Met alle respect, maar dat is wel een beetje bekrompen Randstedelijk denken. Volgens die perceptie moet de N9 dus ook omgenummerd worden naar N509, de N59 naar N859 en de N48 mag dan ook N348 gaan heten. In mijn optiek moet iedere bovenregionale verbinding een tweecijferig wegnummer krijgen. En dan is het maar jammer als dat een rustige 1x2-weg is. We hebben er nummers genoeg voor beschikbaar, en het is makkelijker in de communicatie. Driecijferige wegnummers genieten quasi geen bekendheid, behalve misschien de A325 (waar regelmatig file staat).Snelwegfreak schreef:Als een route echt belangrijk is, moet hij ook zo uitgebouwd zijn.
(Ontbrekende) wegnummers
Moderator: Moderatoren
-
- Penningmeester
Re: [N302][N307][N507][N023] Alkmaar - Lelystad - Kampen
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
-
- Hoofdmoderator
Daar zijn ook zeker ideeën over.RSK schreef:Volgens die perceptie moet de N9 dus ook omgenummerd worden naar N509,
Onzinvergelijking. Die wegen zijn (grotendeels) autoweg en (deels) ongelijkvloers.RSK schreef:de N59 naar N859 en de N48 mag dan ook N348 gaan heten.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- Voorzitter
Wat is er mis met de N48? Die is over de gehele lengte een autoweg met Vmax 100, alleen het laatste stukje bij Ommen is autoweg met Vmax 80. Dat is nou juist een tweecijferige N-weg die goed is uitgebouwd.RSK schreef:Met alle respect, maar dat is wel een beetje bekrompen Randstedelijk denken. Volgens die perceptie moet de N9 dus ook omgenummerd worden naar N509, de N59 naar N859 en de N48 mag dan ook N348 gaan heten.Snelwegfreak schreef:Als een route echt belangrijk is, moet hij ook zo uitgebouwd zijn.
Het zijn ook niet zoveel bovenregionale verbindingen die in aanmerking komen. In het westen wegen als de N242 en N201, in het zuiden wegen als de N256, N261, N277, in het noorden en oosten wegen als de N348, N319, N366, N355, N381, N351, N359. En daarnaast zijn sommige nummerwissels volstrekt zinloos. De N250 (en eigenlijk ook de N501) is niks meer dan een verlengde van de N9. De N288 is het verlengde van de A58. Waarom dan die nummerwissel(s)?In mijn optiek moet iedere bovenregionale verbinding een tweecijferig wegnummer krijgen. En dan is het maar jammer als dat een rustige 1x2-weg is. We hebben er nummers genoeg voor beschikbaar, en het is makkelijker in de communicatie. Driecijferige wegnummers genieten quasi geen bekendheid, behalve misschien de A325 (waar regelmatig file staat).
-
- Penningmeester

Laten we het er op houden dat het Nederlandse nummerbeleid niet om over naar huis te schrijven is. Los van de voorbeelden die jij noemt, zijn er natuurlijk ook de A5, A8 en N3 die ondanks een ogenschijnlijk belangrijk nummer maar een beperkte functie hebben. Dat zijn dan weer typisch de korte verbindingen die in Duitsland of Frankrijk een driecijferig nummer zouden krijgen.
Ik maak me stug dat je met de nummers 1-99 het leeuwendeel van het hoofdwegennet (laten we daar iedere thans genummerde weg met een limiet vanaf 80 eens voor nemen) kunt nummeren. Al was het maar door verlengstukken hetzelfde nummer te geven. Treintjes als de N460-461-462 of A73-N322-N323 zijn prima voorbeelden van overbodig nummergebruik. En reserveren om het reserveren vind ik maar onpraktisch systeemdenken.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
-
- 2x4 autosnelweg
Ik acht de kans klein dat er in de komende 50 jaar meer dan drie A-Nxx rijkswegen bijkomen (verlengingen en verleggingen uiteraard niet meegenomen, zoals de A15), en we hebben er nog zo'n 40 ongebruikt op de plank liggen. Als de N23 al in gepland was, liggen de N24-25-26 ook nog klaar.
Omnummeren om een weg een cijfer minder te geven (en de weg belangrijker te doen klinken) gaat wat ver, maar als je toch wilt omnummeren voor een logischer route, doe het dan goed.
PS het staartje N48 zou eigenlijk ook N348 genoemd moeten worden (en overgedragen aan de provincie) en de rest van de N48 kan dan zelfs eventueel N36 worden. Ik zie de N340 of de N348 nog niet snel deel van het rijkswegennet worden.
Omnummeren om een weg een cijfer minder te geven (en de weg belangrijker te doen klinken) gaat wat ver, maar als je toch wilt omnummeren voor een logischer route, doe het dan goed.
PS het staartje N48 zou eigenlijk ook N348 genoemd moeten worden (en overgedragen aan de provincie) en de rest van de N48 kan dan zelfs eventueel N36 worden. Ik zie de N340 of de N348 nog niet snel deel van het rijkswegennet worden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- Voorzitter
Laat ik het zo zeggen, er zijn genoeg vrije plekken om op te vullen met tweecijferige nummers.RSK schreef:Voor "niet zoveel" noem je er anders nog aardig wat.
![]()
Ik kan me hier ook helemaal bij aansluiten.Laten we het er op houden dat het Nederlandse nummerbeleid niet om over naar huis te schrijven is. Los van de voorbeelden die jij noemt, zijn er natuurlijk ook de A5, A8 en N3 die ondanks een ogenschijnlijk belangrijk nummer maar een beperkte functie hebben. Dat zijn dan weer typisch de korte verbindingen die in Duitsland of Frankrijk een driecijferig nummer zouden krijgen.
Ik maak me stug dat je met de nummers 1-99 het leeuwendeel van het hoofdwegennet (laten we daar iedere thans genummerde weg met een limiet vanaf 80 eens voor nemen) kunt nummeren. Al was het maar door verlengstukken hetzelfde nummer te geven. Treintjes als de N460-461-462 of A73-N322-N323 zijn prima voorbeelden van overbodig nummergebruik. En reserveren om het reserveren vind ik maar onpraktisch systeemdenken.
De A24 komt er natuurlijk nog wel: de Blankenburgtunnel. Wat er verder in vijftig jaar tijd aan nieuwe nummers bij kan komen... Wellicht een A54 door het Westland?Peter schreef:Ik acht de kans klein dat er in de komende 50 jaar meer dan drie A-Nxx rijkswegen bijkomen (verlengingen en verleggingen uiteraard niet meegenomen, zoals de A15), en we hebben er nog zo'n 40 ongebruikt op de plank liggen. Als de N23 al in gepland was, liggen de N24-25-26 ook nog klaar.
Daar is best wat voor te zeggen, voor een doorgaande N36 Hoogeveen-Almelo.PS het staartje N48 zou eigenlijk ook N348 genoemd moeten worden (en overgedragen aan de provincie) en de rest van de N48 kan dan zelfs eventueel N36 worden. Ik zie de N340 of de N348 nog niet snel deel van het rijkswegennet worden.
-
- 2x3 autosnelweg
Als het gaat om de wegnummering van N-wegen, kan Nederland nog veel leren van België.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- verkeersader
-
- Secretaris
Ja, laten we de nieuwe weg N302g noemen. Deden ze in België bij de N19g ook... 

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- 2x3 autosnelweg
Nu is de N-nummering in België een netwerk, (nou ja, netwerk...) dat naast de A-nummering bestaat. Zou in Nederland natuurlijk ook kunnen. Alleen ons systeem heeft het voordeel dat het nummer gelijk blijft en de prefix verandert bij op/afwaarderen van een weg waarmee het routenummer eenduidig blijft voor de weggebruiker.
Dan kan je aan de andere kant afvragen van hoe vaak komt dat tegenwoordig nog voor. De laatste is nu de N15 die naar A15 is gepromoveerd. En een eerdere die ik mij kan herinneren is de A208 die is gedegradeerd naar N208.
Het hier gebruikte systeem werkt dan alleen weer niet goed als je losse al bestaande routes aan elkaar gaat knopen tot een doorgaande route van belang zoals nu de "N23". Als je het belang van de route wilt aanduiden is eenzelfde nummer het mooiste. Nu komt het neer op grootschalige hernummering van routes. En waarschijnlijk ook opnieuw hectometeren.
Dan kan je aan de andere kant afvragen van hoe vaak komt dat tegenwoordig nog voor. De laatste is nu de N15 die naar A15 is gepromoveerd. En een eerdere die ik mij kan herinneren is de A208 die is gedegradeerd naar N208.
Het hier gebruikte systeem werkt dan alleen weer niet goed als je losse al bestaande routes aan elkaar gaat knopen tot een doorgaande route van belang zoals nu de "N23". Als je het belang van de route wilt aanduiden is eenzelfde nummer het mooiste. Nu komt het neer op grootschalige hernummering van routes. En waarschijnlijk ook opnieuw hectometeren.
-
- 2x3 autosnelweg
Degradatie of promotie van een weg komt niet heel vaak voor. Het komt natuurlijk vaker voor dat een A nummer overloopt in een N nummer of andersom: denk aan de A7/N7, A8/N8, A9/N9, A200/N200 etc. Vaak is het wat gekunsteld (omdat niet echt sprake is van eenzelfde weg, maar slechts van een route) zoals bij de A8/N8, maar soms is het wel prettig dat het zo gaat (zoals bij de A7/N7).
-
- 2x3 autosnelweg

Ook vind ik het nut beperkt in een geval als de A8/N8. De A8 houdt gewoon op en dan is het een kwestie van de bewegwijzering naar Alkmaar aanhouden, en toevallig heb je in dat geval ook een N8 die meelift op de bestaande wegnummers. Na een paar kilometer is het feest ook weer voorbij en houdt het nummer N8 op, terwijl de weg gewoon doorloopt als N203. Je zou zeggen dat je dat hele nummer 203 kan uitsparen als je de N8 gewoon doornummert tot aan Alkmaar.
En als je echt wil bezuinigen, kun je de Belgische manier pakken. Daar zou zo'n N8 gewoon in Amsterdam beginnen. Zo ongeveer waar de S101 begint. En vervolgens kun je nagenoeg continu rechtdoor rijden via Zaandam, Wormerveer, Krommenie, Castricum, Alkmaar, Schoorl, Den Helder, Den Burg naar De Koog. In de huidige Nederlandse situatie is deze weg genummerd als S101, S152, N8-N203, N203, N9, N250 en N501.
Of zo'n weg per sé 1 nummer nodig heeft, laat ik even in het midden. Maar wat de ambtenarij in Nederland voor een warboel creëert, is natuurlijk ook totaal niet gebruiksvriendelijk en leidt ertoe dat wegnummers die niet met een A beginnen 0,0 bekendheid hebben.
-
- Wegnummerfotograaf
Er zijn ook stukjes A7 gedegradeerd tot N7.Jackbauer1350 schreef:De laatste is nu de N15 die naar A15 is gepromoveerd. En een eerdere die ik mij kan herinneren is de A208 die is gedegradeerd naar N208.
Volgens mij is het al overgedragen aan de provincie.Peter schreef:het staartje N48 zou eigenlijk ook N348 genoemd moeten worden (en overgedragen aan de provincie)
Ik vind het geen warboel.Ds79m schreef:Maar wat de ambtenarij in Nederland voor een warboel creëert
Eerst bepaalt men hoe belangrijk een verbinding is.
Daaruit volgt wie de weg gaat beheren (rijk, provincie, gemeente). (De wegbeheerder is dus geen toeval!)
En daaruit volgt hoeveel cijfers het wegnummer krijgt.
Dat een minder belangrijke weg (N301) die toevallig in het verlengde van een belangrijke weg ligt (A30) hetzelfde nummer zou moeten hebben is dus onzin.
Het enige wat bovenstaande iets complexer maakt is het feit dat provincies tegenwoordig soms belangrijkere wegen gaan beheren (N34, N62). Moet kunnen, daarmee wordt het nog geen echte warboel.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- verkeersader

Daaruit volgt hoeveel cijfers het wegnummer krijgt.
En daaruit volgt wie de weg gaat beheren (rijk, provincie, gemeente). (De wegbeheerder is dus geen toeval!)
-
- 2x3 autosnelweg

Alleen zijn er door allerlei (onvoorziene) invloeden dingen anders gelopen door de jaren heen, waardoor we nu met routes zitten die onlogisch zijn/ogen, of minder belangrijk zijn geworden dan oorspronkelijk gepland.
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op vr 15 apr 2016, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
Voor automobilisten is het ook niet zo relevant wie de weg beheert. Als deze maar van goede kwaliteit is, voldoende capaciteit heeft en misschien een logisch wegnummer.
-
- verkeersader
Daarom is het echt niet gek een keer het wegnummerbestand te update en bestaande verbindingen misschien te hernummeren.
-
- 2x3 autosnelweg
Dat vind ik ook onzin, alleen is dat altijd wel hét argument bij uitstek dat gebruikt wordt om aan te geven hoe handig het Nederlandse wegnummersysteem is. Maar in de praktijk lijkt er niet veel logica achter te zitten waarom een A8 overgaat in een N8 die nog een paar keer afslaat, maar een A73 of A20 gewoon rechtdoor gaan op het laatste knooppunt, maar wel een nummerwissel hebben.harry schreef:Ik vind het geen warboel.
Daaruit volgt wie de weg gaat beheren (rijk, provincie, gemeente). (De wegbeheerder is dus geen toeval!)
En daaruit volgt hoeveel cijfers het wegnummer krijgt.
Dat een minder belangrijke weg (N301) die toevallig in het verlengde van een belangrijke weg ligt (A30) hetzelfde nummer zou moeten hebben is dus onzin.
Verder is er in de volgorde van het bepalen van het wegnummer, één belangrijke speler die ontbreekt, namelijk de gebruiker. Die is in dit systeem het lijdend voorwerp, omdat nummers structureel te hoog zijn en te vaak wisselen. Dat komt doordat het wegnummersysteem in eerste instantie als administratief systeem benaderd wordt, en niet als iets wat daadwerkelijk door normale mensen zou kunnen worden gebruikt.
-
- 4x5 autosnelweg
In 1985 is er in België een grootschalige hernummering van het wegennet geweest, waarin de ontwerpers destijds gepoogd hebben om een systematiek door te voeren dat de tand des tijds zou kunnen overleven. Ik denk dat ze daar voor wat betreft het ontwerp van het systeem wel grotendeels in geslaagd zijn. Het schort met name aan de uitvoering. In Nederland borduren de A- en de tweecijerige N nummers voort op het Rijkswegenplan van een eeuw geleden. Dat loopt dus een beetje meer achter de feiten aan.Ds79m schreef:Als het gaat om de wegnummering van N-wegen, kan Nederland nog veel leren van België.
Een grootschalige omnummering lijkt me niet voor de hand te liggen. Er zijn maar weinig provinciale wegen of wegen met drie wegnummers in het beheer van een andere overheid die een zodanig wezenlijk belang vervullen voor de weggebruiker dat een tweecijferig nummer meer voor de hand zou liggen. In feite zijn dat vooral de wegen die in 1993 juist een driecijferig nummer gekregen hebben toen het wegbeheer gedecentraliseerd werd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Wegnummerfotograaf
Ik denk niet dat de ANWB, die het in oorsprong bedacht heeft, het daarmee eens zal zijn.Ds79m schreef:Dat komt doordat het wegnummersysteem in eerste instantie als administratief systeem benaderd wordt, en niet als iets wat daadwerkelijk door normale mensen zou kunnen worden gebruikt.
En voor een hoop wegnummers geldt juist dat ze eerst als routenummer zijn geïntroduceerd, en pas (veel) later ook als administratief nummer.
(Internationaal gezien kan het natuurlijk veel erger: de meeste grote landen om ons heen hebben een administratief systeem waarbij de weggebruiker op plaats 2 komt.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
Nee, de routenummering, een product van RWS en ANWB, is in 1976 (en 1982) ontstaan op basis van de bestaande administratieve wegennumering. Alleen zijn daarbij bepaalde bestaande wegnummers geïntegreerd in één langere genummerde route. Dat was ook de reden dat er zoveel nummers ontbreken.harry schreef:Ik denk niet dat de ANWB, die het in oorsprong bedacht heeft, het daarmee eens zal zijn.
En voor een hoop wegnummers geldt juist dat ze eerst als routenummer zijn geïntroduceerd, en pas (veel) later ook als administratief nummer.
Een grote hernummering zit er niet in. Kost erg veel, levert echter (behalve voor nummerfetisjisten) vrijwel niks op.
Wel krijgen we er in de komende jaren nog een nieuw A-nummer bij.
-
- Forumbeheerder
De A24 (wat min of meer al bekend is) of zie ik een project over het hoofd?Rene schreef:Wel krijgen we er in de komende jaren nog een nieuw A-nummer bij.
-
- 2x4 autosnelweg
Dat hoeft ook niet. Met enkele plaatselijke oplossingen ben je al een heel eind. Daarbij doel ik op situaties zoals de N219 die bij de komgrens van Capelle a.d. IJssel ophoudt terwijl drie kruisingen verder een grote rotonde, het Capelseplein, met de N210 is. Dan is het veel logischer om het nummer N219 door te trekken tot aan de N210. En zo zijn er heel veel van dit soort voorbeelden.Rene schreef:Een grote hernummering zit er niet in. Kost erg veel, levert echter (behalve voor nummerfetisjisten) vrijwel niks op.
-
- Hoofdmoderator

Willem schreef:Met enkele plaatselijke oplossingen ben je al een heel eind.
En zo kom je dus alsnog opWillem schreef:En zo zijn er heel veel van dit soort voorbeelden.
Rene schreef:Een grote hernummering

-
- 2x4 autosnelweg
Re: (Ontbrekende) wegnummers
Eigenlijk dacht ik dat Rene meer doelde op dingen als het aanpakken van iets als de A59 met al zijn (on-)logica. En dat heeft wat meer consequenties dan een N-nummer toevoegen op enkele kruispunten hier of daar.
-
- Hoofdmoderator

-
- 4x5 autosnelweg
Het wordt wel gedaan als de meerwaarde door de betrokken partijen wordt onderkend: Neem de N 196 waarvan het nummer in één nacht van N 201 naar N 196 ging toen de nieuwe N 201 werd opengesteld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg
Jackbauer1350 schreef:41 - De huidige N46. Nummer 41 nu vrij.

Van Harry's wegnummersite af.
Rijksweg 41 is de huidige N360.
Eerlijkheidshalve vindt ik de N48 een weg die van niets naar nergens loopt. Het 'loopt dood' op de N340 en N348. Daarnaast liggen er rotondes in die mijns inziens niet op een autoweg horen. Nee,maak er maar een GOW N348 van. Met de mogelijkheid om niet in te halen kan je toch maar 80km/h als je achter een vrachtwagen hangt.CoenTunnel schreef:Wat is er mis met de N48? Die is over de gehele lengte een autoweg met Vmax 100, alleen het laatste stukje bij Ommen is autoweg met Vmax 80. Dat is nou juist een tweecijferige N-weg die goed is uitgebouwd.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- Voorzitter
Er is één ruime rotonde, met de N36, en er geldt op de meeste delen van de N48 geen inhaalverbod: https://www.google.nl/maps/@52.647311,6 ... 312!8i6656mhkamp schreef:Eerlijkheidshalve vindt ik de N48 een weg die van niets naar nergens loopt. Het 'loopt dood' op de N340 en N348. Daarnaast liggen er rotondes in die mijns inziens niet op een autoweg horen. Nee,maak er maar een GOW N348 van. Met de mogelijkheid om niet in te halen kan je toch maar 80km/h als je achter een vrachtwagen hangt.
Ik zou niet weten waarom je dit dan zou willen degraderen.

-
- 2x2 autosnelweg

60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.