Routeadvies Saarburg

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

kingpin1966
verkeersader

Routeadvies Saarburg

Bericht door kingpin1966 » ma 05 mar 2012, 14:30

Ik weet niet of dit het juiste deel van het forum is, zo niet dan gaarne verplaatsen naar het juiste deel.

Ik ben van plan om deze zomer naar Saarburg af te reizen met auto + caravan.
De te nemen route is A9 - A2 - A67 - A73 -A74 - BAB 61 - BAB 48 - BAB 1 tot Trier.

Van daar uit wordt het een beetje tricky, als ik vanuit Trier de B 51 neem kom ik een stuk met een stijgingspercentage van 10% tot 15% tegen (volgens ANWB routekaart).
Dat kan mijn auto niet aan, wel zonder de caravan maar niet met caravan.
Laat ik Trier links liggen en vervolg mijn weg op de BAB 1 om bij Reinsfeld richting Saarburg te rijden dan (weet ik van een eerdere vakantie) gaat het ook bergop, echter weet ik niet meer met hoeveel procent.
Het gaat om het stuk vanaf AD Moseltal tot AS Reinsfeld.
Wie heeft er daar al eens gereden en weet het steigingspercentage nog?

Alvast bedankt.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Chris
Moderator

Re: Routeadvies Saarburg

Bericht door Chris » ma 05 mar 2012, 14:46

Dat stuk A1 is inderdaad vrij steil, maar ik denk niet meer dan 5%, aangezien dat de maximale helling is voor nieuwere autobahnen (lees: autobahnen die na de tweede wereldoorlog zijn aangelegd). Incidenteel kom je 7 - 8% tegen op oudere autobahnen uit de jaren 30, maar zo steil zijn ze na de tweede wereldoorlog niet meer aangelegd. Dat betreffende stuk A1 dateert uit 1983.

Ik weet niet wat voor auto je hebt, maar een helling op een snelweg is makkelijker te houden dan op een Bundesstraße omdat je niet hoeft af te remmen voor bochten en dergelijke. Wel zijn dat soort hellingen vaak vrij lang, waardoor je terug moet schakelen, soms wel tot de 3e of zelfs 2e versnelling als het echt lang duurt. Maar dat geldt ook voor vrachtwagens, ik heb vaak genoeg gezien dat vrachtwagens slechts 30 km/h rijden. Meestal is er dan een 3e kruipstrook beschikbaar. Wel één tip; ga geen vrachtwagens inhalen op zo'n kruipstrook als je zelf maar iets sneller omhoog gaat. Dat is levensgevaarlijk. Dan kan je er beter maar even achter blijven hangen. Waar jij met caravan met 40 - 50 omhoog gaat kan een beetje middenklasser nog makkelijk met 130 - 140 omhoog. Vrachtwagens inhalen zou ik alleen doen als je met je caravan nog 70 - 80 kan halen, of iets langzamer als het erg rustig is, maar snelheidsverschillen van 60 - 130 km/h zijn erg gevaarlijk.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 05 mar 2012, 15:02

Heb een paar jaar geleden eens over de B51 tussen Trier en Saarburg gereden en kan me daar niet echt een steile helling in herinneren. Als ik naar het profiel van de omgeving kijk op Google Maps zie ik ook niet echt grote hoogteverschillen in de B51. Maar de veiligste route zou moeten zijn om niet de B51 te pakken, maar de weg die vanaf Trier de oever van de Moezel volgt en dan vanaf Konz de oever van de Saar. Volgens Bartjens kom je dan met minieme stijgingen in Saarburg aan ...

Overigens kan ik de B51 tussen Saarburg en Mettlach (dus naar het zuiden toe) aanraden als een erg mooie route. En wellicht kun je voor je heenreis met caravan ook het nuttige met het aangename verenigen. Over Luxembourg naar de Duitse A8 rijden, dan bij Merzig naar de B51 afslaan en Saarburg vanuit het zuiden benaderen.

kingpin1966
verkeersader

Bericht door kingpin1966 » ma 05 mar 2012, 15:35

^^
Via Luxemburg gaat hem niet worden, ik heb maar een 1.8 l motor in mijn auto liggen en heb, welliswaar een andere auto maar ook een 1.8 l motor, al genoeg bange momenten beleefd op de Belgische heuvelen.
In de 2e versnelling en dan nog bijna stilstaan, nee dank je.
Ik heb liever wat meer marge.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 05 mar 2012, 15:50

Hoe zwaar zijn dan de hellingen in de Ardense snelwegen? Dat zijn toch ook behoorlijk nieuwe routes die niet met echt hoge stijgingspercentages zijn aangelegd. Op de E25 aan de zuidkant van Luik zie je nog wel eens mensen schipperen, maar van de E411 herinner ik me dat alweer niet.

kingpin1966
verkeersader

Bericht door kingpin1966 » ma 05 mar 2012, 16:09

Pino schreef:Maar de veiligste route zou moeten zijn om niet de B51 te pakken, maar de weg die vanaf Trier de oever van de Moezel volgt en dan vanaf Konz de oever van de Saar. Volgens Bartjens kom je dan met minieme stijgingen in Saarburg aan ....
Je bedoeld de L137?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 05 mar 2012, 17:39

Ja die bedoelt ik. Als je eenmaal op die weg langs de Saar zit, heb je de nodige opties. Je kunt de Saar zelf volgen, of juist het kanaal dat vanaf Hamm recht naar het zuiden loopt. Je kunt de linkeroever pakken of de rechter. Het gaat er maar om dat je de heuvel die in de B51 na Konz zit kunt vermijden.

clemens
zandpaadje

Bericht door clemens » zo 04 okt 2020, 17:33

Vorig jaar naar camping Warsberg in Saarburg gereden. Heenweg via Schengen en N407 naar Saarburg. Terug de L 136 naar Grevenmacher genomen. Dat ging dus naar beneden en een heel steil stuk totdat je in het Moezeldal bent. Dit jaar weer naar deze camping en de route via Grevenmacher genomen en in het plaatsje Temmels de L136. Er stond geen bord, althans niet gezien, hoeveel % stijging deze route is. Nou, dat was steiler dan in Saarburg de Warsberg op met 12 haarspeldbochten en 10% stijging. Mijn Mazda CX5 van 2014 met een Fendt caravan van beladen ca. 1500 kg. ging met moeite de helling op. Vooral het eerste stuk moest ik de Mazda in zijn 1e houden. Met 5000 toeren de helling op want er zaten auto's achter mij. Ik kneep hem wel even .

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 04 okt 2020, 17:55

kingpin1966 schreef:
ma 05 mar 2012, 14:30
Van daar uit wordt het een beetje tricky, als ik vanuit Trier de B 51 neem kom ik een stuk met een stijgingspercentage van 10% tot 15% tegen (volgens ANWB routekaart).
Wie heeft er daar al eens gereden en weet het steigingspercentage nog?
Meldt zich. :)

Ik heb 3,5 jaar geleden een video gemaakt van de B51 tussen Trier en Saarburg: https://youtu.be/UTXtbl5KLQQ
- Startpunt in mijn video is de B51 bij het binnenrijden van Trier. Vanaf 3:35 voeg ik in op jouw route vanaf de A1/A602.
- De B51 bij Konz-Könen is verplaatst naar het westen. Waar ik bij 6:30 afsla ga je nu rechtdoor en iets verderop linksaf naar Saarburg. Je gaat dan niet meer door de bebouwde kom van Könen.
- Vanaf 10:30 komen oude en nieuwe route weer samen.
- De helling die jij waarschijnlijk bedoelt wordt bij 11:23 aangekondigd met dit bord: :J7: . De helling die daarop volgt is 12% met een afdaling richting Saarburg. Niet heel lang, maar wel even steil.

MaartenE
stadsweg

Bericht door MaartenE » zo 04 okt 2020, 18:47

^^
Dit topic is van 8 jaar geleden ;)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 04 okt 2020, 18:48

Overheen gelezen. :oops:

waldo79