en Nieuwvliet-Bad.
Uit een oude doos...
Moderator: Moderatoren
-
Thom
- verkeersader
- Berichten: 858
- Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
- Locatie: Hulst, Goeree-Overflakkee en Rotterdam
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11452
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
- Locatie: Delft
-
Wouter N14
- Moderator
- Berichten: 23006
- Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
- Locatie: Roosendaal
Re: Uit een oude doos...
Het Instagram-account Transport-History laat ook oude verkeerssituaties zien. Paar voorbeelden van bww:
Ca. 1980?


Ca. 1990

?

Begin jaren 90?

Eind jaren 80?

Volgens de beschrijving Ankara TR06

?

Ca. 1980?


Ca. 1990

?

Begin jaren 90?

Eind jaren 80?

Volgens de beschrijving Ankara TR06

?

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 9080
- Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
- Locatie: Halsteren
Re: Uit een oude doos...
De afstanden komen overeen met een locatie ongeveer bij de grens van Jordanië en Irak. Waarschijnlijk het eerste afstandenbord na de grens.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 32773
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
- Locatie: A15xA29
Re: Uit een oude doos...
Ik heb er nooit bij stilgestaan dat er ook transitroutes bestonden richting Scandinavië. Ik kan van mijn reis in 1987 enkel de borden herinneren met transit naar West-Berlijn, Polen en Tsjechoslowakije.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 43239
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
- Locatie: Friesland
Re: Uit een oude doos...
Bij Rostock lag in de DDR tijd blijkbaar al een klaverblad. De bewegwijzering nu:
https://maps.app.goo.gl/3SMTyygbrfmVxjsb9
Niet echt een verbetering te noemen als je het mij vraagt.
https://maps.app.goo.gl/3SMTyygbrfmVxjsb9
Niet echt een verbetering te noemen als je het mij vraagt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Wouter N14
- Moderator
- Berichten: 23006
- Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
- Locatie: Roosendaal
Re: Uit een oude doos...
Zelfde account. Bulgarije jaren 70.


Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 5920
- Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
- Locatie: Adliswil CH
-
Wouter N14
- Moderator
- Berichten: 23006
- Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
- Locatie: Roosendaal
Re: Uit een oude doos...
Viaduct is wel verstevigd of zo iets 
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
harry
- Wegnummerfotograaf
- Berichten: 24142
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
- Locatie: Leipendam
Re: Uit een oude doos...
Goh, toevallig heb ik die plek ook op de foto. Juli 2010:

wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11452
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
- Locatie: Delft
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 5920
- Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
- Locatie: Adliswil CH
-
Wouter N14
- Moderator
- Berichten: 23006
- Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
- Locatie: Roosendaal
Re: Uit een oude doos...
Reling nog steeds rood maar het weerstationnetje? is weer weg. Ben benieuwd naar de volgende updates 
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85854
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Uit een oude doos...
Deze is van 2013 dus we kunnen aardig pinpointen wanneer dat weerstation o.i.d. is verdwenen
En de 1000 meter aanduiding.

A10-115 by European Roads, on Flickr

A10-115 by European Roads, on Flickr
-
Wouter N14
- Moderator
- Berichten: 23006
- Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
- Locatie: Roosendaal
Re: Uit een oude doos...
Grappig dat die 1000m is overplakt en niet ook gewoon een lijmtang heeft gekregen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
ThatPCDude
- woonerf
- Berichten: 71
- Lid geworden op: do 04 jul 2019, 17:58
- Locatie: Beverwijk/Leiden/Delft
Re: Uit een oude doos...
Het heeft me veel te lang geduurd om dit op streetview op te zoeken omdat het allemaal daar zo veranderd is sinds die foto's. De A10/A24 is daar nu 2x3 met vluchtstroken, de trompet is veranderd in een halve ster, de bestemming 'Kremmen' is verdwenen en alle bestemmingen voor de afslaande richting zijn vervangen. Van Frankfurt/Oder, Prenzlau en Berlin-Zentrum naar Leipzig, Magdeburg en Potsdam.
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85854
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Uit een oude doos...
Dit is de huidige bewegwijzering: https://maps.app.goo.gl/dXjGiJ6rwT9kqoXX7
-
ThatPCDude
- woonerf
- Berichten: 71
- Lid geworden op: do 04 jul 2019, 17:58
- Locatie: Beverwijk/Leiden/Delft
Re: Uit een oude doos...
En nog zat ik dus verkeerd. 
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 36941
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
- Locatie: Noord-Holland
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
- Berichten: 33763
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
- Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣
Re: Uit een oude doos...
Dat ziet er tegenwoordig zo uit: https://www.google.com/maps/@42.7799007 ... FQAw%3D%3D
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24864
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: Uit een oude doos...
-
Sophie
- expressweg
- Berichten: 3557
- Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
- Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)
Re: Uit een oude doos...
Bedankt. Ik heb me rotgezocht.Coen Tunnel schreef: ma 01 dec 2025, 13:53 Dat ziet er tegenwoordig zo uit: https://www.google.com/maps/@42.7799007 ... FQAw%3D%3D
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
- Berichten: 33763
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
- Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣
Re: Uit een oude doos...
Ik had de locatie vlug genoeg geïdentificeerd als vermoedelijk ergens op de ring van Sofia, gezien de doelen, maar ik had Мировяне in eerste instantie als Mirovjane vertaald en dat kon ik op Google Maps niet vinden. Uiteindelijk Mirovyane wel.
Burgas is natuurlijk het doel voor de A1, maar dekt inderdaad de richting Turkije nauwelijks af, die pas voorbij Plovdiv afsplitst naar de A4.Pino schreef: ma 01 dec 2025, 14:54Op de bypass van Sofia zijn nu Burgas en Varna de doorgaande doelen, ook op de afstandenborden. Toch ergens een achteruitgang (maar niet specifiek Bulgaars; lange-afstandsdoelen zijn op wel meer plaatsen verdwenen).
Plovdiv en grensstadje Svilengrad komen ook lang niet overal terug op de borden, en her en der zal nog wel ergens een volgbordje voor Istanbul staan, maar zeker niet continu.
Vroeger wilde men dat transitverkeer allemaal over de II/18 ruim noordelijk om Sofia hebben en niet over de kortere, maar veel minder geschikte zuidring, die dwars tussen de bebouwing doorloopt. Nu met de A6 is daar aan de noordkant wel een prima doorsteek ontstaan, maar aan de bewegwijzering voor transitverkeer richting Turkije schort het nog wel wat. Al heb ik niet het idee dat Turkijegangers in de zomer nou massaal verdwalen rond Sofia, en de situatie is tegenwoordig hoe dan ook een stuk beter dan nog geen 10 jaar geleden, toen de A6 er nog niet was.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
- Berichten: 33763
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
- Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣
Re: Uit een oude doos...
Is dat lettertype nou Tratex, het Zweedse lettertype? Het lijkt er veel op, met die a en ook die erg ronde 0.
Nog altijd goed herkenbaar (zie ook de bosjes verderop links bijvoorbeeld): https://www.google.com/maps/@43.3538802 ... FQAw%3D%3DBegin jaren 90?
Dat zou anno 2025 dit knooppunt in Ankara moeten zijn, inmiddels dus onherkenbaar veranderd.Volgens de beschrijving Ankara TR06
De foto komt in een ander formaat ook terug op Instagram met bijschrift:
Et Balık Kurumu kavşağı - 70’li yıllar
( Şimdiki Akköprü - Ankamall kavşağı )
Vertaling:
Meat and Fish Institution intersection - 1970s
(Currently Akköprü - Ankamall intersection)
Die zullen er vast geweest zijn voor verkeer vanuit bv. Tsjechoslowakije. Maar ik kan me moelijk indenken dat een West-Duitser de transitroute door de DDR zou nemen om naar Denemarken te gaan. Misschien vanuit het noorden/oosten van Beieren, maar dan nog vraag ik me af of de gemiddelde West-Duitser zich senang zou voelen bij de vrij lange transit door Oost-Duitsland. Dit is wel even wat langer dan van Helmstedt naar West-Berlijn.Palance schreef: ma 20 okt 2025, 19:56 Ik heb er nooit bij stilgestaan dat er ook transitroutes bestonden richting Scandinavië. Ik kan van mijn reis in 1987 enkel de borden herinneren met transit naar West-Berlijn, Polen en Tsjechoslowakije.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24864
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: Uit een oude doos...
Maar goed, ik vind de bewegwijzering hier maar matig. Op de A6 verdwijnt Burgas en komt dan toch weer Svilengrad. Wanneer je afslaat van de A6 naar de II/18 staat er Plovdiv/Svilengrad. Wanneer je die weer verlaat naar de A1 moet je het dan doen met die twee doelen alleen in Cyrillische tekens.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85854
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Uit een oude doos...
De hoge prioriteit die na de Tweede Wereldoorlog werd gegeven aan de bouw van de A7 is denk ik een indicatie van het belang om München met Hamburg te verbinden buiten de DDR om. Al begin jaren '50 waren vrij grote delen tussen Hamburg en Göttingen in aanbouw, vrij dicht langs de grens met de DDR. Dit was één van de eerste grote snelwegprojecten die na de oorlog is hervat.Coen Tunnel schreef: ma 01 dec 2025, 19:15Die zullen er vast geweest zijn voor verkeer vanuit bv. Tsjechoslowakije. Maar ik kan me moelijk indenken dat een West-Duitser de transitroute door de DDR zou nemen om naar Denemarken te gaan. Misschien vanuit het noorden/oosten van Beieren, maar dan nog vraag ik me af of de gemiddelde West-Duitser zich senang zou voelen bij de vrij lange transit door Oost-Duitsland. Dit is wel even wat langer dan van Helmstedt naar West-Berlijn.Palance schreef: ma 20 okt 2025, 19:56 Ik heb er nooit bij stilgestaan dat er ook transitroutes bestonden richting Scandinavië. Ik kan van mijn reis in 1987 enkel de borden herinneren met transit naar West-Berlijn, Polen en Tsjechoslowakije.
-
verfmeer95
- expressweg
- Berichten: 4377
- Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37
Re: Uit een oude doos...
Ik vermoed ook dat deze Transitroutes voornamelijk bedoeld waren voor verkeer Tussen West-Berlijn en Scandinavië. Vanuit Beieren zal men wel gewoon de A7 genomen hebben.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24864
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: Uit een oude doos...
Transitroutes waren er naar West-Berlijn en naar alle buurlanden die de DDR had. Het kwam erop neer dat je vrij eenvoudig een transitvisum kon krijgen, maar dan mocht je als buitenlander ook niet van de bewegwijzerde transitroutes af. Zie verder https://www.wegenwiki.nl/Duitse_Democra ... nsitroutes. De praktijk mag zijn geweest dat "Transit Skandinavien" veel werd gebruikt door verkeer tussen de Scandinavische landen en West-Berlijn, maar in de kern kon je die als Zweed net zo makkelijk gebruiken op weg naar Polen en Tsjechoslowakije. Voor verkeer tussen delen van de BRD (het Beieren genoemd in de post hierboven) en Scandinavië was de route bruikbaar, maar ik denk dat je in de praktijk wel gek was om hem te gebruiken.
Daarnaast mogelijk dat de A7 ten zuiden van Hattenbach alleen al later moest doordat er een nieuw tracé moest worden uitgedacht - het verhaal van de Strecken 46 en 85 waar de A7 zo’n beetje tussenin kwam te liggen. Want 85 was in de DDR terecht gekomen, en toen lag de in de BRD geplande 46 ineens lang zo handig niet meer.
Men is inderdaad weer snel begonnen met de A7 ten noorden van Kassel, maar de A7 door de Rhön volgde wel behoorlijk ruim later. Dat geeft mij te denken over het grote belang van München: de HaFraBa-verbinding lijkt belangrijker te zijn geweest. Dat was naar München nog in die zin lastig, omdat de historische Bundesstrasse de B4 wel deels in de DDR was komen te liggen. Maar er lag met een uitgebouwde HaFraBa plus de al bestaande A3 natuurlijk ook nog een prima snelwegroute “buitenom”, naast de directere B27, dus mogelijk rechtvaardigde dat het uitstel.Chris schreef: ma 01 dec 2025, 19:27 De hoge prioriteit die na de Tweede Wereldoorlog werd gegeven aan de bouw van de A7 is denk ik een indicatie van het belang om München met Hamburg te verbinden buiten de DDR om. Al begin jaren '50 waren vrij grote delen tussen Hamburg en Göttingen in aanbouw, vrij dicht langs de grens met de DDR. Dit was één van de eerste grote snelwegprojecten die na de oorlog is hervat.
Daarnaast mogelijk dat de A7 ten zuiden van Hattenbach alleen al later moest doordat er een nieuw tracé moest worden uitgedacht - het verhaal van de Strecken 46 en 85 waar de A7 zo’n beetje tussenin kwam te liggen. Want 85 was in de DDR terecht gekomen, en toen lag de in de BRD geplande 46 ineens lang zo handig niet meer.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 01 dec 2025, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
- Berichten: 33763
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
- Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣
Re: Uit een oude doos...
Nah, lijkt me geen probleem want een klein stukje eerder staat een bord volledig in het Latijnse schrift: https://www.google.com/maps/@42.644037, ... FQAw%3D%3DPino schreef: ma 01 dec 2025, 19:17Wanneer je die weer verlaat naar de A1 moet je het dan doen met die twee doelen alleen in Cyrillische tekens.
Gezien de hoeveelheid doelen vind ik het te billijken dat hier twee aparte borden staan voor Latijns en Cyrillisch, anders zou het wel erg veel worden op één bord. Hier is niet zoveel mis mee, al zou je uiteraard liever Istanbul dan Svilengrad als doel hebben.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
- Berichten: 33763
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
- Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣
Re: Uit een oude doos...
Nu liep de oude hoofdroute tussen Hamburg en Nürnberg en verder uiteraard over de B4, maar al in de oude Reichsautobahnplannen van voor de oorlog was een verbinding van Hamburg naar Würzburg via Kassel gepland, en eigenlijk niks langs het B4-tracé. Tegenwoordig zijn er twee logische snelwegroutes tussen Hamburg en München; A7-A3-A9 via Kassel en Würzburg, of A7-A2-A14-A9 via Magdeburg en Halle.Chris schreef: ma 01 dec 2025, 19:27De hoge prioriteit die na de Tweede Wereldoorlog werd gegeven aan de bouw van de A7 is denk ik een indicatie van het belang om München met Hamburg te verbinden buiten de DDR om. Al begin jaren '50 waren vrij grote delen tussen Hamburg en Göttingen in aanbouw, vrij dicht langs de grens met de DDR. Dit was één van de eerste grote snelwegprojecten die na de oorlog is hervat.
Edit: ik zag Pino's opmerking over de B4 pas later.
Het tracé door de Rhön lag er in 1968, voor een verbinding door dunbevolkt gebied in Duitsland was dat relatief vroeg. En voor zover ik weet waren de Bundesstraßen daar in het oosten van Hessen en het noorden van Beieren, zoals de B27 maar ook de B26 en wegen als de B286 en B279, heel behoorlijk.Pino schreef: ma 01 dec 2025, 22:44Men is inderdaad weer snel begonnen met de A7 ten noorden van Kassel, maar de A7 door de Rhön volgde wel behoorlijk ruim later. Dat geeft mij te denken over het grote belang van München: de HaFraBa-verbinding lijkt belangrijker te zijn geweest. Dat was naar München nog in die zin lastig, omdat de historische Bundesstrasse de B4 wel deels in de DDR was komen te liggen. Maar er lag met een uitgebouwde HaFraBa plus de al bestaande A3 natuurlijk ook nog een prima snelwegroute “buitenom”, naast de directere B27, dus mogelijk rechtvaardigde dat het uitstel.