Uit een oude doos...

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Palance »

Wouter N14 schreef: ma 22 dec 2025, 20:48
SPOILER: TOON

Afbeelding
Ik ging op zoek naar vergelijkbare foto’s om te zien of ik de lokatie kon vinden, en kwam deze foto tegen, waar aan de linkerkant nog iets meer te zien valt. Daar staat Krapina, en dus moet het aan de westkant van Zagreb zijn.
Afbeelding
Ik vermoed dat het hier zou kunnen zijn. In de verte op de oude foto zie je nog net een INA-tankstation, en vanaf deze locatie in SV ligt in de verte ook een tankstation (alleen niet of niet meer van Ina). Alleen is het kruispunt hier nu ongelijkvloers en op de oude foto niet, mr het kan best zijn dat dat punt later ongelijkvloers gemaakt is.

Maar zeker weten doe ik het absoluut niet.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Zou het niet iets westelijker zijn, als voorloper van het huidige knooppunt E70-E59?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Wesso schreef: di 23 dec 2025, 17:26 ^^ Na de invoering van het vliegveldsymbooltje in elk geval :yes:
Ik kan me zo indenken dat dat een van de eerst ingevoerde symbolen was op de bewegwijzering, omdat het zo sterk wordt gebruikt door buitenlanders. Ik vond zo snel dat het symbool in Duitsland in 1973 werd ingevoerd. In Groot-Brittannië zat het symbool niet in de officiële TSRGD 1964 (de Kinneir/Calvert-ontwerpen), maar zijn er wel borden bekend uit de jaren ‘60 met het symbool erop. Inclusief het “meekantelen” met de rijrichting. Dit zou wel eens een van de dingen kunnen zijn geweest die iemand vanuit Amerika meenam - bij Waterstaat was het indertijd niet ongebruikelijk om talentvolle mensen op wegengebied op stage naar de VS te sturen. Maar ook in de MUTCDs van de jaren ‘60 zul je het symbool nog niet vinden.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Palance schreef: di 23 dec 2025, 19:37
Wouter N14 schreef: ma 22 dec 2025, 20:48
SPOILER: TOON

Afbeelding
Ik ging op zoek naar vergelijkbare foto’s om te zien of ik de lokatie kon vinden, en kwam deze foto tegen, waar aan de linkerkant nog iets meer te zien valt. Daar staat Krapina, en dus moet het aan de westkant van Zagreb zijn.
Afbeelding
Ik vermoed dat het hier zou kunnen zijn. In de verte op de oude foto zie je nog net een INA-tankstation, en vanaf deze locatie in SV ligt in de verte ook een tankstation (alleen niet of niet meer van Ina). Alleen is het kruispunt hier nu ongelijkvloers en op de oude foto niet, mr het kan best zijn dat dat punt later ongelijkvloers gemaakt is.

Maar zeker weten doe ik het absoluut niet.
Volgens mijn wegenatlas van eind jaren '70 was de ombouw naar autoweg/autosnelweg destijds nog niet klaar, dus waarschijnlijk lag er vroeger inderdaad een kruispunt:
Afbeelding

De dubbele uithouders aan de lantaarnpalen hebben het wel lang uitgehouden: https://maps.app.goo.gl/8xhLaD7NZJkFhaM5A?g_st=ac

Ik kwam op Facebook ook nog een foto van eind jaren '60 tegen van de Ljubljanska Avenija.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wesso op di 23 dec 2025, 20:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik vond nog deze kaart uit 1995.
Afbeelding

Het knooppunt net ten westen van de Sava is altijd al ongelijkvloers geweest.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

In 1974 in de Armeense SSR bij Goris, de weg naar Stepanakert (Nagorno-Karabachse autonome oblast)

Afbeelding

Bijna een halve eeuw later (Kapan is ingewisseld voor Meghri, inmiddels is dit niet meer de doorgaande route naar Meghri):

Afbeelding

M-27 bewegwijzerd vanaf de voormalige A301 (Georgische militaire weg), de huidige S3, vlak voor de aansluiting bij Natakhtari (hier)
Afbeelding

De achterkant van datzelfde bord (helaas geen foto gevonden zonder markeringen):
Afbeelding

In centraal Georgië waren de borden in de Sovjet-tijd drietalig in Georgisch, Russisch en Latijns schrift - nu is dat zonder het Russisch. In Abchazë waren ze ook drietalig: Abchazisch, Georgisch en Russisch (in die volgorde). Foto bij de rivier Gumista, net ten noorden van de Abchazische hoofdstad Sokhumi, met net zichtbaar de spoorbrug, bewaakt door Russische vredestroepen, kort na de Abchazische burgeroorlog (1992-1993) - hier.

Afbeelding

Ook in Abchazië in de Georgische SSR, het eerste bord dat ik zie van de oude sovjet hoofdwegennummers (1-37) die van 1960-1982 golden. Weg 19 liep van Novorossiejsk langs de Zwarte Zeekust via Sokhumi, Zugdidi, Senaki en Poti naar Batoemi. Genomen in deze bocht bij de bushalte. Uitsnede van een foto uit 1982.

Afbeelding

Stond vanaf de andere kant voor dezelfde afslag als hieronder.
traveldude schreef: do 04 dec 2025, 15:23 Een van de weinig gefotografeerde borden van de Sovjet M27 (Novorossiysk - Tbilisi - Baku) - genomen in 1984. Afslag van de A309 naar het Ritsa-meer in Abchazië (de tegenwoordige Georgische Sh11).

Afbeelding
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Wouter N14 schreef: ma 22 dec 2025, 20:48 Nogmaals het Instagram-account Transport-History. Joegoslavië jaren 70-80-90?

Afbeelding
Dit moet van na 1995 zijn, want pas toen kwam dit deel van de A4 gereed. Op Streetview zie ik dat er pas ergens tussen 2015 en 2018 een portaalwegwijzer is geplaatst, maar die heeft niet dezelfde borden als hier en staat ook verder voor het knooppunt. Op Streetviewbeelden van 2012 en 2015 is geen portaalbewegwijzering te zien. Blijkbaar is op een gegeven moment de portaalbewegwijzering verdwenen, en later weer teruggekeerd?

Het viaduct over de A1 lijkt ook anders te zijn. Maar ergens is het raar als dat tussen 1995 en 2012 al een keer vervangen is. Mogelijk lag hier een ouder viaduct en was er al een aansluiting voor dit de A4 werd, en is het vervangen nadat de A4 verder verlengd werd? Het viaduct op de foto lijkt wel in de stijl te zijn van andere viaducten over de A1.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

De weg naar Svilengrad werd toch pas in 2012 de A4?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik vermoed dat deze foto veel minder oud is dan het zwart-wit zou suggereren.

De A1 en A4 waren ook in rampzalige toestand niet zo lang geleden.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Het is een redelijk moderne oplegger die je ziet en ik zie ook spiegels met extra grootwinkel erboven, dus ik denk ook dat die foto niet zo heel erg oud is.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Coen Tunnel schreef: wo 24 dec 2025, 14:45Het viaduct over de A1 lijkt ook anders te zijn. Maar ergens is het raar als dat tussen 1995 en 2012 al een keer vervangen is. Mogelijk lag hier een ouder viaduct en was er al een aansluiting voor dit de A4 werd, en is het vervangen nadat de A4 verder verlengd werd? Het viaduct op de foto lijkt wel in de stijl te zijn van andere viaducten over de A1.
Foto is minder dan 10 jaar oud. Als je op Streetview het viaduct van de andere kant bekijkt, heeft het onderhoud gehad, waardoor het iets anders lijkt. Borden zijn exact gelijk aan de laatste beelden op Streetview.
Coen Tunnel
Voorzitter

Jablan schreef: do 01 jan 2026, 20:06Borden zijn exact gelijk aan de laatste beelden op Streetview.
Waar is op Streetview het bord met twee pijlen voor de richting Svilengrad/Istanbul?

Ik kan alleen maar een bord vinden met één schuin naar rechtsboven wijzende pijl, en die is al op beelden vanaf 2018 te zien:

https://www.google.com/maps/@42.1931712 ... FQAw%3D%3D

Let ook op het linkerbord, de pijl staat daar veel dichterbij het A1-schildje dan op de zwart-witfoto.

Of zit ik op de verkeerde plek te kijken en is de zwart-witfoto ergens anders genomen? Het hekwerk links op de foto zie ik ook niet in Streetview. Ik kan in ieder geval niet het Streetviewbeeld vinden met de exact gelijke borden. Ik twijfel nu over de locatie.

Ik zat nog te denken aan het klaverblad bij Plovdiv, waar Svilengrad en Istanbul voorheen rechtsaf sloegen, maar daar kan ik dit bord ook niet vinden. Wel een hekwerkje links, maar ik zou verwachten dat de hoogspanningsmasten dan ook wel in beeld zouden zijn op de zwart-wit-foto.

https://www.google.com/maps/@42.2113173 ... FQAw%3D%3D
Coen Tunnel
Voorzitter

Ik ben er nu vrij zeker van dat de locatie iets eerder is, op deze plek:

https://www.google.com/maps/@42.1923768 ... FQAw%3D%3D

Het hekje links matcht, de vorm van het viaduct, de schaduw van de lantaarnpaal en de vorm van de bomen/bebossing die onder het viaduct zichtbaar zijn. Uiteraard komen de borden niet overeen. Was dit wellicht een tijdelijke situatie, terwijl de A4 afgebouwd werd? En was daardoor de directe verbinding van de A1 naar het (destijds nog) stompje A4 onbruikbaar?

In 2015 stond hier nog een wegwijzer naar Istanbul, die er in 2012 nog niet stond en in 2018 ook niet meer.

https://www.google.com/maps/@42.1923522 ... FQAw%3D%3D
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Puzzelend het nieuwe jaar in :top:

Op deze 2 pagina's in het Bulgarije-onderwerp staan foto's van de A1 en de openingsdatum van het aansluitende deel A4:
https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... &start=210 (foto's uit 2010)
https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... &start=690 (opening 28 oktober 2015)
Coen Tunnel schreef: do 01 jan 2026, 20:41Waar is op Streetview het bord met twee pijlen voor de richting Svilengrad/Istanbul?
Niet, mijn vergissing (Ik heb meer op de plaatsnamen gelet). In eerste instantie is de aansluiting met 2 afslaande rijbanen aangelegd, later is dat teruggebracht naar 1 uitvoegstrook.

Het losse bord Istanbul 1 afslag eerder heeft er gestaan tot de opening van de hele snelweg.

Ik denk, dat je wel de goede plek hebt en dat dateert de foto op 2012-2014, net iets ouder dan ik dacht.
Laatst gewijzigd door Jablan op wo 07 jan 2026, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Van Insta gepikt. Het Dijkzigt ziekenhuis, nu Erasmus MC.

Afbeelding

Afbeelding

Het ziet er nu iets anders uit: https://maps.app.goo.gl/u6iHvGZ2AZ9XBH6H8
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

Een foto gedateerd medio midden jaren 80. Wegwijzer in het Zuid-Russische dorp Buron in de Noord-Ossetische autonome oblast (GM locatie). Splitsing naar de Tsei-vallei, een alpien recreatiegebied (tegenwoordig ook ski). De hoofdweg - ten tijde van de foto de Sovjet R297 - gaat door naar Zaramag.

Halverwege de jaren 80 ging de weg ten zuiden van Zaramag open door de Roki-tunnel naar het Zuid-Osseetse Tskhinvali en verder door naar Gori. De Transkam (Transkaukasische weg). Tskhinvali stond nog niet op dit bord, dus waarschijnlijk van kort daarvoor. Oorspronkelijk was de weg door Buron sinds de late 19e eeuw onderdeel van de Osseetse Militaire Weg, die vanaf Zaramag meer westelijk naar Georgië ging over de ruim 2800 meter hoge Mamisonpas (de grens tussen Rusland en Georgië) en Zuid-Ossetië langs de westkant passeerde. Deze weg eindigde in Kutaisi, destijds de tweede stad van Georgië. De passage over de Mamisonpas raakte in onbruik met de ingebruikname van de Transkam en is sinds het einde van de Sovjet-Unie gesloten.

Afbeelding

Situatie op dezelfde plek in 2017. Sinds minstens 2007 (satellietopnames) staat hier een DPS checkpoint, op de plek van het gebouw in verval op de oude foto. Sinds jaar en dag staat Tskhinvali er bij op het bord. Achter het gebouw buigt de weg naar Tsei af. Tegenwoordig staat hier een wit bord met blauwe bestemmingen (zie Yandex maps).

Afbeelding
Wouter N14
Moderator

Van Facebook, "A12 Utrecht Oudenrijn, 15 april 1963." Bijzonder dat kleurverschil, en nogal verwarrend voor Den Haag. Wat was daar het idee achter?
Edit - de foto is achteraf ingekleurd volgens mij, maar dat lijkt mij niet uit te maken voor de bww.
Afbeelding
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Volgens mij komt deze inderdaad ingekleurde foto uit het boek: "Oudenrijn, de geschiedenis van een knooppunt".
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Opmerkelijk dat het rotondebord in 1963 kennelijk al bestond, terwijl er geen model van in het toen nog vigerende WVR 1950 stond. Of het moet een toevoeging van na 1950 zijn...?
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

De 50 borden zijn ook van het model RVV1966.
Wouter N14
Moderator

Utrechts Archief. Ik neem aan voordat de A28 er lag? Ik vind de positionering van de doelen Utrecht en in mindere mate Den Dolder nogal ongelukkig...
Afbeelding
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Mooie foto. Dat portaal stond er nog tot 2014, maar zonder de doelen Utrecht (vervangen door Bosch en Duin) en Amersfoort.
https://maps.app.goo.gl/UrY5ZFAQ13DwjNR99