[USA] Amerikaanse bewegwijzering

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door marcel »

Chris schreef: za 16 dec 2023, 20:17 De US 41A is een alternate route. Dit soort 'special routes' bestaan nog veel.
Normaal gesproken wordt dat zo aangegeven, volgens mij maar zelden als achtervoegsel A.
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Foutje in Arizona, je nadert hier niet State Route 40, maar I-40. Dit soort dingen gaan met enige regelmaat fout in de Verenigde Staten.

Dit is in Ash Fork, één van de historische Route 66 plaatsen.

Afbeelding
Foto van Brian Lee Borgerding
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Ik weet niet hoe zoiets voor de gemiddelde Amerikaan is, maar zoiets zou voor buitenlanders best verwarrend kunnen zijn. Wel vreemd dat dit gebeurt: interstate 40 zou in spreektaal toch uitgesproken worden als "I-40" en niet als "route 40", denk ik. Dan vraag je je af hoe zoiets kan gebeuren.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Vaak zorgen ze er in de VS wel voor dat er geen twee wegen met hetzelfde nummer, maar van verschillende soorten, bij elkaar in de buurt lopen. Voor Interstates en US Routes is dat specifiek vastgelegd in de nummersystemen, en wat betreft Arizona State routes kent de staat geen SR-40.

Dat zorgt ervoor dat je als weggebruiker niet echt focust op de schildvorm; alle aandacht gaat naar het nummer. Ik denk dat dat bij uitstek is waar dit soort fouten ontstaan; maar er zal hierdoor dus ook geen verwarring ontstaan. Dit specifieke soort borden heeft ook hoofdzakelijk de functie van aankondigingsbord “er komt nu een belangrijkere kruising aan”. Als je iets van plan was, ga je vanzelf wel beter opletten - dan maar wel hopen dat er op de kruising zelf de goede schildjes staan (al zul je daar tenminste zien dat je een snelweg kruist).
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

^^ Daarom had ik het ook over buitenlanders: die zijn wellicht wel gefixeerd op de I-40. En bij uitstek het Interstate-schild is wereldwijd bekend: het gemiddelde SR-schildje (die per staat een net ander vormpje heeft) zegt niemand iets. Daarom mogelijk wel verwarrend, vooral ook omdat voorwegwijzers in de VS niet bepaald gebruikelijk zijn.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het is één van de reden dat in Australië is gekozen voor een alfanummeriek nummersysteem. Door een letter voor het nummer te plaatsen voorkom je dit soort misverstanden. Blijkbaar maken wegbeheerders zelf ook al de fout, om soms schildvormen door elkaar te halen, dan kan je dat ook niet verlangen van een simpele weggebruiker.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Met name state highway nummerschildjes die met een U.S. Highway nummerschild worden aangegeven zie ik met enige regelmaat voorbij komen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Snelwegfreak schreef: zo 21 jan 2024, 21:14 Daarom had ik het ook over buitenlanders: die zijn wellicht wel gefixeerd op de I-40. En bij uitstek het Interstate-schild is wereldwijd bekend: het gemiddelde SR-schildje (die per staat een net ander vormpje heeft) zegt niemand iets. Daarom mogelijk wel verwarrend, vooral ook omdat voorwegwijzers in de VS niet bepaald gebruikelijk zijn.
Omgekeerd: het feit dát er dan een voorwegwijzer verschijnt duidt dan op enig belang van de naderende kruising. En na dit bord zul je ook wel de nodige tekens zien wat voor soort weg je nadert. Ik herken zeker wel wat je zegt over het Interstate-schildje als iets dat er meteen voor je uitspringt als buitenlander (en misschien ook wel als je uit een totaal andere staat komt). Die signaleringsfunctie raak je zo kwijt, maar gelukkig zijn er nog andere signalen.
Vinny schreef: zo 21 jan 2024, 21:32 Het is één van de reden dat in Australië is gekozen voor een alfanummeriek nummersysteem. Door een letter voor het nummer te plaatsen voorkom je dit soort misverstanden. Blijkbaar maken wegbeheerders zelf ook al de fout, om soms schildvormen door elkaar te halen, dan kan je dat ook niet verlangen van een simpele weggebruiker.
De Australische keuze draaide er vooral om dat je met een prefix beter het belang van de weg inzichtelijk kon maken. Ik weet ook niet over prefix+nummer minder gevoelig is voor fouten dan het type weg aanduiden met een schildvorm. Een A71 per ongeluk als B71 op de borden zetten kan toch even makkelijk als een Interstate-nummer per ongeluk als SR-nummer op de borden zetten. Het soort twijfel dat het bij de weggebruiker oproept lijkt me ook vergelijkbaar.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Een verkeerd schildje gebruiken, dat komt veel vaker voor dan een verkeerde letter gebruiken. Behoudens enkele twijfelachtige gevallen zoals de kwestie of iets al een autosnelweg is, indirecte verwijzingen, nummers in het buitenland en 'problemen' bij decentralisatierondes ben ik zoiets nooit in het echt tegengekomen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wegwijzers worden in de Verenigde Staten nog in-house door de lokale steunpunten van de state DOT geproduceerd voor zover ik weet.

Er is ook nog wel enige variatie tussen de staten daardoor. Texas gebruikte tot vrij recent nog hout voor bijna alle wegwijzers behalve portaalwegwijzers. California plaatst afritnummers op interne tabs, Arizona gebruikte tot lang nog button copy, afstandsborden in Virginia zijn anders dan in de meeste andere staten, etc.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op 6 januari is in Utah de State Route 177 (West Davis Highway) geopend. Dit is een autosnelweg, maar wordt bewegwijzerd zonder bestemming of wegnaam, alleen maar het nummer 177. Dus het is niet bepaald duidelijk dat dit niet een random afrit is, maar een knooppunt naar een andere autosnelweg.

UDOT geeft als antwoord op een vraag hierover:
engineers decided the signs should just say SR-177. We thought there might be some confusion in the future once the highway extends into counties north of Davis County.

Iemand anders zegt daarop:
why was it named West Davis Highway and that name used in all the PR if it would never be used on the signage?

I agree with many on here that some kind of name - whether it is WDH or Syracuse- is added on that huge empty sign to help more of the drivers since that is what signage is for. To help ALL the drivers as much as possible and not just the few that understand what SR 177 is.

Afbeelding

Afbeelding
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Lijkt mij wel een mooi nieuw stuk weg.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

I-5 en I-805 ten zuiden van San Diego hebben afstandenborden naar Tijuana en Ensenada in Mexico:

Afbeelding
Afbeelding

Tussen LA en San Diego staat langs de I-5 nog een afstandenbord met zowel mijlen als kilometers:

Afbeelding

Verder zag ik dat bij de aansluiting van Beyer Blvd naar de CA-905 in San Diego deze al als I-905 staat aangegeven. Op Streetview is dit nog niet te zien (dit is de locatie). Op de Wegenwiki lees ik wel dat er plannen zijn om dit de I-905 te maken. Op de CA-905 (of is het nu I-905) zelf is dit nog niet te zien, in ieder geval niet op het deel tussen I-805 en I-5: daar staan gewoon de standaard Californische State Highway-schildjes.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Die laatste had ik vorig jaar ook gefotografeerd:
Afbeelding
maar die naar Ensenada had ik niet gezien.

CA-905 heb ik zelfs in Mexico gezien (zie ook het Mexico topic)
Afbeelding
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

De CA-905 in Mexico was me niet opgevallen, maar ik ben ook niet aan die kant van Tijuana geweest. Alleen in het centrum en bij het strand. Wel heb ik I-5 aangegeven zien staan op meerdere plekken:

https://www.google.nl/maps/@32.5360147, ... ?entry=ttu
https://www.google.nl/maps/@32.5321386, ... ?entry=ttu
https://www.google.nl/maps/@32.5359755, ... ?entry=ttu
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Rotonde-bewegwijzering in New Hampshire:

Afbeelding
Winchester Road at NH12 NH10 NH101 Roundabout by formulanone, on Flickr
nickdh
autoweg

Bericht door nickdh »

Wat vreselijk onduidelijk zo. Had het wat breder gemaakt en dan had je voor links of rechtsaf de wegnummers naast elkaar kunnen zetten.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

De nummerschildjes zullen ongetwijfeld de staat vertegenwoordigen maar zo lijkt het meer op een cijfer op een afgescheurd WC papiertje...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het is een afbeelding van een rotsformatie bij Franconia Notch, een icoon van New Hampshire. Het stortte in 2003 helaas in. Het wordt ook op kentekens gebruikt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Old_Man_of_the_Mountain

Afbeelding
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Nooit geweten, ik zag wel dat het niet de vorm van de staat kon zijn (zoals sommige andere staten wel hebben).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Veel wegnummers in Athens, Georgia.

Afbeelding
GA10 Loop East - Exit 4 - US129 US441 GA15 South by formulanone, on Flickr
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

"Trucks over 6 wheels keep right except to pass":
Verkeer met 6 of minder wielen mag wel linksplakken? :p
🍉
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Dat klopt, in de meeste staten in de VS geldt niet verplichting om rechts te houden op wegen met meerdere rijstroken per richting.
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

^^ Dat is onzin. Elke staat heeft een wet die het op een of andere manier verplicht stelt.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ja, dat is een hardnekkige mythe. In Nederland is daar de term van 'keep-your-lane' voor bedacht, en zelfs in beleidskringen wordt gebruikt, terwijl dat concept helemaal niet bestaat. Wat je in de praktijk ziet is onnodig links rijden.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Bordjes dat alleen "trucks over 6 wheels" rechts moeten houden als ze niet inhalen helpen daar natuurlijk ook niet bij. Het is wel zo dat de aandacht voor rechts houden in de VS van wat recentere datum is, en dat die wettelijke verplichtingen ook per staat wel weer een beetje anders geformuleerd zijn, zie het kaartje hieronder. Uiteindelijk hebben alleen de blauwe en groene staten de regel zoals we die in Europa kennen. Deze foto komt zo te zien uit Georgia, waar de wet dus vooral zegt dat je ruimte moet maken voor sneller verkeer. Dus verplicht je dus niet om naar rechts te gaan nadat je je inhaalmanoeuvre hebt afgerond. De instructie aan trucks om dat wel te doen heeft dan dus wel enige zin.

Maar wat de wet ook precies zegt: wat geldt als onnodig links blijven hangen, zit uiteindelijk tussen de oren. Net zoals er in Duitsland rechtspraak is dat je niet naar rechts hoeft wanneer je over twintig seconden weer verwacht iemand in te halen (wat in mijn hoofd gewoon onnodig links hangen is als er sneller verkeer achter je zit), zijn ze in Amerika nog lakser.

Afbeelding
(bron)
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

keokiracer schreef: wo 17 apr 2024, 12:13 ^^ Dat is onzin. Elke staat heeft een wet die het op een of andere manier verplicht stelt.
Wat zijn we weer beleefd....Deze lijst ken ik, het is "onzin" om te denken dat de lokale wetgeving in de VS wat betreft het verplicht rechtshouden in de verste verte nog maar lijkt op het principe dat wij kennen.

In de praktijk verplichten de meeste staten het enkel indien men "trager rijdt dan het overige verkeer", of als men "voorrang dient te verlenen". Doe daar nog eens het concept bij dat rechts inhalen op wegen met meerdere rijstroken gewoon is toegestaan, en je zit met het huidige resultaat in de praktijk.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Afgaande op die lijst zie ik (globaal genomen) 2 verschillende regels:
1. Rechts rijden, behalve om in te halen
2. Rechts rijden indien onder de limiet

Sommige staten hebben enkel regel 1, anderen enkel regel 2 en sommige beide.
In Europa (en andere landen waar het verkeerssysteem van afgeleid is) hebben enkel regel 1.
Bij exclusief regel 2 zou je mogen links plakken zolang je maar tenminste de limiet rijdt. Verkeer dat boven de limiet rijdt moet maar rechts inhalen (als dat mag). Da's in ieder geval hoe ik het interpreteer.
🍉
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Als ik het kaartje zo bekijk, hebben alle rode, oranje en paarse staten eigenlijk behoorlijk matige regels. Paars “je moet plaats maken” verbetert wellicht de doorstroming, maar dwingt niet tot rechts houden (en het feit dat je niet pro-actief naar rechts moet, vertraagt de doorstroming op voorhand al). Rood en oranje met hun koppeling aan snelheid raken ook maar een beetje half aan de materie.

Het maakt het iets te gangbare statement dat je zo’n beetje mag doen wat je wilt niet minder juist. Maar dat er in de tussentijd nog veel te doen is, mag blijken uit de vele campagnes die worden gevoerd om verkeer in hemelsnaam een beetje rechts te krijgen. Van oudsher sterk door hulpdiensten, die het geslalom of wachten tot mensen eindelijk eens naar rechts gingen wel een keertje zat waren. Nu dus ook de NMA onder de vlag van courtesy. Eén beleefdheid die ook een beetje in de wet staat.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Chris schreef: wo 17 apr 2024, 11:44 Veel wegnummers in Athens, Georgia.

Afbeelding
GA10 Loop East - Exit 4 - US129 US441 GA15 South by formulanone, on Flickr
Het lijkt erop dat men FHWA-D(Modified) heeft toegepast, vergelijkbaar met RWS-Dd