Uit een oude doos...

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Pino »

Coen Tunnel schreef: ma 01 dec 2025, 23:00 Nu liep de oude hoofdroute tussen Hamburg en Nürnberg en verder uiteraard over de B4, maar al in de oude Reichsautobahnplannen van voor de oorlog was een verbinding van Hamburg naar Würzburg via Kassel gepland, en eigenlijk niks langs het B4-tracé.
Het Duitse A-net volgt de B-wegen nou niet heel trouw, niet alleen bij deze B4 en niet alleen omdat hier het IJzeren Gordijn in de weg kwam te liggen. Men moet al vrij snel door hebben gehad dat een noord-zuid-route zo tussen de B3 en de B4 in wenselijk was als grote noord-zuid-route -beter dan allebei uitbouwen- en die route zou vervolgens ergens ten zuiden van Kassel wel vertakken in routes naar Nürnberg/München (de niet gerealiseerde Strecke 85), Würzburg/Stuttgart (de latere A7) en Frankfurt (de latere A5). Ontstaan van het IJzeren Gordijn heeft gezorgd dat het vertakkingsmodel ietsje anders tot stand kwam: niet meer een gelijkwaardige splitsing in drie bij Hattenbach, maar een splitsing in twee bij Kirchheim gevolgd door een splitsing in drie bij Würzburg.

Omgekeerd vertakt de route vanuit Frankfurt natuurlijk ook bij Kirchheim, in de routes naar de noordelijke havensteden en naar Leipzig/Berlin. Dat had je allemaal niet kunnen realiseren door de A7 langs de B3 te laten lopen, zoals de vereniging HaFraBa had gedacht. Althans: dan had die vertakking al ergens rond Giessen moeten liggen en had er dus meer Autobahn moeten worden gebouwd om alles met elkaar te verbinden.

Het is ook niet specifiek Duits, dit. In bijvoorbeeld Engeland en Italië zie je ook veel autosnelwegen tussen de oude hoofdwegen in liggen, waarbij er meer oude radiale wegen zijn dan moderne snelwegen. De hoge snelheden die je op hoogwaardige routes kunt halen maken lichte omwegen over een betere weg natuurlijk ook aantrekkelijk voor auto’s, waar vóór het autotijdperk voor langzamere vervoersmiddelen anders werd geredeneerd. De snelweg loopt dan door het midden, met aftakkingen vrij ver stroomafwaarts, ter vervanging van meerdere rechtstreekse niet-autosnelwegen.
Coen Tunnel schreef: ma 01 dec 2025, 23:00 Het tracé door de Rhön lag er in 1968, voor een verbinding door dunbevolkt gebied in Duitsland was dat relatief vroeg. En voor zover ik weet waren de Bundesstraßen daar in het oosten van Hessen en het noorden van Beieren, zoals de B27 maar ook de B26 en wegen als de B286 en B279, heel behoorlijk.
Zeker van de B27 weet ik dat hij vrij lange rechte stukken heeft en niet veel dorpen tegenkomt. Een chaussee van het oude soort, zij het eentje waarvan het met de uitbouw plots ophield zodra je op de grens van het 18e eeuwse Würzburg terecht kwam. Veel andere B-wegen in de regio hadden een beetje het probleem dat ze licht zuidzuidwest-noordnoordoost lopen, gericht op Eisenach. Daar was het IJzeren Gordijn dus in de weg komen liggen. Een van de punten die in de A7-planvorming (en de vrij vroege timing daarvan) naar voren kwam, was dat de weg nodig was en oostelijker moest komen te liggen dan de voorziene Reichsautobahn om dat probleem een beetje weg te nemen en gebieden tussen Würzburg en Fulda uit isolement te halen.

Er zat daarnaast natuurlijk ook wel wat militair belang in de regio, en het was uiteindelijk ook gewoon de E70.
Laatst gewijzigd door Pino op di 02 dec 2025, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Pino schreef: ma 01 dec 2025, 23:17Zeker van de B27 weet ik dat hij vrij lange rechte stukken heeft en niet veel dorpen tegenkomt. Een chaussee van het oude soort, zij het eentje waarvan het met de uitbouw plots ophield zodra je op de grens van het 18e eeuwse Würzburg terecht kwam. Veel andere B-wegen in de regio hadden een beetje het probleem dat ze licht zuidzuidwest-noordnoordoost lopen, gericht op Eisenach. Daar was het IJzeren Gordijn dus in de weg komen liggen. Een van de punten die in de A7-planvorming (en de vrij vroege timing daarvan) naar voren kwam, was dat de weg nodig was en oostelijker moest komen te liggen dan de voorziene Reichsautobahn om dat probleem een beetje weg te nemen en gebieden tussen Würzburg en Fulda uit isolement te halen.
Maar ik denk dat lang niet alle lange-afstandsverkeer de B27 tot aan Würzburg reed. Voor verkeer vanuit Hamburg, Hannover en Kassel richting Nürnberg en München zal een weg als de B279 die ik noemde ook van belang zijn geweest. Die is weliswaar niet zo geweldig uitgebouwd als de B27, maar zelfs anno 2025 zie je hier nog doelen met 100+ km op de borden, zoals Fulda met 139 km bij Breitengüßbach, waar de B279 eindigt op de B4, en dat lijkt nog altijd aardig continu te worden gehouden.

Omgekeerd krijg je bij het begin van de B279 op het kruispunt met de B27 al het doel Coburg op 111 km. Op het Beierse deel van de weg zitten ook heel wat omleggingen, de weg loopt daar veel minder door bebouwde kommen. Ik meen dat vroeger Bamberg ook stond aangegeven, wellicht al vanaf het begin van de B279, maar nu verschijnt dat pas op de borden bij Bad Neustadt an der Saale, met 82 km. Nog steeds een aanzienlijke afstand.

De B286 die ik noemde is tussen Bad Brückenau en Schweinfurt wat minder goed uitgebouwd, maar ten zuiden van Schweinfurt prima tot aan de B8. En vanaf Schweinfurt kon je natuurlijk ook de B26 richting Bamberg nemen, een heel redelijke route langs de Main. Je vermeed daarmee natuurlijk Würzburg omdat je al wat eerder naar het oosten afboog.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Palance schreef: ma 20 okt 2025, 19:56Ik heb er nooit bij stilgestaan dat er ook transitroutes bestonden richting Scandinavië. Ik kan van mijn reis in 1987 enkel de borden herinneren met transit naar West-Berlijn, Polen en Tsjechoslowakije.
Vergeet niet dat er in die tijd redelijk veel geïmporteerd werd vanuit de DDR en Tsjechoslowakije. Waar die oost-west transitroutes ook voorzagen in verkeer van de BRD naar Berlijn en terug, waren die noord-zuid routes vooral voor het vrachtverkeer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Coen Tunnel schreef: di 02 dec 2025, 12:13Maar ik denk dat lang niet alle lange-afstandsverkeer de B27 tot aan Würzburg reed. Voor verkeer vanuit Hamburg, Hannover en Kassel richting Nürnberg en München zal een weg als de B279 die ik noemde ook van belang zijn geweest. Die is weliswaar niet zo geweldig uitgebouwd als de B27, maar zelfs anno 2025 zie je hier nog doelen met 100+ km op de borden, zoals Fulda met 139 km bij Breitengüßbach, waar de B279 eindigt op de B4, en dat lijkt nog altijd aardig continu te worden gehouden.
Goed mogelijk. Heb daar nooit zo over nagedacht. Wat ik wel weet, is dat de E70 uit de Verklaring van Genève van Bad Hersfeld via Fulda naar Würzburg liep, dus over de B27. Maar dat was mogelijk ook omdat dat wegnummer E70 verder liep richting Stuttgart en Zürich, dus minder op München was gericht.

Ergens moet ik hier toch ook weer denken aan dat filmpje van een oude vrachtrit van Trondheim naar Milaan dat hier een paar maanden terug langs kwam. Dat ging uiteindelijk ook van Kassel naar München over Frankfurt, over de 100% snelwegroute. Ik had ook toen al het idee dat dat te maken kon hebben met een stop in Frankfurt (die alleen niet in beeld kwam), maar goed mogelijk dat die route toch nog wel om andere redenen populair was. Je praat tussen Kirchheim en het punt waar de B279 weer bij de A3 komt over ongeveer 217 km volledig binnendoor vs. 336 km volledig snelweg. Het verschil in tijd zal nog niet zo groot zijn geweest.
Coen Tunnel
Voorzitter

Pino schreef: di 02 dec 2025, 13:59Ergens moet ik hier toch ook weer denken aan dat filmpje van een oude vrachtrit van Trondheim naar Milaan dat hier een paar maanden terug langs kwam. Dat ging uiteindelijk ook van Kassel naar München over Frankfurt, over de 100% snelwegroute. Ik had ook toen al het idee dat dat te maken kon hebben met een stop in Frankfurt (die alleen niet in beeld kwam), maar goed mogelijk dat die route toch nog wel om andere redenen populair was. Je praat tussen Kirchheim en het punt waar de B279 weer bij de A3 komt over ongeveer 217 km volledig binnendoor vs. 336 km volledig snelweg. Het verschil in tijd zal nog niet zo groot zijn geweest.
Bedenk wel dat de A3 tussen Frankfurt en Nürnberg ook pas in 1964 gereed kwam. Nog in 1962 ontbrak daar nog meer dan 100 km. Uiteraard kon je natuurlijk vanaf Frankfurt ook verder via Heidelberg, Karlsruhe en Stuttgart, maar dan komt er nog eens een extra 30 km bij. Het kan misschien marginaal sneller zijn geweest, maar dit is een erg forse omweg, en als je op weg van Hamburg naar München op een gegeven moment op hemelsbreed 15 km van de Franse grens zit, dat toch erg contra-intuïtief aanvoelt. En zelfs anno 2025, waarbij je zou verwachten dat zo'n OWN-route misschien wat gedowngrade was, en er sneller wordt gereden op de Autobahnen dan in de jaren '60, is de omweg via Frankfurt en Karlsruhe echt niet sneller dan een route B27-B279-B4. Wat ook nog meespeelt is dat de B4 tussen Bamberg en Nürnberg ook al een goede weg was; de A73 is in de jaren '70 grotendeels over de B4 heen aangelegd. Het enige spannende zal dan misschien zijn geweest dat je op de B279 op een gegeven moment binnen een kilometer van de grens met de DDR kwam, maar dat zal toch geen reden geweest zijn deze route niet te nemen.

Ik denk dat in de periode tussen ca. 1964 (volledige snelwegroute via Frankfurt-Würzburg over de A3 beschikbaar) en 1968 (volledige snelwegroute via Fulda beschikbaar) de omweg via Frankfurt misschien wel de moeite waard zal zijn geweest. Maar dat zal maar een aantal jaar zijn geweest. Voor vrachtverkeer zal zo'n omweg toch de nodige tijd hebben gekost, en voor autoverkeer ook. De B27 was immers behoorlijk goed uitgebouwd, en ondanks dat de wegen rustiger waren zal men destijds toch niet massaal 130+ km/u hebben gereden, zo comfortabel waren de auto's in de jaren '60 niet.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 02 dec 2025, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Eens, en terechte toevoeging over de A3 Frankfurt-Nürnberg.

Qua reistijden op de beide varianten had ik voor die 336 kilometer gerekend met een vrachtwagen-snelheid van 80 km/h, dus dat is een vier uur. Voor de 217 km/h komt toch de oude stelregel van mijn moeder in beeld dat je op enkelbaans OWN uiteindelijk zelden meer dan 50 gemiddeld haalt. Dus ook dat naar de kant van vier uur toe. Maar misschien was de B27 dan weer net zo'n zeldzame weg waar over grotere afstanden hogere snelheden haalbaar waren. Anderzijds is het ook heuvelachtig terrein, en met de minder krachtige motoren van toen moet dat toch ook wel zijn wisselwerking hebben gehad.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ De route over de B27 en B279 volgt vooral (kleine) beek- en rivierdalen: voornamelijk de Haune en de Fulda in Hessen, de Brend en de Fränkische Saale in Beieren, en daarna kom je op de B4 die het dal van de Regnitz volgt. Het hoogste punt ligt dan op de grens tussen Hessen en Beieren, maar dat is geen klim van betekenis. Je komt tussen Bad Hersfeld en Bamberg geen haarspeldbocht tegen, die zitten er wel op de B27 wat zuidelijker (ten zuiden van de kruising met het begin van de B279) tussen Döllbach en Bad Brückenau. Dat is heuvelachtiger dan wat je op de B279 tegenkomt.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Coen Tunnel schreef: ma 01 dec 2025, 23:00 Het tracé door de Rhön lag er in 1968, voor een verbinding door dunbevolkt gebied in Duitsland was dat relatief vroeg.
Volgens mij was dit het tweede van de nieuwe na-oorlogse tracés door berggebieden, na de A3 Frankfurt - Würzburg in 1963. De A45 tot Gießen was in 1971 gereed en de A61 tot Ludwigshafen grotendeels in 1975 maar die had bij Bergheim nog tot 1987 een ontbrekend deel. De A44 Dortmund - Kassel kwam ook in 1975 gereed.

Duitsland was hier sowieso redelijk vroeg mee, alleen in Italië en de Brenner Autobahn waren ook vroeg met snelwegtrajecten door bergachtig gebied. In de rest van de Alpen kwam dit pas tegen 1980 of daarna gereed.
Coen Tunnel
Voorzitter

Chris schreef: di 02 dec 2025, 15:51Duitsland was hier sowieso redelijk vroeg mee, alleen in Italië en de Brenner Autobahn waren ook vroeg met snelwegtrajecten door bergachtig gebied. In de rest van de Alpen kwam dit pas tegen 1980 of daarna gereed.
Verder in Europa moet ik dan nog aan Spanje denken; de AP-8 tussen San Sebastián en Bilbao lag er al in 1974.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ Frankrijk had eind jaren '70 ook al een aantal autoroutes in de Alpen (A40, A41, A43, A48), maar meer de Alpen in vanuit het laagland en niet zo zeer erover heen, dan wel eronder door.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Inderdaad, vooral in de dalen. Het meest bergachtige deel van de A40 was pas in de tweede helft van de jaren '80 gereed. Wat er eerder lag was lang niet zo lastig.

De A41 is inderdaad wat meer vergelijkbaar met de Duitse landschappen. De A8 (strikt genomen ook deels in de Alpen) is dan indrukwekkender, maar die was ook, net zoals de A41, pas in de tweede helft van de jaren '70 helemaal af.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Er is maar één land dat voor 1970 al heel veel door de bergen bouwde. En dat was Italië; ze moesten wel. En wat er in Italië gebeurde, was wel next level shit ten opzichte van een A7 door de Rhön of een A8 Albaufstieg.

Maar aan de Italiaanse snelwegen van die tijd (A1 Panoramico tussen Bologna en Florence, A10, A15, oude alignement van de A2 - ik begin maar even niet over de A7) zie je ook hoe baanbrekend dat was. Om de kosten nog enigszins binnen de perken te houden en projecten technisch haalbaar te maken werd gebruik gemaakt van substandaard elementen van heb ik jou daar.
Chris schreef: di 02 dec 2025, 15:51 de A61 tot Ludwigshafen grotendeels in 1975 maar die had bij Bergheim nog tot 1987 een ontbrekend deel.
Dat stukje rond Bergheim/Kerpen stelde uiteindelijk niets voor. Zeker niet waar het gaat over bouwen door middelgebergte, maar ook de doorgaande route werd er niet minder bruikbaar van. We kwamen vanuit Nederland dan eerder aan via Bocholtz en sloegen dan bij Kerpen af. Na enkele kilometers begon de A61. Oplevering van dat stukje Bergheim maakte het daarna wel mogelijk om via Venlo een kortere route naar het zuiden te krijgen. Net zoals je in dezelfde tijd ook opties kreeg over Nijmegen, maar die route is bij mijn ouders er nooit echt in gekomen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Pino schreef: di 02 dec 2025, 16:58 Na enkele kilometers begon de A61.
Helemaal op het eind was dat zo, maar tot 1981 was er nog 35 kilometer ontbrekend, die ongeveer elk jaar iets korter werd, tot in 1987 de laatste 9 kilometer werd geopend.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Bedenk jezelf dat het stuk dat na 1975 ontbrak vrijwel volledig ten noorden van de A4 lag. Ten zuiden van de A4 was het tussen 1975 en 1987 steeds hetzelfde gat van maar een kilometer of vier. Wat ervoor zorgde dat je de A61 gewoon benaderde vanaf Aachen; dan verliet je de A4 bij afrit Kerpen en na een paar kilometer begon dan de A61 (ik meen met een Behelfsausfahrt ter hoogte van de Kölner Strasse). Uiteraard had je ook nog een landsdeel vanaf waar het logischer was dat je bij Bergh Duitsland inreed en dan via Leverkusen-Erfttal naar de A61 reed.

Maar het slinkende gat tussen de snelweg Mönchengladbach-Venlo en de A4 was maar voor weinigen relevant. Pas toen het helemaal was opgevuld, en de passage van Venlo het enig overgebleven gat was, begonnen mensen van buiten Noord-Limburg de A61 via Venlo te benaderen.

Zie in deze zin dit Telegraaf-artikel uit 1977 dat vooral vertelt wat voor prachtige route het is als alternatief voor de verouderde A3. Alleen de verzorgingsplaatsen waren toen duidelijk nog niet verpacht.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 03 dec 2025, 0:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

^^
Hier kun je de situatie 1977 (die tot 1987 weinig veranderde) zien: https://www.tim-online.nrw.de/tim-onlin ... &time=1977

De Erfttalstraße ging,, van de A4 komend met een viaducht over der Kölner Straße heen. Die waren verbonden door een kwadrantaansluiting. De Erfttalstraße ging dan verder als enkelbaans weg op de huidige linkerbaan van de A61, had nog een kruisput ter hoogte van de Broichmühlenstraße (ik denk met vri's) en even voor Kreuz Türnich kwam de tweede baan erbij.
Was dus in principe bij Kerpen eraf, onderaan de afrit rechtsaf en dan immer geradeaus tot Hockenheim.
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

Een van de weinig gefotografeerde borden van de Sovjet M27 (Novorossiysk - Tbilisi - Baku) - genomen in 1984. Afslag van de A309 naar het Ritsa-meer in Abchazië (de tegenwoordige Georgische Sh11).

Afbeelding

Er staat op deze plek nog steeds een bord. Het frame en de voet lijkt nog hetzelfde te zijn. Gagra is vervangen door Sochi.

Afbeelding

Een oudere foto uit 1957 van bewegwijzering langs de hedendaagse S3 - de Georgian military highway. Tbilisi en Vladikavkaz (Ordzhonikidze). Exacte locatie is niet te achterhalen, maar moet in de buurt van Ananuri zijn. Pand lijkt verdwenen te zijn (of heeft een grote metamorfose ondergaan).

Afbeelding
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

^^

Aangezien er geen kruispunt in de wijdere omgeving is moet het haast hier zijn.
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

^^ Ik denk dat we hier staan; en dat de weg oorspronkelijk dichter langs het hotel liep, en dat voor de komst van het stuwmeer de aansluitende weg hier nog aan takte.

https://maps.app.goo.gl/RuuyJNqeevpobWw99
Coen Tunnel
Voorzitter

Als ik op satellietbeelden kijk, en ook op deze oude 1:200.000 kaart, dan lijkt het er op dat het verloop van de wegen rond Zhinvali enigszins aangepast is. Mogelijk is er het één en ander gesloopt. De dam is van 1986.

Afbeelding

Ik heb al een tijd zitten kijken, maar ik vind het erg lastig. De berghelling gaat gelijk achter het gebouw aardig omhoog en er is ook een kale rots te zien. De vraag is natuurlijk of er nog iets van het gebouw staat, of die rots nog onbegroeid is, en of de hoofdweg nog op dezelfde plek ligt als destijds. Ik heb wel wat locaties gevonden die er wel iets op lijken, maar niks dat alle hokjes aantikt.
traveldude
dorpsstraat

Dat was hier ook de conclusie. De afstanden op het bord moeten met een grote marge worden gezien, maar in het hele zoekgebied tussen Zhinvali en Pasanauri lijkt niks doorslaggevend te zijn. Zuidelijker dan Zhinvali is het niet, omdat de vallei daar breder is. Ik vermoed dat het ter hoogte van de stuwdam is op een lagere plek. Oudere kaarten uit 1941 en 1959 geven aan dat hier twee wegen vanaf de overkant kwamen. Zoals boven ook al gezegd, er zijn weinig zijwegen, dus het kan bijna niet anders dan dat het daar ergens geweest moet zijn. De weg is door het stuwmeer naar een hogere plek verlegd tussen Zhinvali en Ananuri. Oude foto's geven ook aan dat de weg oorspronkelijk onderlangs het fort daar liep. Nu loopt deze r bovenlangs.
Coen Tunnel
Voorzitter

Het zou ook nog hier (in de buurt) geweest kunnen zijn, maar dan zou het hele pand gesloopt moeten zijn en alles overwoekerd moeten zijn. In ieder geval is er niks herkenbaars meer te vinden: https://www.google.com/maps/@42.114177, ... FQAw%3D%3D

Ik heb zelf nog een tijdje zitten kijken op een plek bij Bodorna.

Dit gebouw heeft net als het gebouw op de foto twee ramen rechtsboven en één raam linksboven: https://www.google.com/maps/@42.055951, ... FQAw%3D%3D

De ligging tegen een berghelling lijkt ook redelijk overeen te komen en schuin erachter ligt een kale rots (hier vanuit een andere hoek gezien):
https://www.google.com/maps/@42.0530335 ... FQAw%3D%3D

Maar qua afstanden kan dit eigenlijk niet kloppen: te ver van Vladikavkaz, te dicht bij Tbilisi. Ik denk dat het meer toevallige overeenkomsten zijn dan dat dit nou echt de plek is. Ook kan ik me niet voorstellen dat hier een zijweg lag waarvoor een wegwijzer geplaatst is.
Coen Tunnel
Voorzitter

Over de Sovjet M27 gesproken, die kwam ik in 2017 nog op een bord in Gori tegen, en dat was volgens mij de enige Sovjet-wegwijzer die ik tijdens mijn reis door Georgië tegenkwam.

Afbeelding
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Coen Tunnel schreef: vr 05 dec 2025, 10:29
Maar qua afstanden kan dit eigenlijk niet kloppen: te ver van Vladikavkaz, te dicht bij Tbilisi. Ik denk dat het meer toevallige overeenkomsten zijn dan dat dit nou echt de plek is. Ook kan ik me niet voorstellen dat hier een zijweg lag waarvoor een wegwijzer geplaatst is.
Als ik kijk naar het dorp Ananuri krijg ik zeer sterk het vermoeden dat de S3 hier oorspronkelijk linksaf ging. Op basis van satellietfoto's lijkt het dat de weg oorspronkelijk door het dal liep waar nu het stuwmeer is. Wellicht dat de locatie dus verloren is gegaan met de komst van het meer.

https://maps.app.goo.gl/y4NwUWjJuuEKtWrZA
traveldude
dorpsstraat

Dat is geen vermoeden, dat is vrij zeker dat de weg lager door het dal liep. Door de stuwdam is de weg omhoog verplaatst tussen de dam en het fort ananuri.
Coen Tunnel
Voorzitter

Apeldoorn, zo te zien eind jaren '80:

Afbeelding

Locatie is de Loolaan, zo ziet het er anno 2025 uit: https://www.google.com/maps/place/Apeld ... FQAw%3D%3D
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Wat een bizarre verzameling blik als je het vergelijkt met nu.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Een stuk kleurrijker, en een stuk onderscheidender qua design dan tegenwoordig.

Er is voldoende interessants te zien: Citroën GSA, Seat Ibiza, Honda Prelude, Renault 18 Break, Volkswagen Golf II, Honda Civic, Volvo 244, Ford Escort, Opel Kadett C, Volkswagen Passat B2, Opel Omega Senator B, Volvo 740.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 09 dec 2025, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ De boedelbak ziet er na al die jaren nog wel steeds (bijna) hetzelfde uit.

Met "bizarre verzameling" doelde ik, voor wat het waard was, op de hoeveelheid auto's die daar allemaal maar kon parkeren, en wat een behoorlijk onrustig straatbeeld oplevert wanneer je het vergelijkt met nu. De bonte verzameling jaren '80 komt daar dan nog eens bij - maar ik ben uiteindelijk iemand voor wie het hart én niet sneller gaat kloppen van die verzameling én niet van hoe auto's er nu uit zien. Heb meer met wegen en onderweg zijn dan met auto's...
Laatst gewijzigd door Pino op di 09 dec 2025, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Coen Tunnel schreef: di 09 dec 2025, 12:38 ^^ Een stuk kleurrijker, en een stuk onderscheidender qua design dan tegenwoordig.

Er is voldoende interessants te zien: Citroën GSA, Seat Ibiza, Honda Prelude, Renault 18 Break, Volkswagen Golf II, Honda Civic, Volvo 244, Ford Escort, Opel Kadett C, Volkswagen Passat B2, Opel Omega, Volvo 740.
Ja fantastisch hè? 8-)

Ik denk dat deze foto zo rond 1986-87 gemaakt moet zijn. Die Opel Omega en die Volvo 740 zouden dan zo'n beetje de nieuwste modellen zijn op het plaatje.
Coen Tunnel
Voorzitter

In de Facebook-groep waar ik deze foto vond stond deze reactie:
moet al 1988 zijn. Eind 1987 zijn de spiegels op de Golf 2 naar vooraan op de deuren geplaatst.