[FL] Liechtenstein

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[FL] Liechtenstein

Bericht door Chris » ma 19 dec 2011, 12:33

Liechtenstein

Vandaag komt Liechtenstein bij Schengen. De grenscontroles met Oostenrijk komen daarbij te vervallen. Al sinds 1923 zijn er geen grenscontroles met Zwitserland meer. Er worden nog wel goederen gecontroleerd.

http://vorarlberg.orf.at/news/stories/2513720/

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door SnarfFlevoland » ma 19 dec 2011, 18:10

Dat was ook een kwestie van tijd, maar het is goed dat dit nu is ingevoerd. Ik meende dat Liechtenstein tot de Europese Economische Ruimte, waardoor goederen al vrij vervoerd konden worden, maar waarschijnlijk heb ik dat mis. Tussen Liechtenstein en Zwitserland zijn immers geen grenscontroles en dus kunnen vrachtwagens van Oostenrijk zo doorrijden naar Zwitserland, welke nog niet tot de EER behoort. Of zal dat op registratie gaan en kunnen vrachtwagens met de bestemming Liechtenstein zo doorrijden?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 21 dec 2011, 21:46

Net zoals toen Schengen in Zwitserland werd ingevoerd, verandert er de facto niets:
Systematische Personenkontrollen gibt es nicht mehr, bei einer Warenkontrolle kann man aber auch künftig an der Grenze nach einem Ausweis gefragt werden.
m.a.w. ze controleren nog steeds steekproefsgewijs en vragen daarbij ook naar je paspoort.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 21 dec 2011, 22:49

Wordt het niet meer een controle zoals bij Andorra, waarbij eigenlijk alleen op goederen gecontroleerd wordt en de vraag om het paspoort officieel wel mogelijk is, maar in de praktijk nooit zal gebeuren?

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » wo 21 dec 2011, 22:50

^^ Liechtenstein is qua goederen bepaald niet een belastingparadijs als Andorra, zodat dat daar niet veel zin zal hebben.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 21 dec 2011, 23:03

Aangezien er helemaal geen controle is tussen Zwitserland en Liechtenstein zal het precies zo moeten zijn als tussen Zwitserland en andere landen (anders zou je gewoon via Liechtenstein kunnen rijden om controles te vermijden).

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 02 okt 2012, 15:31

Ik ben Liechtenstein via Zwitserland in- en uitgereden. De staatsgrens lijkt net alsof je van het ene naar het andere kanton rijdt 8-)

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 02 okt 2012, 20:43

Feitelijk is het landje niet meer dan dat, zij het met wat verdergaande autonomie.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 04 okt 2012, 9:56

^^
Feitelijk gezien is Liechtenstein een zelfstandig land. :idea: Figuurlijk gezien zou je het wellicht als een kanton kunnen beschouwen, omdat er op veel punten wordt samengewerkt met Zwitserland.

Je zou het ook net als soort EU-landen kunnen beschouwen met een eigen "Unie". Er bestaat geen grenscontrole meer, en ze gebruiken dezelfde munt. Bovendien is bijv. de bewegwijzering hetzelfde, kenteken systeem bijna hetzelfde, maar er zijn ook een heel aantal dingen anders. Een klein simpel voorbeeldje is de Zwitserse postbus. Die heb je in Liechtenstein niet.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 04 okt 2012, 18:22

Het spoor wordt door de Oostenrijkse spoorwegen beheerd en onderhouden. De OBB rijdt er ook treinen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 04 okt 2012, 18:24

SnarfFlevoland schreef:Bovendien is bijv. de bewegwijzering hetzelfde, kenteken systeem bijna hetzelfde, maar er zijn ook een heel aantal dingen anders. Een klein simpel voorbeeldje is de Zwitserse postbus. Die heb je in Liechtenstein niet.
Volgens mij zijn Zwitserse en Liechtensteinse kentekens wezenlijk anders.

En daarnaast heeft Zwitserland .ch als TLD, waar Liechtenstein .li heeft :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 04 okt 2012, 22:14

SnarfFlevoland schreef:Feitelijk gezien is Liechtenstein een zelfstandig land. :idea: Figuurlijk gezien zou je het wellicht als een kanton kunnen beschouwen
De jure is Liechtenstein een onafhankelijk land, de facto een soort kanton van Zwitserland. ;)

Overigens zijn Zwisterse en Liechtensteinse wel bijna gelijk. Beide bestaan uit een tweeletter-afkorting van het kanton (FL voor Liechtenstein) met een aantal cijfers erachter. Beide hebben ook een staatswapen op het kenteken. Alleen zijn Zwitserse kentekens wit, waar Liechtenstein donkerblauw gebruikt. Daarnaast wijkt de grootte af.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » do 04 okt 2012, 22:29

Ik ben er wel eens geweest, en ook een toer gemaakt door Vaduz (spreek uit: Vadoetz). Ik heb werkelijk nog nooit zo'n aangeharkte en opgepoetste plaats gezien. Gebouwen glimmen er zo dat je een zonnebril moet opzetten, anders krijg je lasogen van het gespiegel.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 04 okt 2012, 22:33

Tja daarin wijkt het weinig af van een gemiddeld Zwitsers bergdorp ;)
Overigens spreken de inwoners volgens mij ook een vorm van Zwitser-Duits. 8-)

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » do 04 okt 2012, 22:40

^^ Sie choent cho loufe :mrgreen:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 okt 2012, 9:24

SnarfFlevoland schreef:Een klein simpel voorbeeldje is de Zwitserse postbus. Die heb je in Liechtenstein niet.
Zo zeg, dat is wel erg spijkers op laag water zoeken, want het heet dan weliswaar LiechtensteinBus, maar het is eigendom van, jawel, PostAuto... Kortom, het is er wel, het heet alleen anders.

http://www.postauto.ch/pag-startseite/p ... nstein.htm

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 05 okt 2012, 9:41

Willem schreef:Overigens zijn Zwisterse en Liechtensteinse wel bijna gelijk. Beide bestaan uit een tweeletter-afkorting van het kanton (FL voor Liechtenstein) met een aantal cijfers erachter. Beide hebben ook een staatswapen op het kenteken. Alleen zijn Zwitserse kentekens wit, waar Liechtenstein donkerblauw gebruikt. Daarnaast wijkt de grootte af.
Precies, alhoewel volgens mij de kentekens van Liechtenstein zwart zijn en niet donker blauw. En volgens wikipedia schijnt dat ook te kloppen. ;)
Vinny schreef:Het spoor wordt door de Oostenrijkse spoorwegen beheerd en onderhouden. De OBB rijdt er ook treinen.
Interessant weetje. :) Nou ja, Liechtenstein heeft ook wel de samenwerking met andere landen nodig. Zelfstandig kunnen ze niet heel veel uitrichten en wordt het volgens mij veel te duur.
Vinny schreef:Tja daarin wijkt het weinig af van een gemiddeld Zwitsers bergdorp
Met als enig verschil dat een Zwitsers bergdorp nog veel ouderwetse houten huisjes en schuurtjes heeft. In Vaduz is alles een beetje 'mondain'.
Coen Tunnel schreef:Zo zeg, dat is wel erg spijkers op laag water zoeken, want het heet dan weliswaar LiechtensteinBus, maar het is eigendom van, jawel, PostAuto... Kortom, het is er wel, het heet alleen anders.
I know, maar het is een verschil. Ze doen het overigens wel in opdracht van. Ik zij ook een simpel voorbeeldje. ;) Een ander wezenlijk verschil zijn natuurlijk de belastingen die in Liechtenstein aanzienlijk *kuch* gunstiger zijn. Bovendien zijn sommige zaken rondom pensioen anders en verdere zaken rondom sociale zekerheid wijken grotendeels ook af van Zwitserland.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 05 okt 2012, 20:37

Veel van dat soort zaken is in Zwitserland ook een kantonale bevoegdheid, dus in zoverre wijkt Liechtenstein daar dan weer niet veel van af.
In Vaduz is alles een beetje 'mondain'.
Tja, Sankt Moritz of Zermatt zijn ook wel erg mondaine ski-plaatsen hoor... ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 07 okt 2012, 17:37

Vinny schreef:Tja, Sankt Moritz of Zermatt zijn ook wel erg mondaine ski-plaatsen hoor...
Sinds wanneer is Vaduz een ski-resort? :mrgreen: Nou ja, hun 'Malbun' noemen ze 'het Arosa van Liechtenstein'. Een beetje overdreven, maar ach, het mini gebiedje is niet verkeerd.

Overigens kent Zermatt nog een behoorlijk aantal stukken hogerop in het skigebied dat nog de typische ouderwetse boeren uitstraling heeft. Het mondaine van Zermatt zit em vooral in het centrum. En daar kom ik op de ski's niet langs. ;)
Vinny schreef:Veel van dat soort zaken is in Zwitserland ook een kantonale bevoegdheid, dus in zoverre wijkt Lichtenstein daar dan weer niet veel van af.
Ach ja, nu je dat zegt... Ik kan me herinneren dat ook zaken als inkomstenbelastingen in Zwitserland per kanton verschillend kunnen zijn. Een ander wezenlijk verschil is dat Liechtenstein tot de Europese Economische Ruimte behoort, terwijl dit in Zwitserland per referendum is afgekeurd.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 29 jul 2013, 17:10

Voor de verandering maar eens een fotoserie in dit topic :p

Preview:
Afbeelding
Afbeelding

:arrow: 40 foto's in Google Photos
Laatst gewijzigd door Wesso op di 20 dec 2016, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 29 jul 2013, 17:49

Oesterrreich? Je zou toch zeker in een Duitstalig land verwachten dat daar gewoon de Ö gebruikt kan worden.

Leuke foto's verder, die mini-staatjes hebben toch wel wat. Zelf ben ik helaas nog nooit in Liechtenstein geweest.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Tim
expressweg

Bericht door Tim » ma 29 jul 2013, 18:14

In het Zwitsers en Liechtensteinisch Hoog-Duits bestaan geen grote Umlaute. Daar heet het ook Aerger, Oel en Uebelkeit. De reden is, dat er door de viertaligheid van het land geen plek voor was op de typmachines en toetsenborden - shift + ö geeft bijvoorbeeld een é.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 29 jul 2013, 19:00

Opnieuw leuke foto's! Liechtenstein is inderdaad een grappig miniland waar ik zo af en toe eens kort kom buurten. Men heeft me in Zwitserland ooit al eens gevraagd of ik uit Liechtenstein kwam. :p Vooral het kleine skigebied Malbun heeft me weten te boeien. Daar kom ik graag een dagje voorbij als ik in de buurt ben. Verder is het uitzicht vanaf Triesenberg op het Rijndal ook erg mooi. En de zeer smalle bergweggetjes achter het kasteel naar Malbun hebben ook zo hun charme.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 29 jul 2013, 20:04

Ik vond de doorgaande weg tussen Feldkirch en Vaduz nogal overbelast. Dat had met allerlei werkzaamheden te maken, maar verkeer uit Vorarlberg/Tirol zal er ook gebruik van maken om in Liechtenstein en Chur te komen. Wat me verder opviel was een straat om de kerk van Schaan, waar weefvakken in waren gemaakt.

Het weglaten van de umlaut zag ik ook toen ik Äulestrasse probeerde te vinden in mijn Tomtom. Dat werd Aeulestrasse. In de fotoserie zie je dat het gewoon als Äulestrasse wordt aangegeven.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 29 jul 2013, 20:27

Daarnaast kom ik op de foto's ook "Fussgänger drücken" tegen.

Autosnelwegen.net

Tim
expressweg

Bericht door Tim » ma 29 jul 2013, 21:20

Dat met de Aeulestrasse is inderdaad raar.
Fussgänger drücken kan zonder problemen, aangezien alleen de grote Umlaute niet bestaan.
Opvallend is daar weer wel het niet-bestaan van de ringel-S in Zwitserland en Liechtenstein, in Duitsland zou het "Fußgänger" zijn.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » wo 24 sep 2014, 19:42

Ben er zelf nog nooit geweest, maar lijkt mij wel een grappig landje.
Ben wel regelmatig in Luxemburg (land) geweest. Vind dat eigenlijk al wel een grappig landje. Kan je nagaan wat Liechtenstein dan wel niet is. :p
I'm average height... in Thailand.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 sep 2014, 19:47

^^ In praktisch alles ziet Liechtenstein er uit als een stukje Zwitserland. Ik ben er een paar keer geweest waarvan één keer op de nationale feestdag, dan is het wel leuk, maar verder is het om eerlijk te zijn niet heel veel bijzonders en heeft het niet echt een eigen identiteit en uitstraling, iets dat Luxemburg nog wel heeft.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » wo 24 sep 2014, 19:54

^^ Ik denk zelf dat Liechtenstein te klein is voor een eigen identiteit.
Ben ook weleens in Zwitserland geweest, en dat is een erg mooi land, dus dan zal Liechtenstein wel net zo mooi zijn. :p
I'm average height... in Thailand.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 sep 2014, 20:24

^^ Nou ja, Monaco, Vaticaanstad en ook Andorra hebben toch wel wat meer een eigen identiteit. Liechtenstein is ook te klein om echt bijzondere natuur te hebben. Het is ook geen belastingparadijsje zoals Andorra. Alles wat ze hebben, vind je in Zwitserland ook.

Goed, het is leuk om er een keer geweest te zijn, het blijft iets aparts, zo'n klein landje. Maar verwacht er niet te veel van. ;)