Politie neemt rijbewijs fietser in

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

feitelijk
expressweg

Re: Politie neemt rijbewijs fietser in

Bericht door feitelijk » di 10 jan 2012, 7:33

Je zegt zelf WVW130 lid 2. Dan heb je zeker over "bestuurder van een motorrijtuig" heengelezen?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » di 10 jan 2012, 11:45

Hij is zijn rijbewijs niet enkel kwijtgeraakt omdat hij dronken op de fiets zat, maar omdat hij dronken op de fiets een rood licht negeerde en zo een ongeval veroorzaakte waarbij gewonden zijn gevallen.

De overheid zegt overigens ook dat enkel dronken op de fiets zitten niet zal leiden tot het kwijtraken van het rijbewijs.

Toch komt het wel eens voor dat het rijbewijs van dronken fietsers wordt ingevorderd. Wettelijk is hier echter geen basis voor. Het enige wat nog wel mogelijk is, is dat het rijbewijs tijdelijk wordt ingenomen omdat iemand stomdronken is, maar dan moet het ook direct weer teruggegeven worden als die weer nuchter is.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 10 jan 2012, 13:16

Wat is het nut van invordering dan ? Geen preventie, want fietsen zonder rijbewijs mag en juist bij een fietser (itt voetganger) is de kans dat die snel achter het stuur van een auto stapt vrijwel nihil. In dat geval (vermoeden dat dronkenlap gaat autorijden) vordert de politie eerder de autosleutel overigens. Een fietser hoeft ook zijn rijbewijs niet bij zich te hebben maar ook niet te tonen als de fietser/voetganger een ander ID bij zich heeft (bij controle of ongeval), en dus is inname van het rijbewijs door de politie een daad van willekeur. Of nemen ze zijn paspoort/IDkaart dan af als dat zijn ID is ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » di 10 jan 2012, 13:33

Peter schreef:en dus is inname van het rijbewijs door de politie een daad van willekeur
Nee, een onrechtmatige daad.

Het innemen dor het CBR is weldegelijk een preventief middel. Ik begrijp niet zo hoe jullie er zo zeker van uit gaan iemand die heeft bewezen er niet voor schroomt een misdrijf te plegen (dronken fietsen) niet dronken in een auto zal gaan zitten.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 10 jan 2012, 13:52

Willekeur (los van de definitie of bewijs daarvan) is altijd een onrechtmatige daad, indien gepleegd door een overheidsdienaar of overheidsinstantie.

Wie een fiets bij zich heeft, heeft in de regel geen auto bij zich, tenzij het een vouwfiets is. Dat lijkt mij toch wel een 99.5% zekere aanname uit pragmatisch oogpunt, terwijl een voetganger heel goed op weg kan zijn naar zijn auto.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » di 10 jan 2012, 14:06

Volgens mij maak je nog geen onderscheid tussen het door de politie invorderen van het rijbewijs en het CBR dat het rijbewijs vordert.

De politie legt ook de fietser een rijverbod van een aantal uren op, een fietser met rijbewijs mag dan dus ook niet autorijden. Is dat ook een ongelijke straf dan? De fietser zonder rijbewijs wordt immers niet getroffen in zijn verdere mobiliteit...

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » di 10 jan 2012, 14:10

Aangezien ze de fietser in dit geval enigszins van de straat moesten schrapen, valt het te betwijfelen of het hier ging om het voorkomen dat hij dronken in de auto zou stappen.

simon
autoweg

Bericht door simon » di 10 jan 2012, 19:33

Twee artikelen over dit onderwerp van Koos Spee

Raakt dronken fietser zijn rijbewijs kwijt?
donderdag 22 december 2011 16:29

En hoe zit het met het rijbewijs van een onder invloed verkerende trambestuurder of de bestuurder van een trolleybus.

Regelmatig duiken er berichten en vragen op over het afpakken van het rijbewijs van dronken fietsers. Gisteren, kreeg ik via mijn website nog een dergelijke vraag voorgelegd: 'Als ik met de fiets naar een feest ga, en ik ga na afloop behoorlijk aangeschoten naar huis, moet ik dan ook mijn rijbewijs inleveren? Ik ben immers ook verkeersdeelnemer'.
De vragensteller heb ik via de mail beantwoord en via mijn twitteraccount (kooSpee) heb ik nog maar weer eens getwitterd dat dronken op een fiets rijden wel strafbaar is, maar dat het rijbewijs niet door de politie kan worden ingevorderd. Dat is borrelpraat. Dit soort tweets leveren altijd reacties op. En die zitten op een schaal van: 'Oh wist ik niet' tot 'Daar heb je die betweter weer'. Maar deze keer kreeg ik een wel heel bijzondere reactie. Namelijk een verwijzing naar de site van Omroep Brabant. Daar las ik (verkort weergegeven) dat de politie in Gemert het rijbewijs had afgepakt van een 20 jarige dronken fietser die ook nog zonder licht reed. (http://bit.ly/rp5k4r)
Vraag is of de politie hier een bevoegdheid heeft gebruikt die ze niet heeft of dat Omroep Brabant een verkeerd bericht op de site heeft gezet. Of, en dat is ook niet uitgesloten, ik snap het niet. Het bracht mij ertoe om toch nog maar eens even het wetboek er op na te slaan. Artikel 8 van de Wegenverkeerswet geeft (kort gezegd) heel duidelijk aan dat het een ieder is verboden een voertuig te besturen onder invloed alcohol, drugs of medicijnen. De Wegenverkeerswet legt in de wet zelf niet uit wat onder voertuigen verstaan moet worden. Volgens de toelichting dient de betekenis van voertuigen uit het spraakgebruik te worden afgeleid. In principe is alles dat rijdt of glijdt een voertuig. Ook een fiets, dus dronken op de fiets rijden of glijden over het asfalt is strafbaar. Artikel 164 Wegenverkeerswet geeft o.a. aan dat het rijbewijs van de bestuurder van een motorrijtuig wordt ingevorderd als hij/zij boven een bepaalde grens, onder invloed heeft gereden. De Wegenverkeerswet zegt in artikel 1c wel wat een motorrijtuig is. Dat zijn: 'Alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voorbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning'. De laatste toevoeging is nieuw en volgt uit het feit dat fietsen met trapondersteuning voor de Wegenverkeerswet gelijk zijn gesteld aan fietsen. Het is dus duidelijk dat een fiets geen motorrijtuig is en dat het rijbewijs van een fietser niet kan worden ingevorderd. Trouwens ook niet van de bestuurder van een tram (rijdt over spoorstaven) maar weer wel van de bestuurder van een trolleybus. Het bericht van Omroep Brabant was overigens wel van maart 2009 maar de Wegenverkeerswet is van ver daarvoor, dus daar kan het misverstand niet zitten. Geprobeerd de politie te bellen. Daar kon ik degene die er over ging aanvankelijk niet te pakken krijgen. Dus toen maar met Omroep Brabant gebeld. Daar werd mij verteld dat dit letterlijk uit een persbericht van de politie was overgenomen. Toch maar weer contact opgenomen met de politie. Ja, daar was iets mis gegaan. Men was er van overtuigd dat het rijbewijs van een fietser toen niet en ook nu niet ingevorderd kan worden. Maar kennelijk is er die zaterdagnacht toch een foutje gemaakt. De vordering was aanvankelijk wel gedaan, het rijbewijs ook ingenomen, maar dat werd snel gecorrigeerd, dat wil zeggen, het rijbewijs is niet ingestuurd naar het Openbaar Ministerie maar terug gegeven aan de fietser. Het kwam helaas wel in het persbericht en Omroep Brabant heeft dat toen zo overgenomen. Kan gebeuren. Wie niet werkt maakt geen fouten en misverstanden zijn er om opgelost te worden!
De dronken fietser en zijn rijbewijs II
donderdag 29 december 2011 21:38

Is Artikel 130 WVW dan wel van toepassing?

Naar aanleiding van mijn column over de dronken fietser, waarvan ik beweerde dat het rijbewijs niet kan worden ingevorderd, kwamen er nog al wat reacties los. Ik werd o.a. gewezen op het bekende artikel 130 van de Wegenverkeerswet waarin staat dat de politie de mogelijkheid heeft om een mededeling te doen aan het Centraal Bureau voor de Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) als het vermoeden bestaat dat een houder van een rijbewijs niet langer beschikt over de rijvaardigheid dan wel over de lichamelijke of geestelijke geschiktheid, vereist voor het besturen van één of meer categorieën van motorrijtuigen waarvoor dat rijbewijs is afgegeven. Die mededeling kan zo volgt uit dit artikel ook door een opsporingsambtenaar worden gedaan als hij een dronken fietser oppakt die in het bezit is van een rijbewijs. Je zou je dat kunnen indenken als het om een persoon gaat is waarvan bekend is dat hij regelmatig te diep in het glaasje kijkt. Je kan dan immers de redenering aan hangen dat er een zeker risico is dat, als hij vandaag dronken op de fiets zit, hij morgen als rijbewijshouder met een slok op in de auto kan zitten.
Maar ik had het in mijn column over het strafrechtelijk invorderen ( 164 WVW) van het rijbewijs en niet over het ongeldig verklaren door het CBR nadat er een onderzoek naar de rijgeschiktheid en rijvaardigheid is gedaan. En dat, voor het gemak maar even genoemde 'bestuurlijke' invorderen op grond van 130 WVW, kan bij een fietser ook niet. Dit komt omdat artikel 5 van de Regeling maatregelen rijvaardigheid en rijgeschiktheid welke regeling gebaseerd is op artikel 130 van de Wegenverkeerswet, alleen spreekt van de vordering tot overgifte bij een bestuurder van een motorrijtuig. Dus bij een dronken fietser kan het rijbewijs ook volgens dit artikel niet worden ingevorderd. Maar er kan dus wel een mededeling 130 WVW gedaan worden en er kan een onderzoek volgen dat uiteindelijk zou kunnen leiden tot het ongeldig verklaren van het rijbewijs. Dan is de vraag natuurlijk doet de politie wel eens een mededeling artikel 130 WVW bij het CBR als ze een dronken fietser treft. Die vraag heb ik neergelegd bij de afdeling Vorderingen van het CBR en ik kreeg al vrij snel het antwoord dat dit zelden of nooit voor komt.
Praktijk is dus dat vorderingen 130 WVW uitsluitend worden gedaan bij bestuurders van een motorrijtuig. En dat is best wel logisch want artikel 2 van de Regeling maatregelen rijvaardigheid en rijgeschiktheid zegt dat een vermoeden dat iemand niet beschikt over de rijvaardigheid of rijgeschiktheid alleen gebaseerd kan worden op de feiten in de bijlage van die regeling genoemd. En als er dan bij die feiten spraken is van drogerende stoffen en/of alcohol moet hij/zij bij één van die feiten bestuurder van een motorrijtuig zijn geweest. Conclusie is dus dat je je rijbewijs niet kwijt kan raken als je wel eens dronken op de fiets hebt gezeten maar nog nooit met alcohol op in een motorrijtuig hebt gereden.
Blijft overeind dat het onverstandig is om dronken op de fiets te gaan zitten. Op de eerste plaats omdat je op een fiets behoorlijk kwetsbaar bent en op de tweede plaats is het erg vervelend voor de automobilist waar je tegen aan rijdt. Die zal later moeten bewijzen dat hij geen schuld had aan het ongeval. En dat is erg lastig als de dronken fietser ter plaatse of later in het ziekenhuis het leven laat. Er mag namelijk o.g.v.de Wegenverkeerswet geen alcoholonderzoek worden gedaan bij een weggebruiker die overleden is.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » di 10 jan 2012, 20:35

^^ En dat laatste zou ik graag toch gewijzigd zien.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 10 jan 2012, 20:44

Inderdaad. Niet vanwege het strafrecht, maar vanwege het civielrecht, en dan met name voor bestuurders van motorvoertuigen. Daarnaast voor de statistieken, maar dat zo ook anoniem kunnen (geen link met persoon).

Ik denk overigens dat het voor het civielrecht ook niet veel uitmaakt of de fietser nu dronken was of niet. Wellicht als hij stomdronken was (zeg > 2 promille) EN geen voorrang had (of bewezen zwaar slingerde) wel.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 10 jan 2012, 20:55

^^
ook dat laatste mag anders. Een bestuurder die bewezen meer alcohol heeft in zijn bloed dan 0,1 promille mag wat mij betreft altijd als primair schuldige worden aangewezen bij een ongeval.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 10 jan 2012, 21:10

Een fietser met 1 Lingens Blond (2%alc) op meteen schuldig aan ieder ongeval, ook al had hij voorrang ?
Dan zal je eerst heel wat wetten moeten veranderen ....

Nu dwalen we wel erg ver af .....

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 10 jan 2012, 21:20

Ik ben het er wel mee eens: alcohol gedronken = schuldig. Er zijn landen genoeg waar je meteen de pineut bent, ongeacht of je je verder netjes aan de regels houdt of niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » wo 11 jan 2012, 6:43

Rene schreef:^^
ook dat laatste mag anders. Een bestuurder die bewezen meer alcohol heeft in zijn bloed dan 0,1 promille mag wat mij betreft altijd als primair schuldige worden aangewezen bij een ongeval.
:shutup:
Ik meen me te herinneren dat jouw snelheidsmores iets anders is.
Misschien moet je de relatieve risico's van deze twee eens beter bekijken.
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 11 jan 2012, 8:26

Kortom, met 60 km/h en met 0,0 promille alcohol in je bloed kom je gewoon bijna altijd veilig thuis... :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » wo 11 jan 2012, 8:31

Zucht... Nee.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » wo 11 jan 2012, 11:07

^^ en het publiceren van alleen een grafiek zonder de bijbehorende studie (of simulatie, of statistiek, of glazen bol?), vind ik niet heel geloofwaardig. Als ik het plaatje goed begrijp, impliceer je dat 80 km/u rijden op een (welke eigenlijk?) 60 km/u weg net zo gevaarlijk is als met 2 promille (!!) in je mik te gaan rijden. Dat is een halve fles sterke drank! Vind je het heel raar dat ik dat niet geloof? Ik ben erg benieuwd waar dit soort informatie vandaan komt.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » wo 11 jan 2012, 11:30

jeroent schreef:^^ en het publiceren van alleen een grafiek zonder de bijbehorende studie (of simulatie, of statistiek, of glazen bol?), vind ik niet heel geloofwaardig.
Dat is jouw probleem: http://casr.adelaide.edu.au/speed/vol-1.html http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/N ... elheid.pdf
Als ik het plaatje goed begrijp, impliceer je dat 80 km/u rijden op een (welke eigenlijk?) 60 km/u weg net zo gevaarlijk is als met 2 promille (!!) in je mik te gaan rijden.
Jup, 60 bibeko in Adelaide.

Dat is een halve fles sterke drank! Vind je het heel raar dat ik dat niet geloof?
Ja dat vind ik erg gek. :yes:
Het is niet ongewoon dat er met ongeloof gereageerd wordt, maar het blijft gek dat de risico inschatting er zo ver naast zit.
Geen gordel of helm dragen geeft 70% meer risico, dat is dus ongeveer 4km/h te snel...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 11 jan 2012, 11:45

geelhoed schreef:Misschien moet je de relatieve risico's van deze twee eens beter bekijken.
Dat is appels en peren vergelijken. Probleem is namelijk dat bij dodelijke ongevallen nadien snelheid wordt aangewezen als oorzaak, omdat geen bloedproef mag worden genomen op dode bestuurder...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » wo 11 jan 2012, 11:49

Want de regels voor autopsie in Australie zijn hetzelfde als hier? :facepalm:

Daarnaast gaat het niet om oorzaak hier.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » wo 11 jan 2012, 11:59

geelhoed schreef:Jup, 60 bibeko in Adelaide.
Sorry, maar als je hier pure misleiding cq propaganda gaat lopen verspreiden door met een nota bene vertaald plaatje uit een Australisch onderzoek te insinueren dat dit direct met de Nederlandse situatie te vergelijken is en het bovendien ook nog eens bibeko ipv bubeko is, dan ben ik klaar met discussiëren. Je wilt graag je gelijk halen, maar op deze manier overtuig je niemand. En dat is dan weer duidelijk jouw probleem. :facepalm:

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » wo 11 jan 2012, 12:06

jeroent schreef:
Sorry, maar als je hier pure misleiding cq propaganda gaat lopen verspreiden door met een nota bene vertaald plaatje uit een Australisch onderzoek te insinueren dat dit direct met de Nederlandse situatie te vergelijken is en het bovendien ook nog eens bibeko ipv bubeko is, dan ben ik klaar met discussiëren.

Ja want dat maakt allemaal nogal een verschil in het relatieve risico tussen alcohol en snelheid. :wall:
Wie had het trouwens over bubeko? :dontknow:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 11 jan 2012, 14:05

Heren, letten we er een beetje op dat de discussie zakelijk blijft en gespeend blijft van persoonlijke aanvallen?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

rene154
stadsweg

Bericht door rene154 » wo 11 jan 2012, 14:59

jeroent schreef:
Sorry, maar als je hier pure misleiding cq propaganda gaat lopen verspreiden door met een nota bene vertaald plaatje uit een Australisch onderzoek te insinueren dat dit direct met de Nederlandse situatie te vergelijken is en het bovendien ook nog eens bibeko ipv bubeko is, dan ben ik klaar met discussiëren. Je wilt graag je gelijk halen, maar op deze manier overtuig je niemand. En dat is dan weer duidelijk jouw probleem. :facepalm:
Pure misleiding? Dat is nogal wat zeg. Uiteraard is niet alles precies 1 op 1 te vergelijken, en hangt e.e.a. samen met het wegtype. Dat wordt overigens ook aangedragen in de link die door geelhoed wordt gegeven. Maar tegelijkertijd zijn de risico's van alcoholgebruik ook niet op alle wegen hetzelfde maar verschillen die ook per wegtype. Het is zo makkelijk om iets volledig aan de kant te zetten doordat het net niet helemaal overeenkomt met de situatie in Nederland. Zonde, want er zit wel een kern van waarheid in.

Overigens zijn de resultaten van een onderzoek die vertaald worden naar een andere taal niet ineens onwaar, ook niet als het onderzoek in Australie is gedaan.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » wo 11 jan 2012, 15:48

Ah, het was weer tijd voor een belerend geelhoedgrafiekje! :woop:

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 11 jan 2012, 20:23

Tja, je kan van Geelhoed denken wat je wilt en hij komt wellicht soms wat zelfovertuigd en betweterig over, maar als hij eens een stelling poneert weet hij die desgevraagd (meestal) met bewijzen te onderbouwen. En daar kunnen vele anderen op dit forum een voorbeeld aannemen. Wat mij betreft een :top: voor Geelhoed (al ben in het persoonlijk vaak genoeg niet met hem eens).

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » do 12 jan 2012, 6:32

chriskrusz schreef:Ah, het was weer tijd voor een belerend geelhoedgrafiekje! :woop:
Ik prefereer Awareness. ;)
Het is vreemd dat over snelheid immer zo bagatelliserend gedaan wordt terwijl over alcohol altijd heel "panisch" wordt geroepen dat het op 0 moet.

rene154
stadsweg

Bericht door rene154 » do 12 jan 2012, 10:09

Zo vreemd is het niet: iemand die regelmatig met een slok op achter het stuur is zal zeggen dat de gevolgen van rijden met een slok op veel minder erg zijn dan te hard rijden: "zolang ik mij maar aan de snelheid houdt is het veilig". ;)

Het is makkelijker om je te focussen op andermans overtredingen dan die je zelf maakt (of zou willen maken).

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 12 jan 2012, 11:12

Iemand die graag een wijntje drinkt bij het eten zal vinden dat een heel beperkte risicoverhoging (zeg een 1% hogere kans op een ongeval) acceptabel is. Iemand die nooit alcohol drinkt zal sneller geneigd zijn geen enkele risicoverhoging te accepteren door alcohol. Iemand die graag "vlot doorrijdt" zal hetzelfde van snelheid vinden, terwijl anderen (vervente fietsers en OV gebruikers) liever heel Nederland in een Vmax 30 zone met trajectcontrole zouden zien omgetoverd, daar die zelf weinig baat hebben bij de "racebanen". De een vind dat hoogbejaarden of medicijngebruikers ook recht hebben zich zelfstandig te verplaatsen (ondanks het veel hogere risico), de ander wil het liefst een jaarlijkse rijtest voor bejaarden (met gelijke eisen als aan beginnersexamen).

Zo is eenieders bril gekleurd...

simon
autoweg

Bericht door simon » do 12 jan 2012, 21:24

Palance schreef:Ik ben het er wel mee eens: alcohol gedronken = schuldig. Er zijn landen genoeg waar je meteen de pineut bent, ongeacht of je je verder netjes aan de regels houdt of niet.
In Nederland is dat ook zo. Het is verboden om met teveel alcohol op achter het stuur te kruipen zodat ongevallen voorkomen worden en beter wordt geanticipeerd op mogelijke verkeersfouten van anderen. Dat betekent dat een beschonken bestuurder die betrokken is bij een aanrijding altijd als schuldige wordt aangewezen, tenzij hij kan bewijzen dat het ongeval ook had plaatsgevonden als hij niet teveel had gedronken. Nou, succes...