Uit een oude doos...
Moderator: Moderatoren
-
Wouter N14
- Moderator
Re: Uit een oude doos...
Medio 1989, want die Ibiza is van na de update van begin dat jaar (gekleurde grille).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Om de locatie wat herkenbaarder te maken hier de beelden van 2008, toen het gebouw er nog stond:Coen Tunnel schreef: di 09 dec 2025, 11:56 Apeldoorn, zo te zien eind jaren '80:
Locatie is de Loolaan, zo ziet het er anno 2025 uit: https://www.google.com/maps/place/Apeld ... FQAw%3D%3D
Gezien vanaf de Koningin Hortenselaan, ongeveer het standpunt van de fotograaf met het voorrangsbord op de voorgrond
Gezien vanaf de Loolaan waar de wegwijzer heeft gestaan
De tijd van 'zet je auto maar ergens neer, ruimte genoeg' ging ergens tussen 1989 en 2008 voorbij
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Het lijkt ook erg druk want langs de Loolaan liggen parkeerstroken, en ook tegenwoordig kunnen die soms best vol staan:Pino schreef: di 09 dec 2025, 12:52Met "bizarre verzameling" doelde ik, voor wat het waard was, op de hoeveelheid auto's die daar allemaal maar kon parkeren, en wat een behoorlijk onrustig straatbeeld oplevert wanneer je het vergelijkt met nu. De bonte verzameling jaren '80 komt daar dan nog eens bij - maar ik ben uiteindelijk iemand voor wie het hart én niet sneller gaat kloppen van die verzameling én niet van hoe auto's er nu uit zien. Heb meer met wegen en onderweg zijn dan met auto's...
https://www.google.com/maps/place/Apeld ... FQAw%3D%3D
Destijds zat de MTS er, dat is het gebouw op de achtergrond. Ergens tussen 2008 en 2009 is die gesloopt, maar op Streetviewbeelden uit 2008 zie je daar ook wel wat voertuigen voor de school geparkeerd staan (al zijn het er niet veel), duidelijk is dat daar ook ruimte was, en eind jaren '80 vermoedelijk meer dan later (er zal op een gegeven moment wel meer groen zijn geplant):
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Tja, het lijkt een brede strook gras die maar in gebruik is genomen. Doet een beetje denken aan mijn oude parkeerplekje op de Corso Sempione in Milaan. Die sindsdien ook wel onderhanden genomen is. Indertijd (in mijn geval 2010) reed je daar over het fietspad om een plekje te zoeken voor je auto. Kijk je naar Apeldoorn, dan zou het best eens kunnen dat dat lage hekje dat je ziet aan de andere kant van het fietspad de maatregel is geweest die de auto's van die grasstrook heeft weggehaald.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Ik kwam deze wegwijzer tegen in een oud filmpje dat op RTV Utrecht werd vertoond. Locatie is de huidige N415 tussen Baarn en Hilversum t.h.v. de afslag Lage Vuursche.
Huidige locatie: https://www.google.com/maps/@52.2032841 ... FQAw%3D%3D

Huidige locatie: https://www.google.com/maps/@52.2032841 ... FQAw%3D%3D

-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Kwam nog deze foto tegen van de Erfttalstrasse, uit 1977. Ik vermoed op het viaduct over de Kölner Strasse, dus de wegwijzer is dan voor de niet meer bestaande kwadrantaansluiting.Sophie schreef: di 02 dec 2025, 19:21 De Erfttalstraße ging,, van de A4 komend met een viaducht over der Kölner Straße heen. Die waren verbonden door een kwadrantaansluiting. De Erfttalstraße ging dan verder als enkelbaans weg op de huidige linkerbaan van de A61, had nog een kruisput ter hoogte van de Broichmühlenstraße (ik denk met vri's) en even voor Kreuz Türnich kwam de tweede baan erbij.
Was dus in principe bij Kerpen eraf, onderaan de afrit rechtsaf en dan immer geradeaus tot Hockenheim.
bron
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view? ... 9&rowid=42
Kwam deze foto tegen van een jaren ‘50 kilometersteen met het doel Londen erop. Inclusief wat vernietigend commentaar van de Provinciale Overijsselsche en Zwolsche Courant. Neem aan genomen op de N344 bij de brug over het Overijssels Kanaal.
En nog eentje: zelfde krant zelfde commentaar. Zuiderzeeweg Hattemerbroek? https://www.delpher.nl/nl/kranten/view? ... 31&rowid=2
Kwam deze foto tegen van een jaren ‘50 kilometersteen met het doel Londen erop. Inclusief wat vernietigend commentaar van de Provinciale Overijsselsche en Zwolsche Courant. Neem aan genomen op de N344 bij de brug over het Overijssels Kanaal.
En nog eentje: zelfde krant zelfde commentaar. Zuiderzeeweg Hattemerbroek? https://www.delpher.nl/nl/kranten/view? ... 31&rowid=2
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Leuk stukje; in een tijd dat veel meer aandacht uitging naar wegen en infrastructuur. Daar is in de reguliere media nauwelijks nog ruimte voor.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Niet raar dus dat er krantenredacteuren waren die de bijbehorende veranderingen in hun pakket hadden zitten. Al denk ik dat deze redacteuren meer bezig waren met zaken als de A50 en de route langs Nijkerk (dat laatste was hoe ik op deze pagina uitkwam). Maar hiermee kon je ook nog wel wat kolommen vullen.
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Grappig ook om te zien dat de "Europese gedachte" wordt aangehaald. Als we nu terugkijken op die tijd was men druk bezig met wederopbouw, duurzame vrede op het hele continent en een Verenigd Europa. In een ander stukje via de resultaten lees ik dat Nederland voorop liep in het aanpassen van de bewegwijzering met E-routes. Het braafste jongetje van de klas.
Dat niet iedereen stond te juichen om die verre buitenlandse doelen kan ik me goed voorstellen, zeker gezien de tijdsgeest. Misschien hadden sommigen er ook een stukje anti-Duits sentiment bij als het ging om Oldenburg en Osnabrück.
Dat niet iedereen stond te juichen om die verre buitenlandse doelen kan ik me goed voorstellen, zeker gezien de tijdsgeest. Misschien hadden sommigen er ook een stukje anti-Duits sentiment bij als het ging om Oldenburg en Osnabrück.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
De Verklaring van Genève bood de kans om daar iets aan te gaan doen, en die is met beide handen aangegrepen. Daarbij was het trouwens zo dat de kilometerstenen hoorden bij de weginrichting en van Rijkswaterstaat waren. Dus Rijkswaterstaat bepaalde buiten de ANWB om. De noodzaak van het bewegwijzeren van plaatsen als London en Oldenburg (en was de E8 niet zelfs Moskou?) ontgaat me dan weer wel. Aan de andere kant geloof ik niet zo in de stelling over kosten. Als je een E-nummer schildert op een kilometersteen, hoeveel extra moet die buitenlandse stad hebben gekost?
Ben overigens wel getriggerd door de klachten over het ontbreken van deze nummers zodra je in de steden kwam. Nu was dat qua directe verwijzingen natuurlijk een kwestie van tijd -de rijkswegen en dus de Europese wegen zouden al snel langs de steden worden gelegd- maar ligt hier niet ook de basis van iets dat we heel lang zijn blijven zien. Namelijk dat in de steden eerder wordt verwezen naar volgende hoofddoelen en van oudsher niet naar nummers van uitvalswegen. Zie ook punt “systematische plaatsaanduiding” hierboven.
-
Durashift
- expressweg
Klopt, er is nieuwbouw met een parkeerkelder neergezet aan de achter/linker zijde.Wesso schreef: di 09 dec 2025, 16:41(..)Coen Tunnel schreef: di 09 dec 2025, 11:56 Apeldoorn, zo te zien eind jaren '80:
Locatie is de Loolaan, zo ziet het er anno 2025 uit: https://www.google.com/maps/place/Apeld ... FQAw%3D%3D
De tijd van 'zet je auto maar ergens neer, ruimte genoeg' ging ergens tussen 1989 en 2008 voorbij![]()
Ik ken het niet anders dan met de smalle parkeerstrook voor 2 rijen auto's (schuin) en de groenstrook. Van zomer '93 tot zomer '98 hier op school gezeten.
Er is een boek over de lange historie van de Auto Technische School (maar ook voor scheepswerktuigen en landbouwvoertuigen was er plek), kom ik nu achter.
https://www.geheugenvanapeldoorn.nl/bij ... est/detail(..)De Auto Technische School, uniek in zijn soort, is na de sloop van de Loolaan-school eind 2008, ondergebracht als sector Mobiel van de ROC Aventus aan de Laan van Mensenrechten.
Meer over over zestig jaar autotechniek aan de Loolaan is te lezen in het boek 'Van boeg tot bumper' dat verscheen t.g.v. van het afscheid van de school in 2007.
-
Teetje
- verkeersader
Wat een wonderlijk contrast eigenlijk: de ANWB, opgericht om de belangen van wielrijders en automobilisten te vertegenwoordigen wilde destijds geen gehoor geven aan de uitdrukkelijke wens van hun eigen achterban!Pino schreef: zo 14 dec 2025, 17:53 Ik citeer van de Wegenwiki: “Vanuit het publiek was al eerder bij de ANWB aangedrongen op bewegwijzering van wegnummers, zoals ook in die tijd al gebruikelijk was in een aantal andere West-Europese landen. De ANWB zag er zelf geen noodzaak toe, aangezien men de systematische plaatsaanduiding voldoende vond.”
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Je praat natuurlijk over onderwerpen waarover binnen een gebruikersgroep altijd wel ideeën bestaan -dat geldt voor bewegwijzering net zozeer als hoe consumentenapparaten werken- maar waar uiteindelijk één verantwoordelijke instantie de keuzes maakt over hoe het product eruit komt te zien. Of die eindverantwoordelijke nu een private vereniging is als de ANWB of het door de belastingbetaler gefinancierde NBd of diegenen op het Ministerie die richtlijnen opstellen. En die hebben ook veel bredere belangen te bewaken, zoals kosten en consistentie. Van onderuit roepen dat 'zij daar bovenin' de bewegwijzering maar anders moeten inrichten is er nooit bij. Als gebruiker zou ik soms willen dat het anders was (en dan met name dat mijn ideeën maar moeten worden overgenomen), maar zo werkt het gelukkig niet.
Hier trouwens nog een artikel uit 1933, waar de Britse wegnummers toch bepaald niet als verbetering worden geduid. Ze zouden de bekendere doelen overschaduwen. https://www.delpher.nl/nl/kranten/view? ... 3&rowid=10 En deze impressies uit de VS uit 1930: https://www.delpher.nl/nl/kranten/view? ... 4&rowid=10 "De wegnummers staan heel goed aangegeven, maar onze chauffeur moest toch vaak de weg vragen."
-
Teetje
- verkeersader
Kennelijk waren er (zoals altijd) mensen die sneller vooruit wilde en mensen die het nut er niet van in konden zien, maar de vraag hoeveel dat er nou precies geweest zouden zijn en hoe ze van zich lieten horen vind ik dan persoonlijk niet zo interessant eigenlijk.Pino schreef: di 16 dec 2025, 10:12Je kunt je afvragen hoe sterk de roep vanuit een achterban nou precies was. Zijn dat tien ingezonden brieven in De Kampioen? Een vraag gesteld op een ledencongres? Een aldaar door een meerderheid aangenomen motie?
Bewegwijzering stond in die jaren in de kinderschoenen en pas eind jaren ‘60/begin jaren ’70 krijgt het in NL een vorm en uitvoering die je kwalitatief hoogwaardig noemen kunt. We bouwen eigenlijk, met grotere en kleinere aanpassingen uiteraard, nog altijd door op dat systeem van toen.Pino schreef: di 16 dec 2025, 10:12Je praat natuurlijk over onderwerpen waarover binnen een gebruikersgroep altijd wel ideeën bestaan -dat geldt voor bewegwijzering net zozeer als hoe consumentenapparaten werken- maar waar uiteindelijk één verantwoordelijke instantie de keuzes maakt over hoe het product eruit komt te zien. Of die eindverantwoordelijke nu een private vereniging is als de ANWB of het door de belastingbetaler gefinancierde NBd of diegenen op het Ministerie die richtlijnen opstellen. En die hebben ook veel bredere belangen te bewaken, zoals kosten en consistentie. Van onderuit roepen dat 'zij daar bovenin' de bewegwijzering maar anders moeten inrichten is er nooit bij. Als gebruiker zou ik soms willen dat het anders was (en dan met name dat mijn ideeën maar moeten worden overgenomen), maar zo werkt het gelukkig niet.
Natuurlijk zijn zaken als kosten en consistentie belangrijk en natuurlijk is het goed dat een onverkoepelende organisatie de eindregie voert om al die aspecten te bewaken en niet bij elke wens, vraag of vorm van commentaar meteen handelt, maar als er een situatie ontstaat waarbij de weggebruiker vraagt of bepaalde dingen niet anders kunnen stel je je wel héél ‘elitair’ (sorry voor het gebruik van dit jeukwoord) en star op als je daar niet op zijn minst aandacht aan schenkt en onderzoekt of en hoe de wens kan worden geïmplementeerd in het bestaande (of toekomstige) systeem, rekeninghoudend met eerder genoemde zaken.
Mooi tijdsbeeld!Pino schreef: di 16 dec 2025, 10:12 Hier trouwens nog een artikel uit 1933, waar de Britse wegnummers toch bepaald niet als verbetering worden geduid. Ze zouden de bekendere doelen overschaduwen. https://www.delpher.nl/nl/kranten/view? ... 3&rowid=10 En deze impressies uit de VS uit 1930: https://www.delpher.nl/nl/kranten/view? ... 4&rowid=10 "De wegnummers staan heel goed aangegeven, maar onze chauffeur moest toch vaak de weg vragen."
Laatst gewijzigd door Teetje op di 16 dec 2025, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Absoluut. Om het iets verder in te kaderen: vanaf midden jaren '60 werd gewerkt aan ontwerpstandaarden die uiteindelijk de ROA 1975 zouden worden. Zodra een standaard eenmaal was geïdentificeerd, werd die in het wild losgelaten - ook al zou de formele richtlijn pas later worden uitgebracht. Dat was voor onze bewegwijzering en bredere ontwerpstandaarden een beslissende slag. Dat proces begon zo midden jaren '60 in de Algemene Dienst van Rijkswaterstaat, waarin de contouren ontstonden van wat later de Dienst Verkeerskunde zou worden (zie dit proefschrift, hoofdstuk 4).Teetje schreef: di 16 dec 2025, 12:00 Bewegwijzering stond in die jaren in de kinderschoenen en pas eind jaren ‘60/begin jaren ’70 krijgt het in NL een vorm en uitvoering die je kwalitatief hoogwaardig noemen kunt. We bouwen eigenlijk, met grotere en kleinere aanpassingen uiteraard, nog altijd door op dat systeem van toen.
Wat toen tot standaard is verheven, was vaak behoorlijk geïnspireerd door Amerikaanse standaarden uit die tijd. Onder meer lettertypes als Ee en Cc, maar op wel meer punten komt die blauwe bewegwijzering vanaf midden jaren '60 veel Amerikaanser over dan wat je elders in Europa zag (geen vorkborden bijvoorbeeld). Dit zijn dus ook slagen die sterk zijn geïnitieerd vanuit Rijkswaterstaat zelf. De ANWB zal ongetwijfeld gekend zijn, maar zat minder aan de knoppen.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Ze wilden er waarschijnlijk geen geld aan uitgeven. Toen 'routenummering in de bewegwijzering' werd aangenomen heeft de ANWB wel de leidende rol gehad om het te implementeren en volgens mij hebben ze ook de prefixen A en N bedacht.Teetje schreef: di 16 dec 2025, 9:49Wat een wonderlijk contrast eigenlijk: de ANWB, opgericht om de belangen van wielrijders en automobilisten te vertegenwoordigen wilde destijds geen gehoor geven aan de uitdrukkelijke wens van hun eigen achterban!Pino schreef: zo 14 dec 2025, 17:53 Ik citeer van de Wegenwiki: “Vanuit het publiek was al eerder bij de ANWB aangedrongen op bewegwijzering van wegnummers, zoals ook in die tijd al gebruikelijk was in een aantal andere West-Europese landen. De ANWB zag er zelf geen noodzaak toe, aangezien men de systematische plaatsaanduiding voldoende vond.”![]()
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Wouter N14
- Moderator
Nogmaals het Instagram-account Transport-History. Joegoslavië jaren 70-80-90?

-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Foto 3 is in Bulgarije, niet in Joegoslavië.
Van foto 1 heb ik wel eens een iets scherpere versie gepost.

Van foto 1 heb ik wel eens een iets scherpere versie gepost.

Laatst gewijzigd door Palance op ma 22 dec 2025, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Wouter N14
- Moderator
Nog eentje
70s National road B67 Austria Styria towards Spielfeld/Sentilj.
-
Wouter N14
- Moderator
Ergens in een woestijn...

Rond 1983. Een reactie noemt 1988-1990 maar dat lijkt mij te laat.

Rond 1983. Een reactie noemt 1988-1990 maar dat lijkt mij te laat.
On the old southern ringroad Breda heading for Belgium.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
… toen Finland nog de landencode SF ipv FIN had.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Waar baseer je dat op? De VW Golf II op de foto werd tussen 1983 en 1992 geproduceerd.Wouter N14 schreef: ma 22 dec 2025, 21:14 Rond 1983. Een reactie noemt 1988-1990 maar dat lijkt mij te laat.
-
Chris
- Moderator
Even opgezocht: dit is in 1993 vervangen (SF naar FIN). In mijn beleving zag je SF nog met enige regelmaat begin jaren 2000 in ons deel van Europa, maar nadien werden ze snel zeldzamer. Auto's waren tegen die tijd ook 10 - 15 jaar oud en dat is ook een leeftijd dat je er misschien niet hele lange ritten meer mee moet gaan maken. Afgezien van Japanse auto's was de kwaliteit en levensduur van auto's toen niet heel fantastisch.
-
Wouter N14
- Moderator
Als het na 1985 zou zijn, had die voorste auto een apk-sticker moeten hebben toch?
-
Wouter N14
- Moderator
En dit geeft mooi aan hoe ze het voor elkaar kregen met die Midden-Oosten-ritten

Metransco. Kabul, Afghanistan, 1975. The unloading was to Bandar Abbas (check it out) then run empty to Kandahar for partial load and Kabul for delivery to London. That was a trip.

-
Wouter N14
- Moderator
Van Facebook, Haarlem 1969. Dit was voor de invoering van symbooltjes?

-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
-
Rein
- 2x4 autosnelweg