[USA] Amerikaanse bewegwijzering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
SAN RED
verkeersader
Berichten: 757
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door SAN RED »

Kunnen de pijlen nog lomper :|
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Rene »

Dat is smaak. Zelf vind ik pijlpunten die een driehoek zijn een heel stuk lomper dan hartkoppijlpunten. En pijlen die te klein zijn, zoals in Polen irriteren me ook. Maar deze pijlen ? Ik zou zelf ervoor kiezen om de afgaande pijl van de combipijl precies vormgelijk te hebben aan de pijl rechts ervan, maar zoals het hier is vormgegeven ervaar ik het in elk geval niet als lomp.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24901
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino »

Ik vind lomp het woord niet. Ik heb wat meer met de verhoudingen zoals ik ze uit Nederland ken, wat enigszins lijkt te zijn wat René hierboven beschrijft, maar de esthetische verschil is voor mij niet heel groot. Wat ik lastiger vind, is wat dit doet met de algehele bord-indeling: harde scheiding, daardoor doelen sterk naar boven. Dat vind ik esthetisch al wat lastig, en daar komt dan nog bij dat je sneller in ruimteproblemen kunt komen bij grotere hoeveelheden doelen.
Gebruikersavatar
Autostrada
autoweg
Berichten: 1691
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Autostrada »

Chris schreef: vr 15 mei 2026, 19:31
Memphis was het enige logische geweest wat mij betreft.

Op basis van SV is dit portaal rond 2015 geplaatst. Daarvoor stond er slechts een bordje in de berm met exit Gluckstadt.
Memphis is vanaf dit punt nog zo'n 3 uur rijden, 310km verderop. En Memphis ligt in Tennessee, terwijl we hier in Mississippi rijden.
Grenada komt al op de borden bij Jackson, overigens vergezeld van Memphis. Op de 300km I-55 tussen Jackson en Memphis heb je verder geen portaal borden, het portaal bij Gluckstadt is dus een discontinuering. Maar zo bizar vind ik het dus ook weer niet.

https://maps.app.goo.gl/sgSaDnkx2iNjWhrN7
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Zuidelijker staat Memphis wel aangegeven bij belangrijkere aansluitingen: https://www.google.com/maps/@32.4123193 ... FQAw%3D%3D

Bij minder belangrijke aansluitingen is het inderdaad alleen Grenada.

Dat Memphis in Tennessee ligt lijkt me niet hele relevant, want grote delen van de agglomeratie liggen in Mississippi en Arkansas; in Mississippi o.a. Southaven en Olive Branch. Southaven is de laatste stad aan de I-55 in Tennessee en is nog veel groter dan Grenada, maar is de facto al een voorstad van Memphis. Vanaf Grenada staat er gelukkig Memphis, en geen Southaven.

De afstanden zijn hier inderdaad lang, en dan zie je dat kleinere steden soms wel de overhand krijgen; zie ook New Mexico waar steden als Santa Rosa en Tucumcari heel prominent op de borden staan in plaats van bv. Amarillo, of Las Cruces in plaats van het veel grotere El Paso dat maar iets verderop ligt. In Canada komt het ook voor, op de A5 in Québec vanaf Wakefield heb ik me ooit verbaasd over het doel Gatineau; pas bij het knooppunt met de A50, twee kilometer voor Ottawa, komt de hoofdstad van Canada (die net over de provinciegrens ligt) op de borden.

In de VS komt dit veel meer voor. Op de I-10 moet je het bij New Orleans doen met Bay St. Louis als je richting oosten rijdt, terwijl het veel grotere Gulfport maar iets verder ligt (en nota bene in dezelfde staat). Op de I-59 in dezelfde omgeving is Hattiesburg het doel richting noorden; daar is nog wat voor te zeggen omdat Tuscaloosa en Birmingham echt veel verder weg liggen.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris »

Gatineau is wel een stad met bijna 300.000 inwoners. Maar niet zo bekend omdat het tegenover Ottawa ligt.

In de VS heb je op I-80 in Pennsylvania ook diverse kleine plaatsen als control city. Men lijkt in de VS niet heel duidelijke richtlijnen te hebben over wat er gekozen moet worden. Grenada is ook geen belangrijk knooppunt of industrieel centrum.
Gebruikersavatar
SAN RED
verkeersader
Berichten: 757
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door SAN RED »

^^ Eigenlijk logisch dat daar geen richtlijn voor is; in tegenstelling tot in Europa rijdt men daar primair op routenummers
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris »

Het begrip control city komt toch wel uit de VS, dus dit is wel ingebakken in het systeem. Dus je zou denken dat er dan ook wel een richtlijn voor is.
Gebruikersavatar
SAN RED
verkeersader
Berichten: 757
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door SAN RED »

^^ hmm ja/nee uiteindelijk niet.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24901
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino »

^^ Treffende samenvatting. In iets meer detail het volgende:
  • Section 2E.07 (Designation of Destinations) van de MUTCD verwijst naar de Guidelines for the Selection of Supplemental Guide Signing opgesteld door AASHTO.
  • Op het gebied van control cities geeft deze echter een lijst van control cities per interstate highway, geen set criteria om vast te stellen hoe je een control city op een route vastlegt.
  • In de MUTCD komt wel met zoveel woorden naar voren dat het de "next major destination" moet zijn.
Vervolgens bepaalt het genoemde artikel 2E.07 van MUTCD wel vrij expliciet waar en hoe de control city op de borden moet terugkomen. De realiteit is en blijft er een waarbij de nodige staten op een aantal plaatsen niet conform die richtlijn bewegwijzeren: de plaats die als control city bewegwijzerd zou moeten staan, blijkt vervangen door een andere plaats. Dat is al heel lang zo, dus ook niet een gevolg van een gewijzigde richtlijn of zo. Maar het lijkt ook wel vrij duidelijk dat hier geen vorm van federale handhaving op plaatsvindt - dit in tegenstelling tot hoe ooit tegen de laatste staten met opeenvolgende afritnummers is gezegd dat ze nu toch wel eens over moesten naar nummering gebaseerd op de dichtstbijzijnde milepost.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 18 mei 2026, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SAN RED
verkeersader
Berichten: 757
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door SAN RED »

Pino schreef: ma 18 mei 2026, 15:09 Treffende samenvatting. In iets meer detail...
:rofl2: "mijn samenvatting" was wel heel kort...
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43259
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Vinny »

Pino schreef:Op het gebied van control cities geeft deze echter een lijst van control cities per interstate highway, geen set criteria om vast te stellen hoe je een control city op een route vastlegt.
Het komt een beetje neer op een cirkelredenering:
Een 'control city' is een stad die dusdanig belangrijk is om vermeld te worden op de bewegwijzering. En op de bewegwijzering vermelden we 'control city's'. :dyn_hyp:

Ik meen ooit gelezen te hebben dat de staten dat zelf mogen bepalen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6409
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door mhkamp »

Pino schreef: ma 18 mei 2026, 15:09 ^^ Treffende samenvatting. In iets meer detail het volgende:
  • Section 2E.07 (Designation of Destinations) van de MUTCD verwijst naar de Guidelines for the Selection of Supplemental Guide Signing opgesteld door AASHTO.
  • Op het gebied van control cities geeft deze echter een lijst van control cities per interstate highway, geen set criteria om vast te stellen hoe je een control city op een route vastlegt.
  • In de MUTCD komt wel met zoveel woorden naar voren dat het de "next major destination" moet zijn.
Vervolgens bepaalt het genoemde artikel 2E.07 van MUTCD wel vrij expliciet waar en hoe de control city op de borden moet terugkomen. De realiteit is en blijft er een waarbij de nodige staten op een aantal plaatsen niet conform die richtlijn bewegwijzeren: de plaats die als control city bewegwijzerd zou moeten staan, blijkt vervangen door een andere plaats. Dat is al heel lang zo, dus ook niet een gevolg van een gewijzigde richtlijn of zo. Maar het lijkt ook wel vrij duidelijk dat hier geen vorm van federale handhaving op plaatsvindt - dit in tegenstelling tot hoe ooit tegen de laatste staten met opeenvolgende afritnummers is gezegd dat ze nu toch wel eens over moesten naar nummering gebaseerd op de dichtstbijzijnde milepost.
Dan gaat hier wat mis denk ik. Drie staten met geen enkele control city in de desbetreffende staat. :roll:
Afbeelding
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.