[I][A023] Udine - Tarvisio (A)

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

[I][A023] Udine - Tarvisio (A)

Bericht door Pino »

A23 @ Wegenwiki

Ik heb hier op het forum wel eens wat losse foto's van de A23 langs zien komen, maar de weg had nog geen aparte draad. Hierbij dan.

De A23 is de autosnelweg die Noord-Oost Italië verbindt met de Tauern-route. Dat maakt de A23 handig voor verkeer dat vanuit Nederland naar bijvoorbeeld de omgeving van Venetië wil, maar de route is ook een belangrijke verbinding tussen geheel Italië en Midden-Europa. De weg staat ook bekend onder de naam Autostrada Alpe - Adria, de verbinding tussen Alpen en Adriatische kust. Het grootste gedeelte van de weg is opgeleverd in de jaren '80 als 2x2-route. Plannen voor uitbreiding bestaan bij mijn weten niet.

Het parcours begint / eindigt dan ook in vrij spectaculair berglandschap; verder naar het zuiden zit je al snel in de Povlakte. Maar het levert erg mooie plaatjes op. Daarom hieronder de fotoserie die gisteren op Skyscrapercity verscheen; afkomstig van bogdymol. Het zijn foto's van september 2011.

Rijrichting Udine
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rijrichting Tarvisio

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
vynkce
2x4 autosnelweg

Re: [I] A023 Udine - Villach (A)

Bericht door vynkce »

De link van de Wegenwiki ging naar de A21. Ik heb het dus maar even aangepast ;)
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik zal mijn foto's van mei 2009 er ook nog even bij zetten, dat was het kleine stukje van de grens naar de afrit Tarvisio (vandaar ben ik binnendoor naar Slovenië gereden).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 »

Wat een prachtige snelweg. :top: Tijd om er eens een keer overheen te rijden. Maar eigenlijk geldt dat voor alle Italiaanse wegen. ;)
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Re: [I][A023] Udine - Tarvisio (A)

Bericht door GuteFahrt »

Mooie foto van de A23 ter hoogte van :AS: Tarvisio:

Afbeelding

^Kijkrichting zuidoost. Dalbruggen over de rivier de Slizza (I) / Gailitz (D/A)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het viel mij op dat de A23 ten zuiden van Tolmezzo voorbereid lijkt te zijn op 2x3 rijstroken en daarna niet. Ten zuiden van Tolmezzo zijn nog twee tunnels en deze hebben als enige van het bergtraject vluchtstroken. Van Tolmezzo naar Tarvisio is dat niet zo.

Dit traject is voor zover bekend gelijktijdig aangelegd, het hele stuk Tarvisio - Udine-Nord is in één keer in 1986 opengesteld. Er is dus kennelijk een andere ontwerpfilosofie gebruikt, wellicht in de tijd dat een hoogwaardige weg met tunnel onder de Plöckenpass richting de Felbertauerntunnel nog in beeld was.

Wat ook opvalt aan de A23 vanaf Udine naar het noorden: alle viaducten over de A23 hebben exact hetzelfde ontwerp. Dat is wel vaker geconstateerd bij snelwegen in Italië, blijkbaar is er een soort standaard bestek gebruikt voor alle bruggen. In dit geval gaat het om stalen liggerbruggen (blauw geschilderd) met een betonnen dek. Dat is ook een ontwerpkeuze die je elders in Europa bijna niet ziet voor dit type bruggen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik denk dat dit teruggaat op het project van de Autostrada Carnia-Cadore. Die was gedacht als verbinding tussen de A23 nabij Tolmezzo (Carnia) naar de A27 (Cadore), min of meer over de huidige SS52. Het project ging in zoverre dus ook uit van een verdere verlenging van de A27 naar het noorden - wat in eerste instantie als bekend de extra Alpenovergang richting Oostenrijk had moeten worden, maar in een latere fase werd ingekort tot een puur Italiaans project.

De plannen zingen nog steeds ergens rond, als ik het goed begrijp. Zie https://www.ilgazzettino.it/nordest/bel ... 03411.html

Los daarvan zullen na Udine de intensiteiten wel vrij snel omlaag gaan, dus dan moet je ergens terug naar 2x2. En men had in het verleden nog wel wat plannen om rond Tolmezzo wat grootschaliger industrie te ontwikkelen. Dat kan dan ook een duwtje geven naar het 2x3 aanleggen van dat laatste stukje.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

^^ De hedendaagse SS52 is grotendeels een behoorlijk laagwaardige route, als daar ooit een hoogwaardige weg gepland was is er ook niet wat ter compensatie aangelegd. Er rijdt ook amper verkeer.

Hier voorbeelden van vrijwel alle viaducten die exact hetzelfde ontwerp hebben, tussen Udine en Tolmezzo:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hier de twee tunnels met een vluchtstrook
Afbeelding

Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Chris schreef: vr 21 mar 2025, 18:56 ^^ De hedendaagse SS52 is grotendeels een behoorlijk laagwaardige route, als daar ooit een hoogwaardige weg gepland was is er ook niet wat ter compensatie aangelegd. Er rijdt ook amper verkeer.
Alleen het stuk tussen Tolmezzo en de SS51bis (de mogelijke A27) was bedoeld om een snelweg neer te leggen. Van dat stuk denk ik zo vlug te zien dat de bypass van Tolmezzo op nieuwer alignement ligt (oude route vermoedelijk de SP125). Maar verder westelijk zit je gewoon op tracé uit 1839. Inderdaad geen compensatie; ik begrijp dat het hele idee van een hoogwaardige dwarsverbinding ook vrij gevoelig ligt in de regio.

Van de Galleria Comelico, wat verder noordelijk, kan ik me nog voorstellen dat men die gebouwd heeft met het idee dat die nog onderdeel zou kunnen worden van de A27 richting Innichen of de Felbertauern. Maar ook als enkelbaans tunnel in het verlengde van de A27 vind ik dat wel een nuttige tunnel. Het heeft toch de lastigste schakel uit de route A27-Innichen-Lienz gehaald.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb ook een video van de A23 gemaakt. Je gaat vrij abrupt de Alpen in, zoals wel vaker in Italië is er nauwelijks een voorland en heb je een contrast tussen het laagland en de bergen die dan meteen richting de 2000 meter of meer gaan.

Ik vond er wel opvallend weinig vrachtverkeer rijden. Dit is toch wel dé route naar een groot deel van Oostenrijk en verder. Op de A4 reed heel veel vrachtverkeer.

Link
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een viaduct van de A23, net ten zuiden van Pontebba. Het heeft kennelijk geen naam.

Afbeelding
Viadotto A23 by European Roads, on Flickr

Afbeelding

Misschien typisch Italiaans: een dikke scheur in het beton en op verschillende plekken blootliggende wapening.
Afbeelding

Afbeelding

Eén of ander platform, wellicht een doorsteek om een 2+0 systeem in de aansluitende tunnels te maken.
Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Chris schreef: wo 11 jun 2025, 17:10 Een viaduct van de A23, net ten zuiden van Pontebba. Het heeft kennelijk geen naam.
Bedoel je Fella VII?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik denk een andere. Het gaat wel over de Fella.

Er is ter plaatse ook een fietspad dat de oude spoorlijn volgt, inclusief grote bruggen. In 2000 is de oude spoorlijn Pontebbana gebypasst door een moderner tracé dat grotendeels in tunnels ligt.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Zowel V als VII hebben in ieder geval zo'n doorsteek tussen de twee bruggen zoals in de fotoserie zat. Maar als ik zo naar de Streetview-beelden van onder de brug kijk, ligt V meer voor de hand inderdaad.
Autostrada
autoweg

Deze graffiti komt overeen met de foto's - en derhalve meen ik dat het de V moet zijn.
https://maps.app.goo.gl/fZqxU5JXtyABPhJHA
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Overigens wel typisch, er reed amper verkeer op de A23, maar bij het tolstation nabij de Oostenrijkse grens stonden rijen dik aan auto's opgesteld voor de tolpoorten waar je contant kan betalen. Allemaal Duitsers en Oostenrijkers. Het hele brede deel voor de tolpoorten stond vol stilstaand verkeer. De Telepass en card poorten waren helemaal leeg. Er stonden er meer dan 100 auto's te wachten en ik had niemand voor mij via de Telepass poort.

Wel bizar om te zien hoe cash-minded men nog is. Sta je een kwartier te wachten om af te rekenen.
exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje »

Heb je nog mazzel, op de Brenner heb ik nog maar een paar jaar meegemaakt dat er helemaal geen dedicated telepass poorten open waren bij het laatste station voor de grens. Inmiddels lijken die er nu wel te zijn overigens. Ook sommige kleine op en afritten hebben geen aparte telepass poorten.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ In Sterzing was het minder een kwestie van een dedicated rijstrook die dicht was. Er was indertijd gewoon geen dedicated rijstrook. Op de A23 is die Telepass-poort er wel.

Op afritten zie je het in Italië op wel meer plaatsen dat Telepass de poort moet delen met kaart. In Frankrijk is het technisch mogelijk, maar lijkt de base case er eentje te zijn waarbij er wel een gereserveerde rijstrook is. Wellicht ook niet zo raar met de manier waarop Frankrijk, in zijn poging om door te bewegen naar freeflow, Telepéage moet pluggen.
Autostrada
autoweg

Pino schreef: wo 18 jun 2025, 16:31 ^^ In Sterzing was het minder een kwestie van een dedicated rijstrook die dicht was. Er was indertijd gewoon geen dedicated rijstrook. Op de A23 is die Telepass-poort er wel.
Voor zover ik weet heeft Vipiteno nog steeds geen dedicated Telepass stroken; in de 'kaart-trek richting' überhaupt niet, en in de 'betaal richting' kunnen ze door middel van kantelwalsborden wel stroken dedicated voor Telepass maken, maar het is geen situatie zoals bijvoorbeeld bij Ugovizza (A23), waarbij er permanent een Telepass poort is, inclusief gele markering op het wegdek.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vipiteno en Sterzing zijn dezelfde plaats, ik weet niet of dit voor iedereen duidelijk is. Sterzing is de lokaal primair gebruikte naam, Vipiteno is Italiaans maar dat wordt daar maar beperkt gesproken. Je ziet Nederlanders wel vaker Italiaanse namen in Südtirol gebruiken voor plaatsen en streken waar bijna geen Italiaans wordt gesproken. Kennelijk klinkt het exotischer ofzo. Net zoals Vinschau / Val Venosta, Val Gardena, etc. Alleen Bolzano is echt primair Italiaanstalig. Meran-Merano is 50/50. Bijna al het andere is 70-99% Duitstalig (en Ladinisch in een aantal valleien).
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Meer dan dat het leuk exotisch klinkt (is wel zo) vermoed ik dat het vooral het gevolg is van Italiaans kaartmateriaal. Waarop van oudsher Italiaans voor Duits gaat. Dat Italiaanse materiaal is ook de basis geweest van veel niet-Italiaanse wegenkaarten, en ook op de Nederlandse Google Maps staat Italiaans bovenaan. Dus zo groei je op met Italiaanse namen. En als je over de A22 rijdt en dan afritnamen structureel gepresenteerd krijgt in de volgorde Vipiteno/Sterzing, vergt het een vrij bewuste keuze om dan toch de tweede optie te gebruiken. Ik maak die keuze op plaatsen waar Duits onmiskenbaar groter is, maar velen denken simpelweg niet na - en dat is voor vakantiegangers ook niet zo heel raar.

Kom je op Zuid-Tirools OWN, dan staat Duits er trouwens vaak wel als eerste.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ in mijn omgeving van fervent wintersporters komt het door de marketing van het skigebied zelf. Wij gingen meestal naar Val Gardena en dat noemt zichzelf nooit Gröden, noch de plaatsjes en de passen bij de Duitse benaming. Alles voor toeristen is duidelijk Italiaans georienteerd, ook dat 'Dolomiti SuperSki' wat voor de samenwerking tussen de gebieden staat die de Sellaronda mogelijk maakte. Nog zo'n Italiaanse benaming.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ De skigebieden marketen inderdaad zo hard in het Italiaans dat je daar moeilijk omheen komt (speelt ook in Aosta en Piemonte trouwens). Omgekeerd is de naam Vinschgau naar mijn gevoel weer bekender dan Valle Venosta. Weet niet helemaal waar dat vandaan komt.
Autostrada
autoweg

Ja Sterzing en Vipiteno zijn natuurlijk dezelfde plaats, het ging dus over Sterzing.

In bijna elke supermarkt in Italië kun je yoghurt kopen uit Sterzing, op het pakje staat Sterzing - Vipiteno. Overigens is het dorp veel te klein om zoveel zuivel te kunnen produceren, met kleine lettertjes op de verpakking staat dat de koeien grazen in zowel Tirol als Südtirol.

Het 'veritaliaansen' van plaatsnamen in Südtirol komt denk ik inderdaad door de lokale marketing, die toch vooral sterk inzet op de Italiaanse plaatsnamen, zeker in het 'wintersport circuit'. Er zijn maar een paar gebieden die sterk inzetten op de Duitse naam, 3 Zinnen, Kronplatz en Rosskopf van (jawel) Sterzing komen bij mij zo 123 naar boven.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Autostrada schreef: wo 18 jun 2025, 21:33 In bijna elke supermarkt in Italië kun je yoghurt kopen uit Sterzing, op het pakje staat Sterzing - Vipiteno. Overigens is het dorp veel te klein om zoveel zuivel te kunnen produceren, met kleine lettertjes op de verpakking staat dat de koeien grazen in zowel Tirol als Südtirol.
Dat is beter dan de Speck uit de regio. Daarvan wordt zoveel geproduceerd dat je zou denken dat Südtirol ongeveer vol staat met de varkens die uiteindelijk worden verwerkt tot deze geroemde specialiteit. Maar omdat het voor de IGP voldoende is dat een deel van het productieproces in de regio heeft plaatsgevonden, bestaat veel Speck uit vlees van varkens uit Nederland en Duitsland. Alleen de verwerking van het vlees tot Speck vindt dan in de regio plaats - ik geloof dat de slacht niet eens in de regio hoeft plaats te vinden (zou maar goed ook zijn; je maakt het toch al slechte leven van zo’n Brabants varken nog wel even flink slechter wanneer de laatste rit naar het slachthuis duizend kilometer moet zijn om het dier met een mooie IGP te kunnen verkopen) .

Ik denk trouwens ook niet dat je van de Sterzing-yoghurt mag verwachten dat de koeien ergens in een idyllische Alpenwei staan te grazen (net zomin als de koeien op de Milka-melkchocolade trouwens - "gemaakt met echte Zwitserse melk"). Überhaupt een beetje buitenlucht in je totale koeienleven is al heel wat in dat soort industrie...
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Chris schreef: wo 18 jun 2025, 20:08 Je ziet Nederlanders wel vaker Italiaanse namen in Südtirol gebruiken voor plaatsen en streken waar bijna geen Italiaans wordt gesproken. Kennelijk klinkt het exotischer ofzo.
Het Italiaans werd (en wordt) gewoon hard gepusht: bovenaan op de borden, op kaarten, etc. Iemand die verder niet of nauwelijks stopt in zuid-Tirol kun je dan moeilijk kwalijk nemen dat hij de 'verkeerde' naam gebruikt - die weet niet beter, niet iedereen leest zich in de historie van dit gebied in. (Die overigens zeer interessant is, daar niet van.)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De A23 bij Udine. Ik ken de historie niet waarom dit deel nou met 2x3 rijstroken is aangelegd, terwijl er ook al parallelwegen zijn, Udine wordt via de A23 maar met twee aansluitingen ontsloten.

Afbeelding
A23 Palmanova - Udine - Tarvisio 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A23 Palmanova - Udine - Tarvisio 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A23 Palmanova - Udine - Tarvisio 09 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A23 Palmanova - Udine - Tarvisio 10 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A23 Palmanova - Udine - Tarvisio 14 by European Roads, on Flickr
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Het verbaast me dat er overal keurig Villach wordt benoemd, terwijl er ook een exoniem Villaco bestaat.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Alle wegwijzers geven Villach aan inderdaad.

Ten noorden van Udine zijn eigenlijk niet zo veel afritten op het traject door de bergen, dus is ook relatief weinig bewegwijzering. Val Canale is erg dunbevolkt.

Afbeelding
A23 Palmanova - Udine - Tarvisio 19 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A23 Palmanova - Udine - Tarvisio 21 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A23 Palmanova - Udine - Tarvisio 26 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A23 Palmanova - Udine - Tarvisio 29 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A23 Palmanova - Udine - Tarvisio 32 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A23 Palmanova - Udine - Tarvisio 44 by European Roads, on Flickr

Dit is bij de Sella di Camporosso (816 meter), het hoogste punt van de route en de waterscheiding tussen de Adriatische Zee en de Zwarte Zee. De omgeving Tarvisio watert af naar de Drau.
Afbeelding
A23 Palmanova - Udine - Tarvisio 47 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A23 Palmanova - Udine - Tarvisio 56 by European Roads, on Flickr