Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

denne007
autoweg

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door denne007 » ma 21 mei 2012, 19:06

^^ Allemaal kleine overblijfselen van grote plannen voor Brugge net als de spookbruggen die in jabbeke stonden.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » do 16 aug 2012, 15:09

Eigenaardigheden in groene borden (autosnelwegwijzers):
- Autosnelweg naar Poperinge, Diksmuide of Veurne?
- Is de A12 geen snelweg dan? Waar is het groen?
- De A2 had hier wel E314 mogen zijn!
- Rechtsom de N49/E34 en linksom is dat de N49 niet meer...
- Zaventem, luchthaven is enkel bereikbaar via autosnelweg, en toch in het blauw!
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 16 aug 2012, 16:31

^^Vanuit Nederlands oogpunt bezien zou die eerste bij Ieper niet fout zijn. Je rijdt via de A19 in richting Poperinge, Diksmuide en Veurne. Dat de snelweg een enkele kilometer verderop eindigt is van minder belang :dyn_hyp:

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 16 aug 2012, 17:05

De A2 staat nog als dusdanig aangeduid in het groen aangeduid op vele gemeentewegen en voormalige provinciebanen in het Hageland (Oost-Vlaams-Brabant).
Onlangs heeft men hier ergens op het forum een theorie geformuleerd over het waarom. Vermoed dat het nummer E314 vroeger ophield bij de aansluiting met de E313, knooppunt Lummen dus. Het bewijs hiervoor stond vroeger op het knooppunt zelf, alle nummering van de E314 was op de bebording op het knooppunt duidelijk later ingezet met de bekende zwarte rubberen randjes terwijl het nummer E313 er al van het begin te bewondering viel.
Trouwens, blijkbaar ligt de E314 Lummen-Nederland er al van 1970 terwijl men aan het stuk Lummen-Leuven pas in de jaren 80 begonnen is.
In 1986 zijn de laatste werkzaamheden beëindigd terwijl de E-nummering in 1985 in België gewijzigd is.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 16 aug 2012, 17:39

In het verdrag van 1975 staat de E314 ophoudt bij Hasselt. Dat zal inderdaad Knooppunt Lummen zijn. Nu is de routelijst van 1975 nooit formeel van kracht geworden. Er zijn al wijzigingen op doorgevoerd voordat het verdrag van kracht werd (denk aan de bekende Scandinavische bezwaren rondom de E4 en de E6, of het gedoe met de E31 en E33 waardoor de E33 thans nog steeds als E31 staat bewegwijzerd). Het wordt mij zo snel niet duidelijk of de E314 al direct bij de inwerkingtreding van het Verdrag in 1985 was verlengd naar Leuven of in een later stadium. Een heel veel later stadium zal het hoe dan ook niet zijn geweest (*).

Anyway, dat op borden uit de periode van openstelling van de A2/E314 nog slechts naar de A2 werd verwezen was ten tijde van plaatsing niet vreemd. VHet is nogal bevreemdend dat de regio er 25 jaar na omnummering nog vol staat met borden waarin de invoering van het E-nummer nog niet is meegenomen, waar de Belgische bewegwijzeringsstandaard toch wel vergt dat dat E-nummer wordt bewegwijzerd, en niet het A-nummer. Maar dat zal wel aan mij als 'ollander liggen. Maar ook voor Belgen moet het toch vreemd zijn dat het A-nummer in het groen is neergezet, wat helemaal niets meer te maken heeft met een omnummering maar alles met gebruik van schildjes dat altijd in strijd is geweest met de Wegcode. En dat kennelijk niet eenmalig, maar in een hele regio.

(*) EDIT: via officielebekendmakingen.nl zijn brondocumenten te vinden voor veel wijzigingen doorgevoerd in de E-routering. Maar een document over verlenging van de E314 naar Leuven kwam ik daar nu net niet tegen. Weet iemand meer?
Laatst gewijzigd door Pino op do 16 aug 2012, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 16 aug 2012, 18:49

De geschiedenis van de E314 is binnen België zelf ook al redelijk ongewoon. De snelweg is in 2 totaal verschillende tijdperiodes gepland en door 2 totaal verschillende intercommunales gebouwd. Tussen de openstelling van het gedeelte in Vlaams-Brabant en het gedeelte in Limburg zit maar liefst 15 jaar, waardoor de snelweg enkel op de kaart 1 visueel 1 geheel lijkt te vormen.
Toen in 1970 de E39 Lummen-Heerlen feestelijk werd geopend, was knooppunt Lummen al aangelegd omdat de snelweg na het knooppunt in westelijke richting nog een kilometer doorliep en eindigde in Lummen centrum.
10 jaar later was men er eindelijk uit hoe het westelijke deel in de provincie Brabant zou lopen, intercommunale E5 werd opgericht en stond in voor de aanleg. Intercommunale E39 werd nog een laatste keer vanonder het stof gehaald om de overige 9 km tot aan de provinciegrens aan te leggen. Uiteraard volgens de plannen en de stijl uit 1968.
Toen het westelijke deel van de A2 in 1985 zijn afwerking naderde, was het niet zeker of het nieuwe nummer E314 ook zou doorlopen. Men rustte knooppunt Lummen alvast uit met nieuwe bebording, men zou wel zien hoe het verder zou uitdraaien.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 16 aug 2012, 20:10

Pino schreef:Anyway, dat op borden uit de periode van openstelling van de A2/E314 nog slechts naar de A2 werd verwezen was ten tijde van plaatsing niet vreemd. VHet is nogal bevreemdend dat de regio er 25 jaar na omnummering nog vol staat met borden waarin de invoering van het E-nummer nog niet is meegenomen, waar de Belgische bewegwijzeringsstandaard toch wel vergt dat dat E-nummer wordt bewegwijzerd, en niet het A-nummer. Maar dat zal wel aan mij als 'ollander liggen. Maar ook voor Belgen moet het toch vreemd zijn dat het A-nummer in het groen is neergezet, wat helemaal niets meer te maken heeft met een omnummering maar alles met gebruik van schildjes dat altijd in strijd is geweest met de Wegcode. En dat kennelijk niet eenmalig, maar in een hele regio.
Volgens mij is het redelijk simpel te verklaren: toen de A 2 werd opengesteld had de weg nog geen E nummer. De verantwoordelijke autoriteit heeft toen massaal borden met het groene A nummer laten plaatsen. De huidige wegbeheerders hebben kennelijk niet de wens om de bewegwijzering binnen 25 jaar te vervangen, of om het nummer over te stickeren na de omnummering. Meest waarschijnlijk is ook gewoon dat dit "vergeten" is in de overdracht van het wegbeheer. De groene A nummers zijn klaarblijkelijk iets specifieks van de vroege jaren '80 geweest.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 16 aug 2012, 21:15

Iets specifieks van de jaren '80 of gewoon een structurele fout van een regionale (uitvoerder voor een) wegbeheerder? Voor iets dat ik nog nooit ergens in België heb gezien vermoed ik het laatste, maar jij hebt kennelijk informatie die op het eerste duidt?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 16 aug 2012, 21:30

Nou geen "informatie" hoor, behalve dat ik het wel vaker heb zien staan.
Afbeelding
Afbeelding
Dit laatste voorbeeld komt volgens mij uit de gemeente Charleroi. Die hebben ook een geheel eigen opvatting over het Belgische systeem, maar ik vind het wel mooie en duidelijke wegwijzers op zich.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 17 aug 2012, 0:27

Pino schreef:Iets specifieks van de jaren '80 of gewoon een structurele fout van een regionale (uitvoerder voor een) wegbeheerder? Voor iets dat ik nog nooit ergens in België heb gezien vermoed ik het laatste, maar jij hebt kennelijk informatie die op het eerste duidt?
Ik woon in de streek, het zijn maar een paar wegwijzers waar A2 in het groen nog op terugkomt en dan nog alleen op wegen beheerd door een drietal gemeenten die het nut van het te overplakken niet inzien. Het betreft Betekom-Begijnendijk en Tremelo-Baal. In Aarschot zijn alle vermeldingen van A2 begin jaren 90 al overplakt geweest.
Er trouwens niemand die daar op let, of dat nummer nu in het groen, blauw, wit of pimpelpaars staat.
Vinny schreef:
Pino schreef:Anyway, dat op borden uit de periode van openstelling van de A2/E314 nog slechts naar de A2 werd verwezen was ten tijde van plaatsing niet vreemd. VHet is nogal bevreemdend dat de regio er 25 jaar na omnummering nog vol staat met borden waarin de invoering van het E-nummer nog niet is meegenomen, waar de Belgische bewegwijzeringsstandaard toch wel vergt dat dat E-nummer wordt bewegwijzerd, en niet het A-nummer. Maar dat zal wel aan mij als 'ollander liggen. Maar ook voor Belgen moet het toch vreemd zijn dat het A-nummer in het groen is neergezet, wat helemaal niets meer te maken heeft met een omnummering maar alles met gebruik van schildjes dat altijd in strijd is geweest met de Wegcode. En dat kennelijk niet eenmalig, maar in een hele regio.
Volgens mij is het redelijk simpel te verklaren: toen de A 2 werd opengesteld had de weg nog geen E nummer. De verantwoordelijke autoriteit heeft toen massaal borden met het groene A nummer laten plaatsen. De huidige wegbeheerders hebben kennelijk niet de wens om de bewegwijzering binnen 25 jaar te vervangen, of om het nummer over te stickeren na de omnummering. Meest waarschijnlijk is ook gewoon dat dit "vergeten" is in de overdracht van het wegbeheer. De groene A nummers zijn klaarblijkelijk iets specifieks van de vroege jaren '80 geweest.
Dat is wat ik dus al uitgebreid heb uitgelegd met achterliggende geschiedenis erbij :D

Overigens hier nog een locatie waar A2 staat.

https://maps.google.be/maps?q=betekom&h ... 59,,1,8.47

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 17 aug 2012, 8:41

^^ Van de site van Harry een mooi overgeplakt bord hieronder...

Afbeelding

Voor E-nummers komt de standaardmethode in België er natuurlijk op neer dat ze het wegnummer alleen maar in platte tekst in een groen vlak hoeven neer te zetten. Wellicht daarom ook niet zo gek dat het met A- en R-nummers nog wel eens fout gaat, maar volgens mij is het toch echt standaard dat die in een groen vlak staan met hun reguliere schildje (zoals hier). En volgens mij is dat ook eigenlijk altijd de standaard geweest, hoewel Belgen met wat meer kennis van de Wegcode wellicht iets specifieker kunnen zijn over het tijdstip van invoering. Er is trouwens nog een punt waar het "A2"-bord afwijkt van het algemene gebruik. Het ontbreekt aan een snelweg-symbooltje voor of na het wegnummer A2.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 17 aug 2012, 12:46

Er worden eigenlijk zelden fouten gemaakt tegen de opmaak van wegnummers omdat het systeem van opzet erg eenvoudig gehouden is. De fouten die er zijn stammen nog af van vroeger. Wanneer men naar een R-nummer verwijst, al is het een autosnelweg gebruikt men op handwegwijzers altijd de vermelding "Ring". Bij de paar A-nummers die in gebruik zien, verwijst men naar het wegnummer in een groene handwegwijzer als het ware een witte bestemming.
Het systeem is dus erg simpel, een paar uitzonderlijke maar perfect systematische gevallen bij Genk

https://maps.google.nl/maps?q=genk&hl=n ... 5.3,,2,1.9

De normale oplossing bij een A-weg

https://maps.google.nl/maps?q=kortrijk& ... 32,,2,0.63

Een nieuwe wegwijzer.

Afbeelding

tompie
autoweg

Bericht door tompie » vr 17 aug 2012, 13:53

Wimpie25 schreef:Wanneer men naar een R-nummer verwijst, al is het een autosnelweg gebruikt men op handwegwijzers altijd de vermelding "Ring".
Dat is helemaal niet waar, althans hier in Zuid-West-Vlaanderen toch niet
handwegwijzer R8
handwegwijzer R36
Hier in Roeselare gebruikt men wel Ring als verwijzing naar R30
Hier is het wegnummer N8 foutief aangezien dat stukje omgenummerd is naar R36
Hier een nieuw bord waar nog A17 opgezet is ipv E403maar langs de andere kant van de weg is dit bord wel correct vervangenklik
Bord met wegweizer
Laatst gewijzigd door tompie op vr 17 aug 2012, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
belgie is zo slecht nog niet

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » vr 17 aug 2012, 13:56

Ook hier geen RING vermeld. Sterker nog, ik vermoed dat er helemaal niet méér plekken zijn waar het wel gedaan wordt dan niet.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 17 aug 2012, 13:59

Ik denk dat het afhangt van de bekendheid en de grootte van de ringweg. Kleine landelijke ringweggetjes zullen eerder bekend staan als "De Ring" terwijl de grote ééncijferige vaker een bekend nummer zullen hebben. Daarnaast heb je nog de unieke gevallen zoals "Singel", "Rondweg" en de "Kleine Binnenring" of "Pentagon". Die hebben ook allemaal een R-nummer maar vraag mij begot niet welke die van de kleine in Brussel is.

tompie
autoweg

Bericht door tompie » vr 17 aug 2012, 14:14

^^
Volgens mij hangt het gewoon af van het beleid van het plaatselijke wegendistrict, de R8 staat in Kortrijk heus wel bekend als de ring hoor, de R36 als stadsring die vroeger als zodanig ook op de borden stond vanaf begin jaren '90.Hier vind je nog het allerlaatste bord dat deze vermelding had maar dit is dit voorjaar ook gesneuveld.
belgie is zo slecht nog niet

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » vr 17 aug 2012, 14:25

sirdanilot schreef:Ook hier geen RING vermeld. Sterker nog, ik vermoed dat er helemaal niet méér plekken zijn waar het wel gedaan wordt dan niet.
Op dat punt ben je eigenlijk al op de ring, de R4. Dus is de aanduiding 'Ring' niet echt meer juist. Maar ik vat je punt wel.

Hier in Gent dan wel weer een handwijzer met R40 Stadsring.

:offtopic:
www.vanityplates.be

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 17 aug 2012, 21:07

Het systeem is dus erg simpel,
Ik vind het systeem helemaal niet "simpel". In België worden drie verschillende achtergrondkleuren gebruikt (wit, blauw, groen) voor wegnummerschildjes, en worden vier prefixen veel gebruikt (E, A, N, R), plus nog wat prefixen die zelden tot nooit terugkomen (B, P, T). Op hectometerpaaltjes zijn alle wegnummers dan weer in een rood achtergrond schildje, behalve E nummers die er in een groen kader tussen gepropt worden.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 17 aug 2012, 21:20

^^In Nederland zijn dat er toch niet minder? S, N, A en E nummers hebben er ook elk een andere achtergrond.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 17 aug 2012, 22:03

^^ En dan noem je nog niet eens de R-nummers.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 aug 2012, 9:45

Vinny schreef:Op hectometerpaaltjes zijn alle wegnummers dan weer in een rood achtergrond schildje, behalve E nummers die er in een groen kader tussen gepropt worden.
Over eigenaardigheden gesproken, E-nummers op een rode achtergrond komen ook voor op de kilometerpaaltjes.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 20 aug 2012, 15:34

Dat wordt nu niet meer gedaan, die zijn in een overgangsperiode geplaatst en uiteindelijk heeft men beslist om bij de A-nummers te blijven aangezien die dingen toch puur administratief zijn.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » wo 29 aug 2012, 0:29

x. Hé, mijn inrit is aan een afrit?! Willebroek A12/N16
www.vanityplates.be

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 29 aug 2012, 13:53

^ Levensgevaarlijk, zeker als er een auto vanuit het bedrijf rechtsaf de A12 op wil gaan (en dus niet de afrit nemen). Al vermoed ik dat dat niet mag, en het verkeer verplicht de afrit moet nemen ?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 29 aug 2012, 14:15

^^ Ik vermoed dat direct vanaf het terrein naar de A12 rijden niet is verboden. Maar of het ook verstandig c.q. in de gegeven omstandigheden veilig is, dat hangt natuurlijk van de situatie af. Als de A12 rustig is, moet het denk ik wel kunnen. Is het drukker, dan eindig je al snel in het Belgische equivalent van art. 5 WVW. Het zal op drukkere momenten ook regelmatig voorkomen dat je uiteindelijk veel sneller af bent door via de afrit te rijden in plaats van te wachten op een moment dat je direct de A12 op kunt (lees: ruimte hebt om één rijstrook over te steken en op de tweede in te voegen zonder hinder voor achteropkomend verkeer).

Deze hele situatie raakt denk ik aan de al vaker gevoerde discussie over erftoegangen die direct aansluiten op expreswegen, een situatie die ook in de Ardennen regelmatig voorkomt. Men heeft het in België veel meer overgelaten aan het gezond verstand van de automobilist hoe met dat soort situaties om te gaan, waar we in Nederland direct zouden overgaan tot een vorm van overregulering. Ik vermoed dat de situatie nog niet heeft geleid tot ongevallen; anders had de Vlaamse overheid vermoedelijk inmiddels toch wel iets aan de situatie gedaan. Wellicht wordt de gevaarlijk ogende situatie sterk gemitigeerd door lage intensiteiten op dit stuk A12 (ik weet niet hoe die liggen) en het zeer beperkte aantal gebruikers van de toerit. Diezelfde twee factoren zijn er in ieder geval voor verantwoordelijk dat erftoegangen aan de Ardense expreswegen niet echt voor problemen zorgen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 29 aug 2012, 14:54

Ik zou in dit geval toch wel op zn minst rechtstreeks de A12 oprijden verbieden. Een rijstrook oversteken is levensgevaarlijk hier, want je moet 1. kijken of er iemand gaat uitvoegen en 2. of er iemand op de rechterrijstrook aan komt rijden. En dat allemaal terwijl het verkeer 120 km/u rijdt. Als je het verplicht maakt om de afrit te nemen dan hoef je enkel te checken of iemand de afrit neemt. Bovendien kun je bovenaan het viaduct tóch rechtdoor...

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 29 aug 2012, 14:56

Ik pleit ook niet voor het nederalndse overreguleringsbeleid hoor. Daar vond men al dat de afrit raamsdonksveer te dicht op de stoplichten bij knooppunt hooipolder zat.... :facepalm:

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » wo 29 aug 2012, 16:28

^^
Dat is nooit verboden hoor...
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 29 aug 2012, 17:22

sirdanilot schreef:Een rijstrook oversteken is levensgevaarlijk hier, want je moet 1. kijken of er iemand gaat uitvoegen en 2. of er iemand op de rechterrijstrook aan komt rijden. En dat allemaal terwijl het verkeer 120 km/u rijdt.
Voor beide checks is het een kwestie van naar links kijken. Als je aan de linkerkant een vrijwel lege weg ziet, kun je nu niet zeggen dat het oversteken van die ene strook levensgevaarlijk is. De snelheid van 120 km/h maakt dan niet uit, want die auto's zijn er niet. Als gezegd, de drukte van het moment is beslissend. Verder bestaat natuurlijk altijd nog de optie om naar de buitenste baan af te slaan en vervolgens te kijken of men nog een baantje naar links kan weven. De Vlaamse overheid vertrouwt er kennelijk op dat de spaarzame gebruikers van deze uitrit bij grotere drukte geen rare dingen zullen doen en waar nodig inderdaad via het afrit/oprit-complex zullen rijden.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 29 aug 2012, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 29 aug 2012, 18:56

Volgens mij staat al lang op de planning om wat aan die situatie te doen, maar ik denk dat er geen ruimte is om hier nog een afrittencomplex tussen te wurmen.