Knooppunten als bestemmingen opnemen in de bewegwijzering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Moeten knooppunten een bestemming worden?

Ja, alleen als ze 'normale namen' krijgen. Knooppunt Empel dus 'Den Bosh-noord'
3
10%
Ja, maar alleen als ze namen hebben die niet met nabijgelegen afritten kunnen worden verward. Knooppunt Everdingen moet dus een andere naam krijgen.
0
Geen stemmen
Ja, sowieso
3
10%
Alleen met symbooltje en de kruisende wegen, zoals in Belgie en Frankrijk.
15
48%
Nee
10
32%

Totaal aantal stemmen: 31

Vinny
4x5 autosnelweg

Knooppunten als bestemmingen opnemen in de bewegwijzering

Bericht door Vinny » ma 14 mar 2005, 16:25

Knooppunten als 'doel'?

Er is een discussie ontstaan of knooppunten als 'doel' moeten worden opgenomen in de bewegwijzering. Ik zou zeggen van niet omdat dit tot grote verwarring kan leiden met 'echte' bestemmingen. Andere meningen zijn van harte welkom.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 14 mar 2005, 16:27

Ik ben het daarmee eens. Ik denk dat we al een hoop verduidelijken met een symbool en eventueel een betere vooraanduiding met nog een extra bord. Zoals het nu is komen de knooppunten er bekaaid af. :(

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 14 mar 2005, 16:34

Ik zou er niet op tegen zijn het Duitse systeem (deels) over te nemen. Maar heeft alleen zin bij normale namen! Want zeg nu eerlijk: wie kent alle namen van de knooppunten rond Eindhoven in de juiste volgorde? Okee, hier op het forum "onder de kenners" zal dat wel geen probleem zijn :mrgreen:

Maar i.p.v. Leenderheide, de Hogt, Batadorp, Ekkersweijer, Ekkersrijt (?) zou ik
Eindoven-Zuid, -Zuidwest, -Noordwest, -Noord, -Noordoost een stuk praktischer benamingen vinden.
Laatst gewijzigd door Seat Ibiza op ma 14 mar 2005, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 14 mar 2005, 16:44

Duitser :-)

Ik stel voorop dat het aangeven van de naam van een knooppunt alleen maar zin heeft, wanneer je de volgende afslag steevast op de borden opneemt, hetzij op de borden vóór de afslag, hetzij op die erna. Ik ben daarvoor, maar zie liever de op de borden verschijnen:
"A 2 Utrecht / Den Bosch" in plaats van "Knooppunt Deil" (en daarbij dan de afstand)

Beetje het Zwitserse systeem, maar dan met het wegnummer van de kruisende weg erbij.

Tenslotte: knooppunt-symbolen in Frankrijk? Heb al een tijdje geen knooppunt meer gezien in Frankrijk, maar uit het verleden herinner ik me dat het gebruik van knooppunt-namen überhaupt zeldzaam was, laat staan dat daarbij een symbool werd gebruikt.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 14 mar 2005, 18:39

Waarom knooppunten in de bewegwijzering opnemen? Naar mijn weten is een knooppunt nooit een bestemming...:mrgreen:

Maar serieus: de toegevoegde waarde van een knooppunt op bewegwijzeringsborden zie ik niet, omdat de plaatsnamen en wegnummers al als oriëntatiepunt dienen voor (de meeste) automobilisten. Ik denk dat zelfs de huidige borden vlak voor de knooppunten voor de meesten weinig toegevoegde waarde zullen hebben.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 14 mar 2005, 18:54

Afbeelding
Dit niet dus. Heb ik ook wel eens op het oude forum gepost.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 14 mar 2005, 19:03

Het zal inmiddels duidelijk zijn dat ik een warm voorstander ben. Een verschil tussen Nederland en Duitsland is denk ik dat de namen van knooppunten altijd al een belangrijkere plaats in de bewegwijzering hebben ingenomen dan in Nederland. De knooppuntborden in Nederland komen wat iel over. En ook de plaatsing vind ik vreemd. Eerst krijg je plaatsnamen en later (of zoals bij knooppunt Rijnsweerd op de A28 heel erg laat) weet je pas welk knooppunt het is i.p.v. andersom.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 14 mar 2005, 19:42

Het noemen van knooppuntnamen op de rechtdoorborden in plaats van plaatsen lijkt me een stuk onduidelijker dan dat het nu is. Ik zie overigens wel wat in het idee van Pino. Het toevoegen van andere doelen dan diegene die toevallig aan de weg liggen lijkt me sowieso zinvol.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 14 mar 2005, 20:29

Het noemen van alleen plaatsnamen in combinatie met wegnummers moet voldoende zijn. Knooppunten namen voegen daar niets aan toe.
Anders zou je het wel kunnen aangeven met alleen het symbooltje met wegnummers, plus daaronder de plaatsnamen. Een beetje het systeem zoals ze dat in Belgie hebben.

Het voordeel van het wel aangeven van knooppuntnamen is dat je dan al lang van tevoren weet wanneer je moet afslaan. Voor mensen die op die plek niet bekend zijn kan dat handig zijn.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 15 mar 2005, 12:54

Het opnemen van de namen van de knooppunten heeft niet zoveel zin. Die moet je gewoon zo laten en pas aangeven vlak voor het knooppunt zelf.

Wel lijkt het me handig om (bijvoorbeeld op nog te plaatsen afstandentableaux, die we helaas ook niet hebben) aan te geven hoe ver het volgende knooppunt is. Dat kun je aan geven met het knooppunt symbool en dan erachter bijv.: A1-A28.

Vanaf Apeldoorn richting westen zie je dan:

* A1-A28 30
Amersfoort 32
Utrecht 52
Almere 74
Amsterdam 80

(* = knooppuntsymbool)

Je kan er ook voor kiezen de bestemmingen die via de A28 te bereiken zijn (Utrecht) d.m.v. een streep af te scheiden van de rest (zoals in Duitsland).
Rainier

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 15 mar 2005, 19:37

Waarom niet gewoon een vooraanduiding op 1,5 km ofzo met de naam van het knooppunt en een symbool en dan nog eentje bij het knooppunt zelf?

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 15 mar 2005, 19:53

Kan ook. Alleen zeggen die knooppuntnamen (hoe mooi sommige ook zijn) de gemiddelde automobilist vrijwel niets. Dan zegt een aanduiding als A58-A27 een aantal kilometers voor het knooppunt meer (vooral met afstandsaanduiding). Of dat knooppunt nou Sint-Annabosch het of Galder of Princeville, maakt voor de automobilist geen verschil. Wel dat hij weet dat over 10 km. de splitsing met de A27 zal komen.
Rainier

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 16 mar 2005, 9:21

Goed, laten we eens wat proberen: Ik heb wat mogelijke combinaties gemaakt, waar je uiteraard nog alle kanten mee uit kan. Een paar mogelijkheden om KP Gorinchem op een afstandbord neer te zetten:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 16 mar 2005, 9:24

Van al deze opties lijkt me de allereerste de beste en makkelijkste in het gebruik.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 16 mar 2005, 9:38

Dat vind ik ook. Tenzij er massaal fatsoenlijke knooppuntnamen zouden worden ingevoerd. Dan zou ik ook nog wel wat voelen voor de naam erbij, maar nu dus niet

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 16 mar 2005, 9:39

Hoe maak je die borden eigenlijk?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 16 mar 2005, 9:58

Chrizz schreef:Hoe maak je die borden eigenlijk?
Gewoon... met Paint ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 16 mar 2005, 10:05

Palance schreef:Goed, laten we eens wat proberen: Ik heb wat mogelijke combinaties gemaakt, waar je uiteraard nog alle kanten mee uit kan. Een paar mogelijkheden om KP Gorinchem op een afstandbord neer te zetten:
Geen van alle.
(in plain text)
A 15 Breda / Utrecht 3

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 16 mar 2005, 10:09

In Duitsland geven ze vaak de plaatsnaam waarna het knooppunt is genoemd ook aan. Zoals Bad Oeynhausen. Het knooppunt heet Bad Oeynhausen, en Bad Oeynhausen is een redelijk grote plaats. Maar had Bad Oeynhausen gewoon ergens langs de snelweg gelegen, dus zonder knooppunt was het niet aangegeven. Of niet zo ver van tevoren. Netzoals bijvoorbeeld Wittstock (A19, A24).

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 16 mar 2005, 10:30

Wat mij betreft is de laatste optie de beste, waarbij enkel de nummers van de snelwegen worden genoemd waar je naartoe kunt. Als je op de A15 rijdt dus niet nog eens de A15 noemen; dat is logisch.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » wo 16 mar 2005, 10:57

Palance schreef:Goed, laten we eens wat proberen: Ik heb wat mogelijke combinaties gemaakt, waar je uiteraard nog alle kanten mee uit kan. Een paar mogelijkheden om KP Gorinchem op een afstandbord neer te zetten:

Afbeelding
In Frankrijk doen ze het volgende als de volgende "afrit" knooppunt is. Normaal gesproken zetten ze na de invoegstrook een wit bord met de volgende afslag en hoeveel kilomter dat nog is. Indien dit een knooppunt is dan zetten ze een blauw bord neer, het nummer van de weg wat je gaat kruisen en enkele bestemmingen en hoeveel kilomter het nog naar dat knooppunt is. Dat lijkt mij best een handig systeem.

Je moet natuurlijk wel consequent zijn.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 16 mar 2005, 12:22

Pino schreef:
Geen van alle.
(in plain text)
A 15 Breda / Utrecht 3
Daar ben ik ook weer niet voor. In Nederland verwijzen we met afstanden altijd helemaal tot aan de plaats. Deze notatie zou je dus kunnen opvatten alsof het nog 3 km is tot Breda en Utrecht.

Wijs dan liever of alleen naar het knooppunt zelf, zo:
# [A27] 3

Of alleen naar de plaatsen zelf, zo:
Utrecht (A27) 30
Breda (A27) 32

Of combineer beide.

(# = knp-symbool. [A27] = wit-op-rood in kader. (A27) = wit-op-blauw tussen haakjes.)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 16 mar 2005, 12:30

René schreef:Wat mij betreft is de laatste optie de beste, waarbij enkel de nummers van de snelwegen worden genoemd waar je naartoe kunt. Als je op de A15 rijdt dus niet nog eens de A15 noemen; dat is logisch.
Dat is ook weer zo. Dan kom je uit op zoiets:

Afbeelding

Autosnelwegen.net

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 16 mar 2005, 12:33

Dat lijkt me ongeveer de beste mogelijkheid.
Knooppuntnaam of E-nummer hoeven niet per se, maar is wel zo volledig natuurlijk.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 16 mar 2005, 14:05

Wicher schreef:In Nederland verwijzen we met afstanden altijd helemaal tot aan de plaats. Deze notatie zou je dus kunnen opvatten alsof het nog 3 km is tot Breda en Utrecht.

Wijs dan liever of alleen naar het knooppunt zelf, zo:
# [A27] 3
Probleem is dat de toegevoegde waarde van alleen "A 27" aangeven mij gering lijkt. Teveel mensen zijn niet bekend (genoeg) met de wegnummering. Feitelijk zet je dan dus niet veel meer op de borden dat dat er een knooppunt aankomt. Door ook de richtingen van de kruisende weg aan te geven, geef je wat meer informatie weg.

Ik denk dat het met de suggestie dat het nog maar 3 km is tot aan Breda en Utrecht in dit geval wel snor zit, omdat twee bestemmingen met schuine streep worden gegeven. Denk dat de verwarring groter wordt, wanneer de kruisende weg maar één kant uitgaat (een Dreieck). Dan zou je inderdaad mogelijk kunnen denken erg dichtbij je bestemming te zitten.

Ter vergelijking: als je door Europoort rijdt, zie je borden met (boot-teken) Engeland 3 km. Dan lijkt Engeland ook ineens erg dichtbij.

Tenslotte: hoe groot is de toegevoegde waarde van de rode achtergrond op het wegnummer? Volgens het huidige Nederlandse systeem, staat het nummer van een weg alleen uitgeschreven (dus zonder symbool), wanneer je naar die weg toerijdt. Pas op de weg zelf, krijg je een symbool.

Ben zelf voor zo min mogelijk wegsymbooltjes op de wegen, dus waarom niet:
# A 27 3
Wicher schreef: Of alleen naar de plaatsen zelf, zo:
Utrecht (A27) 30
Breda (A27) 32
Daar ben ik hoe dan ook voor (Duits systeem), maar heeft op zich niets te maken met het bewegwijzeren van naderende knooppunten.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 16 mar 2005, 17:27

Ik vind elke oplossing van Palance beter dan wat er nu langs de autosnelwegen staat.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » wo 16 mar 2005, 18:27

Ik heb zelf ook een bord gemaakt zoals ik het graag aangegeven zou zien worden. Dit is het bord op het knooppunt zelf, er kan eventueel nog zo'n zelfde bord gemaakt worden met een vooraanduiding 1500 m erop.

http://members.home.nl/mjvanesch/Knooppuntbord.bmp

Kan iemand anders hem anders even posten als plaatje? Mij lukt dat niet. :(

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 16 mar 2005, 18:42

ViaHaaren schreef:Ik heb zelf ook een bord gemaakt zoals ik het graag aangegeven zou zien worden. Dit is het bord op het knooppunt zelf, er kan eventueel nog zo'n zelfde bord gemaakt worden met een vooraanduiding 1500 m erop.

http://members.home.nl/mjvanesch/Knooppuntbord.bmp

Kan iemand anders hem anders even posten als plaatje? Mij lukt dat niet. :(
Dit bord zou ik inderdaad gebruiken als aanduiding op 1500 m of vlak voor het knooppunt zelf.

Voor aanduidingen verder voorafgaand aan het knooppunt zou ik het volgende willen voorstellen:

# A15-A27 (Breda - Almere) 3
Dordrecht 21
Rotterdam 30

of

# A15-A27 3
Breda 32
Utrecht 30
-------------------------------------
Dordrecht 21
Rotterdam 30

Bij de laatste worden de bestemmingen per weg gegroepeerd.

(# = knooppuntsymbool, afstanden zijn fictief)
Rainier

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 16 mar 2005, 18:43

NB. Het eerste in mijn vorige post lijkt op het Italiaanse systeem
Rainier

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 16 mar 2005, 18:48

@ViaHaaren:

Ok, hierbij dan:

Afbeelding