Alternatief voor handwijzers

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Via
2x4 autosnelweg

Re: Alternatief voor handwijzers

Bericht door Via » ma 06 apr 2015, 20:44

De ontwerpen kunnen mij ook zeker bekoren, maar ik voorzie nog wel praktische problemen als je ze wilt plaatsen. Ze dekken altijd wel het uitzicht op een fietsoversteek of van een achtergelegen woning af...

Albaufstieg
autoweg

Bericht door Albaufstieg » ma 06 apr 2015, 22:13

Nette ontwerpen inderdaad. Maar opzich heb ik weinig tegen de hoge handwijzers, ik vind ze vrij duidelijk en ook de hoogte waarop ze hangen vind ik wel prettig en ook passend bij hun functie: bevestigend op het beslispunt.

Maar op een locatie als deze zou ik een hoge handwijzer wel prefereren boven jouw systeem.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 07 apr 2015, 7:17

In bepaalde situaties kunnen hogere lichtwegwijzers nog steeds beter zijn ja. Wat mij betreft hoeven die ook niet allemaal te verdwijnen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 07 apr 2015, 19:26

Snelwegfreak schreef:Afbeelding
Zeer aardige opzet, alhoewel ik het wegnummer wel een beetje vind 'verdwijnen' in die hoek. Ik zou eerder opteren voor een langere pijl onderaan het bord, met het wegnummer boven de doelen.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 07 apr 2015, 22:18

^^ Voor de pijl geldt hetzelfde. Ik zou die toch liever links van de doelen uitgelijnd zien (rechts voor rechtsafslaande doelen), dus in een aparte kolom naast de doelen. Volgens Duits model dus - zie in de RWB-NA de rechterpagina linksonder.

De positie van het wegnummer vind ik dan wat minder belangrijk. Als maar links is uitgelijnd met de doelen van dezelfde richting kan het schildje boven de doelen staan of eronder.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 07 apr 2015, 22:28

^^ Dan krijg je onpraktisch brede borden.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » di 07 apr 2015, 22:38

^^ Niet zo zeer als je de wegnummers niet naast de doelen, maar boven of onder de doelen zet.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 07 apr 2015, 22:52

^^ Dan zouden de wegnummers wat mij betreft teveel in de verdrukking raken. Zeker wanneer die, zoals in Nederland, een prefix in zich hebben en dus vaak uit vier karakters bestaan.

Het bord wordt inderdaad wel wat breder zo, maar een beetje rondkijken in Duitsland geeft toch niet het idee dat de borden daar onpraktisch breed worden. En natuurlijk zijn ook de bestaande handwegwijzers precies zo ingedeeld.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 07 apr 2015, 22:58

Duitsland heeft geen prefix, veel smaller lettertype en vaak kortere plaatsnamen. Nogal een verschil :)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 07 apr 2015, 23:20

Valt wat mij betreft alleszins mee. Dd is vergelijkbaar met DIN Mittelschrift en plaatsnamen hebben naar mijn gevoel een zeer vergelijkbare lengte. Wel blinken we in Nederland negatief uit met lange doelen waarvoor we zelf hebben gekozen, van het slag Industrie Zuid-Limburg 10.000-10.500.

Zolang je het wegnummer een eigen regel geeft, doet het al dan niet hebben van een prefix voor het ruimtebeslag niet echt terzake.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 13 apr 2015, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.

martijnsch
polderweggetje

Bericht door martijnsch » ma 13 apr 2015, 10:41

Als vervanging van handwegwijzers zou ik een kleinere versie van deze 'snelwegvariant' wel kunnen waarderen.

Afbeelding

Het grootste bezwaar tegen handwegwijzers vind ik, omdat ze maar twee regels kunnen bevatten, ze per twee gegroepeerd zijn. Dat maakt het naar mijn idee onoverzichtelijk. Naar mijn idee moeten ze gegroepeerd zijn per richting, of per type, en niet vanwege de beperkingen van het middel.

En daarnaast vind ik dat je allen een volledig liggende pijl moet gebruiken als je net voor of tijdens het voorbij rijden van het bord moet afslaan.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » zo 26 apr 2015, 10:10

^^ Toevallig dacht ik hier gisteravond aan toen ik langs een paar handwegwijzers de N11 op reed. Zie de spoiler voor mijn poging om er wat van te maken.
SPOILER: TOON

Dit is de huidige situatie:
Afbeelding

Dit lijkt mij een aardig ontwerp, dergelijke borden zouden zo'n 2 meter hoog en (afhankelijk van de inhoud) ongeveer 3 meter breed worden.
Afbeelding

Zo zou dat dan moeten hangen:
Afbeelding

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 26 apr 2015, 12:14

Ben benieuwd hoe dat op een rotonde staat met vier richtingen. Krijg je aan de voor en achterkant ook zo'n arm met een paneel.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 26 apr 2015, 12:30

Handwijzers fungeren meestal (en zeker op dit soort plaatsen) toch ter confirmatie. Dan zijn zulke enorme borden niet nodig. De huidige lichtwegwijzers wat lager geplaatst voldoen dan m.i. Slechts op plaatsen waar géén voorwegwijzers staan zou je wellicht dit soort borden kunnen plaatsen, al vind ik ze wel érg groot en lomp.

Waarschijnlijk heb je ook enorme kapitaalhoogten gebruikt. Ik mijn ontwerpen hield ik de 120 mm van de lichtwegwijzers aan en kom ik op borden van 1,600x1,300 mm.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 26 apr 2015, 13:22

Als ik de Duitse manier overneem, kom ik op deze borden:

Afbeelding
Boven: 2300x700 mm
Onder: 1800x500 mm

Ik vind het een goed ontwerp, maar je komt bij langere plaatsnamen alsnog snel in de problemen met enorm brede borden.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » zo 26 apr 2015, 13:33

^^ Als kapitaalhoogte heb ik inderdaad gewoon 360mm aangehouden, dat is wellicht wat overtrokken. Alhoewel ik de tekst op handwegwijzers wel echt te klein vind om enigszins zinnig te zijn. Maar vooral je opmerking over lange plaatsnamen slaat de spijker op de kop. Die maken het soms verdraaid lastig met je lay-out, daar kwam ik met Alphen aan den Rijn al achter.

Staat Gasselterboerveenschemond eigenlijk ergens bewegwijzerd? :duck:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 26 apr 2015, 13:34

Die 120 mm valt best mee denk ik, zeker wanneer de borden laag geplaatst zijn zo net boven de geleiderail.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 26 apr 2015, 13:36

RSK schreef:^^ Toevallig dacht ik hier gisteravond aan toen ik langs een paar handwegwijzers de N11 op reed. Zie de spoiler voor mijn poging om er wat van te maken.
Zeker niet slecht, al zou ik de verwijzing A12 wel indirect houden als je deze wilt vermelden. Je komt immers niet onherroepelijk uit op de A12 (er is nog een afrit).

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » zo 26 apr 2015, 16:24

^^ Die 120mm vind ik wat te krap, zelfs als je het lager plaatst. Ik zou naar 180 of 200mm gaan.

De verwijzing A12 heb ik ook over getwijfeld, op dit moment staan er drie doelen op, allen voorzien van (A12). Aangezien de weg op één afrit na op de A12 uitkomt, vind ik dat het wel kan.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 26 apr 2015, 16:43

RSK schreef:Die 120mm vind ik wat te krap, zelfs als je het lager plaatst. Ik zou naar 180 of 200mm gaan.
De Duitse richtlijn RWB2000 leert ons het volgende:

Geschwindigkeit v <= 40 km/h - Schrifthöhe h = 105 mm
Geschwindigkeit v = 50 km/h - Schrifthöhe h = 126 mm
Geschwindigkeit v = 60-70 km/h - Schrifthöhe h = 140 mm
Geschwindigkeit v = 80-100 km/h - Schrifthöhe h = 175 mm

De Franse kapitaalhoogten op handwegwijzers liggen volgens de Franse richtlijn bewegwijzering vaak rond de 125 tot 160 mm.

Volgens mij hebben de Belgen ook iets van 120 mm kapitaalhoogte op hun handwegwijzers. Een kapitaalhoogte van 120 tot 160 mm komt dan in de richting. Meer dan dat is dus, zeker ook gezien het buitenland, echt veel te veel voor de functie die deze bordjes hebben.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 28 apr 2015, 7:29

Waarom je een bord ontwerpen met een pijl er in, als je ook het bord zo kan maken dat deze een pijlvorm heeft? Dan kan die pijl in het bord weg, en krijg je wat kortere borden.
Zoiets als dit dus (let niet op het wegnummer): https://flic.kr/p/fuUHzo
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 28 apr 2015, 7:57

Omdat je jezelf daarmee verplicht alsnog maximaal twee of drie bestemmingen op het bord te plaatsen. Plus, je wegnummer moet je ruiteren: dat is allemaal wel erg nieuw en anders in Nederland ;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 28 apr 2015, 8:04

^^ Britse handwegwijzers zijn dan wellicht een beter voorbeeld om te bewijzen dat het wel kan. Daar zet men gewoon wel vijf regels op een handwegwijzer. Je kunt dus best vier afslaande doelen en een wegnummer op een handwegwijzer kwijt. Maar esthetisch mooi vind ik het niet, en dat was niet anders geweest als men de brede Britse chevronpijl had vervangen door een simpele verbreding in de bies zoals je dat op het continent doorgaans ziet.

Het esthetische probleem zit hem dank ik in het feit dat je de klassieke handwegwijzer vormgeeft door een simpel (min of meer) gelijkzijdig driehoekje naast de bewegwijzerde doelen plaatst, et voila het bord heeft een zeer natuurlijke pijlvorm die instinctief door de weggebruiker als zodanig wordt geïnterpreteerd. Als het aantal regels op het bord omhoog gaat, kun je dat mechanisme niet echt meer toepassen, want dan zou ook die driehoek enorm breed worden. Om nog iets van een natuurlijk pijl-idee te geven, word je feitelijk gedwongen om dan maar zo'n Britse chevron in te zetten. Zoals de panelen bij Old Street laten zien zelfs nog een behoorlijk brede ook (die op het bord met vijf regels is namelijk ietsje breder dan die op het paneel met twee regels). Het geheel levert behoorlijk wat loze bordruimte op om nog enigszins het idee van een pijl te geven, en ik vraag me eigenlijk af of je dan ruimte wint ten opzichte van een regelbord met een simpel hartkoppijltje naast de doelen. De esthetische voors en tegens van een chevronpijl in je bord komen daar dan nog eens bij.
Snelwegfreak schreef:Als ik de Duitse manier overneem, kom ik op deze borden:
Je komt bij langere plaatsnamen alsnog snel in de problemen met enorm brede borden.
Wegnummer op een eigen regel zetten (de bovenste) zou dan toch gebalanceerdere borden moeten geven. Maar als ik het zo inschat mogelijk wel iets groter. Precieze impact zal afhangen van de lengte van het langste bewegwijzerde doel op het bord.
Laatst gewijzigd door Pino op di 28 apr 2015, 9:55, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 28 apr 2015, 9:54

Snelwegfreak schreef:Omdat je jezelf daarmee verplicht alsnog maximaal twee of drie bestemmingen op het bord te plaatsen. Plus, je wegnummer moet je ruiteren: dat is allemaal wel erg nieuw en anders in Nederland ;)
Volgens mij heb ik er in Frankrijk wel eens een met drie bestemmingen gezien. Ik vind de manier waarop men in Frankrijk rotondes bewegwijzert (dit soort borden links van de afslaande tak) wel een stuk prettiger dan de handwegwijzers. Gaat in Nederland echter niet lukken, daar zijn de rotondes hier te klein voor.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » di 28 apr 2015, 21:17

RSK schreef:Staat Gasselterboerveenschemond eigenlijk ergens bewegwijzerd?
Niet als zodanig, maar wel op een straatnaambordje met de Dideldomweg, twee regels, en te klein om het op tijd te kunnen zien.

Maar probeer het eens met Gasselternijveenschemond, scoort ook aardig met scrabble :mrgreen:
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 28 apr 2015, 21:38

^^ Ook de gemeente vindt Gasselterboerveenschemond soms een beetje te lang:
Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 29 apr 2015, 8:33

Het blijft jammer dat er nergens een Verlengde Nieuwe Gasselterboerveenschemondsche Rijksstraatweg bestaat. :twisted:

:offtopic:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » wo 29 apr 2015, 11:09

mhkamp schreef:Maar probeer het eens met Gasselternijveenschemond, scoort ook aardig met scrabble :mrgreen:
Past dat wel op een Scrabble-bord? :hap:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 29 apr 2015, 12:28

^^
Af-
bre-
kingen. :lol:
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » ma 18 mei 2015, 19:23

In de Eemshaven gebruiken ze deze borden:
https://www.google.nl/maps/@53.442965,6 ... e0!6m1!1e1
Nu alleen het wegnummer een gele kleur geven, en hij is top!
I'm average height... in Thailand.