[USA] Amerikaanse bewegwijzering

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door marcel » zo 31 dec 2023, 12:45

Chris schreef: za 16 dec 2023, 20:17 De US 41A is een alternate route. Dit soort 'special routes' bestaan nog veel.
Normaal gesproken wordt dat zo aangegeven, volgens mij maar zelden als achtervoegsel A.
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 21 jan 2024, 17:11

Foutje in Arizona, je nadert hier niet State Route 40, maar I-40. Dit soort dingen gaan met enige regelmaat fout in de Verenigde Staten.

Dit is in Ash Fork, één van de historische Route 66 plaatsen.

Afbeelding
Foto van Brian Lee Borgerding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 21 jan 2024, 20:19

Ik weet niet hoe zoiets voor de gemiddelde Amerikaan is, maar zoiets zou voor buitenlanders best verwarrend kunnen zijn. Wel vreemd dat dit gebeurt: interstate 40 zou in spreektaal toch uitgesproken worden als "I-40" en niet als "route 40", denk ik. Dan vraag je je af hoe zoiets kan gebeuren.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 21 jan 2024, 20:34

^^ Vaak zorgen ze er in de VS wel voor dat er geen twee wegen met hetzelfde nummer, maar van verschillende soorten, bij elkaar in de buurt lopen. Voor Interstates en US Routes is dat specifiek vastgelegd in de nummersystemen, en wat betreft Arizona State routes kent de staat geen SR-40.

Dat zorgt ervoor dat je als weggebruiker niet echt focust op de schildvorm; alle aandacht gaat naar het nummer. Ik denk dat dat bij uitstek is waar dit soort fouten ontstaan; maar er zal hierdoor dus ook geen verwarring ontstaan. Dit specifieke soort borden heeft ook hoofdzakelijk de functie van aankondigingsbord “er komt nu een belangrijkere kruising aan”. Als je iets van plan was, ga je vanzelf wel beter opletten - dan maar wel hopen dat er op de kruising zelf de goede schildjes staan (al zul je daar tenminste zien dat je een snelweg kruist).

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 21 jan 2024, 21:14

^^ Daarom had ik het ook over buitenlanders: die zijn wellicht wel gefixeerd op de I-40. En bij uitstek het Interstate-schild is wereldwijd bekend: het gemiddelde SR-schildje (die per staat een net ander vormpje heeft) zegt niemand iets. Daarom mogelijk wel verwarrend, vooral ook omdat voorwegwijzers in de VS niet bepaald gebruikelijk zijn.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 21 jan 2024, 21:32

Het is één van de reden dat in Australië is gekozen voor een alfanummeriek nummersysteem. Door een letter voor het nummer te plaatsen voorkom je dit soort misverstanden. Blijkbaar maken wegbeheerders zelf ook al de fout, om soms schildvormen door elkaar te halen, dan kan je dat ook niet verlangen van een simpele weggebruiker.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 21 jan 2024, 21:35

Met name state highway nummerschildjes die met een U.S. Highway nummerschild worden aangegeven zie ik met enige regelmaat voorbij komen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 21 jan 2024, 23:04

Snelwegfreak schreef: zo 21 jan 2024, 21:14 Daarom had ik het ook over buitenlanders: die zijn wellicht wel gefixeerd op de I-40. En bij uitstek het Interstate-schild is wereldwijd bekend: het gemiddelde SR-schildje (die per staat een net ander vormpje heeft) zegt niemand iets. Daarom mogelijk wel verwarrend, vooral ook omdat voorwegwijzers in de VS niet bepaald gebruikelijk zijn.
Omgekeerd: het feit dát er dan een voorwegwijzer verschijnt duidt dan op enig belang van de naderende kruising. En na dit bord zul je ook wel de nodige tekens zien wat voor soort weg je nadert. Ik herken zeker wel wat je zegt over het Interstate-schildje als iets dat er meteen voor je uitspringt als buitenlander (en misschien ook wel als je uit een totaal andere staat komt). Die signaleringsfunctie raak je zo kwijt, maar gelukkig zijn er nog andere signalen.
Vinny schreef: zo 21 jan 2024, 21:32 Het is één van de reden dat in Australië is gekozen voor een alfanummeriek nummersysteem. Door een letter voor het nummer te plaatsen voorkom je dit soort misverstanden. Blijkbaar maken wegbeheerders zelf ook al de fout, om soms schildvormen door elkaar te halen, dan kan je dat ook niet verlangen van een simpele weggebruiker.
De Australische keuze draaide er vooral om dat je met een prefix beter het belang van de weg inzichtelijk kon maken. Ik weet ook niet over prefix+nummer minder gevoelig is voor fouten dan het type weg aanduiden met een schildvorm. Een A71 per ongeluk als B71 op de borden zetten kan toch even makkelijk als een Interstate-nummer per ongeluk als SR-nummer op de borden zetten. Het soort twijfel dat het bij de weggebruiker oproept lijkt me ook vergelijkbaar.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 22 jan 2024, 20:04

Een verkeerd schildje gebruiken, dat komt veel vaker voor dan een verkeerde letter gebruiken. Behoudens enkele twijfelachtige gevallen zoals de kwestie of iets al een autosnelweg is, indirecte verwijzingen, nummers in het buitenland en 'problemen' bij decentralisatierondes ben ik zoiets nooit in het echt tegengekomen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 22 jan 2024, 20:13

Wegwijzers worden in de Verenigde Staten nog in-house door de lokale steunpunten van de state DOT geproduceerd voor zover ik weet.

Er is ook nog wel enige variatie tussen de staten daardoor. Texas gebruikte tot vrij recent nog hout voor bijna alle wegwijzers behalve portaalwegwijzers. California plaatst afritnummers op interne tabs, Arizona gebruikte tot lang nog button copy, afstandsborden in Virginia zijn anders dan in de meeste andere staten, etc.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 24 jan 2024, 13:09

Op 6 januari is in Utah de State Route 177 (West Davis Highway) geopend. Dit is een autosnelweg, maar wordt bewegwijzerd zonder bestemming of wegnaam, alleen maar het nummer 177. Dus het is niet bepaald duidelijk dat dit niet een random afrit is, maar een knooppunt naar een andere autosnelweg.

UDOT geeft als antwoord op een vraag hierover:
engineers decided the signs should just say SR-177. We thought there might be some confusion in the future once the highway extends into counties north of Davis County.

Iemand anders zegt daarop:
why was it named West Davis Highway and that name used in all the PR if it would never be used on the signage?

I agree with many on here that some kind of name - whether it is WDH or Syracuse- is added on that huge empty sign to help more of the drivers since that is what signage is for. To help ALL the drivers as much as possible and not just the few that understand what SR 177 is.

Afbeelding

Afbeelding

SAN RED
stadsweg

Bericht door SAN RED » wo 24 jan 2024, 14:31

Lijkt mij wel een mooi nieuw stuk weg.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 10 feb 2024, 19:42

I-5 en I-805 ten zuiden van San Diego hebben afstandenborden naar Tijuana en Ensenada in Mexico:

Afbeelding
Afbeelding

Tussen LA en San Diego staat langs de I-5 nog een afstandenbord met zowel mijlen als kilometers:

Afbeelding

Verder zag ik dat bij de aansluiting van Beyer Blvd naar de CA-905 in San Diego deze al als I-905 staat aangegeven. Op Streetview is dit nog niet te zien (dit is de locatie). Op de Wegenwiki lees ik wel dat er plannen zijn om dit de I-905 te maken. Op de CA-905 (of is het nu I-905) zelf is dit nog niet te zien, in ieder geval niet op het deel tussen I-805 en I-5: daar staan gewoon de standaard Californische State Highway-schildjes.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 11 feb 2024, 12:17

Die laatste had ik vorig jaar ook gefotografeerd:
Afbeelding
maar die naar Ensenada had ik niet gezien.

CA-905 heb ik zelfs in Mexico gezien (zie ook het Mexico topic)
Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 11 feb 2024, 15:23

De CA-905 in Mexico was me niet opgevallen, maar ik ben ook niet aan die kant van Tijuana geweest. Alleen in het centrum en bij het strand. Wel heb ik I-5 aangegeven zien staan op meerdere plekken:

https://www.google.nl/maps/@32.5360147, ... ?entry=ttu
https://www.google.nl/maps/@32.5321386, ... ?entry=ttu
https://www.google.nl/maps/@32.5359755, ... ?entry=ttu