[USA] Amerikaanse bewegwijzering

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » di 22 nov 2022, 8:10

Chris schreef: ma 21 nov 2022, 22:57 Afstanden op kruispuntborden is volgens mij ook ongebruikelijk.
Afbeelding
OR47 North at OR6 Sign by formulanone, on Flickr
Volgens mij inderdaad ongebruikelijk. Aan de lettergroottes die ze in Oregon gebruiken op de afstandenborden en voor de windrichting van de trailblazer zie je trouwens goed waar de prioriteit ligt. Maar goed, het is op dit soort OWN beter dan niets.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 22 nov 2022, 8:42

Die pijlen zijn verwarrend; het suggereert twee rijstroken rechtdoor.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 22 nov 2022, 8:55

^^ Snap wat je bedoelt, maar het was niet mijn associatie. Wie hier rijdt, weet ook dat hij op een weg met tegenverkeer zit - dat scheelt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 18 dec 2022, 21:54

Niet schuin de snelweg oversteken vanaf de invoeger:

Afbeelding
I-94 West - Exit 305B - US45 I-41 North by formulanone, on Flickr

Rotonde-bewegwijzering. Wisconsin heeft aardig veel rotondes ondertussen.
Afbeelding
WI167 East at WI175 Roundabout Sign by formulanone, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 18 dec 2022, 22:21

Chris schreef: zo 18 dec 2022, 21:54 Niet schuin de snelweg oversteken vanaf de invoeger:
Dit is wat daaraan vooraf gaat: https://maps.app.goo.gl/Z8zaER4QPrwhJdR5A?g_st=ic Verkeer naar de I-94 heeft hier een eigen lusje buitenom om daarmee het weven naar links terwijl er meer verkeer naar rechts gaat te voorkomen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 28 dec 2022, 16:11

Chris schreef: zo 18 dec 2022, 21:54 Niet schuin de snelweg oversteken vanaf de invoeger:
Highway? Het is toch de I-94... dus nu mag het wel :p
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 29 dec 2022, 9:22

^^ Het is nog steeds een highway. Een Interstate Highway, niet US Highway. Maar I-94 was hier wel duidelijker geweest dan HWY 94.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 09 jan 2023, 13:02

Opvallende wegwijzers in Colorado:

Afbeelding
US24 East - Interstate 25 1000 Feet Signs by formulanone, on Flickr

Afbeelding
I-25 North - Exit 148 - Rockcrimmon Road by formulanone, on Flickr

Colo Spgs = Colorado Springs.
Afbeelding
I-70 East - Exit 274 - Interstate 25 Two Miles by formulanone, on Flickr

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » vr 13 jan 2023, 13:49

Chris schreef: ma 09 jan 2023, 13:02 Opvallende wegwijzers in Colorado:

Colo Spgs = Colorado Springs.
Afbeelding
I-70 East - Exit 274 - Interstate 25 Two Miles by formulanone, on Flickr
Lijkt wel Vlaams-Brabant… Misschien eerst bepalen wat er op moet komen te staan en dán formaat van het bord bepalen dan andersom?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 13 jan 2023, 14:08

^^ Colo Spgs is een gebruikelijke afkorting voor Colorado Springs, dat heb ik in Colorado wel vaker op de wegen gezien, ook als er op zich wel voldoende ruimte op het bord is om de naam voluit te schrijven. Sowieso wordt het achtervoegsel 'Springs' wel vaker afgekort tot Spgs. Ik snap wel dat je vanwege windbelasting een bord als het kan wat kleiner houdt, en het is zeker niet dat Colo Spgs onbegrijpelijk is. Voluit schrijven kan heel goed op kleinere borden, waarbij je kleinere letters gebruikt, en als je maar één bestemming hoeft aan te geven en die over twee regels kan verspreiden. Maar met Colorado Springs wordt dit bord al gauw breed, en als je dan ook nog Fort Collins wil aangeven en het bord niet te breed wil hebben, dan zou je een bord kunnen krijgen met de volgorde:

Fort Collins
Colorado
Springs

Zou je Colorado Springs voluit willen schrijven op één regel, dan denk ik dat het bord met deze lettergrootte al gauw ongeveer meter breder wordt, maar de bewegwijzeringsexperts kunnen dit beter inschatten.

Wat voorbeelden:

https://www.google.nl/maps/@39.6354374, ... 384!8i8192
https://www.google.nl/maps/@39.7048062, ... 384!8i8192

Op de US-24 staat Colorado Spgs:

https://www.google.nl/maps/@39.0212983, ... 384!8i8192

Soms wordt het overigens ook wel voluit geschreven:

https://www.google.nl/maps/@39.5560586, ... 384!8i8192
https://www.google.nl/maps/@38.3074809, ... 384!8i8192

En hier twee bekende voorbeelden van plaatsen langs de I-70 in Colorado, om te laten zien dat Spgs als afkorting voor Springs niet ongebruikelijk is:

https://www.google.nl/maps/@39.743132,- ... 384!8i8192
https://www.google.nl/maps/@39.5500507, ... 384!8i8192

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 13 jan 2023, 15:16

^^ Colo Springs lijkt mij wel een aardige balans; dat moet in een wat ingedikt schrift wel passen op een bord van deze breedte. Wat een standaard-breedte is in Amerika, dus ik snap ik zoverre wel dat men dit als voorkeur hanteert. Ik denk dat de naam binnen Colorado meer dan voldoende bekend is om voor afgekort Colo te gaan. Bij een groot knooppunt waar veel verkeer van buiten komt zou je misschien nog op zeker kunnen gaan en Colorado uitschrijven. Maar dit knooppunt is midden in Denver, en doorgaand verkeer van buiten zal de I-225 als bypass van Denver hebben gepakt. En guess what: op dat knooppunt staat het ook uitgeschreven.

Over Ft Collins maak ik me als afkorting niet heel druk.

Die taper-bewegwijzering op de tweede foto vind ik best grappig. Vind het in Nederland altijd vrij overdreven als er voor simpele afritten met tapers enorm brede portaalborden nodig zijn en dit bord is aardig in balans. De boodschap vind ik ook duidelijk, al zou misschien nog een tweede uitsmijter op het punt dat er daadwerkelijk twee afvallende rijstroken zijn wenselijk zijn. Het I-25 bordje aan de linkerkant hangt er dan wel een beetje verloren bij. Als je het al nodig vindt, zou ik het wat verder naar links hangen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 19 jan 2023, 17:00

Een 'Rustic Road' in Wisconsin. Ik wist niet dat dit bestond. Het is kennelijk een uitgebreid netwerk van toeristenwegen, met 123 genummerde routes: https://wisconsindot.gov/pages/travel/r ... fault.aspx

Afbeelding
Rustic Road R2 Next 4 Miles by formulanone, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 19 jan 2023, 17:28

Doet denken aan Tourist Drives in Australië. Waarvan er ook wel wat zijn bijgekomen doordat highways om plaatsen werden heen geleid, als poging mensen weg van de snelweg te krijgen. Mooie alliteratie, Rustic Road.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 19 jan 2023, 17:30

Klinkt wel een beetje als weg waar vooral bejaarden overheen rijden die na hun pensionering nog eens wat tijd over hebben voor road trips...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 19 jan 2023, 18:17

Staten zijn best wel actief om interessante landmarks en wegen te promoten. Amerikanen hebben niet zo veel vrije dagen als Europeanen, die klassieke road trip met de familie zoals je in films ziet is volgens mij niet zo gebruikelijk. Het meeste recreatieverkeer niet zoals in Europa dat je 800 of 1.200 kilometer rijdt voor een vakantie van 2 of 3 weken. Dat zijn kortere trips naar historische sites, steden, berggebieden, landmarks, etc. binnen hun eigen staat of regio.

Mijn beeld is dat Amerikanen al best wel veel van hun vrije tijd kwijt zijn aan het bezoeken van familie, want dat is meestal niet zoals in Nederland op 1 of 1,5 uur rijden.

Het promoten van toerisme is iets wat de DOTs al sinds de begintijd doen, met de klassieke state highway map die elk jaar uit komt en die vaak ook een overzicht van toeristische bestemmingen heeft op de ene kant. In Europa is dat meer door bedrijven gedaan (zoals Michelin).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 19 jan 2023, 19:17

^^ En vergeet bij ons de ANWB niet, want dit doet toch ook wel denken aan dingen als de Mergellandroute, de Rotterdamse Havenroute etc. Zou ooit nog iemand die gaan rijden voor de lol? Vroeger gebeurde dat denk ik toch wel meer. In tijden van opkomende automobiliteit waren dit soort routes er wellicht ook onderdeel van hoe mensen hun eigen land leerden kennen. Denk daarbij ook aan Duitse themaroutes als de Romantische Strasse. Nu we in de derde of vierde generatie zitten na massamotorisatie krijg je daar echt niemand meer voor zijn bed uit. Wie het land wil leren kennen, zoekt zelf zijn bestemmingen wel uit en kiest een route die daarbij past.

In Australië heb ik dan eerder het idee dat de tourist drives zijn ontstaan om mensen die toevallig in een bepaalde regio op bezoek waren opties te bieden om het achterland een beetje te leren kennen. En misschien deden mensen dat ook wel echt: je hoeft tenslotte niet elke dag met je kont op het strand en het uitje wordt zo lekker makkelijk gemaakt. Met de uitbouw van highways ontstond dan het Weg van de Snelweg-idee; pogingen om wat dollars van het doorgaande verkeer mee te pakken. Enigszins tegen beter weten in, denk ik altijd maar.

In welke van deze categorieën je de Rustic Roads moet plaatsen? Zeg het maar - misschien wel een beetje alle drie!

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 20 jan 2023, 14:05

Chris schreef: do 19 jan 2023, 18:17 Staten zijn best wel actief om interessante landmarks en wegen te promoten. Amerikanen hebben niet zo veel vrije dagen als Europeanen, die klassieke road trip met de familie zoals je in films ziet is volgens mij niet zo gebruikelijk. Het meeste recreatieverkeer niet zoals in Europa dat je 800 of 1.200 kilometer rijdt voor een vakantie van 2 of 3 weken. Dat zijn kortere trips naar historische sites, steden, berggebieden, landmarks, etc. binnen hun eigen staat of regio.

Mijn beeld is dat Amerikanen al best wel veel van hun vrije tijd kwijt zijn aan het bezoeken van familie, want dat is meestal niet zoals in Nederland op 1 of 1,5 uur rijden.

Het promoten van toerisme is iets wat de DOTs al sinds de begintijd doen, met de klassieke state highway map die elk jaar uit komt en die vaak ook een overzicht van toeristische bestemmingen heeft op de ene kant. In Europa is dat meer door bedrijven gedaan (zoals Michelin).
Je ziet bij de meeste grenzen tussen staten ook Welcome Centers. Dat zijn langs veel Interstates de enige VZP's die echt direct aan de snelweg zelf zitten, en waar vaak een VVV is met allerlei informatie over de staat, foldermateriaal etc. Soms is er ook wat horeca, soms staan er alleen wat automaten, en er zijn altijd wel wc's. In Florida verkopen ze bijvoorbeeld ook Sun Pass-tolbadges in de Welcome Centers. Ik vond het op langere trips wel handige stops, vaak zijn er ook wel wat fotogenieke dingen, zoals monumenten, of een bord met het thema van de staat zoals ook al langs de Interstate staat, of nog iets anders dat de staat kenmerkt. Langs I-65 tussen Louisville en Birmingham staat bijvoorbeeld bij het Alabama Welcome Center een heuze Saturn 1B-raket, omdat iets verderop in Huntsville NASA zit. Vaak zijn bij dit soort Welcome Centers ook picknickbankjes. Het is langs de niet-toplichtige freeways vaak hetgene dat het meest op een VZP lijkt zoals we die in Europa kennen, ondanks dat er in de regel geen tankstation zit.

Echte VZP's met tankstations kom je volgens mij vrijwel alleen maar langs (oudere) tolwegen tegen, zo ben ik op Florida's Turnpike wel bij enkele gestopt. Die liggen daar doorgaans in de middenberm, zodat ze van beide kanten gebruikt kunnen worden. Daar heb je wel gewoon alles: parkeerplaats, tankstation, winkeltjes, fastfoodrestaurants, al ontbraken de picknickbankjes daar wel. Maar in zuidelijk Florida is het vaak toch niet zo aangenaam om dan buiten te zitten, het is vaak warm en vochtig.

Bij het Flordia Welcome Center langs de I-95 zijn die er wel, maar daar zit je toch al weer een stuk noordelijker en is het klimaat iets anders, en daar staan de picknickbankjes tussen de bomen en onder een overkapping: https://www.google.nl/maps/@30.6975704, ... 312!8i6656

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 20 jan 2023, 14:11

Coen Tunnel schreef: vr 20 jan 2023, 14:05 Langs I-65 tussen Louisville en Birmingham staat bijvoorbeeld bij het Alabama Welcome Center een heuze Saturn 1B-raket, omdat iets verderop in Huntsville NASA zit.
Ik las toevallig net van de week dat de raket waarschijnlijk weg gaat vanwege de slechte toestand na 44 jaar daar te hebben gestaan: https://www.al.com/life/2023/01/nasa-re ... -says.html

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 20 jan 2023, 14:15

Pino schreef: do 19 jan 2023, 19:17 ^^ En vergeet bij ons de ANWB niet, want dit doet toch ook wel denken aan dingen als de Mergellandroute, de Rotterdamse Havenroute etc. Zou ooit nog iemand die gaan rijden voor de lol? Vroeger gebeurde dat denk ik toch wel meer. In tijden van opkomende automobiliteit waren dit soort routes er wellicht ook onderdeel van hoe mensen hun eigen land leerden kennen. Denk daarbij ook aan Duitse themaroutes als de Romantische Strasse. Nu we in de derde of vierde generatie zitten na massamotorisatie krijg je daar echt niemand meer voor zijn bed uit. Wie het land wil leren kennen, zoekt zelf zijn bestemmingen wel uit en kiest een route die daarbij past.
Vroeger was dat natuurlijk ook makkelijk, want je kon gewoon de bordjes volgen en je hoefde niet op de landkaart te kijken. Niemand had nog een navigatiesysteem. Nu is dat natuurlijk anders, en dat zie je ook wel aan het feit dat er anno 2022 nog maar 4 van die ANWB-autoroutes bewegwijzerd zijn, waar dat er ooit meer dan 40 waren, zeker tot diep in de jaren '90.

En dan speelt in Nederland ook nog mee dat wegbeheerders vaak uit alle macht (recreatief) autoverkeer over smallere wegen proberen te voorkomen: de auto wordt gezien als iets om je van A naar B te brengen, en dat bij voorkeur over de route over de wegen die daarvoor het meest geschikt zijn. Zelfs vanaf van oudsher doorgaande provinciale wegen stuurt men je liever met een omweg over een snelwegroute. Het faciliteren van mensen die gewoon wat rondtoeren in hun auto hoort er tegenwoordig niet meer bij. Het gebeurt natuurlijk nog wel, maar je moet het zelf uitzoeken. Veel liever heeft men dat mensen een (elektrische) fiets gaan huren en daarmee de omgeving gaan verkennen. Een andere reden dat men het niet meer faciliteert is dat het in veel toeristische gebieden zonder dat soort routes soms al erg druk is in de dorpen met bestemmingsverkeer en ander recreatief verkeer, er zijn nou eenmaal meer auto's dan vroeger en mensen reizen meer. Ik toer in de zomer nog wel eens door mijn geboorteprovincie Drenthe, maar in toeristische dorpen zoals Zuidlaren, Norg, Diever, Dwingeloo en Rolde is het soms bijna filerijden en staan de parkeerplaatsen helemaal vol, dan kan ik me voorstellen dat de gemeenten niet op zitten te wachten op nog meer recreatief autoverkeer over wegen die daar vaak niet eens zo geschikt voor zijn, want te smal, of klinkerwegdek, of beiden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 20 jan 2023, 14:16

Chris schreef: vr 20 jan 2023, 14:11
Coen Tunnel schreef: vr 20 jan 2023, 14:05 Langs I-65 tussen Louisville en Birmingham staat bijvoorbeeld bij het Alabama Welcome Center een heuze Saturn 1B-raket, omdat iets verderop in Huntsville NASA zit.
Ik las toevallig net van de week dat de raket waarschijnlijk weg gaat vanwege de slechte toestand na 44 jaar daar te hebben gestaan: https://www.al.com/life/2023/01/nasa-re ... -says.html
Helaas, maar wel begrijpelijk. Hij zag er in april al niet al te jofel meer uit.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 21 jan 2023, 19:33

Pino schreef: do 19 jan 2023, 19:17En vergeet bij ons de ANWB niet, want dit doet toch ook wel denken aan dingen als de Mergellandroute, de Rotterdamse Havenroute etc. Zou ooit nog iemand die gaan rijden voor de lol? Vroeger gebeurde dat denk ik toch wel meer.
In Zwitserland is een paar jaar geleden nog een nieuwe route ingevoerd:
https://www.myswitzerland.com/en-ch/exp ... rand-tour/

Afbeelding

Ik heb er nooit iets over gelezen of er nou echt mensen zijn die deze route volgen.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 21 jan 2023, 22:07

Ik heb hun website wel gebruikt om zelf een route uit te stippenen. Het zuidelijke stuk heb ik wel compleet gereden, maar dat is meer toeval.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 21 jan 2023, 23:41

Je hebt ook bv de Ring of Kerry dat nog steeds zeer populair (en dus druk) is.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 jan 2023, 18:30

^^ En iets als de Romantische Straße in Duitsland moet ook niet onderschat worden; veel niet-Europese toeristen rijden die van noord naar zuid, van Würzburg tot aan kasteel Neuschwanstein. Stadjes als Rothenburg ob der Tauber en Dinkelsbühl zitten in de zomer vol met toeristen, en dat komt deels door de Romantische Straße.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 29 jan 2023, 18:13

Aardig lange set straatnamen in Atlanta.

Afbeelding

naadje.
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 feb 2023, 12:07

Afritten naar Pocono, Pennsylvania.

Volgens mij het skigebied dat het dichtst bij New York City ligt.

Afbeelding
I-80 East - Pocono Exits from I-380 and I-80 Sign by formulanone, on Flickr

SAN RED
stadsweg

Bericht door SAN RED » wo 08 feb 2023, 14:01

Chris schreef: zo 29 jan 2023, 18:13 Aardig lange set straatnamen in Atlanta.

https://i.imgur.com/X90aMiz.jpg

naadje.
https://i.imgur.com/f7thbf2.jpg
Voor Amerikaanse normen, zijn deze borden één van de mooiere.

Weet iemand welke Lgrootte, dat op deze borden is gebruikt?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 08 feb 2023, 14:03

Volgens mij is dat standaard 18 inch (45.72 cm).
Enne gojje mins blieft altied leave.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 20 feb 2023, 9:40

Het viel mij op hoeveel oude overgeplakte meuk aan bewegwijzering er wel niet hangt in de regio Los Angeles. Ook vol met button copy, wat in California al sinds 1999 niet meer geplaatst wordt. Mogelijk zijn dit nog de oorspronkelijke wegwijzers uit de jaren '60. Zo lijken de pijlen soms aangepast voor de nieuwe configuratie met HOV lanes die eind jaren '90 zijn aangelegd op de plek van de linker vluchtstrook.

edit: ik heb de situatie vergeleken met Street View, deze foto's zijn kennelijk uit 2014. Sinds pakweg 2016 zijn veel wegwijzers vervangen. I-605 is ook bijzonder omdat de bewegwijzering geen control cities gebruikt, alleen 'thru traffic' en I-605 north en I-605 south.

Hier de Interstate 605:

Afbeelding
I-605 North - Del Amo Boulevard 1 Mile by formulanone, on Flickr

Afbeelding
I-605 North - Exit for CA91 Freeway by formulanone, on Flickr

Afbeelding
I-605 North - Rosecrans Avenue Norwalk Next Exit by formulanone, on Flickr

Afbeelding
I-605 North - Exit for Rosecrans Avenue by formulanone, on Flickr

Afbeelding
I-605 North - Exit for Imperial Highway by formulanone, on Flickr

Afbeelding
I-605 North - Santa Ana Fwy I-5 1.25 Miles by formulanone, on Flickr

Afbeelding
I-605 North - Slauson Avenue 1.25 Miles by formulanone, on Flickr

Afbeelding
I-605 North - Slauson Avenue Exit by formulanone, on Flickr

Afbeelding
I-605 North - Peck Road 1 Mile by formulanone, on Flickr

Afbeelding
I-605 North - Exit for CA60 Pomona Freeway by formulanone, on Flickr

Afbeelding
I-605 North - - Exit for I-10 San Bernardino Freeway by formulanone, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 20 feb 2023, 10:47

Chris schreef: ma 20 feb 2023, 9:40 I-605 is ook bijzonder omdat de bewegwijzering geen control cities gebruikt, alleen 'thru traffic' en I-605 north en I-605 south.
Als je geen zinnige doelen weet om te bewegwijzeren, beperk je dan tot de afritdoelen en zet boven de doorgaande rijstroken gewoon helemaal niks. Dit lijkt me nogal verspilling van materiaal.

Maar goed, ze doen dus wel extreem lang met dat materiaal. Gunstig klimaat?