Afbeelding

[A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

hurricane
verkeersader

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door hurricane » wo 15 dec 2021, 16:25

Ik zie nog wel een plan gepresenteerd worden om er een 'Stadsweg' van te maken met Vmax :A1-70:
Mooie ranke bomen in de middenberm, maar wel met een rijstrook extra per rijrichting :heygrr:
Gelijk omnummeren naar N27 :facepalm:
Gestoord plan? Waarschijnlijk zal een nieuw idee er niet ver van af gaan zitten :sadley:

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » wo 15 dec 2021, 18:58

N27? Doe niet zo sjiek!

S127 - MET komborden Utrecht. Anders is het niet van Utrecht! :hap:
/sarcasme

Seat
autoweg

Bericht door Seat » vr 17 dec 2021, 13:51

"een door de regio voorgestelde alternatieve invulling"

De club van stop de verbreding heeft wel een alternatief met 2x6 rijstroken waarbij volgens mij de hele splitsing in Rijnsweerd en Lunetten uitgevoerd kunnen worden, ook al zijn ze daar ook kritisch op. Concessies zijn dan:
- ritsen van één rijstrook vanuit beide richtingen
- in de bak geen fysieke scheiding maar twee dubbel doorgetrokken strepen
- maximaal 80 km/u

Ja, een halfbakken oplossing maar ben benieuwd naar een goede analyse hierop. Dan kunnen we het hoofdstuk tenminste achter ons laten en aan de slag.

Myquandro
dorpsstraat

Bericht door Myquandro » vr 17 dec 2021, 14:13

Ik vraag me af of die twee doorgetrokken strepen niet juist voor meer onveiligheid zouden zorgen. Een deel van het verkeer zal namelijk totaal geen rekening houden met auto’s die zo’n streep over gaan terwijl er op zo’n drukke plek denk ik genoeg mensen zijn die dat wel gaan doen (kijk ook maar naar mensen die onder een rood kruis door rijden omdat ze anders de afslag missen).

Daarnaast gaan ze dan denk ik ook de vluchtstroken weglaten, waardoor bij het eerste beetje pech geval de files meteen enorm zijn, want je bent meteen één of twee rijstroken kwijt (van de drie, want die anderen liggen voorbij de dubbele doorgetrokken streep). En het wordt er ook niet veiliger van.

En dan nog die 80km/h die, tenzij gehandhaafd met trajectcontrole, absoluut niet nageleefd gaat worden als ik kijk naar andere plekken waar 80 de max is. En ongeacht of het nageleefd wordt zorgt voor frustratie die vaak leidt tot bumperkleven, geen ruimte geven aan mensen die van rijstrook willen wisselen en rechts inhalen om toch het gevoel te hebben dat je niet teveel tijd verliest.

Ik zie het niet positief in met zo’n soort oplossing.

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » vr 17 dec 2021, 16:06

2x6 rijstroken zonder fysieke scheiding kan ik me bijna niet eens voorstellen.
Als je dan met 80 uiterst links rijdt en om je heen 12 drukke rijstroken ziet, dat lijkt me geen pretje :(
Al helemaal niet snachts met verlichting van tegenliggers, of met harde regen en mist.
Nee gewoon niet doen zegt mijn verstand :neenee:

En trouwens richting Amersfoort liggen al 6 rijstroken. De andere kant op, met opoffering van vluchtstroken lijkt me 6 ook mogelijk. En dat is met de huidige Vmax. Met een lagere Vmax van 80 moet 2x7 ook passen denk ik met een betonnen barrier in het midden.

Trajectcontrole lijkt me dan wel weer een goed idee voor een rustiger beeld. Inhalen heeft dan toch weinig zin en daardoor blijven hopelijk meer mensen hun rijstrook volgen ipv steeds wisselen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 17 dec 2021, 16:21

hurricane schreef: vr 17 dec 2021, 16:06Trajectcontrole lijkt me dan wel weer een goed idee voor een rustiger beeld. Inhalen heeft dan toch weinig zin en daardoor blijven hopelijk meer mensen hun rijstrook volgen ipv steeds wisselen.
Dan wordt de doorstroming nog slechter, bij trajectcontroles zie je dat er geen hiaten meer vallen in het verkeer, men dicht op elkaar rijdt en het weven nog lastiger wordt, terwijl dat weven juist het probleem is dat met 2x6 niet wordt aangepakt en met het voorgenomen ontwerp wel.

Maar dit is allemaal al onderzocht, nog een keer onderzocht, met een aparte commissie en ook nog second opinions over de veiligheid van 2x6 en de nut en noodzaak van het geplande ontwerp zonder weven en afvallende rijstroken.

Het zou raar zijn als daar nu iets anders uit komt. Het klinkt een beetje als net zo lang verkiezingen houden tot er een keer een gewenste uitslag uit komt...

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » vr 17 dec 2021, 18:55

Ben dan heel benieuwd welke variant er nu uit de hoge hoed komt en hoe lang we er op moeten wachten.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » vr 17 dec 2021, 21:25

Komt de regio er niet uit (met voldoende probleem oplossend vermogen), gaat alsnog het huidige plan de keten in. Mooie stok achter de deur

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 17 dec 2021, 22:38

Myquandro schreef: vr 17 dec 2021, 14:13 Ik vraag me af of die twee doorgetrokken strepen niet juist voor meer onveiligheid zouden zorgen. Een deel van het verkeer zal namelijk totaal geen rekening houden met auto’s die zo’n streep over gaan terwijl er op zo’n drukke plek denk ik genoeg mensen zijn die dat wel gaan doen
Dat gaat gebeuren ja. Zie de parallelbuizen in de Gaasperdammertunnel. Daar zie je zéér regelmatig rijstrookwisselingen over de dubbel doorgetrokken strepen.
Met de veel hogere intensiteiten op de A27 iis zo'n "oplossing" met dubbele doorgetrokken strepen simpelweg een affront tegen de verkeersveiligheid.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 17 dec 2021, 22:41

hurricane schreef: vr 17 dec 2021, 16:06Trajectcontrole lijkt me dan wel weer een goed idee voor een rustiger beeld. Inhalen heeft dan toch weinig zin en daardoor blijven hopelijk meer mensen hun rijstrook volgen ipv steeds wisselen.
Trajectcontrole is wel het allerallerslechtste voorstel in situaties waar geweefd moet worden. Het spastisch rijdende verkeer in trajectcontroles biedt veel te weinig ruimte om even gas bij te geven om een gaatje te vinden in de verkeersstromen. Want wat moet je dan ? Meteen in je remmen duiken als je op de juiste rijstrook zit om een boete te voorkomen ?

Nee, trajectcontrole is één groot drama waar verkeer vaak van rijstrook moet wisselen.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 18 dec 2021, 8:46

^^ Spastisch zou juist zijn dat men op totaal willekeurige momenten plankgas geeft en/of diep in de ankers gaat. ;)

Maar je boodschap is duidelijk: er zou zeer gespannen worden gereden, ja. Gemiddeld bij Vmax - 5 werkelijke kilometers per uur...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 30 dec 2021, 13:01

Video over de aankomende werkzaamheden aan de Galecopperbrug.
Link

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 30 dec 2021, 13:34

Ik weet een beter idee. De snijbrander erin en een nieuwe brug op deze plek gaan bouwen, want zo blijf je maar aan de gang en schieten de kosten door het dak, naast de grote verkeershinder van de verschillende werkzaamheden.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » do 30 dec 2021, 16:09

Kunnen we niet de hele A12 Zuid gaan ondertunnelen? Kan Utrecht mooi verder bouwen enzo :heygrr:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 31 dec 2021, 7:43

Je kunt het vervangen van de brug blijven uitstellen maar dit zal toch een keer moeten gebeuren.

Ik ben wel benieuwd hoe dat zou moeten gebeuren. Ruimte om een nieuwe brug (of een halve) naast de bestaande te bouwen is er eigenlijk niet.

Een tunnel heeft veel voordelen maar is schreeuwend duur en je zit met de aansluitingen en knooppunten die je moet bedienen. Een boortunnel voor alleen de hoofdrijbaan tussen de Waterlinieweg en :KP: Oudenrijn zou nog kunnen, maar dit blijft een dure oplossing voor maar een deel van de momenteel aanwezige rijstroken.

Boerenkool
autoweg

Bericht door Boerenkool » vr 04 feb 2022, 13:22

Ik weet niet of het echt een keer moet gebeuren. Je kan ook zoveel versterken dat de oude draagconstructie amper meer iets hoeft. Leg je er gewoon nieuwe stalen liggers bovenop met een dek die aan extra tuien aan een extra paal hangen ofzo.
Zoiets kan je met deelsluitingen tenminste.

Feitelijk is men al een end die koers op; op het dek ligt hogesterktebeton, aan de zijkanten zijn grote draagkokers er tegen geduwd die de brug vasthouden.
De volgende stap is vast er onder wat dwarsliggers er bij lassen tussen die nieuwe zijbalken.
Ik kan het fimpje niet zien, staat op prive.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 19 apr 2022, 0:51

Afgelopen paasweekend is er (weer) getraind om, als het nodig is, in de bomen te klimmen om Amelisweerd te beschermen.. :roll:
Tientallen nieuwe gezichten ziet Els Rijke vandaag bij een speciale klimcursus in het bos van Amelisweerd. Rijke is van de actiegroep 'Amelisweerd niet geasfalteerd' en zet zich al jaren in tegen bomenkap. "Het leek er vorig jaar even op dat het bos veilig was. Maar een paar weken geleden heeft minister Harbers toch gezegd dat hij de verbreding van de A27 verder wil onderzoeken. Dus daarom staan wij meteen weer paraat om het bos te beschermen."(..)
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/337639 ... -redmiddel

~~~~~~~~~~~~~~

Overigens: op de knooppunten Oudenrijn en Lunetten zijn de bomen, in d oksels, langs de A12 al wel gekapt. Kale boel..maar noodzakelijk voor de aanpak van de ring zeker?

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 19 apr 2022, 17:58

^^ Dat laatste viel mij ook al op. Misschien zijn dat alvast voorbereidende werkzaamheden? Of de bomen al waren ziek of dood, dat kan ook.
Donateur Vereniging Wegenforum

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » di 19 apr 2022, 21:12

Durashift schreef: di 19 apr 2022, 0:51 Afgelopen paasweekend is er (weer) getraind om, als het nodig is, in de bomen te klimmen om Amelisweerd te beschermen.. :roll:
Tientallen nieuwe gezichten ziet Els Rijke vandaag bij een speciale klimcursus in het bos van Amelisweerd. Rijke is van de actiegroep 'Amelisweerd niet geasfalteerd' en zet zich al jaren in tegen bomenkap. "Het leek er vorig jaar even op dat het bos veilig was. Maar een paar weken geleden heeft minister Harbers toch gezegd dat hij de verbreding van de A27 verder wil onderzoeken. Dus daarom staan wij meteen weer paraat om het bos te beschermen."(..)
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/337639 ... -redmiddel

~~~~~~~~~~~~~~

Overigens: op de knooppunten Oudenrijn en Lunetten zijn de bomen, in d oksels, langs de A12 al wel gekapt. Kale boel..maar noodzakelijk voor de aanpak van de ring zeker?
Ik denk, weet het wel haast zeker, dat het meer te maken heeft met einde levensduur van de bomen. Het laatste jaar kom ik er zeer regelmatig vanwege mijn activiteiten voor het Rode Kruis en ik heb al meerdere malen meegemaakt dat er na een flinke bries takken of bomen op de weg lagen. Je ziet de wel meer op knooppunten waar relatief snel groeiende bomen zijn geplant die nu omwaaien en daarna volgt de kap van de overige.

Soms zie je zelfs bomen liggen die al gemerkt zijn om te worden gekapt maar waar de storm de kapploeg voor was.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

prijk
polderweggetje

Bericht door prijk » di 19 apr 2022, 22:03

Het gaat om bomen die grotendeels in slechte staat waren, zoals zieke essen, aldus een artikel van rtv utrecht

Seat
autoweg

Bericht door Seat » wo 20 apr 2022, 22:44

Ruim 1600 bomen! Dat zijn er ruim twee keer zoveel als het aantal bomen dat gemoeid is met de verbreding bij Amelisweerd. Maar daar hoor je de activisten niet over. Wat maar weer aantoont wat een selectieve verontwaardiging dat hele protest tegen de verbreding is.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 20 apr 2022, 23:01

^^^ terwijl verbreding hard nodig is, zeker om alle ellende van de milieu voetprint wat een ongeluk in die bak met zich meebrengt te verminderen. :dyn_hyp:

Van Zuid naar Noord is het haast dagelijks raak.. kennelijk is het maar lastig om over drie stroken heen uit- of in te voegen.. :s :twisted:
(..) De A27 bij Utrecht is urenlang afgesloten geweest tussen de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd door een ongeluk aan het begin van de avond. Meerdere auto's en een vrachtwagen waren daarbij betrokken. Voor zover bekend zijn twee personen gewond geraakt.
Rijkswaterstaat hield vanwege de berging en het politieonderzoek maar één rijstrook open. Daardoor ontstonden eerder op de avond files op de A12 en A27.
Gistermiddag was op dezelfde plek ook sprake van een flinke aanrijding. Toen werden vier van de zes rijbanen afgesloten. Meerdere mensen raakten bij dat ongeluk gewond. (..)
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/337986 ... na-ongeluk

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 21 apr 2022, 16:18

Seat schreef: wo 20 apr 2022, 22:44 Ruim 1600 bomen! Dat zijn er ruim twee keer zoveel als het aantal bomen dat gemoeid is met de verbreding bij Amelisweerd. Maar daar hoor je de activisten niet over. Wat maar weer aantoont wat een selectieve verontwaardiging dat hele protest tegen de verbreding is.
Zonder de bouw van snelwegen rond Utrecht waren die bomen niet eens geplant ;)

Berrychello
stadsweg

Bericht door Berrychello » vr 22 apr 2022, 16:07

Het lastige is dat je bij Amelisweerd verbindingen in alle richtingen hebt. In zuidelijke richting al zes smaken, waarbij ik de Ring Noord even onder 'Hilversum' schaar:
Hilversum Woerden
Hilversum Everdingen
Hilversum Bunnik
Amersfoort Woerden
Amersfoort Everdingen
Amersfoort Bunnik

Ik heb niet het hele topic teruggebladerd, maar het ontvlechten van die verkeersstromen en dan enkele verdiept aanleggen is toch heel niet gek?

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » do 28 apr 2022, 14:59

Seat schreef: wo 20 apr 2022, 22:44 Ruim 1600 bomen! Dat zijn er ruim twee keer zoveel als het aantal bomen dat gemoeid is met de verbreding bij Amelisweerd. Maar daar hoor je de activisten niet over. Wat maar weer aantoont wat een selectieve verontwaardiging dat hele protest tegen de verbreding is.
Ongeacht het standpunt in deze discussie gaat deze vergelijking mank, want jij kijkt enkel naar hoeveel kuub hout er wordt gerooid.

Maar een groep zieke essen in de oksel van een knooppunt is qua natuurwaarde onvergelijkbaar met een groep bomen die onderdeel zijn van een groter ecosysteem op een eeuwenoud landgoed.
Ubi volentia est, via est

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 28 apr 2022, 15:33

Wat ik vanuit natuur, landschap en stedenbouw het mooiste pluspunt vind aan de verbredingsplannen, is het dek dat op de verbrede Bak moet komen. Daar zullen naast wegen en paden ook bomen op worden aangeplant, waardoor er (weer) een doorgaand landgoed tot in de buitenwijken van Utrecht ontstaat. En daarmee een ecologische verbindingszone die door de huidige bak geheel onderbroken is. Daar hoor je die oogkleppende boomknuffelaars nooit over, terwijl dat vanwege de verbinding ecologisch een veel groter potentieel heeft dan het reepje bos dat gekapt moet worden.

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » do 28 apr 2022, 16:12

^^
Dat is een heel valide argument, waar ik me goed ik kan vinden.

Ik zou alleen de 'boomknuffelaars' niet als zodanig willen wegschrijven.
Ja, die demonstranten hebben soms oogkleppen op. Aan de andere kant zou heel veel waardevolle natuur er niet meer zijn geweest als ze zich niet hadden laten horen. Waaronder een flink deel van Amelisweerd.

Hoe breed gaat dat dek eigenlijk worden?
(breedte vanuit het perspectief van iemand die op het dek naar de overkant loopt)

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 28 apr 2022, 17:18

Tegenwoordig wordt er dankzij de boomknuffelaars van de jaren '70 en '80 veel meer rekening met natuur, landschap en ecologie gehouden. Soms op het absurde af, overigens, maar met alles heb je uitwassen. Ook de rooidrift van Rijkswaterstaat van destijds, die soms erg technocratisch was ingestoken.

Destijds speelde er een hoop emotie en Rijkswaterstaat heeft toen zijn lesje geleerd. Ondertussen werden de Vogelrichtlijn en Habitatrichtlijn van kracht en werd het denken in ecologische netwerken omarmd begin jaren '90 met het instellen van de Ecologische Hoofdstructuur.

De uitgangssituatie en planningspraktijk van nu is mijns inziens niet te vergelijken met die van toen. Vandaar die oogkleppen: niet anders willen denken dan in voornamelijk emotiegedreven denkbeelden van toen, terwijl er een gouden kans voor landschap en ecologie wordt geboden, een flinke meerwaarde ten opzichte van wat er nu ligt, nota bene!

Maar in de media doen sappige underdogverhalen van boomknuffelaars het beter dan de feitelijkheden van de plannen. En ja, het kappen van historisch bos is pijnlijk. Liever niet. Maar als je de ecologische kosten daarvan afweegt tegen de baten, denk ik dat men echt iets mist.

Het dek zal in ieder geval niet breder worden dan 249 m, aangezien je dan buiten de tunnelwetgeving kunt blijven. Maar als je dat afzet tegen een gemiddeld ecoduct van zo'n 50 meter breed, is het rrn behoorlijke kans.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 28 apr 2022, 18:33

^^ Mooie en goede analyse... maar uiteindelijk komt het gewoon neer op "asfalt = fout". Dus hoe kloppend het totaalplaatje ook mag zijn, met misschien zelfs een win-win-situatie voor iedereen, het zal niet gebeuren omdat meteen die standaardreflex er inschiet.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » vr 29 apr 2022, 12:00

Wouter N14 schreef: do 28 apr 2022, 18:33 ^^ Mooie en goede analyse
+1