Hoe snel is het viaduct bij 't Harde opgebouwd? De liggers werden ook 2 - 3 weken na de sloop als geplaatst. Daarnaast is een deel van de pijlers (oplegbalk) in prefab uitgevoerd.Chris schreef: ma 12 dec 2022, 13:00 De liggers worden nu al geplaatst blijkbaar. Hoefden ze geen nieuw landhoofd en tussensteunpunt te bouwen? Of kan dat zo snel?
https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/a ... ember-2022Rijkswaterstaat schreef:A1: plaatsen liggers viaduct bij Apeldoorn Hoog Burel; 16 – 19 december 2022
We bouwen een nieuw viaduct over de snelweg A1 bij Apeldoorn. Hiervoor moeten we steunpunten en liggers over de A1 plaatsen. Om dit veilig uit te voeren, is de A1 tussen aansluiting Kootwijk en Hoenderloo van vrijdag 16 december 20.00 tot maandag 19 december 2022 05.00 uur in beide richtingen afgesloten.
[A001] Barneveld - Apeldoorn (ex. knooppunt Barneveld)
Moderator: Moderatoren
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
Re: [A001] Barneveld - Apeldoorn (ex. knooppunt Barneveld)
-
Chris
- Moderator
Ik kwam vanochtend over de A1 van Apeldoorn richting Barneveld. Het viaduct Hoog Burel lijkt uit één grote overspanning te staan, ik zag volgens mij geen middensteunpunt. Dat moeten dan best lange liggers zijn.
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
https://goo.gl/maps/uCR5wn7Ey4tgfZDZA
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
Vergeet niet dat dit viaduct veel hoger is, dan het viaduct bij Hoogburel.
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
https://www.gld.nl/nieuws/7822601/de-a1 ... ing-houden
Overigens lijkt het viaduct grotendeels in prefab uitgevoerd te worden en gaat men aankomende weekend ook gelijktijdig de pijlers, enz plaatsen.
Overigens lijkt het viaduct grotendeels in prefab uitgevoerd te worden en gaat men aankomende weekend ook gelijktijdig de pijlers, enz plaatsen.
-
Chris
- Moderator
Dronebeelden van het viaduct.
Het is allemaal prefab inderdaad, ook de drie tussensteunpunten waren er donderdag volgens mij nog niet.
Link
Het is allemaal prefab inderdaad, ook de drie tussensteunpunten waren er donderdag volgens mij nog niet.
Link
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
https://www.cementonline.nl/hergebruik- ... -liggers-2
Nog interessant artikel m.b.t. herbruik van oude liggers.
Nog interessant artikel m.b.t. herbruik van oude liggers.
-
Chris
- Moderator
Nog een timelapse. Goed te zien dat alles prefab is, ook de pijlers. In één weekend zo'n heel viaduct in ruwbouw gebouwd.
Link
Link
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
Leuke video. Volgens mij komen de liggers van het gesloopte viaduct in de zijvelden te liggen, want deze zijn volgens het artikel van Cementonline rond de 14 - 15 meter lang.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Ongelooflijk. Effe een viaductje vervangen... in één weekend!
In Duitsland zou dat met gemak een jaar duren. Ik rij er vanmiddag onderdoor. 
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Chris
- Moderator
Het Viaduct Hoog-Burel wordt morgen om 07:00 opengesteld.
Foto van Rijkswaterstaat

Foto van Rijkswaterstaat

-
Chris
- Moderator
Wat plaatjes van het nieuwe viaduct Hoog-Buurlo.

A1 Viaduct Hoog-Buurlo 01 by European Roads, on Flickr
Die terminal links heeft eigenlijk geen enkele functie, zo ver van de rijbaan. Het is vrijwel onmogelijk om daar op te rijden behalve van de zijkant. Er staan buiten beeld zelfs bomen links dichter op de rijbaan.

A1 Viaduct Hoog-Buurlo 03 by European Roads, on Flickr

A1 Viaduct Hoog-Buurlo 08 by European Roads, on Flickr
Verzorgingsplaats De Hucht.

A1 Viaduct Hoog-Buurlo 09 by European Roads, on Flickr
Het nieuwe viaduct.

A1 Viaduct Hoog-Buurlo 10 by European Roads, on Flickr
Van de andere kant.

A1 Viaduct Hoog-Buurlo 12 by European Roads, on Flickr
Aansluiting Hoenderloo in de verte.

A1 Viaduct Hoog-Buurlo 13 by European Roads, on Flickr
Ecoduct Hoog-Buurlo in de verte.

A1 Viaduct Hoog-Buurlo 18 by European Roads, on Flickr

A1 Viaduct Hoog-Buurlo 01 by European Roads, on Flickr
Die terminal links heeft eigenlijk geen enkele functie, zo ver van de rijbaan. Het is vrijwel onmogelijk om daar op te rijden behalve van de zijkant. Er staan buiten beeld zelfs bomen links dichter op de rijbaan.

A1 Viaduct Hoog-Buurlo 03 by European Roads, on Flickr

A1 Viaduct Hoog-Buurlo 08 by European Roads, on Flickr
Verzorgingsplaats De Hucht.

A1 Viaduct Hoog-Buurlo 09 by European Roads, on Flickr
Het nieuwe viaduct.

A1 Viaduct Hoog-Buurlo 10 by European Roads, on Flickr
Van de andere kant.

A1 Viaduct Hoog-Buurlo 12 by European Roads, on Flickr
Aansluiting Hoenderloo in de verte.

A1 Viaduct Hoog-Buurlo 13 by European Roads, on Flickr
Ecoduct Hoog-Buurlo in de verte.

A1 Viaduct Hoog-Buurlo 18 by European Roads, on Flickr
-
Steyn_E
- autoweg
Da’s een beste ruimtereservering; kunnen zo nog 2 stroken bij.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
De betonnen pijlers staan buiten de obstakelvrije zone, maar ik zou ze toch wel afgeschermd hebben. We hebben ondertussen voorbeelden genoeg van een obstakelvrije ruimte die niet genoeg blijkt te zijn om een zeer ernstige aanrijding te voorkomen.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
2x3 zou daar makkelijk passen, ja. En is ook wel nodig gezien het vele vrachtverkeer. Maar ja, stikstof en Natura2000...Steyn_E schreef: do 27 apr 2023, 17:22 Da’s een beste ruimtereservering; kunnen zo nog 2 stroken bij.
-
Double-M
- polderweggetje
Bomen doen het toch juist goed op stikstof?
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
-
Ger81
- autoweg
Klopt, maar de stikstofproblematiek gaat over stikstofverbindingen, niet over het element stikstof.
Ubi volentia est, via est
-
Chris
- Moderator
Rijkswaterstaat schreef:A1: groot onderhoud tussen Stroe en Barneveld; juni - juli 2024
Rijkswaterstaat voert groot onderhoud uit aan de A1 tussen Stroe en Barneveld. Hiervoor zijn in 2024 meerdere weekendafsluitingen nodig. De eerste weekendafsluitingen zijn van 21 tot en met 24 juni en 28 juni tot en met 1 juli 2024.
De weg is dan afgesloten in de richting van Amersfoort tussen Stroe en Barneveld. Wij adviseren om rekening te houden met omleidingsroutes en een extra reistijd tot 30 minuten.
Werkzaamheden A1
De werkzaamheden bestaan uit het vervangen van asfalt en het aanbrengen van markeringen en detectielussen. Daarnaast worden onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan viaducten. Deze werkzaamheden bestaan onder andere uit het herstellen van betonschades.
Afsluitingen in juni 2024
In verband met de werkzaamheden is de A1 in de richting van Amersfoort 2 weekenden afgesloten tussen Stroe en Barneveld:
vrijdag 21 juni 20.00 tot maandag 24 juni 05.30 uur
vrijdag 28 juni 20.00 tot maandag 1 juli 05.30 uur. Dit weekend is ook de oprit van de A30 naar de A1 in de richting Amersfoort afgesloten.
Daarnaast vervangen we de deklaag van het asfalt op de op- en afritten bij Voorthuizen. In de nachten van maandag 3 juni tot donderdag 6 juni 2024 is er dagelijks 1 op- of afrit afgesloten tussen 20.00 en 05.00 uur.
In het najaar worden nog 2 weekendafsluitingen gepland waarbij de werkzaamheden in omgekeerde rijrichting uitgevoerd worden.
-
Chris
- Moderator
Bijzonder. Je ziet dit meer de laatste tijd. Ik vraag mij af of er meer speelt op de achtergrond.Rijkswaterstaat schreef:Uitstel werkzaamheden A1 tussen Stroe en Barneveld
De geplande werkzaamheden aan de A1 tussen Stroe en Barneveld worden uitgesteld. Tijdens een laatste controle bleek dat het op dit moment niet mogelijk is de werkzaamheden veilig en verantwoord uit te voeren. Het is nog niet bekend wanneer de werkzaamheden worden uitgevoerd.
De werkzaamheden aan de A1 tussen Stroe en Barneveld zouden plaatsvinden van 21 tot 24 juni en van 28 juni tot 1 juli 2024. Daarnaast stonden er tijdens de nachten van 3 tot 6 juni 2024 werkzaamheden gepland aan de op- en afritten bij Voorthuizen. Het is nog niet bekend wanneer de werkzaamheden worden uitgevoerd. Ze worden opnieuw ingepland.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Op de A1 tussen
Hoevelaken en Barneveld, oostwaarts, is de maximum snelheid aangepast. Op rijstrook 1 geldt een maximum van 90, op rijstroken 2 en 3 (de spitsstrook) 70. Reden volgens twee tekstkarren: "Gewijzigde snelheid wegens asfaltschade". 
-
janneman
- dorpsstraat
Klopt, we hebben het ervaren. Maar de rest van de “vernieuwde” A1 is perfect te rijden zowel van oost naar west als de andere kant op.
-
Berrychello
- verkeersader
Dit stimuleert het linksrijden helaas wel.
Het asfalt heeft wat slechte plekken, maar in Duitsland en België mag je gewoon met 120 over zo’n traject
Het asfalt heeft wat slechte plekken, maar in Duitsland en België mag je gewoon met 120 over zo’n traject
-
Berrychello
- verkeersader
Wat zijn ze nu aan het doen tussen Barneveld en Apeldoorn? De hele zuidelijke rijbaan is dicht maar ik zie weinig werkzaamheden.
Het is nu 2x2 op de noordelijke rijbaan, dat past echt net op het asfalt, met een heel smalle rijstrook 1 in beide richtingen.
Het is nu 2x2 op de noordelijke rijbaan, dat past echt net op het asfalt, met een heel smalle rijstrook 1 in beide richtingen.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
De linkerrijstrook van de wegverlegging is inderdaad heel smal. Echt niet meer dan 2 meter. Neem geen risico, zeker niet bij vrachtwagens, en blijf gewoon rechts.
-
Chris
- Moderator
4+0 is duidelijk herondekt. Dit zag je jarenlang bijna nooit voor regulier onderhoud. De laatste 2-3 jaar veel frequenter.Berrychello schreef: za 01 nov 2025, 19:42Het is nu 2x2 op de noordelijke rijbaan, dat past echt net op het asfalt, met een heel smalle rijstrook 1 in beide richtingen.
Ik vind het wel bijzonder dat zulke smalle 4+0 systemen toegelaten zijn. Op de A7 bij Joure kan zoiets nog, maar de A1 heeft hier een groot aantal vrachtwagens en hoge intensiteiten waardoor de kans op een ongeval veel groter is. En dan heb je meteen een rijbaanblokkade.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
De werkzaamheden duren nog tot 7 december.Berrychello schreef: za 01 nov 2025, 19:42 Wat zijn ze nu aan het doen tussen Barneveld en Apeldoorn?
-
Berrychello
- verkeersader
Ik ben wel wat vrachtwagens voorbij gereden maar bij een huurvrachtwagen vannacht ging het bijna mis. Toen ik er achter reed stuurde ie rakelings langs de bebording.
Nu is mijn auto niet zo breed (Golf 7) maar een collega met een eTron GT blijft er sowieso rechts rijden.
Voor de capaciteit doet het dus niet veel, maar ik hoor ook weinig extra berichten over vertraging of ongelukken (eentje van de week in de ochtendspits).
Nu is mijn auto niet zo breed (Golf 7) maar een collega met een eTron GT blijft er sowieso rechts rijden.
Voor de capaciteit doet het dus niet veel, maar ik hoor ook weinig extra berichten over vertraging of ongelukken (eentje van de week in de ochtendspits).
-
Autostrada
- autoweg
Heb het nu een paar keer gereden. Je hebt inderdaad stalen zenuwen nodig, én het verkeer op rijstrook 2 moet absoluut niet over de tijdelijke markering heen komen op rijstrook 1 - want dan pas je er echt niet meer bij. Toch vind ik de situatie aldaar zeker niet de meest penibele die ik ooit heb meegemaakt op 4+0. Ik kan me Duitse baustelles voor de geest halen waar het krapper was. Er lijkt ook her en der wat asfalt bijgelegd te zijn in de zuidelijke berm van de noordelijke rijbaan. De rijbaan breedte is 13m als ik hem opmeet op Google Maps. Als je doorrijdt over de E30 kom je bij Ibbenbüren weer over een stuk 4+0, voor mijn gevoel is deze minstens net zo krap als die op de Veluwe.Chris schreef: za 01 nov 2025, 19:47
4+0 is duidelijk herondekt. Dit zag je jarenlang bijna nooit voor regulier onderhoud. De laatste 2-3 jaar veel frequenter.
Ik vind het wel bijzonder dat zulke smalle 4+0 systemen toegelaten zijn. Op de A7 bij Joure kan zoiets nog, maar de A1 heeft hier een groot aantal vrachtwagens en hoge intensiteiten waardoor de kans op een ongeval veel groter is. En dan heb je meteen een rijbaanblokkade.
Dat gezegd hebbende; ik zag wel wat sporen in de berm van voertuigen de de verharding hadden verlaten, dat is natuurlijk wel een teken aan de wand. Je hebt ook truckers die het wel geloven en stoïcijns in het midden van de rijbaan gaan rijden; dan kan er dus niemand meer langs en is het de facto 1+2. Volgens mij valt het qua ongelukken en vertraging best wel mee (ik heb er zelf iig nog niet vast gestaan en het is echt een lang stuk 4+0).
-
Durashift
- expressweg
Ik heb hier afgelopen vrijdagmiddag gereden, met de werkauto + aanhanger van +/- zeven meter lang, rijrichting Apeldoorn > Stroe (waar ik de afrit nam die wel open is).
Aan het einde van de afsluiting van de zuidelijke rijbaan stonden die middag wat werkauto's. Verder richting het westen weinig activiteit gezien inderdaad. Zover ik kon waarnemen ligt er ook nog geen nieuw asfalt.
Als ik forummer wellproc mag geloven is het asfalt draai seizoen voor de meeste mengsels al voorbij.. dus wat men hier dan nog denkt goed te kunnen leggen voor slijtvaste jaren in de komende maand?
Qua rijgedrag op het 4+0 traject zijn er bij de viaducten en de (gesloten) op- en afritten wat extra ruimte op rechts van de gele kantstreep. Die heb ik benut om een BMW rijder (ik meen een 6 serie, uit mijn hoofd) voorbij te laten gaan. Ik zag hem in de spiegel al bij achterliggende vrachtwagens 'voorbij hoppen'. Gelukkig snapte deze bestuurder de hint.
Even later kwam er nog een treintje van drie voertuigen (te) snel (vond ik) voorbij, waaronder een Volvo V60. Niet echt smalle auto's maar ze vonden de ruimte kennelijk voldoende. Maar, het zou hun wel sieren om de aangepaste maximum snelheid iets meer te eerbiedigen. Met een 10 km/h verschil tussen het verkeer op rijstrook 2 en 1 kan er vlot voorbij gestoken te worden zonder 'er naast te blijven hangen' lijkt mij.
Aan het einde van de afsluiting van de zuidelijke rijbaan stonden die middag wat werkauto's. Verder richting het westen weinig activiteit gezien inderdaad. Zover ik kon waarnemen ligt er ook nog geen nieuw asfalt.
Als ik forummer wellproc mag geloven is het asfalt draai seizoen voor de meeste mengsels al voorbij.. dus wat men hier dan nog denkt goed te kunnen leggen voor slijtvaste jaren in de komende maand?
Qua rijgedrag op het 4+0 traject zijn er bij de viaducten en de (gesloten) op- en afritten wat extra ruimte op rechts van de gele kantstreep. Die heb ik benut om een BMW rijder (ik meen een 6 serie, uit mijn hoofd) voorbij te laten gaan. Ik zag hem in de spiegel al bij achterliggende vrachtwagens 'voorbij hoppen'. Gelukkig snapte deze bestuurder de hint.
Even later kwam er nog een treintje van drie voertuigen (te) snel (vond ik) voorbij, waaronder een Volvo V60. Niet echt smalle auto's maar ze vonden de ruimte kennelijk voldoende. Maar, het zou hun wel sieren om de aangepaste maximum snelheid iets meer te eerbiedigen. Met een 10 km/h verschil tussen het verkeer op rijstrook 2 en 1 kan er vlot voorbij gestoken te worden zonder 'er naast te blijven hangen' lijkt mij.