Brussel: Diaboloproject, Schuman-Josaphat, GEN, Noord-Zuid

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Brussel: Diaboloproject, Schuman-Josaphat, GEN, Noord-Zuid

Bericht door Pino » do 15 mar 2012, 14:31

Tommy schreef:Dat is de HST Bxl en A'pen die aftakt naar de nationale luchthaven, Zaventem
HST? Brussel - Antwerpen blijft toch een verbinding over spoor waar de maximumsnelheid 160 is?

Een snelheid die verder in mijn ervaring alleen theoretisch is; het blijft toch altijd kruipen op het Thalys-traject tussen beide steden en vooral in Brussel zelf.

Tommy
autoweg

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door Tommy » do 15 mar 2012, 15:09

^^

Zou kunnen hoor. Ik hou me niet echt bezig met spoorwegen. Wou alleen maar reageren dat het wel om een belangrijke lijn gaat en niet zo maar 'een' spoorverbinding...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 15 mar 2012, 15:34

^^ Inmiddels zelf even aan het zoeken geweest. In Belgische terminologie heet dat spoor HST, omdat er nu eenmaal hogesnelheidstreinen overheen zullen rijden. Net zoals de bestaande route tussen Antwerpen en Brussel HST heet. Als ik het goed begrijp zal het netto-effect van dit Diabolo-spoor op de reistijd tussen Antwerpen en Brussel vrij gering zijn.

In Nederland heet spoor alleen HST / HSL wanneer het ook daadwerkelijk is ontworpen voor snelheden van 250 en hoger. Daar kwam dus de spraakverwarring vandaan...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 15 mar 2012, 15:38

Ik dacht dat de ontwerpsnelheid van spoorlijn 25A (want daar gaat het om) 200 km/h zou gaan worden, maar dat kan ik nu even nergens terugvinden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 15 mar 2012, 16:15

^^ Wat de ontwerpsnelheid ook is, de vraag is hoe hard er gereden wordt. Iedere keer dat ik over het 160-spoor tussen Antwerpen en Brussel rijd, is het toch weer kruipen door Mechelen en op andere delen van het traject.

Er zijn vier sporen, maar ik heb wel eens begrepen dat ze niet functioneren als een efficiente vierspoors lijn. Waardoor het dus ook ontbreekt aan een snelle baan voor snelle treinen en een langzame baan voor treinen die meer tussenstops maken dan in Mechelen alleen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 15 mar 2012, 16:22

^^Correcte analyse, Pino. infrabel gooit goederentreinen, Intercity's en stoptreinen op een hoop :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 15 mar 2012, 16:51

Pino schreef:^^ Wat de ontwerpsnelheid ook is, de vraag is hoe hard er gereden wordt. Iedere keer dat ik over het 160-spoor tussen Antwerpen en Brussel rijd, is het toch weer kruipen door Mechelen en op andere delen van het traject.

Er zijn vier sporen, maar ik heb wel eens begrepen dat ze niet functioneren als een efficiente vierspoors lijn. Waardoor het dus ook ontbreekt aan een snelle baan voor snelle treinen en een langzame baan voor treinen die meer tussenstops maken dan in Mechelen alleen.
Als je op de snelweg gaat wandelen, Pino, dan maak je daar dus geen wandelpad van. Kortom het gebruik van de infrastructuur hoeft niet bepaald te worden door het ontwerp er van. :yes:

Maar het is in beide gevallen wel dom.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 15 mar 2012, 18:05

^^ Daar kan ik geen speld tussen krijgen natuurlijk. En ik probeerde je ook niet tegen te spreken, alleen een voor mij belangrijke nuance te geven (had misschien moeten zeggen "de vraag voor mij is"). Ik ben namelijk puur gebruiker van infrastructuur. Ontwerpsnelheden boeien mij niet als, om wat voor reden dan ook, vast staat dat je altijd onder die ontwerpsnelheid zult blijven.

Iemand die mij in een vette file voorhoudt "maar de weg is wel ontworpen op 130" kan bij mij vooral rekenen op een diepe zucht.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 16 mar 2012, 2:08

Pino schreef:
Tommy schreef:Dat is de HST Bxl en A'pen die aftakt naar de nationale luchthaven, Zaventem
HST? Brussel - Antwerpen blijft toch een verbinding over spoor waar de maximumsnelheid 160 is?

Een snelheid die verder in mijn ervaring alleen theoretisch is; het blijft toch altijd kruipen op het Thalys-traject tussen beide steden en vooral in Brussel zelf.
Klopt. Maar een aparte HSL tussen Brussel en Antwerpen zou dan ook verloren geld zijn. De tijdwinst is toch minimaal.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 16 mar 2012, 9:08

Het zal inderdaad te duur zijn, maar zoals de situatie nu is is het eigenlijk schandalig. Als je in de Thalys zit, heb je echt het idee dat je ellenlang stapvoets rijdt. Volgens de dienstregeling doet de Thalys over deze 47,5 km precies 40 minuten, dat is 71 km/h. En dat is sowieso al behoorlijk traag voor een trein die op zo'n afstand zonder stops rijdt, maar natuurlijk helemaal voor een internationaal rijdende hogesnelheidstrein. Zou je de snelheid kunnen verhogen tot gemiddeld 100 km/h, bijv gemiddeld 60 km/h bij Antwerpen en Brussel en gemiddeld 140 op de rest van het traject, dan is er al meer dan 10 minuten reistijdwinst. En dan zouden de Thalys reizigers ook een beetje het gevoel hebben dat het een beetje opschiet. Maar dit is natuurlijk volledig :offtopic:.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 16 mar 2012, 10:41

^^ Een gemiddelde snelheid van ruim boven de 100 km/h zou vrij eenvoudig haalbaar moeten zijn. Tussen Berchem en Brussel Noord is de maximumsnelheid op het spoor afwisselend 140 en 160 km/h. Ze zouden iets moeten verzinnen dat ervoor zorgt dat die snelheden ook daadwerkelijk worden gehaald.

Als ik het goed begrijp liggen er weliswaar vier sporen tussen Brussel en Antwerpen, maar opereren ze feitelijk als twee tweespoors lijnen die naast elkaar liggen. Hoewel de meeste langzamere treinen NIET op de lijn van de Thalys zitten, moet de Thalys toch delen met allerhande Interregio's met drie of meer geplande stops tussen beide steden. En dat is natuurlijk vragen om lagere snelheden. De vraag is: hoe maak je hier een efficienter opererend vierspoors baanvak van, dat gepaste ruimte biedt aan snellere treinen zónder de capaciteit van het regionale netwerk en het goederenverkeer uit te kleden?

@Mods, ik weet het. Zo komen we nooit terug on-topic. Maar ik wilde weten hoe het nu precies zit en het onderwerp leeft kennelijk toch enigszins ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Spoorlijn 25A: Diaboloproject Antwerpen-Brussel-Luchthav

Bericht door Vinny » vr 16 mar 2012, 13:02

Er zijn heb ik me laten vertellen twee knelpunten:
Er is een tijdelijke snelheidsbeperking vanwege de slechte onderhoudstoestand t.h.v. Antwerpen Berchem en verder zijn de stations qua wissels en perrons niet goed passend om een scheiding tussen snel- en langzaam treinverkeer te maken. Beide problemen worden aangepakt met een aanzienlijke verbouwing van station Mechelen en het opknappen van het noordelijke stuk van spoorlijn 25. Lijn 25A moet natuurlijk ook ervoor zorgen dat het zuidelijke stuk van lijn 25 ontzien wordt, zodat de gemiddelde snelheid op beide spoorlijnen omhoog kan.

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » vr 16 mar 2012, 17:59

Hoewel de snelheid en afstand niet echt veel verbetert, veranderd de inrit van Brussel des te meer. L36n (snelle sporen vanuit Leuven)en L25a komen op dezelfde plek uit(Volgens mij de westelijke tunnelkoker) en zullen geen last meer hebben van trage treinen.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 23 mar 2012, 14:38

Een ander groot werk in Brussel is de bouw van de Josaphat-Schuman spoortunnel. Die tunnel verbindt de lijn Brussel - Ottignies (lijn 161), aan het station Brussel-Schuman, en de lijn Halle - Vilvoorde (lijn 26), in de buurt van Meiser. De tunnel heeft een totale lengte van 1250 meter. De ingang van de tunnel bevindt zich dichtbij de Residence Palace. De tunnel loopt onder de Kortenbergtunnel en passeert vervolgens onder het De Jamblinne de Meuxplein en onder de Plaskylaan. De werken zijn al aan de gang sinds 2008 en moeten in 2015 klaar zijn.

Item "Het Journaal" (2.00min):
http://www.deredactie.be/permalink/1.1253010

Afbeelding

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 23 mar 2012, 15:21

Er is een verbinding tussen de luchthaven en station Schaarbeek. Vanaf station Schaarbeek kom je in noordelijke en noordoostelijke richting op dezelfde spoorlijnen uit als vanaf lijn 26. Ook vanaf Schaarbeek ligt een directe spoorlijn naar de luchthaven. Er is een directe verbindingsboog (dubbelsporig, geëlectrificeerd) tussen station Schaarbeek en lijn 161.
Volgens mij was er een goedkopere manier om rechtstreekse treinen te laten rijden tussen Antwerpen, de luchthaven en Schuman...

Hoeveel geld is er in vredesnaam in die zinloze die tunnel gestopt ? :nothanks:

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 23 mar 2012, 15:25

^^Er is inderdaad een verbinding. Maar die is niet sufficiënt. Bovendien kadert dit alles in het GEN-project dat een substantiële uitbreiding van het spoornetwerk rond Brussel vooropstelt om een capaciteitsuitbreiding mogelijk te maken. De tunnel biedt ook de mogelijkheid nieuwe verbindingen te creëren.

Wat ook zal meespelen is dat deze tunnel een rechtstreekse link tussen de luchthaven en de Europese wijk biedt.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » za 24 mar 2012, 11:19

Rene schreef:Hoeveel geld is er in vredesnaam in die zinloze die tunnel gestopt ? :nothanks:
Heel goeie vraag, ik vind nergens een budget terug nee...
De Standaard 24-03-2012 schreef:Hoogstandje in Brusselse ondergrond

SCHAARBEEK - Om de spoorverbindingen in Brussel te verbeteren, moest Nederlands grondgebied ondertunneld worden. Pardon? Jawel, de Schuman-Josaphat-spoortunnel gaat onder de Nederlandse ambassade door. En de tunnel is in nog meer opzichten een huzarenstuk.
Vergeet het gedoe over de Hedwigepolder en de Scheldeverdieping. Als Nederland moeilijk doet, graven we er gewoon een tunnel onder. We hebben het al gedaan. In Brussel.
De nieuwe spoortunnel Schuman-Josaphat, die aan de Europese wijk vertrekt, gaat onder de Nederlandse ambassade door, en dat is Nederlands grondgebied. Om hem te kunnen graven, was een tijdelijke onteigening en diplomatiek overleg nodig. Maar het is gelukt.
Meer nog dan diplomatiek was het een technisch hoogstandje. Het ambassadegebouw steunt op twaalf pijlers. Die moesten doorgezaagd en met vijzels ondersteund worden. ‘Er staat dan een gebouw van 200 ton boven je hoofd. Spannend', zegt ingenieur Denis Gaeremynck van de bouwfirma Galère tijdens het bezoek aan de tunnel dat de spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel organiseert.
Daarna werd de tunnelkoker aangelegd, en het betonnen dak daarvan is nu de fundering van de Nederlanders. ‘We hebben de liftkoker van de ambassade moeten verkorten, want die kwam tot in onze tunnel', vertelt Gaeremynck. Het gebouw bleef tijdens de werkzaamheden open en kreeg alleen met wat lawaai en trillingen af te rekenen.

Taaie klus
Behalve de Nederlandse ambassade moesten nog diplomatieke posten van Italië, Portugal, Oostenrijk en een gebouw van bpost ondertunneld worden. De aanleg van de tunnel was geen makkie: hij baant zich een weg tussen auto- en metrotunnels, parkeergarages en kelders. Een taaie klus wordt nog de onderdoorsteek van het Schumanplein, waar ook het station helemaal vernieuwd wordt. Dat zou in juni gebeuren.
Onder de Kortenberglaan liep het wat vlotter, maar ter hoogte van de Plaskywijk werd er weer onder bebouwing gegraven. Niet van hoge piefen, deze keer, maar van gewone Brusselaars, die bang aankeken tegen de ingreep. Er kwamen sensoren in hun kelders en aan hun gevels, die permanent de minste verzakking detecteerden. Tot op een halve millimeter na. Bij de minste beweging werd er ingegrepen. Hoe?
Ingenieur Pierre Vandenbossche van het studiebureau Grontmij legt uit: ‘In de grond rond de huizen hebben we een raster van buizen geboord. We kunnen daarmee een mengsel van cement en water injecteren dat de bodem verstevigt. Ik denk dat de huizen zelfs een tikje hoger liggen nu.'
De nieuwe tunnel takt ter hoogte van het Plaskyplein in Schaarbeek aan op de oude spoortunnel van lijn 26 Halle-Vilvoorde. De nieuwe is er als een schoendoos omheen gebouwd. Hierin kan een deel van de oude koker vanaf vandaag gesloopt worden. De volgende week is het spoorverkeer op lijn 26 daarom onderbroken.
De tunnel is een van de grootste ondergrondse bouwprojecten in Brussel sinds de aanleg van de metro. Hij is 1,2 kilometer lang en ligt zowat 15 meter onder de grond. Kostprijs van het hele project (met het vernieuwde station Schuman) is 379 miljoen euro. Het werk begon in 2008.
Eind 2015 zou de tunnel operationeel zijn. Hij maakt een directe treinverbinding tussen de Europese wijk en de luchthaven van Zaventem mogelijk, gecombineerd met de al even nieuwe spoortunnel onder de luchthaven (het Diabolo-project). Luchthavengebruikers moeten vandaag overstappen in Brussel-Noord om bij Schuman te raken. Die reistijd zou minstens gehalveerd worden. Ook naar andere steden worden de connecties beter.
Ook in het Gewestelijk Expresnet (GEN) rond Brussel speelt deze tunnel een sleutelrol. Hij kan de verzadigde noord-zuidas tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid ontlasten. ‘Het is geen mirakeloplossing,' geeft Thomas Baeken van Infrabel toe, ‘maar het wegwerken van deze missing link is een serieuze verbetering.'
De Standaard 24-03-2012 schreef:Auto's op dak spoortunnel?

De aanleg van de spoortunnel Schuman-Josaphat heeft onvermoede neveneffecten. De tunnel loopt namelijk pal onder de bestaande tunnel onder de Kortenberglaan. Tussen de twee kokers is er een vrije ruimte. Beliris, het samenwerkingsverband tussen de federale en de Brusselse gewestelijke overheid, speelt nu met het idee om die ‘extra' tunnel, boven op het dak van de spoortunnel, te gaan gebruiken voor het autoverkeer. Dat dak is er stevig genoeg voor, verzekeren de ingenieurs.
Het past in het voornemen van Beliris om een ondergrondse bypass aan te leggen om de wagens weg te houden van de Schuman-rotonde, die een echte flessenhals is. De auto's zouden dan rechtstreeks vanuit de extra tunnel op de Wetstraat terechtkomen.
Concreet zijn de plannen nog niet. ‘Het is een interessante denkoefening', bevestigt woordvoerster Katleen Sottiaux van het kabinet van minister Laurette Onkelinx (PS), bevoegd voor Beliris. ‘Het dossier ligt nu bij het Brussels Gewest,' voegt ze eraan toe.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 24 mar 2012, 12:33

^^Dat laatste zou wel een goed idee zijn. Op een tunnel meer of minder kijken ze in Brussel toch niet. ;)

Op deredactie.be staat nog een mooi filmpje met de visualisatie van de tunnel. Zie http://www.deredactie.be/permalink/1.1253010

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 24 mar 2012, 14:13

Het is mij ook volledig onduidelijk welk probleem precies wordt opgelost met deze tunnel. Het spoorverkeer zou al via de huidige lijnen kunnen rijden, en vanaf de Europese wijk zijn er genoeg mogelijkheden om vlot op de luchthaven te geraken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 24 mar 2012, 15:02

^^Zie de informatie van de projectsite:

Afbeelding

De aanleg van het GEN vergt grote werken in Brussel, tussen Watermaal, Schuman en Josaphat. De spoorweginfrastructuur ten oosten van Brussel moet worden aangepast om het treinaanbod uit te breiden en de service te verbeteren van de Europese wijk, de grote steden rond Brussel en de luchthaven Brussel-Nationaal.
Het belangrijkste kunstwerk voor deze verbinding is een dubbelsporige tunnel van 1250 meter voor de verbinding van de lijn Brussel – Ottignies (L.161) met de lijn Halle – Vilvoorde (L.26).

Het belangrijkste doel was dus capaciteitsuitbreiding en ontlasting van de bestaande infrastructuur, plus een kortere en rechtstreekse verbinding tussen Schuman en de luchthaven. Het is niet omdat er nu reeds een boog ligt tussen L161 en L36C dat dit voldoende is. Beweren dat deze tunnel onnodig is zou hetzelfde zijn als beweren 'wat is het nut van de A5 als je via de A4 hetzelfde traject kan afleggen'.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 24 mar 2012, 17:09

De spoorlijnen zijn erg Noord-Zuid georienteerd. Overigens is het ook jammer dat er niet zo een verbinding met de HSL richting Lille, Londen en Parijs ontstaat. Dat had ook de NZV wat kunnen ontlasten.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 24 mar 2012, 17:29

^^Aangezien alle HS-treinen in Zuid stoppen betekent dit dat ze sowieso door de Noord-Zuidverbinding moeten. Tenzij je er een verbinding tussen Zuid en bv L161 zou creëren. Maar dat lijkt me moeilijk haalbaar en bovendien erg duur.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 24 mar 2012, 20:11

Het is totaal niet nodig dat alle hogesnelheidstreinen in Brussel Zuid stoppen. Brussel Schuman is ook Brussel en daarna kan de trein naar bijvoorbeeld de luchthaven rijden.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 24 mar 2012, 21:40

^^Mogelijks. Maar Brussel-Zuid is nu als HSL-hup uitgekozen en uitgebouwd.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 29 mar 2012, 15:03

De Standaard 24-03-2012 schreef:Auto's op dak spoortunnel?
Nog even over dit. Dit diagrammetje geeft een schematisch overzicht:
Afbeelding

Is dat niet veel te laag om auto's door te laten rijden?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 29 mar 2012, 15:12

Dat diagrammetje is, lijkt me, slechts indicatief 8-)

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 03 apr 2012, 11:43

De Standaard 03-04-2012 schreef:Infrabel plant noord-zuidverbinding van 5,2 miljard euro

De raad van bestuur van Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de spoorwegen, heeft een studie laten uitvoeren naar de uitbreidingsmogelijkheden voor de Brusselse noord-zuidas. Daarin gaat de voorkeur naar een lange, diepe tunnel onder de hoofdstad. Dat schrijft De Morgen dinsdag.
De investering wordt geschat op 5,2 miljard euro. De noord-zuidverbinding is al jaren de achilleshiel van het Belgische treinverkeer. De zes beschikbare sporen zijn volledig verzadigd. Het kleinste incident heeft daarom grote gevolgen voor de dienstregeling, aldus de krant.
'Binnenkort gaat het plan naar bevoegd minister Paul Magnette (PS). Aan de regering om een beslissing te nemen', verklaarde woordvoerder Thomas Baeken aan De Morgen.
De krant heeft het over drie mogelijke oplossingen: een lange tunnel met zes afzonderlijke tunnelkokers, ongeveer van Schaarbeek tot Vorst (5,2 miljard euro), een uitbreiding van het aantal sporen ter hoogte van het station Brussel-Centraal van zes naar tien (3,6 miljard euro) en een uitgespreide lokale uitbreiding met twee nieuwe tunnels (3,8 miljard).
Gevraagd naar een reactie zei Baeken aan Belga dat Infrabel inderdaad een studie heeft laten uitvoeren en dat er drie opties zijn. De woordvoerder benadrukte echter dat Infrabel geen voorkeur voor een scenario heeft en dat het aan de minister en de regering is om een beslissing te nemen.
Wanneer precies de studie aan minister Magnette zal worden overgemaakt, is nog niet geweten, aldus nog Baeken.
Kaartje van het huidige spoorwegennet:
Afbeelding

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » di 03 apr 2012, 12:32

Vinny schreef:Het is totaal niet nodig dat alle hogesnelheidstreinen in Brussel Zuid stoppen. Brussel Schuman is ook Brussel en daarna kan de trein naar bijvoorbeeld de luchthaven rijden.
Zoals te zien op het kaartje van vynkce stoppen alle treinen vanuit West- en Oost-Vlaanderen als eerste in Brussel-Zuid van alle Brusselse stations. Dit en de beschikbare ruimte rond Brussel-Zuid heeft er voor gezorgd dat Brussel-Zuid dé spoorweghub van België is. Het is dan ook quasi ondenkbaar dat een HST daar niet zou stoppen :nuts:

Het is na Brussel-Centraal het drukste station van België met ongeveer 100.000 binnenlandse reizigers per dag
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 03 apr 2012, 12:57

De Standaard 03-04-2012 schreef:Infrabel plant noord-zuidverbinding van 5,2 miljard euro

De raad van bestuur van Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de spoorwegen, heeft een studie laten uitvoeren naar de uitbreidingsmogelijkheden voor de Brusselse noord-zuidas. Daarin gaat de voorkeur naar een lange, diepe tunnel onder de hoofdstad. Dat schrijft De Morgen dinsdag
Infrabel lijkt dol te zijn op het bouwen van tunnels onder Brussel. Ik vind het een compleet onrealistisch plan. Laat ze maar spreiden over spoorlijnen 26, 28 en 161. Om die reden is trouwens station Brussel-West heropend.

tovm74
autoweg

Re: Brussel: Diaboloproject, Schuman-Josaphat, GEN, Noord-Zu

Bericht door tovm74 » wo 18 apr 2012, 21:40

destandaard.be schreef:Snelle spoorlijn naar luchthaven is klaar

woensdag 18 april 2012, 20u44 - Auteur: Tom Ysebaert - Antwerpen en Mechelen liggen binnenkort met de trein op een zucht van de luchthaven.
In tien minuten zul je vanuit het station van Mechelen rechtstreeks op Brussels Airport staan. Vandaag duurt dat veertig minuten, en moet je overstappen in Brussel. Vanuit Antwerpen wordt de luchthavenrit verkort van een uur naar een half uur.

Allemaal dankzij de Diabolo. Dat is de nieuwe spoorverbinding naar de luchthaven. Ze loopt over de middenberm van de E19 en in een tunnel onder de luchthaven.

De Diabolo is klaar. Op 7 juni zal koning Albert de nieuwe lijn feestelijk openen. Op 10 juni beginnen de commerciële ritten. Hoeveel treinen de NMBS er gaat inzetten, laat de spoormaatschappij eerstdaags weten.

Woensdag reden we met spoornetwerkbeheerder Infrabel mee op een testrit met een speciale trein, een heus rijdend lab. Die ging vanuit Schaarbeek eerst richting Mechelen, om terug te keren en te eindigen met een passage door het pronkstuk van het traject: de geboorde koker onder de startbaan.

Tegelijk werd het geavanceerde veiligheidssysteem ETCS (European Train Control System) gedemonstreerd. Dat bewaakt permanent de snelheid en grijpt in als een bestuurder een rood sein zou negeren. De Diabolo is ermee uitgerust.

De lijn op de middenberm opent een extra verbinding tussen Brussel en Mechelen (25N gedoopt). Dat geeft extra capaciteit en een beetje tijdswinst.

De Diabolo en het vernieuwde station onder de luchthaven kunnen ook hogesnelheidstreinen ontvangen. Zo wordt Brussels Airport via het spoor verbonden met Amsterdam, Parijs, Frankfort en Londen.

Op een moment dat alle grote openbare werken moeizaam verlopen, is de Diabolo een opvallende uitzondering. De werkzaamheden begonnen op juli 2007 en zijn klaar op de geplande datum. Dat heeft ermee te maken dat er amper onteigeningen nodig waren en de E19-berm lag braak. Op het Witte Kinderbos na, dat verplaatst werd.
Dat het tunneldeel gerealiseerd werd in een publiekprivate samenwerking (PPS) met partner Northern Diabolo nv is er ook niet vreemd aan. Iedere dag dat de werkzaamheden te laat waren hing de bouwer een boete van maar liefst 70.000 euro boven het hoofd.

De werkzaamheden verliepen bovendien erg vlot, zo vertelt projectleider Johan Mignon van bouwconsortium Dialink. ‘We hebben geluk gehad met het winterweer en hebben doorgewerkt tijdens het bouwverlof.’

Het E19-tracé kostte 250 miljoen euro (Infrabel). Aan de tunnel hangt een prijskaartje van 290 miljoen euro (PPS). Infrabel moet daarvoor jaarlijks 9 miljoen euro aan de privé partner betalen. En dat gedurende 35 jaar, daarna wordt de infrastructuur eigendom van Infrabel.

De NMBS moet 0,5 procent van zijn inkomsten uit het binnenlands verkeer voor de nieuwe verbinding afstaan.

Ook de reiziger moet wat dieper in de portemonnee tasten, ‘voor het betere aanbod’ zoals dat heet. Op een biljet van of naar de luchthaven betaal je een toeslag. Tot dusver was dat 2,16 euro. Vanaf 1 juli wordt het 4,3 euro. ‘Op luchthavenverbindingen in andere Europese steden betaal je meer,’ zegt Frédéric Petit van Infrabel.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!