[USA] Amerikaanse bewegwijzering
Moderator: Moderatoren
-
SAN RED
- verkeersader
- Berichten: 757
- Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 36943
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
- Locatie: Noord-Holland
Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering
Dat is smaak. Zelf vind ik pijlpunten die een driehoek zijn een heel stuk lomper dan hartkoppijlpunten. En pijlen die te klein zijn, zoals in Polen irriteren me ook. Maar deze pijlen ? Ik zou zelf ervoor kiezen om de afgaande pijl van de combipijl precies vormgelijk te hebben aan de pijl rechts ervan, maar zoals het hier is vormgegeven ervaar ik het in elk geval niet als lomp.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering
Ik vind lomp het woord niet. Ik heb wat meer met de verhoudingen zoals ik ze uit Nederland ken, wat enigszins lijkt te zijn wat René hierboven beschrijft, maar de esthetische verschil is voor mij niet heel groot. Wat ik lastiger vind, is wat dit doet met de algehele bord-indeling: harde scheiding, daardoor doelen sterk naar boven. Dat vind ik esthetisch al wat lastig, en daar komt dan nog bij dat je sneller in ruimteproblemen kunt komen bij grotere hoeveelheden doelen.
-
Autostrada
- autoweg
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19
Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering
Op basis van SV is dit portaal rond 2015 geplaatst. Daarvoor stond er slechts een bordje in de berm met exit Gluckstadt.
Memphis is vanaf dit punt nog zo'n 3 uur rijden, 310km verderop. En Memphis ligt in Tennessee, terwijl we hier in Mississippi rijden.
Grenada komt al op de borden bij Jackson, overigens vergezeld van Memphis. Op de 300km I-55 tussen Jackson en Memphis heb je verder geen portaal borden, het portaal bij Gluckstadt is dus een discontinuering. Maar zo bizar vind ik het dus ook weer niet.
https://maps.app.goo.gl/sgSaDnkx2iNjWhrN7
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
- Berichten: 33783
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
- Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣
Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering
Bij minder belangrijke aansluitingen is het inderdaad alleen Grenada.
Dat Memphis in Tennessee ligt lijkt me niet hele relevant, want grote delen van de agglomeratie liggen in Mississippi en Arkansas; in Mississippi o.a. Southaven en Olive Branch. Southaven is de laatste stad aan de I-55 in Tennessee en is nog veel groter dan Grenada, maar is de facto al een voorstad van Memphis. Vanaf Grenada staat er gelukkig Memphis, en geen Southaven.
De afstanden zijn hier inderdaad lang, en dan zie je dat kleinere steden soms wel de overhand krijgen; zie ook New Mexico waar steden als Santa Rosa en Tucumcari heel prominent op de borden staan in plaats van bv. Amarillo, of Las Cruces in plaats van het veel grotere El Paso dat maar iets verderop ligt. In Canada komt het ook voor, op de A5 in Québec vanaf Wakefield heb ik me ooit verbaasd over het doel Gatineau; pas bij het knooppunt met de A50, twee kilometer voor Ottawa, komt de hoofdstad van Canada (die net over de provinciegrens ligt) op de borden.
In de VS komt dit veel meer voor. Op de I-10 moet je het bij New Orleans doen met Bay St. Louis als je richting oosten rijdt, terwijl het veel grotere Gulfport maar iets verder ligt (en nota bene in dezelfde staat). Op de I-59 in dezelfde omgeving is Hattiesburg het doel richting noorden; daar is nog wat voor te zeggen omdat Tuscaloosa en Birmingham echt veel verder weg liggen.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85895
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering
Gatineau is wel een stad met bijna 300.000 inwoners. Maar niet zo bekend omdat het tegenover Ottawa ligt.
In de VS heb je op I-80 in Pennsylvania ook diverse kleine plaatsen als control city. Men lijkt in de VS niet heel duidelijke richtlijnen te hebben over wat er gekozen moet worden. Grenada is ook geen belangrijk knooppunt of industrieel centrum.
In de VS heb je op I-80 in Pennsylvania ook diverse kleine plaatsen als control city. Men lijkt in de VS niet heel duidelijke richtlijnen te hebben over wat er gekozen moet worden. Grenada is ook geen belangrijk knooppunt of industrieel centrum.
-
SAN RED
- verkeersader
- Berichten: 757
- Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38
Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85895
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering
Het begrip control city komt toch wel uit de VS, dus dit is wel ingebakken in het systeem. Dus je zou denken dat er dan ook wel een richtlijn voor is.
-
SAN RED
- verkeersader
- Berichten: 757
- Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering
- Section 2E.07 (Designation of Destinations) van de MUTCD verwijst naar de Guidelines for the Selection of Supplemental Guide Signing opgesteld door AASHTO.
- Op het gebied van control cities geeft deze echter een lijst van control cities per interstate highway, geen set criteria om vast te stellen hoe je een control city op een route vastlegt.
- In de MUTCD komt wel met zoveel woorden naar voren dat het de "next major destination" moet zijn.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 18 mei 2026, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
SAN RED
- verkeersader
- Berichten: 757
- Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 43259
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
- Locatie: Friesland
Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering
Het komt een beetje neer op een cirkelredenering:Pino schreef:Op het gebied van control cities geeft deze echter een lijst van control cities per interstate highway, geen set criteria om vast te stellen hoe je een control city op een route vastlegt.
Een 'control city' is een stad die dusdanig belangrijk is om vermeld te worden op de bewegwijzering. En op de bewegwijzering vermelden we 'control city's'.
Ik meen ooit gelezen te hebben dat de staten dat zelf mogen bepalen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6409
- Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
- Locatie: Nieuw Buinen
Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering
Dan gaat hier wat mis denk ik. Drie staten met geen enkele control city in de desbetreffende staat.Pino schreef: ma 18 mei 2026, 15:09Treffende samenvatting. In iets meer detail het volgende:
Vervolgens bepaalt het genoemde artikel 2E.07 van MUTCD wel vrij expliciet waar en hoe de control city op de borden moet terugkomen. De realiteit is en blijft er een waarbij de nodige staten op een aantal plaatsen niet conform die richtlijn bewegwijzeren: de plaats die als control city bewegwijzerd zou moeten staan, blijkt vervangen door een andere plaats. Dat is al heel lang zo, dus ook niet een gevolg van een gewijzigde richtlijn of zo. Maar het lijkt ook wel vrij duidelijk dat hier geen vorm van federale handhaving op plaatsvindt - dit in tegenstelling tot hoe ooit tegen de laatste staten met opeenvolgende afritnummers is gezegd dat ze nu toch wel eens over moesten naar nummering gebaseerd op de dichtstbijzijnde milepost.
- Section 2E.07 (Designation of Destinations) van de MUTCD verwijst naar de Guidelines for the Selection of Supplemental Guide Signing opgesteld door AASHTO.
- Op het gebied van control cities geeft deze echter een lijst van control cities per interstate highway, geen set criteria om vast te stellen hoe je een control city op een route vastlegt.
- In de MUTCD komt wel met zoveel woorden naar voren dat het de "next major destination" moet zijn.

"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.