Langste snelweg?
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Langste snelweg?
Ik zou zelf de vraag misschien opsplitsen in een antwoord dat zoveel mogelijk dingen meetelt, en ook ééntje die veel moeilijker is te beantwoorden: De langste aanééngesloten weg met snelwegkarakterestieken waarbij de weggebruiker rechtdoor rijdt. Dan kun je niet naar de wegnummers zelf kijken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x3 autosnelweg
Heb daarover wel eens wat Duitse gedachten langs zien komen. Grote kandidaten waren:
- vanaf de Berliner Ring via de A2 naar Oberhausen, dan de A3 af tot Nürnberg die daar overgaat in de A9 tot aan München. Totaal 1100 kilometer.
- vanuit Denemarken over de A7 tot aan Hattenbach, dan de A5 tot aan Basel en dan loop je bij Härkingen dood. Weet niet precies tot hoever je in Denemarken komt, maar je zou op iets van 1300 kilometer kunnen komen.
In Italië moet de combinatie A51-A1-A3 de winnaar zijn, met een 1280 kilometer. In Frankrijk kom je daar volgens mij niet bij in de buurt. Ook in Spanje niet. Dat krijg je in landen waar het wegennet is gebaseerd op radialen die steeds op de ringweg van de eerstvolgende stad eindigen (of in de eerstvolgende stad).
Opvallend overigens dat de twee Duitse routes alleen werken wanneer je ze afrijdt in de richting waarin ik ze beschreef. Als je via de A9 München verlaat, rijd je via de A9 rechtstreeks naar Berlijn in plaats van via Oberhausen. Als je vanuit Härkingen naar het noorden rijdt, kom je in Hamburg uit.
- vanaf de Berliner Ring via de A2 naar Oberhausen, dan de A3 af tot Nürnberg die daar overgaat in de A9 tot aan München. Totaal 1100 kilometer.
- vanuit Denemarken over de A7 tot aan Hattenbach, dan de A5 tot aan Basel en dan loop je bij Härkingen dood. Weet niet precies tot hoever je in Denemarken komt, maar je zou op iets van 1300 kilometer kunnen komen.
In Italië moet de combinatie A51-A1-A3 de winnaar zijn, met een 1280 kilometer. In Frankrijk kom je daar volgens mij niet bij in de buurt. Ook in Spanje niet. Dat krijg je in landen waar het wegennet is gebaseerd op radialen die steeds op de ringweg van de eerstvolgende stad eindigen (of in de eerstvolgende stad).
Opvallend overigens dat de twee Duitse routes alleen werken wanneer je ze afrijdt in de richting waarin ik ze beschreef. Als je via de A9 München verlaat, rijd je via de A9 rechtstreeks naar Berlijn in plaats van via Oberhausen. Als je vanuit Härkingen naar het noorden rijdt, kom je in Hamburg uit.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 10 feb 2012, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
De Deense E45 gaat bij Kolding over in de E20, die weer de E6 in Zweden wordt. Je kan vanaf Göteborg tot Basel rijden in dat geval zonder af te slaan. De E6 is in Göteborg niet doorgaand, maar verloopt via een TOTSO.Pino schreef:vanuit Denemarken over de A7 tot aan Hattenbach, dan de A5 tot aan Basel en dan loop je bij Härkingen dood. Weet niet precies tot hoever je in Denemarken komt, maar je zou op iets van 1300 kilometer kunnen komen.
-
- Moderator
Azië heeft dit jaar Noord-Amerika ingehaald als continent met het langste snelwegennet.
* Azië: 117.631 km
* Noord-Amerika: 108.563 km
* Europa: 85.972 km
* Zuid-Amerika: 12.931 km
* Afrika: 7.909 km
* Oceanië: 3.341 km
totaal: 336.347 kilometer snelweg
* Azië: 117.631 km
* Noord-Amerika: 108.563 km
* Europa: 85.972 km
* Zuid-Amerika: 12.931 km
* Afrika: 7.909 km
* Oceanië: 3.341 km
totaal: 336.347 kilometer snelweg
-
- Wegnummerfotograaf
Het is maar de vraag welke richting je bij een Deens knooppunt als "rechtdoor" beschouwt. De pijlen gaan naar links en naar rechts...Chris schreef:De Deense E45 gaat bij Kolding over in de E20
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 4x3 autosnelweg
Dan toch alleen op één voorwegwijzer. Dichterbij de aansluiting hebben de borden vallende pijlen en vind ik dat toch prima een rechtdoorrichting valt aan te wijzen. Ook als er twee linkerbanen zijn en twee rechterbanen; dan is de richting "links" wat mij betreft "rechtdoor". En dan kom je inderdaad vanuit Göteborg in Flensburg terecht. Vanuit Frederikshavn trouwens ook, maar dat levert een kortere totaalafstand op.
Voor het gemak twee cruciale punten op Streetview:
Borden bij Kolding, wanneer je vanaf de E20-oost de E45 nadert.
Knooppunt E20-E47/E55 bij Køge
Andere kandidaat: de volledige Poolse A4 en de Duitse A4-oost combineren met elkaar, op Dreieck Kirchheim kun je de richting Erfurt -> Frankfurt wel als rechtdoor aanwijzen en dan kar je ook door tot aan Härkingen. Levert toch ook 1360 kilometer op.
Voor het gemak twee cruciale punten op Streetview:
Borden bij Kolding, wanneer je vanaf de E20-oost de E45 nadert.
Knooppunt E20-E47/E55 bij Køge
Andere kandidaat: de volledige Poolse A4 en de Duitse A4-oost combineren met elkaar, op Dreieck Kirchheim kun je de richting Erfurt -> Frankfurt wel als rechtdoor aanwijzen en dan kar je ook door tot aan Härkingen. Levert toch ook 1360 kilometer op.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 10 feb 2012, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Wegnummerfotograaf
Vanuit Frederikshavn (of Hirtshals) kom je toch in Gotenburg terecht?Pino schreef:dan is de richting "links" wat mij betreft "rechtdoor". En dan kom je inderdaad vanuit Göteborg in Flensburg terecht. Vanuit Frederikshavn trouwens ook, maar dat levert een kortere totaalafstand op.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.
--Harry.
-
- 4x3 autosnelweg
Je hebt gelijk. Niet goed gekeken naar alle knooppunten in die driehoek daar bij Kolding. 

-
- dorpsstraat
Van Denemarken kun je volgens mij alleen vanuit Frederikshavn naar Göteborg (en vanuit Kiel in Duitsland). Hirtshals heeft bootverbindingen met Stavanger / Bergen en Kristiansand. Maar dit wordt nu wel een beetjeharry schreef:...Vanuit Frederikshavn (of Hirtshals) kom je toch in Gotenburg terecht?

-
- 2x2 autosnelweg
Eens, hiervaan uitgaande:Pino schreef:Ook als er twee linkerbanen zijn en twee rechterbanen; dan is de richting "links" wat mij betreft "rechtdoor".
Ten eerste moet je bij het Horster Dreieck invoegen. Dat zou ik niet meetellen. Anders kun je bij Härkingen ook door op de A1/A2 en kom je uiteindelijk in Zürich uit.Pino schreef:vanuit Denemarken over de A7 tot aan Hattenbach, dan de A5 tot aan Basel en dan loop je bij Härkingen dood. Weet niet precies tot hoever je in Denemarken komt, maar je zou op iets van 1300 kilometer kunnen komen.
Ten tweede ga je bij het Darmstädter Kreuz rechtdoor de A67 op, en kom je bij Stuttgart uit.
Ten derde moet je bij Augst afslaan naar Härkingen.
Nee, bij Nürnberg ga je in beide richtingen rechtdoor verder via de E45.Pino schreef:Als je via de A9 München verlaat, rijd je via de A9 rechtstreeks naar Berlijn in plaats van via Oberhausen.
-
- 2x2 autosnelweg
Wat hebben bootverbindingen hiermee te maken ??JaN34 schreef:Van Denemarken kun je volgens mij alleen vanuit Frederikshavn naar Göteborg (en vanuit Kiel in Duitsland). Hirtshals heeft bootverbindingen met Stavanger / Bergen en Kristiansand. Maar dit wordt nu wel een beetjeharry schreef:...Vanuit Frederikshavn (of Hirtshals) kom je toch in Gotenburg terecht?![]()
-
- dorpsstraat
-
- 4x3 autosnelweg
Daar kom je dan in de definitiekwesties uit.marcel schreef:Ten eerste moet je bij het Horster Dreieck invoegen. Dat zou ik niet meetellen. Anders kun je bij Härkingen ook door op de A1/A2 en kom je uiteindelijk in Zürich uit.
Zelf had ik niet naar invoegen gekeken, maar eerder naar de vloeiendheid van knooppunten die als vertakking zijn vormgegeven. Oftewel: in hoeverre kun je zeggen dat een route zo vloeiend overgaat in de andere dat je als weggebruiker niets anders voor je kiezen krijgt dan een lange flauwe bocht? Härkingen kwalificeerde wat mij betreft niet. Dat is een knooppunt waar de weg uit Basel in een hoek van 90 graden in de A1 uitkomt. Horst is veel vloeiender. Als je naar het verloop van rijbanen kijkt, zie je bij Härkingen ook dat nog in de verbinding Basel -> Zürich moet worden ingevoegd, zodat uiteindelijk maar één baan in de A1 uitmondt. Dat is bij Horst wel anders, waar in de richting Flensburg -> Hannover constant over tenminste twee banen loopt. Dat even later dan de rechter rijstrook afvalt, kan wat mij betreft het verschil niet maken, evenmin als weefvakken. Maar ik realiseer mezelf dat je daar zomaar een andere benadering voor kunt kiezen.
Hoe dat ook zij, je terechte opmerkingen over Darmstadt en Augst laten zien dat de rechtdoorroute die in Göteborg (of in Hamburg zelf, als je wat anders naar Horst kijkt) begint je niet naar Härkingen zal brengen maar naar Stuttgart. Zou toch nog 1470 kilometer zijn vanaf Göteborg. Begin je in Hamburg, dan zijn het er maar 670 en vallen er in Europa vele langere rechtdoorroutes te verzinnen.
-
- Voorzitter
De E15 loopt volgens de borden over de A104 én over de A3 en A86... De E15 wordt niet (meer) over de Périphérique verwezen, maar hoe die nou wel precies loopt is ook niet duidelijk.waldo79 schreef:De E15 loopt toch over de Parijse Périphérique en niet over de A86/A4? De Périphérique is geen ASW, maar een weg bubeko.Als de E45 afvalt, kom je denk ik uit op de E15 Calais - Gibraltar met ruim 2500 kilometer. Die is zo autosnelweg als het maar zijn kan.
De E15 mist bovendien tussen Adra en Motril nog een deel autosnelweg, maar dat is in aanleg.
-
- 4x5 autosnelweg
Coen Tunnel schreef:De E15 loopt volgens de borden over de A104
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
Het nummer lijkt mij minder relevant dan dat je gewoon in een zo rechtstreeks mogelijke route over 2x2 ongelijkvloerse wegen kan blijven rijden (of je nu moet afslaan bij een knooppunt of niet, zolang het allemaal maar 'controlled access highway' is). Wat zou dan de langste route ter wereld zijn die je over snelwegen kunt afleggen?
Binnen Nederland is dat bijvoorbeeld van Vlissingen naar Groningen (via Meppel om knooppunt Joure te vermijden) met 361 km. Naar Bad Nieuweschans is 407 km, maar dan komt je langs het verkeerslicht bij knooppunt Julianaplein. De andere uithoeken van het land (Bocholtz, Eijsden) leveren allemaal kortere afstanden op dan Vlissingen, dus die Zeeuwse stad kan met recht de meest afgelegen plaats die per snelweg te bereiken is worden genoemd !
Binnen Nederland is dat bijvoorbeeld van Vlissingen naar Groningen (via Meppel om knooppunt Joure te vermijden) met 361 km. Naar Bad Nieuweschans is 407 km, maar dan komt je langs het verkeerslicht bij knooppunt Julianaplein. De andere uithoeken van het land (Bocholtz, Eijsden) leveren allemaal kortere afstanden op dan Vlissingen, dus die Zeeuwse stad kan met recht de meest afgelegen plaats die per snelweg te bereiken is worden genoemd !
-
- Wegnummerfotograaf
Aan alles zit 2 kanten. Dan is Groningen dus ook de meest afgelegen plaats...sirdanilot schreef:Vlissingen, dus die Zeeuwse stad kan met recht de meest afgelegen plaats die per snelweg te bereiken is worden genoemd !
--Harry.
--Harry.
-
- 2x2 autosnelweg

-
- 4x3 autosnelweg
Via Meppel rijden voldoet alleen niet aan je criterium "meest rechtstreekse route". Die route is immers langer dan die via Joure. Je zult voor Nederland daarom uitkomen op iets van Vlissingen - [plaatsje vlak ten zuiden van Groningen]. Haren of zo.sirdanilot schreef: in een zo rechtstreeks mogelijke route over 2x2 ongelijkvloerse wegen kan blijven rijden (of je nu moet afslaan bij een knooppunt of niet, zolang het allemaal maar 'controlled access highway' is). Wat zou dan de langste route ter wereld zijn die je over snelwegen kunt afleggen?
Binnen Nederland is dat bijvoorbeeld van Vlissingen naar Groningen (via Meppel om knooppunt Joure te vermijden) met 361 km. Naar Bad Nieuweschans is 407 km, maar dan komt je langs het verkeerslicht bij knooppunt Julianaplein.
Binnen Europa loopt de langste route denk ik van de Algarve in Portugal naar het noordelijke einde van de E4 als snelweg in Zweden. Dat ligt ergens tussen Gävle en Sundsvall. Levert je totaal 4000 kilometer op, waarbij je je dan wel op het standpunt moet stellen dat de route over de Deense eilanden rechstreekser is dan het veer over de Fehmarnbelt.
In Noord-Amerika valt wederom meer te halen, en niet geheel verrassend speelt de I-90 wederom een grote rol. Ik kom zo snel uit op de route van Halifax op Nova Scotia naar Vancouver. Dat is iets meer dan 6200 kilometer, al moet ik zeggen dat ik te weinig weet van het Amerikaanse wegennet om zeker te weten dat die route volledig snelweg is. En daarnaast: ik weet niet hoe lang de MEX-1 geldt als snelweg. Als dat maar lang genoeg is, is de route Halifax - Baja California mogelijk de winnaar.
-
- Moderator
Er zijn geen snelweggrensovergangen tussen Mexico in de Verenigde Staten in de zin van dat beide routes continu een snelweg zijn. Bij Tijuana sluit de I-5 eerst op het OWN van Tijuana aan, pas later kom je op de snelweg naar Mexicali of Ensenada. Bij Nogales sluit een 2x2-weg aan richting het zuiden die geen echte snelweg is. Ook bij Laredo sluiten de snelwegen niet aan, alhoewel je wel ongelijkvloers langs Laredo / Nuevo Laredo kan via een bypass.
Er zijn maar een paar snelweggrensovergangen tussen de Verenigde Staten en Canada, voornamelijk tussen Seattle en Vancouver, van Port Huron naar Sarnia (Michigan), vanaf Niagara Falls richting St. Catherines en vanaf Albany richting Montréal. Oorspronkelijk was bij het einde van de I-95 in Maine geen doorlopende snelweg naar de highways van New Brunswick, maar dat zou inmiddels misschien veranderd kunnen zijn.
Er zijn maar een paar snelweggrensovergangen tussen de Verenigde Staten en Canada, voornamelijk tussen Seattle en Vancouver, van Port Huron naar Sarnia (Michigan), vanaf Niagara Falls richting St. Catherines en vanaf Albany richting Montréal. Oorspronkelijk was bij het einde van de I-95 in Maine geen doorlopende snelweg naar de highways van New Brunswick, maar dat zou inmiddels misschien veranderd kunnen zijn.
-
- 4x3 autosnelweg
I-95 loopt tot aan de grens. Aan de Canadese kant laat Google een enkelbaans weg zien op de luchtfoto, maar Maps suggereert dat er nu een tweede baan ligt op het traject tussen de grens en de Trans-Canada Highway.
EDIT: volgens Wikipedia is dit stuk weg achter de grens, New Brunswick Route 95, sinds 2004 een ongelijkvloerse 2x2-weg.
EDIT: volgens Wikipedia is dit stuk weg achter de grens, New Brunswick Route 95, sinds 2004 een ongelijkvloerse 2x2-weg.