drücken" tegen.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
Dat met de Aeulestrasse is inderdaad raar.
Fussgänger drücken kan zonder problemen, aangezien alleen de grote Umlaute niet bestaan.
Opvallend is daar weer wel het niet-bestaan van de ringel-S in Zwitserland en Liechtenstein, in Duitsland zou het "Fußgänger" zijn.
Fussgänger drücken kan zonder problemen, aangezien alleen de grote Umlaute niet bestaan.
Opvallend is daar weer wel het niet-bestaan van de ringel-S in Zwitserland en Liechtenstein, in Duitsland zou het "Fußgänger" zijn.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- expressweg
Ben er zelf nog nooit geweest, maar lijkt mij wel een grappig landje.
Ben wel regelmatig in Luxemburg (land) geweest. Vind dat eigenlijk al wel een grappig landje. Kan je nagaan wat Liechtenstein dan wel niet is.
Ben wel regelmatig in Luxemburg (land) geweest. Vind dat eigenlijk al wel een grappig landje. Kan je nagaan wat Liechtenstein dan wel niet is.

I'm average height... in Thailand.
-
- Voorzitter

-
- expressweg

Ben ook weleens in Zwitserland geweest, en dat is een erg mooi land, dus dan zal Liechtenstein wel net zo mooi zijn.

I'm average height... in Thailand.
-
- Voorzitter

Goed, het is leuk om er een keer geweest te zijn, het blijft iets aparts, zo'n klein landje. Maar verwacht er niet te veel van.