overtreding tgv E2 bord in verkeerde richting
Moderator: Moderatoren
-
- zandpaadje
overtreding tgv E2 bord in verkeerde richting
ik werd in Uden geverbaliseerd omdat ik geparkeerd had aan de rechterzijde van een straat waar een parkeerverbod geldt, aangeduid door verkeersbord E2. Ik heb dit bord echter niet gezien omdat het in de tegenovergestelde richting van de rijrichting wijst. Ik zag dus enkel de achterzijde van het bord en ging niet kijken wat erop stond aan de andere zijde, omdat ik dacht dat het niet op mij van toepassing was. Ik heb bezwaar aangetekend maar de officier van justitie verklaarde mijn beroep ongegrond.
Via internet zocht ik naar de regels mbt plaatsen van verkeerstekens, maar ik vind nergens of een teken zo geplaatst moet worden dat het zichtbaar is in de rijrichting, of dat ook de achterzijde van een bord een geldige plaatsing is. Wie heeft raad voor mij ?
Via internet zocht ik naar de regels mbt plaatsen van verkeerstekens, maar ik vind nergens of een teken zo geplaatst moet worden dat het zichtbaar is in de rijrichting, of dat ook de achterzijde van een bord een geldige plaatsing is. Wie heeft raad voor mij ?
-
- 2x4 autosnelweg
Re: overtreding tgv E2 bord in verkeerde richting
Probeer eerst eens op Google maps de plek terug te vinden (hopelijk is de situatie nog net zo).
In principe moet iedere weggebruiker (die legaal gebruik maakt van openbare wegen) een verbodsbord (met de gekleurde kant) kunnen zien. Een parkeerverbod dient dus 2 zijdig (of dwars met pijlen) bij iedere kruising herhaald te worden, tenzij je de parkeerstrook slechts van 1 zijde legaal kan benaderen.
Is de wegbeheerder tekort geschoten (en was het ook anderzins niet duidelijk dat je niet mocht parkeren, zoals een te smalle straat) dan win je het als je het laat voorkomen. Moeilijker is het als een bord slecht zichtbaar is door parkerende vrachtwagens of struiken. Bewijs (foto's) helpt altijd.
In principe moet iedere weggebruiker (die legaal gebruik maakt van openbare wegen) een verbodsbord (met de gekleurde kant) kunnen zien. Een parkeerverbod dient dus 2 zijdig (of dwars met pijlen) bij iedere kruising herhaald te worden, tenzij je de parkeerstrook slechts van 1 zijde legaal kan benaderen.
Is de wegbeheerder tekort geschoten (en was het ook anderzins niet duidelijk dat je niet mocht parkeren, zoals een te smalle straat) dan win je het als je het laat voorkomen. Moeilijker is het als een bord slecht zichtbaar is door parkerende vrachtwagens of struiken. Bewijs (foto's) helpt altijd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- Moderator
Er is natuurlijk ook wel een beetje onderzoeksplicht door de weggebruiker. Als je ergens parkeert en je ziet de achterkant van een rond verkeersbord, dan is het aannemelijk dat dat een parkeer-/stopverbodsbord is.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x4 autosnelweg

Die vlieger gaat wat mij betreft dus niet op.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- expressweg
Dat is standaard, ongelezen de tiefus.verkeer62 schreef:Ik heb bezwaar aangetekend maar de officier van justitie verklaarde mijn beroep ongegrond.
Heb je foto's van de situatie? De Kantonrechter spreekt je zo vrij.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.
-
- zandpaadje
bedankt voor jullie reacties so far. Ja, ik heb een foto, waarop duidelijk te zien is dat het bord omgekeerd staat. Maar die foto had ik al meegestuurd toen ik bezwaar indiende, maar dat heeft blijkbaar niet geholpen.
Misschien nog even wat meer detail :
ik rij de straat in, en zie aan de rechterzijde (mijn rijrichting dus) een bord E2 aan het begin en einde van de straat, dus ik besluit dat ik aan de rechterzijde niet mag parkeren. Aan de linkerzijde zie ik geen borden staan, en er staan diverse wagens geparkeerd aan die zijde. Ik rij halfweg de straat een oprit op, keer me, en parkeer aan die zijde voor de andere auto's die er al stonden. Ik zie aan die zijde van de straat geen verkeerstekens voor me, dus ik wandel weg. Bij terugkomst is een agente alle wagens een bon aan het geven, ik had er ook al een, ik loop naar de agente en vraag waarom ze me op de bon zet. Ze zegt dat ik daar niet mag parkeren en dat dit aangegeven is met borden. Ik zeg dat ik geen bord zie staan. Ze toont me het bord op het einde van de straat, dat met de achterzijde naar mij toe staat. Ik maak bezwaar dat ik toch niet verondersteld kan worden te gaan kijken wat op de achterzijde staat, en dat ik de voorzijde ervan ook niet gezien heb toen ik de straat inreed, omdat ik logisch naar de rechterzijde van de straat keek ! Ze zegt dat het verkeersteken toch reglementair geplaatst is. Bovendien zegt ze dat er aan het begin van de straat aan dezelfde zijde als waar ik geparkeerd stond, ook eenzelfde bord staat. Dat blijkt te kloppen, maar ook dat heb ik niet gezien omdat ik halfweg de straat op een oprit gekeerd heb. Ik ben van mening dat er bij een parkeerverbod in een straat, aan de zijde waar het parkeerverbod geldt zowel aan het begin als aan het einde van de straat een bord moet staan dat zichtbaar is, en niet een achterzijde van een bord aan het begin van de straat. We leven toch niet op Mars ?
Misschien nog even wat meer detail :
ik rij de straat in, en zie aan de rechterzijde (mijn rijrichting dus) een bord E2 aan het begin en einde van de straat, dus ik besluit dat ik aan de rechterzijde niet mag parkeren. Aan de linkerzijde zie ik geen borden staan, en er staan diverse wagens geparkeerd aan die zijde. Ik rij halfweg de straat een oprit op, keer me, en parkeer aan die zijde voor de andere auto's die er al stonden. Ik zie aan die zijde van de straat geen verkeerstekens voor me, dus ik wandel weg. Bij terugkomst is een agente alle wagens een bon aan het geven, ik had er ook al een, ik loop naar de agente en vraag waarom ze me op de bon zet. Ze zegt dat ik daar niet mag parkeren en dat dit aangegeven is met borden. Ik zeg dat ik geen bord zie staan. Ze toont me het bord op het einde van de straat, dat met de achterzijde naar mij toe staat. Ik maak bezwaar dat ik toch niet verondersteld kan worden te gaan kijken wat op de achterzijde staat, en dat ik de voorzijde ervan ook niet gezien heb toen ik de straat inreed, omdat ik logisch naar de rechterzijde van de straat keek ! Ze zegt dat het verkeersteken toch reglementair geplaatst is. Bovendien zegt ze dat er aan het begin van de straat aan dezelfde zijde als waar ik geparkeerd stond, ook eenzelfde bord staat. Dat blijkt te kloppen, maar ook dat heb ik niet gezien omdat ik halfweg de straat op een oprit gekeerd heb. Ik ben van mening dat er bij een parkeerverbod in een straat, aan de zijde waar het parkeerverbod geldt zowel aan het begin als aan het einde van de straat een bord moet staan dat zichtbaar is, en niet een achterzijde van een bord aan het begin van de straat. We leven toch niet op Mars ?
-
- 2x4 autosnelweg
Dat moet dus ook (voor een 2 richtingenstraat).
-
- 2x4 autosnelweg
Wij niet. Jij hebt niet ingevuld waar je woont dus vraag het mij niet!verkeer62 schreef:We leven toch niet op Mars ?

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- 2x2 autosnelweg
Als ik het even samenvat: aan het begin en aan het eind van de straat, stonden aan de zijde waar jij geparkeerd stond, borden die aangeven dat je er niet mag parkeren. De borden zijn zo ver ik begrijp correct opgesteld. Jij bent echter van mening dat de borden ook een achterzijde zouden moeten hebben, waardoor duidelijk zou zijn wat er aan de voorzijde op het bord staat. De regels schrijven dit echter niet voor zover ik weet. Ik geef je dus 0% kans dat je via de rechter je gelijk zou halen...verkeer62 schreef:Bovendien zegt ze dat er aan het begin van de straat aan dezelfde zijde als waar ik geparkeerd stond, ook eenzelfde bord staat. Dat blijkt te kloppen, maar ook dat heb ik niet gezien omdat ik halfweg de straat op een oprit gekeerd heb. Ik ben van mening dat er bij een parkeerverbod in een straat, aan de zijde waar het parkeerverbod geldt zowel aan het begin als aan het einde van de straat een bord moet staan dat zichtbaar is, en niet een achterzijde van een bord aan het begin van de straat.
-
- 2x4 autosnelweg
Een google maps positie zou wonderen doen....
Waar je parkeert hoef je geen verbod te kunnen zien. Je moet er wel een gezien (kunnen) hebben op alle legale (en openbare) routes naar deze parkeerplaats. Onoplettendheid telt niet.
Waar je parkeert hoef je geen verbod te kunnen zien. Je moet er wel een gezien (kunnen) hebben op alle legale (en openbare) routes naar deze parkeerplaats. Onoplettendheid telt niet.
-
- Wegnummerfotograaf
Mee eens.Seat Ibiza schreef:Ik geef je dus 0% kans dat je via de rechter je gelijk zou halen...
Je wordt geacht de borden aan beide kanten van de weg te zien. Als je ze niet ziet heb je kennelijk niet genoeg opgelet.verkeer62 schreef:dat ik de voorzijde ervan ook niet gezien heb toen ik de straat inreed, omdat ik logisch naar de rechterzijde van de straat keek !
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- expressweg
Dit zegt de BABW:
http://kennisnet.crow.nl/verkeerstekens ... _i3640.htm
Hier vind je de volledige wetteksten:1. Uitvoeringsvoorschriften BABW E1 en E2
Plaatsing
1 Het einde en het begin van een parkeer- of stopverbod wordt zonodig aangegeven door middel van een onderbord met een pijl in de richting van het wegvak waarvoor het verbod geldt. Dit onderbord wordt evenwijdig aan de wegas aangebracht. Wanneer het einde of het begin van een verbod met een zijweg samenvalt kan het onderbord achterwege blijven.
Het einde van deze verboden wordt niet aangegeven indien dit reeds volgt uit een ander verkeersteken of uit een gedragsregel danwel uit de inrichting van de weg.
2 Op rijbanen met verkeer in twee richtingen worden deze borden zodanig geplaatst dat de verboden voor verkeer in beide richtingen waarneembaar zijn. Hiertoe mogen de borden, mits voorzien van een onderbord waaruit begin of eind van het parkeerverbod blijkt, evenwijdig aan de wegas worden geplaatst.
http://kennisnet.crow.nl/verkeerstekens ... _i3640.htm
-
- zandpaadje
Duidelijk, dan heb ik helaas geen gelijk en zal ik de boete moeten betalen.
Het onderwerp mag afgesloten worden.
Dank aan iedereen.
Het onderwerp mag afgesloten worden.
Dank aan iedereen.