[USA] Amerikaanse bewegwijzering

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » vr 23 jun 2023, 20:30

Vinny schreef: vr 23 jun 2023, 20:22 Ik vind het echt fijner rijden als je gewoon op je eigen gedeelte van de rijbaan kan blijven, vooral op rijbanen met meer dan 3 rijstroken en een zwaar splitsingspunt in de verte, zoals de A 1 tussen Diemen en Muiderberg.
En die houding zie je bij iedereen: hoe breder de weg, hoe slechter de discipline. Inclusief de totaal onjuiste gedachte dat als je maar niet helemaal links zit, je ook niemand in de weg kunt zitten. Dat je op dat soort stukken weg lange weefvakken kunt hebben die nut hebben - prima. Maar daarbuiten is een weggebruiker die voor zijn eigen gemak lekker ergens midden op de baan hangt (“over vier kilometer moet ik links aanhouden, wat is je punt nou?”) gewoon een luie donder die anderen hindert en zich niet houdt aan het gebod om rechts te houden. Ik heb het hier eerder gezegd: dat vermeende Keep Your Lane is feitelijk Can’t Be Arsed.

De Amerikaanse grootstedelijke gebieden hadden dat soort superbrede wegen natuurlijk ook veel eerder dan Europa, dus mogelijk komt daar ook een deel van die perceptie vandaan.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 23 jun 2023, 23:06

Chris schreef: vr 23 jun 2023, 15:57
Egbert schreef: vr 23 jun 2023, 13:11 NC heeft verder geen "keep your lane",
Geen enkele staat heeft dat, dit is een door Nederlanders bedachte term voor wat in de praktijk meestal onnodig links rijden is,
Als je dashcamfilmpjes bekijkt zou je echt denken dat het wel bestaat. Zelfs vrachtwagens die gewoon direkt naar de middelste of linker baan gaan terwijl er geen verkeer is.
Het lijkt wel alsof ze denken dat de rechterbaan alleen om in te voegen is en ze daar nooit willen rijden want er zou toch maar ooit iemand van de invoegstrook komen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 24 jun 2023, 7:41

^^ Net de Périférique: men houdt de rechterstrook voor in- en uitvoegen. Als vrachtwagens dan strook 2 pakken, willen personenauto’s daar niet tussen zitten en die gaan dus naar 3 of verder naar links. En daar dan blijven hangen, want je zult maar een verkeerde weggebruiker voor of achter je hebben. Europa is als gezegd ook maar matig op dit gebied, maar op wegen als de Périférique na schuift het geheel tenminste één rijstrook naar rechts.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 24 jun 2023, 19:07

harry schreef: vr 23 jun 2023, 12:37 Business loops van Interstates hebben een groen symbool. Dat had ik niet onthouden van mijn vorige USA-reizen (2005 en eerder). Of misschien bestond het toen nog niet?
Bij mijn weten is het altijd zo geweest. Of het ook al bij de introductie in 1964 was weet ik niet, maar ik heb het nooit anders gezien.
Het lijkt me wel dat dit een beetje aan het verdwijnen is en vaak slecht aangegeven wordt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 24 jun 2023, 19:12

Die business loops van I-40 en I-85 in North Carolina en South Carolina zijn ook één van de meest prominente van de Verenigde Staten. Er zijn er weinig die als autosnelweg zijn uitgebouwd.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 24 jun 2023, 19:14

In ieder geval mogen vrachtwagens alle rijstroken gebruiken, tenzij met borden is aangegeven dat het niet mag.
Ik had de bijzondere gewaarwording dat ik door een vrachtwagen werd ingehaald terwijl ik bijna 120 km/u teed.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 24 jun 2023, 19:46

Het tarief is nogal gestegen op VA-895.
Van AA roads 2007 (niet meer te vinden op de site)
Afbeelding

Nu:
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 24 jun 2023, 19:54

In veel staten zijn de cash tarieven (en helemaal die met kentekentol werken) fors gestegen, vaak een stuk meer dan de tarieven die gelden voor E-ZPass of een ander transpondersysteem. In Dallas-Fort Worth was onlangs in het nieuws dat de zipcash tarieven van het netwerk van de NTTA nu het dubbele kosten dan als je een transponder hebt.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 25 jun 2023, 10:39

Mijn eerste dag moest ik met muntjes betalen (70 cent) op tolweg VA-150 (mijn eerste huurauto had geen EZPass).
Dat ging op de ouderwetse manier: muntjes gooien in een mand.
Helaas gooide ik een muntje ernaast. Ik deed dus de deur open om te kijken waar mijn muntje gebleven was.
Bleek de grond te zijn bezaaid met muntjes! Kennelijk doen veel Amerikanen geen moeite om een naastgevallen muntje weer op te pakken.

Ik ben dus met meer geld verder gereden dan waar ik mee gekomen was! :)
--Harry.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 25 jun 2023, 17:18

Zo een systeem hadden ze vroeger ook op de M50 in Dublin. En het kostte 1.90, dat moet je maar net gepast hebben, dus zullen de meeste mensen wel 2 euro betaald hebben.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 05 jul 2023, 15:38

harry schreef: do 22 jun 2023, 13:41 Afbeelding
De linkerstrook is aanbevolen voor wegenforummers met interesse in oorlogsgeschiedenis :)
En zojuist dit bord gepasseert. De weg is wel vrij aardig.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 05 jul 2023, 17:09

Opvallende aanduiding langs de US 75 in Texas.

Bij Van Alstyne staat de aanduiding 'DFW traffic use Exit 38C'.
Afbeelding

Deze afrit gaat namelijk naar FM 121. Echter de verwarring ontstaat mogelijk met State Highway 121 (Exit 38C), die een belangrijke autosnelweg in Dallas-Fort Worth is. FM 121 is een lokale wegverbinding.
Afbeelding

Voorheen stond er dit bord:
Afbeelding

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 05 jul 2023, 21:58

Chris schreef: wo 05 jul 2023, 17:09 FM 121 is een lokale wegverbinding.
Ja, Farm-to-Market. Ik vind het een nogal ouderwets aandoende wegaanduiding.
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 06 jul 2023, 17:09

Texas heeft nogal veel soorten wegen in het beheer van de staat. Een Farm to Market Road, of een Ranch to Market Road in sommige gebieden, is ook een type die door de staat beheerd wordt (net zoals Interstate Highways, US Highways, State Highways, Loops & Spurs).

FM en RM Roads zijn vaak ook niet echt te onderscheiden van andere state highways qua wegontwerp. Wel hebben ze veel vaker een nog meer secundaire functie. Vanwege de enorme groei van stedelijke gebieden zijn veel van die wegen stadswegen geworden. In de jaren '90 werden ze hernoemd tot 'Urban Roads', maar dat is op de bewegwijzering nooit aangepast en ze zijn er later weer vanaf gestapt.

TxDOT beheert circa 160.000 kilometer weg.

In Texas zijn ook county roads, maar die zijn vrijwel altijd alleen voor lokaal bestemmingsverkeer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 31 jul 2023, 18:51

3 exit only in Austin

Afbeelding
Toll TX45 West End at US183 TX183A RM620 by formulanone, on Flickr

Afbeelding
Toll TX183A South at US183 and Exit for RM2243 by formulanone, on Flickr

Een hele streek op de bewegwijzering, dat zie je ook niet vaak.
Afbeelding
I-37 South - Exit 139 - US90 US87 I-10 by formulanone, on Flickr

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 31 jul 2023, 19:12

Drie staten op een rij:

Afbeelding

Wanneer ik thuis ben, zal ik proberen meer (rare) bewegwijzering te posten.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » di 01 aug 2023, 14:58

^^ En alle rijstroken zijn "exit only". Lijkt me ook bijzonder.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 01 aug 2023, 16:49

Locatie is I-94 bij Chicago: https://www.google.com/maps/@41.5893062 ... ?entry=ttu

Op zich niet zo gek dat alles 'exit only' is. De stroken die helemaal links zijn buigen af, waarna je niet meer in zuidelijke maar in oostelijke richting rijdt op de dubbelnummering met de I-80. Voor wat eigenlijk rechtdoor is moet je rechts uitvoegen richting Danville, wat de minst belangrijke richting is.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 10 aug 2023, 14:21

Welkom. Tien borden bij elkaar.

Afbeelding

De NY-30 in Trout River, NY, kort na de Canadese grens. Via Facebook.

Streetview op deze plek is vijftien jaar oud en van slechte kwaliteit, maar de borden zijn daar ook te zien: https://www.google.nl/maps/@44.9917558, ... ?entry=ttu

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 08 sep 2023, 9:44

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 21 sep 2023, 19:41

Ongebruikelijke wegwijzer bij Paris, Texas.

Dit bord staat na het beslispunt, de foto is genomen vanaf de afrit naar Commerce.

Afbeelding

SAN RED
stadsweg

Bericht door SAN RED » vr 22 sep 2023, 18:06

^^ Je kunt inderdaad de vraag stellen wat het nut is om de lus onder/boven naar Paris zo aan te duiden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 okt 2023, 17:31

Ik reed gisteren over de I-25 tussen Albuquerque en Las Cruces/El Paso. Het was al avond en donker, het is een heel rustige weg, dus de cruise control een tikje boven de Vmax gedaan en lekker de mijlen wegtikken. Op de afstandenborden staat meestal Las Cruces, want New Mexico is niet heel erg scheutig met het aangeven van doelen over de staatsgrens. Op de I-40 kwam ik ten westen van Albuquerque bijvoorbeeld ook Santa Rosa en Tucumcari op de borden tegen, op behoorlijk grote afstanden voor plaatsen waar ik nog niet eerder van had gehoord. Op de I-25 staat dan een enkele keer El Paso nog vermeld. Maar wat schetst mijn verbazing op een afstandenbord even voorbij Hatch: een internationaal lange-afstandsdoel, Chihuahua, met 309 mijl (ofwel 497 km). Het werd verder niet gecontinueerd, pas bij El Paso staat een paar keer Juárez op de borden. Maar dit soort internationale verwijzingen zijn in de VS erg zeldzaam.

Afbeelding

Iets verderop, op de I-10 bij Anthony wanneer je net in Texas bent aangekomen, staat Beaumont (de laatste stad in Texas langs de I-10) nog met 852 mijl op een afstandenbord. Dat ben ik daarna nog niet weer tegengekomen, in El Paso worden Van Horn en San Antonio als doelen voor de I-10 East gebruikt. Het geeft wel aan hoe enorm groot Texas is, 852 mijl is 1371 kilometer.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 18 okt 2023, 18:49

In het Amerikaanse systeem is men niet zo heel scheutig met het systematisch bewegwijzeren van control cities op grote afstand. I-80 in Pennsylvania is ook enigszins opvallend gezien de doelenkeuze voor kleine plaatsen.

Men rijdt toch vooral op wegnummer en windrichting, er is niet zoiets als vorkborden bij afritten en portaalborden komen buiten de steden en grote knooppunten ook niet veel voor, dus rechtdoordoelen zijn dan vooral iets van de afstandsborden. En die afstandsborden ontbreken dan weer in de grootstedelijke regio's (behalve aankondiging van de drie volgende afritten).

Op zich snap ik Santa Rosa en Tucumcari wel, het zijn de enige plaatsen van betekenis in het oosten van New Mexico langs I-40. Amarillo is meteen meer dan 400 kilometer verderop. Santa Rosa en Tucumcari zijn ook knooppunten met US Highways.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 18 okt 2023, 19:27

^^ In grote delen van de VS zijn er niet echt plaatsen die er voldoende uitspringen om over grote afstand structureel te bewegwijzeren. Alles tussen de Mississippi en de westkust is natuurlijk zeer dun bevolkt, met echt maar een paar grote steden en behoorlijke afstanden daartussen. Maar ook in de oostelijke helft van het land heb je stukken waar niets er echt uitspringt, veel verbindingen die vooral mensen van county seat naar county seat helpen terwijl er geen lange-afstandsroute is die er echt uitspringt. Zelfs geen Pittsburgh-Philadelphia, en da’s dan nog een van de kortst denkbare achter de oostkust. Het maakt ook rijden op wegnummer en windrichting logischer, want de nummers zijn vaak beter gekend dan de plaatsen.

Staten die er een handje van hebben om niet al te veel over de grens te bewegwijzeren geven dan het laatste zetje, naar een land waar afstandenborden gewoon weinigzeggend zijn in vergelijking met wat je in Europa ziet. Maar ja, bij ons ontwikkelde zich dan weer een systeem dat past bij de veel grotere dichtheid van West-Europa (en zelfs dan heb je afstandenbord-wastelands als België, het Verenigd Koninkrijk en Italië).

In het grootste deel van de VS kun je geen afstandenborden op netwerkniveau neerzetten, althans dat moet je niet na iedere afrit willen doen. Evenmin als na elke afrit verwijzen naar een grote stad die iedereen kent maar die honderden mijlen ver weg is. In mijn (beperkte) rij-ervaring heb ik me altijd goed genoeg bediend gevoeld door wat er aan afstandenborden stond. Als je iets zou moeten veranderen, zou het kunnen zijn dat je naar Zuid-Afrikaans voorbeeld ongeveer iedere 50 kilometer een bord plaatst waar je wel afstanden naar doelen op grote afstand herhaalt als routebevestiging. Ook op netwerkniveau. Dat geeft de lange-afstandsreiziger dan iets meer houvast zonder dat je het totale systeem overboord gooit.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 07 nov 2023, 23:39

Fout wegnummer in Winchester, Virginia. US 652 bestaat niet, dit moet de secondary road 652 zijn. Het bord komt al op Street View van 2014 voor.

Van wat ik zo heb gezien is het produceren van wegwijzers iets wat nog door de overheid zelf gebeurt, de state DOTs hebben een eigen 'sign shop' waar alle borden en wegwijzers worden gemaakt.

Afbeelding
US11 South - Jct US652 Error Sign by formulanone, on Flickr