[FL] Liechtenstein
Moderator: Moderatoren
-
- 4x3 autosnelweg
-
- Voorzitter
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [FL] Liechtenstein
De bewegwijzering is gelijk aan die van een Zwitsers kanton, met dien verstande dat in Liechtenstein geen wegnummers bestaan. De stationsbordjes zijn in Oostenrijkse stijl heb ik me laten vertellen.Coen Tunnel schreef:In praktisch alles ziet Liechtenstein er uit als een stukje Zwitserland. Ik ben er een paar keer geweest waarvan één keer op de nationale feestdag, dan is het wel leuk, maar verder is het om eerlijk te zijn niet heel veel bijzonders en heeft het niet echt een eigen identiteit en uitstraling, iets dat Luxemburg nog wel heeft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Forumbeheerder
Ben vorige maand in Vaduz geweest. Er was weinig te beleven moet ik zeggen, maar wel grappig om er een keer geweest te zijn.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- expressweg
Nou ik denk ook niet dat er veel te beleven valt.
Als Wesso zegt dat het leukste aan Vaduz het postzegelmuseum was, dan lijkt mij Vaduz in ieder geval al geen bal aan.
Als Wesso zegt dat het leukste aan Vaduz het postzegelmuseum was, dan lijkt mij Vaduz in ieder geval al geen bal aan.

I'm average height... in Thailand.
-
- 4x3 autosnelweg
Daar ben ik ook geweestWesso schreef:Het leukste van Vaduz vond ik het postzegelmuseum

-
- 2x2 autosnelweg
Coen Tunnel schreef:Het is ook geen belastingparadijsje zoals Andorra.

"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- Voorzitter

-
- Penningmeester
Die Zwitsers zijn met 8% BTW natuurlijk ook niet echt inhalig. Enige nadeel is de ongunstige koers van de Frank, maar dat hebben we te danken aan het ECB-beleid.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
-
- 2x2 autosnelweg
Ah, op die manier. Ja, wat dat betreft lijkt Andorra juist weer op Samnaun en Livigno. Desalniettemin kan 8% BTW als hoogtarrief (2,5% laagtarrief) in Liechtenstein en Zwitserland natuurlijk niet veel genoemd worden.Coen Tunnel schreef:Ik was niet duidelijk genoeg, ik doelde op de BTW. Daar waar je in Andorra goedkoop drank, sigaretten, parfums en brandstof kan inslaan hanteert men in Liechtenstein gewoon de Zwitserse prijzen.

"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- Penningmeester
Als ik even de fiscale feitelijk uit mag hangen: er bestaat geen hoog BTW-tarief.SnarfFlevoland schreef:8% BTW als hoogtarrief (2,5% laagtarrief)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
-
- 2x2 autosnelweg

Klopt, dat was even voor het gemak. Bovendien kent Zwitserland ook nog 3,8% BTW voor overnachtingen.
-
- 4x5 autosnelweg
De Zwitsers zelf geven Duitse ondernemingen de schuld. Die zijn na de invoering van de euro gaan "sparen" door de lonen niet, maar de prijzen wel te verhogen - terwijl in Zwitserland de lonen wel omhoog zijn gegaan. Een kapper verdient in Zürich 10 keer zoveel als in Berlijn. Het is dan ook niet vreemd dat zelf naar de kapper gaan in Zürich voor een gemiddelde Nederlander (of Duitser) bijna onbetaalbaar is.RSK schreef:Die Zwitsers zijn met 8% BTW natuurlijk ook niet echt inhalig. Enige nadeel is de ongunstige koers van de Frank, maar dat hebben we te danken aan het ECB-beleid.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Wegnummerfotograaf
Ik ben er vorige week ook even wezen lunchen. Ik kan het helemaal met de vorige sprekers eens zijn: de enige reden om erheen te gaan is dat het een apart land is.
Wij zijn trouwens vanaf Zwitserland het land binnengegaan en uitgereden, we hebben de grens met Oostenrijk niet gezien.
Een paar foto's:

Liechtenstein heeft veel buitenland.

De afstanden op alle wegen in het land worden gemeten vanaf dit nulpunt in Vaduz.

Wij zijn trouwens vanaf Zwitserland het land binnengegaan en uitgereden, we hebben de grens met Oostenrijk niet gezien.
Een paar foto's:

Liechtenstein heeft veel buitenland.

De afstanden op alle wegen in het land worden gemeten vanaf dit nulpunt in Vaduz.

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- expressweg
Mooi!
Wat je inderdaad eigenlijk ziet is Zwitserland met een vleugje Oostenrijk.
Klein Zwitserland mag ik het natuurlijk niet noemen, maar zo zou je het wel kunnen noemen

Wat je inderdaad eigenlijk ziet is Zwitserland met een vleugje Oostenrijk.
Klein Zwitserland mag ik het natuurlijk niet noemen, maar zo zou je het wel kunnen noemen

I'm average height... in Thailand.
-
- 2x2 autosnelweg
Interessant, ik heb nog nooit een afstandaanduiding gezien in Liechtenstein, laat staan kilometrering.harry schreef:
-
- Wegnummerfotograaf

Maar zo staat het wel vermeld in de uitleggende tekst.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x2 autosnelweg
Dan heb je zo'n beetje de meest streng bewaakte buitengrens van de Zwitserse douane-unie gemist. Als het ergens altijd raak is met controles, dan is het wel daar. Waarom is me niet zo duidelijk. Kan me nauwelijks voorstellen dat bij Feldkirch zoveel meer ongewenste mensen Zwitserland (en Liechtenstein) binnenkomen als via Basel.harry schreef:Wij zijn trouwens vanaf Zwitserland het land binnengegaan en uitgereden, we hebben de grens met Oostenrijk niet gezien.
Eigenlijk hadden ze eigen borden moeten hebben.harry schreef:Liechtenstein heeft veel buitenland.

Mwah, nee ik vind Liechtenstein in sommige opzichten toch echt anders als Zwitserland. Dat met een vleugje Oostenrijk vind ik wel weer kloppen, althans als je het met Vorarlberg vergelijkt. Het heeft best veel invloeden uit Vorarlberg vind ikzelf. Maar goed, Vorarlberg mag je eigenlijk weer geen Oostenrijk noemen, want dan zijn de 'echte' Oostenrijkers (alles ten oosten van de Arlberg) meteen beledigd.Robbert297 schreef:Wat je inderdaad eigenlijk ziet is Zwitserland met een vleugje Oostenrijk.

-
- Moderator
Ik heb het aantal verkeersdoden in Liechtenstein eens opgezocht. Het is zo laag dat het statistisch bureau geen onderscheid maakt tussen doden en gewonden. De Landespolizei geeft wel cijfers.
Aantal verkeersdoden:
2010 0
2011 2
2012 1
2013 2
2014 3
2015 2
Aantal verkeersdoden:
2010 0
2011 2
2012 1
2013 2
2014 3
2015 2
-
- 2x2 autosnelweg

Dat is natuurlijk niet veel, maar hoe scoort Liechtenstein in verhouding met andere Europese landen? Hoeveel kilometer per jaar wordt er eigenlijk door Liechtenstein gereden?
-
- Moderator
Je kan dit soort cijfers op meerdere manieren in perspectief plaatsen. De meestgebruikte methode is per 1 miljard voertuigkilometers of per 1 miljoen inwoners. Die eerste wordt vaak gezien als een uitdrukking van de verkeersveiligheid, terwijl de laatste vaak gezien wordt als een indicator van de volksgezondheid (health indicator). Die laatste wordt echter veel meer gebruikt omdat data van het aantal voertuigkilometers niet beschikbaar is, of van wisselende kwaliteit.
-
- Voorzitter

-
- verkeersader
Nog wat BWW-foto's
- SPOILER: TOON
Discussieren is de kunst van het weglaten.
-
- verkeersader
Vorige week een dagje naar Liechtenstein geweest. Een aantal foto's plaats ik hier in deze draad.
Aan de noordwest kant van Feldkirch de grens over gegaan bij deze grensovergang. Op een vergeeld A4-tje stond dat als je iets had aan te geven je jezelf dan kon melden bij de "grote" grensovergang bij Schaanwald.

Het welbekende schild dat aangeeft dat je je in Liechtenstein bevindt

De grenspaal, schijnbaar stammend uit het jaar 1955

De Alte Rheinbrücke, Deze loop- en fietsbrug ruim 115 jaar oud en zo'n 130 meter lang. Op ongeveer 3/4 steek je de grens met Zwitserland over.

Aan de noordwest kant van Feldkirch de grens over gegaan bij deze grensovergang. Op een vergeeld A4-tje stond dat als je iets had aan te geven je jezelf dan kon melden bij de "grote" grensovergang bij Schaanwald.

Het welbekende schild dat aangeeft dat je je in Liechtenstein bevindt

De grenspaal, schijnbaar stammend uit het jaar 1955

De Alte Rheinbrücke, Deze loop- en fietsbrug ruim 115 jaar oud en zo'n 130 meter lang. Op ongeveer 3/4 steek je de grens met Zwitserland over.

- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -
-
- 2x2 autosnelweg
Leuk, een Europees land waar je op zich eigenlijk amper iets over hoort, alsof het niet bestaat soms.
-
- 2x4 autosnelweg
Het is natuurlijk nogal klein. Er zal daarom niet zo snel iets gebeuren dat 800 km. verderop nog het nieuws haalt. Een faillissement van Hilti zou hier waarschijnlijk wel het nieuws halen, of een troonswisseling.
Juist daarom blijft het grappig om er eens langs te gaan of er foto's van te zien. Hoewel het in de praktijk functioneert als een Zwitsers kanton met wat ruimere bevoegdheden.
Juist daarom blijft het grappig om er eens langs te gaan of er foto's van te zien. Hoewel het in de praktijk functioneert als een Zwitsers kanton met wat ruimere bevoegdheden.
-
- 2x2 autosnelweg
In 2008 was er wat te melden. De Duitse fiscale opsporingsdienst stuitte er op stichtingen die enkel in het leven waren geroepen om belastingen te ontduiken.
-
- verkeersader
Er valt inderdaad niet vaak iets nieuwswaardig te melden.
Echter stond er van de week in de Trouw een heel artikel over Liechtenstein. De strekking van het verhaal was dat het land dit jaar 300 jaar bestaat en zijn negatieve imago als belasting- en witwasparadijs in dit jubileumjaar behoorlijk wil opvijzelen.
Daarnaast nog wat feitjes:
De staatsschuld is er €0,-
Per hoofd van de bevolking heeft men de meeste olympische medailles binnen gehaald en heeft het land de meeste bedrijven.
De brexit zorgt daarnaast ook voor een verdere groei van de economie doordat verschillende banken hun hoofdkantoor hebben verplaatst naar dit dwergstaatje.
Echter stond er van de week in de Trouw een heel artikel over Liechtenstein. De strekking van het verhaal was dat het land dit jaar 300 jaar bestaat en zijn negatieve imago als belasting- en witwasparadijs in dit jubileumjaar behoorlijk wil opvijzelen.
Daarnaast nog wat feitjes:
De staatsschuld is er €0,-
Per hoofd van de bevolking heeft men de meeste olympische medailles binnen gehaald en heeft het land de meeste bedrijven.
De brexit zorgt daarnaast ook voor een verdere groei van de economie doordat verschillende banken hun hoofdkantoor hebben verplaatst naar dit dwergstaatje.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -
-
- dorpsstraat