[A028] nieuwe aansluiting Wezep / H2O

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Stefanuzz
stadsweg

Re: [A028] nieuwe aansluiting Wezep / H2O

Bericht door Stefanuzz » do 29 jun 2023, 17:30

Bij deze gefixed! :top:

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 29 jun 2023, 19:52

Leuke foto's. Overigens is de A28 in het weekend van 22 juli hier afgesloten. Dan worden de liggers geplaatst en het oude viaduct gesloopt.
Het fietsverkeer moet rond november of december over het nieuwe viaduct mogelijk zijn.
In april moet de nieuwe aansluiting opengaan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 13 jul 2023, 22:11

Rijkswaterstaat schreef:A28: weekendafsluiting bij Wezep in verband met aanleg nieuwe aansluiting; 21 - 24 juli 2023

Van vrijdag 21 juli 20.00 tot en met maandagochtend 24 juli 2023 05.00 uur is de snelweg A28 tussen knooppunt Hattemerbroek en aansluiting ’t Harde volledig afgesloten. De afsluiting is nodig in verband met de realisatie van een nieuwe aansluiting Wezep.

Provincie Gelderland realiseert deze aansluiting samen met de gemeente Oldebroek, Rijkswaterstaat en bedrijvenpark H2O.

Tijdens de weekendafsluiting breekt Provincie Gelderland het oude viaduct in de bestaande aansluiting (Voskuilerdijk) volledig af. Daarnaast plaatst de provincie de liggers voor het nieuwe viaduct in de nieuwe aansluiting. Doorgaand verkeer op de A28 wordt omgeleid via de A1 en A50.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » vr 14 jul 2023, 20:51

Opvallend dat men de A28 al sluit vanaf 't Harde richting Zwolle (en v.v.). Wellicht dat men ook al voorbereidingen gaat treffen voor het sluiten van de afslag bij Wezep. Misschien het plaatsen van extra portalen met wegwijzers / matrixborden?

Op de A50 vanaf knooppunt Hattemerbroek richting afslag Hattem stond ook al een geel/oranje bord met 'afslag Wezep' er op, los van de reguliere vooraankondigingsborden voor de afslag. Wellicht een leuke voor mensen hier die bordenfoto's maken. :lol:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 14 jul 2023, 21:41

Richting Zwolle vind ik dat nog niet zo heel bijzonder. Waar laat je het verkeer als je dat pas bij Wezep van de snelweg afhaalt? Dwars door Wezep heen of door Kampen? Dan kan je beter vanaf 't Harde via de N309 naar de A50 omleiden buiten de bebouwde kommen om.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 14 jul 2023, 21:46

In hetzelfde weekend is overigens de A28 tussen het knooppunt Hoevelaken en Amersfoort-Vathorst ook in beide richtingen dicht. Dus het verkeersaanbod op de A28 zal sowieso al een stuk lager zijn dat weekend.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 17 jul 2023, 22:34

boe! schreef: vr 14 jul 2023, 21:41 Richting Zwolle vind ik dat nog niet zo heel bijzonder. Waar laat je het verkeer als je dat pas bij Wezep van de snelweg afhaalt? Dwars door Wezep heen of door Kampen? Dan kan je beter vanaf 't Harde via de N309 naar de A50 omleiden buiten de bebouwde kommen om.
Ik zag vanavond dat de omleidingsroute naar Zwolle al vanaf de afrit Epe / Nunspeet-Oost wordt aangegeven via de N795, en dan de N309. Wellicht om de A28 ook weer niet te ver van te voren af te sluiten zodat 't Harde, Oldebroek en Elburg niet ook al bij Nunspeet eraf moeten.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 18 jul 2023, 2:59

Vergeet niet dat de A28 ook tussen Hoevelaken en Nijkerk afgesloten wordt. Hiermee worden de A28 bij de uiteinden afgesloten en zal het doorgaande verkeer minder snel de binnenwegen gaan pakken.

LWA004
zandpaadje

Bericht door LWA004 » wo 19 jul 2023, 10:06

Schelpenpaadje schreef: zo 21 mei 2023, 17:59 Ik reed vandaag langs de landhoofden in aanbouw.

Is er ter hoogte van de nieuwe aansluiting straks nog ruimte voor 2x3? Of wordt dat onmogelijk gemaakt zonder sloop en herbouw?
Dat vraag ik mij dat ook af; vrees dat het standaard 2x2 wordt...

De A28 is binnen afzienbare tijd toe aan 2x3 rijstroken tussen Zwolle en Amersfoort als je het mij vraagt.
De verkeersintensiteit is vaak zodanig hoog dat -zeker in de spits- elke oprit voor stagnatie zorgt, om nog maar te zwijgen van de dagelijkse stagnatie voorbij Harderwijk richting Amersfoort.
Filesvorming bij opritten kan ook liggen aan de rijvaardigheden van de invoegende bestuurders en/of de tolerantie van de bestuurders op de snelweg zelf, maar door de drukte -ook veel vrachtverkeer- is (laten) invoegen voor veel mensen kennelijk lastig.
Bij 2x3 rijstroken verschuift een deel van de stroom naar links en heeft invoegend verkeer meer ruimte.
Maar kennelijk is dat bij de verantwoordelijken nog niet doorgedrongen, want nieuwe kunstwerken lijken 2x2.
Het viaduct bij 't Harde is enkele jaren geleden vernieuwd en mijn (verkeerde) aanname was dat ze 2x3 gingen voorbereiden, helaas...

We wachten maar af...

LWA004
zandpaadje

Bericht door LWA004 » wo 19 jul 2023, 10:31

Chris schreef: wo 01 dec 2021, 10:51 De bestaande aansluiting wordt gesloopt. Dat betekent ook dat de verkeersstromen in en rond Wezep behoorlijk gaan veranderen.

Ik neem aan dat de doorgetrokken N308 80 km/h wordt, hij ligt ook buiten de bebouwde kom en dit kan verkeer verleiden de N308 te nemen naar het westen van Wezep en niet de Rondweg.

Volgens mij komt er dan wel een vrij kort weefvak tussen de aansluiting Wezep en het knooppunt Hattemerbroek, maar het scheelt dat de A50/N50 vanuit deze richting wat minder druk bereden is.
Waarom zou de oude aansluiting niet gewoon kunnen blijven bestaan? In elk geval de oprit naar en afrit vanaf 't Harde?
Opheffen leidt m.i. tot allerlei ongewenste verkeerstromen door Wezep en extra (onnodig) te maken kilometers.
Beide aansluitingen zijn volgens mij best met elkaar te integreren!
Dus dat de oude aansluiting vervalt, vind ik onbegrijpelijk en heilloos.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » wo 19 jul 2023, 21:59

Op het onderliggend wegennet bij de afslag Wezep liggen twee kruisingen met VRI's, een rotonde en een carpoolplaats op korte afstand van elkaar. Dit zorgt zeker in de spits voor veel oponthoud. De rotonde loopt b.v. vol door wachtend verkeer Wezep uit, waardoor verkeer Wezep in de rotonde niet meer kan gebruiken omdat er nog steeds mensen zijn die niet begrijpen dat je kruisingen en rotondes bij filevorming vrij moet houden. Zeker bij incidenten ontstaat er hierdoor een gridlock.

Met de komst van het bedrijventerrein H2O hebben de diverse gemeentes (met name Oldebroek en Hattem) de wens uitgesproken om al het vrachtverkeer (en dat is nogal wat inmiddels!) niet meer over de Rondweg door Wezep te laten rijden (vanaf het H2O terrein richting de huidige afslag A28 Wezep). Vooral voor de woonwijk Wezep Noord zou dat veel geluidshinder moeten wegnemen.

Neemt niet weg dat ik nog maar eens wil zien of het verkeer dat vanaf de nieuwe afslag richting Wezep moet ook gebruik maakt van de nieuwe parallelweg of dat men er toch voor kiest om via de Rondweg richting de Zuiderzeestraatweg te rijden.

- - - - - - - -

Vandaag viel het mij op dat de Voskuilerdijk volledig afgesloten is inmiddels en dat het talud al ontgraven is waar de weg op lag. Alleen het viaduct met de landhoofden staat er nu nog 'los'. Ik zal kijken of ik morgen (als ik weer fit ben, nu koorts) er even langs kan voor een plaatje.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » wo 19 jul 2023, 22:14

Stefanuzz schreef: wo 19 jul 2023, 21:59 [..]

- - - - - - - -

Vandaag viel het mij op dat de Voskuilerdijk volledig afgesloten is inmiddels en dat het talud al ontgraven is waar de weg op lag. Alleen het viaduct met de landhoofden staat er nu nog 'los'. Ik zal kijken of ik morgen (als ik weer fit ben, nu koorts) er even langs kan voor een plaatje.
Tikkie off-topic: Als je je niet helemaal fit voelt, kan je beter even uitzieken. Die foto komt nog wel een keer
Beterschap ;)

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » do 20 jul 2023, 23:28

De koorts van gisteravond (39,8ºC) is gelukkig erg snel gezakt, na het wakker worden was het nog maar 38,2ºC en na het ontbijt was het al gezakt naar 37,5ºC. Ik ben dus vandaag gewoon weer gaan werken. Als zzp'er is elke dag dat je opdrachten moet afzeggen een dure dag. :lol:

De foto's van vanavond tegen zonsondergang aan. Een selectie, de rest staat op mijn website. https://www.stefanverkerk.nl/foto/13107 ... emerbroek/

Het viaduct Voskuilerdijk is ontgraven:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de rode cirkels staat +3.00 meter boven NAP.

Afbeelding

Het valt mij nu pas op, maar de straatnaam is Voskuilerdijk, op het viaduct zelf staat Voskuildijk.

Afbeelding

De landhoofden zijn klaar om voorzien te worden van de liggers.

Afbeelding

Als ik het goed heb geteld, zouden er 16 liggers geplaatst moeten worden voor het weggedeelte, 3 voor het fietspad.

Afbeelding

Voor de afrit vanaf Amersfoort moet er nog wat werk verzet worden.

Afbeelding

Het oude viaduct ligt zo te zien wel in de weg voor de toerit richting Zwolle.

Afbeelding

Het zandlichaam richting de rotonde Duurzaamheid / Rondweg.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 20 jul 2023, 23:36

Mooie foto's!

Ik denk dat het viaduct zo tegen de grond ligt. Zo robuust is dat niet volgens mij. Er zit al tijden een gewichtsbeperking op.

Ik vraag mij wel af waarom ze dat deel door die visplas nog niet hebben volgestort met grond. Dat is de plek die waarschijnlijk de meeste zetting heeft en waar je dan het langste wil voor belasten. Of zouden ze er nog net langs gaan?

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » do 20 jul 2023, 23:46

Dat lijkt mij dan een hele rare slinger op te leveren als je voor de plas de aansluiting zou willen maken met de hoofdrijbaan. Ik meen ook wel ergens gelezen te hebben dat die visplas voor een gedeelte zou worden gedempt. Misschien dat bepaalde natuurvergunningen nog niet binnen zijn? Zou wel aan de late kant zijn wellicht. Misschien dat ik dat dit weekend te weten ga komen. Ik heb een lijntje uitgezet naar de aannemer, hopelijk mag ik wat foto's maken vanaf de snelweg met PBM's. Nee heb ik, ja kan ik krijgen...

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 21 jul 2023, 7:04

Mooie foto's inderdaad. Het viaduct is denk ik op een lagere gewichtsklasse ontworpen (verkeersklasse 30 ipv 45 of 60. Het dek is ook een stuk dunner en het aantal pijlers is lager \ afstand tussen de pijlers is stuk langer, als dit vergelijkt met viaduct van de A28, over de Zuiderzeestraatweg.
Het vullen van de zandput is niet zo'n groot probleem. Vergeet niet dat dit zandgrond is en dat hoeft niet extreem lang te zetten. Gedeeltelijk volstorten, enkele maanden wachten en bovenste gedeelte verdichten.

Overigens denk ik ook dat men de heipalen van het landhoofd grotendeels laten zitten, omdat deze toch grotendeels in het talud van de toe- en afrit richting Zwolle komen te zitten. Op de foto's zie je namelijk al de markering waar de sloopkraan, zijn sloophamer moet zetten op deze heipalen.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » vr 21 jul 2023, 20:55

Ik zou om de zetting te minimaliseren het vijvertje afgraven tot op het zand en vervolgens in laagjes opvullen en aanwalsen.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 21 jul 2023, 20:59

De vijver ligt in zandgrond. Alleen de sliblaag van enkele tientallen cm moet verwijderd worden. Dan is het een kwestie van volstorten. Dit is geen klei of veengrond.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » ma 24 jul 2023, 20:16

Voor de liefhebbers, ik ben in de nacht van vrijdag op zaterdag bij het inhijsen geweest van de liggers van het nieuwe viaduct. Zaterdag tweede helft van de middag ben ik ook nog langs geweest, toen was het viaduct al gesloopt. En gisteravond (zondagavond) heb ik nog even het (voorlopige) eindresultaat op de foto gezet.

Opvallendheden m.b.t. borden: de verwijzing A50 / N50 op de borden voor het knooppunt Hattemerbroek zijn gewijzigd naar N50 / A50 (gepopnageld, foto staat niet online). Drie portalen zijn verwijderd, twee nieuwe zijn er voor in de plaats gekomen ten noorden van het nieuwe viaduct. De derde aan de zuidzijde die weggehaald is komt over een tijdje weer terug. Bij de nieuwe portalen zijn de weefvakken in beide richtingen nu ook voorzien van matrixborden. Dat is zeker een welkome toevoeging bij calamiteiten op zowel het knooppunt als de nieuwe afslag. Sterker nog: ik zou het liefst zien dat er op knp. Hattemerbroek nog meer matrixborden zouden komen, want op de parallelrijbaan zijn verder richting de N50 / A50 helemaal geen matrixborden te vinden.

Foto's vrijdag op zaterdagnacht
https://www.stefanverkerk.nl/foto/13109 ... s_viaduct/

Afbeelding

Foto's zaterdagmiddag
https://www.stefanverkerk.nl/foto/13110 ... g_overdag/

Afbeelding

Foto's zondagavond
https://www.stefanverkerk.nl/nieuws/128 ... ingehesen/

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog een video:

Link

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 24 jul 2023, 20:21

Amersfoort Amersfoort? Wtf :nuts:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 24 jul 2023, 20:48

^^ Amsterdam lijkt ook wel heel erg op Amersfoort.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 24 jul 2023, 20:55

Een stevige blunder met dubbel Amersfoort.
Overigens mooie foto's.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 24 jul 2023, 21:06

Het bord is wel conform het ontwerp.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Maar het had natuurlijk Amsterdam moeten zijn.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 24 jul 2023, 21:11

De letters van de onderste Amersfoort zijn een fractie kleiner dan de bovenste Amersfoort en Utrecht

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 24 jul 2023, 21:13

De letters zijn niet kleiner, maar de "onderste Amersfoort" staat in RWS Dd in plaats van RWS Ee waar de rest in staat. Dat is een smaller lettertype.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 24 jul 2023, 21:43

Stefanuzz schreef: ma 24 jul 2023, 20:16 Bij de nieuwe portalen zijn de weefvakken in beide richtingen nu ook voorzien van matrixborden. Dat is zeker een welkome toevoeging bij calamiteiten op zowel het knooppunt als de nieuwe afslag.
Ik zag vanavond meteen dat dit nuttig is. Er zijn werkzaamheden op de A28 door Zwolle waardoor alles er bij Zwolle-Zuid af moet. Bij knooppunt Hattemerbroek stond het stil, maar een aantal bestuurders zagen dit ondanks dat het rustig verkeer was, pas op het allerlaatste moment en moesten hard remmen. Kennelijk staat de signalering nog niet ingeschakeld.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 24 jul 2023, 22:06

boe! schreef: ma 24 jul 2023, 21:06 Het bord is wel conform het ontwerp.
En de bordenboer is dom. Zoiets meld je toch even terug aan de opdrachtgever vóór productie? :facepalm:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 24 jul 2023, 22:09

Chris schreef: ma 24 jul 2023, 21:43Kennelijk staat de signalering automatische incidentdetectie nog niet ingeschakeld.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 24 jul 2023, 22:22

Kaaiman schreef: ma 24 jul 2023, 22:06
boe! schreef: ma 24 jul 2023, 21:06 Het bord is wel conform het ontwerp.
En de bordenboer is dom. Zoiets meld je toch even terug aan de opdrachtgever vóór productie? :facepalm:
Hoezo dom? Gewoon zo produceren en daarna wat meerwerk voor een strook en het plaatsen ervan :top:
(Maar inderdaad: in een ideale wereld zou er a) binnen de NBd meer interne controle plaats mogen vinden en zou b) de fabrikant wat scherper en eerlijker mogen zijn)
Enne gojje mins blieft altied leave.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 24 jul 2023, 22:50

Attietattie schreef: ma 24 jul 2023, 22:09 signalering automatische incidentdetectie
Ik zie overal blauwe borden met "signalering", al of niet met een streep erdoor, of in de tekst "signalering buiten gebruik".
Ik heb nog nooit borden met "automatische incidentdetectie" gezien.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.