:J16: In de komende periode zullen er in de avonden werkzaamheden plaatsvinden aan de server. Dit kan impact hebben op de bereikbaarheid van het forum en de Wegenwiki.

[A028] nieuwe aansluiting Wezep / H2O

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[A028] nieuwe aansluiting Wezep / H2O

Bericht door Chris » wo 15 feb 2012, 9:48

Al tijden zijn er plannen om de aansluiting Wezep te verleggen, of een nieuwe aansluiting te realiseren. Dit in verband met het nieuwe bedrijventerrein H20 (Heerde, Hattem, Oldebroek) aan de zuidzijde van het knooppunt Hattemerbroek. De weginfrastructuur voor dit bedrijventerrein is vorig jaar aangelegd, maar is nog geen sprake van significante vestiging van bedrijven ter plekke.

Er waren 4 opties:
Afbeelding

1. Verbeteren huidige aansluiting Wezep, met name de rotonde met de rondweg is veel te krap. Vereist waarschijnlijk kostbare grondverwerving.

2. Aansluiting Voskuilerdijk. Omlegging N308 naar deze nieuwe aansluiting parallel langs de A28.

3. Realiseren aansluiting op de A50 tussen Hattemerbroek en Hattem

4. Aansluiten op de huidige aansluiting Hattem, met een verbindingsweg parallel langs de A50.

Eén van de problemen is dat de gemeente Hattem absoluut niet wil dat vrachtverkeer naar de A28 over de Zuiderzeestraatweg richting Zwolle gaat rijden om bij Zwolle-Zuid de A28 op te rijden. Hierdoor zijn opties met relatief lange omrij-afstanden in de 4 richtingen (A28/A50/N50) minder aantrekkelijk, dit zijn dus optie 1 en 4, het aansluiten van H20 op bestaande aansluitingen Wezep en Hattem.

Optie 3, het realiseren van een nieuwe aansluiting op de A50, valt ook af vanwege de lastige inpasbaarheid en de korte afstanden tussen het knooppunt en de aansluiting. Optie 4 valt vanwege de impact op de Veluwe daarom ook af. Optie 1 is wel mogelijk, maar veroorzaakt een grote omrijfactor voor verkeer vanaf H20 richting A28-noord. Bovendien is dit een vrij kostbare optie omdat een aantal woningen gesloopt moeten worden. Daarnaast biedt het viaduct van de A28 uit de jaren 60 te weinig ruimte voor fatsoenlijke opstelcapaciteit.

Optie 2, de aansluiting ter hoogte van de Voskuilerdijk, is daarom de meest voor de hand liggende optie. Deze kan makkelijk op het onderliggend wegennet worden aangesloten en ligt het gunstigst ten opzichte van H20 en de A28 en A50. Hoe deze aansluiting exact vormgegeven gaat worden (haarlemmermeer, half-klaverblad, hybride variant) is nog niet duidelijk. Waarschijnlijk zal de N308 vanuit Oldebroek dan omgelegd worden naar deze nieuwe aansluiting. De huidige aansluiting Wezep zal dan zeer waarschijnlijk komen te vervallen. De nieuwe aansluiting ter hoogte van de Voskuilerdijk vereist een nieuw viaduct over de A28 en zal waarschijnlijk niet worden aangesloten op de parallelbanen van het knooppunt Hattemerbroek.

Politiek gezien is het een lastige issue, het realiseren van een nieuwe aansluiting, in alle 4 de varianten, is vrij kostbaar, en Rijkswaterstaat heeft er logischerwijs geen belang bij. De provincie vond het eerst ook niet interessant, maar lijkt nu bij te draaien. Rijkswaterstaat wil het graag tegelijkertijd met het groot onderhoud dat gepland is in 2014 uitvoeren, dus er is haast bij de besluitvorming nodig. Als ze verstandig zijn dimensioneren ze het viaduct op 2x3 rijstroken op de A28.

Peter
2x4 autosnelweg

Re: [A028] nieuwe aansluiting Wezep / H20

Bericht door Peter » wo 15 feb 2012, 10:49

Een verbreding tot 3+3 zie ik niet snel (binnen 25 jaar) gebeuren. De bottleneck blijft toch de IJsselbrug en de Zwolle-passage. Alleen het stuk Hoevelaken-N302 zie ik nog wel eens 3+3 worden. Qua ruimelijke inpassing kan je er natuurlijk rekening mee houden, maar niet in een overbreedte van het viaduct (anders dan wellicht de vluchtstrook breed genoeg maken voor gebruik als spits- of OV strook).

Het kan wel handig zijn de aansluiting met een weefstrook op KP Hattemerbroek aan te sluiten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 15 feb 2012, 11:03

Chris schreef:is nog geen sprake van significante vestiging van bedrijven ter plekke.
Typisch voorbeeld van een overbodig bedrijventerrein waar we er zo veel van hebben in Nederland. :roll:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
Websites (hopelijk tijdelijk) niet beschikbaar

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 15 feb 2012, 11:15

Peter schreef:Een verbreding tot 3+3 zie ik niet snel (binnen 25 jaar) gebeuren.
Kunstwerken hebben een levensduur van 60 jaar of meer. Met een snelweg die bij +15.000 voertuigen echt aan 2x3 toe is, is een beetje ruimtereservering in de vorm van een 4 meter brede berm geen foute investering, de meerkosten zijn gering en feitelijk is het standaard ontwerp. Zelfs de viaducten over de A28 uit de jaren 60 hadden ruimte voor 2x3, dus dan is het logisch om dat nu 50 jaar later zeker ook te doen.
harry schreef:Typisch voorbeeld van een overbodig bedrijventerrein waar we er zo veel van hebben in Nederland. :roll:
Die reactie had ik al wel verwacht... Het bedrijventerrein zal waarschijnlijk ook niet op korte termijn gevuld raken, bovendien is er in de regio concurrentie van de bedrijventerreinen Hessenpoort in Zwolle en Haatland in Kampen. Enige voordeel dan is dat H20 erg gunstig ligt ten opzichte van de hoofdwegen, mits die aansluiting gerealiseerd wordt. Het project dus problematisch; aan de ene kant vereist H20 op korte termijn nog geen nieuwe aansluiting door het gebrek aan vestiging, aan de andere kant is het voordelig en geeft het minder overlast om de bouw tegelijkertijd met groot onderhoud over 2,5 jaar uit te voeren.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 15 feb 2012, 11:31

Ik ging er vanuit dat de A28 als viaduct over de Voskuilerdijk zou gaan. Maar het zal dus wel andersom zijn. In dat geval is een bredere berm die 3+3 mogelijk maakt wel zinvol. Een viaduct kun je in de regel wel verbreden, maar niet verlengen (zonder algehele nieuwbouw).

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 15 feb 2012, 12:08

harry schreef:
Chris schreef:is nog geen sprake van significante vestiging van bedrijven ter plekke.
Typisch voorbeeld van een overbodig bedrijventerrein waar we er zo veel van hebben in Nederland. :roll:
En die de afritdichtheid in Nederland steeds maar groter maken op de snelwegen, voor mij een bewijs dat er wat schort aan de OWN-structuur met het beleid iedereen direct de snelweg op te willen jagen.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 15 feb 2012, 12:28

^^ De variant die het meest zinvol is zou dus het opheffen van de oude afrit inhouden. In dat geval veranderd de afritdichtheid niet. Maar in algemene zin klopt je statement natuurlijk wel, aangezien het OWN in Nederland een drama is qua reistijd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 15 feb 2012, 17:41

Chris schreef:
harry schreef:Typisch voorbeeld van een overbodig bedrijventerrein waar we er zo veel van hebben in Nederland. :roll:
Die reactie had ik al wel verwacht...
Hij is wel waar. Er is een overschot aan bedrijventerreinen, laat eerst maar aan de leegstand gewerkt worden voordat het wegennet onnodig extra belast gaat worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » wo 15 feb 2012, 18:04

In principe hoeven er geen nieuwe aansluitingen te komen. Eventueel kunnen ze de Rondweg verbreden en een aftakking maken op de keizersweg voor dat industrieterrein.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 15 feb 2012, 18:43

Palance schreef:Er is een overschot aan bedrijventerreinen, laat eerst maar aan de leegstand gewerkt worden voordat het wegennet onnodig extra belast gaat worden.
Hoe bedoel je dat ? Het wegennet wordt pas belast als de leegstand (in Hattem) is weggewerkt. Of moeten ze elders lege terreinen opvullen en daatr het wegennet (over)belasten ?

Bij het wijzigen van een bestemmingsplan (van bijv agrarisch naar bedrijventerrein) hoort een verkeersplan, dat ook ingebed moet worden in andere plannen met een redelijke waarborg dat ook de financiering gedekt is (al dan niet door verkoop van grond). Dat lijkt dus niet gebeurd en als het bestemmingsplan geldig is (met ook het type bedrijven dat zich er mag vestigen) is de verkeersafwikkeling dus de zorg van de gemeente Hattem, met lusten en lasten. Provincie en rijk mag alleen gevraagd worden mee te werken met verbeteringen, niet noodzakelijk mee te financieren.

Er is inderdaad een overschot aan terreinen (lees m2) omdat iedere gemeente met veel m2 grond graag bedrijven trekt voor werkgelegenheid en WOZ inkomsten. Met name kleinere steden aan de snelweg (Beilen en zo) hebben soms groots ingezet. Dat geldt ook voor woningbouwterreinen (denk aan Apeldoorn). In beide zit de klad door de crisis.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 15 feb 2012, 20:08

Een afslag bij de Voskuilerdijk komt wel dicht op het knooppunt Hattemerbroek te liggen. Verkeer vanaf de oprit richting Zwolle moet dan het verkeer voor de A50 kruisen. Juist dat soort kruisbewegingen zijn potentiele bronnen van opstoppingen. Een afslag pal voor een knooppunt is geen ideale situatie.

Als Wezep perse een industrieterrein extra had gewild was het wellicht handiger geweest om die naast de huidige afrit te bouwen, ten zuiden van de huidige kom. Dat had de ontsluiting een stuk makkelijker gemaakt. H20 ligt weliswaar in de oksel van het knooppunt, maar is verder toch een vrij excentrisch gelegen locatie.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 15 feb 2012, 20:21

De oprit zal heus niet beredruk worden. En A28>A/N50 is ook niet een van de drukste uitwisselaars. Niets vergeleken bij de oprit Voorburg > A12 en A12 > A4 !). Richting Zwolle kan men zelfs er voor kiezen verkeer de parallelbaan op te sturen, om hier samen met verkeer vanuit de N50 lus in te voegen op de A28.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 04 okt 2012, 13:27

Gemeente Oldebroek schreef:Verkeerstellingen door Rijkswaterstaat bij de A28 in Wezep

Rijkswaterstaat laat van dinsdag 9 oktober 07.00 uur tot en met woensdag 10 oktober 07.00 uur verkeerstellingen uitvoeren bij de aansluiting Wezep op de A28. Het is een visuele telling die door een aantal personen wordt uitgevoerd.

Inzage in verkeersstromen bij aansluitingen
Rijkswaterstaat doet deze tellingen omdat zij inzage wil hebben in de verkeersstromen bij aansluitingen. De aansluiting bij Wezep is een druk punt geworden en Rijkswaterstaat heeft besloten om hier met tellen te beginnen. Zo zullen vervolgens alle aansluitingen in het district Noord-Oost Nederland aan de beurt komen. De resultaten van de onderzoeken worden verwerkt in een rapport dat gepubliceerd zal worden op de website van Rijkswaterstaat Oost-Nederland.

http://www.oldebroek.nl/Actueel/Nieuwsb ... 8_in_Wezep
Zal ook wel voor de nieuwe aansluiting zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 17 mei 2019, 10:47

Na 7 jaar weer nieuws. De Raad van State heeft groen licht gegeven voor het verplaatsen van de aansluiting Wezep.

https://www.destentor.nl/oldebroek/raad ... ~a6162cbf/

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 10 jul 2019, 13:25

De Zuiderzeestraatweg gaat afgewaardeerd worden... :ongeduldig:

Volgens de raad zal in het najaar van 2019 de Zuiderzeestraatweg worden heringericht. Op het kruispunt van de Oostersedijk, de Hilsdijk en de Zuiderzeestraatweg komt een rotonde om het extra verkeer van het Hattemse deel van het Bedrijvenpark H2O te verwerken. Verder heeft de raad ter zitting toegelicht dat de maximumsnelheid zal worden teruggebracht naar 60 km/u.

Bron: https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/ ... 0048-1-r1/

Chris
Moderator

Re: [A028] nieuwe aansluiting Wezep / H2O

Bericht door Chris » za 13 jul 2019, 10:04

Bedrijventerrein H2O doet het na jaren van quasi leegstand de laatste 2 jaar een stuk beter. Inmiddels zijn er diverse grote bedrijven gevestigd, waaronder een groot pand (65.000 m²) van transporteur Jan Bakker. Bij een open dag vorige maand kwamen er 20.000 mensen op af :schrikreactie:

Volgens dit artikel van De Stentor moet de nieuwe aansluiting van de A28 in het tweede kwartaal van 2021 open gaan: https://www.destentor.nl/oldebroek/bedr ... ~a14b77c0/

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 13 jul 2019, 10:37

"20.000 mensen"

Afbeelding

;)

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » za 13 jul 2019, 10:43

Chris schreef: wo 10 jul 2019, 13:25De Zuiderzeestraatweg gaat afgewaardeerd worden... :ongeduldig:
Ja ik hoop dat dat enkel het deel is tussen de Hilsdijk/Oostersedijk en de bebouwde kom van Hattemerbroek maar ik vrees dat men het helemaal door gaat trekken naar de kruising met de Geldersedijk. Nu ligt er nog een stuk van 1,6km waar je 80km/h mag, straks zal dat nog maar 800 meter zijn en ik vermoed dat ze straks dus alles 60km/h gaan maken. En dat stuk tussen de Hilsdijk/Oostersedijk en de 60km/h zone bij de kerk is kaarsrecht zijwegen, zul je zien dat ze daar straks natuurlijk weer gaan flitsen in het kader van verkeersveiligheid. :nuts:

Sowieso wordt op het Oldebroeker deel van H2O op de Duurzaamheidstraat ook gewoon 60-70km/h aangehouden door de meeste weggebruikers. Als je op de Duurzaamheidstraat 50km/h gaat rijden wordt je ingehaald door auto's en vrachtwagens.

Ik snap ook niet dat dat perse 50km/h moet zijn, maar dat zal wel landelijk beleid zijn. Ik kan mij bedrijventerreinen in Duitsland herinneren waar je gewoon 70km/h hebt als max op zulke overzichtelijke wegen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 10 okt 2020, 13:54

Een update: de aansluiting gaat er nog steeds komen, maar weer een jaar later: 2022.

De Stentor: https://www.destentor.nl/veluwe/nieuwe- ... ~a482cf59/

Het ontwerp is volgens de verkeerskundige van de gemeente Oldebroek voor 98% af. Men heeft echter nog wat problemen met de ROA waar Rijkswaterstaat niet vanaf wil wijken.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » di 13 okt 2020, 9:06

Wat is nou precies het probleem dan? Als ik het goed begrijp wil men het asfalt dat er al ligt als huidige invoegstrook van afslag Wezep gebruiken als extra lange uitvoegstrook voor afrit 'H2O'? Op basis van Google Maps zou er dan een uitvoegstrook van ±800-900 meter komen te liggen, wat niet 'kan' volgens de richtlijnen? Zo bijzonder is dat toch niet?

Piles
autoweg

Bericht door Piles » di 13 okt 2020, 10:07

^^ Nee, ik snap het ook niet zo goed... En als dat te lang is volgens de richtlijnen, dan schuif je het puntstuk toch een beetje op?
En anders een oplossing a la Driebergen: https://goo.gl/maps/rMxieTgoGKJhcgwg6 Dat ding is ruim een kilometer...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 03 mar 2021, 9:14

De Stentor: Dit moet er nog gebeuren voor afslag A28 bij Wezep verplaatst is, en dat gaat nog een jaar of twee duren

Het artikel somt op wat er nog moet gebeuren. De bouw van de nieuwe aansluiting start waarschijnlijk in december 2021, de oplevering volgt dan een jaar later.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 03 mar 2021, 9:57

Een paar dagen daarvoor stond in een andere artikel beetje zie mij eens zielig zijn van een boer die binnenkort onteigend wordt. Vervelend, maar de toonzetting van het artikel en slachtofferrol vind ik ver gaan.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » wo 01 dec 2021, 10:27

Vanaf aanstaande maandag beginnen de eerste werkzaamheden voor de nieuwe aansluiting A28 bij Wezep / Hattemerbroek bij bedrijventerrein H2O en de verwijderde aansluiting met de N308. De aannemer start maandag met het kappen van bomen en bosschages. Zie: https://www.gelderland.nl/H2O-Wezep

De provincie Gelderland heeft gisteren ook een video online gezet op Vimeo (ik krijg 'm niet goed geembed hier) van de artist impression van de nieuwe aansluiting. Zoals ik het uit de video begrijp, zal de N308 doorgetrokken worden vanaf de huidige aansluiting met de A28 via een 'parallelweg' langs de A28 richting de nieuwe aansluiting. Mijn hoop is dan ook dat dit stuk ook een 80km/h weg gaat worden.

https://vimeo.com/647257078/644f672378

Een paar screenshots uit de video:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 01 dec 2021, 10:30

Ik heb het verder niet gevolgd, maar wat gebeurt er met de bestaande aansluiting?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 01 dec 2021, 10:51

De bestaande aansluiting wordt gesloopt. Dat betekent ook dat de verkeersstromen in en rond Wezep behoorlijk gaan veranderen.

Ik neem aan dat de doorgetrokken N308 80 km/h wordt, hij ligt ook buiten de bebouwde kom en dit kan verkeer verleiden de N308 te nemen naar het westen van Wezep en niet de Rondweg.

Volgens mij komt er dan wel een vrij kort weefvak tussen de aansluiting Wezep en het knooppunt Hattemerbroek, maar het scheelt dat de A50/N50 vanuit deze richting wat minder druk bereden is.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 01 dec 2021, 11:19

^^ Het aanleggen van de parellelweg kan niet meteen gedaan worden, voordat de bestaand aansluiting volledig gesloopt is, want volgens mij komt deze op de afrit vanuit Zwolle te liggen.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » wo 01 dec 2021, 11:54

Het zou mij niks verbazen als ze de huidige aansluiting N308 / afrit-toerit A28 bij Wezep in de zomermaanden verwijderen, daarbij de N308 en de af- en toerit een paar weken dicht hebben en het verkeer laten omrijden via afrit A50 Hattem/Wezep.

Wat ik trouwens niet snap, is waarom de verlegde N308 een dubbele doorgetrokken streep heeft. Er rijdt best wel eens wat landbouwverkeer over deze wegen, mag toch hopen dat op zo'n kaarsrechte weg zonder erfaansluitingen inhalen gewoon toegestaan wordt.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 01 dec 2021, 12:01

^^ M.b.t. dat laatste: Eén mogelijkheid is dat er een geslotenverklaring voor landbouwverkeer komt. Dat verkeer kan via de bestaande wegen blijven rijden en heeft via het bestaande kunstwerk en de Rondweg ook toegang tot Wezep en de omgeving van de nieuwe aansluiting.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 28 dec 2021, 16:04

Wat beelden van de bomenkap en de locatie van de nieuwe aansluiting. Het landschap langs de A28 is hier wel behoorlijk veranderd.

1. De Voskuilerdijk. Dit viaduct heeft een gewichtsbeperking van 20 ton. Het boerenbedrijf links zal wel worden gesloopt.
Afbeelding
A28 aansluiting Wezep 28-12-2021 02 by European Roads, on Flickr

2. Hier zijn flink wat bomen gekapt. Die plas op de achtergrond was voorheen bijna niet zichtbaar vanaf de A28.
Afbeelding
A28 aansluiting Wezep 28-12-2021 07 by European Roads, on Flickr

3. De zon brak zowaar nog even door.
Afbeelding
A28 aansluiting Wezep 28-12-2021 08 by European Roads, on Flickr

4. Aan de rechterkant komt dus die nieuwe weg naar de N308.
Afbeelding
A28 aansluiting Wezep 28-12-2021 09 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
A28 aansluiting Wezep 28-12-2021 13 by European Roads, on Flickr

6. A28 richting Zwolle.
Afbeelding
A28 aansluiting Wezep 28-12-2021 16 by European Roads, on Flickr